eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
159 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۰ 🌾آهای أهالی محترم گروه؛ 🌷پرسش امروز » موکب اربعینی » ما اینست که: آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: با رعایت چه کاری ، زندگی ما « آسان » می شود؟ لطفا متن و ترجمه آن آیه را با کمی توضیح بفرمائید. و با توجه به اینکه یکی از مقاصد این گروه « تمرین اظهار نظر کردن است » ، پس لطفا همـــــــه در پاسخگویی شرکت کنید و یا پاسخ درست دیگران را تأئید کنید و از پاسخ نادرست هم هرگز نهراسید. از تلاش شما بسیار ممنونم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱ 🌷 استاد بزرگوار هنوز نقاط ابهامی در ذهن بنده هست. لازم به ذکر است که از دوران دبیرستان در کلاس شما حضور داشتم کتاب هایتان را مطالعه نموده و با تفکرتان تا حدودی آشنا هستم. به نظر میرسد این نوع نگاه دارای اشکالاتی است زیرا اولا مگر حضرت معصومه سلام الله علیها از خود بیگانه شبودند و از آخرت خود غافل؟ غیر از حضرت معصومه خانم های مجردی رامیشناسم که سن ازدواج را سپری کرده اند و شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست ولی خودشناسیشان از بسیاری از خانم های متاهل بیشتر است. ثانیا گویا تربیت فرزند علاوه بر اینکه حقی از جانب کودک است، حق مادر هم هست زیرا ریشه در فطرت او دارد بنابراین توجه به عوامل تربیتی کودک از جمله هم نشینانش و لقمه ی ای که از آن ارتزاق میکند از قبل از ازدواج باید مورد نظر مادر باشد. مگر «نگرانی از بیماری ناشی از ورزش نکردن» در قرآن آمده؟ در حدیث آمده؟ نیامده ...چون عقل بشر کفایت میکند و حکمش این است که باید ورزش کرد همانطور که ورزش نکردن سبب بیماری است دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است. یک زن نمیتواند اقوام همسرش را که بعضا سنشان از سی گذر کرده تغییر دهد تا تاثیرات را کنترل کند. تاثیر لقمه ای که سر سفره ی آن ها میخورد، چه میشود؟ به فرض این که عوامل دیگر را نادیده بگیریم. ارتباط را هم که نمیشود قطع کرد زیرا صله رحم تکلیف است. ممکن است بگویید ازدواج هم حق زن است. ولی نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید همان نسخه ای است که برای فرد سی ساله دارید در جامعه ای که پسران مجرد بسیاری بالای سی سال به دلیل بیکاری نتوانستند ازدواج کنند نسخه ی شما را بطور کلی، به مصلحت جامعه میدانم اما به مصلحت دختر دبیرستانی یا زیر ۲۸ سال نمیدانم.با شرایط فعلی که سن ازدواج بالا رفته دختر مذکور تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب دارد. بنابراین حق ازدواج از او سلب نشده. ثالثا حدیث داریم »انظر این تصنع نفسک « از طرفی میدانیم شوهر داری مصداق صنع نفس است. از طرف دیگر شوهر داری مربوط به همسر علامه طباطبایی غیر از شوهر داری کسی است که همسرش عقده ی روانی دارد یا معتاد است یا بی اخلاق. بنابراین توجه به اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار بسیار مهم است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱/۲ 🌿ضمن تشکر از اینکه ابهاماتتان را مطرح فرمودید: ۱ـ اینکه فرمودید: چرا « حضرت معصومه سلام الله علیها » مجرد بوده اند، اولا: پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « آنکه به نکاح بی رغبت باشد از من نیست. » و ایشان و خواهرانشان، « رغبت به ازدواج » را داشتند (که بسیاری از بانوان به ظاهر مذهبی حتی با داشتن چند فرزند چنین رغبتی را ندارند.) اما ظاهرا به دستور « پدر و امام زمانشان که دائما در مناطق مختلف زندانی می شدند » از ازدواج با خواستگاران وابسته به نظام فاسد بنی العباس، منع شده بودند و ظاهرا برای انجام همین أمر به سمت مرو و خدمت امام زمانشان آمدند که در میان راه به شهادت رسیدند. ضمنا (به اختصار) عرض می کنم که: « تعدد زوجات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و ازدواج نکردن حضرت سلمان یا دختران امام موسی کاظم صلوات الله علیهم و به حج نرفتن امام حسن عسکری صلوات الله علیه و مواردی از این قبیل »، برای سایر مسلمانان، « حجت نیست » و نباید آنها را از « فرامین الهی » باز دارد. ۲ـ اینکه فرمودید: « تربیت فرزند، حق مادر است زیرا ریشه در فطرت او دارد » به نظر می رسد درست نیست زیرا اولا: تعیین هر « حقی » فقط « حق خداوند » است و ثانیا: « علاقه مادر به فرزند، أمری غریزی است » که مادر مسلمان باید آن را فقط در « محدوده تعالیم قرآنی و احکام شرعی » ابراز کند. ثالثا: وقتی قرآن می فرماید: فرزند « برای پدر » به دنیا می آید پس مادر « هیچگونه مسئولیت مستقیم نسبت به فرزند » ندارد. باید از این « شوق مادران به ظاهر مذهبی نسبت به فرزند برای فرار از جهاد همسرداری » به خدا پناه برد. ۳ـ اینکه فرمودید: « ورزش نکردن عامل بیماری است »، برای مردم تنبل و راحت طلب و مصرف کننده و عیاشی که « تعهد و مسئولیتی در قبال خالقشان ندارند » درست است، اما برای مردان و زنان روستایی و عشایری و مؤمنی که (به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) « کار برایشان تفریح است. » بدون ورزش و قرص های انرژی زا، سالم و سرحال و بسیار با نشاط هستند. ۴ـ فرمودید: « دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است.» لطفا (بدون استناد به إلقائات روانشناسان)، « دلیل عقلی یا سند نقلی معتبر » این ادعا را بفرمائید. ۵ـ فرمودید: « زن نمیتواند اقوام همسرش را که سنشان از سی گذشته تغییر دهد. »، از نظر اسلام، هر فردی فقط باید « مراقب خودش » باشد و هیچ زن و مردی چنین « تکلیفی » برای « آدم کردن دیگران » ندارد. ۶ـ فرمودید: « نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید .... » ، من « نسخه ای » ارائه نکرده ام و تمام تاکیدم بر اینست که به جای « دهن بینی » و اعتماد به حرف روانشناسان و مشاورین، فقط تابع عقل و قرآن و سنت باشیم. ۷ـ احتمالا با کمال بی دقتی فرمودید: « دختر تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب را دارد ... »، اولا: این ادعا از کجاست؟ ثانیا: آیا ازدواج مثل نماز ظهر است که تا نزدیکیهای غروب هم بتوان آنرا خواند و تاخیر بی دلیلش مجاز باشد؟ ثالثا: این تاخیر برای پیدا کردن گزینه بهتر (ی مثل پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و یا امام حسن مجتبی صلوات الله علیه)، چه « کمالی » را برای زن فراهم می آورد و کدام نقص او را جبران می کند؟ ۸ـ فرمودید: « حدیث داریم انظر این تصنع نفسک »، ظاهرا آن افرادی که به جای دعوت شما به عقلانیت و تبعیت از قرآن، (احتمالا به طور غیر مجاز) این حدیث را به شما عرضه کرده اند یادشان رفته بگویند که این حدیث برای « دقت در انتخاب زن » است « نه شوهر »، در این حدیث، اقسام زنان را حضرت نام می برند و نسبت به برخی از آنها هشدار می دهند. ۹ـ فرمودید: « شوهرداری فردی مثل علامه طباطبایی، غیر از شوهرداری همسر روانی است ... پس اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار مهم است.»، اولا: آیا حضرت علامه از ابتدای ازدواجش، علامه بود یا با همسر محترمشان علامه شدند؟ ثانیا: کجا گفته شده در انتخاب زن یا شوهر دقت نکنید؟ ۱۰ـ اگر پرسش ها « یک به یک » مطرح شوند گفتگو برای همه مفیدتر خواهد بود. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۲ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان شاد مهدوی و والدین بزرگوار امانتدار؛ امیدوارم این صبح جمعه شما با خیر و برکت و بصیرت و معرفت همراه باشد و بر « انتظار مثبت و مفید » ما و شما بیفزاید. 🌷پرسش امروز « موکب اربعینی ما » اینست که بفرمائید» « إن مع العسر یسری » یعنی چه؟ لطفا ابتدا به منابعی که در اختیار دارید مراجعه بفرمائید و بعد جمعبندی خودتان درباره این آیه مهم که دوبار تکرار و تأکید شده را با دو سه سطر و بدون هیچ واهمه و نگرانی و هراسی بیان کنید. پیشاپیش از تلاش و اظهار نظر شما بسیار سپاسگزارم. فرصت: إن شاء الله تعالی تا امشب. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۰/۲ 🌿 سلام و صد آفرین و هزار بارک الله به دوستانی که پاسخ مورد نظر را یافتند. همانطور که سایر أعضاء محترم گروه فرمودند: شرط « آسان و شیرین شدن زندگی » در آیات ۴ و ۷ سوره طلاق و ۵ و ۶ و ۷ سوره لیل بیان شده است. ۱ـ تقوا، ۲ـ انفاق، ۳ـ انجام تکالیف عقلی و شرعی. ۱ـ إعطی، ۲ـ تقوا، ۳ـ تصدیق و تأئید و تحسین و تشویق و حمایت از زیبایی ها. إعطی، تقوا، تصدیق زیبایی (نیت عمل و شکل عمل)، زندگی ما « با عنایت الهی » تدریجا « هموار و آسان » می شود. اما خود را « در محضر خالق ندیدن » و « سمیع و بصیر بودن خدا » را (با گفتار وقیحانه و رفتارهای غیر مجاز) باور نداشتن، زندگی را سخت و پیچیده و ناخوشایند می سازد. « رعایت دائمی تقوای »، « جـــاری شدن أمــــر الهی » را برای آن شخص، « آسان و شیرین و دلچسب و لذتبخش » می کند. البته آیه اول، در اعتراض به افراد بشر است که چرا « پراکنده کاری » می کنید. پس « تقوا » یعنی « یکی شدن و یکپارچه شدن جهت » انسان در « تمام کارهای زندگیش ». ضمنا می تواند یک مصداق « صدق بالحسنی » ، « وعده های الهی » باشد (که یه دوستی فرمودند) و می تواند « تشخیص و تصدیق و تأئید تمام زیبایی ها » (از دوست و دشمن و از همه) باشد. 🌷سوره مبارکه كهف آیه ۸۸ میفرماید: «وأما من آمن وعمل صالحا فله جزاء الحسنی وسنقول له من أمرنا یُسرا» و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد.» و آیه ۴ سوره طلاق هم میفرماید: «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا» و هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد.» استاد باز هم أمر در این آیه توجه من را جلب کرد. ممکن است اینجا هم نقش أمر را در سهولت و آسانیِ ماحصل ایمان و عمل صالح و تقوا برایمان بفرمایید؟ 🌿 ۱ـ آن « یسر » آیه ۸۸ سوره کهف، « زندگی سراسر شکوفایی و بالندگی بعد از ظهور حضرت ذوالقرنین » عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ۲ـ بحث « أمر » و اکثر آیات مرتبط با آن را چند سال قبل احتمالا طی یک یا دو ترم در کلاس مطرح و بررسی کردیم اما چون برای اکثر افراد در کلاس، « دغدعه و مسئله مهمی نبود » لذا با تمام شیرینی های بحث، احتمالا خیلی نچسبید. إن شاء الله تعالی به شرط حیات و إذن و توفیق الهی، بعد از مرور سوره الرحمن (اگر به ما رخ بنمایاند) از مهرماه آینده مجددا به آن خواهم پرداخت. مقام إعطا » بسیار بالاتر از « مقام إنفاق » است. لطفا در آستانه شهادت مادر نازنیمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، در آیه « إنا أعطیـــــناک الکوثر » بیاندیشید و فرق آن را با « إنفاق » بیابید و از فهم آن و درک مقام آن حضرت ، لذت ببرید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۲/۲ 🌾سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی بر شما عزیزانی که نظرات خوبی را درباره آیه مورد تأکید در سوره إنشراح: *إن مــــع العسر یسری* مطرح فرمودید. 🌿طبق این دو آیه، « *جهان، جهان أضـــــــــداد است* ». و « عسر و یسر »، دو روی یک سکه و با هم « معیت و همراهی دائمی » دارند و قابل تفکیک نیستند. « مرگ و زندگی »، همراه هر فردی هست. هر لحظه وضع موجود را « ترک » می کند (= مرگ) و برای « وضع مطلوب » تلاش می کند (= زندگی) ضد هر چیزی، « معنا و ارزش » طرف مقابل را « روشن » می کند. مثلا: بدون بیماری، نمی توان معنا و ارزش سلامتی را فهمید. پس نباید از سختی ها ترسید زیرا همراهشان، رحمت و آسودگی و راحتی می آورند. پس نباید از مســـــائل ترسید زیرا « حـل آنها، همراه و در درون آنهاست. پس نباید از مـــشکلات ترسید زیرا با برداشتن « میم » آن به شیرینی می رسیم. پس هر چیزی مثل « دریا »، هم « حالت طوفانی دارد و هم حالت آرام ». پس این احمقانه است که بخواهیم همیشه سالم باشیم، همیشه پیروز باشیم، همیشه راحت باشیم، همیشه بدون همّ و غمّ و درد و دغدغه و خوف باشیم. همیشه بر خر مراد سوار باشیم. پس نباید به هیچکدام « عادت » کرد زیرا هر دو « فانی » اند و هیچکدامشان « ابدی » نیستند . پس این « إبتلائات متضاد »،« این بـــازی روزگار »،« مهمترین آزمون بشر » است. و انسان باید این نکته مهم را بفهمد که « سختی ها و آسانی ها »،« مقصد » نیستند بلکه مثل « مسیر » هر مسابقه ای، « فراز و فرود » دارند و فقط افرادی در این آزمون قبول می شوند که « عاقلانه و مؤمنانه بخواهند » خودشان را به « مقصد و قله و معشوقی » در ماورای این « تضاد در مسیر »، برسانند. أعضاء محترم؛ لطفا ببخشید که توضیحاتم زیاد شد. خود قرآن چقدر زیبا و کوتاه این آیه را روشن نموده و می فرماید: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ (حدید/۲۳) تا با از دست دادن *هر حالتی یا هر چیزی* ، مأیوس و ناامید نشوید و با به دست آوردن هر چیزی، مست و مغرور و الکی خوش نباشید. (مثل صندوقداران بانکها، که با برداشت و گذاشت هر مبلغی توسط مشتریان، خوشحال یا ناراحت نمی شوند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۳ 🌷با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر و اعضای محترم گروه. باتوجه به سوال اخیر جنابعالی درمورد چگونگی آسان بودن زندگی. و یکی از پاسخ های سوال که رعایت تقوا بود، با گوش دادن به صوت جلسه اول هنر زن بودن سوالی ذهن بنده را مشغول کرده است... اینکه با توجه به صوت، صفت متقین از صفاتیست که در قرآن برای بانوان بکار نرفته! و شما فرمودید معادل آن صفت احتمالا قانت برای بانوان باشد. و بانوان تقوای عملی دارند اگر البته زن باشند... *زن اگر زن باشد اوج توجه است* با این حساب میشود گفت خانم هابرای آسانی زندگانی در حقیقت باید هنر زن بودن بیاموزند! و صفات قرآنی زنانه را در خود متجلی کنند؟ 🌿سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی و صد آفرین و هزار ماشاء الله بر دقت شما. بله، به نظر می رسد زن اگر زن باشد،بدون هیچ غرور و تکبری، مظهر صفات جمال الهی و در اوج « توجه » به حضرت حق و مثل حضرت مریم سلام الله علیها از « صالحات و قانتات و حافظات للغیب بما حفظ الله » خواهد بود. چنین بانوان « بی ادعایی » با « هدایت نامحسوس خود » از « مردان » خود، « رجالی » چنان متدین و متعهد و متشرع می سازند که هیچ تجارت و داد و ستد و معامله ای نتواند آنان را از: ۱ـ « ذاکر بودن » ، ۲ـ « إقامه نماز » ، ۳ـ « پرداخت زکات (واجب و مستحب و انواع انفاق) ، ۴ـ « خوف از حسابرسی دقیق آخرت » غافل سازد. چنین بانوان عاقل و مؤمن و نمونه ای، « اساس زندگی » را فدای « أثاثیه » و « شرافتشان » را فدای « تشریفات و تجملات » و « درک و فهم » خود را فدای « مدرک » و « آخرت » خود را فدای « دنیای فانی » نمی کنند. پس چنین بانوانی، دنبال این نیستند که « هنر مرد بودن چیست؟ » بلکه با « هنر زن بودنشان »،« مرد » می پرورند و « مردانگی » را در شوهرشان، « نهادینه » می کنند. چنین بانوانی، همان « خیرات حسان » (بهترین و زیباترین و جذابترین زنان) بهشتی هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴ 🌾با سلام و احترام به تمامی أعضاء محترم این گروه؛ امیدوارم این صبح زمستانی و اول هفته را در ماه با شکوه بهمن، با عقلانیت و اراده و همت و ایمان شروع کرده باشید. اگر به اتاق « نوزادان » یک زایشگاه برویم، تعدادی « نوزاد » را ميبینیم که « تمام لحظات » خود را به « پنج رفتار طبیعی و مشترک: گریه کردن، خوردن، خوابیدن، دفع فضولات، تکان دادن دست و پا و چشم » می گذرانند و « رفتارشان با هم خیلی فرق ندارد » و نسبت به لباسهایشان، تخت، شیشه شیر و دیگر لوازم و افراد اطرافشان، « هیچ احساس و حساسیتی هم ندارند » و همگی، « نوزاد » تلقی می شوند. اما اگر بعدا به دیدن « همان نوزادان » در یک « دبستان » برویم، حتما خواهیم دید که آنها علاوه بر آن « رفتارهای طبیعی و مشترک و تقریبا یکسان »، از چیز جدیدی برخوردار شده اند به نام « من ». و به وضوح می بینیم که آنها به: لباس، کفش، کیف، میز، نیمکت و دیگر وسائل خود، کلاس خود، خانواده خود، ... حسّاس هستند و احساس خاص « مالکیت » دارند و هر روز دهها بار برخی أشیاء و افراد را به « منِ » خود نسبت می دهند. و به خاطر داشتن همین « من »، رفتارهای یکسانی « ندارند » و به خاطر همین من، با یکدیگر درگیر هم می شوند و چیزی به نام « کارنامه » برایشان صادر می شود که هر کدام وضع خاص خود را دارد. و اگر همان نوزادان را که در دبستان صاحب « من » شده اند در مقطع دبیرستان و دانشگاه و در مشاغل بعد از آنها ببینیم، خواهیم دید (با اینکه رفتار طبیعی آنها تقریبا مشترک و یکسان است) اما گفتار، رفتار، اخلاق و موضعگیری: اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و « روند زندگی » و « کارنامه » آنها خیلی با هم فرق دارد. و همان نوزادانِ تقریبا همسان، حالا صدام، قذافی، ترامپ، شاه، رئیسعلی دلواری، شیخ فضل الله، شریعتی، خمینی، سلیمانی، منتظری، خامنه ای، رجایی، مطهری پدر، مطهری پسر، روحانی، سروش، آخوندی، سید حسن نصرالله، مغنیه، چمران، علامه طباطبایی،سلطان قیر، سلطان شکر، أبر بدهکار بانکی، اختلاسگر، مدافع حرم، نیروی جهادی، شهید شهریاری، ..... شده اند. پس « درس اول » اینست که هر انسانی، « یک خود طبیعی و غریزی » و « یک خود خودساخته » دارد. 🍃واژه: درس اول @dr_ghofrani2
۱۶۵ 🌷با سلام و وقت به خیر و تشکر ویژه از شما استاد گرامی که اینطور دقیق به همه ی پاسخ ها و نظرات توجه می کنید. آیا عنوان قرآنی "رعایت در محضر خدا بودن" همان "ذاکر" بودن است؟ 🌿سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی و صد آفرین و هزار ماشاء الله بر شما. بله به نظر می رسد آن « کار یا صفتی » که زمینه ظهور « تمام فضائل انسانی و اسلامی » را در انسان فراهم و به تجلی در می آورد همین فهم و رعایت « *در محضر خدا بودن* » است و آن ، ظهور « *ذاکـــــر* » بودن است. پس تمام نمازها، اذکار روزانه، مناجات ها، زیارت ها، عبادت ها، برای همین « درک و فهم در محضر خدا بودن » و به عبارت دیگر « ذاکر » بودن است. پس « أهل الذکر »، یعنی افرادی که: دائما مقیمی الصلاه هستند، تمام افکار، گفتار، رفتار و اخلاقشان تجلی قرآن است، مظهر تمام فضائل هستند ..... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶ 🌷استادگرامی مدتی پیش هم در راستای نظم امور یک برنامه پیشنهادی در گروه قرار دادید که خیلی راهگشا بود به خصوص برای تعهدات قراردادی. اما شکل برنامه مان برای این تعهدات ذاتی چگونه باشد؟ و چون هربرنامه ای بدون ارزیابی، کارآیی لازم را نخواهد داشت و طبق حدیث معصوم علیه السلام هم هرکس خودش را در پایان هرروز محاسبه نکند از ما نیست(نقل به مضمون) ، لذا تقاضامندم از پیشنهادات کاربردی تان در این موارد مهم نیز ما را بهره مند بفرمایید. 🌿« تعهدات قراردادی » (یا وظائفمان در قبال خلق) در زندگی هر فردی، بسیار زیاد و متنوع هستند و نیاز به « برنامه ریزی » شبیه « برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری دارد. اما « تعهدات ذاتی یا فطری » ما « مواردی انــــــــدک » اما بسیار وسیع هستند و « تمام لحظات زندگی » و « کوچکترین گفتار و رفتار » ما را در بر می گیرند. مثلا همین: ۱ـ إعطی داشتن، ۲ـ تقوا داشتن، ۳ـ تصدیق هر حُسنی، می تواند بیشترین تعهدات ذاتی و فطری ما و بیشترین ابعاد زندگی ما را در بر بگیرد و یا نمازهای با توجه و اول وقت، دعای روزها، زیارت هر روز ، انس روزانه با قرآن، .... می توانند ما را در انجام « تعهدات ذاتی » کمک کنند. اما « انجام تمام تعهدات ذاتی و فطری » را شاید بتوان گفت در « رعایت یک چیز » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۷ 🌾با سلام و احترام به تمامی أعضاء محترم این گروه؛ امیدوارم صبح شما سرشار از تلاش برای « قوی تر » شدن باشد. عرض شد که « همه نوزادان »، رفتار تقریبا یکسانی دارند و « من » ندارند. و چون « من » ندارند لذا مقایسه ندارند، رقابت ندارند، حسادت ندارند، کینه و دشمنی ندارند. اما همین نوزادان از « هفت سال دوم » به بعد علاوه بر « رفتارهای طبیعی و مشترک و تقریبا همسان »، از « عامل جدیدی » برخوردار می شوند به نام « من ». اما در آغاز « هفت سال سوم » هر انسانی، وجود « دو مـــن متضاد » را در خودش فعال می بیند: اول: آن « منی » که به « *حواس و هوس و غرائز و ظواهر و مادیات محسوس و لذتهای فوری تمایل دارد*.» دوم: آن « منی » که به « *عقلانیت و روحانیت و فطرت و منطق و معنویات و معرفت و حق طلبی و کمال جویی و زیبایی ها و خیرخواهی تمایل دارد*. » لذا تمام مردم جهان و تاریخ را می توان در دو گروه اصلی تقسیم کرد: اول: گروهی که « گفتار، رفتار، اخلاق و موضعگیری: اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی « آنها جنبه « *خودخواهانه و مادی و دنیوی و تصنعی و انفعالی و مصرفی و طلبکارانه* » دارد. دوم: گروهی که « گفتار، رفتار، اخلاق و موضعگیری: اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی « آنها جنبه « *عقلانی و منطقی و معنوی و آخرتی و جهادی و خدایی و بدهکارانه* » دارد. پس « درس دوم » اینست که هر انسانی، « یک خود زمینی و من خودساخته نفسانی و حیوانی و خودخواهانه» دارد، و « یک خود و من خودساخته عقلانی و انسانی و آسمانی و عرفانی و خداخواهانه» دارد. و همین « دو من و دو خود » باعث می شود که هر روز زندگی انسان، مثل عاشوراء باشد و تمام مردم در یکی از دو جبهه حق و باطل قرار بگیرند. بعدا ببینیم که « نقش والدین » و « عوامل محیطی » در شکل گیری این دو « من » چیست؟ 🍃واژه: درس دوم @dr_ghofrani2
۱۶۸ 🌷عروس خانم محترمی فرموده اند: ان شاالله تا چند وقت دیگر قرار است بدون هیچ بریز و بپاشی مستقل شویم و زیر یه سقف برویم. اما بخشی از مشغولیت های این روزهامون شده خرید وسایل است.توی این مدت مدام سعی می کنم خودم رو متقاعد کنم که اقلام مورد نیازمون رو از تولیدات داخلی انتخاب و خرید کنیم و با اینکه اصلا به فکر چشم و هم چشمی نیستم و حرف دیگران برام اهمیت نداره اما کیفیت و ماندگاری وسائل خیلی برایم مهم اند. (مثلا: یک کفش ساخت ترکیه چندین سال برایم کار کرد اما کفشی که از داخل و به قیمت زیاد تهیه کردم خیلی زود خراب شد.) با توجه به اینکه نمیشه یک وسیله رو خرید و چند سال بعد عوضش کرد.من و همسرم هر دو دانشجوییم و باید سعی کنیم از نظر اقتصادی بهترین انتخاب رو داشته باشیم. حال آیا واقعا خرید از محصولات ایرانی یه تکلیفه و اهمیت زیادی داره به طوریکه به خاطرش چشم رو روی کیفیت بست؟ 🌿به ایشان عرض شد: ۱ـ از خرید وسائلی مثل ماشین ظرفشویی، ماکروفر، .... که ضروری نیستند خودداری کنید. ۲ـ فهرست وسائل ضروری خود را بنویسید و « هنرمندانه » آنها را با کمک والدینتان میان بستگان دو خانواده مطرح و تقسیم کنید تا آنها حداقل بعضی از آنها را تهیه کنند و در فردای ازدواج و مستقل شدنتان برای شما هدیه بیاورند. ۳ـ اگر دنبال تبلیغات نباشید و بگردید و عجله نکنید و از چندین فروشنده و از بستگان دو خانواده بپرسید حتما اجناس داخلی با کیفیت را می توانید پیدا کنید. (مثلا: محصولات کفش ملی، بسیار با دوام تر و ارزان تر از کفش های ترکیه و غیره هستند) فرض کنید پدر یا برادر یا همسر شما تولید کننده باشند، تا مردم اجناس تولیدی آنها را نخرند کیفیت کار آنها قطعا افزایش پیدا نمی کند. (پارچه مشهور گاندی، در ابتدا بسیار بی کیفیت بود اما مرحوم گاندی از مردمش خواست تا از آن حمایت کنند و اینگونه توانست « انگلیس خبیث » را از در عرصه پوشاک شکست دهد.) حمایت از تولیدات داخلی خصوصا امروز که دولت خائن، عاشق واردات است، مثل مجاهدت در جبهه های نبرد حق و باطل و مثل جهاد و شهادت مدافعین حرم، برای اقتدار جبهه مقاومت، بسیار مهم و ارزشمند و حیاتی است. با « مراقبت بیشتر » حتما می توانید از اجناس داخلی بهتر از اجناس خارجی استفاده کنید. ۴ـ یک بانوی مؤمن باید خودش را تا آخر عمر « مهمان شوهر » بداند پس لطفا هر نوع خریدی را فقط به نظر « همسر محترمتان » واگذار کنید و با تکرار این عبارت ها که: شما بهتر تشخیص می دهید، شما بهتر می دانید ، هر طور خود شما صلاح می دانید، .... به تقویتِ « عقلانیت و اراده و ایمان » ایشان بپردازید و « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « جهادهمسرداری » خود را از همین جا شروع کنید. ۵ـ از مواردی که باید « ایمان و اخلاص و توکل » در زندگی ما ظهور پیدا کنند همین جاست. موفق و شادکام و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۹ 🌷 استاد تجربه به من ثابت کرده که وقتی خانواده تصمیم داره یه کالای خارجی رو برام بخره نباید زیاد روی ایرانی بودنش پافشاری کنم چونکه اگه من با تصمیمشون مخالفت کنم نه اون ایرانیه نصیبم میشه و نه اون خارجیه. 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. عروس مؤمن، لجاجت ندارد و « مخالفت » خودش را در زمینه های مختلف، « مستقیما و صریحا » اعلام نمی کند بلکه عاقلانه و هنرمندانه می کوشد با « هنر هدایت نامحسوس » خود و « روش های غیر مستقیم » و محترمانه و مؤدبانه چنان عقلانیت و اراده و ایمان را در اطرافیانش تقویت کند که آنها همان کار درست مورد نظر او و یا کاری نزدیک به نظر او را انجام دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۸ 🌷عروس خانم محترمی فرموده اند: ان شاالله تا چند وقت دیگر قرار است بدون هیچ بریز و بپاشی مستقل شویم و زیر یه سقف برویم. اما بخشی از مشغولیت های این روزهامون شده خرید وسایل است.توی این مدت مدام سعی می کنم خودم رو متقاعد کنم که اقلام مورد نیازمون رو از تولیدات داخلی انتخاب و خرید کنیم و با اینکه اصلا به فکر چشم و هم چشمی نیستم و حرف دیگران برام اهمیت نداره اما کیفیت و ماندگاری وسائل خیلی برایم مهم اند. (مثلا: یک کفش ساخت ترکیه چندین سال برایم کار کرد اما کفشی که از داخل و به قیمت زیاد تهیه کردم خیلی زود خراب شد.) با توجه به اینکه نمیشه یک وسیله رو خرید و چند سال بعد عوضش کرد.من و همسرم هر دو دانشجوییم و باید سعی کنیم از نظر اقتصادی بهترین انتخاب رو داشته باشیم. حال آیا واقعا خرید از محصولات ایرانی یه تکلیفه و اهمیت زیادی داره به طوریکه به خاطرش چشم رو روی کیفیت بست؟ 🌿به ایشان عرض شد: ۱ـ از خرید وسائلی مثل ماشین ظرفشویی، ماکروفر، .... که ضروری نیستند خودداری کنید. ۲ـ فهرست وسائل ضروری خود را بنویسید و « هنرمندانه » آنها را با کمک والدینتان میان بستگان دو خانواده مطرح و تقسیم کنید تا آنها حداقل بعضی از آنها را تهیه کنند و در فردای ازدواج و مستقل شدنتان برای شما هدیه بیاورند. ۳ـ اگر دنبال تبلیغات نباشید و بگردید و عجله نکنید و از چندین فروشنده و از بستگان دو خانواده بپرسید حتما اجناس داخلی با کیفیت را می توانید پیدا کنید. (مثلا: محصولات کفش ملی، بسیار با دوام تر و ارزان تر از کفش های ترکیه و غیره هستند) فرض کنید پدر یا برادر یا همسر شما تولید کننده باشند، تا مردم اجناس تولیدی آنها را نخرند کیفیت کار آنها قطعا افزایش پیدا نمی کند. (پارچه مشهور گاندی، در ابتدا بسیار بی کیفیت بود اما مرحوم گاندی از مردمش خواست تا از آن حمایت کنند و اینگونه توانست « انگلیس خبیث » را از در عرصه پوشاک شکست دهد.) حمایت از تولیدات داخلی خصوصا امروز که دولت خائن، عاشق واردات است، مثل مجاهدت در جبهه های نبرد حق و باطل و مثل جهاد و شهادت مدافعین حرم، برای اقتدار جبهه مقاومت، بسیار مهم و ارزشمند و حیاتی است. با « مراقبت بیشتر » حتما می توانید از اجناس داخلی بهتر از اجناس خارجی استفاده کنید. ۴ـ یک بانوی مؤمن باید خودش را تا آخر عمر « مهمان شوهر » بداند پس لطفا هر نوع خریدی را فقط به نظر « همسر محترمتان » واگذار کنید و با تکرار این عبارت ها که: شما بهتر تشخیص می دهید، شما بهتر می دانید ، هر طور خود شما صلاح می دانید، .... به تقویتِ « عقلانیت و اراده و ایمان » ایشان بپردازید و « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « جهادهمسرداری » خود را از همین جا شروع کنید. ۵ـ از مواردی که باید « ایمان و اخلاص و توکل » در زندگی ما ظهور پیدا کنند همین جاست. موفق و شادکام و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰ 🌷 سلام علیکم استادگرامی درک حضور با خالی شدن از احساس تنهایی ممکن است و خالی شدن از احساس تنهایی هرگز ممکن نیست مگر با ایمان قلبی پیداکردن به *و هو معکم اینما کنتم* ولی ربطش به چشم طمع بریدن از نفع و ثواب عبادات هنوز خیلی برایم روشن نیست. 🌿سلام و رحمت الهی بر شما به نظر می رسد که اگر انسان، *« هو معکم اینما کنتم »* را خوب بفهمد، دیگر هیچ *« آرزویــــی »* ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱ 🌷سلام استاد.می خواستم بدانم در رابطه با کار آیا باید کار را برای خدا انجام داد یا به خاطر خدا.ممنون 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. انسان اگر با « خودشناسی » ، « نواقص » خود و « کمالات » خالق خود را فهمیده و باور کرده باشد، با « هر گفتار و رفتار و اخلاق و موضعگیری »، می کوشد *« خودش را به خالقش، نزدیکتر کند »* پس تمام لحظات عمر او و تمام کارهای او فقط با *« نیت تقرب و نزدیکتر شدن به خدا »* انجام می شود. پس او، ازدواج و همسر و فرزند و ثروت و قدرت و خوردن و خوابیدن و خلاصه هر چیزی را فقط *« برای »* « رفع نقص از خود » و « افزایش قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق خود » *« برای »* تقرب به کمال مطلق می خواهد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۲ 🌷استاد غیر از مطالعه مطالب گروه چه کتاب هایی مطالعه کنیم که قرآن باطنش را برایمان اشکار کند؟ تفکر سالم که لطف خدای بزرگ است دارم ترجمه قران را هم میفهمم ولی از تفسیر، ان هم با این پیچیدگی که در گروه هست ،بی اطلاعم چاره چیست؟ 🌿با سلام و احترام با اینکه سن و تحصیلات شما را نمی دانم ، اما گمان می کنم « تمام کتاب های مرحوم آیه الله حائری شیرازی » و « تفسیر نور آقای قرائتی » می توانند برایتان مفید باشند. اما مهمتر از هر کتابی، اُنس با خود قرآن و دقت در مفهوم « هر واژه ی » آن در آیات و سوره های مختلف می تواند شما را به حقایق و کاربرد آیات در زندگی رهنمون شود. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳ 🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم این گروه؛ عرض شد که « همه نوزادان »، رفتار تقریبا یکسانی دارند و « من » ندارند. و لذا مقایسه ندارند، رقابت ندارند، حسادت ندارند، کینه و دشمنی هم ندارند. اما آنها از « هفت سال دوم » تحت تاثیر « عاملی » قرار می گیرند به نام « من ». و تقریبا در آغاز « هفت سال سوم، وجود « دو مـــن متضاد » را در خودشان فعال می بینند: اول: « من نفسانی ». دوم: « من عقلانی ». پس هر انسانی، « یک خود زمینی و من خودساخته نفسانی و حیوانی و ذهن گرا و خودخواهانه» دارد، و « یک خود و من خودساخته عقلانی و انسانی و آسمانی و معرفت گرا و خداخواه» دارد. و این « دو من و دو خود متضاد » باعث می شود که تمام مردم در یکی از دو جبهه حق و باطل قرار بگیرند. لطفا بفرمائید « *در یک نگاه کلی به مردم جهان* » آیا فرزندانی که والدینشان را از دست داده و یتیم شده و در فضایی غیر از آغوش والدین خود بزرگ می شوند چه فرقی با فرزندانی دارند که در آغوش والدین خود بزرگ می شوند. 🍃واژه: درس سوم @dr_ghofrani2
۱۷۴ 🌷 استادبزرگوار اگه ممکنه در مورد مهمان بودن زن در خانه همسرش هم کمی توضیح بفرمایید و اگه آیه ای بعنوان سند هست یا منبعی برای مطالعه لطفا اون رو هم بفرمایید. 🌿 *مهمان* با حضور عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه خودش، برای صاحبخانه، *رحمت* و *فرصت* رشد و شکوفایی و بروز و ظهور فراهم می آورد و با تشویق نکات مثبت صاحبخانه؛ او را تکریم می کند و به او، *قوت قلب* می بخشد و او را از *احساس تنهایی و پوچی* در می آورد و *پذیرایی* را برایش شیرین و دلچسب می کند. اما *مهمان ناخوانده* و یا *دزد* ، که *خودخواهی* خودش را به جایی می برد و هر کاری را سرخود انجام می دهد و با صاحبخانه ناهماهنگ و در تضاد است؛ باعث *ترس و وحشت و دلهره* می شود و او را از رشد و شکوفایی باز می دارد و به *نفرت* می کشاند. اینکه توصیه شده است که *هر روز* خودمان را *مهمان* معصومین صلوات الله علیهم قرار دهیم یعنی آنان را خزانه دار تمام رحمت و برکات و علم و معرفت و عنایت الهی ببینیم و هیچ کاری را *بدون إذن آنان* انجام ندهیم حتی *ذکر* هر روز را هم از آنان بگیریم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۵ 🌷 سلام استاد غفرانی بزرگوار صبح شما بخیر این که شما میفرمایید که زن مهمان شوهرش است پس یعنی شوهر هم صاحبخانه است و این صاحبخانه بودن وظایف آقایون رو خیلی سنگین میکنه. الان در منازل، کدام یک از آقایان این اصول رو رعایت میکنند؟ 🌿 با سلام و احترام برای *« خوب صاحبخانه شدن شوهران »* هم باز باید دست به دامان « مادران » شویم که « پسران » خود را چنان بپرورند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶ 🌾با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه و عرض تسلیت سالروز شهادت جانسوز مادر عزیز و نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علهیا خداوند علیم حکیم، در سوره ذاریات می فرماید: از هر چیزی، « زوج » پدید آوردیم (و هر چیزی را زوج) قرار دادیم تا شما (این اصل مهم را) به یاد آورید (و دائما به خودتان یادآوری کنید): وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۴۹) لطفا أعضاء محترم گروه در این کریمه بیاندیشید و ببینید این آیه مهم، چه پیامهایی برای دخترها و پسرها و مردها و زنان مجرد دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷ 🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه؛ از اظهار نظرات خوب و اغلب مستدل و مستند شما عزیزان بسیار متشکرم 🌿خداوند علیم حکیم، در سوره ذاریات می فرماید: وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۴۹) و « ما » از هر چيزى از اصناف و اجناس مخلوقات، دو صنف كه هر يك زوج ديگريست پدید آوردیم: مثل مرد و زن، ليل و نهار، شمس و قمر، ربيع و خريف، صيف و شتا، نور و ظلمت، رطب و يابس، سهل و جبل، سماء و ارض ، بر و بحر، جن و انس، حلو و مُر، سقم و صحت، غنى و فقر، ضحك و بكا، فرح و غم، هیدروژن و اکسیژن، الکترون و پروتون، آند و کاتد، موت و حيات، امام و مأموم، امام و امت، پس فقط خالق متعال که نامحدود و « هستی محض » است می تواند: فرد و فرید و أحد و واحد و صمد و یکتا باشد. لذا هیچ انسان عاقل و بالغ و مؤمنی (چه مرد و چه زن) در دنیا مجاز نیست « بی عذر موجه »، « مجرد » بماند. زیرا « بیشترین استعدادهای فرد، شکوفا نمی شوند » و « بسیاری از نیازهای مهم او برآورده نمی شوند » و در نتیجه فرد از « فرار بسوی خدا باز می ماند » و به « کمال خود نمی رسد » و در معرض « انواع بی حیایی و بی عفتی و فحشاء و زنا و گناه » هم قرار می گیرد. در آخرت هم تمام افراد بشر در سه گروه قرار می گیرند: وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً (۷) فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ (که به فرمایش رسول أکرم صلی الله علیه و آله اکثرشان مجردین هستند) وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ (واقعه/۱۱) لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ: یعنی: تا شما *ضرورت حیاتی* و *وجوب عقلی و شرعی* ازدواج به موقع را هم برای خودتان و هم برای فرزندانتان، و هم برای خدمتکارانتان و هم برای مجردین اطرافتان بفهید و به آن عمل کنید به دیگران هم یادآوری کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۸ 🌾أهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و امیدوارم درخشش صبح جمعه شما به خیر و خوبی باشد إن شاء الله تعالی. 🌷دو پرسش قرآنی « موکب اربعینی » امروز ما اینست که: ۱ـ عبارت هایی را از قرآن بیابید که به استناد آنها بتوان ثابت کرد که: هر فردی باید فقط « خودش » باشد و فقط بر مبنای فطرت و « قابلیت و لیاقت و ظرفیت » خودش عمل و زندگی کند و نباید بکوشد « مثل دیگران » شود. ۲ـ عبارتی را از قرآن بیابید که به استناد آن بتوان ثابت کرد که: نباید فرزندان و دوستان و بستگان و دیگران را به « راه خودمان » دعوت کنیم. فرصت: تا بعد از نماز مغرب امروز. حی علی القرآن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۹ 🌾با تشکر فراوان از آیات زیبایی که برخی أعضاء محترم گروه در پاسخ به دو پرسش « موکب اربعینی » امروز مطرح فرمودند. 🌷پرسش این بود که: عبارت هایی را از قرآن بیابید که به استناد آن ها بتوان ثابت کرد که: هر فردی باید فقط بر مبنای فطرت و « قابلیت و لیاقت و ظرفیت » خودش عمل و زندگی کند و نباید بکوشد « مثل دیگران » شود و نباید فرزندان و دوستان و بستگان و دیگران را به « راه خودمان » دعوت و خود را به آنها تحمیل کنیم. 🌿اما پاسخ: قرآن می فرماید: ... *رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏* (طه/۵۰) پس هر فردی، منحصر به فرد است و بر مبنای قابلیت و لیاقت و ظرفیت و وسعت وجودیش، « هدایت مخصوص خود » را دارد و *تمام* لوازم آن هدایت، به او « عطا » شده است. پس دست کاری در این نظام حکیمانه الهی، اقدامی غیر مجاز و مخرب و عامل فساد است و هر فردی باید با خودشناسی، در همان راه خدادادی خودش قدم بردارد و هر فردی باید به خودش إرجاع داده شود. لذا قرآن می فرماید: ... *فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها*، یعنی: هر فردی باید فطرت خدادادی خودش را بشناسد و مطابق با آن زندگی کند. و از همین منظر قرآن سه بار می فرماید: ... *لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ* .... (بقره/۱۳۹)(قصص/۵۵)(شوری/۱۶) و می فرماید: لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دينِ. (کافرون/۶) قرآن می فرماید: وَ *لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها* فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ .. (هر فردى قبله ‏اى دارد كه رویش را به آن [سو] مى ‏گرداند پس در كارهاى خیر سبقت بگيريد ....)(بقره/۱۴۸) و باز می فرماید: كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ ...(هر فرد بر مبنای ساختار [روانى و ذهنى و طینت] خود عمل مى‏كند...)(إسراء/۸۴) پس تلاش تمام أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم این بوده که انسان را با خودش آشنا کنند تا او هیچ کاری را « *بی خود* » انجام ندهد. لذا قرآن در هیچ آیه ای، از ما نخواسته است مثل دیگری باشیم بلکه با صراحت و روشنی می فرماید: وَ في‏ أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ؟ (چرا در خودتان با دقت نمی نگرید؟) (ذاریات/۲۱) که این « خود » غیر از « خودِنفسانی » و « خودغریزی و حیوانی » است بلکه « خود فطری » است که هر فرد عاقل و بالغ و مؤمنی باید پس از یک ماه روزه گرفتن به « آن » برسد و آن را به عنوان « عید فطر » جشن بگیرد و با خوشحالی عاشقانه، « زکات » بدهد و « انفاق » کند. همین « عید فطر » است که انسان را برای « ذبح عظیم اسماعیل » خود در « عید قربان » مهیا می سازد. 🌷پرسش: پس چرا در قرآن « اسوه » مطرح شده است؟ 🌿قرآن از ما نخواسته است » مثل أنبیاء و أولیاء الهی باشیم » (زیرا ممکن و شدنی نیست.) بلکه آنان را « میزان و ملاک و جهت نما » معرفی نموده که اگر « خودشناسی ما درست باشد » باید « هم جهت » با آنان باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2