eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
159 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
*دعای روز بیست و هشتم ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ وَفِّـرْ حَظِّـي فِيهِ مِنَ النَّوَافِـلِ"* ("خدايا؛ بهره‏‌ام را در اين روز و ماه از مستحبّات‏ فراوان كن") نکته۱: اگر انسان مورد *پرسش* قرار ‌گیرد با اطلاعاتش *فوراً* به آن *پاسخ* می‌دهد، اگر *گرسنه* شود، هر خوراکی *در دسترسی* را می‌خورد، و اگر *پلیس* مورد *حمله* قرار بگیرد فوراً *واکنش* نشان می‌دهد. اما اگر انسان بخواهد *کنکور* بدهد، *ماهها* خود را برایش *آماده* می‌کند، و اگر *فرصت* داشته باشد، *قبل از غذا* برای خود (و مهمانان عزیزش) انواع *سالاد* و *پیش‌غذا* را آماده می‌کند، و پلیس نیز *قبل* از هر نوع *درگیری* مدتها با *تمرین* خود را *آماده* می‌سازد. پس برای انجام *هر کار مهمی* در *شرائط مناسب* باید خود را *آماده* کنیم. لذا *ورزشکاران* بدون *آمادگی* و *گرم کردن بدن* وارد *مسابقه* نمی‌شوند، و *هیچ پزشکی* بدون *آمادگی* به *طبابت* نمی‌پردازد. نکته۲: *آماده‌سازی* برای *هر عبادتی* را در اسلام *نافله* می‌گویند و چون *نوافل* نشانه *شدّت محبّت* عبد به *معبود* است، به آن *عمل مستحبّی* (یا رفتار عشقولانه) می‌گویند. نکته۳: خدایا؛ پس از ۲۷ روز که به من توفیق *روزه* گرفتن دادی تا *نیازهای طبیعی* و *تمایلات غریزیم* را *مدیریت* و *اسب سرکش هوای نفسم* را *رام* کنم، تقاضا می‌کنم بر *سهمم* از *نوافل* بیفزائی. یعنی *شوقم* را به *مستحبّات* روزافزون سازی تا در *تقرّب* به بارگاهت موفّق‌تر باشم و (مثل أولیاء تو) *واسطه فیض* و *فضل تو* باشم. نکته۴: خدایا؛ *مراقبتی* به من عطا کن که در هیچ شرائطی، *تکالیف واجبم* را فدای *مستحبّات* نکنم. {مثلا: *ازدواج واجبم* را برای *احتمالات بهتر* به *تأخیر* نیاندازم و *مجرد* نمانم، یا: *شب‌زنده‌داری* مرا از *نماز صبح* باز ندارد، یا: با *عزاداری ظهر عاشوراء* از *نماز ظهر عاشوراء* محروم نشوم،یا: با *تقسیم شله‌زرد!!!* از *عفّتم* غافل نشوم، یا: برای *إصلاح دیگران* خود را به *فساد* نکشانم: *لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي* (خطبه/۶۹)} زیرا *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه می‌فرمایند: *لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ‏ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ* { *مستحبی* که به واجبات *زيان* برساند، هرگز عامل *نزدیکی به خدا* نیست. (حکمت/۳۹)} *"وَ أَكْرِمْنِــي فِيهِ بِإِحْضَـــارِ الْمَسَائِــلِ"* ("و مرا در این روز و ماه با تحقّق درخواست‌ها گرامی بدار") نکته۵: خداوند *تمام* عناصر جهان را *برای انسان* پدید آورده‌: *خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً* (بقره/۲۹) لذا *تنها* مخلوقی که در قبال *گفتار* و *رفتار* خود *مسئول* است و *باید* برای کوچکترین آنها در پیشگاه الهی *پاسخگو* باشد *انسان* است. نکته۶: *گرامی‌ترین* مردم *باتقواترین* آنهاست، پس *گرامی‌ترین* فرد آنست که در هر شرائطی، *مسئولیت‌هایش* در برابر *خالقش* را *به درستی بشناسد* و به آنها بپردازد. پس خدایا؛ در این ضیافت با شکوه، مرا به *مسئولیتهای* فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگیم *آگاه* و با توفیق در *رعایت* آنها مرا در نزد خود، *گرامی* بدار. *"وَ قَـرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْـكَ مِنْ بَيْـنِ الْوَسَائِـلِ"* ("و در این روز و ماه، از ميان وسايل، وسيله‏ مناسب را برای تقرّبم به نزدت مهیا كن") نکته۷: *وسیله* هر *کار* یا *فرد* یا *چیزی* است که *مجوّز تقرّب* به *مقام* و *مقصدی* را دارد و *می‌تواند* ما را به *قرب* و *نزدیکی* آن برساند. نکته۸: *کارها* و *وسائل مختلفی* برای رسیدن به *مقاصد مختلف* مقابلِ انسان است، اما *هر وسیله‌ای* برای تقرّب به *خدا* برای انسان، *مجاز* و *مناسب* نیست. (مثلا: أنا مدینه العلم و *علیٌ بابُها.* یا: *بی‌عشق خمینی* نتوان عاشق مهدی شد. یا: نماز *بی‌ولایت* بی‌نمازی است. یا: اگر *نماز* قبول شود بقیه اعمال قبول می‌شوند. یا: النکاح سنّتی، *فمَن رَغَبَ عن سنّتی فلیس منّی.* یا: *فمن شرب منه فلیس منّی.* یا *پیش‌نیازها* و *منازل* و *پله‌های* دیگر که بدون *پاس‌داشت* آنها به هیچ مقامی نمی‌رسم.) نکته۹: خدایا؛ یاریم کن تا آن کار و وسیله‌ *مجاز* و *مناسب* برای *تقرّب* به بارگاهت را *بشناسم* و با *اطاعت* و *تبعیت* از آن، خودم را به *أسماء الحسنای* تو و به *سعادت جاودانه* برسانم. *"يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَـاحُ الْمُلِحِّينَ"* ("اى آنكه پافشارى دعاکنندگان او را غافل نمی‌سازد") نکته۱۰: مردم باید *آب* و *برق* و *گاز* را *کم* مصرف کنند، زیرا *منابع* آنها *محدود* است، اما آنها در استفاده از *نــــور* روز محدود نیستند. *هستی* تماماً *نور* است و *نورانیت خدا* با کثرت *دعاهای* مردم *کم* نمی‌شود. پس اگر *کاهلم* و *لیاقت* و *قابلیتم* را بیشتر نمی‌کنم، قطعاً *تقصیر خالقم* نیست زیرا او هرگز مرا *فراموش* نمی‌کند. 👈واژه: ۲۸
*اطلاعیه* چند *پيشنهاد:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگي* » (قبلا گفته شد.) *پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » (قبلا گفته شد.) *پيشنهاد سوم:* « *تهیه دفتر سلامت خانواده* » (قبلا گفته شد.) *پيشنهاد چهارم:* « *تهیه دفتر تفریح خانواده* » (قبلا گفته شد.) *پیشنهاد پنجم:* « *رعایت نکات عبادی در هر شبانروز* » (قبلا گفته شد.) *پیشنهاد ششم:* « *تهیه* و *نمایش* مجموعه *خانواده نما* » (قبلا گفته شد.) *پیشنهاد هفتم:* « هر *عید* یک *عیدی* » پیشنهاد اینست که در *هر عید* یا *مناسبت* و یا *جشن خانوادگی* که به *فرزندان* (یا بستگان و دوستان) *عیدی* می‌دهید، همراه با *پول* یا هر *کالای‌* دیگر (و یا *بدون* آنها)، *یک نکته قرآنی* را هم تکثیر کنید و به آنها *هدیه* دهید. *اولین* عیدی با عنوان: *رزق* و *روزی،* اول سال تقدیم شد. اکنون *دومین* عیدی با عنوان *مادر جشن‌ها* تقدیم می‌شود: هر « عید » یک « عیدی »:« عیدی دوّم »: « مادرِ تمامِ جشن‌ها » بر شما « مبارک »: با سلام و احترام به شما و با امید به اینکه در این سال جدید « تحوّل روزانه » داشته باشید، از افتخاراتِ « انسان » اینست که خداوندِ « فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... » او را بر مبنای « فطرتِ خودش » آفریده و به تجلّی درآورده است. یعنی: « فطرتِ انسان » با « فطرتِ خدا »،« یکی » است، لذا قرآن می‌فرماید: « ... فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها .... » (روم/۳۰) (... آن « فطرت خدا » است كه او « تمام مردم » را بر « مبنای همان » سرشته است ....) پس وقتی « مؤمن » بعد از « دوازده ماه اسیر شکم و تمایلات غریزی بودن »، یک ماه با « تشنگی و گرسنگیِ طبیعی و تمایلاتِ غریزی » خود به « حکم خالق خود »، « مخالفت » می‌کند و « روزه‌ » می‌گیرد در واقع « عقلانیت و اراده و تقوا و صبرِ » خود را « تقویت » می‌کند و به « فطرتِ موحّدانه » (و به تنظیمات آفرینش اولیه) خود باز می‌گردد. این « خودسازی و تحوّل » با « رام کردنِ غرائز » قطعاً « عید » است که باید برایش « جشنی با شکوه » گرفت، زیرا این جشن، « عاملِ حیاتِ و مادرِ تمامِ جشن‌ها » است. اکنون که ما و شما با « عنایت الهی » توانستیم « یکماه » با « طبیعت » و « غفلت »، « مبارزه » و از « چشم، گوش، دست، زبان و خواهشهایِ نفسانی » خود « عاقلانه و مؤمنانه و ‌صبورانه »،« مراقبت » کنیم، امیدوارم به « اراده » و « عزمی پایدار » دست یافته و از « مَنِ وهمیِ » خود « رها » شده‌ و به « خود حقیقی » یا « خود خدائی » خود رسیده و دیگر هیچ رفتارِ « غافلانه » و « جاهلانه » و « تصنّعی و منافقانه‌ای‌‌ » نداشته باشیم. و نشانه « بازگشت » عاقلانه و مؤمنانه ما به « فطرتِ موحّدانه » اینست که از این به بعد از هر نوع « دوگانگی » و « بیگانگی » و « چندگانگی » و از هر « رفتارِ بی‌خودی »، و از هر « گفتارِ خودخواهانه » و از هر « برخوردِ لجوجانه‌ای » باید بپرهیزیم. ضمناً: « لایقِ ستایش » ، « محتاجِ ستایش » نیست. دوستدار شما و محتاج دعای خیر شما. (دوم اردیبهشت ۱۴۰۲) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز ۲۹ ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ غَشِّـنِي فِيــهِ بِالرَّحْمَـةِ"* ("خدايا؛ مرا در اين روز و ماه با رحمت فراگیرت بپوشان") نکته۱: حتی *یک نقطه* در این جهان وسیع، *خالی* از *رحمت* خدای *رحمان* نیست، اما غالبِ افراد بشر پس از اتمام دوران *زلال کودکی،* با *عناوین خودساخته* و *لباسِ‌* ، *آرایش* ، *رفتار خاص* و با *هر چیزی* خود را می‌پوشانند و *وانمود* می‌کنند که (به خیال خود) *فرد مهم* و *با کلاسی* اند و با همین *توهمات ذهنی* و *تفاخرات پوچ،* خودشان و دیگران را به *زحمت* می‌اندازند. نکته۲: غالب ساختمان‌ها را با *نماسازی* زیبا می‌کنند، برخی از *صنایع فلزی* (مثل: لوزام و وسائل آشپزخانه) را هم که *ظاهر* زشتی دارند و با *رطوبت* هوا، *زنگ* می‌زنند و *سمّی* می‌شوند، با *فلزات زیبا و مقاوم* (مثل: طلا، کروم، و غیره) *آبکاری* و *زیبا* می‌کنند. خدایا؛ اکنون که با یکماه ریاضت و مراقبت زیاد، *اسب چموش هوای نفسم* را *رام* کرده‌ام، مرا با *رحمتت* چنان *بپوشان* تا *نمائی خدائی* و *زیبا* پیدا کنم و *آیت* و *معرّف رحمانیتت* باشم و برای خود و اطرافیانم، هرگز *زحمت* ایجاد نکنم. *"وَ ارْزُقْنِـي فِيـهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ"* ("و در این روز و ماه، *توفيق؟* و *عصمت؟* را در من جاری فرما") نکته۳: از *روی هم قرار گرفتن* عناصر مادی، *طبقه* پدید می‌آید، مثل: طبقات کتابخانه یا طبقات یک برج مسکونی، امّا از مطابقت *دو أمر غیر مادی* و از *پیاده* شدن *یک فکر* در *یک رفتار* از هر نظر *موفقیّت* رخ می‌دهد. (مثلا: یزید، پیروز شد اما در نابودی اسلام، موفق *نشد* اما امام حسین صلوات الله علیه ظاهرا *شکست* خوردند اما در زنده نگهداشتن اسلام موفق شدند.) نکته۴: حضرت *شعیب* علیه السلام به مردم فرمودند: من قصدی جز *إصلاح* شما ندارم اما (نه آنطور که *خودم* می‌پسندم و نه آنطور که *شما* می‌خواهید، بلکه فقط) *آنطور* که *خدا* می‌خواهد: *إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ* ... *وَ ما تَوْفيـــقي‏ إِلاَّ بِاللَّهِ* (هود/۸۸) پس *توفیق* ‌خواستن من از *خدا* برای اینست که او یاریم کند تا اولا: *تکالیفم* را از *قرآن* و *سنّت* بشناسم، ثانیا: به آنها *عمل* و *تمام ابعاد زندگیم* را عاقلانه و مؤمنانه با آن *تعالیم حیاتبخش،* تطبیق و *وفق* دهم و *تنظیم* کنم تا *موفّق* باشم. نکته۵: برای اینکه *موفّقیتم* (مثل خیلی‌ها که ظاهرا دنبال موفقیتند اما به گمراهی می‌رسند) *ذهنی* و *خیالی* نباشد و *ضامن اجرائی* داشته باشد، باید *بدانم* که *نیازمند مراقبت* از *بیرونم،* پس باید *فقط* از *مولای* خودم *عصمت* بخواهم: *وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ* (نساء/۱۴۶) *وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ* (حج/۷۸) تا او مرا در *پوشش مراقبتهای دقیق راداری* خود قرار دهد و *عوامل او* (مثل برج مراقبت) مرا (مثل خلبانان) از *هر خطا* و *هر رفتار غیر مجازی* در تمام زمینه‌های رفتاری، اخلاقی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تفریحی *حفظ کنند.* نکته۶: برخورداری از *عصمت الهی* اولاً: *بی‌واسطه* و ثانیاً: به صورت *انفرادی* اصلاً *امکان ندارد،* لذا خداوند می‌فرماید: ای أهل ایمان؛ اولاً: از *طریق عوامل خاص من،* ثانیاً: *همگی با هم* از من *عصمت* بجوئید تا هدایت شوید: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ ... وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً* ... *لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ* (آل‌عمران/۱۰۳) پس خدایا؛ کمکم کن تا: اولاً: در *انس با قرآن و دعا و ذکر* و *انجام نماز به موقع* و *نماز شب* موفّق باشم تا به اوج *رغبت* و *اشتیاق* برسم، ثانیاً: در *شناختن مصادیق حبل الله* و *عروه الوثقی* (که یکی از آنها *امام* است) *موفّق* باشم، ثالثاً: از *هر طاغوتی* بیزار باشم و خودم را در *مسک* آن *سفینه‌های نجات* قرار دهم تا از هر خطا و گناهی، *عصمت* و *مصونیّت* پیدا کنم: *فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى* (بقره/۲۵۶) *"وَ طَهِّـرْ قَلْبِـي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ"* ("و قلبم را از تيرگيهاى شک و تردید پاك گردان") نکته۷: *جاری* شدن *توفیق* و *عصمت* در تمام ابعاد زندگیم، *شرط* دیگری هم دارد و آن اینست که خودم را از *تیرگی‌های شک* و *تردید* ( *به:* زنده و حیاتبخش بودن قرآن، *به:* حقیقی بودن تمام وعده‌های الهی، *به:* امامت أمیرالمؤمنین، صلوات الله علیه، *به:* نیابت مالک اشتر، *به:* نیابت مسلم بن عقیل، *به:* پیروزی قطعی حق‌طلبان در جهان و به همین زودیها ...) *برهانم.* *شک کردن* خوب و گاهی لازم است اما *توقّف* در *شک،* انسان را *فلج* و *زمین‌گیر* می‌کند و حتّی فرد اسیر شک را از *چند قدمی قله* به *قهقرا* سرنگون می‌سازد. (مثل بلعم باعورا)(اعراف/۱۷۵ و ۱۷۶) *"يَا رَحِيـما بِعِبَـادِهِ الْمُؤْمِنِينَ"* ("اى مهربان به بندگان‏ مؤمن و أمنیت آفرین")
*دعای روز ۳۰ ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى:* ۱ـ *مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ"* ۲ـ *"مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ"* *"بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ"* ("خدايا؛ روزه‌‏ام را در اين روز و ماه، با آنچه تو و رسولت آن را مى‏‌پسندید مورد شکر و قبول قرار ده") ("تا فروعش بر اصولش استوار باشد") ("به حق سرورمان محمّد و اهل بيت پاكش در حالی که تمام حمد برای معبود و خداى جهانيان است") نکته۱: صِيَام: *إمساک* و با یک *طرح* مشخّص *منضبط* شدن است. نکته۲: روزه *سه نوع* است: اول: *روزه عام:* که امساك *شکم* و پرهیز از *خوردن* و *آشامیدن* است. *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه مى‏ فرمايند: *كَمْ مِن صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنَ الصِّيامِ إلّا الظَّمَأ* (چه بسا افرادی كه جز تشنگى بهره‌‏اى از روزه ندارند.) دوم: *روزه خاص:* علاوه بر *مدیریت شکم،* شخص از گناهان چشم، گوش و *زبانش* نيز مى‏‌گریزد. آن حضرت مى‌‏فرمايند: *الصِّيِامُ اجتنابُ المَحارِمِ كَما يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ* سوم: روزه أخص: که علاوه بر *امساک شکم* و *امساک از محرمات* شخص *قلبش* را فقط به *خدا* متوجّه می‌کند. پس: *صَوْمُ القلبِ* خَيْرٌ مِن *صيامِ اللِّسانِ* و *صِيامُ اللِّسانِ خَيرٌ* من *صِيامِ البَطْنِ* ‏ نکته۳: گاهی فقط *ظاهر* عبادات درست‌اند اما گاهی آنها بسیار *مفید* و *مقبول* اند. مثلا: دانش‌آموزی که *مسائل ریاضیش* را از کتاب *حل المسائل* فقط *کپی* می‌کند، شاید *نمره* بگیرد اما برایش *مفید* نیست و قطعاً در کنکور *قبول* نمی‌شود. ‌*وضو* ، *نماز* و *روزه‌ی* سپاه عمر سعد هم ظاهراً *ایرادی* نداشت و *درست* بود اما در *تطهیر* و *تحوّل* آنها اصلاً *مفید* نبود و لذا آنها *مردود* شدند. (مثلا: آنها برای *وضو* گرفتن *صورتشان* را می‌شستند اما *عینکشان* را کنار نگذاشتند و *نگاهشان* را آسمانی نکردند و یا *دستهایشان* را می‌شستند اما از *جاذبه‌های* ری، *دست* نشستند.) از نظر *قرآن* فقط *روزه‌ای‌ قبول* است که مرا به *تقوا* برساند: *كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ* ... *لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ* (بقره/۱۸۳) نکته۴: طبق عبارت: *اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ،* فقط با *دو شرط* روزه من، *قبول* می‌شود: *شرط اول* اینست که من *روزه‌هایم* را *عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ* مطابق با *رضایت خدا* و *رضایت مجری أمر خدا* (در هر زمان) انجام دهم. (یا انجام داده باشم.) *اولاً:* واضح است که *جلب رضایت،* عملی غیر از *رعایت احکام* و *شکل ظاهر* روزه است. *ثانیاً:* از منظر قرآن، *رسول* غیر از *نبی* و *تجسّم رضایت الهی* است که *مأموریت اجرائی* دارد و برای *انتصابش* به *معجزه* نیاز ندارد. *ثالثاً:* از نظر قرآن، *رسالت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله در *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم ظهور دارد که *انتصاب الهی* آنها با *علم جامع*.، *کلام* و *رفتار* منطقی و کاربردی آنها إثبات می‌شود. *رابعاً:* مسلمان باید از *رسول* خدا *اطاعت* و *تبعیت* کند: *أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ* (نور/۵۶) *ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي‏ كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ* (بقره/۱۴۳) پس من بدون *اطاعت* کامل و *تبعیت* دقیق از *رسول* زمانم، هرگز به *رضایتش* و در نتیجه به *رضایت خدا* نمی‌رسم و *عبادات* و *روزه‌ی* من شاید *مشکور* باشند اما در *إصلاح* و *تطهیر* و *تحوّل* ظاهر و باطن من *مفید* نیستند و قطعاً *مقبول* نخواهند بود. نکته5: *میوه* تا بر *شاخه* باشد از *ريشه* می‌نوشد و تازه می‌ماند، اما اگر از شاخه *جدا* شود از *ريشه* و *اصل* خود جدا و خیلی زود *خشك* شده و از بين می‌رود. پس *شرط دوم:* برای *قبول* شدن *روزه‌ام* اینست که: *مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ* باشد. یعنی: با *عبادات* سرگرم نشوم بلکه آنها را *مقدمه* و *أمور فرعی* بدانم برای *تحقق اصول دین* و *ظهور* دین در جهان. لذا *جهاد خوارج* و *عبادت منافقین* و *۱۶* بار *پیاده‌* به *حج* رفتن *شمر* هرگز برایشان *مفید* و *مقبول الهی* نبود. به همین خاطر می‌گویند: « نماز *بی‌ولایت* بی‌نمازی است. » *هزاران سال عبادت إبلیس* هم با استنکاف او از قبول *ولایت انسان کامل* همگی *باطل* شد. *خدایا؛* همیشه بر سر سفره محبّت توأم اما این ماه *مهمان ضیافت قرآنی* تو بودم پس *توجّه‌ات* را برای سید و سرورمان حضرت *محمّد* و *خاندان پاك* او و تمام حمدم را برای خودت قرار ده و به *شأن والای* آن عزیزان نازنین مرا به بالاترین عقلانیت، معرفت، تدیّن و تعهّد برسان و عاقبتم را ختم بخیر بفرما و در زمینه‌سازی ظهور آخرین حجّتت سهیمم
بخشی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه در « وداع » حضرت سید الساجدین صلوات الله علیه با « ماه رمضان »: *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ،* بدرود اى بزرگترين ماه خداوند ، و اى عيد اولياى خدا. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ یَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ؛* بدرود اى گرامیترين اوقاتى كه ما را همنشين بودى، اى بهترين ماه در همه روزها و ساعتها. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ؛* بدرود اى ماه دست يافتن به آرزوها، اى ماه سرشار از اعمال شايسته. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً وَ مَرْجُ و آلَمَ فِرَاقُهُ،* بدرود اى ياری كه تا هست ارزشش با شکوه است، و چو رخت بر بندد فراقش رنج افزا و مايه اميدی كه دوريش دردناك، *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ أَلِی فٍآنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَ،* بدرود اى همدمی كه چون بيايى شادمانى آرى و چون بروى رفتنت وحشت خيز است و تألم افزاى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ،* بدرود اى همجواری كه تا بودى، دلهاى ما را نرمی بود و گناهان ما را نقصان. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَانِ،* بدرود اى ياريگری كه در برابر شيطان ياريمان دادى و اى همنشينی كه راههاى نيکى را برما هموار ساختى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا أَكْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیكَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَكَ بِكَ،* بدرود كه چه بسيارندآزادشدگان از عذاب خداوند در تو و چه نيکبخت شد آنکه حرمت تو نگهداشت. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ،* بدرود كه چه بسا گناهان كه از ما زدودى و چه بسا عيبها كه پوشيده داشتى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَطْوَلَكَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ وَ أَهْیَبَكَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ؛* بدورد كه درنگ تو براى گنهکاران چه به درازا كشيد و هيبت تو در دل مؤمنان چه بسيار بود. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍ لَتُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ،* بدرود اى ماهى كه ايام ديگری را توان همتايی با او نيست. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍهُ وَ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ،* بدرود اى ماهى كه تا بودى، همه امن و سلامت بود. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ غَیْرَ كَرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ وَ لَذَمِیمِ الْمُلاَبَسَةِ،* بدرود اى آن كه نه در مصاحبت تو كراهت بود و نه در معاشرتت ناخوشنودی . *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ كَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَكَاتِ وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ،* بدرود كه سرشار از بركات بر ما در آمدى و ما را از آلودگیهاى گناه شست و شو دادى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ غَیْرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَمَتْرُوکٍ صِیَامُهُ سَأَماً،* بدرود كه به هنگام وداع از تو نه غبارى به دل داريم و نه از روزه ات ملالتى در خاطر. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ،* بدرود كه هنوز نرسيده از آمدنت شادمان بوديم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناك. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ كَمْ مِنْ سُوءٍ صُرِفَ بِكَ عَنَّا وَ كَمْ مِنْ خَیْرٍ أُفِیضَ بِكَ عَلَیْنَا،* بدرود كه چه بديها كه با آمدنت از ما دور شد و چه خيرات كه ما را نصيب آمد. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ وَ عَلَى لَیْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِی هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ،* بدرود تو را و آن شب قدری كه از هزار ماه بهتر است. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیْكَ وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیْكَ،* بدرود، ديروز كه در ميان ما بودى آزمند ماندنت بوديم و فردا كه از ميان ما خواهى رفت اشتياق ما برتو شدت خواهد گرفت . *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ وَ عَلَى فَضْلِكَ الَّذِی حُرِمْنَاهُ وَ عَلَى مَاضٍ مِنْ بَرَكَاتِكَ سُلِبْنَاهُ،* بدرود تو را و فضلت را كه اينك از آن محروم مانده‌ايم و برآن بركات پيشين كه اينك از كفش داده‌ايم. *اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْبُرْ مُصِیبَتَنَا بِشَهْرِنَا وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا،* ....... بار خدايا، بر محمد و خاندان او توجه کن و اندوه ما را در فراق شهرمان جبران فرما و روز عيد و روزه گشادن را بر ما مبارك گردان. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
ببخشید استاد ، شما برای شرح و تبیین این دعاها ... درمواجهه با دعاها چون ، حضور ذهن و انس باقرآن دارید، نشانی آیات وشاهدمثالها رو بیان می کنید؟ ... چون *مهمان خداوند* بودیم، همه‌اش لطف او و رزق شما بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد اگر خود شناسی این همه مهم و راهگشا هست چطور می تونیم بهش برسیم آیا باید راجع به نیازها و توانایی هامون فکر کنیم؟ کمتر *آیه‌ای* در قرآن و *کمتر دعائی* در *ادعیه معتبر و مشهور* می‌توان پیدا کرد که ربطی به لزوم *خودشناسی* و *خودسازی* نداشته باشند. لذا اگر با قرآن و ادعیه، *انس* داشته باشیم به بالاترین سطح خودشناسی می‌رسیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... شما مدعی هستید بر اساس قران زن چنین وظیفه ای داره ... هر دو کتاب شما بزرگوار رو در خصوص ازدواج هم تهیه کردم و در حال مطالعه هستم. تکلیف و حق *فقهی* زن و مرد طبق قانون مدنی که بر گرفته از فقه هست به این ترتیبه ... ۱ـ از پاسخگوئی شما بسیار متشکرم. ۲ـ *برخی* از مواردی را که فرمودید با اینکه در قوانین جاری مطرح هستند اما *مستند صریح قرآنی* ندارند. ۳ـ *اصلی‌ترین* تکلیف زن و شوهر و *اولین مقصد* ازدواج *اسلامی،* تحقق *زوجیت* و *نکاح* و فراهم شدن شرائط *سکون* مرد است که تا این *حق* و این *تکلیف* روشن نشود سایر حقوق و تکالیف، مفید هیچ فایده‌ای برای *استحکام نهاد خانواده* نیستند. ۴ـ موردی را که اصلا *مطرح نکردید* مسئله *فرزند* بود و اینکه *قرآن* هیچگونه *مسئولیت* مستقیمی را به عهده *مادر* قرار نداده، در حالی که *اکثر زنان مذهبی* آنقدر که به *بچه* اهمیت می‌دهند به *خودشان* و *شوهرشان* و *قداست خانواده* اهمیت نمی‌دهند بلکه اینها را *فدای* آن می‌کنند. ۵ـ با اینکه *قرآن* به *مردها* و حتی به *دولت اسلامی* بارها دستور می‌دهد که *حقوق بانوان* را *رعایت* کنند و *بپردازند* اما شاید هیچ آیه و روایتی به *بانوان* حتی *توصیه نمی‌کند* که برای *دریافت حقوق* و *ارث* خود اقدام کنند که این *نکته* بسیار مهم، *زیبائی‌های فراوانی* دارد که *فقط* بانوان *خودیافته* و *مؤمن* در طول تاریخ آنرا *فهمیده* و *می‌فهمند.* البته *یک مورد* را *قرآن* مطرح می‌کند که بانوئی بخاطر *ترک روابط زناشوئی* از طرف *شوهر* به *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله *شکایت* کرده و قرآن *جبران سختی* را برای آن *شوهران* واجب می‌کند. (در حالی که برخی از زنان ... رابطه زناشوئی را *سوء استفاده* از خود *می‌پندارند* و از ترک آن نه تنها شاکی نیستند بلکه از آن گریزانند!!!) ۶ـ *آیه ۲۲۸ بقره* (و آیات دیگر) اولا: *حق طلاق* را (به دلایل عقلی و اجتماعی) فقط برای *شوهر* قائل است، ثانیا: هیچ توصیه‌ای به *محبت دوطرفه* (که امر غیر ممکنی است) ندارد. اما بطور *غیر مستقیم* به *بانوان* می‌فهماند که باید آنقدر *جذابیت هنرمندانه‌ای* داشته باشند که شوهر به چنین *تصمیمی* نرسد. ۷ـ در *هیچ قانون* و *کشوری* به *شوهران* این *تکلیف* نشده که *تمام درآمدشان* را باید *فقط* برای *همسرشان* خرج کنند، پس آنها مختارند ضمن تأمین *رفاه نسبی* همسر و فرزندانشان، هر جا که صلاح می‌بینند درآمدشان را خرج کنند. ۸ـ هیچ *قانونی* به *ساعات حضور شوهر در خانه* هم *نمی‌پردازد* و شوهر را به خانواده‌اش *محدود* نمی‌کند که این *سکوت* قرآن و قانون، *پیام روشنی* برای *بانوان* دارد که باید *خودشان* را چنان *شیرین زبان* و *دلربا* عرضه کنند که *شوهر* و *فرزندان* از خانه *گریزان* و فراری نباشند. (که متأسفانه بسیاری از بانوان خصوصا *مذهبی* که بسیار *پرتوقع* هم هستند، به این وظیفه مهم خود کمترین توجهی ندارند. لذا شوهران و فرزندان *فراری* از خانه، هر روز بیشتر می‌شوند.) مواردی دیگر هم بماند برای فرصتی دیگر. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب "ازدواج چگونه" استاد، ص۲۵ اداب همراهی زن و شوهر رو مطرح کردید (خطاب ب دختر و پسر) که نکات خوبی هستن، در ادامه صفحه۳۳ کارهای لازم و مفید برای بانوان در بیت رو ذکر کردید که به ۵۰ مورد می رسد، چند موردی که جالب هست برام رو ذکر میکنم اینجا. یکی از موارد انجام تعمیرات ساده وسائل منزل مثل خرابی دو شاخه ها، پریزها، شیرهای آب، میز، صندلی، کمد و...است با کمک همسر و فرزندان و ترغیب انها در تعمیر وسایل خانه و مرتبط با خود انها. تهیه ابزار و لوازم ضروری مانند آچار، انبر، چکش، اره اهنبری و نجاری، میخ و پیچ و واشر، لنت برق، انواع چسب، و غیره و قرار دادن وسایل برقی، تاسیساتی و...در مکان مناسب و با کمک گرفتن از طرح های پیشنهادی همسر و فرزندان. شرکت در فراخوان های علمی و تحقیقی رسانه ها و دانشگاه ها و تهیه و ارسال مقالات به انواع مجلات و رسانه های اسلامی. در اغلب موارد حتی به کمک گرفتن از همسر هم اشاره ای نشده و نهایتا بدون اشاره به کارهای لازم و مفید برای اقایان در بیت این بخش به پایان می رسد. دوست دارم بدونم بانوان متاهل گروه یا همسر خود استاد بزرگوار به چند مورد از این ۵۰ مورد که هرکدام خودش به تنهایی داستانی است، می رسند. و با توجه به اینکه در نقد اعضای گروه بارها ذکر شده ک گروه اغلب خانم ها هستن و به پرسش اون ها پاسخ داده میشه و وظایف اون ها گوشزد میشه و نه وظیفه اقایان، برام جای سوال هست که چرا در کتابی که خریدارش هر دو جنس هستند، همون طور که وظایف خانم ها رو این قدر جزئی و موردی مطرح کردید، به وظایف اقایان نپرداختید؟ ۱ـ کتاب ازدواج چرا و چگونه، محصول کلاسهای دهه شصت (بیش از سی سال قبل) در دانشگاه شریف است که (شاید برای اولین بار در کشور پس از انقلاب و *بر خلاف* فضای سیاسی حاکم آن زمان،) برای *دانشجویان پسر* اجرا شد و بعدا در دانشگاه تهران (و دانشگاهای مهم کشور) برای *عموم دختران و پسران* نیز مطرح شد و پس از دو بار تجدید چاپ و اتمام نسخه‌های آنها، همان کتاب و کتابچه *روش همسرگزینی* که چاپ آن هم به اتمام رسیده بود بر مبنای *مطالب جدید کلاسهای ازدواج* که بسیار مفصل‌تر در دانشگاه تهران بیان شد، توسط *استاد ارجمند جناب آقای رضازاده* به شکل امروزی آن *تلفیق* و *تدوین* گردید که به خاطر گرانی کاغذ و لزوم کم حجم کردن آن، بسیار *تلخیص* شد لذا این نسخه *تلخیص شده* در اختیار شما، *نوافص* و *محذوفات* زیادی دارد. ۲ـ در اکثر خانواده‌های غربی، زن و شوهر هر دو کار و درآمد دارند و در روابط اجتماعیشان *مستقل* از یکدیگرند و ممکن است در آغوش هر نامحرمی قرار بگیرند و با هم برقصند. آنها جز روابط جنسی، هیچ *بهره‌ای* از هم نمی‌برند و هیچ کارکرد *مشترکی* ندارند. ۳ـ اما زن و شوهر از منظر اسلام، برای تحقق *زوجیت* و *نکاح،* باید بکوشند تا *یک روح* در *دو بدن* شوند و مثل *دو قطب غیر هم نام،* به *همدلی* و *تفاهم* و *توافق* همه جانبه برسند و زندگی یکدیگر را *روشن* کنند که برای این مقصد موحدانه، زن *مؤمن* باید *شریک* شوهر خود باشد که برای اکثر افراد با سواد، متأسفانه معنی *شراکت* روشن نیست و در نتیجه برخی از بانوان تصور درستی از *شریک* بودن ندارند لذا غافلانه می‌خواهند مانند زنان غربی و مثل یک *مرد* در امور زندگی *نقش اجتماعی مستقلی* داشته باشند. ۴ـ این *هم نام* شدن دو قطب خانواده، طبق قوانین علمی، آنها را به *اصطکاک* داشتن و *جدائی* می‌کشاند. ۵ـ شما به راحتی می‌توانید زندگی *والدین* ، *خاله‌ها* ، *دائی‌ها* ، *عموها* و *عمه‌های* خود را بررسی کنید و ببینید در کدام خانواده *آرامش* ، *نشاط* و *رشد* بیشتر است و در کدامشان، *اضطراب* ، *بی‌احترامی* و *روزمرگی* بیشتر است و اینکه *گفتار و رفتار زن* در آنها چقدر در وضعیت آنها *نقش* دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب ازدواج چگونه؟ در مبحث تمیز دادن واقعیت و حقیقت و بحث تحقیق .. لطفا راهنمایی جزئی و کلی میفرمایید این تحقیق چگونه است؟ وقتی که بحث مکاتبه به جای دیدار و جلوگیری از تأثیر نگاه در ازدواج و انتخاب رعایت نشده و دو سه جلسه حضوری و صحبت اتفاق افتاده است(من ۱۸ سال و دانشجو فرهنگیان و پسر ۲۱ سال و شاغل در سپاه هستند و انتخاب توسط مادر و معرف انجام شده است.روش تحقیق درست و قابل اطمینان چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما نورچشمی عزیز. ۱ـ ابتدا باید *علائق* و *آرزوهای* خود را *کنار* بگذارید و بعد باید *مهمترین باورها و مواضع* خود را به درستی *بشناسید.* ۲ـ به وبگاه: *به آسمان نگاه کن* مراجعه و *پرسشنامه ازدواج* را از آنجا کپی و آن را از طریق *واسطه* متأهل و مطمئن ــــ و با توضیحات إغنا کننده ــ به خواستگارتان بدهید و هر دو نفر *پاسخ‌های* خود را (توسط واسطه) *حتما در یک زمان* با هم *مبادله* کنید. ۳ـ آنگاه باید بکوشید *مطابقت* داشتن یا *نداشتن* آن *مهمترین باورهایتان* را *کشف* کنید. ۴ـ باید *بدانید* که این *مطابقت* و *کفویت نسبی،* وجود *عقلانیت* و *تعهد* و *تدین* آن خواستگار را در *شرائط مختلف آینده* هرگز *تضمین* نمی‌کند. ۵ـ لطفا بدانید که *موفقیت شما* در انجام این *تکلیف الهی* (نه خواسته طبیعی و غریزی) به *آمادگی* و *عملکرد* عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه فقط *خود شما* بستگی دارد. اما اینکه *همسر* شما چه *مواضع* و چه *سرانجام* و *سرنوشتی* در آینده پیدا خواهد کرد، به *خود او* بستگی دارد و *بد* یا *خوب* بودن او *هیچ نقشی* در بهشت و جهنم شما *ندارد.* ۶ـ پس *تحقیق* در أمر همسرشناسی، به معنی *سونوگرافی* و *شناخت* تمام زوایای وجودی طرف مقابل و رسیدن به یکی زندگی *بی دغدغه* و *بی‌مشکل* نیست. بلکه *احراز کفویت* فقط برای *لحظه عقد* لازم است، اما فردای *هیچ فردی* (حتی خود شما) قابل پیش بینی *نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بچه مدرسه ای هامون که میگیم بهشون امشب شب قدره بیاید بریم مراسم میگن شنبه امتحان داریم سخته باید بخونیم. چجوری به این مراسم ببریمشون قبلا پاسخ دادم. نباید فرزندان را که خداوند آنها را *مختار* آفریده به کاری *مجبور* کرد، بکوشید اگر کاری خوب است، هنرمندانه برای آن *رغبت* ایجاد کنید تا فرزند خودش *خواهان* آن شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب ... نوشتید: دختران می خواهند یکی بیاید به زندگی شان روح بدمد. تو باید او را متحول کنی، نه او تو را متحول کند. چرا اصلا کسی باید دیگری را متحول کند؟! و از کجا این نتیجه گرفته می شود که زن باید متحول کننده باشد؟ مگر نمی گوییم تربیت و شکل گیری شخصیت در سه تا ۷ سال اول زندگی است؟ چرا اصلا انتظار دارید مردی که شخصیتش شکل گرفته و دوره های تربیتیش رو گذرونده توسط زن متحول بشود؟! ۱ـ اینکه چه مخلوقی *نیازمند تحول* است و *نقش زن* یا *مرد* در این *تحول* چیست، به *انسانشناسی* و *خودشناسی* ما بستگی دارد. ۲ـ اسلام والدین را به *تربیت* فرزندان توصیه *نکرده* است. ۳ـ *هر زن* و *مردی* دائما در معرض *تغییر* و *تحول* و *تنزل* است. لذا تمام افراد بشر به *مراقبت دائمی* خودشان و *تذکر* همسر و *أهل ذکر* و *حمایت الهی* نیازمندند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
۲۳ سالمه محجبه هستم و اهل نماز و روزه ولی چند مدته خیلی یهویی ذهنم پراز شک شد مثلا تو ذهنم میاد که خب آیا واقعا امام ها وجود داشتند آیا امام زمان واقعا هستند و اینکه از کجا بفهمیم خدا احد و یگانه است. اصلا چجوری میتونم نسبت به ائمه و ۱۴ معصوم حبّ و ایمان قلبی پیدا بکنم؟ یا ی سری چیز هایی که دلیل براش هست تو ذهنم انکار میشه چکار کنم که ذهنم از این چیزا آزاد بشه؟ ۱ـ تا زمانی که *حجّیت عقل* برایمان کاملا روشن نشود و بر *نفسانیت* خودمان عاقلانه *غالب* نشویم، این *جدال خسته‌کننده* و این *شک* و *تردید* نسبت به همه باورهایمان، *ادامه* دارد. ۲ـ لذا در *دعای روز سی‌ام ماه مبارک* به خودم *فهماندم* که *نماز* ، *روزه* ، *حجاب* ، *کارهای مذهبی* حتی *جهاد* و *قتال* هرگز *نباید* عامل *دلخوشی* ، *سرگرمی* و *غفلتم* از اصول زندگی شوند. چرا؟ چون: *تمام عبادات* از نظر قرآن، *فروع* اند و نباید جای *اصول* را بگیرند بلکه آنها باید *اصول* را در من *محکم‌تر* کنند: *مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ* ۳ـ پس *اول* حجیّت *عقل* و امامت *رسول باطنی* خود را بفهمید و بپذیرید تا حجیّت و امامت *رسول ظاهری* و *نایبان* آن را همان عقل برایتان با *استدلال* اثبات کند. ۴ـ در دبستان خوانده و احتمالا *تجربه* کرده اید که *حبوبات* در لابلای پارچه نمناک (به خاطر غذای ذخیره شده در آنها) با سرعت (و بدون نیاز به خاک) *سبز* می‌شوند اما پس از کمی بزرگ شدن اگر در *خاک* نشا زده نشوند و از *زمین* غذا به دست نیاورند حتما خشک می‌شوند. ۵ـ *احساسات* خاص دوران نوجوانی و مدرسه رفتن نسبت به أولیاء الهی (یا ورزشکاران، یا بازیگران) نیز تحت تأثیر *اطرافیان* در *ذهن* افراد پدید می‌آیند اما چون *ریشه منطقی* ندارند و با *عقل* آبیاری نمی‌شوند، پس از مدتی از بین می‌روند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
باهمسرلجباز یک دنده چه کنیم؟ ۱ـ یا *در حال آزمایش* بودن خودتان را *باور نکنید* و شرائط *جدائی* خود را فراهم و *صورت مسئله* را پاک کنید و *کودکانه* و *مثل چک بی محل* به آغوش *والدین* خود *برگردید* و .... ۲ـ یا در حال *ازمایش الهی* بودنتان را از قرآن بپذیرید و عاقلانه *راه حل* را پیدا کنید و مؤمنانه چنان از ایشان *دلبری* کنید تا مثل *موم* در دستان هنرمند شما *نرم* شود و بتوانید *نگاهش* را *آسمانی* و ایشان را در *إصلاح خودش* تشویق و توانمند سازید: *فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ* (آل‌عمران/۱۵۹) ۳ـ لطفا بترسید از اینکه *یک دنده* بودن ایشان، *واکنشی* به گفتار و رفتار و اخلاق *غلط* و *غیر مجاز* شما باشد. زیرا در آنصورت شما هم در تخلفات ایشان سهیم خواهید بود. ۴ـ لطفا از خودتان بپرسید آیا طی سی روز *روزه* گرفتن توانستید *اسب چموش هوای نفس* خودتان را *رام* کنید؟ ۵ـ انسان تا *خودش* را *رام* نکرده باشد هرگز در *رام کردن* دیگران *موفق* نخواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد میشه درمورد این آیه توضیح بفرمائید.آیه ۴۹. خداوند عذاب شونده رااینگونه خطاب میکند.العزیز الکریم عذاب رابچش که توپیروزمند وبزرگواری منظور خداوند از بیان این خطاب چیست درحالیکه این دوکلمه اسماءالله هستند آیه *ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ* «۴۹» *إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ* «دخان/۵۰» می‌فرماید: (به آن فردی که در دنیا خیلی ثروتمند و قدرتمند و متشخص و مشهور بود گفته مى‌شود) بچش كه تو همانى كه به گمان خودت *عزيز* و *كريم بودى.* اين همان است كه (شما افراد خودپرست و متکبر و معاند) همواره در آن *ترديد* داشتيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
آیه انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی را میشه اینطور ترجمه کرد که حضرت سلیمان علیه السلام فرمودند دوست دارم دوست داشتن آن خیر از جنس یاد پروردگارم منظورم عن را در مقابل نگیریم در واقع حرف اضافه نباشد که مقابل معنا شود بلکه از نوع معنا شود با سلام و احترام. اشکالات متعددی که در *ترجمه* و *تفسیر* این آیه رخ داده بخاطر حرف *عن* نیست، بلکه اولا: بخاطر اینست که کلمه *خیر* را با کمال تعجب و بدون هیچ قرینه‌ و شاهدی، *خیل* گرفته‌اند، ثانیا: در توضیح *معنای خیر* در قرآن روشن و مستدل عمل نکرده‌اند. ضمنا این استنباط شما از حرف *عن* مؤیدی ندارد و مشکلات ترجمه آیه را حل نمی‌کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
شنیده بودم اولیاء الهی خلیفه الله هستند ولی چند روزه در دعای ماه رمضان برعکس این رو میخونم ، خداوند چگونه خلیفه النبیین و خلیفه محمد (صل الله علیه و آله) است؟ يا حَسَنَ الصُّحْبَةِ، *يا خَليفَةَ النَّبِيّينَ* اَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ، و در فرازی دیگر ؛ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، اَنْتَ خَليفَةُ مُحَمَّد، وَناصِرُ مُحَمَّد، وَمُفَضِّلُ مُحَمَّد، اَسْئَلُكَ اَنْ تَنْصُرَ وَصِيَّ مُحَمَّد، سلام و رحمت الهی بر شما و تشکر از دقت مؤمنانه شما. اینکه چرا در *دو دعا،* از *خداوند* با عبارت: *خلیفه النبیین* و *أَنْتَ خَلِيفَةُ مُحَمَّدٍ* یاد شده، *دو احتمال* وجود دارد: احتمال اول: *خداوند* در زمان *نبود پیامبران در جامعه،* تعالیم آنها را *زنده* و *پویا* و برای اصلاح مردم *مفید* نگه می‌دارد. احتمال دوم: اینست که *خلیفه* غیر از *جانشینی،* معنای *تکیه‌گاه* و *پشتیبان* و *حامی* هم دارد. لذا در *دعای سفر* گفته می‌شود: *اللَّهُمَّ أَنْتَ‏ الْخَلِيفَةُ فِي السَّفَر؛* (خدایا تو در سفر جانشینی.)(یعنی: امیدوارم در نبود من در کنار خانواده‌ام باشی به تو تکیه و اعتماد دارم تا نابسامانی ها را سامان دهی و ...) و در *دعای سفر دیگری* گفته می‌شود: *أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ وَ الْخَلِيفَةُ فِي الْأَهْلِ* (خدایا تو در سفر هم همراه مسافری و هم جانشین او در خانواده‌اش ...) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
توی گروهی بحث اهمیت نام گذاری شد و دوستان میگن برخی اساتید گفتن که حتی روی عاقبت بخیری تاثیر داره اگر اسم فرزند به پدر و مادر نخوره ... این موضوع هم برج بودن و حروف ابجد اسم فرزند و پدر و مادر چقدر مهمه هر چند که *تکرار* یک نام *بد* یا *خوب،* اثر *إلقائی* و *تلقینی* دارد، اما حرف اول و آخر را در *تعیین سرنوشت* هر فرد *فقط اختیار* می‌زند. لذا برخی از صاحبان *نامهای زیبا* سرانجام *بدی* را برای خود رقم زدند و برخی صاحبان *نامهای زشت* توانسته‌اند *خوش عاقبت* باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد عزیز از بابت دعای روزانه ماه مبارک سوالی پیش آمده جایی که تفصیل فرمودید از مصادیق اطاعت اوامر الهی مختار دانستن فرزند است. این اختیار چه حدود و اندازه ای دارد؟ و مشمول چه سنینی می گردد؟ و واکنش والدین به آن چگونه باشد؟ بطور مثال اگر فرزند ده ساله اختیار کرد که چون گرسنه میشه نمیخواهد روزه بگیرد باید مشقت کفاره و معادل مالی سنگین اون رو براش عاقلانه توضیح بدیم و بعد فرزند رو مختار قرار دهیم. و سحر بیدار نکنیم و ناهار برایش آماده کنیم و خوش رو و عادی برخورد کنیم؟ یا اگر خواست بی حجاب باشد، آزاد بگذاریم و در تمام اماکن خانوادگی و غیر از آن عادی همراهی کنیم و به اطرافیان هم تذکر دهیم که بد برخورد نکنند؟ سلام و رحمت الهی بر شما. امیدوارم برکات این ضیافت یک ماهه در تمام عمر ما و شما ادامه داشته باشد. ۱ـ فرزند از لحظه تولد تا لحظه مرگ، *مختار* است اما *آزاد* و *رها* نیست. ۲ـ خداوند برای *والدین* و خصوصا برای *مادر* چنان *جذابیتی* قرار داده که می‌توانند با *گفتار منطقی* و *رفتار زیبا* و *روابط محترمانه* با یکدیگر به *هدایت نامحسوس* و *غیر مستقیم* فرزند بپردازند و توان *اختیار* و *خیرشناسی* و *خیرگزینی* فرزندشان را *فعال* و *زمینه* عاقل و بالغ شدنش را فراهم آورند و او را به *مسیر هدایت* سوق دهند و یا زمینه *تحقیر* و *کافر* و *لجوج* شدن او را مهیا کنند. ۳ـ *زنان مؤمن* هم با *ظرافت* و *لطافت* و *جذابیت فوق العاده‌* خود می‌توانند بطور نامحسوس، توان *عقلانی* و *اختیار* و *خیرشناسی* و *خیرگزینی* شوهرشان را *تقویت* و *تدین* و *تعهد* او را *نهادینه* و *نگاه* او را *آسمانی* کنند و از برکات *شوهری وظیفه‌شناس* لذت ببرند و *زمینه* پرورش *فرزندان صالح* را هم فراهم آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۱۵۲ #پرسش ... این ی امتحان؟ یا تقدیر الهی؟ چرا باید وقتی بعد سه سال همه چی داشت در
استاد من تمام بندها رو متوجه شدم و ان شاء الله عمل می کنم ولی متوجه بند ۵ نشدم لطفا بیشتر باز کنید یا مثال بزنید منظور از آمادگی لازم من چی هست و در چه موردی ها؟ و منظور از قدرانی چیست ک من باید چی کار کنم؟ ... سلام و عنایت الهی بر شما نورچشمی عزیز که می‌خواهید *زندگی* را *شروع* کنید. ۱ـ هر فردی اگر بخواهد *پزشک* یا *پرستار* یا *آتش نشان* یا *امدادگر* یا *خلبان* شود یا *هر نقش دیگری* را به درستی *ایفا* کند، *باید* خودش را برای *تمام شرائط* و *مسائل* و *حوادث احتمالی* در آن *مأموریت* را به درستی *بشناسد* و خود را برای *حل* آن مسائل و *عبور* از آن مشکلات، از نظر جسمی، جنسی، عاطفی، علمی، معرفتی، تخصصی و غیره به خوبی *آماده* کند تا با مواجه شدن با *حوادث غیر مترقبه* و *بحرانی* و *فوری،* خودش *متزلزل* نشود و دست و پایش را *گم* نکند و اگر نمی‌تواند به *طرف مقابل* خود *کمک* کند *حداقل* او را *گرفتارتر* نکند. ۲ـ شما هم که *سالها* روابط *سرد* و *گرم* والدین و بستگان و دوستانتان را *تجربه* کرده‌اید و در *رسانه‌ها* با برخی از *مشکلات* و *اصطکاک‌های* و *وظیفه‌نـــشناسی* زن و شوهرها تا حدودی *آشنا* شده‌اید، باید اولا: *نقش* و *مأموریت* و *مسئولیت* و *وظائف* خود را به درستی و از *قرآن* و منابع معتبر *بشناسید،* ثانیا: از *مقاومت* و *صبر* لازم برای *انجام* مأموریت خود برخوردار باشید، ثالثا: باید بتوانید *حوادث* را *پیش‌بینی* و خود را از هر نظر برای *مدیریت عاقلانه* و *مؤمنانه* و *هنرمندانه* آنها *آماده* کنید، رابعاً: باید *هنر هدایت نامحسوس* و *هنر زن بودن* و *معجزات* او را در *إصلاح* دیگران، با *محارم* خود خوب *تمرین* کنید. ۳ـ ببینید مثلا: چگونه باید *شلختگی* و *بی‌برنامه* بودن احتمالی *مادر* را اصلاح کنید، یا: با *ناسزاگوئی* یا *وظیفه‌نشناسی* و *همکاری نکردن* در امور خانه، یا *سیگار* یا *اعتیاد* یا دیگر ضعفهای احتمالی *پدر* یا ضعف *برادران* در نماز و عبادت و یا: ضعف حجاب *خواهران* ... چگونه باید مقابله و بدون *واکنش منفی* آنها، *اراده* آنها را برای *ترک* آن خصلت بد تقویت کنید و چگونه باید به آنها *امید* و *آرامش* بدهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
شما می‌فرمایید بچه ها را وادار و مجبور به کاری نکنید. پسر من نمی‌خواهد درس بخواند. از لحاظ دین و شرع هم کاری نمی‌کند ولی کاری با او ندارم. شب ها دیر میخوابد، دعوا میکند، ....مگر می‌شود چیزی نگوییم مخصوصا در مورد درس خواندن. امسال کلاس دهم است ... موهایش را بلند می‌کند مدرسه راضی نیست. باید چه کار کنیم؟ ۱ـ فرزند از لحظه تولد تا لحظه مرگ، *مختار* است اما *آزاد* و *رها* نیست. ۲ـ خداوند برای *والدین* و خصوصا برای *مادر* چنان *جذابیتی* قرار داده که می‌توانند با *گفتار منطقی* و *رفتار زیبا* و *روابط محترمانه* با یکدیگر به *هدایت نامحسوس* و *غیر مستقیم* فرزند بپردازند و توان *اختیار* و *خیرشناسی* و *خیرگزینی* فرزندشان را *فعال* و *زمینه* عاقل و بالغ شدنش را فراهم آورند و او را به *مسیر هدایت* سوق دهند و یا زمینه *تحقیر* و *کافر* و *لجوج* شدن او را مهیا کنند. ۳ـ *زنان مؤمن* هم با *ظرافت* و *لطافت* و *جذابیت فوق العاده‌* خود می‌توانند بطور نامحسوس، توان *عقلانی* و *اختیار* و *خیرشناسی* و *خیرگزینی* شوهرشان را *تقویت* و *تدین* و *تعهد* او را *نهادینه* و *نگاه* او را *آسمانی* کنند و از برکات *شوهری وظیفه‌شناس* لذت ببرند و *زمینه* پرورش *فرزندان صالح* را هم فراهم آورند. ۴ـ *شرط موفقیت* والدین و زن و شوهرها به اینست که در *جایگاه درست* خود باشند و *فقط* به *نقش* و *وظائف* خود بپردازند. *قطعا* وقتی *مادر* نظام حکیمانه الهی را *باور ندارد* و در نتیجه *خود* را برای مدیریت و هدایت فرزند *کافی* می‌پندارد و *ولایت* پدر را (با هر بهانه‌ای)(مثل بهانه‌های صدر اسلام برای تصاحب خلافت و نفی ولایت حضرت *أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه) *نادیده* می‌گیرد و *اُبهت* و *حرمت* پدر را نه تنها *تجلیل* نمی‌کند بلکه با نیش زبانش و رفتار توهین‌آمیزش *می‌شکند،* فرزند دچار *گیجی* می‌شود و بجای *عقل‌نمائی* در ورطه *بدن‌نمائی* سقوط می‌کند. ۵ـ جالب اینکه پس از سالها غفلت از *جهادهمسرداری* و پس از *دخالتهای غیر مجاز* در امور فرزند، وقتی مادران با *واکنش وقیحانه* فرزند روبرو می‌شوند، *نقش پدر* را به یاد می‌آورند و به شوهرشان می‌گویند: *تو هم پدرش هستی!!!* یک چیزی بگو یک کاری بکن. اما افسوس که کار از کار گذشته و چنین مادرانی تا آخر عمر دنیوی خود باید از *انحراف* و *تخلف* فرزندانشان *عذاب* بکشند و آخرتشان هم وضع خوبی نخواهند داشت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
چجوری میتونم نسبت به ائمه و ۱۴ معصوم حبّ و ایمان قلبی پیدا بکنم ؟ حس میکنم اون رابطه قلبی که قبلا باهاشون دارم رو الان ندارم. یا ی سری چیز هایی ... تو ذهنم انکار میشه چکار کنم که ذهنم از این چیزا آزاد بشه ؟ ۱ـ تا زمانی که *حجّیت عقل* برایمان کاملا روشن نشود و بر *نفسانیت* خودمان عاقلانه *غالب* نشویم، این *جدال خسته‌کننده* و این *شک* و *تردید* نسبت به همه باورهایمان، *ادامه* دارد. ۲ـ لذا در *دعای روز سی‌ام ماه مبارک* به خودم *فهماندم* که *نماز* ، *روزه* ، *حجاب* ، *کارهای مذهبی* حتی *جهاد* و *قتال* هرگز *نباید* عامل *دلخوشی* ، *سرگرمی* و *غفلتم* از اصول زندگی شوند. چرا؟ چون: *تمام عبادات* از نظر قرآن، *فروع* اند و نباید جای *اصول* را بگیرند بلکه آنها باید *اصول* را در من *محکم‌تر* کنند: *مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ* ۳ـ پس *اول* حجیّت *عقل* و امامت *رسول باطنی* خود را بفهمید و بپذیرید تا حجیّت و امامت *رسول ظاهری* و *نایبان* آن را همان عقل برایتان با *استدلال* اثبات کند. ۴ـ در دبستان خوانده و احتمالا *تجربه* کرده اید که *حبوبات* در لابلای پارچه نمناک (به خاطر غذای ذخیره شده در آنها) با سرعت (و بدون نیاز به خاک) *سبز* می‌شوند اما پس از کمی بزرگ شدن اگر در *خاک* نشا زده نشوند و از *زمین* غذا به دست نیاورند حتما خشک می‌شوند. ۵ـ *احساسات* خاص دوران نوجوانی و مدرسه رفتن نسبت به أولیاء الهی (یا ورزشکاران، یا بازیگران) نیز تحت تأثیر *اطرافیان* در *ذهن* افراد پدید می‌آیند اما چون *ریشه منطقی* ندارند و با *عقل* آبیاری نمی‌شوند، پس از مدتی از بین می‌روند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد شما فرمودید با بازگشت به فطرت خود ری ست شویم و به تنظیمات اولیه کارخانه برگردیم ( وبه عید فطر برسیم وخودمان را برای لقاءالله از هر نظر آماده و شایسته کنیم) در جایی دیگر نیز فرمودید اگر با تمام جوارح خودمان روزه بگیریم و بتوانیم نفسانیات و غرایز سرکش خود را رام کنیم و به فطرت خدایی خودمان برگردیم و فرموده اید افطار یعنی بروز و تحولی کاملا متناقض با قبل و عید یعنی بازگشت واقعی، جشن تولد، راضی از در محضر خدا بودن. و همچنین فرموده اید که فطرت عقل و فطرت قلب حجت الهی و همیشه پاک هستند و هر انسانی با تلاش برای خودشناسی و مراجعه به آنها حتما هدایت می شود و براحتی به حجت ظاهری می رسد. لطفا بیشتر در مورد واژه فطر توضیح دهید تا آگاهانه به عید فطر برسم. آیا طبق آیات ۳۰ و ۳۱سوره مبارک روم، فطرالناس یعنی ... ۱ـ افرادی که *اعضاء* بدنشان به هر دلیل دچار *عقب ماندگی* و *از کار افتادگی* است، باید در جلسات متعدد *کاردرمانی* شرکت کنند تا آن عضو *از کار افتاده* و *غیر فعال* به تدریج *فعال* شود. ۲ـ *یازده ماه* افراد بشر معمولا دنبال *هوا* و *هوس* خویشند و *عقل* (عامل تعهد) و *اختیار* (قدرت خیرشناسی و خیرگزینی) و *انتخاب* (قدرت نخبه شناسی و نخبه گزینی) آنها دچار *رخوت* و *رکود* می‌شود. ۳ـ خداوند با *۳۰ بار صیام* (برای شکم و زبان و قلب) و *30 بار إفطار* مؤمنانه زمینه *ایمان‌درمانی* ما را فراهم آورده تا ما به *فطر* برسیم، یعنی آن *رسول* باطنی *نامرئی* از *پرده غیبت* به درآید و در تمام *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* ما *ظهور* پیدا کند که اگر *فقط* در *حامیان اولیه* جبهه *حق،* چنین *تحولی* (و بازگشت به تنظیمات اولیه) رخ دهد، آن *رسول* ظاهری *عالم‌تاب* هم از پرده *غیبت* بیرون آمده و *شأن* ، *مقام* ، *لزوم ولایت* ، *امامت* ، *اطاعت* و *برکاتش* برای جهانیان *ظهور* پیدا می‌کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2