eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
710 دنبال‌کننده
6هزار عکس
442 ویدیو
21 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مشق زندگی ۸۸۱ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۴ ⚜ ۲۳ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است! 🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره ✅ انتظار ظهور دولت حق 🔸 از بهترین و برترین آرزوهایی که امامان ما به جامعه تلقین کرده و نوید تحقق آن را داده اند، ظهور حکومت عادلانه ی مهدوی است. تزریق و تلقین این آرزو، جامعه را با نشاط و فعال و سرزنده نگه می دارد و روح امید را در دل انسانها می دمد. 🔸 حضرت هادی(علیه السلام) نیز این آرزوی بلند را این گونه بیان می کند: «مُؤمِنٌ بِإيابِكُم ، مُصَدِّقٌ بِرَجعَتِكُم، مُنْتَظِرٌ لاَمْرِکُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِکُمْ؛ خدا را و شما را گواه مى گيرم كه من... به باز آمدن شما ايمان دارم و رجعت شما را تصديق مى كنم، منتظر امر (حكومت) شما هستم و و چشم به راه دولت شمایم.» 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۸۸ 📖 وَ إِذْ نَجَّيْناكُمْ ... 🔻شما را رهایی بخشیدیم ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: إِذَا کَانَ الْبَلَاءُ یُصْرَفُ عَنْ أَسْلَافِکُمْ وَ یَخِفُّ. یعنی: زمانی‌که بلا از پیشینیان شما [بنی‌اسرائیل] دور شده و [شدّت عذابشان] کاسته گردید. 📚 محدث نوری  مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۳۸ ⚜ امام‌صادق (علیه السلام)می فرماید: إِنَّمَا یُنَجِّیکُمُ اللَّهُ مِنْ أَیْدِیهِمْ بِرَجُلٍ مِنْ وُلْدِ لَاوَی بْنِ یَعْقُوبَ اسْمُهُ مُوسَی‌بْنُ‌عِمْرَانَ غُلَامٌ طَوِیلٌ جَعْدٌ آدَمُ فَجَعَلَ الرَّجُلُ مِنْ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ یُسَمِّی ابْنَهُ عِمْرَانَ وَ یُسَمِّی عِمْرَانُ ابْنَهُ مُوسَی (علیه السلام). یعنی: خداوند نجات شما را به دست مردی از فرزندان لاوی‌بن‌یعقوب (علیه السلام) به نام موسی‌بن‌عمران (علیه السلام)، قرار داده است. او جوانی بلندقامت با گیسوانی مجعّد و گندم‌گون است. پس بنی‌اسرائیل شروع کردند به اینکه [در هنگام تولّد فرزندشان] نام او را عمران بنهند و عمران نیز نام فرزندش را موسی می‌گذاشت. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۳۸ 📖 ... آلِ فِرْعَوْنَ... [بقره، ۴۹] 🔻فرعونیان ⚜ امام صادق (علیه السلام)می فرماید: القِبْطَ. [منظور از آلِ فِرْعَوْنَ] قبطیان هستند. 📚 همان، ج۱۳، ص۳۸ 📖 ... سُوءَ الْعَذابِ ... [بقره، ۴۹] 🔻عذاب بد ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: وَ کَانَ مِنْ عَذَابِهِمُ الشَّدِیدِ أَنَّهُ کَانَ فِرْعَوْنُ یُکَلِّفُهُمْ عَمَلَ الْبِنَاءِ عَلَی الطِّینِ وَ یَخَافُ أَنْ یَهْرَبُوا عَنِ الْعَمَلِ فَأَمَرَ بِتَقْیِیدِهِمْ وَ کَانُوا یَنْقُلُونَ ذَلِکَ الطِّینَ عَلَی السَّلَالِیمِ إِلَی السُّطُوحِ فَرُبَّمَا سَقَطَ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ فَمَاتَ أَوْ زَمِنَ لَا یَحْفِلُونَ بِهِمْ إِلَی أَنْ أَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُوسَی (علیه السلام) قُلْ لَهُمْ لَا یَبْتَدِئُونَ عَمَلًا إِلَّا بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) لِیَخِفَّ عَلَیْهِمْ فَکَانُوا یَفْعَلُونَ ذَلِکَ فَیَخِفُّ عَلَیْهِمْ وَ أَمَرَ کُلَّ مَنْ سَقَطَ فَزَمِنَ مِمَّنْ نَسِیَ الصَّلَاهًَْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) أَنْ یَقُولَهَا عَلَی نَفْسِهِ إِنْ أَمْکَنَهُ أَیِ الصَّلَاهًَْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ أَوْ یُقَالَ عَلَیْهِ إِنْ لَمْ یُمْکِنْهُ فَإِنَّهُ یَقُومُ وَ لَا (تَقْلِبُهُ یَدٌ) فَفَعَلُوهَا فَسَلِمُوا قَالَ (علیه السلام). یعنی: از جمله عذاب‌های سخت بنی‌اسرائیل این بود که فرعون، آنان را به ساخت وساز با گل مجبور می‌کرده و چون فرعون می‌ترسید که آن‌ها از کارکردن بگریزند، فرمان داده‌بود تا آنان را غل و زنجیر کنند؛ آنها در چنین حالتی خشت‌ها را از پله‌ها به طبقات بالا می‌بردند؛ گاه می‌شد یکی از آن‌ها سقوط می‌کرد و جان می‌سپرد و یا زمین‌گیر می‌شد؛ امّا فرعونیان به [وضعیّت بد] آنان اعتنا نمی‌کردند. تا اینکه خداوند متعال به موسی (علیه السلام) وحی کرد: «به آن‌ها بگو هر کاری را با درود فرستادن بر محمّد و خاندان پاکش (علیهم السلام) آغاز کنند تا آن کار بر ایشان سبک گردد». پس ایشان از آن به بعد چنین می‌کردند و آن عذاب برایشان تخفیف پیدا می‌کرد. و نیز موسی به هرکسی‌که فراموش کرده‌بود بر محمّد و آل او (علیهم السلام) درود بفرستد و در نتیجه افتاده و زمین‌گیر شده‌بود، امر کرد که اگر خودش می‌تواند سخن بگوید، بر محمّد و آل او (علیهم السلام) درود بفرستد و اگر توانایی آن را ندارد، فرد دیگری به نیابت او صلوات فرستد و او با ایستادن یا حرکت دست، آن درود بر محمّد و آلش (علیهم السلام) را تأیید کند؛ آنها چنین کردند و سپس سالم شدند. 📚 محدث نوری، مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۳۸ ✍ حجت های خداوند دارای دو خلقت نورانی و جسمانی هستند، نمونه ی این روایات ضمن یادآوری به ما بر اهمیت ذکر صلوات حتی در امت های پیشین، ناظر به خلقت نورانی آل الله و تاثیر آنان در خلقت است. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 رهایی و نجات 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۸۸۲ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۵ ⚜ ۲۲ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است! 🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره ✅ عرضه ی ایمان 🔸 پيامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) در روزگار مهدى(عليه السلام)، همراه گروهى از امّت هاى پيشين و پسين، رجعت مى كنند تا دولت و حقّ خويش را فراز آورند بر همین اساس در زیارت جامعه، این حقیقت یادآور می شود. 🔸روايات متواتر و آيات متعدّدى بر اين مطلب دلالت دارند، مانند آيه ی «وَيَومَ نَحشُرُ مِنْ كُلِّ اُمَّةٍ فَوْجا» [نمل، ۸۴] یعنی: «و روزگارى كه گروهى را از هر اُمّتى، محشور مى كنيم» . 🔸از مجموع روايات رسيده از اهل بيت(عليهم السلام) اجمالاً استفاده مى شود كه اهل بيت(عليهم السلام) و شمارى از مؤمنانِ مطلق و شمارى از كافرانِ مطلق، هم زمان با ظهور امام مهدى(عليه السلام) زنده مى شوند. 🔸چون اين قسمت از زيارت جامعه عرضه ی ايمان و ذكر سلسله اى از اعتقادات در محضر امام عليه السلام است با كلمه ی «ايمان» شروع شده و هم چنان اين كلمه تكرار مى شود. 🔸 نخستين كلمه «ايمان» در عبارت «مؤمن بكم وبما آمنتم به»، به ولايت و برائت مربوط مى شود. 🔸براى دوّمين بار در جمله ی «مؤمن بإيابكم» آمده كه به رجعت مربوط است و شايد از اين ترتيب بتوان گفت بين برائت از دشمنان اهل بيت(عليهم السلام) و رجعت ارتباطى وجود دارد. 🔸به عبارت دیگر وقتى تحقيق و تأمّل كنيم و تا حدودى به عمق قضايا پى ببريم كه دشمنان اهل بيت با آن بزرگواران چه كردند، قهراً برائتمان از ظالمان بيشتر و آن گاه آرزوى مجازات آن ها را خواهيم داشت. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 آفرینش، نگاهی دیگر ۳۱۷ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 حکمت آفرینش انسان 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۷۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۶ ⚜ ۲۱ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است! 🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره ✅ ارتباط رجعت و برائت 🔸 ما نسبت به اهل بيت ولايت و نسبت به دشمنانشان برائت داريم. چون آن ها با اهل بيت دشمنى كردند كه دشمنى با اهل بيت، يعنى دشمنى با خدا، دشمنى با پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و دشمنى با اسلام و قرآن. 🔸 ما از آن ها و افعالشان تبرّى مى جوييم، و هر چه بيشتر به ظلم آن ها پى ببريم، بيشتر آرزو داريم كه خداوند متعال از آن ها انتقام بگيرد و آن ها را مجازات كند كه هم مجازات شوند، هم بطلان راهشان در اين عالم بر ملا گردد و هم مظلوميت و حقانيت اهل بيت در اين عالم معلوم شود. 🔸بنابراين، وقتى شخصى به اهل بيت ايمان پيدا كرد و از دشمنانشان برائت نمود و فهميد كه اين دشمن ها به آن بزرگواران چقدر ظلم كرده اند، به فكر رجعت و دولت اهل بيت(عليهم السلام) افتاده و آن را آرزو خواهد كرد و در انتظار چنين روزى به سر مى برد كه عملاً دولت، سلطنت، عظمت آنان و انتقام خداوند متعال از دشمنانشان و ذلت آن ها را ببيند، و آن گاه حقانيت آن بزرگواران و باطل بودن دشمنانشان در اين عالم براى اهل عالم روشن مى گردد. 🔸از اين رو رجعت بعد از ايمان به ائمه(عليهم السلام)، ولايت آن ها و برائت از دشمنانشان، نخستين عقيده اى است كه در زیارت جامعه ذكر شده و اين ارتباط بين رجعت و ولايت و برائت وجود دارد. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 سالهای طولانی، مظلومانه در زندان بودی و غریبانه زیستی و اینک ما نیز در زندانیم، زندانِ دوری از امام... پس بیا و تو که خوب معنی زندان را چشیده ای، برای رهایی مان از این زنجیرِ تنگ و تاریک دعا کن... یا موسی بن جعفر؛ صلوات الله علیک! کیست که نداند، تو باب الحوائجی؛ مشگل گشایی و مستجاب الدعوه ای... 🌔 @drehsanpouresmaeill