eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
147 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۴۹۱ 📌همراه با نظرات استاد در این آیه خداوند انسان را به وصل کردن انچه خداوند امر کرده وصل کنند دستور داده که منظور صله رحم و.... 📌همراه با نظرات استاد با سلام و تشكر از اظهار نظر شما. كاش مطالبتان را به استناد *آيات* می فرموديد. *نكته مهم:* آيا اگر قرآن نازل نمی شد، مردم جهان با هم *ارتباط خانوادگی* و *خويشاوندی* برقرار نمی كردند؟ پس قطعا منظور از آيه مورد نظر در سوره رعد، *صله رحم نيست* بلكه *مطلب بسيار مهمی* به نام *خلافت* و همان *تراثی* است كه در آيه ۱۹سوره فجر گفته شده است. 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۲ لطفا فرق بین حلم و صبر و تحمل رو بفرمایید صبر: *مجموعه اقداماتی درونی و بيرونی* برای دستيابی به *آينده ای روشن و مطمئن* و *آخرتی خداپسندانه* است. حلم: از *نشانه های صبر* است و خودداری از *هيجانات انفعالی* است. حمل: *قبول باری* است *بی فايده* و *موقتی* كه جز *خستگی* و *افسردگی* و *درد* هيچ خاصيت مثبتی ندارد، مانند: *حمل كتاب های آسمانی توسط الاغ* (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً ) پس *حَــمل* و *حمالی* برای انسان *بـــد* است اما *حِــمل* و *بارداری* برای انسان *خوب* است: پس *بر سر* گذاشتن « تورات و قرآن » خوب نيست اما *در سر* قرار دادن آنها *حياتبخش* است: (مَثَلُ الَّذينَ *حُمِّـــلُوا* التَّوْراةَ ثُمَّ *لَمْ يَحْمِلُـــــوها* ) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۳ میشه لطفا ازتون خواهش کنم هرکجا کلاس حضوری داشتید به ما هم بگید آن جلسه من خارج از تهران بود. چشم اگر جلسه عمومی در تهران داشتم حتما از چند روز قبل اطلاع خواهم داد. @dr_ghofrani2
۲.۴۹۴ *پنجاه و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود: *پیام* این عبارت چیست: *قالَ: أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ؟ اهْبِطُوا مِصْراً* .... (بقره/۶۱) (... فرمود: آيا چيزی بهتر را با چیزی پست‏ تر عوض می کنيد؟ پس به مصر فرود آييد ... ) ۱ـ *مصر* کنایه از *هر فضائی* است که *غرق* در *سلطه فرعونی* و *حقارت مردمی* و همه چيز حول محور *دنیا* و *ماديات* است. ۲ـ ظاهرا این آیه، *هشدار* و *تنبّهی* برای *تمام مردم* است که در هر زمان و مکانی، فقط با *دو راه* و *دو فرجام* روبرو هستند. ۳ـ تمام مردم از یکسو به *آزادگی و عزّت و معنويت* در *سرزمین پاک و مقدس* و *دولت کریمه* دعوت شده اند، که البته باید *زحمت پاکسازی و آماده سازی* آنجا را *خودشان* بعهده بگیرند. و از سوی دیگر می توانند با *ظاهربینی* و *دنیاگرائی* و *انتخاب غلط* و *حمایت* یا *سکوت* خود از *ناصالحان و ناأهلان،* در زیر *سلطه غارتگران متکبر* قرار بگیرند و دائما *تحقیر* شوند. البته در آنصورت می توانند مثل *أنعام* از *تنوع خوراکی* در *طویله* برخوردار شوند!!! ۴ـ پس تمام مردم، در *وسط پُـــلی* قرار دارند که فقط با *دو گزینه* در مقابل و پشت سر خود مواجهند و ناچارا باید از یکطرف، *صرفنظر* کنند: گزینه اول: انتخاب *صبر و زحمت اولیه* تا رسیدن به *نـــور* و آسایش دائمی و *أعلی علیین،* گزینه دوم: انتخاب *خوشی اولیه* اما زجر و خفّت و بردگی و ذلّت بعدی و *آتش* دائمی و *أسفل سافلین.* 🍃واژه: ۶۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۵ 📌همراه با نظرات شما ان شاءالله برای نابودی عاملان گرانی بیکاری، تورم، فساد و..... روزجمعه درانتخابات شرکت میکنیم وبه بهترین گزینه‌رای میدهیم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. الحمد لله رب العالمين ما به عنوان *تكليف عقلی و شرعی* در اولين لحظات *رأی* داديم. هر چند كه عوامل اين دولت نالايق، پس از *چهل و دو سال* تجربه انتخابات، با *دو ساعت* تأخير و معطل كردن مردم، كارشان را شروع كردند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۶ 📌همراه با نظرات شما ......البته با رای خوب به فرد خوب من رای میدهم 📌همراه با نظرات استاد خداوند اين *بلوغ سياسی* و *احساس مسئوليت* و *وظيفه شناسی* را از تمام افراد عاقل و مؤمن، به *أحسن وجه* قبول فرمايد و موجبات *خواری و خذلان* بدخواهان را فراهم آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۷ متاسفانه استاد در منتخب تفاسیر فقط به همین نکته اشاره شده است.البته نکته ای که شما ذکر کردید به ذهن کوتاه من نرسیده بود. ولی بسیار جالب بود .فکر نمی‌کردم که هرکسی این وظیفه را در زمینه خلافت داشته باشد. پس استاد میشه استناد کرد به بحث سقیفه و کوتاهی مردم در خلافت مولا علی علیه السلام که بعد فساد هم در زمین کردند؟ با سلام و احترام؛ بايد بسيار متأسف باشيم به خاطر آنهائی كه سی چهل پنجاه شصت سال عمر خود را برای فقيه و مجتهد و مرجع شدن می گذرانند اما تا كنون غفلت كرده اند كه *آيه ۱۹ سوره فجر* و اينكه *مسلمين* همين *الآن* مشغول *خوردن تُــراث* هستند را (با توجه به صراحت بيانات حضرت أميرالمؤمنين صلوات الله عليه در اوائل خطبه شقشقيه در مسئله *تُــراث* ) به خودشان و مردم، *هشدار* دهند. 🍃واژه: ۱۹ @dr_ghofrani2
۲.۴۹۸ 📌همراه با نظرات شما چه زیبا باشد آیت الله رئیسی خادم امام هشتم در هشتمین روز دهه کرامت ، هشتمین رئیس جمهور ایران شود و جشن میلاد با سعادت امام هشتم و پیروزی خادمش را باهم جشن بگیریم. ان شاء‌الله 📌همراه با نظرات استاد از بيان نكته زيبای شما تشكر می كنم و اميدوارم خداوند اين تقاضای مؤمنانه شما را به بركت اين ايام و به بركت خون حياتبخش شهيدان والامقام قبول فرمايد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۹۹ با مادر شوهری طرف هستم ک مذهبی نیست ....و تفاوت فرهنگ زیادی داریم....و این اخلاق منفی شخص مادرشوهرم‌ رابطه گرم و صمیمی منو همسرم رو تحت الشعاع قرار داده و همه ابعاد زندگیمو متاثر میکنه....چه کار....؟ ۱_ والدین شوهر، والدین *سببی* هستند و حتی بعد از *طلاق* هم *محرم* می مانند. ۲_ تمام *فرزندان* از منظر قرآن، *موظف* هستند *احسان* را با *والدین* (نسبی و سببی)، تمرین کنند تا خودشان *محسن* شوند. ۳_ ابتدا بکوشید با چهره خندان و شیرین زبانی و رفتار مودبانه این مادرتان را *مجذوب* خود کنید. َسپس (تا زمانی که با احسان شما *نگاه* ایشان اصلاح شود) با *عذرخواهی* به موقع و با روش *موافق درمانی،* وانمود کنید که نظر ایشان را قبول دارید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* ضمن تبريك *پيروزی با شكوه مردم غيرتمند و مؤمن ايران* إن شاء الله تعالی، *هشتمين* جلسه *مفاهيم قرآن از زبان قرآن* فردا يكشنبه *۳۰ خرداد* از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. شما عزيزان را به *حضور* در اين جلسه دعوت می كنم. ضمنا بخشی از صحبت جلسه فردا پيرامون *معنی سجده* و معرفی *فاسقين* خواهد بود. نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۵۰۰ ممنون از روشنگری‌هایی که در راستای انتخابات انجام دادید. چند سوال داشتم. میخواستم بدونم آیا افرادی که ۴سال گذشته *به هر دلیلی* تشخیص ندادن و به آقای روحانی رای دادند، آیا *حق الناس* به گردن آنهاست؟ و لازم به ذکر است که یک دسته از این افراد هنوز از رأیی که داده‌اند پشیمان نیستند و.... ۱ـ به حكم عقل و قرآن، بايد فقط *مراقب* گفتار و رفتار و عملكرد خودمان باشيم و دائما خودمان را *تزكيه* و بخاطر غفلت ها و تخلفات *گذشته* خودمان، خصوصا در *سحر* هر روز، *استغفار* كنيم. ۲ـ بهتر است به أمر الهی عمل كنيم و به *تأسی* از رسول أكرم صلی الله عليه و آله برای تمام مردمی كه گرفتار غفلت و انحراف هستند، استغفار كنيم: *وَ اسْتَغْفِـرْ لَــهُمْ* ... (آل‌عمران/۱۵۹) 🍃واژه: ۱۵۹ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۱ آیه ۲۶ سوره بقره منظور دقیق از و اما الذین کفرو فیقولون ماذا اراد الله بهذا مثلا چیست؟ ۱ـ وقتی انسان در *اسارت حواس و هوس* می ماند و به *تفكر و تعقل* نمی پردازد و در *ظاهربينی و سطحی نگری* و *خودخواهی* متوقف می ماند، چنان دچار *خودبرتربينی* و *غرور* و *تكبر* و *كفر* می شود كه هر *حقی* را *انكار* می كند و از ديدن *عظمت* هر چيز عاجز می شود. ۲ـ به عنوان مثال *پشه* با تمام *كوچكی* اش نه تنها تمام *أجزاء بدن فيل* را دارد بلكه *دو بال* دارد كه فيل آنها را ندارد. ۳ـ خودخواه كافر، چون *بزرگی* اندام خودش را می بيند اما *عظمت* و *ظرافت* پشه (و ويروس) را نمی بيند، لذا آن را *حقير* می شمارد و با اين *بهانـــه* می خواهد برای *آفريننده جهان* و برای *قرآن* ايراد بگيرد و با اين *تحقير پشه* و *ايراد به قرآن و خدا* خودش را *بزرگ و فهميده* قلمداد كند. (يك ناصالح نالايقی گفته بود: ما امام حسين و امام زمان و خدا را هم نقد می كنيم.) 🍃واژه: ۲۶ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۱ آیه ۲۶ سوره بقره منظور دقیق از و اما الذین کفرو فیقولون ماذا اراد الله بهذا مثلا چیست؟ ۱ـ وقتی انسان در *اسارت حواس و هوس* می ماند و به *تفكر و تعقل* نمی پردازد و در *ظاهربينی و سطحی نگری* و *خودخواهی* متوقف می ماند، چنان دچار *خودبرتربينی* و *غرور* و *تكبر* و *كفر* می شود كه هر *حقی* را *انكار* می كند و از ديدن *عظمت* هر چيز عاجز می شود. ۲ـ به عنوان مثال *پشه* با تمام *كوچكی* اش نه تنها تمام *أجزاء بدن فيل* را دارد بلكه *دو بال* دارد كه فيل آنها را ندارد. ۳ـ خودخواه كافر، چون *بزرگی* اندام خودش را می بيند اما *عظمت* و *ظرافت* پشه (و ويروس) را نمی بيند، لذا آن را *حقير* می شمارد و با اين *بهانـــه* می خواهد برای *آفريننده جهان* و برای *قرآن* ايراد بگيرد و با اين *تحقير پشه* و *ايراد به قرآن و خدا* خودش را *بزرگ و فهميده* قلمداد كند. (يك ناصالح نالايقی گفته بود: ما امام حسين و امام زمان و خدا را هم نقد می كنيم.) 🍃واژه: ۲۶ @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *نهمین* جلسه *لوازم ظهور* امروز *دوشنبه* ۳۱ خرداد، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶.۱۵* برگزار می شود. لطفا با مراجعه و استناد به *آیه ۷۸ سوره حج* ببینید چگونه می توان إثبات کرد که: *ظهور آخرین حجت الهی،* مشروط به *استقرار یک امت نمونه* است؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۵۰۲ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* *درس سوم:* *محتوای دعا* اول: *خداشناسی* اولین و مهمترین *شناختی* که هر انسانی به آن *نیازمند* است، *شناخت خالق* خویش است. هر قدر شناخت انسان از *عظمت* و *خصوصیات* خالقش، بیشتر باشد: اولاً: *احساس ارزشمندی و عزّت* و *احساس توکّل* و *احساس آرامش و امیدواری* و *احساس لذّت زندگی* او از درک *در محضر چنین خدائی بودن،* قطعاً برايش بیشتر خواهد شد، ثانیاً: *شوق* و *رغبت* و *عشق* او به *تقرب* و *لقاء الهی* بیشتر می شود. ثالثاً: به همان مقدار خداشناسی و شوق و رغبتش به لقاء الهی، حتماً *مراقبت* او از افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی *خودش* هم بیشتر می شود. نمونه هائی از *خداشناسی* در ادعیه *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم: نمونه اول: *دعای عرفه* حضرت *امام حسین* صلوات الله علیه: اَنْتَ الَّذى مَنَنْتَ اَنْتَ الَّذى اَنْعَمْتَ اَنْتَ الَّذى اَحْسَنْتَ اَنْتَ الَّذى اَجْمَلْتَ اَنْتَ الَّذى اَفْضَلْتَ اَنْتَ الَّذى اَكْمَلْتَ اَنْتَ الَّذى رَزَقْتَ اَنْتَ الَّذى وَفَّقْتَ اَنْتَ الَّذى اَعْطَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَغْنَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَقْنَيْتَ اَنْتَ الَّذى اوَيْتَ اَنْتَ الَّذى كَفَيْتَ اَنْتَ الَّذى هَدَيْتَ اَنْتَ الَّذى عَصَمْتَ اَنْتَ الَّذى سَتَرْتَ اَنْتَ الَّذى غَفَرْتَ اَنْتَ الَّذى اَقَلْتَ اَنْتَ الَّذى مَكَّنْتَ اَنْتَ الَّذى اَعْزَزْتَ اَنْتَ الَّذى اَعَنْتَ اَنْتَ الَّذى عَضَدْتَ اَنْتَ الَّذى اَيَّدْتَ اَنْتَ الَّذى نَصَرْتَ اَنْتَ الَّذى شَفَيْتَ اَنْتَ الَّذى عافَيْتَ اَنْتَ الَّذى اَكْرَمْتَ اِلـهى اَنْتَ الْغَنِىُّ بِذاتِكَ اَنْ يَصِلَ اِلَيْكَ النَّفْعُ مِنْكَ فَكَيْفَ لا تَكُونُ غَنِيّاً عَنّى اِلهى اِنَّ الْقَضآءَ وَ الْقَدَرَ يُمَنّينى وَ اِنَّ الْهَوى بِوَثائِقِ الشَّهْوَهِ اَسَرَنى فَكُنْ اَنْتَ النَّصيرَ لى حَتّى تَنْصُرَنى وَ تُبَصِّرَنى وَ اَغْنِنى بِفَضْلِكَ حَتّى اَسْتَغْنِىَ بِكَ عَنْ طَلَبى *اَنْتَ الَّذى اَشْرَقْتَ الاَنْوارَ فى قُلُوبِ اَوْلِيآئِكَ* حَتّى عَرَفُوكَ وَ وَحَّدُوكَ وَ *اَنْتَ الَّذى اَزَلْتَ الاَغْيارَ عَنْ قُلُوبِ اَحِبّائِكَ* حَتّى *لَمْ يُحِبُّوا سِواكَ* وَ لَمْ يَلْجَئُوا اِلى غَيْرِكَ اَنْتَ الْمُوْنِسُ لَهُمْ حَيْثُ اَوْحَشَتْهُمُ الْعَوالِمُ وَ اَنْتَ الَّذى هَدَيْتَهُمْ حَيْثُ اسْتَبانَتْ لَهُمُ الْمَعالِمُ ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ لَقَدْ خابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً وَ لَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغى عَنْكَ مُتَحَوِّلاً كَيْفَ يُرْجى سِواكَ وَ اَنْتَ ما قَطَعْتَ الاِحْسانَ وَ كَيْفَ يُطْلَبُ مِنْ غَيْرِكَ وَ اَنْتَ ما بَدَّلْتَ عادَهَ الاِمْتِنانِ. يا مَنْ اَذاقَ اَحِبّآئَهُ حَلاوَهَ الْمُؤانَسَهِ فَقامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَمَلِّقينَ وَ يا مَنْ اَلْبَسَ اَوْلِيائَهُ مَلابِسَ هَيْبَتِهِ فَقامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُسْتَغْفِرينَ *اَنْتَ الذّاكِرُ قَبْلَ الذّاكِرينَ* وَ *اَنْتَ الْبادى بِالاِحْسانِ* قَبْلَ *تَوَجُّهِ الْعابِدينَ* وَ اَنْت الْجَوادُ بِالْعَطآءِ قَبْلَ طَلَبِ الطّالِبينَ وَ اَنْتَ الْوَهّابُ (لطفاً با دقت این فرازهای نورانی را با خود زمزمه کنید و از مفاتیح یا اینترنت، *ترجمه* مواردی که برایتان روشن نیست را بیابید.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۵۰۳ سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* سالروز ميلاد نورانی و فرخنده ثامن الأئمه حضرت *امام رضا* صلوات الله عليه بر شما مبارك. پنجاه و نهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: *إِنَّا لِــلَّهِ* (بقره/۱۵۶) یعنی چه؟ *حیّ علی الفلاح* 🍃واژه: ۱۵۶ @dr_ghofrani2
۲.۵۰۴ از کجا بفهمیم مردی همسرش را دوست دارد؟ ۱ـ *ابراز محبت و دوستی* شوهری كه *خالق و رازق* خودش را و *نماز* را *دوست* ندارد، *هيچ ارزشی* ندارد. ۲ـ بانوئی كه به خاطر از خودبيگانگی، *خودش* را به عنوان *مخلوق و مصنوع و معجزه خدا* و مظهر *صفات جمال* الهی، *دوست ندارد* و به *زن* بودن خودش، *افتخار* نمی كند، اولا: در *جلب* محبت شوهر ناتوان است، ثانيا: ابراز محبت و دوستی شوهر را هم به درستی *تشخيص نمی دهد.* ۳ـ مردان و زنان *مؤمن* و با *عزت و كرامتی* كه *هر كار و تلاشی* را *صادقانه و مخلصانه* فقط به خاطر *جلب رضايت خدا* و *قربه إلی الله* انجام می دهند، هرگز *محتاج* ابراز محبت و دوستی ظاهری *مخلوق،* نيستند. لذا به تمام اطرافيان خود می گويند: *لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً* (ما از شما هيچ پاداش و احترام و محبت و قدردانی و تشكری را نمی خواهيم.) ۴ـ از نظر خود شما، يك *مهمان* بايد *چه گفتار و رفتار و اخلاقی* داشته باشد كه *صاحبخانه* از بودن او خوشش بيايد و به او احترام بگذارد و به او *محبت* كند؟ متأسفانه *بسياری از بانوان،* به جای اينكه *نقش مهمانی دوست داشتنی* را بازی كنند، *نقش صاحبخانه ای طلبكار* را بازی می كنند و به خاطر *توقعات* و *منت* گذاشتن و *غر زدن و ناشكری،* خود، با *شوهرشان* (كه در واقع او *صاحبخانه* است،) اصطكاك پيدا می كنند و *زحمات فراوانشان* به *احترام و محبت و همدلی* منجر نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۵۰۵ همسر بنده در انتخابات... انتخاب شده اند....با توجه به روایات زیادی که در رابطه با سبک زندگی مسئولین وجود دارد، اکنون که جزو مسئولین.... شده اند، بنده به عنوان همسر ایشان احساس مسئولیت می کنم و لازم می دانم که تغییراتی در سطح....اما نمی دانم واقعا چگونه.... این کار انجام شود؟ هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک عادتها نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و رسالت و مأموریت الهی خودش را درست بفهمد، حتما می تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهی و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با هنر زن بودن و هنر هدایت نامحسوسِ خودش، نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنها را نیز متحول كند و به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند بانوی محترم؛ ۱ـ اين *دغدغه* مؤمنانه شما قابل تحسين است. ۲ـ لطفا از *سختگيری* و *حساسيت افراطی* پرهيز كنيد و فقط بكوشيد از ايشان *تقاضای غير مجاز* نداشته باشيد و برای هيچ فردی *توصيه* نكنيد. ۳ـ بكوشيد بيش از پيش *چهره شاد* و *ظاهر آراسته* و *صورت خندان* و *شوخ طبعی* و *شيرين زبانی* داشته باشيد و *منضبط و منظم* و *معطر* و *جذاب* و *دلربا* باشيد و از هر گونه *اعتراض و انتقاد و ايرادگيری و نق زدن* بپرهيزيد ۴ـ از مهمترین وظائف شما بانوان مؤمن اینست که با هنرمندی چنان *نکات مثبت* همسر محترمتان را *تشویق و تكريم* کنید که *عقلانیت* و *اراده* و *ایمان* و *تعهد* ايشان تقویت شود. ۵ـ با *پرسش های مناسب* در *زمان مناسب* زمينه *تفكر* ايشان را فراهم كنيد اما از كمترين دخالت در كار ايشان خودداری كنيد. ۶ـ با توجه به موقعيت خاصی كه داريد و *مستجاب الدعوه* هستيد و مراتبی از مقام *شهيد* را داريد، زياد برای ايشان و والدين سببی و نسبی و فرزندانتان و ديگران دعا كنيد. امیدوارم با استعانت از بارگاه الهی و استمداد از مادر نازنيمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اُنس روزانه با قرآن و تأمل و دقت در مفاهیم واژه ها و آیاتش و با پرهیز از خیالبافی و تحلیل های غلط و پرهيز از *مرور گذشته ها* بتوانید ابتدا خودتان به اوج خودشناسی، بلوغ، امید، اراده، ایمان، ادب، حیاء و نشاط برسید تا *هر روزتان بهتر از ديروزتان باشد* و سرشار از *عقلانیت و اراده و ایمان و امید و تعهد* باشید و نگاهتان *قرآنی* شود و بتوانید با *هنر زن بودن* و آراستگی هر چه زيباتر ظاهر و باطن و چهره خندان و شاد خود و با شيرين زبانی و جذابيت های فراوانی كه خداوند به شما *امانت* سپرده، از همسرتان *دلربائی* و ايشان را *مجذوب* خودتان كنيد و با *هنر هدايت نامحسوس* به اوجِ اراده و ادب، ایمان، امید، نشاط، احساس مسئولیت و گفتار زیبا، رفتار عاقلانه، اخلاق منطقی برسانید و مومنانه و هنرمندانه و صبورانه خانواده خود را به حق هدایت کنید و به اوج بندگی رسانید و زمینه ‌سازِ ظهور آخرین حجت الهی نیز باشید. إن شاء الله تعالی 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام 👈واژه: @dr_ghofrani2
۲.۵۰۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه که *حضورتان* بسیار زیاد و *ظهورتان* بسیار اندک است. *پنجاه و نهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: *إِنَّا لِــلَّهِ* (بقره/۱۵۶) یعنی چه؟ ضمن تشکر از عزیزانی که اظهار نظر فرمودند. وقتی *خالقِ ما* به ما این *افتخار* را داده و فرموده: بفهمید و بگوئید: *إنا لله* یعنی: ما *جلوه* رحمت اوئیم: (بِرَحْمَتِكَ الَّتِي *وَسِعَتْ* كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و غرق در *جبران کنندگی* اوئیم: (وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي *غَلَبْتَ* بِهَا كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و *مظهر عظمت* اوئیم: (وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي *مَلَأَتْ* كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و *پرتو أسماء* اوئیم: (وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي *مَلَأَتْ* أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ) و *تجلّی نور وجه* اوئیم: (وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي *أَضَـاءَ* لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ) پس بطور همه جانبه و در هر زمان و هر مکان و هر شرائطی، ما *در آغوش مهر و عنایت و لطف او* هستیم. که اگر این را با لطف خود او خوب بفهمیم، می فهمیم که هر چند در *دنیای محدود،* محدودیم اما از هر *قید و بندی* رها و آزادیم و می توانيم *برده* آرزوهای خود و خواست این و آن نباشیم زیرا از *آنِ مطلق نامتناهی* هستیم. *ما مال خدائیم* یعنی: دائما *مورد عنایتیم* و دائما *دست لطف الهی* بر سر ماست. *ما مال خدائیم* یعنی: سزاوار است *مورد رضایت* او باشیم و *وصله ناجور* آفرینش او نباشیم. الله اکبر که با فهم همین دو سه کلمه *ما مال خدائیم* و مال *دون الله* نیستیم، می توانیم *تمام راه کمال* را طی کنیم و *إلیه راجعون* برایمان محقق شود زیرا *اول* همان *آخر* و *ظاهر* همان *باطن* است و با این *توحید عاقلانه* دیگر هیچ *شرکی* و *چرکی* و *منیّت* و *نفسانیتی* برايمان نمی ماند. خدایا؛ چنین *معرفت موحدانه* و چنين *فلاح حياتبخشی* را روزیمان قرار ده. 🍃واژه: ۱۵۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۷ اگر کتاب یاصوتی هست که برای انتخاب بهتر همسر، لطفا معرفی بفرمایید با سلام و احترام به شما نورچشمی عزيز؛ لطفا به جای اينكه دنبال *بهترين همسر* بگرديد (كه هيچ دردی را دوا نمی كند و هيچ فايده ای برای شما نخواهد داشت.) لطفا دنبال *بهترين همسرداری* باشيد تا خودتان با آن به *اوج كمال* برسيد. 🍃واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۸ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس سوم:* *محتوای دعا* اول: *خداشناسی* نمونه هائی از *خداشناسی* در ادعیه *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم: نمونه دوم: *دعای ۴۷* صحیفه سجادیه (دعای عرفه *امام سجاد* صلوات الله علیه): (۳) *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الْمُتَوَحِّدُ الْفَرْدُ الْمُتَفَرِّدُ (۴) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْكَرِيمُ الْمُتَكَرِّمُ الْعَظِيمُ الْمُتَعَظِّمُ الْكَبِيرُ الْمُتَكَبِّرُ (۵) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْعَلِيُّ الْمُتَعَالِ، الشَّدِيدُ الْمِحَالِ (۶) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ. (۷) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، السَّمِيعُ الْبَصِيرُ، الْقَدِيمُ الْخَبِيرُ (۸) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْكَرِيمُ الْأَكْرَمُ، الدَّائِمُ الْأَدْوَمُ، (۹) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْآخِرُ بَعْدَ كُلِّ عَدَدٍ (۱۰) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الدَّانِي فِي عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِي فِي دُنُوِّهِ (۱۱) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ذُو الْبَهَاءِ وَ الْمَجْدِ، وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْحَمْدِ (۱۲) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ (۱۳) *أَنْتَ الَّذِي* قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيراً وَ يَسَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَيْسِيراً وَ دَبَّرْتَ مَا دُونَكَ تَدْبِيراً (۱۴) *أَنْتَ الَّذِي* لَمْ يُعِنْكَ عَلَى خَلْقِكَ شَرِيكٌ وَ لَمْ يُوَازِرْكَ فِي أَمْرِكَ وَزِيرٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَكَ مُشَاهِدٌ وَ لَا نَظِيرٌ. (۱۵) *أَنْتَ الَّذِي* أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْماً مَا أَرَدْتَ وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلًا مَا قَضَيْتَ وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفاً مَا حَكَمْتَ. (۱۶) *أَنْتَ الَّذِي* لَا يَحْوِيكَ مَكَانٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لَا بَيَانٌ. (۱۷) *أَنْتَ الَّذِي* أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَمَداً وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيراً. (۱۸) *أَنْتَ الَّذِي* قَصُرَتِ الْأَوْهَامُ عَنْ ذَاتِيَّتِكَ وَ عَجَزَتِ الْأَفْهَامُ عَنْ كَيْفِيَّتِكَ وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَارُ مَوْضِعَ أَيْنِيَّتِكَ. (۱۹) *أَنْتَ الَّذِي* لَا تُحَدُّ فَتَكُونَ مَحْدُوداً وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُوداً وَ لَمْ تَلِدْ فَتَكُونَ مَوْلُوداً. (۲۰) *أَنْتَ الَّذِي* لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ. (۲۱) *أَنْتَ الَّذِي* ابْتَدَأَ وَ اخْتَرَعَ وَ اسْتَحْدَثَ وَ ابْتَدَعَ وَ أَحْسَنَ صُنْعَ مَا صَنَعَ (لطفاً این فرازهای نورانی را در فواصل زمانی مختلف با دقت مرور کنید.) (و فقط *ترجمه* آن کلماتی را که برایتان روشن نیست را از صحیفه سجادیه بیابید.) 🍃واژه: ۴۷_صحیفه_سجادیه 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۹ *اطلاعيه:* لطفا اگر *توفيق* پيدا كرديد *نمونه های ديگر* در باب *خداشناسی* در *ادعيه ديگر* را شما *با ذكر نام دعا* در اينجا(گروه ادعونی در بله) مطرح بفرمائيد و از آن *لذت* ببريد. متشكرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۰ *اطلاعيه:* اول *تير ماه ۹۸* بود كه پس از *پنج جلسه حضوری* در باب *ازدواج اسلامی* اين گروه(جوانان مهدوی، والدین امانتدار در بله) با پرسشی درباره *نقش معاشرت در شناخت همسر* كارش را شروع كرد. با عنايت الهی، اكنون چهار روز از *آغاز سال سوم* تشكيل و فعاليت های پيوسته اين گروه، گذشته است و در اين *دو سال،* الحمد لله، صدها نامه مربوط به قبل و بعد از ازدواج پاسخ داده شد، چندين مسابقه برگزار شد، دهها واژه و نكته قرآنی بررسی شد و برخی از مباحث: *هنر زن بودن* و *عوامل موفقيت در زندگی* و *مهارت های مربوط به رشد كودكان* و *خودشناسی* و *باورهای دينی* و *مسائل سياسی* و غيرو مطرح شد كه *خيرات و بركات فراوانی* برای *خود من* داشت و شايد برخی از أعضاء محترم هم از اين مطالب مطرح شده در اين گروه، بهره هائی برده اند. اما اكنون مدتی است كه *دو گزينه* برای من مطرح شده است: گزينه اول: همين وضعيت را *ادامه* دهيم. هر چند كه از *هزار و چهار صد و هفتاد و چند نفر* فقط حدود *بيست يا سی نفر* در مباحث *شركت فعال* دارند و شايد حدود *يكصد نفر* هم از طريق ارتباط خصوصی، معلوم می شود كه مطالب گروه را كم و بيش *دنبال* می كنند اما اكثر أعضاء ـ به هر دليلی ـ تمايلی به مرور مطالب اين گروه ندارند ولی برای *ترك گروه* هم احتمالا *خجالت* می كشند. گزينه دوم: اين گروه را *تعطيل* و *گروه جديدی* را تشكيل دهيم و *نشانی* آن را در همين جا اعلام كنيم، تا افرادی كه واقعا خودشان تمايل به حضور در اين گروه دارند، عضو شوند. با اينكه *ادامه وضع فعلی* برای من اصلا *آزاردهنده نيست* اما برای *خلاصی* آن دسته از أعضائی كه ديگران ـ بدون اجازه آنها ـ آنها را به عضويت اين گروه درآورده اند و آنها برای خروج از گروه شايد *خجالت* می كشند، لطفا با نظرات منطقی خود مرا در انتخاب يكی از اين دو گزينه كمك كنيد. بسيار متشكرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۱ این آیه در ارتباط با آیات قبل آن هم قابل توضیح است ؟ آیه ۱۵۴ و ۱۵۵ اگر هست ممنون میشم کمی ارتباطش را توضیح دهید سلام و رحمت الهی بر شما كار *كِشتی* در *اقيانوس پر تلاطم* اينست كه *تحت تاثير محيط* قرار نگيرد و *متزلزل* نشود و از *مقصد* خود منحرف نشود و باز نماند. اولآ: خداوند در آيه *۱۵۴ سوره بقره* به انسان اين *توجه* را *هديه* داده است كه خودش را *اسير ظواهر* نكند و بفهمد كه پشت *واقعيت* مادی و محسوس هر چيزی، *حقيقتی* است كه *معقول* است و با تعقل می توان به *مشهود* رسيد و *مقام شهيد* را ديد. ثانيا: خداوند حكيم، در آيه *۱۵۵ سوره بقره* مهمترين عوامل *تلاطم* زندگی بشر برايمان نام برده و *تنها* راه رهائی از اين همه عوامل *تزلزل* را عاقلانه و مؤمنانه *صبور* بودن اعلام فرموده است. و می فرمايد برای اينكه به چنين *صبری* برسيد بايد *انا لله* را خوب بفهميد. 👈واژه: ۱۵۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۲ استاد، بنده در جریان بحث موکب نیستم. منظور همان کلاس ها هست؟ سوال دیگر، معمولا دوستان در گروه از سوال های متفاوتی میپرسند..؟ من تازه به این جمع پیوستم و نحوه فعالیتها رو متوجه نشدم؟ با سلام و احترام و عرض خير مقدم به شما. تقريبا هر هفته *يك پرسش قرآنی* در گروه (جوانان مهدوی، والدین امانتدار) در*فضای مجازی بله* مطرح می شود كه أعضاء محترم می توانند درباره آن تحقيق و اظهار نظر كنند و نظر مرا هم چند روز بعد ببينند. چون آغاز اين پرسشها از *ايام أربعين* شروع شد لذا آن را *پذيرائی موكب أربعينی و قرآنی* ناميده ام. اين گروه به مسائل: قبل و بعد از ازدواج، مسائل خانواده، مسائل جوانان، مباحث خودشناسی، مفاهيم قرآنی، باورهای (اعتقادی) قلبی، برخی مسائل سياسی ... می پردازد. قرار ما اينست كه *هيچگونه* صوت و تصوير و تبليغ و پيام بازرگانی و بازنشری در گروه نداشته باشيم. أعضاء محترم، مجازند هر پرسشی را مطرح كنند و يا به پرسش های مطرح، پاسخ بدهند. اگر من پاسخ پرسشی را ندانم از اساتيدم يا منابع در دسترسم می پرسم و اگر هم پاسخی پيدا نكنم آن را اعلام می كنم. اميدوارم حضور شما به گفتگوهای اين گروه رونق ببخشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2