eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
147 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۴۷۴ فرق بین حلم و تحمل چیست؟ با سلام و احترام و تبريك ايام فرخنده دهه كرامت. ظاهرا *حلم* غلبه *عقلانيت* بر *نفسانيت* است به نحوی كه انسان را از *واكنش های هيجانی* حفظ كند. پس چون انسان نسبت به صحنه های عجيبی كه در *خواب* می بيند و *هيچ هيجانی* از خود بروز نمی دهد لذا به *خواب* هم « *حُـلـم* » گفته می شود. ضمناً به خاطر *آرامش عقلانی* انسان در آستانه *بلوغ* ، به آن هم *حُلم* می گويند. اما *تحمل* يعنی: *فشار* و *سنگينی* بــاری *مادی* يا *كلامی* يا *روانی* يا *عاطفی* که شخص *مجبور* به پذيرفتنش باشد و چاره ای برای فرار و شانه خالی كردن از آن نباشد و هيچ *فايده* ای هم نداشته باشد. البته در *حَـمـل* به معنی *بارداری* هم نوعی *تحمّل اجباری* هست اما اولا: منجر به پيدايش انسان می شود و ثانيا: استعدادهای مادر را شكوفا می كند و بركات زيادی برای مادر دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۷۵ 📌همراه با نظرات شما استاد، فکر میکنم پاسخ سوال شما مبنی بر اینکه ظهور با دخالت و تلاش و خواست خود مردم اتفاق می افتد در آیات ۹۳ تا ۹۸ سوره مبارکه کهف است.... آن جایی که حضرت ذوالقرنین به قومی بر میخورند که هیچ سخنی را به آسانی نمی فهمند! اما چون از ظلم و غارت یاجوج و ماجوج خسته و درمانده شدند با هر سختی (رمز، اشاره و وسیله) که توانستند درخواست و نیاز خود را به جناب ذوالقرنین فهماندند و در ساختن سد فلزی نفوذناپذیر با ایشان همکاری کردند و نهایتا به آرامش و آسایش رسیدند. جواب درست در این آیه زیبا نهفته است: ✨قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ *فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ* أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا... گفت: آنچه پروردگارم مرا در آن تمکّن و قدرت داده [از مزد شما] بهتر است؛ پس شما مرا با نیرویی یاری دهید [تا] میان شما و آنان سدّی سخت و استوار قرار دهم.✨ و ادامه آن که نوع و نحوه همکاری جمعی و در واقع دخالت و تلاش مردم را بیان می کند. ✨آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا ﴿٩٦﴾ برای من قطعه های [بزرگ] آهن بیاورید [و در شکاف این دو کوه بریزید، پس آوردند و ریختند] تا زمانی که میان آن دو کوه را هم سطح و برابر کرد، گفت: [در کوره ها] بدمید تا وقتی که آن [قطعه های آهن] را چون آتش سرخ کرد. گفت: برایم مس گداخته شده بیاورید تا روی آن بریزم.✨ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۷۶ 📌همراه با نظرات استاد سلام و بركات الهی بر شما و ايام فرخنده دهه كرامت بر شما و تمام أعضاء محترم گروه مبارك. ۱ـ به نظر می رسد *آيه ۹۰* سوره كهف و كلمه *ستر* در آن با كمال بی دقتی ترجمه و به غلط تفسير شده است. خداوند قطعا انسان *نفهم* هرگز نيافريده زيرا با چنين فرض محالی، آنها هيچ *تكليفی* نخواهند داشت و *ذوالقرنين شناس* و در *مطلع الشمس* نخواهند بود. ۲ـ آن مردم *بسيار فهميده* از حضرت ذوالقرنين صلوات الله عليه تقاضای ساختن *سد* می كنند اما آن حضرت *نخواهند پذيرفت* زيرا *هر سدی* قطعا و حتما *نفوذپذير* است. ۳ـ همانطور كه خودتان اشاره فرموديد: ايشان می فرمايند: ياريم كنيد تا با هم *ردم* نفوذناپذيری بسازيم كه از *بالای* آن هم نتوانند عبور كنند. كه مترجمين و مفسرين با بی دقتی زياد به متن آيه، و اينكه آنجا *دو سد* وجود داشت و *بين السدين* بود، اما متأسفانه آن و آن *دو صدف* را *سد* ترجمه كرده اند در حالی كه *هر سدی* نفوذپذير است و می توان از *بالای* آن عبور كرد. ۴ـ عجيب است كه مترجمين و مفسرين دقت نكرده اند كه: اولا: از روی هم ريختن *قطعات آهنی،* سد ساخته *نمی شود.* ثانيا: *دميدن* باعث ذوب شدن برف و يخ می شود اما *آهن* را هرگز *ذوب* و به *آتش* تبديل نمی كند، ثالثا: *افرغ* از فراغت است و *قطر* در اينجا و در آيه *۱۲ سوره سبأ* به معنی *مس* گداخته نيست. ۵ـ در پايان (مثل همه افراد تنبل) نتيجه گرفته ايد كه مردم بايد *از آن خورشيد پشت ابر* كمك بگيرند و او لابد بايد با *معجزه* مشكلات را حل كند. ۶ـ پس به پاسخ درست بسيار بسيار نزديك شده ايد اما كمی دقت می خواهد تا به پاسخ درست برسيد. 🍃واژه: ۹۰ @dr_ghofrani2
۲.۴۷۷ درمورد اینکه آیا با فرج امام زمان «عج الله» بااعجاز ایشان تعقل «عقلانیت» کامل میشه در دوآیه ۸۶ سوره هود و نور ۵۵ نگاه کردم زیاد چیزی متوجه نشدم.. لطفا میشه بیشترراهنماییم کنید سلام و بركات الهی بر شما و سلام به شوق قرآنی شما. از تلاش شما متشكرم. در همين دو آيه ای هم كه خود شما اشاره كرديد *دو شرط* مطرح شده كه اگر آنها را *بيان و بـــاز* كنيد روشن می كند كه هيچ كاری با معجزه پيش نمی رود بلكه اين خود *مـــردم* هستند كه بايد *متحول* شوند تا بتوانند خودشان *تحول جهانی* پديد آورند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۷۸ 📌همراه با نظرات شما عجب سوال هایی میپرسین استاد مخصوصا سوال دوم من از چند نفر که نمیخوان رأی بدن پرسیدم یکی گفت همونطورکه همتی میگه ایرانی هستم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. اگر به *ادعا* باشد كه همه و حتی جناب *ابليس* هم *عابد و زاهد* است. آيا اگر فردی *ايرانی* باشد *نوكر* و *مجری* دستورات شيطان بزرگ برای *توليد پول بدون پشتوانه* می شود؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۷۹ میشه به آیات ماجرای بنی اسرائیل در رسیدن به حکومت الهی استناد کرد که ، امام بود ، نائب امام بود ، معجزات و امداد الهی هم بود ، اما چون دخالت و تلاش مردم نبود انقلاب حضرت موسی سلام الله علیها به سرانجام نرسید آفرين. اين سخن شما كاملا درست است. حالا آيه يا آياتی را بيابيد كه *عامل* ايجاد هر تحولی را *خود مردم* معرفی كند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۰ این صفحه ۳۱ کتاب سیادت در رشد رو متوجه نشدم ...به اطرافیان کودک ۷سال اول توصیه می شود که بگذارند کودک طلوع کند... لطفا به جای كپی صفحات كتاب، همان *عبارت* مورد نظرتان را بنويسيد. ۱ـ كودك را هركز نبايد از چيزی *ترساند* زيرا مثل *لاك پشت* به *درون* خود فرو می رود بلكه بايد *شناخت* او را نسبت به هر چيزی افزايش داد. مثلا به جای اينكه او را از *سماور* بترسانيم اگر اجازه دهيم كودك به سماور *گرم* (نه داغ) دست بزند *واكسينه* می شود و ديگر هرگز به آن نزديك نمی شود. يا اگر از او بخواهيم كبريت را روشن كند، چون حتما آن را *رو به پائين* می گيرد و دستش می سوزد ديگر هرگز به كبريت دست نمی زند. البته بلافاصله بايد روشن كردن درست آن را به او نمايش دهيم. ۲ـ لابد در كاشت *درختچه* های خيابان ها ديده ايد كه ابتدا آنها را می كارند و به آن گياه اجازه می دهند به *هر طرف* نمو كند پس از اينكه *ساقه های* آن *استحكام* پيدا كرد، آن را *هرس* و زيبا می كنند و از *نمو بی رويه* جلوگيری می كنند. كودك هم در *هفت سال اول* بايد اجازه داشته باشد *سيادت* ذاتی خودش را بروز دهد و در حرف زدن و بازی كردن *فرمانروائی* كند و چيزی مانع او نباشد و در حرف زدن و بازی كردن از چيزی *نترسد* تا آن *خود* خودش را بروز دهد اما در مراحل بعدی هنرمندانه بايد گفتار و رفتار او *اصلاح* شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۱ 📌همراه با نظرات شما ۱. رأی ندادن من هیچ مشکلی را حل نمی کنه ولی دلم خنک میشه که رای کمتر بیارند و دزدی کمتر بشه. آزادی بیشتر....رأی سفید میدم تا یارانه هایم را قطع نکنند. ۲. رأی نمیدم‌ تا بلکه ایران باستان و اصیل برگرده 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ از اظهار نظر صريح شما متشكرم. ۲ـ رأی ندادن افراد يك جامعه به *دزدها* اعلام می كند كه ما *بيدار* و *زنده نيستيم* ما *ايرانی* نيستيم شما هر چقدر می خواهيد *دزدی* كنيد ما *كاری به كار شما نداريم* اينكه *گرانی و تورم* سرسام آور شده، اينكه *پولمان* بی ارزش ترين *پول جهان* شده و خيلی خسارت های ديگر، اينها اصلا *برای ما مهم نيست.* ۳ـ مؤمنی كه عاقلانه به خالق خودش احترام می گذارد و *حسابرسی آخرت* را باور دارد، هرگز تابع *دل و هوس نفسانی* خودش نيست. زيرا می داند كه اين *خنكی موقتی و جاهلانه* انسان را به *آتشی عظيم* می كشاند. ۴ـ اولا: انسان عاقل و مؤمن، *رأی* خودش را با *پول فانی* معاوضه نمی كند، ثانياً: با رأی غلط برخی از افراد غافل، همين دولت خائن توانست، ارزش *يارانه* سال ۹۲ را به حداقل ممكن برساند و آن را تقريبا بی ارزش كند. در حالی كه با انتخاب جناب آقای رئيسی، و كاهش واردات و افزايش توليدات داخلی، و كاهش قاچاق و افزايش كيفيت كالاها، قطعا ارزش پول ملی افزايش و هزينه ها كاهش پيدا می كند و مردم حتما و خيلی زود به *رفاه* و *آزادی منطقی* بيشتری می رسند. ۵ـ در ايران باستان، مردم *كمترين اختياری* نداشتند و يك *خانواده نالايق و خودپرست و عياش* (مثل آل سعود، آل خليفه، قاجاريه، پهلوی) تمام مردم را *مانند گله گوسفند* به هر راهی كه می خواستند می كشاندند و *هر دختر يا زن يا زمين و باغی* را كه می پسنديدند *تصاحب* می كردند و دانشمند بی نظيری مثل *ابوعلی سينا* اجازه نداشت به كتاب های دربار دست بزند. شاهان ايران باستان را جناب فردوسی اينطور به تصوير كشيده كه آنها *ضحاك* و دائما در حال *خنده مستانه* بودند و بر *دوش* خود *مارهائی* داشتند كه خوراكشان *مغز جوانان* بود. مثل الان كه با تلگرام و اينستاگرام و واتساپ و غيره، مثل *عنكبوت* خصوصا مغز دختران و زنان زيبا و معصوم و پاك را می خورند و آنها را به *تفاله* های غرق در *ابتذال* و *افسردگی* تبديل می كنند. ۶ـ لطفا از اين *شوخی های شيطانی* بپرهيزيد و از اين همه *أمنيت* و *اقتداری* كه *مردم انقلابی* و *اسلام* برای ما ايرانی ها فراهم آورده اند خداوند را بسيار شكر كنيم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۲ *اطلاعيه:* موضوع كلاس *اخلاق* روز يكشنبه گذشته، *تزكيه* بود، لذا أعضاء محترمی كه معنای *تزكيه* را در خصوصی پرسيده بودند می توانند در كانال *تسبيح۱* از صوت و متن آن استفاده كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۳ *اطلاعيه* ديروز با عنايت الهی و در حضور جمع بزرگی از عزيزان، مطالبی را پيرامون اينكه: آيا *حق گرفتنی است يا دادنی يا خوردنی!* مطرح كردم. أعضاء محترمی كه فرصت دارند می توانند صوت آن را كه *يكساعت و هفده دقيقه* است در كانال *تسبيح۱* بشنوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۴ آیا حق دادنی است یا گرفتنی است؟ یکی از سوره های مهم قرآن که پیامبر توصیه کردند هر روز در نماز هایمان بخوونیم، سوره *عصر* است. یعنی مومنین تا بهم می رسند باید همدیگر را سفارش بدند به *حق و صبر*. روز قیامت *ترازو* چندتا *کفه* دارد؟ سوره اعراف آیه ۸ می گوید ترازو روز قیامت *یک کفه* دارد که اعمالمون را در آن می گذارند یا سنگین یا سبک است. اعمال مارا وقتی تو ترازو می گذارند اگه حق است که سنگین می شود و اگه حق نباشد وزن ندارد. در سوره حج آیه ۶ *خدا فقط حق* است برای همین حق نه دادنی و نه گرفتنی و نه خوردنی است. بلکه باید حق را *رعایت* کرد مثلا *حج* یعنی فهم این نکته که خدا حق است. کیا حج رفتند، کسانیکه حاجی شدند، خودشون را با خدا تراز کردند چه مکه رفتند و چه مکه نرفتندمثل امام حسن عسکری صلوات الله علیه با اینکه حج نرفته اند ولی حاجی و حجت خدا بودند. حق یعنی چه؟ حق یه جا یعنی اجازه و یک جا به معنای وظیفه و تکلیف است. وقتی خدا حق است پس خدا است که حدود و حقوق ما را مشخص می کند. *یتیم* کسی که حامی سیاسی ندارد مثل نیجریه، عراق، میانمار و... *تراث* یعنی ارث، میراث تراث فقط ارث و میراث های خانواده نیست، تراث، میراث خلافت است‌. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه شقشقیه، خطبه سوم نهج البلاغه می فرمایند که : دیدم من که الان بین مردم نیرو و حامی ندارم، دیدم صبر کردن عاقلانه است پس صبر کردم در حالیکه در چشمم خار و در گلویم استخوان بود. دیدم که ارثم دارد چپاول می شود. پس این تراث چیست؟ تراث، میراث خلافت را که مردم می خورند. که بعد از ۲۵ سال میراث را به مدت ۴ سال به امیرالمؤمنین دادند بعد از اون موقع تا حالا میراث را خوردند و ما مردم هیچ چیز نگفتیم. تأکلون یعنی دارید می خورید الان، مخاطبش ما مسلمان ها بخصوص شیعیان. چرا امیرالمؤمنین ۲۵ سال خانه نشین شدند چون تو سقیفه گفتند ابو بکر پیر مرد و جا افتاده ولی علی جوون هست و شوخ طبع و هزاران شایعه، بقیه هم سکوت کردند. چرا بقیه امامان ما خانه نشین شدند چون سلیمان صردی ها ساکت نشستند. لطفا بدانید که چرا در زیارت نامه ها *لعنت* می کنید. چون معاویه گفت مسلمان ها من و عثمان به عنوان خلیفه شام و این علی مزاحم ما شده پس حق با ماست. اگه این را می فهمید بیایید با ما و اگه نمی فهمید ، بیطرف بمانید. این ها گفتند خو عجب پیشنهاد خوبیه، بیطرف می مانیم که به نفع معاویه شد. عین این کلک، یزید هم انجام داد و به مردم گفت که امام حسین از مکه خارج شده، خروج کرده و رافضی شده و حق با من است. گفت یا با من بیایید یا بیطرف. سلیمان صردی که دانشمند و عالمی بود ساکت موند و این سکوتش به نفع یزید شد.. در انتخابات کس نمی تواند انتخاب نکند چرا که همین انتخاب نکردن و سکوت کردن و رأی ممتنع با مخالف جمع می شود. در مجلس وقتی می خواهند چیزی را تصویب کنند یک عده مخالفند یک عده موافق و یک عده رأی ممتنع که رأی ممتنع با رأی مخالف جمع می شود. این انتخابات حق و وظیفه ماست . این حق ارث صالحین است. صالحین نباید دنبال ارث بروند بلکه باید ما مردم خواهش کنیم و ازشون بخواهیم که مدیریت جامعه ما را بپذیرند. ما الان منتظر ظهور امام زمان هستیم ولی قبل از ظهور اینقدر باید رشد کنیم که صالحین را بشناسیم و اونها را برای مدیریت، انتخابشون کنیم و گرنه با معجزه نمیرود ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر آن الارض یرثها عبادی الصالحون. انبیاء ۱۰۵ که این ابلاغ شده و وظیفه ماست. پس شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و عقلی است که کشورمون دست یک فرد صالح که هم کارنامه اش و هم برنامه اش درست باشد. این تکلیف را ان شاء الله صادقانه و خالصانه انجام بدیم تا دل امام زمان شاد شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۵ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: *پیام* این عبارت چیست: *وَ الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ* ... (رعد/۲۱) (و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده ‏پيوند میزنند ...) ضمن تشکر از یکی دو نفری که اظهار نظر فرمودند. اولین *پیام* و *نکته مهم* این عبارت ظاهرا اینست که *نباید* مانند برخی از *عرفا* و *دراویش* و *صوفیان* در اندیشة *اتصالِ خود* به *بارگاه الهی* بود. زیرا اینگونه افراد (مانند بلعم باعورا و هر کوهنورد تکروی) به هر مرتبه ای از کمال هم برسند، باز در معرض لغزش و ریزش و *سقوط* اند. بلکه در آیه قبل می فرماید: *اولواالالباب* آنان اند که: اولاً: *عهد الهی* را أدا میکنند: (يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ)، ثانیاً: *میثاق الهی* را نمی شکنند: (لاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ)، ثالثاً: آنچه که مأمور *پیوندِ* آنند را پیوند می زنند: (يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ) ( *عهد الهی* طبق آیه ۶۰ یس، *در بند شیطان نبودن* و در *بند خدا بودن* است.) ( *میثاق الهی* طبق آیه ۸۱ آلعمران، *حمایت از رسولی* است كه بعد از خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله می آيد.) *نکته دوم* اینست که: قرآن، فقط *دو چیز* را به *مؤمنین* (یعنی: مخاطبین خاص قرآن) فرمان می دهد: إِنَّ اللَّهَ *يَأْمُرُكُــمْ:* ۱ـ *أَنْ تُــؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها* وَ ۲ـ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ *أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ* ... (نساء/۵۸) پس به استناد دستور *اطاعت از اولی الأمر* در آیه بعد (۵۹ سوره نساء) و به استناد بیانات نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در *خطبه ۲۵* و *نامه ۴۱* و *نامه ۴۲* نهج البلاغه، به نظر می رسد *واگـــذاری مدیریــت تمام امــور به صالحــین* (که باید با حمایت مؤمنین، وارثان زمین شوند) مصداق آن *أمانـت الهی* است که باید به أهلش سپرده شود و مصداق *همان چیزی* است که *اولواالالباب* باید *همه* را به آن *متصل* کنند. پس *اتصال* به بارگاه الهی، بدون تلاش برای متصل کردن *همه امور* و *همه افراد* به *نمایندگان الهی* غیر ممکن است. به عبارت دیگر بدون تلاش برای *موصل* بودن، نمی توان به حق، *واصل* شد. و امروز *شركت در انتخابات* و *حمايت* از نظام *جمهوری اسلامی* دقيقا مصداق همان چيزی است كه مؤمنين بايد بكوشند *خودشان* و *ديگران* را به آن *پيوند* بزنند.. 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۸۶ با سلام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و هشتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: لطفا نظرتان را در این باره بفرمائید: ۱ـ رأی نــدادن در انتخابات، چه مشكلی را از ما حل می كند؟ ۲ـ رأی نـــدادن در انتخابات، چگونه ايــرانی بودن ما را إثبات می كند؟ ضمن تشکر از عزیزانی که اظهار نظر فرمودند و یکی دو آیه قرآن را هم مطرح فرمودند. *رأی ندادن،* اولا: *ممکن نیست.* زیرا این « انتخاب رأی ندادن، » خودش یک *انتخاب* است. ثانیا: به این معنی است که: *من، مهم نیستم.* و *وضع مردم و میهن من هم برایم مهم نیست.* ثالثا: به این معنی است که: *من، مسئول نیستم* و به *بازخواست آخرتی هم معتقد نیستم.* رابعاً: چون فردا خود من به *گرانی* به *بی ارزشی پولم* به *این همه فساد* به این همه *بیکاری* و به موارد دیگر *اعتراض* خواهم داشت، پس *رأی ندادن من* اولاً: هیچ مشکلی را حل نمیکند و بر مشکلات جامعه میافزاید. ثانیاً: إثبات می کند که من، به *بلوغ اجتماعی و سیاسی* نرسیده ام و *خودخواه* و *قبیله گرا* هستم. زیرا اگر *یکی از بستگان و دوستان خودم* کاندید بود، حتما شرکت می کردم. ثالثا: اثبات می کند که من *ایرانی نیستم* زیرا به *دستور دشمن ترین دشمنان ایران* در انتخابات شرکت نمیکنم و رأی نمیدهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۷ 📌همراه با نظرات شما رای ندادن در انتخابات فقط در ظاهر نوعی دهن کجی به انتخاب خود فرد است. چون انتخاب کرده که در ایران زندگی کند ولی نمیخاد برای انتخاب خودش و سرنوشتش تصمیم بگیرد. 📌همراه با نظرات استاد درست فرموديد. در واقع *فقط مرده ها* رأی نمی دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸٨ سپاس از شما بخاطر وقتی که برای پاسخ به سوالات بنده..بنظر چاره ای جز اصلاح قانون اساسی نیست؟ دلسوزی شما قابل تحسين است اما لطفا دقت داشته باشيد كه: *تعاليم قرآن* و *احكام اسلام* (به عنوان مبنای قانون اساسی ما) قطعا هيچ *نقص و كمبودی* ندارند، اما سه خليفه اول و تمام خلفای بنی اميه و بنی العباس و فاطميون و تمام مسئولين كشورهای اسلامی، چون قرآنی عمل نكرده اند اين همه *فحشاء و فساد* در ميان مسلمين پديد آمده است. پس اينكه *مسئولان* بايد تحت *نظارت* دقيق قرار بگيرند و بايد *تابع قوانين شفاف* باشند، و اينكه *صندلی* مديريت هر جائی، بايد *صندلی داغی* باشد كه افراد *ناكارامد* و *كار نكن* را بر خودش تحمل نكند، و اينكه *هر خيانتی* با *مجازات فوری* روبرو شود، نيازمند *وضع صحيح مقررات* در *مجلس شورای اسلامی* است و ربطی به *قانون اساسی* ندارد. مثلا: *اصل ۴۴* از اصول بسيار *مترقی* در *قانون اساسی* برای *كوچك* سازی دولت و *چابك سازی* صنايع و *افزايش توليد* هست، اما نحوه *واگذاری* اكثر كارخانه های بزرگ تا كنون، *قانونی* نبوده و به *افرادی* واگذار شده كه *كمترين صلاحيتی* برای آن نداشته اند. كه جناب آقای رئيسی در قوه قضائيه برای اولين بار توانستند *چندين مورد* آن را به بيت المال برگردانند. پس اين مشكلات بايد در *مجلس* و *قوه مجريه* إصلاح و درست شود و ربطی به قانون اساسی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۹ آیا این درست است که جلسه ای که دیروز آمریکا و روسیه داشتن برمذاکره جنگی است که احتمالاً در خاورمیانه و محتمل است که در ایران باشد آیا رای ندادن بر انجام همچین فاجعه ای ممکن است تعیین کننده شود ۱ـ می دانيد كه *اقتدار دفاعی* امروز *جمهوری اسلامی* در چنان سطح بالائی است كه ديگر *هيچ قدرتی* تصور *حمله مستقيم* به ايران را در سر نمی پروراند و اين *گزينه* را از روی ميز خود برداشته اند. ۲ـ با نبرد دوازده روزه غزه، و *خسارت هائی كه تقريبا هر روز* در عراق به نيروهای متجاوز آمريكا وارد می شود، معلوم می شود كه *جبهه مقاومت* هم در منطقه از *انسجام* و *سطح نظامی* بسيار بالائی برخوردار است. ۳ـ من از گفتگوهای آن دو نفر اطلاع كاملی ندارم اما قطعا آمريكا در شرائط آغاز كننده جنگ نيست و كنكرة آمريكا هم اختيارات نظامی دولت را محدود كرد. ۴ـ البته *شركت نكردن هر فرد مسلمان ايرانی در انتخابات امروز* دشمنان را خوشحال خواهد كرد و آنها را برای *فشارهای روانی بيشتر* تشويق خواهد كرد. اما إن شاء الله تعالی با عنايت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف و حمايت شهيدان سرافراز، مردم ايران امروز *حماسه* خواهند آفريد و تمام دشمنان داخلی و خارجی را مأيوس خواهند كرد: الْيَوْمَ *يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا* مِنْ دينِكُمْ *فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۰ استاد تفسیر این آیات سوره کهف و منظور از سد در این آیات چیست؟ معنی *سد* همان *مانعی* است كه بر سر راه رودخانه ها می سازند تا از *سيلابها* جلوگيری كند. لطفا در كانال *تسبيح۱* مباحث *مهدويت* را دنبال كنيد و برخی از توضيحات لازم برای آيات سوره كهف را در آن ببينيد و بشنويد. موفق باشيد. 🍃واژه: ۹۰ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۱ 📌همراه با نظرات استاد در این آیه خداوند انسان را به وصل کردن انچه خداوند امر کرده وصل کنند دستور داده که منظور صله رحم و.... 📌همراه با نظرات استاد با سلام و تشكر از اظهار نظر شما. كاش مطالبتان را به استناد *آيات* می فرموديد. *نكته مهم:* آيا اگر قرآن نازل نمی شد، مردم جهان با هم *ارتباط خانوادگی* و *خويشاوندی* برقرار نمی كردند؟ پس قطعا منظور از آيه مورد نظر در سوره رعد، *صله رحم نيست* بلكه *مطلب بسيار مهمی* به نام *خلافت* و همان *تراثی* است كه در آيه ۱۹سوره فجر گفته شده است. 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۲ لطفا فرق بین حلم و صبر و تحمل رو بفرمایید صبر: *مجموعه اقداماتی درونی و بيرونی* برای دستيابی به *آينده ای روشن و مطمئن* و *آخرتی خداپسندانه* است. حلم: از *نشانه های صبر* است و خودداری از *هيجانات انفعالی* است. حمل: *قبول باری* است *بی فايده* و *موقتی* كه جز *خستگی* و *افسردگی* و *درد* هيچ خاصيت مثبتی ندارد، مانند: *حمل كتاب های آسمانی توسط الاغ* (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً ) پس *حَــمل* و *حمالی* برای انسان *بـــد* است اما *حِــمل* و *بارداری* برای انسان *خوب* است: پس *بر سر* گذاشتن « تورات و قرآن » خوب نيست اما *در سر* قرار دادن آنها *حياتبخش* است: (مَثَلُ الَّذينَ *حُمِّـــلُوا* التَّوْراةَ ثُمَّ *لَمْ يَحْمِلُـــــوها* ) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۳ میشه لطفا ازتون خواهش کنم هرکجا کلاس حضوری داشتید به ما هم بگید آن جلسه من خارج از تهران بود. چشم اگر جلسه عمومی در تهران داشتم حتما از چند روز قبل اطلاع خواهم داد. @dr_ghofrani2
۲.۴۹۴ *پنجاه و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود: *پیام* این عبارت چیست: *قالَ: أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ؟ اهْبِطُوا مِصْراً* .... (بقره/۶۱) (... فرمود: آيا چيزی بهتر را با چیزی پست‏ تر عوض می کنيد؟ پس به مصر فرود آييد ... ) ۱ـ *مصر* کنایه از *هر فضائی* است که *غرق* در *سلطه فرعونی* و *حقارت مردمی* و همه چيز حول محور *دنیا* و *ماديات* است. ۲ـ ظاهرا این آیه، *هشدار* و *تنبّهی* برای *تمام مردم* است که در هر زمان و مکانی، فقط با *دو راه* و *دو فرجام* روبرو هستند. ۳ـ تمام مردم از یکسو به *آزادگی و عزّت و معنويت* در *سرزمین پاک و مقدس* و *دولت کریمه* دعوت شده اند، که البته باید *زحمت پاکسازی و آماده سازی* آنجا را *خودشان* بعهده بگیرند. و از سوی دیگر می توانند با *ظاهربینی* و *دنیاگرائی* و *انتخاب غلط* و *حمایت* یا *سکوت* خود از *ناصالحان و ناأهلان،* در زیر *سلطه غارتگران متکبر* قرار بگیرند و دائما *تحقیر* شوند. البته در آنصورت می توانند مثل *أنعام* از *تنوع خوراکی* در *طویله* برخوردار شوند!!! ۴ـ پس تمام مردم، در *وسط پُـــلی* قرار دارند که فقط با *دو گزینه* در مقابل و پشت سر خود مواجهند و ناچارا باید از یکطرف، *صرفنظر* کنند: گزینه اول: انتخاب *صبر و زحمت اولیه* تا رسیدن به *نـــور* و آسایش دائمی و *أعلی علیین،* گزینه دوم: انتخاب *خوشی اولیه* اما زجر و خفّت و بردگی و ذلّت بعدی و *آتش* دائمی و *أسفل سافلین.* 🍃واژه: ۶۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۵ 📌همراه با نظرات شما ان شاءالله برای نابودی عاملان گرانی بیکاری، تورم، فساد و..... روزجمعه درانتخابات شرکت میکنیم وبه بهترین گزینه‌رای میدهیم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. الحمد لله رب العالمين ما به عنوان *تكليف عقلی و شرعی* در اولين لحظات *رأی* داديم. هر چند كه عوامل اين دولت نالايق، پس از *چهل و دو سال* تجربه انتخابات، با *دو ساعت* تأخير و معطل كردن مردم، كارشان را شروع كردند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۶ 📌همراه با نظرات شما ......البته با رای خوب به فرد خوب من رای میدهم 📌همراه با نظرات استاد خداوند اين *بلوغ سياسی* و *احساس مسئوليت* و *وظيفه شناسی* را از تمام افراد عاقل و مؤمن، به *أحسن وجه* قبول فرمايد و موجبات *خواری و خذلان* بدخواهان را فراهم آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۷ متاسفانه استاد در منتخب تفاسیر فقط به همین نکته اشاره شده است.البته نکته ای که شما ذکر کردید به ذهن کوتاه من نرسیده بود. ولی بسیار جالب بود .فکر نمی‌کردم که هرکسی این وظیفه را در زمینه خلافت داشته باشد. پس استاد میشه استناد کرد به بحث سقیفه و کوتاهی مردم در خلافت مولا علی علیه السلام که بعد فساد هم در زمین کردند؟ با سلام و احترام؛ بايد بسيار متأسف باشيم به خاطر آنهائی كه سی چهل پنجاه شصت سال عمر خود را برای فقيه و مجتهد و مرجع شدن می گذرانند اما تا كنون غفلت كرده اند كه *آيه ۱۹ سوره فجر* و اينكه *مسلمين* همين *الآن* مشغول *خوردن تُــراث* هستند را (با توجه به صراحت بيانات حضرت أميرالمؤمنين صلوات الله عليه در اوائل خطبه شقشقيه در مسئله *تُــراث* ) به خودشان و مردم، *هشدار* دهند. 🍃واژه: ۱۹ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۸ 📌همراه با نظرات شما چه زیبا باشد آیت الله رئیسی خادم امام هشتم در هشتمین روز دهه کرامت ، هشتمین رئیس جمهور ایران شود و جشن میلاد با سعادت امام هشتم و پیروزی خادمش را باهم جشن بگیریم. ان شاء‌الله 📌همراه با نظرات استاد از بيان نكته زيبای شما تشكر می كنم و اميدوارم خداوند اين تقاضای مؤمنانه شما را به بركت اين ايام و به بركت خون حياتبخش شهيدان والامقام قبول فرمايد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2