eitaa logo
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
2هزار دنبال‌کننده
520 عکس
30 ویدیو
614 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
ضمن تبریک عید امامت و ولایت به شما و سایر عزیزان گروه. جمله ای را که نوشته اید: الحمد لله الذی جعلــــــــــــــــــــــــنا من .... ( خدا ما را قرار داد از ... ) جمله ای است که امید و آرزویش را همه داریم اما شاید گفتن و « ادعایش » برای عرفای بزرگ هم « سخت » باشد. لذا ظاهرا حضرت آقا فرمودند: بگید : اللهم اجعلـــنا من .... (خدایا؛ ما را از ... قرار بــــــده) « تصور اولی » ممکن است ما را « طلبکار و متوقع و پُررو کند » اما « دعای دوم »، سعی و جهاد و مسئولیت ما را برای افزایش قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحاق آن ، « بیشتر » می کند. اللهم ارزقنا.
۹ 🌷سلام و عرض ادب استاد ینی اگه یه خانمی بتونه در کنار رسیدگی به همسر و فرزندان و خانه اش، و در صورتی که اونا راضی باشن، میتونه بره سراغ درس و کار؟ (و البته توو اون محیط هم باوقار و متانت رفتار کنه 👍🏻) 🌿 علیکم السلام. « حضور » بانوان در « تمام عرصه های اجتماعی » هیچ منعی ندارد مشروط به اینکه اولآ: « قدر و منزلت و کرامت و ظرافت و لطافت » زن، با « ظهور مردانه و نگاه ابزاری و شهوانی » به او خدشه دار نشود و ثانیا: در « جهاد همسرداری » او اختلال ایجاد نشود و ثالثا: با « قهرمان » پنداشتن خود به خودش « ظلم » نکند. لذا حضرت خدیجة کبری سلام الله علیها که دهها کاروان تجاری داشتند از فردای ازدواج مقدسشان همه چیز خود و حتی سند منزلشان را به همسرشان که جوانی یتیم و بی پناه بود واگذار نمودند و فقط و فقط به جهاد همسرداری پرداختند و فرمودند: من در خدمت شما هستم. و زنان رشید و بزرگوار عاشوراء هم با اینکه می توانستند و برخی می خواستند کار نظامی بکنند و از امام تک و تنها و « وتر الموتور » خود حمایت کنند، اما « حضور » خود را فدای « ظهور » نکردند و « جنگنده پروری » و « شهیدپروری » را مهمتر از « جنگیدن » و « شهید شدن » دیدند و « جز زیبایی ندیدند » و لذا توانستند حماسة عاشورا را برای همیشه « زنده » نگهدارند..... ضمنا می دانید که « طلب » علم واجب است پس هیچ زن و مردی، نباید عمر خود را فدای « کسب » علم یا هر چیز دیگری کند. زیرا شیعه هر روز در تجدید عهد خود با آخرین حجت الهی (باید به خودش توجه دهد و) بگوید: ظهــــر الفساد فی البر و البحر بما کســــــــــبت ... و اینکه پرسیدید: آیا زن می تونه سراغ درس و « کار » برود ناشی از اینست که تحت تاثیر إلقائات عوامل شیطانی، « همسرداری » و « حضور » در عرصه های زندگی متأسفانه « کار » تلقی نمی شود. در حالی که « مراقبت ظریف و لطیف » از مردها (که موجودی زمینی و عاشق تنبلی، کم کاری، ثروت، قدرت، شهوت، شهرت، اختلاس، تقلب، دلالی، زمین بازی، زمین خواری، حقوقهای نجومی و وادادگی در برابر دشمن هستند) و « مدیریت نامحسوس » آنها برای « قهرمان پروری » قطعا از ادارة یک مغازه، بانک، کلاس، مدرسه، اداره و از شهرداری، استانداری و یا کشورداری ، بسیار بسیار با ارزش تر و مهمتر و مفیدتر است. از منظر قرآن، دختر و زن، « جواهری بسیار گرانقیمت و مقدس » است لذا (همانطور که به أمر الهی مردم برای ملاقات رسول الله صلی الله علیه و آله باید صدقه می دادند)، تماس با هر دختر و زنی، مشروط به پرداخت صداق و مهریه است. پس چنین موجود ظریف و لطیف و گرانبهایی نباید در دسترس أغیار باشد. و السلام
🌷پرسش: کدام آیة قرآن، « بزرگواری بانوان » را « بعــــــــد از ازدواج » بیان می کند؟ 🌿پاسخ: آیه ۴ سوره مبارکه النساء وَ آتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﻣﻬﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ به عنوان ﻫﺪﻳﻪ و با نیتی پاک ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﭘﺲ ﺍﮔﺮ آنان بخشی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺨﺸﻴﺪﻧﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﻧﻮﺵ ﺟﺎﻧﺘﺎﻥ کنید. طبق این آیة کریمه، در ذات بانوان، « نگاه مادی » نیست و آنان آنقدر بزرگوارند که از « بخشی از مهریه » خود به راحتی می گذرند. البته بعضی از بانوان موقع « طلاق » و برای « طلاق گرفتن » از مهریه خود (بالإجبار) صرفنظر می کنند. اما بسیاری از بانوان مؤمن، برای « دلربایی و جذب و تکریم » همسرشان، (و بدون هیچ إجباری) از « بخشی » از مهریه خود صرفنظر می کنند.
سلام به دوستان محترم. جلسه آخر مباحث ازدواجی استاد غفرانی این هفته 5شنبه 7 شهریور ساعت کلاس5شنبه از 3تا5و نیم خواهد بود. انشا الله و در مکان *مدرسه قران و عترت* علیهم السلام
دوستان بزرگوار قبل از شرکت در جلسه آخر ( جلسه 5) خیلی بهتر است که مباحث 4جلسه قبلی را شنیده باشند.
صوتی ها در کانال تسبیح در پیام رسان های تلگرام بله سروش هست و‌در ایتا و واتساب فقط اسلایدها ارسال میشه چون حجم صوتی ها طولانیه و قابل ارسال نیست
با سلام و احترام . تا اطلاع ثانوی کلاس ها تعطیل می باشد.که ان شاء الله از مهرماه کلاس ها مجددا شروع خواهد شد.تاریخ دقیقش متعاقبا اعلام خواهد شد.
۱۰ 🌷 استاد پس اگر زنی مثلا مثل حضرت خدیجه -سلام الله علیها- که استعداد تجارت داشتند، استعداد هایی داشته باشد، آیا باید برای شکوفا کردن آنها قدمی بر دارد؟ ایا باید از آنها برای جامعه استفاده کند؟ یا باید آنها را در همسر داری شکوفا کند. به علاوه باید بپذیریم جامعه به وجود زنان معلم و‌ پزشک نیاز مند است، پس آیا این وظیفه ای (در حد کفایت جامعه) بر دوش زنان توانمند نیست تا «علاوه بر همسری» و «مادری» این وظایف را هم انجام دهند. سوال دیگر من این است که ، مگر نمی گویند حضرت خدیجه (س) چند بار ثروت خود را خرج اسلام کردند، پس ایشان پس از ازدواج‌ هم تجارت می کردند. ایا این حرف درست است؟ 🌿 با سلام یک جلد از کتاب 110 جلدی بحار الانوار فقط در شأن بانوی بزرگوار حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است لطفا به آن رجوع کنید احتمالا مطلبی را که فرمودید به این شکل درست نیست. اما تنها « بهانه ای » که در طول پنجاه سال اخیر شنیده ایم همین است که جامعه معلم و پزشک زن نیاز دارد پس تمام دخترها باید وارد دانشگاه و انواع رشته ها شوند و بانک جهانی در اولین وامی که در دوران جنگ به ایران داد و ظاهرا دوازده شرط داشت یکی از شروط همین بود که زنان باید بتوانند بدون بحث سهیمه وارد دانشگاهها شوند اما آنچه در عمل دیده می شود اینست که غالب زنان مدرکدار به منشیگری مدیر کلها و رؤسا و مسئولین (هوسباز) و کارمند بانک و فروشنده مغازه ها و مشاغل دون شأن والای زن مشغولند و تعداد اندکی از آنان معلم و پزشک شده اند. در هر حال مردان و زنان « عاقل و بالغ و مؤمن » قبل از اینکه ببینند جامعه به چی نیاز دارد باید ببینند آنکه اینها را « آفریده » چه مقصودی داشته و چه نقش و مأموریت و رسالتی را برایشان مقدر کرده و از چه « رضایت » دارد. 🌾خیلی ممنون که‌ من رو‌ متوجه اشتباهم در مورد حضرت خدیجه سلام الله علیها کردید و یکی از سوالات ذهنی من‌رو پاسخ دادید...، الان متوجه شدم ایشان، ثروتمند بودند و کسانی برای ایشان‌ تجارت‌ می کردند ‌ پس از ازدواج همه ثروت را در اختیار حضرت رسول (صل الله علیه و اله ) قرار دادند و حضرت رسول(ص) اون ثروت رو د راه اسلام خرج کردند.
👈 امام حسین صلوات الله علیه 👈 نوع فایل: 👈۹شهریور۹۸ 👈واژه: علیه السلام _غدیر _عاشوراء _امام _قیام _ابتلاء _آزمایش _اربعین _سلام _لعن تشهد
👈 امام حسین صلوات الله علیه 👈 نوع فایل: 👈۱۰شهریور۹۸ 👈واژه: علیه السلام _غدیر _عاشوراء _امامت _انتصاب_عصمت _نیابت فقیه_ ارث _ذبح _تاسوعا _عاشورا
۱۱ 🌷 امام حسین صلوات الله علیه چه کردند که « فقط نهم و دهم محرم » به « تاسوعاء » و « عاشوراء » تبدیل شد؟ 🌿پاسخ: "تاسوعا و عاشورا" تا پیش از محرم سال ۶۱ هجری به کار نرفته بود، و از آن سال به بعد استعمال شد و تنها برای روز نهم و دهم محرم استفاده می شود، نه هیچ روز و ماه دیگری از سال. با اینکه تاسوعا و عاشورا برای روز نهم و دهم به کار رفته و شباهتی بین لغت تاسوعا و تسع، عاشورا و عشر هست؛ اما تاسوعا و عاشورا ربطی به سلسله اعداد ندارد. تاسوعا ینی اتساع: شرح صدر و گشودگی سینه برای بیشترین درک و دریافت (از امام) و عاشورا ینی معاشرت: بالاترین میزان معاشرت و همراهی (با امام)، امام خواهی و دلیل اینکه امام حسین علیه السلام روز نهم، یک روز دیگر مهلت خواستند، نه به این دلیل که خودشان نماز و قرآن بیشتری بخوانند (چه آنکه ایشان خود قرآن ناطق بودند)، بلکه به خاطر این بود که یاران ایشان به بالاترین حد از یاری و همراهی امام خویش برسند، و آن شب خبر شهادت همه یاران را به ایشان دادند و اتمام حجت کرده و خواستند که تنها کسانی که با آگاهی کامل خواهان ماندن هستند، افراد خالص، فردا به میدان بروند. عاشورا، مولودِ تاسوعاست و تاسوعا، سازنده عاشوراست. تا آن اتساع و گشودگی صدر در یاران امام حاصل نمیشد، عاشورا و همراهی و از خودگذشتگی عاشورا محقق نمیشد. 🌿🌿اتساع تاسوعا با چیست؟ با: « قرآن و نماز و دعا » 1ـ « قرآنی » که عقلانیت، بصیرت و معرفتِ انقلابی و « تعهّد و وظیفه‌شناسی و اخلاق » را رُشد دهد و شخص را از انواع ظلمات برهاند و به اوج روشنایی در ابعاد مختلف زندگی برساند. 2ـ « نمازی » که با « قبله‌نما و قبولِ امامِ منصوب » و « دست شستن از هر فحشاء و منکری » همراه باشد. 3ـ « دعائی » که « نگاه زمینی » را آسمانی کند و « محبوبیتِ و دلبستگی و وابستگی و اسارت دنیا » را از « قلب » انسان کاملا خارج سازد. چنین « قرآن و نماز و دعائی »، انسان را از هر لغزش و ریزش و ذلت و رذیلت و فحشاء و منکری بیمه می‌‌کنند. امام حسین صلوات الله علیه، با همراهی « عقیله‌ی بنی هاشم » توانستند با « نماز و قرآن و دعا و مناجات »، اصحاب با بصیرت و باوفای خود را در ابتدا به بالاترین « ظرفیت » و « مقاومت » برسانند تا جایی که آنان خود را « صفر » کنار « یک » قرار دهند و « عشر » و « عاشورایی » شوند. تا آنان در معرکه نابرابر و پُر از دنائت، خباثت و رذالتِ عاشورا، لحظه ای از « امامشان » زاویه و فاصله پیدا نکنند و از « امت » خارج نشوند و « مقاوم و یکپارچه » بمانند و هیچ رفتار ذیلانه و هیچ رذیلتی از آنان سر نزند. فقط افرادی که به مقام « 9 » برسند می توانند این عقلانیت و بصیرت و معرفت را هم داشته باشند که « صفر » کنار « یک » باشند و « ده و صد و هزار و ..... » و « امت مقام و پایدار » را محقق سازند.
۱۱/۱ 🌷🌿سلام و رحمت الهی به تمام أعضاء محترم گروه و تبریک فراوان بابت این روز عزیز « جمعه ». روزی که با « آماده و لایق و قابل شدن مردم جهان و « اولین حامیان »، إن شاء الله تعالی، « حجت الهی » در « آخرین ظهور خود » تمام افراد بشر را حکیمانه و مهربانانه، « حول محور عقل و وحی و حق » و برای « توجه به خالق » و « اقامه قسط و نماز » و « اجرای عدالت »،« جمع » خواهد کرد. از خداوند می خواهیم که تا آن روز زیبا، آنقدر بصیر و فهیم و مؤمن و عاشق و از « حُبّ دنیا » پاک شده باشیم که هیچ « تجارت » و « لهوی » ما را از آن « جمع و جمعه عاشورایی » و افتخار همراهی با « امام و حجّت الهی »، محروممان نکند. (( وَ إِذا رَأَوْا تِجـــــارَةً أَوْ لَهْـــــــــواً ، انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُـــــوكَ قائِماً ... ))
ادامه بحث « خودشناسی »: تا کنون « دو روش » مطرح شد: روش اول: همینطور که قرآن را می خوانیم ببینیم چه مواردی را در پاسخ به چهار پرسش ما ارائه می کند: 1ـ من کیستم؟، 2ـ من چی نیستم؟، 3ـ من چی دارم؟، 4ـ من چی ندارم؟ در روش دوم: ضمن خواندن و مرور دعاهای معتبر و مهم، ببینیم کدام عبارتها به « معرفی من » می پردازند و « رفتار و اشکالات و خطاها و قصورها و تقصیرها و یا وظائف » مرا مطرح می کنند. مثلا در دعای کمیل می گوئیم: « ظلمت نفسی ». لذا از خودم بپرسم: ظُلم یعنی چه؟ و چرا من نمی توانم به خداوند و دیگران ظُلم کنم؟ چرا هر ظُلمی که از من صادر شود، علیه خود من خواهد بود؟ یک پرسش مهم (در ارتباط با روش اول): در آیه 30 سوره بقره، خداوند می فرماید: انسان را « خلیفه » در زمین قرار دادم، بفرمائید: « خلافت الهی » یعنی چه؟ یعنی انسان باید چکار کند؟ لبیک یا حسین.
ضمن عرض تسلیت این ایام بسیار اندوه بار. و ضمن تشکر فراوان از پاسخهای مؤمنانه حدود چهل نفر از أعضاء محترم گروه، پرسش این بود: اینکه قرآن می فرماید: وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ « خَليفَةً » ... (بقره/30) و چون خدای تو به ملائکه گفت: من در زمين جانشينى گماردم .... « خلافت الهی و جانشینی » خداوند یعنی چه؟ از دورة قاجاریه، واژة « قائم مقام » مطرح شد و آن را به شخصی می گویند که « دقیقا در جای مقامِ بالاتر از خودش » می نشیند و به « نیابت » از او « تمام إختیارات » او را داراست و به جای او هر قرارِ اداری، سیاسی، اقتصادی و غیره را « تأئید و یا رد » می کند. اما « خلافت الهی »، ظاهرا به معنی « قائم مقامی و نیابت » و « جــا » نشینی و « در جای خدا نشستن نیست ». چرا؟ زیرا اولا: جز خدا چیزی نیست که بخواهد یا بتواند در « جایگاه » خدا بنشیند، ثانیا: هر چه هست از خود اوست، پس چنین احتمالی اصلا « امکان » ندارد، لذا هیچ انسانی « مجاز نیست » و نباید به « جای » خدا بیاندیشد و به « جای » او اظهار نظر و حکم کند و چیزی را بپذیرد یا رد نماید. بلکه انسان عاقل و مسلمان و مؤمن و عبد صادق، باید در « همان جایگاهی » که خداوند او را در « آنجا » قرار داده، قرار بگیرد و جایگاه خودش را از هر هوا و هوس و ذهنیت و وهم و خیال و نفسانیتی « پاک » کند، زیرا: قرآن می‌فرماید: لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّــرُونَ (واقعه/79) انسان مؤمن باید خودش « جـــا شود » تا « خدا » در او « بنشیند » و « نفختُ من روحی » در او تحقق حقیقی پیدا کند: رواق منظر چشم من آشيانه توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست عبد مؤمن و صالح باید با « صداقت، طهارت، معرفت، بصیرت و عبادت ... »،« مثلِ آینــــه ای پاک و شفاف » آنقدر نسبت به « حق »،« ظرفیت و لیاقت و قابلیت و أهلیت » پیدا کند که « أسماء و صفات الهی » از او به « تجلّی » درآیند و او « جلوه و پرتو و آیتِ الهی » شود. (که در پاسخ اکثر عزیزان به این نکته اشاره شده بود.) در آنصورت، « چنین انسان پاکی » در جایگاه خودش، « واسطة فیض رحمت الهی » و « مظهر بیان و تبیین حق » می شود: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ « خَليفَةً » فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَـــقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ ... (ص/26) اى داوود ما تو را در زمين خليفه قرار داديم پس ميان مردم به حق داورى كن و از هوا و هوس پيروى مكن كه تو را گمراه می¬کند .... حال با این توضیح، لطفا تمام أعضاء محترم گروه بیاندیشید و بفرمائید: چه رابطه ای میان « خلافـــــت الهی » با « ذکــــــــر » برقرار است؟