eitaa logo
دکتر علی شیخ اعظمی
116 دنبال‌کننده
362 عکس
271 ویدیو
4 فایل
"توسعه فرهنگی، کلید گشودن درهای پیشرفت و شکوفایی جامعه است." دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال https://eitaa.com/dralisheikhazami_official #نور #محمودآباد #رویان #سرخرود #چمستان #بلده #
مشاهده در ایتا
دانلود
جهان توسعه یافته کجاست؟ 👇👇👇 https://city-village.ir/b/440 https://city-village.ir/b/440
آیه پنجم سوره بقره به دنبال آیات قبلی این سوره می‌آید که در آنها ویژگی‌های اهل ایمان، تقوا، و کسانی که اهل هدایت هستند، معرفی شده است. در این آیه، خداوند نتیجه‌ پایبندی به این صفات و خصوصیات را بیان می‌کند: 1. هدایت خاص الهی تعبیر «عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ» نشان‌دهنده هدایت ویژه‌ای است که از سوی خداوند به این افراد عطا می‌شود. هدایت در اینجا فقط یک شناخت ظاهری نیست، بلکه هدایت حقیقی و عمیقی است که به‌واسطه‌ آن انسان می‌تواند مسیر صحیح زندگی را تشخیص دهد و به آرامش و رشد معنوی برسد. خداوند برای هر انسانی هدایت عمومی فراهم کرده، اما هدایت خاص مخصوص کسانی است که ایمان و تقوا دارند. 2. ویژگی «مفلحون» کلمه «مفلحون» از ریشه «فلاح» به معنای رستگاری و موفقیت است. این رستگاری به دو بخش تقسیم می‌شود: رستگاری دنیوی و اخروی. در دنیا، فرد مومن با داشتن هدف و آرامش درونی، به زندگی خود معنایی می‌بخشد که او را از سردرگمی‌ها نجات می‌دهد و در آخرت به پاداش الهی دست می‌یابد. 3. جایگاه خاص اهل هدایت «أُوْلَـٰٓئِكَ عَلَىٰ هُدًۭى مِّن رَّبِّهِمْ» نشان می‌دهد که این افراد در جایگاه والایی قرار دارند. کلمه «عَلَىٰ» به معنای «بر روی» نشان‌دهنده‌ی این است که اهل هدایت بالاتر از هدایت خود ایستاده‌اند و از آن بهره‌مندند، نه اینکه صرفاً به هدایت وابسته باشند. 4. ارتباط با ایمان و عمل این آیه تأکید می‌کند که ایمان به تنهایی برای رستگاری کافی نیست، بلکه نیاز به عمل صالح و رعایت تقوا دارد. کسانی که ایمان خود را با اعمال نیکو تقویت می‌کنند، لایق هدایت و فلاح می‌شوند. 5. وعده‌ی رستگاری از سوی خدا این آیه وعده‌ای از سوی خداوند است به مؤمنان و اهل تقوا که در صورت تداوم در مسیر ایمان و عمل صالح، قطعاً به رستگاری خواهند رسید. این وعده اطمینان‌بخش است و باعث تقویت انگیزه در افراد مومن می‌شود که در مسیر ایمان خود ثابت‌قدم بمانند. آیه پنجم سوره بقره یادآور این نکته است که تنها کسانی که ایمان و عمل صالح را در کنار هم دارند، می‌توانند از هدایت خاص الهی برخوردار شوند و به رستگاری حقیقی برسند. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
هدایت شده از روستاهای شهرستان نور۱
برای نوشتن مبانی نظری به نکات زیر توجه کنید: 1. تعریف مسئله: ابتدا مسئله پژوهش را به‌صورت شفاف و دقیق توضیح دهید تا خواننده متوجه شود چرا این مسئله نیاز به بررسی دارد. 2. شناسایی کلیدواژه‌ها: برای دستیابی به منابع مناسب، کلیدواژه‌های اصلی پژوهش را شناسایی و فهرست کنید. 3. مرور منابع: با مطالعه مقالات، کتاب‌ها و تحقیقات مرتبط، مبانی نظری قوی‌تری بسازید. منابع معتبر و مرتبط را گزینش کنید و به تاریخ انتشار آن‌ها توجه داشته باشید. 4. طبقه‌بندی و دسته‌بندی: مبانی نظری باید با ساختاری منطقی و به صورت بخش‌های طبقه‌بندی شده، مثل رویکردهای مختلف، مفاهیم کلیدی، و متغیرهای مهم، ارائه شود. 5. تحلیل و ترکیب اطلاعات: اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف را تحلیل کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا تصویری کامل‌تر و جامع‌تر از موضوع پژوهش داشته باشید. 6. ارائه نظریه‌ها و مدل‌ها: اگر نظریه‌ها یا مدل‌های خاصی در مورد موضوع شما وجود دارند، به آن‌ها اشاره کرده و تطبیق‌شان با موضوع پژوهش را توضیح دهید. 7. نقد و بررسی دیدگاه‌ها: دیدگاه‌های مختلف را نقد کرده و بیان کنید که چرا برخی از آن‌ها ممکن است مناسب‌تر باشند یا کاستی‌هایی دارند. 8. جمع‌بندی: در پایان، مروری کلی بر مبانی نظری انجام دهید و به خواننده توضیح دهید که چگونه این بخش به درک بهتر پژوهش شما کمک می‌کند. 9. ارجاع‌دهی مناسب: ارجاعات را به دقت و با استفاده از استانداردهای مناسب (مثل APA یا MLA) انجام دهید تا منبع تمامی اطلاعات مشخص باشد. با رعایت این مراحل، می‌توانید مبانی نظری قوی و مستند برای پژوهش خود بنویسید. منبع👈 ؛ چگونه مقاله مروری بنویسم ؟
هدایت شده از روستاهای شهرستان نور۱
برای نوشتن مبانی نظری به نکات زیر توجه کنید: 1. تعریف مسئله: ابتدا مسئله پژوهش را به‌صورت شفاف و دقیق توضیح دهید تا خواننده متوجه شود چرا این مسئله نیاز به بررسی دارد. 2. شناسایی کلیدواژه‌ها: برای دستیابی به منابع مناسب، کلیدواژه‌های اصلی پژوهش را شناسایی و فهرست کنید. 3. مرور منابع: با مطالعه مقالات، کتاب‌ها و تحقیقات مرتبط، مبانی نظری قوی‌تری بسازید. منابع معتبر و مرتبط را گزینش کنید و به تاریخ انتشار آن‌ها توجه داشته باشید. 4. طبقه‌بندی و دسته‌بندی: مبانی نظری باید با ساختاری منطقی و به صورت بخش‌های طبقه‌بندی شده، مثل رویکردهای مختلف، مفاهیم کلیدی، و متغیرهای مهم، ارائه شود. 5. تحلیل و ترکیب اطلاعات: اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف را تحلیل کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا تصویری کامل‌تر و جامع‌تر از موضوع پژوهش داشته باشید. 6. ارائه نظریه‌ها و مدل‌ها: اگر نظریه‌ها یا مدل‌های خاصی در مورد موضوع شما وجود دارند، به آن‌ها اشاره کرده و تطبیق‌شان با موضوع پژوهش را توضیح دهید. 7. نقد و بررسی دیدگاه‌ها: دیدگاه‌های مختلف را نقد کرده و بیان کنید که چرا برخی از آن‌ها ممکن است مناسب‌تر باشند یا کاستی‌هایی دارند. 8. جمع‌بندی: در پایان، مروری کلی بر مبانی نظری انجام دهید و به خواننده توضیح دهید که چگونه این بخش به درک بهتر پژوهش شما کمک می‌کند. 9. ارجاع‌دهی مناسب: ارجاعات را به دقت و با استفاده از استانداردهای مناسب (مثل APA یا MLA) انجام دهید تا منبع تمامی اطلاعات مشخص باشد. با رعایت این مراحل، می‌توانید مبانی نظری قوی و مستند برای پژوهش خود بنویسید. منبع👈 ؛ چگونه مقاله مروری بنویسم ؟
نظریه مکان مرکزی فرضیات مکان مرکزی عبارت است از ؛ دشت همسان ، توزیع یکنواخت ، رفتار منطقی و سلسله مراتب عملکردی (شیخ اعظمی، ۱۴۰۳، ۱۰۰) منبع 👈 سیستم های شهری و توسعه منطقه ایی
آیه ششم سوره بقره درباره گروهی از انسان‌ها سخن می‌گوید که به دلیل کفر و سرپیچی از حق، به مرحله‌ای از بی‌تفاوتی و ناپذیری هدایت الهی رسیده‌اند. این آیه می‌فرماید: > «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» (بقره: ۶) ترجمه: «بی‌تردید کسانی که کفر ورزیدند، چه آنان را بیم دهی و چه بیم ندهی، ایمان نخواهند آورد.» در این آیه، خداوند از افرادی سخن می‌گوید که به علت کفر و عناد با حقایق الهی، قلب‌هایشان در برابر هدایت و ایمان بسته شده است. هشدارها و بشارت‌های پیامبران تأثیری بر آنان ندارد، زیرا با انتخاب آگاهانه به سوی کفر گرایش یافته‌اند. این آیه به این نکته اشاره می‌کند که هدایت الهی به کسانی عطا می‌شود که پذیرای حقیقت باشند؛ اما کسانی که به سبب لجاجت و دشمنی با حق، قلب‌هایشان سخت و بسته شده است، دیگر از هدایت بهره‌مند نمی‌شوند. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
دیدگاه انتقادی ؛ وابستگی و لزوم عدالت در توزیع رشد وابستگی و لزوم عدالت در توزیع رشد ، به مفهوم نیاز به توزیع عادلانه منابع ، فرصت ها و منافع رشد و توسعه اقتصادی بین تمام مناطق و گروه های اجتماعی در یک کشور اشاره دارد...(شیخ اعظمی ، ۱۴۰۳، ۱۲۸) منبع👈 سیستم های شهری و توسعه منطقه ایی https://city-village.ir/p/16684
چالش های جغرافیا در ایران حوزه‌های آموزشی علم جغرافیا در ایران با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند که بر کیفیت آموزش و پژوهش در این رشته تأثیر می‌گذارند. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می شود؛ 1. کمبود منابع مالی و تجهیزات بودجه محدود: بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند که مانع از به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی و پژوهشی می‌شود. نقص در امکانات: عدم دسترسی به تجهیزات مدرن مانند نرم‌افزارهای GIS، ابزارهای سنجش از دور و دیگر فناوری‌های جدید، کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 2. ضعف در برنامه‌ریزی درسی عدم تناسب با نیازهای بازار کار: برنامه‌های آموزشی به‌ندرت با نیازهای واقعی بازار کار هم‌راستا هستند، که این موضوع می‌تواند منجر به عدم آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار شود. عدم تنوع در دروس: محدودیت در تنوع دروس ارائه‌شده در مقاطع مختلف، ممکن است باعث کاهش جذابیت رشته جغرافیا برای دانشجویان شود. 3. کیفیت پایین آموزش عدم به‌روز بودن اساتید: برخی از استادان ممکن است به آخرین پیشرفت‌های علمی و فناوری در حوزه جغرافیا آشنا نباشند، که این امر بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد. تدریس تئوری بدون عمل: عدم تأکید کافی بر کارهای عملی و میدانی در آموزش، دانشجویان را از تجربه‌های واقعی و کاربردی دور می‌کند. 4. مشکلات اداری و ساختاری عدم انسجام در سیاست‌گذاری‌ها: نبود یک سیاست واحد و منسجم در سطح ملی برای توسعه و حمایت از علم جغرافیا، منجر به ناهماهنگی در برنامه‌های آموزشی می‌شود. محدودیت‌های دانشگاهی: برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به دلیل بروکراسی اداری، نتوانند به سرعت به تغییرات علمی و نیازهای بازار کار پاسخ دهند. 5. عدم حمایت از تحقیقات کمبود فرصت‌های تحقیقاتی: عدم وجود منابع و حمایت‌های لازم برای تحقیقات علمی، دانشجویان و پژوهشگران را از ادامه کارهای تحقیقاتی بازمی‌دارد. کمبود نشریات علمی: به‌عنوان یک چالش دیگر، کمبود نشریات علمی معتبر در حوزه جغرافیا، امکان انتشار تحقیقات و نتایج علمی را محدود می‌کند. 6. آگاهی عمومی و فرهنگ عدم شناخت کافی از علم جغرافیا: در برخی موارد، جامعه و حتی خود دانشجویان از اهمیت و کاربردهای علم جغرافیا آگاهی کافی ندارند، که می‌تواند بر انتخاب این رشته تأثیر بگذارد. عوامل فرهنگی و اجتماعی: برخی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ممکن است بر روی پذیرش و محبوبیت علم جغرافیا در میان جوانان تأثیر بگذارد. مشکلات حوزه‌های آموزشی علم جغرافیا در ایران نیاز به توجه و اصلاح دارند. با ایجاد تغییرات در برنامه‌های آموزشی، تأمین منابع مالی و تجهیزات، به‌روز کردن محتوای درسی و حمایت از تحقیقات علمی، می‌توان به بهبود وضعیت آموزش و پژوهش در این حوزه کمک کرد. دکتر علی شیخ اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال https://scholar.google.com/citations?user=PuVtzuAAAAAJ&hl=en
آیه هفتم سوره بقره می‌فرماید: > خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ترجمه: خدا بر دل‌ها و گوش‌هایشان مُهر نهاده و بر چشم‌هایشان پرده‌ای است؛ و برای آنها عذابی بزرگ خواهد بود. این آیه درباره کسانی است که از هدایت الهی روی‌گردانند و در برابر حقیقت لجاجت می‌ورزند. "مهر" بر قلب و گوش‌های آنها به معنای بسته شدن راه‌های دریافت و درک حقیقت است؛ یعنی دیگر درکی از حقایق الهی و معارف ندارند. "غشاوت" بر چشم‌هایشان نیز به همین مفهوم اشاره دارد که قادر به دیدن روشنایی حق نیستند. این مهر الهی به این دلیل بر قلب و گوش و چشم آنها زده شده که با اختیار خودشان راه باطل را برگزیده‌اند و آگاهانه از هدایت روی‌گردانده‌اند. در نتیجه، خداوند به عنوان کیفر عمل آنها، راه هدایت را به رویشان بسته است. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های شمالی ایران، دارای فرصت‌ها و چالش‌های خاص خود است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فرصت‌ها: 1. موقعیت جغرافیایی: مازندران با دسترسی به دریای خزر و کوه‌های البرز، فرصت‌های زیادی برای گردشگری، کشاورزی و شیلات دارد. 2. منابع طبیعی: وجود جنگل‌ها، آبشارها و سواحل زیبا باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. 3. کشاورزی و باغداری: مازندران یکی از مناطق مهم کشاورزی ایران است و می‌تواند به تولید و صادرات محصولات کشاورزی و باغی ادامه دهد. 4. توسعه گردشگری: به دلیل زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی، استان مازندران ظرفیت‌های بالایی برای توسعه گردشگری دارد که می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند. 5. جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی: وجود آثار تاریخی و فرهنگی متنوع می‌تواند به جذب گردشگر و ارتقاء هویت محلی کمک کند. چالش‌ها: 1. مدیریت منابع آب: بحران آب و کمبود منابع آبی به دلیل تغییرات اقلیمی و استفاده نادرست از منابع آبی یکی از چالش‌های بزرگ استان است. 2. آلودگی محیط زیست: آلودگی هوا و آب به دلیل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، تهدیدی برای سلامت جامعه و اکوسیستم استان است. 3. زیرساخت‌های ناکافی: عدم توسعه مناسب زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها، حمل و نقل عمومی و خدمات بهداشتی و آموزشی می‌تواند مانع رشد استان شود. 4. نرخ بالای بیکاری: بیکاری و عدم اشتغال پایدار در میان جوانان یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی استان است. 5. توسعه ناپایدار گردشگری: افزایش تعداد گردشگران بدون برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به آسیب به محیط زیست و فرهنگ محلی منجر شود. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
"هم‌افزایی جغرافیا و شهرسازی: پایه‌های علمی توسعه پایدار شهری" رشته جغرافیا و رشته شهرسازی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در بسیاری از حوزه‌ها به صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کنند. جغرافیا به مطالعه الگوهای طبیعی و انسانی بر روی سطح زمین و چگونگی تأثیر آن‌ها بر یکدیگر می‌پردازد، در حالی که شهرسازی بیشتر بر طراحی، برنامه‌ریزی و توسعه فضایی شهرها و مناطق متمرکز است. در ادامه به برخی از جنبه‌های این ارتباط اشاره می‌شود: 1. تحلیل فضایی و مکان‌یابی: جغرافیا به دلیل ابزارهایی مانند GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) و تکنیک‌های تحلیلی فضایی، به شهرسازان کمک می‌کند تا مکان‌های مناسب برای توسعه شهری، فضاهای سبز، ساختمان‌های مسکونی و تجاری را انتخاب کنند. 2. مطالعات محیطی و پایداری: جغرافیا به بررسی عوامل محیطی و اکولوژیکی می‌پردازد و اطلاعاتی در زمینه تغییرات اقلیمی، منابع طبیعی و مسائل زیست‌محیطی ارائه می‌دهد. شهرسازی نیز از این اطلاعات استفاده می‌کند تا توسعه شهری پایدارتر و هماهنگ با محیط‌زیست انجام شود. 3. مدیریت و برنامه‌ریزی شهری: در برنامه‌ریزی‌های شهری، نیاز به شناخت دقیق از ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع است که این‌ها عمدتاً از حوزه مطالعات جغرافیایی حاصل می‌شوند. با این شناخت، شهرسازی می‌تواند طرح‌هایی برای توسعه فضاهای شهری که با نیازهای اجتماعی و اقتصادی جامعه همخوانی دارد، ارائه دهد. 4. توسعه منطقه‌ای و عدالت فضایی: جغرافیا با تحلیل‌های فضایی و اجتماعی به شناخت و تبیین نابرابری‌های منطقه‌ای و فضایی می‌پردازد. شهرسازی نیز با توجه به این داده‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزی‌هایی دست یابد که توزیع عادلانه‌تر منابع و خدمات را تضمین کند. 5. رابطه انسان و محیط: جغرافیا به تحلیل رفتار انسان‌ها در محیط‌های مختلف می‌پردازد و شهرسازی این داده‌ها را برای بهبود طراحی محیط‌های شهری به کار می‌گیرد تا این محیط‌ها پاسخگوی نیازهای فیزیکی و روانی ساکنین باشند. 6. تحولات شهری و جهانی‌سازی: هر دو رشته به چگونگی تأثیر روندهای جهانی، مانند جهانی‌سازی و تغییرات اقتصادی جهانی، بر توسعه شهری و تغییرات جمعیتی در شهرها توجه می‌کنند و تلاش دارند راهکارهایی برای مواجهه با این تحولات ارائه دهند. به طور کلی، رشته جغرافیا اطلاعات و تحلیلی‌های عمیق و بنیادین در اختیار شهرسازی قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توان برنامه‌ریزی و طراحی شهرها را به شکلی علمی‌تر و کارآمدتر انجام داد. دکتر علی شیخ اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه
هدایت شده از روستاهای شهرستان نور۱
لاتاری در شکم مادر ؛ چرا شما به موفقیت خودتان دست پیدا نکردید 👇👇👇👇👇 https://city-village.ir/b/564 https://city-village.ir/b/564
آلودگی هوای تهران و کیفیت زندگی شهروندان ؛ چالش ها و راه حل ها در سایت زیر مطالعه کنید https://city-village.ir/b/565 https://city-village.ir/b/565
آیه هشتم سوره بقره: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ ترجمه: و برخی از مردم می‌گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‌ایم، در حالی که ایمان ندارند. تفسیر آیه: این آیه به گروهی از مردم اشاره دارد که ادعای ایمان می‌کنند، اما در حقیقت ایمان در دل‌هایشان جای نگرفته است. این گروه همان منافقان هستند. در ظاهر خود را مؤمن نشان می‌دهند و اظهار اسلام می‌کنند، ولی در باطن کافرند. نفاق در حقیقت نوعی دورویی و دوگانگی است که در رفتار و گفتار این افراد نمایان می‌شود. نکات تفسیری: 1. ظاهر و باطن متفاوت: این آیه نشان می‌دهد که تنها گفتار و ادعا برای ایمان کافی نیست؛ بلکه ایمان واقعی باید در قلب و عمل انسان تجلی یابد. 2. آزمایش ایمان: خداوند انسان‌ها را در موقعیت‌های مختلف می‌آزماید تا صداقت ایمانشان آشکار شود. این آیه هشداری به مؤمنان است که فریب ظواهر را نخورند و ایمان خود را نیز با اخلاص و عمل صالح تقویت کنند. 3. نقش نفاق در جامعه: منافقان خطرناک‌تر از کافران آشکار هستند، زیرا با تظاهر به ایمان، اعتماد دیگران را جلب کرده و در فرصت مناسب به تخریب ایمان و وحدت جامعه اسلامی می‌پردازند. پیام آیه: ایمان واقعی باید از دل و با اعتقاد راسخ باشد و در عمل نمود پیدا کند. ادعای ایمان بدون عمل و اعتقاد قلبی، انسان را در صف منافقان قرار می‌دهد. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
نور، در دستان ما: توسعه‌ای از دل مردم برای آینده‌ای روشن شهرستان نور، با طبیعتی بکر و ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر، گوهری است که در انتظار تراش خوردن و درخشش است. اما مشکلاتی مانند محدودیت‌های حریم ۶۰ متری دریا، چالش‌های مدیریت پارک‌های جنگلی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بهره‌برداری ناکافی از ظرفیت‌های گردشگری، توسعه این منطقه را با موانع جدی روبه‌رو کرده است. در جلسه با وزیر گردشگری، این مسائل به‌درستی مطرح شد، اما باید بدانیم که کلید حل این چالش‌ها در دست خود ماست. چرا باید خودمان پیش‌قدم شویم؟ مدیریت کلان کشور، با حجم زیادی از مسائل و مشکلات ملی دست‌وپنجه نرم می‌کند. انتظار اینکه تمام توجه و منابع به شهرستان ما معطوف شود، واقع‌بینانه نیست. ما، به‌عنوان مردم و مدیران محلی نور، باید خود مسئولیت توسعه و پیشرفت شهرمان را بر عهده بگیریم. راهکارهایی از دل مردم، برای آینده‌ای بهتر: 1. همکاری اجتماعی و مشارکت مردم: 2. جذب سرمایه‌های محلی: 3. مدیریت منابع محلی: مردم عزیز شهرستان نور حاکم کردن تفکر توسعه ایی در شهرستان چاره کار است تفکری که توسعه را بفهمد و بتواند آن را پیاده کند . در اینجا به عنوان یک شهروند از مدیران جوان شهرستان که این دغدغه ها را مطرح کردند خیلی تشکر می کنم و آرزو می کنم که زمانی نور از زنجیر تفکرات غیر توسعه ایی و سطحی نجات پیدا کند. دکتر علی شیخ اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
آیه نهم سوره بقره (آیه 9) به این صورت است: "یخادعون الله والذین آمنوا وما یخدعون إلا أنفسهم وما یشعرون" ترجمه: "آنها می‌خواهند خدا و کسانی که ایمان آورده‌اند را فریب دهند، اما جز خودشان را فریب نمی‌دهند و نمی‌فهمند." این آیه به رفتار و نیت کسانی اشاره دارد که در ظاهر به ایمان و اصول دینی پایبند هستند، ولی در باطن قصد فریب و تقلب دارند. خداوند در این آیه به این گروه هشدار می‌دهد که هرچند ممکن است در ظاهر بتوانند خود را فریب دهند و در نظر مردم نیکو به نظر برسند، اما در نهایت تنها خودشان را فریب داده و از این فریب هیچ سودی به دست نخواهند آورد. تفسیر و نکات مهم آیه: 1. فریب خدا و مؤمنان: این افراد با عمل نفاق به‌دنبال فریب دادن خداوند و مؤمنان هستند. آن‌ها در جامعه اسلامی می‌خواهند خود را به‌عنوان کسانی که ایمان دارند معرفی کنند، ولی در باطن نیت شوم دارند. 2. فریب خودشان: خداوند به‌وضوح بیان می‌کند که این افراد در حقیقت فقط خودشان را فریب می‌دهند. چرا که در نهایت، هیچ‌گونه سودی از این فریب‌ها نصیب آنان نخواهد شد و در آخرت باید پاسخگوی اعمالشان باشند. 3. عدم آگاهی: این افراد نمی‌فهمند که در حال فریب خود هستند. آن‌ها به‌طور کامل از حقیقت غافل‌اند و در پی اهداف دنیوی خود هستند، بدون اینکه درک کنند چه عواقبی برایشان در پی دارد. این آیه به‌نوعی اشاره به افرادی دارد که در جامعه دینی ظاهر می‌شوند، اما از نظر اخلاقی و فکری در مسیر صحیح قرار ندارند و با نفاق عمل می‌کنند. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)، دختر پیامبر اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) است. ایشان همسر امام علی (علیه السلام) و مادر امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام)، حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت ام کلثوم (سلام الله علیها) می‌باشند. فاطمه زهرا (س) در اسلام به عنوان نمونه کامل یک زن، الگوی تقوا، صبر، ایثار و مقاومت شناخته می‌شود. زندگی ایشان سرشار از آموزه‌های اخلاقی و معنوی است و در تاریخ اسلام، جایگاهی ویژه دارند. لقب‌های معروف ایشان شامل "سیده النساء العالمین" (سرور زنان جهان)، "زهرا" (درخشنده) و "طاهره" (پاک) است. رحلت ایشان پس از ماجرای غصب فدک و شهادت حضرت زهرا (س) به عنوان یکی از وقایع تلخ تاریخ اسلام، همیشه مورد توجه شیعیان بوده و سالروز شهادت ایشان به عنوان ایام فاطمیه گرامی داشته می‌شود. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در تاریخ اسلام و جوامع اسلامی ایفا کرده‌اند. این نقش را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد: 1. نقش خانوادگی و اجتماعی: الگوی همسری و مادری: حضرت فاطمه (س) در نقش همسر و مادر، الگویی بی‌بدیل از صبر، ایثار و فداکاری هستند. تربیت فرزندانی چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) گواهی بر این نقش برجسته است. حمایت از امام علی (ع): ایشان در سخت‌ترین شرایط، پشتیبان و یاور امام علی (ع) بودند و در حوادث پس از رحلت پیامبر (ص) از حقانیت امام (ع) دفاع کردند. 2. نقش دینی و معنوی: الگوی عبادت و تقوا: حضرت زهرا (س) به دلیل عبادات خالصانه و زهد و تقوای بسیار، به عنوان بانویی نمونه در معنویت معرفی شده‌اند. ایشان به «سیده النساء العالمین» (سرور زنان جهان) معروف هستند. حضور در کنار پیامبر (ص): فاطمه زهرا (س) همواره در کنار پیامبر اسلام (ص) بودند و نقش مهمی در حمایت از رسالت ایشان ایفا کردند. 3. نقش سیاسی و اجتماعی؛ دفاع از حق و عدالت: حضرت زهرا (س) با سخنرانی‌ها و خطبه‌های خود، از حق امامت و ولایت دفاع کرده و در مقابل ظلم و انحراف ایستادگی کردند. خطبه فدکیه ایشان از معروف‌ترین نمونه‌های دفاع از حق در تاریخ اسلام است. الگوی مبارزه با ستم: ایشان نشان دادند که زنان می‌توانند نقشی کلیدی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ایفا کنند و برای احقاق حقوق خود و جامعه تلاش کنند. 4. نقش فرهنگی و تربیتی: تربیت نسل صالح: حضرت زهرا (س) با تربیت فرزندانی همچون امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، پایه‌گذار نهضت عاشورا شدند که نقش مهمی در تداوم اسلام ناب محمدی داشت. آموزش به زنان: ایشان به عنوان معلمی برای زنان مسلمان، ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی را به آن‌ها منتقل می‌کردند. حضرت فاطمه (س) با تمام این نقش‌ها، الگویی جاودان برای مسلمانان، به‌ویژه زنان، در زمینه‌های معنویت، مبارزه با ظلم، صبر و فداکاری به شمار می‌روند. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
"شهرها، موتور توسعه ملی: نقش مدیریت شهری در ساختن آینده‌ای پایدار" شهرها قلب تپنده هر کشورند، و مدیریت شهری کلید موفقیت این قلب در تداوم حیات و توسعه پایدار است. یک شهر کارآمد با زیرساخت‌های قوی، برنامه‌ریزی دقیق، و مدیریت هوشمند می‌تواند نه‌تنها رفاه شهروندان را افزایش دهد، بلکه به رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور کمک کند. مدیریت شهری هوشمند، یعنی توجه به نیازهای امروز و پیش‌بینی چالش‌های فردا؛ از توسعه فضاهای سبز گرفته تا سیستم‌های حمل‌ونقل پایدار و تقویت اقتصاد شهری. اگر به دنبال آینده‌ای روشن برای کشور هستیم، باید از شهرهای خود شروع کنیم. شما چه فکر می‌کنید؟ چه نقش‌هایی برای مدیریت شهری در توسعه کشور می‌بینید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید! @Dr_alisheikhazami https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
آیه دهم سوره بقره چنین است: «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ» (ترجمه: در دل‌های آنان بیماری‌ای است، پس خداوند بیماری‌شان را افزود و برای آنان عذابی دردناک است به سبب آنکه دروغ می‌گفتند.) تفسیر عمیق: 1. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» (در دل‌هایشان بیماری‌ای است): این عبارت به نوعی بیماری درونی اشاره دارد که مربوط به قلب (مرکز عواطف، اعتقادات و نیت‌ها) است. منظور از بیماری در اینجا نفاق، تردید، یا ضعف در ایمان است. این افراد حقیقت را می‌شناسند اما عمداً آن را نمی‌پذیرند یا در برابر آن موضع می‌گیرند. 2. «فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا» (پس خداوند بیماری‌شان را افزود): این افزایش بیماری به معنای مجازات الهی است که در نتیجه اعمال خودشان به وجود می‌آید. خداوند به خاطر اصرار آنها بر گناه و دوری از حق، شرایطی فراهم می‌کند که این نفاق و بیماری درونی بیشتر شود. این اصل در قرآن به «سنت استدراج» معروف است؛ یعنی کسانی که در مسیر خطا پافشاری می‌کنند، خداوند آنها را به حال خود رها می‌کند تا بیشتر در گمراهی فرو روند. 3. «وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (و برای آنان عذابی دردناک است): نتیجه این بیماری و گناه، عذاب سخت در دنیا و آخرت است. در دنیا ممکن است این عذاب به صورت پریشانی روحی، بی‌اعتمادی و از دست دادن آرامش ظهور کند و در آخرت به عذاب جاودان دوزخ منجر شود. 4. «بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ» (به سبب آنکه دروغ می‌گفتند): دروغ آنها، هم به معنای دروغ‌گویی زبانی است (ادعای ایمان در حالی که در دل ایمان ندارند) و هم به معنای انکار حقایق آشکار الهی. این رفتار دروغین باعث شده است که عذاب برایشان قطعی شود. پیام‌ها: نفاق و تردید، خطرناک‌تر از کفر آشکار است: منافقان با دوگانگی خود هم به خود و هم به جامعه آسیب می‌زنند، زیرا نمی‌توان به نیت واقعی آنان اعتماد کرد. گناه سبب دوری بیشتر از رحمت الهی می‌شود: اصرار بر گناه و انکار حق، بیماری روحی را تشدید کرده و انسان را از هدایت دور می‌کند. نتایج اعمال به انسان بازمی‌گردد: دروغ‌گویی و نفاق، علاوه بر تأثیر درونی، عذاب اخروی به دنبال دارد. این آیه تأکید می‌کند که عذاب الهی عادلانه است و نتیجه عملکرد خود انسان است. قلب، محل اصلی هدایت یا گمراهی است: در قرآن قلب به عنوان مرکز اصلی دریافت حقیقت معرفی شده است. اگر قلب بیمار شود، این بیماری تمام وجود فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارتباط با زندگی امروز: این آیه هشداری است برای افرادی که به ظاهرسازی دینی مشغول‌اند، اما در باطن نیت خالصی ندارند. این بیماری‌های درونی ممکن است به صورت نفاق، حسد، یا حتی انکار حقیقت در زندگی ما نیز ظهور کند. انسان باید با خودآزمایی مداوم، از بیماری‌های قلبی معنوی دوری کند و برای درمان این بیماری‌ها به خداوند پناه برد. https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
آیه یازدهم سوره بقره می‌فرماید: "وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ" ترجمه: "و چون به آنان گفته شود: در زمین فساد نکنید، می‌گویند: ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم." تفسیر: این آیه به گروهی از افراد اشاره دارد که در ظاهر ادعای اصلاح و نیکوکاری دارند، اما در عمل، رفتار و عملکردشان موجب فساد و تباهی در زمین می‌شود. 1. منظور از فساد در زمین فساد در این آیه شامل هر گونه عملی است که نظم، امنیت، عدالت، و ارزش‌های الهی را در زمین مختل کند. این فساد می‌تواند شامل گناه، ظلم، نفاق، تحقیر دیگران، و تخریب ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی باشد. 2. ویژگی منافقان این آیه به طور خاص به منافقان اشاره دارد که ظاهری دینی و اصلاح‌طلبانه دارند اما در باطن نیت‌های ناپاک و فسادآلود را دنبال می‌کنند. آن‌ها فساد خود را نمی‌پذیرند و با فریب‌کاری تلاش می‌کنند خود را در چشم دیگران اصلاح‌گر نشان دهند. 3. خودفریبی و توجیه گناه این افراد تصور می‌کنند که اعمالشان درست و حتی در راستای اصلاح جامعه است، اما حقیقت این است که خودشان دچار فریب و انحراف هستند. این حالت می‌تواند نشانه‌ای از خودفریبی باشد، جایی که انسان به اشتباه، خود را معیار حق می‌داند. 4. پیام آیه برای ما این آیه هشداری برای همه انسان‌هاست که در رفتار و گفتار خود تأمل کنند و به جای ادعای اصلاح، حقیقتاً در جهت بهبود جامعه و جلوگیری از فساد عمل کنند. همچنین باید از نفاق و ظاهرسازی که موجب گمراهی خود و دیگران می‌شود، دوری کرد. نتیجه‌گیری آیه یازدهم سوره بقره به ما می‌آموزد که ادعای اصلاح کافی نیست؛ آنچه اهمیت دارد، عمل به ارزش‌ها و اصول الهی است. افرادی که حقیقتاً به دنبال اصلاح‌اند، باید ابتدا در درون خود صداقت و نیکی را برقرار کنند و سپس در جامعه به دنبال عدالت و اصلاح باشند. بزنید روی لینک زیر وارد کانال ما می شوید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/dralisheikhazami_official
حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی تأثیرات متعددی بر اقتصاد، جامعه و معیشت مردم دارد. در ادامه به مهم‌ترین پیامدهای آن اشاره می‌شود: 1. افزایش قیمت کالاهای اساسی کالاهایی که قبلاً با ارز ترجیحی (مثلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی) وارد می‌شدند، پس از حذف این ارز با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شوند. این مسئله باعث افزایش قیمت نهایی کالاها می‌شود. 2. کاهش قدرت خرید مردم افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد، منجر به کاهش قدرت خرید و سخت‌تر شدن تأمین نیازهای اولیه می‌شود. 3. افزایش تورم افزایش قیمت کالاهای اساسی به دلیل وابستگی آن‌ها به زنجیره‌های تولیدی دیگر، باعث ایجاد موج تورمی در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شود 4. تغییر در الگوی مصرف خانوارها به دلیل گرانی کالاهای اساسی ممکن است مصرف برخی اقلام مانند گوشت، لبنیات یا برنج را کاهش داده و به اقلام ارزان‌تر روی آورند. 5. تأثیر بر تولیدکنندگان داخلی اگر تولیدکنندگان داخلی به مواد اولیه وارداتی وابسته باشند، هزینه‌های تولید آن‌ها افزایش می‌یابد. این مسئله می‌تواند تولید را کاهش داده و حتی برخی کسب‌وکارها را به تعطیلی بکشاند. 6. مشکلات اجتماعی و نارضایتی عمومی افزایش فشار اقتصادی بر مردم می‌تواند نارضایتی عمومی و چالش‌های اجتماعی را افزایش دهد. 7. مزایای احتمالی اگر منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی به‌طور مستقیم و مؤثر به اقشار کم‌درآمد اختصاص یابد (مثلاً در قالب یارانه نقدی)، می‌تواند بخشی از فشار اقتصادی را کاهش دهد. حذف ارز ترجیحی می‌تواند جلوی رانت و فساد ناشی از تخصیص ارز ارزان به افراد یا شرکت‌های خاص را بگیرد. حذف ارز ترجیحی یک سیاست حساس است که نیاز به مدیریت دقیق و شفافیت دارد. در صورتی که همراه با سیاست‌های حمایتی مناسب (مانند ارائه یارانه‌های هدفمند) انجام شود، می‌تواند به بهبود عدالت اقتصادی کمک کند. در غیر این صورت، فشار بیشتری بر اقشار آسیب‌پذیر وارد خواهد کرد. دکتر علی شیخ اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه
اقتصاد متمرکز و فراموشی ظرفیت‌های توسعه مناطق: چرایی و پیامدها اقتصاد متمرکز در ایران، با تأکید بر توزیع منابع از بالا به پایین، سال‌هاست که به جای تقویت ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای، بر تصمیم‌گیری‌های کلان و یکسان‌سازی توسعه تمرکز کرده است. این رویکرد، که به نوعی اقتصاد دستوری شناخته می‌شود، بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه مناطق مختلف کشور را نادیده گرفته و در نتیجه شکاف توسعه‌ای میان مناطق مختلف ایران را عمیق‌تر کرده است. در یک سیستم متمرکز، منابع به‌صورت یکسان یا بر اساس شاخص‌هایی کلی تخصیص می‌یابد، بدون آنکه شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر منطقه به طور کامل بررسی شود. به عنوان مثال، استان‌هایی که از ظرفیت‌های بالایی در کشاورزی، گردشگری یا صنایع کوچک برخوردارند، اغلب با کمبود زیرساخت‌ها و حمایت‌های مالی مواجه می‌شوند، زیرا تمرکز بر سیاست‌های کلی و پروژه‌های ملی است. پیامد این رویکرد، کاهش بهره‌وری، افزایش مهاجرت از مناطق محروم به کلان‌شهرها، و در نهایت، انباشت مشکلات اقتصادی و اجتماعی در نقاط مختلف کشور است. در واقع، چنین سیاست‌هایی نه تنها عدالت منطقه‌ای را تأمین نمی‌کنند، بلکه باعث کاهش توان رقابتی و توسعه پایدار در سطح ملی می‌شوند. برای خروج از این چرخه معیوب، لازم است سیاست‌های توزیع منابع بر اساس مدل‌های مشارکتی و از پایین به بالا تنظیم شود. شناخت دقیق ظرفیت‌های محلی، بهره‌گیری از دانش بومی، و تفویض اختیارات به مدیریت‌های منطقه‌ای، می‌تواند مسیری نوین برای توسعه پایدار و عادلانه باشد. تنها در این صورت است که اقتصاد ایران می‌تواند از تمرکزگرایی آسیب‌زا فاصله بگیرد و به سوی شکوفایی متوازن حرکت کند. دکتر علی شیخ اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه https://eitaa.com/dralisheikhazami_official