هدایت شده از Abedi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
همرزمان قسمت اول
۰۳/۰۵/۲۱
هدایت شده از Abedi
💠کتاب همرزمان حسین علیه السلام
🔸شرح جلسه اول👆
🔸استاد: سرکار خانم دکتر دلاوری پاریزی
🔰🔰🔰
هدایت شده از Abedi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کتاب همرزمان حسین علیه السلام
🔸شرح جلسه دوم
🔸استاد: سرکار خانم دکتر دلاوری پاریزی زیدعزه
👇ادامه
هدایت شده از Abedi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش دوم از بیانات استاد بزرگوار
🔰🔰🔰
2.72M
قسمت اول از جلسه سوم همرزمان حسین علیه السلام
۱۴۰۳/۰۵/۲۸
استاد دلاوری
3.35M
قسمت دوم از جلسه سوم خلاصه کتاب همرزمان حسین علیه السلام
۱۴۰۳/۰۵/۲۸
استاد دلاوری
هدایت شده از انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
استاد دانشگاه و حوزه علمیه خواهران دکتر زهرا دلاوری پاریزی مطرح کرد:
تحقق وحدت بین تمام ادیان با اربعین
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید از تجمع و پیادهروی جهانی اربعین برای معرفی اسلام استفاده کنیم، گفت: یکی از مهمترین برکات پیادهروی اربعین وحدت بین تمام ادیان مخصوصاً مسلمانان در دنیا است.
https://qomefarda.ir/50171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت دشمنی ایران و آمریکا از زبان آمریکایی ها☺️☺️
2.32M
💠کتاب همرزمان حسین علیه السلام
🔸شرح جلسه چهارم
🔸استاد: سرکار خانم دکتر دلاوری پاریزی زیدعزه
#همرزمان_حسین
#جلسه_۴
👇ادامه
2.91M
💠بخش دوم از فرمایشات استاد بزرگوار
#همرزمان_حسین
#جلسه_۴
🔰
هدایت شده از عاشقانههای کلامی_اعتقادی
"غمباد"
فضای سینه کمی تنگتر شده، ریهها ورم کردهاند، غمباد گرفتهاند.
از بس نفس مهموم کشیدهام نفسم بالا نمیآید.
بس که خواندهام "والشمر جالس علی صدره" استخوانهای سینهام خورد شده است.
تعداد تیرها را که می شمارم از دهانم خون بیرون میزند،
نیزه شکستهها را که کنار میزنم، چشمانم سیاهی میرود..
رگهای بریده را که میبینم، از حال میروم ..
مداح بینوا پوشیدهتر بخوان! فاش گفتن در این طریقت قتل عمد است..
صدایش را خفه میکنم تا خود بخوانم
از روی صفحات خونبار تاریخ..
باز هم راه نفسم بسته میشود..
وقتی نفس المهموم میخوانم..
هنوز اول کار است.
قرار است اسبها با نعل تازه بیایند..
قرار است خنجر به دستها برای
حلال کردن صیدشان،
سر بزنند..
سرهای بزرگ و کوچک.
برای این خنجرها
ششماهه و شصت ساله
تفاوتی ندارد.
حتی اگر نشود آن را روی نیزه سوار کرد.
هنوز قرار است خانواده آخرین وداع
را با کسان خود داشتهباشند..
وسط میدان، ته گودال..
سکینه قرار است
بابا را بغل کند،
رباب قرار است اصغرش را شیر بدهد،
و رقیه باید از صورت بابا بوسه برگیرد.
کاروان میآید،
وداع به زیبایی تمام انجام میشود،
بوسههای عجیب..
از رگها.
از انگشتی که نیست،
از انگشتری که ربوده شده،
از بدنهای نرم شده زیر آفتاب..
شن و خون به هم آغشته.
خاک تفتیده،
موهای خاکستری..
ذوالجناحی که دیگر نیست،
از خیمههای نیم سوخته..
بوی عود و دود و مو و پوست.
گوشوارههای به خاک افتاده،
صورتهای سرخ..
موهای پریشان ..
دیدار به پایان میرسد، وداع برگزار میشود و حکایت آغاز..
سفر درازی در پیش است،
کجاوه و محملها به پا،
نگهبانان قوی،
چشمهای تیز و هیز.
بساط مستی و مستوری به پا.
کاروان سالار کوفی مسلک.
ای وای من..
منزل به منزل..
از بیابانهای داغ.
از خارستانهای مغیلان.
با پای برهنه..
پاهای بچهها و مخدرات
صورتهای نازک زنان و کودکان.
آفتاب داغ مهربان..
سفر طولانی است.
گاهی باید خستگی در کرد..
گاهی پذیرایی..
با هرچه که دم دست بود،
تازیانه، سیلی، نگاه..
منزل به منزل .
لیلی دنبال نی روان..
نی به تلاوت مشغول،
کاروان دامن کشان.
ماه و ماهواره همسفر.
سوار بر نیزهها..
جلوتر از مسافران.
که روشن کنند جاده را.
مثل فانوس، مثل ستاره..
هزار سال است این کاروان در راه است.
هنوز به مقصد نرسیده،
بین راه مسافر میزند،
غریبه و آشنا..
همراه میشوند و همدل،
همپیاله میشوند و همنوا.
به سوی مغرب..
که خورشیدش قرار است طلوع کند.
قرار است بتابد و مشرق را
شرمنده کند،
بتابد و زمین را گرم کند،
شب روست این کاروان.
در تاریکی میرود که نور بدهد.
و "اشرقت الارض بنور ربها"
ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة
#دل_دادگی
#زمستانه
زهرا دلاوری پاریزی
۱۴۰۲/۱۰/۹
https://eitaa.com/Dr_zdp53_Theology
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود» نوشتۀ آزاده احسانی چمبلی
یک بررسی تطبیقیِ نوآورانه میان کتاب «تلمود بابلی» یهودیان و متون پهلوی ایرانیان باستان.
کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود: پژوهش تطبیقی متون پهلوی و تلمود بابلی»، با عنوان اصلی Moses and Garshap, Ardeshir and Herod: Narratives of the Babylonian Talmud in Their Iranian Context، پژوهشیست دربارۀ تأثیرات متقابل سنتها و روایتهای یهودی و ایرانی و آنچه از طریق فرهنگ و متون ایرانیان باستان وارد فرهنگ و متون یهودیان شده و آنچه از روایتهای «تلمود بابلی» یهودیان وارد فرهنگ و باورهای اساطیری ایرانیان باستان شده است.
آزاده احسانی چمبلی در کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود» وجوه مختلف فرهنگ و باورهای ایرانیان باستان و متون پهلوی و نیز وجوه گوناگون فرهنگ و باورهای یهودی مندرج در «تلمود» را، با نگاه به متون پهلوی و «تلمود» و مقایسه و واکاوی اشتراکات این دو، مورد بررسی قرار میدهد و بخشی از ادبیات و اساطیر ایران باستان و بخشی از ادبیات و باورهای یهودی را از این منظر مورد کندوکاو و تحلیل و قرار میدهد.
این کتاب چشماندازی نو و متفاوت به روی مطالعۀ اساطیر و ادبیات ایران باستان میگشاید.
https://eitaa.com/Communityinformationchannel
ایکنا ـ به نظر شما مهمترین محورهای مورد اشاره در زیارت اربعین چیست؟
زیارت اربعین را میتوان مصداقی از صداقت هر شخصی در ولایتمداری نسبت به اهل بیت(ع) بدانیم. این زیارت با سلام بر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شروع میشود، بر خلاف زیارتهایی که با سلام بر انبیاء و اهل بیت(ع) آغاز شده و بعد به درود بر آن حضرت میرسد. در ادامه هم صفات و ویژگیهای عامی که برای همه ائمه(ع) وجود دارد بیان شده است؛ اینکه امام حسین(ع) هم مانند همه ائمه(ع) شهید شدند و مواریث انبیاء و ائمه گذشته به ایشان اعطا شده است و ایشان حجت بر خلق هستند.
در ادامه ویژگیهای خاص آن امام را بیان فرموده است و اینکه آن حضرت به نصیحت مردم و امر به معروف پرداختند و خون خود را برای هدایت بندگان فدا کردند تا بتوانند بندگان را از جهالت و ضلالت نجات دهند؛ در فرازهای بعدی هم ویژگی قاتلان و دشمنان آن حضرت را نام برده است؛ کسانی که دنیا آنان را فریب داد و آخرت را با بهره اندکی فروختند و هوا و هوس را پیشه خود کردند و خدا و پیامبر(ص) را خشمگین کردند. از طرفی اطاعت اهل نفاق و شقاق کردند ولی امام حسین(ع) با صبر و استقامت بسیار با آنان جهاد کرد تا اینکه خونش ریخته و حریمش شکسته شد.
ادامه خبر:
https://iqna.ir/00HlJO
مصاحبه خبرگزاری بین المللی قرآن کریم با استاد حوزه و دانشگاه دکتر زهرا دلاوری پاریزی