eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
147 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۴۸۴ آیا حق دادنی است یا گرفتنی است؟ یکی از سوره های مهم قرآن که پیامبر توصیه کردند هر روز در نماز هایمان بخوونیم، سوره *عصر* است. یعنی مومنین تا بهم می رسند باید همدیگر را سفارش بدند به *حق و صبر*. روز قیامت *ترازو* چندتا *کفه* دارد؟ سوره اعراف آیه ۸ می گوید ترازو روز قیامت *یک کفه* دارد که اعمالمون را در آن می گذارند یا سنگین یا سبک است. اعمال مارا وقتی تو ترازو می گذارند اگه حق است که سنگین می شود و اگه حق نباشد وزن ندارد. در سوره حج آیه ۶ *خدا فقط حق* است برای همین حق نه دادنی و نه گرفتنی و نه خوردنی است. بلکه باید حق را *رعایت* کرد مثلا *حج* یعنی فهم این نکته که خدا حق است. کیا حج رفتند، کسانیکه حاجی شدند، خودشون را با خدا تراز کردند چه مکه رفتند و چه مکه نرفتندمثل امام حسن عسکری صلوات الله علیه با اینکه حج نرفته اند ولی حاجی و حجت خدا بودند. حق یعنی چه؟ حق یه جا یعنی اجازه و یک جا به معنای وظیفه و تکلیف است. وقتی خدا حق است پس خدا است که حدود و حقوق ما را مشخص می کند. *یتیم* کسی که حامی سیاسی ندارد مثل نیجریه، عراق، میانمار و... *تراث* یعنی ارث، میراث تراث فقط ارث و میراث های خانواده نیست، تراث، میراث خلافت است‌. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه شقشقیه، خطبه سوم نهج البلاغه می فرمایند که : دیدم من که الان بین مردم نیرو و حامی ندارم، دیدم صبر کردن عاقلانه است پس صبر کردم در حالیکه در چشمم خار و در گلویم استخوان بود. دیدم که ارثم دارد چپاول می شود. پس این تراث چیست؟ تراث، میراث خلافت را که مردم می خورند. که بعد از ۲۵ سال میراث را به مدت ۴ سال به امیرالمؤمنین دادند بعد از اون موقع تا حالا میراث را خوردند و ما مردم هیچ چیز نگفتیم. تأکلون یعنی دارید می خورید الان، مخاطبش ما مسلمان ها بخصوص شیعیان. چرا امیرالمؤمنین ۲۵ سال خانه نشین شدند چون تو سقیفه گفتند ابو بکر پیر مرد و جا افتاده ولی علی جوون هست و شوخ طبع و هزاران شایعه، بقیه هم سکوت کردند. چرا بقیه امامان ما خانه نشین شدند چون سلیمان صردی ها ساکت نشستند. لطفا بدانید که چرا در زیارت نامه ها *لعنت* می کنید. چون معاویه گفت مسلمان ها من و عثمان به عنوان خلیفه شام و این علی مزاحم ما شده پس حق با ماست. اگه این را می فهمید بیایید با ما و اگه نمی فهمید ، بیطرف بمانید. این ها گفتند خو عجب پیشنهاد خوبیه، بیطرف می مانیم که به نفع معاویه شد. عین این کلک، یزید هم انجام داد و به مردم گفت که امام حسین از مکه خارج شده، خروج کرده و رافضی شده و حق با من است. گفت یا با من بیایید یا بیطرف. سلیمان صردی که دانشمند و عالمی بود ساکت موند و این سکوتش به نفع یزید شد.. در انتخابات کس نمی تواند انتخاب نکند چرا که همین انتخاب نکردن و سکوت کردن و رأی ممتنع با مخالف جمع می شود. در مجلس وقتی می خواهند چیزی را تصویب کنند یک عده مخالفند یک عده موافق و یک عده رأی ممتنع که رأی ممتنع با رأی مخالف جمع می شود. این انتخابات حق و وظیفه ماست . این حق ارث صالحین است. صالحین نباید دنبال ارث بروند بلکه باید ما مردم خواهش کنیم و ازشون بخواهیم که مدیریت جامعه ما را بپذیرند. ما الان منتظر ظهور امام زمان هستیم ولی قبل از ظهور اینقدر باید رشد کنیم که صالحین را بشناسیم و اونها را برای مدیریت، انتخابشون کنیم و گرنه با معجزه نمیرود ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر آن الارض یرثها عبادی الصالحون. انبیاء ۱۰۵ که این ابلاغ شده و وظیفه ماست. پس شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و عقلی است که کشورمون دست یک فرد صالح که هم کارنامه اش و هم برنامه اش درست باشد. این تکلیف را ان شاء الله صادقانه و خالصانه انجام بدیم تا دل امام زمان شاد شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۵ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: *پیام* این عبارت چیست: *وَ الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ* ... (رعد/۲۱) (و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده ‏پيوند میزنند ...) ضمن تشکر از یکی دو نفری که اظهار نظر فرمودند. اولین *پیام* و *نکته مهم* این عبارت ظاهرا اینست که *نباید* مانند برخی از *عرفا* و *دراویش* و *صوفیان* در اندیشة *اتصالِ خود* به *بارگاه الهی* بود. زیرا اینگونه افراد (مانند بلعم باعورا و هر کوهنورد تکروی) به هر مرتبه ای از کمال هم برسند، باز در معرض لغزش و ریزش و *سقوط* اند. بلکه در آیه قبل می فرماید: *اولواالالباب* آنان اند که: اولاً: *عهد الهی* را أدا میکنند: (يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ)، ثانیاً: *میثاق الهی* را نمی شکنند: (لاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ)، ثالثاً: آنچه که مأمور *پیوندِ* آنند را پیوند می زنند: (يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ) ( *عهد الهی* طبق آیه ۶۰ یس، *در بند شیطان نبودن* و در *بند خدا بودن* است.) ( *میثاق الهی* طبق آیه ۸۱ آلعمران، *حمایت از رسولی* است كه بعد از خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله می آيد.) *نکته دوم* اینست که: قرآن، فقط *دو چیز* را به *مؤمنین* (یعنی: مخاطبین خاص قرآن) فرمان می دهد: إِنَّ اللَّهَ *يَأْمُرُكُــمْ:* ۱ـ *أَنْ تُــؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها* وَ ۲ـ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ *أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ* ... (نساء/۵۸) پس به استناد دستور *اطاعت از اولی الأمر* در آیه بعد (۵۹ سوره نساء) و به استناد بیانات نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در *خطبه ۲۵* و *نامه ۴۱* و *نامه ۴۲* نهج البلاغه، به نظر می رسد *واگـــذاری مدیریــت تمام امــور به صالحــین* (که باید با حمایت مؤمنین، وارثان زمین شوند) مصداق آن *أمانـت الهی* است که باید به أهلش سپرده شود و مصداق *همان چیزی* است که *اولواالالباب* باید *همه* را به آن *متصل* کنند. پس *اتصال* به بارگاه الهی، بدون تلاش برای متصل کردن *همه امور* و *همه افراد* به *نمایندگان الهی* غیر ممکن است. به عبارت دیگر بدون تلاش برای *موصل* بودن، نمی توان به حق، *واصل* شد. و امروز *شركت در انتخابات* و *حمايت* از نظام *جمهوری اسلامی* دقيقا مصداق همان چيزی است كه مؤمنين بايد بكوشند *خودشان* و *ديگران* را به آن *پيوند* بزنند.. 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۸۶ با سلام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و هشتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: لطفا نظرتان را در این باره بفرمائید: ۱ـ رأی نــدادن در انتخابات، چه مشكلی را از ما حل می كند؟ ۲ـ رأی نـــدادن در انتخابات، چگونه ايــرانی بودن ما را إثبات می كند؟ ضمن تشکر از عزیزانی که اظهار نظر فرمودند و یکی دو آیه قرآن را هم مطرح فرمودند. *رأی ندادن،* اولا: *ممکن نیست.* زیرا این « انتخاب رأی ندادن، » خودش یک *انتخاب* است. ثانیا: به این معنی است که: *من، مهم نیستم.* و *وضع مردم و میهن من هم برایم مهم نیست.* ثالثا: به این معنی است که: *من، مسئول نیستم* و به *بازخواست آخرتی هم معتقد نیستم.* رابعاً: چون فردا خود من به *گرانی* به *بی ارزشی پولم* به *این همه فساد* به این همه *بیکاری* و به موارد دیگر *اعتراض* خواهم داشت، پس *رأی ندادن من* اولاً: هیچ مشکلی را حل نمیکند و بر مشکلات جامعه میافزاید. ثانیاً: إثبات می کند که من، به *بلوغ اجتماعی و سیاسی* نرسیده ام و *خودخواه* و *قبیله گرا* هستم. زیرا اگر *یکی از بستگان و دوستان خودم* کاندید بود، حتما شرکت می کردم. ثالثا: اثبات می کند که من *ایرانی نیستم* زیرا به *دستور دشمن ترین دشمنان ایران* در انتخابات شرکت نمیکنم و رأی نمیدهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۷ 📌همراه با نظرات شما رای ندادن در انتخابات فقط در ظاهر نوعی دهن کجی به انتخاب خود فرد است. چون انتخاب کرده که در ایران زندگی کند ولی نمیخاد برای انتخاب خودش و سرنوشتش تصمیم بگیرد. 📌همراه با نظرات استاد درست فرموديد. در واقع *فقط مرده ها* رأی نمی دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸٨ سپاس از شما بخاطر وقتی که برای پاسخ به سوالات بنده..بنظر چاره ای جز اصلاح قانون اساسی نیست؟ دلسوزی شما قابل تحسين است اما لطفا دقت داشته باشيد كه: *تعاليم قرآن* و *احكام اسلام* (به عنوان مبنای قانون اساسی ما) قطعا هيچ *نقص و كمبودی* ندارند، اما سه خليفه اول و تمام خلفای بنی اميه و بنی العباس و فاطميون و تمام مسئولين كشورهای اسلامی، چون قرآنی عمل نكرده اند اين همه *فحشاء و فساد* در ميان مسلمين پديد آمده است. پس اينكه *مسئولان* بايد تحت *نظارت* دقيق قرار بگيرند و بايد *تابع قوانين شفاف* باشند، و اينكه *صندلی* مديريت هر جائی، بايد *صندلی داغی* باشد كه افراد *ناكارامد* و *كار نكن* را بر خودش تحمل نكند، و اينكه *هر خيانتی* با *مجازات فوری* روبرو شود، نيازمند *وضع صحيح مقررات* در *مجلس شورای اسلامی* است و ربطی به *قانون اساسی* ندارد. مثلا: *اصل ۴۴* از اصول بسيار *مترقی* در *قانون اساسی* برای *كوچك* سازی دولت و *چابك سازی* صنايع و *افزايش توليد* هست، اما نحوه *واگذاری* اكثر كارخانه های بزرگ تا كنون، *قانونی* نبوده و به *افرادی* واگذار شده كه *كمترين صلاحيتی* برای آن نداشته اند. كه جناب آقای رئيسی در قوه قضائيه برای اولين بار توانستند *چندين مورد* آن را به بيت المال برگردانند. پس اين مشكلات بايد در *مجلس* و *قوه مجريه* إصلاح و درست شود و ربطی به قانون اساسی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۸۹ آیا این درست است که جلسه ای که دیروز آمریکا و روسیه داشتن برمذاکره جنگی است که احتمالاً در خاورمیانه و محتمل است که در ایران باشد آیا رای ندادن بر انجام همچین فاجعه ای ممکن است تعیین کننده شود ۱ـ می دانيد كه *اقتدار دفاعی* امروز *جمهوری اسلامی* در چنان سطح بالائی است كه ديگر *هيچ قدرتی* تصور *حمله مستقيم* به ايران را در سر نمی پروراند و اين *گزينه* را از روی ميز خود برداشته اند. ۲ـ با نبرد دوازده روزه غزه، و *خسارت هائی كه تقريبا هر روز* در عراق به نيروهای متجاوز آمريكا وارد می شود، معلوم می شود كه *جبهه مقاومت* هم در منطقه از *انسجام* و *سطح نظامی* بسيار بالائی برخوردار است. ۳ـ من از گفتگوهای آن دو نفر اطلاع كاملی ندارم اما قطعا آمريكا در شرائط آغاز كننده جنگ نيست و كنكرة آمريكا هم اختيارات نظامی دولت را محدود كرد. ۴ـ البته *شركت نكردن هر فرد مسلمان ايرانی در انتخابات امروز* دشمنان را خوشحال خواهد كرد و آنها را برای *فشارهای روانی بيشتر* تشويق خواهد كرد. اما إن شاء الله تعالی با عنايت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف و حمايت شهيدان سرافراز، مردم ايران امروز *حماسه* خواهند آفريد و تمام دشمنان داخلی و خارجی را مأيوس خواهند كرد: الْيَوْمَ *يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا* مِنْ دينِكُمْ *فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۰ استاد تفسیر این آیات سوره کهف و منظور از سد در این آیات چیست؟ معنی *سد* همان *مانعی* است كه بر سر راه رودخانه ها می سازند تا از *سيلابها* جلوگيری كند. لطفا در كانال *تسبيح۱* مباحث *مهدويت* را دنبال كنيد و برخی از توضيحات لازم برای آيات سوره كهف را در آن ببينيد و بشنويد. موفق باشيد. 🍃واژه: ۹۰ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۱ 📌همراه با نظرات استاد در این آیه خداوند انسان را به وصل کردن انچه خداوند امر کرده وصل کنند دستور داده که منظور صله رحم و.... 📌همراه با نظرات استاد با سلام و تشكر از اظهار نظر شما. كاش مطالبتان را به استناد *آيات* می فرموديد. *نكته مهم:* آيا اگر قرآن نازل نمی شد، مردم جهان با هم *ارتباط خانوادگی* و *خويشاوندی* برقرار نمی كردند؟ پس قطعا منظور از آيه مورد نظر در سوره رعد، *صله رحم نيست* بلكه *مطلب بسيار مهمی* به نام *خلافت* و همان *تراثی* است كه در آيه ۱۹سوره فجر گفته شده است. 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۲ لطفا فرق بین حلم و صبر و تحمل رو بفرمایید صبر: *مجموعه اقداماتی درونی و بيرونی* برای دستيابی به *آينده ای روشن و مطمئن* و *آخرتی خداپسندانه* است. حلم: از *نشانه های صبر* است و خودداری از *هيجانات انفعالی* است. حمل: *قبول باری* است *بی فايده* و *موقتی* كه جز *خستگی* و *افسردگی* و *درد* هيچ خاصيت مثبتی ندارد، مانند: *حمل كتاب های آسمانی توسط الاغ* (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً ) پس *حَــمل* و *حمالی* برای انسان *بـــد* است اما *حِــمل* و *بارداری* برای انسان *خوب* است: پس *بر سر* گذاشتن « تورات و قرآن » خوب نيست اما *در سر* قرار دادن آنها *حياتبخش* است: (مَثَلُ الَّذينَ *حُمِّـــلُوا* التَّوْراةَ ثُمَّ *لَمْ يَحْمِلُـــــوها* ) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۳ میشه لطفا ازتون خواهش کنم هرکجا کلاس حضوری داشتید به ما هم بگید آن جلسه من خارج از تهران بود. چشم اگر جلسه عمومی در تهران داشتم حتما از چند روز قبل اطلاع خواهم داد. @dr_ghofrani2
۲.۴۹۴ *پنجاه و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود: *پیام* این عبارت چیست: *قالَ: أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ؟ اهْبِطُوا مِصْراً* .... (بقره/۶۱) (... فرمود: آيا چيزی بهتر را با چیزی پست‏ تر عوض می کنيد؟ پس به مصر فرود آييد ... ) ۱ـ *مصر* کنایه از *هر فضائی* است که *غرق* در *سلطه فرعونی* و *حقارت مردمی* و همه چيز حول محور *دنیا* و *ماديات* است. ۲ـ ظاهرا این آیه، *هشدار* و *تنبّهی* برای *تمام مردم* است که در هر زمان و مکانی، فقط با *دو راه* و *دو فرجام* روبرو هستند. ۳ـ تمام مردم از یکسو به *آزادگی و عزّت و معنويت* در *سرزمین پاک و مقدس* و *دولت کریمه* دعوت شده اند، که البته باید *زحمت پاکسازی و آماده سازی* آنجا را *خودشان* بعهده بگیرند. و از سوی دیگر می توانند با *ظاهربینی* و *دنیاگرائی* و *انتخاب غلط* و *حمایت* یا *سکوت* خود از *ناصالحان و ناأهلان،* در زیر *سلطه غارتگران متکبر* قرار بگیرند و دائما *تحقیر* شوند. البته در آنصورت می توانند مثل *أنعام* از *تنوع خوراکی* در *طویله* برخوردار شوند!!! ۴ـ پس تمام مردم، در *وسط پُـــلی* قرار دارند که فقط با *دو گزینه* در مقابل و پشت سر خود مواجهند و ناچارا باید از یکطرف، *صرفنظر* کنند: گزینه اول: انتخاب *صبر و زحمت اولیه* تا رسیدن به *نـــور* و آسایش دائمی و *أعلی علیین،* گزینه دوم: انتخاب *خوشی اولیه* اما زجر و خفّت و بردگی و ذلّت بعدی و *آتش* دائمی و *أسفل سافلین.* 🍃واژه: ۶۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۵ 📌همراه با نظرات شما ان شاءالله برای نابودی عاملان گرانی بیکاری، تورم، فساد و..... روزجمعه درانتخابات شرکت میکنیم وبه بهترین گزینه‌رای میدهیم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. الحمد لله رب العالمين ما به عنوان *تكليف عقلی و شرعی* در اولين لحظات *رأی* داديم. هر چند كه عوامل اين دولت نالايق، پس از *چهل و دو سال* تجربه انتخابات، با *دو ساعت* تأخير و معطل كردن مردم، كارشان را شروع كردند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۶ 📌همراه با نظرات شما ......البته با رای خوب به فرد خوب من رای میدهم 📌همراه با نظرات استاد خداوند اين *بلوغ سياسی* و *احساس مسئوليت* و *وظيفه شناسی* را از تمام افراد عاقل و مؤمن، به *أحسن وجه* قبول فرمايد و موجبات *خواری و خذلان* بدخواهان را فراهم آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۷ متاسفانه استاد در منتخب تفاسیر فقط به همین نکته اشاره شده است.البته نکته ای که شما ذکر کردید به ذهن کوتاه من نرسیده بود. ولی بسیار جالب بود .فکر نمی‌کردم که هرکسی این وظیفه را در زمینه خلافت داشته باشد. پس استاد میشه استناد کرد به بحث سقیفه و کوتاهی مردم در خلافت مولا علی علیه السلام که بعد فساد هم در زمین کردند؟ با سلام و احترام؛ بايد بسيار متأسف باشيم به خاطر آنهائی كه سی چهل پنجاه شصت سال عمر خود را برای فقيه و مجتهد و مرجع شدن می گذرانند اما تا كنون غفلت كرده اند كه *آيه ۱۹ سوره فجر* و اينكه *مسلمين* همين *الآن* مشغول *خوردن تُــراث* هستند را (با توجه به صراحت بيانات حضرت أميرالمؤمنين صلوات الله عليه در اوائل خطبه شقشقيه در مسئله *تُــراث* ) به خودشان و مردم، *هشدار* دهند. 🍃واژه: ۱۹ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۸ 📌همراه با نظرات شما چه زیبا باشد آیت الله رئیسی خادم امام هشتم در هشتمین روز دهه کرامت ، هشتمین رئیس جمهور ایران شود و جشن میلاد با سعادت امام هشتم و پیروزی خادمش را باهم جشن بگیریم. ان شاء‌الله 📌همراه با نظرات استاد از بيان نكته زيبای شما تشكر می كنم و اميدوارم خداوند اين تقاضای مؤمنانه شما را به بركت اين ايام و به بركت خون حياتبخش شهيدان والامقام قبول فرمايد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۹ با مادر شوهری طرف هستم ک مذهبی نیست ....و تفاوت فرهنگ زیادی داریم....و این اخلاق منفی شخص مادرشوهرم‌ رابطه گرم و صمیمی منو همسرم رو تحت الشعاع قرار داده و همه ابعاد زندگیمو متاثر میکنه....چه کار....؟ ۱_ والدین شوهر، والدین *سببی* هستند و حتی بعد از *طلاق* هم *محرم* می مانند. ۲_ تمام *فرزندان* از منظر قرآن، *موظف* هستند *احسان* را با *والدین* (نسبی و سببی)، تمرین کنند تا خودشان *محسن* شوند. ۳_ ابتدا بکوشید با چهره خندان و شیرین زبانی و رفتار مودبانه این مادرتان را *مجذوب* خود کنید. َسپس (تا زمانی که با احسان شما *نگاه* ایشان اصلاح شود) با *عذرخواهی* به موقع و با روش *موافق درمانی،* وانمود کنید که نظر ایشان را قبول دارید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* ضمن تبريك *پيروزی با شكوه مردم غيرتمند و مؤمن ايران* إن شاء الله تعالی، *هشتمين* جلسه *مفاهيم قرآن از زبان قرآن* فردا يكشنبه *۳۰ خرداد* از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. شما عزيزان را به *حضور* در اين جلسه دعوت می كنم. ضمنا بخشی از صحبت جلسه فردا پيرامون *معنی سجده* و معرفی *فاسقين* خواهد بود. نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۵۰۰ ممنون از روشنگری‌هایی که در راستای انتخابات انجام دادید. چند سوال داشتم. میخواستم بدونم آیا افرادی که ۴سال گذشته *به هر دلیلی* تشخیص ندادن و به آقای روحانی رای دادند، آیا *حق الناس* به گردن آنهاست؟ و لازم به ذکر است که یک دسته از این افراد هنوز از رأیی که داده‌اند پشیمان نیستند و.... ۱ـ به حكم عقل و قرآن، بايد فقط *مراقب* گفتار و رفتار و عملكرد خودمان باشيم و دائما خودمان را *تزكيه* و بخاطر غفلت ها و تخلفات *گذشته* خودمان، خصوصا در *سحر* هر روز، *استغفار* كنيم. ۲ـ بهتر است به أمر الهی عمل كنيم و به *تأسی* از رسول أكرم صلی الله عليه و آله برای تمام مردمی كه گرفتار غفلت و انحراف هستند، استغفار كنيم: *وَ اسْتَغْفِـرْ لَــهُمْ* ... (آل‌عمران/۱۵۹) 🍃واژه: ۱۵۹ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۱ آیه ۲۶ سوره بقره منظور دقیق از و اما الذین کفرو فیقولون ماذا اراد الله بهذا مثلا چیست؟ ۱ـ وقتی انسان در *اسارت حواس و هوس* می ماند و به *تفكر و تعقل* نمی پردازد و در *ظاهربينی و سطحی نگری* و *خودخواهی* متوقف می ماند، چنان دچار *خودبرتربينی* و *غرور* و *تكبر* و *كفر* می شود كه هر *حقی* را *انكار* می كند و از ديدن *عظمت* هر چيز عاجز می شود. ۲ـ به عنوان مثال *پشه* با تمام *كوچكی* اش نه تنها تمام *أجزاء بدن فيل* را دارد بلكه *دو بال* دارد كه فيل آنها را ندارد. ۳ـ خودخواه كافر، چون *بزرگی* اندام خودش را می بيند اما *عظمت* و *ظرافت* پشه (و ويروس) را نمی بيند، لذا آن را *حقير* می شمارد و با اين *بهانـــه* می خواهد برای *آفريننده جهان* و برای *قرآن* ايراد بگيرد و با اين *تحقير پشه* و *ايراد به قرآن و خدا* خودش را *بزرگ و فهميده* قلمداد كند. (يك ناصالح نالايقی گفته بود: ما امام حسين و امام زمان و خدا را هم نقد می كنيم.) 🍃واژه: ۲۶ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۱ آیه ۲۶ سوره بقره منظور دقیق از و اما الذین کفرو فیقولون ماذا اراد الله بهذا مثلا چیست؟ ۱ـ وقتی انسان در *اسارت حواس و هوس* می ماند و به *تفكر و تعقل* نمی پردازد و در *ظاهربينی و سطحی نگری* و *خودخواهی* متوقف می ماند، چنان دچار *خودبرتربينی* و *غرور* و *تكبر* و *كفر* می شود كه هر *حقی* را *انكار* می كند و از ديدن *عظمت* هر چيز عاجز می شود. ۲ـ به عنوان مثال *پشه* با تمام *كوچكی* اش نه تنها تمام *أجزاء بدن فيل* را دارد بلكه *دو بال* دارد كه فيل آنها را ندارد. ۳ـ خودخواه كافر، چون *بزرگی* اندام خودش را می بيند اما *عظمت* و *ظرافت* پشه (و ويروس) را نمی بيند، لذا آن را *حقير* می شمارد و با اين *بهانـــه* می خواهد برای *آفريننده جهان* و برای *قرآن* ايراد بگيرد و با اين *تحقير پشه* و *ايراد به قرآن و خدا* خودش را *بزرگ و فهميده* قلمداد كند. (يك ناصالح نالايقی گفته بود: ما امام حسين و امام زمان و خدا را هم نقد می كنيم.) 🍃واژه: ۲۶ @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *نهمین* جلسه *لوازم ظهور* امروز *دوشنبه* ۳۱ خرداد، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶.۱۵* برگزار می شود. لطفا با مراجعه و استناد به *آیه ۷۸ سوره حج* ببینید چگونه می توان إثبات کرد که: *ظهور آخرین حجت الهی،* مشروط به *استقرار یک امت نمونه* است؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۵۰۲ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* *درس سوم:* *محتوای دعا* اول: *خداشناسی* اولین و مهمترین *شناختی* که هر انسانی به آن *نیازمند* است، *شناخت خالق* خویش است. هر قدر شناخت انسان از *عظمت* و *خصوصیات* خالقش، بیشتر باشد: اولاً: *احساس ارزشمندی و عزّت* و *احساس توکّل* و *احساس آرامش و امیدواری* و *احساس لذّت زندگی* او از درک *در محضر چنین خدائی بودن،* قطعاً برايش بیشتر خواهد شد، ثانیاً: *شوق* و *رغبت* و *عشق* او به *تقرب* و *لقاء الهی* بیشتر می شود. ثالثاً: به همان مقدار خداشناسی و شوق و رغبتش به لقاء الهی، حتماً *مراقبت* او از افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی *خودش* هم بیشتر می شود. نمونه هائی از *خداشناسی* در ادعیه *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم: نمونه اول: *دعای عرفه* حضرت *امام حسین* صلوات الله علیه: اَنْتَ الَّذى مَنَنْتَ اَنْتَ الَّذى اَنْعَمْتَ اَنْتَ الَّذى اَحْسَنْتَ اَنْتَ الَّذى اَجْمَلْتَ اَنْتَ الَّذى اَفْضَلْتَ اَنْتَ الَّذى اَكْمَلْتَ اَنْتَ الَّذى رَزَقْتَ اَنْتَ الَّذى وَفَّقْتَ اَنْتَ الَّذى اَعْطَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَغْنَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَقْنَيْتَ اَنْتَ الَّذى اوَيْتَ اَنْتَ الَّذى كَفَيْتَ اَنْتَ الَّذى هَدَيْتَ اَنْتَ الَّذى عَصَمْتَ اَنْتَ الَّذى سَتَرْتَ اَنْتَ الَّذى غَفَرْتَ اَنْتَ الَّذى اَقَلْتَ اَنْتَ الَّذى مَكَّنْتَ اَنْتَ الَّذى اَعْزَزْتَ اَنْتَ الَّذى اَعَنْتَ اَنْتَ الَّذى عَضَدْتَ اَنْتَ الَّذى اَيَّدْتَ اَنْتَ الَّذى نَصَرْتَ اَنْتَ الَّذى شَفَيْتَ اَنْتَ الَّذى عافَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَكْرَمْتَ اِلـهى اَنْتَ الْغَنِىُّ بِذاتِكَ اَنْ يَصِلَ اِلَيْكَ النَّفْعُ مِنْكَ فَكَيْفَ لا تَكُونُ غَنِيّاً عَنّى اِلهى اِنَّ الْقَضآءَ وَ الْقَدَرَ يُمَنّينى وَ اِنَّ الْهَوى بِوَثائِقِ الشَّهْوَهِ اَسَرَنى فَكُنْ اَنْتَ النَّصيرَ لى حَتّى تَنْصُرَنى وَ تُبَصِّرَنى وَ اَغْنِنى بِفَضْلِكَ حَتّى اَسْتَغْنِىَ بِكَ عَنْ طَلَبى *اَنْتَ الَّذى اَشْرَقْتَ الاَنْوارَ فى قُلُوبِ اَوْلِيآئِكَ* حَتّى عَرَفُوكَ وَ وَحَّدُوكَ وَ *اَنْتَ الَّذى اَزَلْتَ الاَغْيارَ عَنْ قُلُوبِ اَحِبّائِكَ* حَتّى *لَمْ يُحِبُّوا سِواكَ* وَ لَمْ يَلْجَئُوا اِلى غَيْرِكَ اَنْتَ الْمُوْنِسُ لَهُمْ حَيْثُ اَوْحَشَتْهُمُ الْعَوالِمُ وَ اَنْتَ الَّذى هَدَيْتَهُمْ حَيْثُ اسْتَبانَتْ لَهُمُ الْمَعالِمُ ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ لَقَدْ خابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً وَ لَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغى عَنْكَ مُتَحَوِّلاً كَيْفَ يُرْجى سِواكَ وَ اَنْتَ ما قَطَعْتَ الاِحْسانَ وَ كَيْفَ يُطْلَبُ مِنْ غَيْرِكَ وَ اَنْتَ ما بَدَّلْتَ عادَهَ الاِمْتِنانِ. يا مَنْ اَذاقَ اَحِبّآئَهُ حَلاوَهَ الْمُؤانَسَهِ فَقامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَمَلِّقينَ وَ يا مَنْ اَلْبَسَ اَوْلِيائَهُ مَلابِسَ هَيْبَتِهِ فَقامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُسْتَغْفِرينَ *اَنْتَ الذّاكِرُ قَبْلَ الذّاكِرينَ* وَ *اَنْتَ الْبادى بِالاِحْسانِ* قَبْلَ *تَوَجُّهِ الْعابِدينَ* وَ اَنْت الْجَوادُ بِالْعَطآءِ قَبْلَ طَلَبِ الطّالِبينَ وَ اَنْتَ الْوَهّابُ (لطفاً با دقت این فرازهای نورانی را با خود زمزمه کنید و از مفاتیح یا اینترنت، *ترجمه* مواردی که برایتان روشن نیست را بیابید.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۵۰۳ سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* سالروز ميلاد نورانی و فرخنده ثامن الأئمه حضرت *امام رضا* صلوات الله عليه بر شما مبارك. پنجاه و نهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: *إِنَّا لِــلَّهِ* (بقره/۱۵۶) یعنی چه؟ *حیّ علی الفلاح* 🍃واژه: ۱۵۶ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۴ از کجا بفهمیم مردی همسرش را دوست دارد؟ ۱ـ *ابراز محبت و دوستی* شوهری كه *خالق و رازق* خودش را و *نماز* را *دوست* ندارد، *هيچ ارزشی* ندارد. ۲ـ بانوئی كه به خاطر از خودبيگانگی، *خودش* را به عنوان *مخلوق و مصنوع و معجزه خدا* و مظهر *صفات جمال* الهی، *دوست ندارد* و به *زن* بودن خودش، *افتخار* نمی كند، اولا: در *جلب* محبت شوهر ناتوان است، ثانيا: ابراز محبت و دوستی شوهر را هم به درستی *تشخيص نمی دهد.* ۳ـ مردان و زنان *مؤمن* و با *عزت و كرامتی* كه *هر كار و تلاشی* را *صادقانه و مخلصانه* فقط به خاطر *جلب رضايت خدا* و *قربه إلی الله* انجام می دهند، هرگز *محتاج* ابراز محبت و دوستی ظاهری *مخلوق،* نيستند. لذا به تمام اطرافيان خود می گويند: *لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً* (ما از شما هيچ پاداش و احترام و محبت و قدردانی و تشكری را نمی خواهيم.) ۴ـ از نظر خود شما، يك *مهمان* بايد *چه گفتار و رفتار و اخلاقی* داشته باشد كه *صاحبخانه* از بودن او خوشش بيايد و به او احترام بگذارد و به او *محبت* كند؟ متأسفانه *بسياری از بانوان،* به جای اينكه *نقش مهمانی دوست داشتنی* را بازی كنند، *نقش صاحبخانه ای طلبكار* را بازی می كنند و به خاطر *توقعات* و *منت* گذاشتن و *غر زدن و ناشكری،* خود، با *شوهرشان* (كه در واقع او *صاحبخانه* است،) اصطكاك پيدا می كنند و *زحمات فراوانشان* به *احترام و محبت و همدلی* منجر نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۵۰۵ همسر بنده در انتخابات... انتخاب شده اند....با توجه به روایات زیادی که در رابطه با سبک زندگی مسئولین وجود دارد، اکنون که جزو مسئولین.... شده اند، بنده به عنوان همسر ایشان احساس مسئولیت می کنم و لازم می دانم که تغییراتی در سطح....اما نمی دانم واقعا چگونه.... این کار انجام شود؟ هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک عادتها نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و رسالت و مأموریت الهی خودش را درست بفهمد، حتما می تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهی و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با هنر زن بودن و هنر هدایت نامحسوسِ خودش، نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنها را نیز متحول كند و به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند بانوی محترم؛ ۱ـ اين *دغدغه* مؤمنانه شما قابل تحسين است. ۲ـ لطفا از *سختگيری* و *حساسيت افراطی* پرهيز كنيد و فقط بكوشيد از ايشان *تقاضای غير مجاز* نداشته باشيد و برای هيچ فردی *توصيه* نكنيد. ۳ـ بكوشيد بيش از پيش *چهره شاد* و *ظاهر آراسته* و *صورت خندان* و *شوخ طبعی* و *شيرين زبانی* داشته باشيد و *منضبط و منظم* و *معطر* و *جذاب* و *دلربا* باشيد و از هر گونه *اعتراض و انتقاد و ايرادگيری و نق زدن* بپرهيزيد ۴ـ از مهمترین وظائف شما بانوان مؤمن اینست که با هنرمندی چنان *نکات مثبت* همسر محترمتان را *تشویق و تكريم* کنید که *عقلانیت* و *اراده* و *ایمان* و *تعهد* ايشان تقویت شود. ۵ـ با *پرسش های مناسب* در *زمان مناسب* زمينه *تفكر* ايشان را فراهم كنيد اما از كمترين دخالت در كار ايشان خودداری كنيد. ۶ـ با توجه به موقعيت خاصی كه داريد و *مستجاب الدعوه* هستيد و مراتبی از مقام *شهيد* را داريد، زياد برای ايشان و والدين سببی و نسبی و فرزندانتان و ديگران دعا كنيد. امیدوارم با استعانت از بارگاه الهی و استمداد از مادر نازنيمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اُنس روزانه با قرآن و تأمل و دقت در مفاهیم واژه ها و آیاتش و با پرهیز از خیالبافی و تحلیل های غلط و پرهيز از *مرور گذشته ها* بتوانید ابتدا خودتان به اوج خودشناسی، بلوغ، امید، اراده، ایمان، ادب، حیاء و نشاط برسید تا *هر روزتان بهتر از ديروزتان باشد* و سرشار از *عقلانیت و اراده و ایمان و امید و تعهد* باشید و نگاهتان *قرآنی* شود و بتوانید با *هنر زن بودن* و آراستگی هر چه زيباتر ظاهر و باطن و چهره خندان و شاد خود و با شيرين زبانی و جذابيت های فراوانی كه خداوند به شما *امانت* سپرده، از همسرتان *دلربائی* و ايشان را *مجذوب* خودتان كنيد و با *هنر هدايت نامحسوس* به اوجِ اراده و ادب، ایمان، امید، نشاط، احساس مسئولیت و گفتار زیبا، رفتار عاقلانه، اخلاق منطقی برسانید و مومنانه و هنرمندانه و صبورانه خانواده خود را به حق هدایت کنید و به اوج بندگی رسانید و زمینه ‌سازِ ظهور آخرین حجت الهی نیز باشید. إن شاء الله تعالی 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام 👈واژه: @dr_ghofrani2