eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۸۲ 📌همراه با نظرات شما اگر چشم زخم حقیقت هم داشته باشه به چشم ظاهری و مادی که نباید برگرده. ماده که حسادت نمیکنه که بخواد واکنش نشون بده.حسادت مربوط به روحه... 📌همراه با نظرات استاد سلام و برکات الهی بر شما و بر دقت مؤمنانه شما. آفرین به شما که متوجه *غیر ارادی* بودن *شور چشمی* (اگر به فرض محال باشد) شدید. و اینکه با *ابراز حسادتی* که به شکلهای مختلف، و به صورت *ارادی و عمدی و ظالمانه و فسادأنگیز* صورت می گیرد، خیلی فرق دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۳ ولی ما که برای تفسیر آیات به المیزان رجوع داریم، پس چی؟!! تو المیزان هم بحث چشم زخم رو داره یعنی علامه طباطبایی انقدر علم نداشتن که ..... با سلام و احترام به شما؛ و با سلام و احترام فراوان به مرحوم علامه طباطبائی که *تحت فشار خردکننده حوزویان متحجر أشعری مذهب،* در تنهائی و به تنهایی، *تحولی* در *نگاه به قرآن* پدید آورد. اما همانطور که *نکات ارزنده جدیدی* که ایشان مطرح فرمودند، هیچ *اهانتی* به مفسرین قبلی که آنها هم در *انزوا و تحت فشار متحجرین،* تفسیر نوشته بودند، *نیست.* و همانطور که *نکات جدیدی* که شاگرد ایشان حضرت آیه الله جوادی آملی، در *تفسیر تسنیم* بیان می کنند و *برخی نظرات استادشان* را *نقد و رد* می کنند هم *اهانت* به حضرت علامه *نیست،* بیانات تفسیری *بسیار بدیعی* که *حضرت امام* رحمه الله علیه و *مقام معظم رهبری* حفظه الله تعالی ارائه کرده اند هم باز *اهانت* به دیگران محسوب نمی شود. طبق فرمایشات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* ، باب *تدبر و استفاده های عرفانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ادبی* از قرآن، *همیشه و برای همگان، باز* است. اصلا *شیعه* (طبق فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) یعنی: انسان عاقل *بر خط* و *به روز.* (آنلاین + آپ تو دیت) 🍃واژه: تو دیت @dr_ghofrani2
۱۹۸۴ امکانش هست، بیشتر راجع به جهاد همسرداری صحبت بفرمایید؟ ظاهرا طبق *برخی از آیات قرآن،* مردان، *خصوصیاتی* دارند که آنها را در معرض *بی تعهدی* و *دنیاطلبی* و *فزون طلبی* و *فساد* و *سفک دماء* و *رذائل مختلف* قرار می دهد. لذا *بانوان مؤمن و صالح و قانت* قرار است با *دلربایی دائمی* و *مراقبت هنرمندانه و نامحسوس* خود، زمینه آسمانی شدن *نگاه* مردان را فراهم کنند. ازدواج *اسلامی،* مهمترین مقصدش همین *همسرداری* است (از نظر قوانین تمام کشورها هم *تمکین زن* اصل ازدواج است) و مسئله *بچه آوری* و *بچه داری* و *خانه داری* و *آشپزی* و *مهمانداری،* پوششهایی هستند تا بانوان بتوانند بطور *نامحسوس* به مأموریت اصلی خود بپردازند. این همه *ریزشی* که در طول تاریخ برای *مردان قله نورد* رخ داده، *عظمت مأموریت و رسالت بانوان* را إثبات می کند و برای اهل تأمل، روشن می کند که *کمترین غفلت زنان از شوهرانشان،* چه ضایعات جبران ناپذیری را در عرصه های سیاسی و علمی و فقهی و اجتماعی و فرهنگی ... پدید آورده و می آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۵ 📌همراه با نظرات شما از اینکه به سوال بنده پاسخ داده شد متشکرم البته همونطور که گفته شده در زمان ظهور مردم احساس میکنن که اسلام جدیدی آورده شده بنده هم احساس میکنم که باورهای قبلی غلط بوده و خیلی سخته اونها رو ویران بکنم و در جدال با خودم هستم. لطفا مرا هم دعاکنند. فرموده بودی یک آیه ای رو پیدا کنم و براتون بفرستم آیه ۱۵۸ سوره مبارکه انعام هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات الهی بر شما؛ 1ـ قبل از سال ۵۷، *اسلامی* که در جامعه مطرح بود، تقریبا هیچ خاصیتی و با *اختناق حاکم* هیچ مشکلی نداشت، اما با ظهور *حضرت امام خمینی* رحمه الله علیه و شاگردان ممتاز ایشان مثل مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، یکباره *تجدید بعثت* شد و ما با یک *اسلام نابی* مواجه شدیم که زمینه *انقلابی با شکوه* را فراهم و دماغ اختناق را به خاک مالید و *چشم* استکبار را *کور* کرد. پس از *آماده شدن حامیان ظهور نهائی حق* و *منتظرین واقعی* هم (که نشانه آن *انتخاب صالحان* برای تمام عرصه های مدیریتی است،) بار دیگر مردم خود را با *قرآن و اسلامی* مواجه می بینند که کمترین بوی *خرافه* و *کهنگی شأن نزول* و *تحجر* و *لائیک و سکولار بودن* و *جبر* و .... نمی دهد. فراهم آمدن *زمینه این تحول بزرگ و جهانی،* هم به *تلاش تک تک افراد* جامعه و هم به *تلاش مضاعف خواصی* که در *مراکز آموزشی و فرهنگی و علمی و رسانه ای* نقش تعیین کننده ای دارند، بستگی دارد. ۲ـ أحسنت به *انس قرآنی* شما. آری این یکی از آیاتی است که *بی ارزشی* ایمان *بعد از ظهور نهائی حق* را بیان می کند. 🍃واژه: ۱۵۸ @dr_ghofrani2
۱۹۸۶ لطفا سند این صحبت خود را بفرمایید. لطفا به اولین مسائل *رساله* مرجع خود مراجعه بفرمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۷ 📌همراه با نظرات شما بحث سر وجود یا عدم وجود چشم زخم.. 📌همراه با نظرات استاد *هیچ آیه ای* و *هیچ مفسری،* و *هیچ دانشمندی* تا کنون *شور چشمی* را *اثبــات* نکرده است. اگر نمونه ای سراغ دارید که *اثبات* کرده باشند لطفا ارائه بفرمائید. آیات انتهائی سوره قلم هم، ضدیت *مسلمان نماها* را با *قرآن* و *أمیرالمؤمنین = رهبر منصوب الهی* بیان می کند (که به همین دلیل، *حامیان حوزوی ولی فقیه* از زمان حضرت امام تا کنون، ـ چه در عراق و چه در ایران ـ اندک اند.)(کاش فرصت می داشتید مطالب پایانی وصیتنامه سرشار از شکایت شهید سردار سلیمانی را بارها می خواندید.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۸ 📌همراه با نظرات شما ..... همانطور که ترجمه های مختلف و تفسیرهای مختلف برای قرآن کریم وجود دارد. اما اگر یک تفسیری را ما رد نموده و یا ترجمه ای را به کم تقوایی متهم کنیم این خلاف اخلاق است. 📌همراه با نظرات استاد اگر به مقام شامخ *اهل قرآن* جسارت کرده ام از خداوند طلب مغفرت دارم. اما بسیار مراقبم که در هیچ سخن و پاسخی، *بی تقوائی* را به فردی نسبت ندهم. (هر چند که *سکوت غیر قابل توجیه* خواص امروز در مقابل این همه ضدیت با انقلاب و مقدسات، قطعا آنها را در معرض انواع اتهامات قرار داده است.) 🍃واژه: غیر قابل توجیه @dr_ghofrani2
۱۹۸۹ 📌همراه با نظرات شما *چه بخواهیم چه نخواهیم واقعیت چشم زخم وجود داره همانطور که در قرآن امده* خیلی چیزها براساس معیار عقل هنوز توجیه نشده مثلا نجاست سگ از لحاظ عقلی چطور توجیه میشه؟ 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ لطفا *احتمال* مطرح در کتابها و *توهم* بدون دلیل خودتان را به *قرآن* نسبت ندهید. ۲ـ لطفا به احترام *عقل خودتان* به *مقام شامخ اولین حجت الهی و رسول باطنی* جسارت نکنید. اگر چیزی *هنوز توجیه و روشن نشده* (مثل علت نجس اعلام شدن خیسی سگ)، *نقص علم* را اثبات می کند نه *نقص عقل* را. متأسفانه تمام *طرفداران شور چشمی و خرافات* و *تمام مخالفین ولایت ولی منصوب الهی،* ابتدا با *عقل* مشکل دارند و سپس *قرآن* را *منحصر برای فقهاء* (و مفسرین) می پندارند. این مطلب در بیانات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* به روشنی توضیخ داده شده و معنای درست *تفسیر به رأی* برای *اولین بار* در بیان مستدل و نورانی ایشان روشن شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۰ .... نعوذبالله خداوند در حق حیوانی همچون خوک و سگ ظلم کرده که این حیوانات را نجس آفریده است؟ *تمام نجاسات* و *تمام خبائث،* برکات فراوانی دارند و *اسباب آزمایش مردم* هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۱ علاوه بر قرآن در نهج البلاغه هم درباره چشم زخم آمده است،چطور ممکنه همه ی مفسرین و مترجمین بالاتفاق اشتباه کنند؟ لطفا *اشتباهی که در ترجمه* رخ داده به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه نسبت ندهید. در آن عبارت، فقط کلمه *عین* به کار رفته که بیش از قرآن نیازمند تفسیر و توضیح است که مترجم به خودش اجازه داده و آن را *شور چشمی* ترجمه کرده است. در دعاء سی و سی صحیفه سجادیه هم آن حضرت *استخاره* چیز دیگری گفته اند اما برخی از مترجمین به خودشان اجازه داده و در ذیل همان دعاء روشهای *فال گیری* را (بر خلاف فرمایش صریح امام) به اسم استخاره توصیه کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۲ 📌همراه با نظرات استاد *برداشت همه یا برخی از مفسرین* به معنی این نیست که قرآن نظر آنها را *تأئید* می کند. لذا وقتی *مفسرین* (که هرگز مورد تأئید غالب حوزه ها و فقهاء نبودند.)(لذا تمامشان به تنهائی کار کرده اند، در حالی که تفسیر یک کار بسیار تخصصی و جمعی است.)(و آیه الله جوادی آملی، اولین فقیهی است که تفسیر می گوید.) از یک *نظریه* طرفداری می کنند، حتی *خود آنها* هم نظرشان را *نظر قرآن* نمی دانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۳ آیا تفسیر اثبات شده علامه طباطبایی و... یک عقیده خرافی است؟ آن دو مفسر، نظر شایع را نقل و از آن حمایت کرده اند اما *اثبات* نکرده اند. به خاطر اینکه برخی از أعضاء این گروه *درگیر مسائل دیگری* هستند و از این *مجادله* که فقط به خاطر *ملاک قرار دادن چند اسم* صورت می گیرد خشنود نیستند، لطفا از *اطاله کلام* صرفنظر کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۴ استاد من در جایگاهی نیستم که بخوام چیزی رو به کسی نسبت بدم...صحبت من اینه که درصورتی که این مسئله چشم زخم درست نباشه چطور هیچ کسی تا به حال این مسئله رو به افراد گوشزد نکرده؟اگر غلطه چرا باید این غلط در بین مردم رایج بشه و هیچ کسی چیزی نگه؟!شما به عنوان فعال فرهنگی اقدامی برای اصلاح و توجیه مفسرین و مترجمین کردین؟ طبق *ترجمه های رایج* أمیر المؤمنین صلوات الله علیه به صراحت فرموده اند *عقل زنان ناقص است.* آیا این *ترجمه* چون تا کنون مورد نقد قرار نگرفته به معنی درست بودن آنست؟ مردم یک کشور منحوسی چنین ضرب المثلی دارند که: *گاوی که اول وارد زمین می شود، برنده است.* متأسفانه از همین قانون، معاویه های هر زمان استفاده کرده و می کنند و *کلام غلط* (و بدعتها) را رایج میکنند و *سنگی* را در اذهان می اندازند که صد عاقل هم نتوانند آن را درآورند. آری. به یکی از مفسرین، اشتباهی را که فرموده بودن عرض کردم و ایشان در حضور سه معمم دیگر دستهایشان را بالا بردند و مطلب درست را بسیار پسندیدند و پذیرفتند و حتی *با ذکر دو یا سه آیه آن را تأئید هم کردند* اما فرمودند: تو برو از طرف من بگو درست اینست!!! 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۵ 📌همراه با نظرات شما کاملا درست و متقن است فرمایش شما به همین دلیل هم نظریه شما هم دلیلی بر انکار این موضوع نیست. لذا ما نباید به صورت جامع و کامل این نظر مفسرین و مترجمین قرآن کریم را رد نموده و یا بعضا اشتباه بدانیم. لذا نیازمند تغییر در نگرش و عنوان نمودن مطالب قرآنی از سوی شما عزیز بزرگوار است. 📌همراه با نظرات استاد کلام آخر. شاید نتوانستم برای شما روشن کنم که غرض از این گفتگو *بی احترامی* به نظر مترجمین و مفسرین نیست (که کاش شماها هم به جای تاکید بر *اسم* افراد، *دلایل عقلی و نقلی* آنها را مطرح می کردید،) تمام اصرار بر اینست که *نظر هیچ فردی غیر از اهل بیت وحی* را *نباید* نظر قرآن تلقی کرد. مجددا خواهش می کنم *بحث شورچشمی* و *حمایت از مترجمین و مفسرین* را به پایان برسانید و اجازه بدهید همگی ابتدا *حجیت عقل* را خوب بفهمیم. زیرا *ریشه تمام اختلافات بشر* همین است که فرق *عقل* با *علم* با *نفس* با *فکر* با *محاسبه* ... برایش روشن نیست و *خواص شیعه* هم (به خاطر حاکمیت دولتهای سنی مذهب بر تمام کشورهای اسلامی تا همین اواخر) برای روشن شدن این موارد فرصت و امکان چندانی نداشته اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: *پیام* فقط همین عبارت قرآنی چیست: *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* (اندوه و غم به خود راه مده زیرا خدا با ماست.) انتظار اینست که حداقل *صد نفر* اظهار نظر بفرمایند. *حی علی التفکر* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۷ لطفا فرق بین به *تنهائی* و در *تنهائی* رو میفرمایید *به تنهائی* و *در تنهائی* (مثل عبارت: وتر الموتور) کمی با هم فرق دارند. توضیح اینکه: متأسفانه پس از حکومت کمتر از پنج ساله أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، تا امروز تمام کشورهای اسلامی *تابع فرهنگ أهل سنت* بوده و هستند و کشور عزیز ایران هم تا همین اواخر تابع این فرهنگ بود و هم اکنون هم بخشهای قابل توجهی از کشورمان هنوز با این فرهنگ زندگی می کنند. لذا جهان اسلام همیشه تحت تأثیر *مفسرین اهل تسنن* و *اسرائیلیات* و *روایات جعلی* بوده است. تا اینکه در *قرن پنجم،* مرحوم شیخ طوسی، به *تنهائی* با *تفسیر تبیان* کوشید تا حدودی *قرآن را از منظر شیعه* اما به زبان *عربی* مطرح کند. در *قرن ششم،* مرحوم *ابوالفتوح رازی* شاید *اولین تفسیر فارسی* را ارائه کرد. در *قرن هشتم* هم توسط مرحوم *جرجانی،* تفسیر *گازر* به فارسی ارائه شد. (که شاید خلاصه ای از همان تفسیر مرحوم ابوالفتوح رازی بود.) تا قرن *چهاردهم* (قرن حاضر) که چند تفسیر (جزئی و کلی) دیگر به زبان فارسی ارائه شد. با اینکه برای *آیات الاحکام* (که حدود ۱۷۶ آیه اند)، *چندین حوزه ی علمیه در ایران و عراق با هزاران طلبه و فقیه، *تحقیقات و مباحثات مشترکی* دارند، اما متأسفانه اولا: قرآن، *جزء دروس اصلی حوزه های شیعی* نیست، ثانیا: هیچگونه *همکاری* و کمترین *حمایتی* برای اندک *مفسرین* وجود ندارد. پس آنها به *تنهائی* و در *تنهائی* به این کار بزرگ پرداخته اند و هرگز خود آنان از کار خودشان رضایت کافی نداشتند. لذا مرحوم طبرسی، در عمر پر برکت خود، *چند* تفسیر نوشت. و همانطور که یکی از اعضاء محترم فرمودند (و خود من هم در جلسه ای که این جمله بیان شد حضور داشتم) حضرت علامه طباطبائی (در پاسخ به یکی از علماء که فرمود: المیزان، فصل الخطاب و تفسیر کامل است) فرمودند: همان بیست سال پیش که من المیزان را شروع کردم، کهنه شد. قرآن، هر *دو سال* نیازمند تفسیر جدید است. حدود *بیست سال* است که (حداقل) *آقای قرائتی* با *مستندات* قوی، برای جلب توجه *تمام علماء و فقهاء و مراجع* حوزه ها به *قرآن* تلاش می کند، اما متأسفانه کمترین موفقیتی به دست نیاورده و کماکان، قرآن در جامعه اسلامی، *مهجور* مانده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۸ فرزندانی که بعد از سن تکلیف نمازشونو مرتب می خونن چطور تشویق کنیم که موثرتر باشه؟ مثلا هدیه گرفتن براشون تحت این عنوان مناسبه؟ و اینکه تشویق دختر با پسر متفاوته؟ ۱ـ تشکیل نماز *جماعت* در خانواده (با حضور مادر و فرزندان و مهمانان به امامت پدر یا پدر بزرگ و هر مرد صالح تر حاضر در خانه)، آن هم در *اول وقت* و *گفتگوی جذاب و شیرین چهار پنچ دقیقه ای بین دو نماز* خودش *بهترین تشویق* است. ۲ـ *دعای والدین* برای بچه ها (رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ *وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏* ) و استعانت از خداوند، بهترین سرمایه گذاری برای آنهاست. ۳ـ گفتگوی مادر و پدر *درباره نماز بچه ها* و *دعای خیر آنها برای اینها،* بطوری که *بچه ها هم غیر مستقیم بشنوند،* تأثیر پایداری خواهد داشت. ۴ـ تهیه *جا نماز نو و مُهر بزرگ و تمییز* و *سجاده زیبا و نو* و مشخص بودن *محل قرار گرفتن سجاده آنها* برای بچه ها بسیار تأثیرگذار است. ۵ـ تشویقات زبانی مستقیم و دعای خیر نسبت به آنها هم خوب است. (اما برخی از بچه ها از این تشویقات، خوششان نمی آید و احساس کودکی به آنها دست می دهد. پس این تشویق مستقیم باید *مناسب* سن و روحیات بچه ها باشد.) ۶ـ بیش از *تشویق* باید والدین به *عوامل نفرت فرزندان از نماز* توجه داشته باشند. مثال ۱: *بیدار کردن* بچه ها به هنگام صبح ، هرگز نباید به *اسم نماز* باشد. مثال ۲: *نماز اول وقت* قطعا *واجب نیست* پس اگر به هر دلیل فرزندان نمازشان را با *تأخیر* خواندند، هرگز نباید مورد *مذمت و شماتت* قرار گیرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۹ زمان مناسب برای اینکه فرزند دختر یا پسر محل خواب خود را جدا کنند و در اتاقی که به نحوی برای خود آنها اختصاص داده شده است بخوانند چه زمانی هست و نحوه این کار باید چگونه باشد چون به دلیل اینکه میگوید خواب ترسناک میبینم حاضر به تنها خوابیدن نیست ۱ـ حل این مسئله، به شرائط و ابتکار والدین بستگی دارد و فرمول ثابت و یکنواختی احتمالا ندارد. ۲ـ تفکیک خوابگاه فرزندان از *والدین* و از *یکدیگر* باید از سنین خیلی پائین شروع شود. ۳ـ تفکیک در سنین بالاتر، باید با *بهانه های هنرمندانه* صورت پذیرد تا حساسیت آنها تحریک نشود و *ذهنیت* پیدا نکنند. ۴ـ لازم است شبها *چراغ کم نوری* در راهرو یا هر مکان مناسب دیگری روشن باشد تا زمینه ترس فراهم نشود. ۵ـ باید شام، *سنگین* نباشد و فاصله شام تا خواب، زیاد باشد و قبل از خواب، افراد تحرک و پیاده روی داشته باشند تا آرامش در خواب لذت ببرند. ۶ـ والدین *خصوصا* مادر، حتما باید *بعـــد* از فرزندان بخوابند و *قبــــل* از آنها بیدار شوند. ۷ـ *وضو* گرفتن والدین (همراه با یادآوری آن به فرزندان) و *شب بخیر* گفتن و شنیدن با مهربانی و نوازش و *بوسیدن فرزندان* و یادآوری خواندن سوره های *چهار قل* و خوابیدن با شادی و امیدواری به فردائی بهتر، إن شاء الله تعالی آنها را از کابوسها می رهاند و رؤیاهای صادقه را روزیشان می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۰ چرا حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) به ابوبکر گفتند: ” إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا «همانا خدا با ماست»”، اما حضرت موسی به یارانشون گفتند: ” إِنَّ مَعِیَ رَبِّی” «پروردگارم با من است»! مگه برادر حضرت موسی همراه ایشان نبودند؟ قوم موسی، به حضرت موسی اعتماد داشتند لذا خانه هایشان را رها کردند و با او از مصر خارج شدند، اما با ديدن لشکر انبوه فرعون، ترسیدند. لذا آن حضرت به آنها گفت: خداوند همراه من است و مرا راهنمائی می کند و شما هم با من رهائی می یابید. اما در داستان ابوبکر، او به حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله، هیچ اعتماد و اطمینانی نداشت. لذا آنحضرت فرمودند: خدا با ماست و او ما را نجات می دهد، پس نترس. آنگاه خداوند، سکینه را *فقط بر رسول أکرم* صلی الله علیه و آله نازل فرمود: *فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيْـــهِ* ... (توبه/۴۰) و فقط ایشان را با لشکریان نامرئی یاری کرد: وَ *أَيَّـــدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها* ... (توبه/۴۰) از اینکه یاری و سکینه برای *همراه ایشان نبود* معلوم می شود که *هنوز ترس و وحشت او ادامه داشت.* او با اینکه همراه رسول أعظم بود اما سکینه و آرامش قلبی نداشت و آنقدر مضطرب بود که (بعداً به اعتراف خود او،) قصد لو دادن پیامبر را هم داشته است. در حالی که خداوند برای بنی إسرائیل می فرماید: وَ أَنْجَيْنا مُوسى‏ *وَ مَنْ مَعَــهُ* أَجْمَعينَ (شعراء/۶۵) *همه* را نجات دادیم. ولی در داستان غار ثور، هیچ سخنی از آرامش آن *همراه غار* نیست و در واقع او *همراه ترس* بود نه *همراه رسول أعظم الهی،* لذا با عبارت لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ترس او برطرف نشد و او آرام نگرفت و از نزول سکینه هم محروم ماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۱ *اطلاعیه شماره ۲:* درباره کلاس *رمضان:* افرادی که قصد شرکت در *کلاس آیه ۶۰ سوره غافر* را دارند که إن شاء الله تعالی طی *۸ جلسه* در روزهای یکشنبه و سه شنبه از روز ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد، لطفا: ۱ـ دفتر ده بیست برگی را به این موضوع اختصاص دهید. ۲ـ پرسشهای هر جلسه که *قبــل از هر جلسه* اعلام می شود را در آن بنویسید و برای یافتن پاسخشان از هر منبعی، تلاش کنید و یادداشت بردارید تا: در چند نوبت *گفتگوهای* هر جلسه، بتوانید *مستدل* یا *مستند* اظهار نظر کنید. ۳ـ پرسشهائی که تا جلسه بعد ممکن است برایتان مطرح شود را هم در آن یادداشت کنید تا در کلاس آنها را شفاهی یا کتبی مطرح نمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۲ خانمی هستم که ۵ سال هست که مداوم درگیر بارداری و شیردهی بودم. امسال هم طبیب اسلامی به خاطر مسائل جسمی گفتن روزه بر من واجب نیست. حالا سوال من اینه اینهمه روزه قضا رو چه کنم؟ ۱. خب من خانوم که سر کار نرفتم پول کفاره رو از کجا بیارم؟! یا همسرم رو چطور راضی کنم کفاره بده؟ ( چون ایشون اعتقاد دارن که نیازی ب کفاره نیست) ۲. فکر اینکه در طول سال باید قضای اینهمه روزه (۵ سال) رو بگیرم منو میترسونه. چون به هر حال ما خانم هستیم و تناسب اندام رو باید حفظ کنیم. و همچنین در توان جسمی من نمیگنجه.... ۱ـ از اینکه در جهت *جهش تولید انسانی،* جهاد کرده اید، بهترین *عبادت* است و إن شاء الله تعالی از أجر مضاعف برخوردار خواهید شد. ۲ـ اگر *توانائی* روزه گرفتن دارید، باید از این *فرصت* برخوردار شوید. ۳ـ اگر *امکان مالی* دارید *کفاره* را باید خودتان بپردازید (به عهده شوهر نیست.) اما اگر هر بانوئی، امکان مالی نداشته باشد، و شوهر هم پولی را به او نبخشد و از طرف او کفاره را نپردازد، آن بانوی مؤمن، دیگر هیچ *تکلیفی* برای پرداخت کفاره ندارد. ۳ـ اما اگر *توانائی جسمی* دارید (خوب است همسر محترمتان را هم تشویق کنید و حداقل در دوشنبه ها و پنجشنبه ها یا روزهای مناسب دیگر با هم، و یا در زمانی که *تنها* هستید و می توانید بیشتر استراحت کنید روزه بگیرید و) نباید به خاطر *حفظ تناسب بدنتان،* خود را از این *نعمت* محروم کنید، زیرا قرآن می فرماید: .... وَ *أَنْ تَصُومُوا خَيْــــــرٌ لَكُمْ* إِنْ كُنْتُـمْ تَعْلَمُــــونَ (بقره/۱۸۴) 🍃واژه: ۱۸۴ @dr_ghofrani2
۲۰۰۳ مادرم به عنوان هدیه برای تولد برادر زاده ام شطرنج خریده.. هرکس نظری میده..بعضی اعضای خانواده معتقدن که شطرنج کاملا حرامه و از امام صادق احادیثی دلیل بر حرام بودنش میگن و بیان میکنن شطرنج از ابتدا حرام بوده و کسی حرام خدا رو حلال کنه مورد غضبه و... و بعضی از اعضای خانواده معتقدن که بعضی مراجع اگر برد و باخت نباشه به عنوان ورزش حلاله... اگرحرامه؟ پس چرا مسابقات شطرنج داریم در کشور و مدارس و.. اگرحلاله؟ پس احادیث چگونه توجیه و تفسیر میشن؟ ۱ـ *هديه* بايد چيزی باشد *روشنگر* و *تفكر برانگيز* و عامل *هدايت.* در حالی كه شطرنج، (بر خلاف تلقين جاهلان) يك بازی *محاسباتی* و *ذهنی* است و اصلا *تفكر برانگيز* نيست و لذا هيچ فردی را *انديشمند* نكرده و هيچ دانشمندی، *شطرنج باز* نبوده است. ۲ـ بازی شطرنج، يك بازی *ناقص* و *استكباری* است زيرا *مردم* در آن *هيچ حضور و نقشی* ندارند. اين بازی، اين *تصور غلط* را به بازی كننده إلقاء می كند كه *عوامل مؤثر* در جامعه، فقط عبارتند از: شاه، وزير، دژبان، نيروی هوائی، نيروی زرهی و پياده نظام (كه بايد محافظ شاه باشند)، و *خدا* و *مردم* هيچ شأن و منزلت و نقش و جايگاهی در حل و فصل مسائل كشور اصلا ندارند. ۳ـ *روايات* فقط برای *تبيين* آيات قرآن بيان شده اند، لذا استنباط احكام از *روايات* منوط به *شرائط لازم* و *اجازه* است و مردم نبايد قبل از *عاقل* شدن و قبل از *انس با قرآن،* به روايات مراجعه كنند. يكی از *حيله های معاويه* و بنی اميه اين بود كه مردم را با *احاديث و روايات و اخبار* (صحيح و جعلی) سرگرم نگهدارند و به *اختلاف* بياندازند تا عموم مردم از *بديهيات عقلی* و *محكمات قرآن* دور بمانند. ۴ـ هزاران هزار *روايت جعلی* در كتابهای اهل تسنن و شيعه نقل شده، و برخی از روايات هم، *نسخه ای* برای *فرد خاص، افراد خاص، زمان و شرائط خاص* بوده و *عموميت* ندارند كه فقط *فقهائی* كه *مجتهد* باشند می توانند آنها را تشخيص دهند و از آنها استفاده كنند. ۵ـ *هيچ نوع بازی* برای كودكان *حرام* نيست. اما *هر نوع بازی* (لهو، لعب، لغو) برای *مؤمن مسافر و منتظر ظهور حق،* به استناد عقل و وحی، *حرام* است. ۶ـ افرادی كه *حديث خاصی* را قبول می كنند اما *نايب امام* و *ولی فقيه* در هر زمان را به استناد آيات و احاديث معتبر ديگر *قبول ندارند،* احتمالا به درستی *عاقل و بالغ* نشده اند و گرفتار شيعه انگليسی (مثل كرونای انگليسی) شده اند. ۷ـ *عمل* افراد خوب و بد، *ملاك هيچ حكمی* نيست مگر اينكه *شارع مقدس* برايش *حكمی* گفته باشد، مثلا: خيلی از عبادات أهل بيت نبوت صلوات الله عليهم بر مسلمين *واجب* نيست و يا عايشه و طلحه و زبير و نهروانی ها و عمر سعد و شمر و خولی و داعش و وهابيون و طالبانی ها هم *نماز* می خواندند و امروز هم می خوانند، اما نماز *حرام* نيست. ۸ـ اگر *هر نوع فعاليتی* (مثل فوتبال و شطرنج و ساير ورزشها) كه حالت *قمار* نداشته باشد را حضرت امام رحمه الله عليه و ساير مراجع و فقهاء، آن را *مجاز* اعلام كرده اند، قطعا *حلال* است و افراد نبايد بر مبنای *ظن و گمان خود* برای كاری، *حكم الهی* صادر كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۴ *چند پيشنهاد* برای *متأهلين:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی* » (که قبلا گفته شد.) *پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » (که قبلا گفته شد.) *پيشنهاد سوم:* « *تهیه دفتر سلامت خانواده* » پیشنهاد می کنم یک *دفتر (یا پوشه) مناسب* برای ثبت *اطلاعات پزشکی افراد خانواده* اختصاص دهید. و موارد زیر را برای هر فرد در بخش مخصوص به هر فرد، با دقت ثبت کنید: ۱ـ *نــام* فرد. ۲ـ *گروه خونی* و *وضع بینائی* و *شنوائی* او. ۳ـ ثبت اندازه: *وزن* و *قــد» و *کفش* در هر شش ماه (یا یکسال) در یک *جدول ده ساله.* ۴ـ نام و سن و زمان *واکسنهایی* که هر فرد دریافت کرده است. ۵ـ *حساسیت های غذائی* یا *داروئی* هر فرد. ۶ـ نام و تاریخ و مدت *بیماری های* هر فرد. ۷ـ حوادث و سوانحه و آسیبهای احتمالی که برای هر فرد رخ می دهد. ۸ـ ثبت *موارد بالاتر یا پائین تر از حد طبیعی* در *آزمایشات* خون و ادرار *هر سال.* برای تهیه و ثبت این اطلاعات، بهتر است از *ابتکارات اهالی خانواده* هم استفاده کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۵ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار؛* حلول *ماه مبارک رمضان* و آغاز *ضیافت عظیم الهی* بر شما و جمیع أهل اسلام مبارک. توصیه شده در *هر شب* از این ماه عزیز (بخشی از) *دعای افتتاح* را بخوانیم و بفهمیم. (بخش اول در شب اول:) اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّكَ، وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ أَشَدُّ الْمُعاقِبِينَ فِى مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ، وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِى مَوْضِعِ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ .خدایا، من همراه با ستایشت، مدح و ستودن تو را آغاز می‌کنم زیرا تویی که با مهرورزی‌ات به‌ درستی ها توجّه می‌دهی و یقین دارم که در مقام گذشت و رحم کردن و فرصت دادن ،مهربان‌ترین مهربانانی و در مقام کیفر و انتقام، سخت‌ترین کیفرکننده‌ای و در جایگاه بزرگ‌منشی و عظمت بزرگ‌ترین قدرتمندی، اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى وَ أَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى وَ أَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى، فَكَمْ يَا إِلٰهِى مِنْ كُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَها وَ هُمُومٍ قَدْ كَشَفْتَها، وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَها وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَها وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَكَكْتَها، خدایا، به من اجازه دادی تا تو را بخوانم و از تو بخواهم، پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای معبودم چه بسیار سختی‌ها که از آن گره گشودی و اندوه‌ها که برطرف کردی و لغزش‌ها که آمرزیدی و چه رحمت و فرصتی که گستردی و چه زنجیرهای بلائی را که (برای من و ما) باز کردی، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۶ آیا گذاشتن سفره مثل سفره هفت سین برای ماه مبارک رمضان مانعی ندارد؟ با سلام و احترام و تبریک آغاز این ضیافت عظیم الهی و *اقبال ویژه الهی* به انسان در این ماه مبارک. گمان نمی کنم *ایجاد اینگونه رسم ها* *مجاز* و در *توجه فرزندان به معنویات* مؤثر باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2