eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
675 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
442 ویدیو
21 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژگی افراد حسود 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۵۸ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۸۳ 📖 الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶] 🔻[همان] كسانى كه مى‌دانند پروردگارشان را ملاقات خواهندكرد، و به‌سوى او باز مى‌گردند. ⚜ امام باقر (علیه السلام)می فرماید: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ وَ عَمَّارٍ وَ أَصْحَابٍ لَهُم. یعنی: این آیه درباره‌ی علی (علیه السلام)، عثمان‌بن‌مظعون، عمّار و برخی از یاران ایشان نازل شده است. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۳ و ابن شهر آشوب، المناقب، ج۲، ص۹ و حسکانی، شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۱۵ ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یُقَدِّرُونَ ... إِنَّمَا قَالَ یَظُنُّونَ لِأَنَّهُمْ لَا یَرَوْنَ بِمَا ذَا یُخْتَمُ لَهُمْ وَ الْعَاقِبَهًُْ مَسْتُورَهًٌْ عَنْهُمْ ... لَا یَعْلَمُونَ ذَلِکَ یَقِیناً لِأَنَّهُمْ لَا یَأْمَنُونَ أَنْ یُغَیَّرُوا وَ یُبَدَّلُوا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَهًِْ وَ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَی رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّی یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَهُ. یعنی: منظور از یَظُنُّونَ «یقدرون» است؛ یعنی کسانی که در نظر دارند ... به این جهت در آیه تعبیر یَظُنُّونَ آمده، که آن‌ها نمی‌دانند عاقبت کارشان چه خواهدشد و عاقبت کار، از آن‌ها پنهان است ... آن‌ها از روی یقین این را نمی‌دانند [یعنی نمی‌دانند وضع آن‌ها چه خواهدشد] به همین خاطر از اینکه دچار تغییرات شده و یا عوض شوند، احساس ناامنی کرده و خود را مصون و در امان نمی‌دانند. رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «مؤمن همواره از پایان کار خود، ترسان است و تا زمان جان‌کندن و ظاهرشدن فرشته‌ی مرگ [عزرائیل] در نزد او، نسبت به رسیدن به رضوان الهی یقین ندارد». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸ فیه: بالتفاوت ⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی یُوقِنُونَ أَنَّهُمْ یُبْعَثُونَ وَ یُحْشَرُونَ وَ یُحَاسَبُونَ وَ یُجْزَوْنَ. یعنی: کسانی که به برانگیخته‌شدن، محشورشدن، حسابرسی، جزا و عقاب‌شدن خویش یقین دارند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰/ التوحید، ص ۲۵۷/ بحارالأنوار، ج۷، ص۴۲ و العیاشی، ج۱، ص۴۴؛ فیه: «مبعوثون و اظن منهم یقین» بدل «یبعثون و یحشرون و یحاسبون و یجزون»/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۴ و الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۰؛ فیهما «یحشرون و یحاسبون و یجزون» محذوفٌ 📖 ... مُلاقُوا رَبِّهِمْ ... [بقره، ۴۶] 🔻پروردگارشان را ملاقات خواهندکرد ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: یَلْقَوْنَ رَبَّهُمْ اللِّقَاءَ الَّذِی هُوَ أَعْظَمُ کَرَامَاتِهِ. یعنی: آن‌ها افرادی هستند که توقّع دارند که خداوند خود را ملاقات کنند، که ملاقات خدا بزرگترین کرامت خداوند به بندگان است. 📚 علامه مجلسی‌، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸ ⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی الْبَعْثَ فَسَمَّاهُ اللَّهُ لِقَاءً. یعنی: انَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یعنی «برانگیخته‌شدن»؛ که خداوند آن را ملاقات نامید. 📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰ و شیخ صدوق، التوحید، ص ۲۵۷ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۴؛ فیهما: «و قوله الی یوم یلقونه ... عملاصالحا» زیادهًْ/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۰۳ 📖 ... أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶] 🔻و به سوی او باز می‌گردند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الی کَرَامَاتِهِ وَ نَعِیمِ جِنَانِهِ لِإِیمَانِهِمْ وَ خُشُوعِهِمْ. یعنی: این بندگان به پاداش ایمان و فروتنی‌شان به‌سوی کرامت‌های خداوند و نعمت‌های بهشت او [بازمی‌گردند]. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و ج۷۹، ص۱۹۳؛ فیه: «لإیمانهم و خشوعهم» محذوفٌ و الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۳۸ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 ارزش هر انسان 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۸۶۴ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 آفرینش، نگاهی دیگر ۳۱۴ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اهمیت برنامه ریزی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۸۶۵ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 راز موفقیت ۱۶۵ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 نتیجه ی آخرت اندیشی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۵۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 دامانِ جهان، پُر گل از بهتر از گَل شد و عطرِ تولدی هستی را در بر گرفت که پدرش پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) نیز هر گاه مشتاق بوی بهشت می شد، دخترِ برتر از گل اش، فاطمه(سلام الله علیها) را می بویید... پروردگارا! تو به ما آموختی دعای مادر مستجاب است؛ پس به آبروی دعای این مادرِ عطرآگین، عطرِ ظهور آخرین فرزندش را در عالم پراکنده ساز. میلاد حضرت مادر، هزاران بار گلباران 🌔 @drehsanpouresmaeill
Shenakht4-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
39.65M
💠 مجموعه سخنرانی های "شناخت امام مهدی علیه السلام" 🎙 دکتر احسان پوراسماعیل 💢 جلسه چهارم ✅ خط قرمز 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اول همسایه 🌔 @drehsanpouresmaeill
🍃🌷 یاصاحب الزمان(صلوات الله علیک) روز مادر، روز میلاد مادر توست. 🌷در این روز به مادرهایمان هدیه می‌دهیم. هر کسی به وسع خودش چیزی برای مادرش می‌خرد که دوستش داشته باشد. 🍃🌷🍃 🌷مادر تو مادر ما هم هست. نیست؟ نگو نیست که همۀ دلخوشی ما در دنیا همین است: مادر تو مادر ما هم هست. 🌷تو چه می‌خواهی به مادرت بدهی آقا! بگو که ما نیز همان را به رسم هدیه بگیریم و به مادرت بدهیم. 🌷خواستم بگویم تو دلت را هدیه می‌کنی به مادرت دیدم از همان اوّل دلت را داده‌ای به مادر. 🍃🌷🍃 🌷فکر کردم تا این که به ذهنم رسید وقتی مادر، نامت را بین در و دیوار آورد، بزرگترین هدیه ات به مادر ظهور توست 🌷ای کاش ما هم باشیم و روزی را ببینیم که هدیه ات را تقدیم به مادر می‌کنی ... 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 لزوم ارتباط مستمر 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۶۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۶۹ مسئولان یک مؤسسه خیریه متوجه شدند که وکیل پولداری در شهرشان زندگی می‌کند و تا کنون حتی یک ریال هم به خیریه کمک نکرده است؛ بنابراین یکی از افرادشان را نزد اوفرستادند.. مسئول خیریه: آقای وکیل ما در مورد شما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که از درآمد بسیار خوبی برخوردارید ولی تا کنون هیچ کمکی به خیریه نکرده‌اید؛ نمی‌خواهید در این امر خیر شرکت کنید؟ وکیل: آیا شما در تحقیقاتی که در مورد من کردید متوجه شدید که مادرم بعد از یک بیماری طولانی سه ساله، هفته پیش درگذشت و در طول آن سه سال، حقوق بازنشستگی‌اش کفاف مخارج سنگین درمانش را نمی‌کرد؟ چرا زود قضاوت کردید؟ مسئول خیریه: (با کمی شرمندگی) نه، نمی‌دانستم. خیلی تسلیت می‌گویم. وکیل: آیا در تحقیقاتی که در مورد من کردید فهمیدید که برادرم در جنگ هر دو پایش را از دست داده و دیگر نمی‌تواند کار کند و همسر و پنج بچه دارد و سالهاست که خانه نشین است و نمی‌تواند از پس مخارج زندگیش برآید؟چرا زود قضاوت کردید؟ مسئول خیریه: (با شرمندگی بیشتر) نه . نمی‌دانستم. چه گرفتاری بزرگی ... وکیل: آیا در تحقیقاتتان متوجه شدید که خواهرم سالهاست که در یک بیمارستان روانی است و چون بیمه نیست در تنگنای شدیدی برای تأمین هزینه‌های درمانش قرار دارد؟ چرا زود قضاوت کردید؟ مسئول خیریه که کاملاً شرمنده شده بود گفت: ببخشید. نمی‌دانستم اینهمه گرفتاری دارید ... وکیل: خوب. حالا وقتی من به اینها یک ریال کمک نکرده‌ام شما چطور انتظار دارید به خیریه شما کمک کنم؟باز هم زود قضاوت کردید؟! 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اثر ترحم به ناتوان 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۸۶۶ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۳۳ 🚸 «انکار، مانعی در برابر سلامت روان» 🔸 بسیاری از افرادی که از انواع مشکلات مرتبط با سلامت روان رنج می برند، هنوز هم از دریافت کمک خودداری می کنند. 🔹اما عامل این پدیده با وجود دسترسی آسان به متخصصین و مشاوران چیست؟ 🔸حقیقت بسیار روشن آن است که تا زمانی که درخواست کمک نکرده اید، کسی به یاری شما نمی آید! 🔸 به زمان ساده تر تا زمانی که به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه مشکل خود را انکار می کنید، امیدی برای تغییر وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال فردی که دچار افسردگی شده و برای توجیه مشکلات خود می گوید که خواب کافی نداشته است، درحالی است که مسائلی که با آن ها روبرو بوده است به مدت ۴ ماه ادامه داشته اند. 🔸گاهی اوقات فرآیند انکار به افراد کمک می کند تا علیرغم اُفت عملکردشان به زندگی ادامه بدهند یا از طریق این فرآیند احساسات و افکار غیر منطقی خود را کنترل کنند. 🔸اما نکته ی مهم اینجاست که نخستین گام برای تغییر، پذیرش "نیاز به تغییر" از طرف خود شخص می باشد. در غیر این صورت مراجعه به درمانگر نیز، بی ثمر خواهد بود. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اعتدال در معاش 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۶۱ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۸۴ 📖 يا بني‌اسرائيل اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمينَ [بقره، ۴۶] 🔻اى بنى‌اسرائيل! نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم به خاطر بياوريد؛ و [نيز به يادآوريد كه] من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم. ⚜رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: أَنَا عَبْدُ‌اللَّهِ اسْمِی أَحْمَدُ وَ أَنَا عَبْدُ‌اللَّهِ اسْمِی إِسْرَائِیلُ فَمَا أَمَرَهُ فَقَدْ أَمَرَنِی وَ مَا عَنَاهُ فَقَدْ عَنَانِی. یعنی: من «عبداللَّه» و نامم «احمد» است و نیز من «عبداللَّه» و نامم [مانند حضرت یعقوب (علیه السلام)] «اسرائیل» است. خداوند هرچه به او (حضرت یعقوب (علیه السلام)) امر کرده به من نیز امر کرده و او را به هر کاری (نبوّت و هدایت امّت) که مشغول کرده مرا نیز به آن مشغول داشته است. 📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۹۷ ⚜ هارون‌بن‌محمّد حلبی گوید: از حضرت صادق (علیه السلام)درباره‌ی تعبیر یا بَنِی إِسْرائِیلَ پرسیدم، حضرت فرمود: هُمْ نَحْنُ خَاصَّهًًْ. یعنی: «[منظور از آن] فقط ما هستیم». 📚 العیاشی، التفسیر، ج۱، ص۴۴ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۹۷ ⚜ نظیر همین روایت: محمد بن علی می گوید از امام صادق(علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند متعال: یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ پرسیدم؛ پاسخ داد: هِیَ خَاصَّهًٌْ بِآلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام). یعنی: آن، مخصوص خاندان محمّد (علیهم السلام) است. 📚 العیاشی، التفسیر،ج۱، ص۴۴ و علامه مجلسی؛بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۹۷ ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ هُنَاکَ أَیْ فَعَلْتُهُ بِأَسْلَافِکُمْ فَضَّلْتُهُمْ دِیناً وَ دُنْیَا أَمَّا تَفْضِیلُهُمْ فِی الدِّینِ فَلِقَبُولِهِمْ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ آلِهِمَا الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) وَ أَمَّا فِی الدُّنْیَا فَبِأَنْ ظَلَّلْتُ عَلَیْهِمُ الْغَمَامَ وَ أَنْزَلْتُ عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوَی وَ سَقَیْتُهُمْ مِنْ حَجَرٍ مَاءً عَذْباً وَ فَلَقْتُ لَهُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْتُهُمْ وَ أَغْرَقْتُ أَعْدَاءَهُمْ فِرْعَوْنَ وَ قَوْمَهُ وَ فَضَّلْتُهُمْ بِذَلِکَ عَلَی عَالَمِی زَمَانِهِمُ الَّذِینَ خَالَفُوا طَرَائِقَهُمْ وَ حَادُّوا عَنْ سَبِیلِهِمْ ثُمَّ قَالَ عَزَّوَجَلَّ لَهُمْ: فَإِذَا کُنْتُ قَدْ فَعَلْتُ هَذَا بِأَسْلَافِکُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ لِقَبُولِهِمْ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَبِالْأَحْرَی أَنْ أَزِیدَکُمْ فَضْلًا فِی هَذَا الزَّمَانِ إِذَا أَنْتُمْ وَفَیْتُمْ بِمَا أَخَذَ مِنَ الْعَهْدِ وَ الْمِیثَاقِ عَلَیْکُم. یعنی: معنی (أنی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمینَ) اینجا آن است که: اجداد شما را هم از نظر دین و هم از نظر دنیا برتری بخشیدم. امّا برتری دینی آن‌ها به‌واسطه‌ی آن بود که ولایت حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) و علی(علیه السلام) و خاندان پاک آنها (علیهم السلام) را پذیرفتند و برتری آن‌ها در دنیا [نعمت‌ها و معجزات ویژه بود مانند] این که ابر را سایبان آن‌ها قرار دادم؛ برای آن‌ها مرغ بریان و ترنجبین از آسمان نازل نمودم از یک سنگ آبی خوش‌گوار به آن‌ها نوشاندم؛ دریا را برای آن‌ها شکافته، نجاتشان دادم و دشمنانشان فرعون و قوم او را غرق کردم و آن‌ها را بدین وسیله بر مردم زمانشان برتری بخشیدم؛ همان کسانی‌که مخالف روش و عقیده‌ی ایشان بوده و انحراف داشتند. سپس خداوند به آن‌ها فرمود: «وقتی من در آن زمان به خاطر اینکه ولایت محمّد (صلی الله علیه وآله) را پذیرفتند، چنین کاری را در حقّشان انجام داده‌ام، پس شایسته است که اگر به عهد و میثاقی که از شما گرفته شده وفادار باشید، در این زمان به شما فضل و برتری بیشتری عطا کنم». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹، ص۳۱۰ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۰؛ فیه «نبوهًْ محمدٍ» بدلٌ «ولایهًْ محمدٍ» 🌔 @drehsanpouresmaeill