eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
671 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
442 ویدیو
21 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تلنگر ۱۰۲۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 آفرینش، نگاهی دیگر ۳۵۲ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اوج خردمندی و حماقت 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۱۰۲۲ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 فضیلت شرکت در جلسه‌ی علمی (سرمقاله ی هفتمین شماره از مجله ی دانش نامه ی علوم قرآن و حدیث) 🔸چه نیک فرموده‌اند بزرگان مذهب بر مبنای فرمایش معصومان(علیهم السلام) که در دین مقایسه نیست؛ چه عقل ما محدود است و مقایسه‌ها بر اساس تصورات و تعلقات شخصی ترسیم می‌شود. 🔸در روایت زیر شخص به دنبال مقایسه بین شرکت در تشیع جنازه و جلسه‌ی دانش‌آموزی است اما پیامبر(صلی الله علیه وآله) افق نگاه او و ما را متفاوت می‌کند: «جَاءَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى النَّبِيِّ صلّی اللهُ علیه و آله فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِذَا حَضَرَتْ جَنَازَةٌ أَوْ حَضَرَ مَجْلِسُ عَالِمٍ، أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيْكَ أَنْ أَشْهَدَ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله: إِنْ كَانَ لِلْجَنَازَةِ مَنْ‏ يَتْبَعُهُا وَ يَدْفِنُهَا فَإِنَّ حُضُورَ مَجْلِسِ الْعَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ، وَ مِنْ عِيَادَةِ أَلْفِ مَرِيضٍ، وَ مِنْ قِيَامِ أَلْفِ لَيْلَةٍ، وَ مِنْ صِيَامِ أَلْفِ يَوْمٍ، وَ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ ُتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى الْمَسَاكِينِ، وَ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ سِوَى الْفَرِيضَةِ، وَ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ سِوَى الْوَاجِبِ تَغْزُوهَا فِي سَبِيلِ اللهِ بِمَالِكَ وَ َفْسِكَ. وَ أَيْنَ تَقَعُ هَذِهِ الْمَشَاهِدُ مِنْ مَشْهَدِ عَالِمٍ؟! أَ مَاعَلِمْتَ أَنَّ اللهَ يُطَاعُ بِالْعِلْمِ، وَ يُعْبَدُ بِالْعِلْمِ، وَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْعِلْمِ، وَ شَرُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْجَهْل‏؟! (فتال نیشابوری، روضة الواعظين، ج‏۱، ص۱۲) يكى از انصار نزد رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! اگر بنا باشد جنازه‏اى را تشييع كنم يا در مجلس درس دانشمندى حاضر شوم، حضور مرا در كدام يك از اين دو بیشتر دوست دارى؟ رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: اگر كسانى باشند كه در پى جنازه رفته و آن را به خاک بسپارند، حاضر شدن در مجلس مرد دانشمند از هزار تشییع جنازه، و ديدار از هزار بيمار، و قیام به عبادت در هزار شب، و روزه داشتن در هزار روز، و صدقه دادن هزار درهم به بينوايان، و از هزار حجّ مستحبى، و از حضور در هزار جنگ در راه خدا- جز جنگ واجب- و دادن مال و جان در اين راه، فضيلتى بيشتر دارد. اينها كجا به پاى حضور در مجلس عالم مى‏رسد؟ آيا نمی دانی كه اطاعت و عبادت خدا نيز به علم است، و نيكى دنيا و آخرت با علم است، و شرّ دنيا و آخرت با جهل و نادانى؟! 🔸وقتی علم عظمتی این چنین دارد باید برای کسب آن تلاش نمود و برای وجدان آن توسل تا«علم مصبوب» الهی بر کویر نادانی ما ببارد. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 نکوهش آرزوی طولانی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۱۰۲۳ 🌔 @drehsanpouresmaeill
Shenakht64-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
43.45M
💠 مجموعه سخنرانی های "شناخت امام مهدی علیه السلام" 🔻 آشنایی با اسماء و صفات و القاب امام دوازدهم 🎙 دکتر احسان پوراسماعیل 💢 جلسه شصت و چهارم ✅ باب الله با تأکید بر ماء معین بودن امام(قسمت چهارم) 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 دلیل خلق دنیا 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 به زمستانی فکر می کنم که برف های آب شده اش، مژده بهار می دهند و "تو" در کنار ما هستی و با راهنمایی هایت، زندگی می کنیم... مردم عالم چه پر امید به "تو" می نگرند و "تو" ایمان، معرفت و برکت را بین آنها تقسیم می کنی و با تمامیَّتِ نورانی ات، ما را تا بلندای آسمان می بری... سرور من! حسرت نبودنت طولانی شده است و ما را بدونِ تو زیستن ممکن نیست، تنها امید آمدنت، ما را در برف روزگار سرپا نگه داشته است... چه زیباست که یخبندان غیبت طولانی ات، آب می شود و شوق وصال"تو" در قلب تک تک ما جاری می شود... بیا و جهانمان را سراسر، پر از عطر زندگی کن... 🌔 @drehsanpouresmaeill
Dr.Ehsan Pouresmael-Delarm57.mp3
2.64M
💠 چرا روز جمعه باید بیشتر از هر زمان دیگر متوقّع ظهور باشیم؟ ⚜ پاسخ به این پرسش را در یک دقیقه بشنویم ✍ در زیارت امام زمان(علیه السلام) در روز جمعه می خوانیم: «هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ» یعنی: امروز، روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت در آن امید می‌رود. 📚ابن طاووس، على بن موسى‏،جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع‏، ص۳۸، قم: دار الرضى‏، ۱۳۳۰ق‏. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 لذت واقعی زندگی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۱۰۲۴ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 بسته های ویژه ی ماه مبارک رمضان کانال، در ادامه ی مطالب سالهای پیشین به شرح زیر است: 🔸جرعه ای از کلام وحی: تصویر برگزیده از هر جزء برای علاقه مندان به قرائت روزانه ی قرآن نیز لینک تحدیر استاد معتز آقایی به نیّت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) قرار خواهد گرفت. 🔸نجوا باخدای مهربان: عبارتی از ادعیه و یا زیارات مأثور 🔸گوهر: ادامه ی تفسیر روزهای دوشنبه که در بهار قرآن به صورت روزانه ارائه می گردد. 🤲 یکدیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 لحظه هایی از زندگی برای خود! 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۱۰۲۵ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۸۲ 🚸 «نشانه های کمبود عزت نفس» 🔻 قسمت هجدهم 🔵 ناتوانی در انتخاب 🔸اگر نمی‌توانید مثلا غذای مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید، شما کمبود عزت نفس دارید! «چی میل داری؟ نمی‌دونم هرچی شما سفارش بدی!»، سناریوی رایجی است که طرف دوم آن معمولا فردی‌ است که به‌دلیل عزت نفس پایین از اتخاذ ساده‌ترین تصمیم‌ها نیز ترس و ابا دارد. چنین افرادی بعد از اینکه در مورد مسئله‌ای تصمیم می‌گیرند ممکن است بارها و بارها تصمیم خود را تغییر دهند. 🔸 با قاطعیت به خودتان بگویید «دنیا به آخر نمی‌رسد اگر فردی که همراه من است غذای موردنظر من را دوست نداشته باشد». 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تأثیر استغفار در زندگی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۱۰۳۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۶۹ 📖 فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ [بقره،۷۹] 🔻پس واى بر آنها كه نوشته‌اى با دست خود مى‌نويسند، سپس مى‌گويند: «اين، از طرف خداست». تا آن را به بهاى اندكى بفروشند. پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و واى بر آنان از آنچه [از اين راه] به دست مى‌آورند. ⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: هَذِهِ لِقَوْمٍ مِنَ الْیَهُودِ. این آیه در حقّ قومی از یهود نازل شده است. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶ و حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۱ ⚜از أمیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ قَدْ بَیَّنَ اللَّهُ تَعَالَی قِصَصَ الْمُغَیِّرِینَ بِقَوْلِهِ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ‌بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً وَ بِقَوْلِهِ وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ وَ بِقَوْلِهِ إِذْ یُبَیِّتُونَ ما لا یَرْضی مِنَ الْقَوْلِ بَعْدَ فَقْدِ ألرّسول مِمَّا یُقِیمُونَ بِهِ أَوَدَ بَاطِلِهِمْ حَسَبَ مَا فَعَلَتْهُ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی بَعْدَ فَقْدِ مُوسَی(علیه السلام) وَ عِیسَی(علیه السلام) مِنْ تَغْیِیرِ التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ تَحْرِیفِ الْکَلِمِ عَنْ مَوَاضِعِه. یعنی: خداوند داستان تحریف‌کنندگان را در عبارات متعدّد بیان‌می‌کند. آنجا که می‌فرماید: فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً و در این سخن الاهی و همانا گروهی از آنان کلام خود را به آهنگ کلام خدا قرائت می‌کنند [تا کسی به تحریفشان پی نبرد] و نیز این سخن شبانه به بیان سخنانی می‌پردازند که خدا راضی نیست، بعد از فقدان رسول‌خدا(صلی الله علیه وآله) در صدد تغییر چیزهایی برآمدند که بطلانش را می‌پسندیدند؛ مانند آنچه یهود و نصاری عمل کردند و پس از فقدان موسی(علیه السلام) و عیسی(علیه السلام) کتاب‌های تورات و انجیل را تغییر داده و به تحریف کلام الاهی پرداختند. 📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۸۹، ص۴۳ و ج۹۰، ص۱۱۲ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۰ ☀️ جزء ۱ 🔻تحدیر جزء اول قرآن کریم 🌐ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۳۸ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۰ ⚜ از امام علی(علیه السلام) نقل است که فرمود:«ای رسول‌خدا! منظور از وَیْلٌ چیست»؟! و قَالَ: وَادٍ فِی جَهَنَّمَ أَکْثَرُ أَهْلِهِ مُعَادُوکَ وَ الْقَاتِلُونَ لِذُرِّیَّتِکَ وَ النَّاکِثُونَ لِبَیْعَتِک. یعنی: فرمودند: «سرزمینی در جهنّم است که بیشتر اهل آن از دشمنان و قاتلان ذریّه‌ی تو و از بیعت‌شکنانت می‌باشند». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۲۱۳ 📖... ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ... [بقره، ۷۹] 🔻سپس می‌گویند: «این، از طرف خداست» ⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: کَتَبُوا صِفَهًًْ زَعَمُوا أَنَّهَا صِفَهًُْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ هِیَ خِلَافُ صِفَتِهِ وَ قَالُوا لِلْمُسْتَضْعَفِینَ مِنْهُمْ هَذِهِ صِفَهًُْ النَّبِیِّ الْمَبْعُوثِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَنَّهُ طَوِیلٌ عَظِیمُ الْبَدَنِ وَ الْبَطْنِ أَصْهَبُ الشَّعْرِ وَ مُحَمَّدٌ(صلی الله علیه و آله) بِخِلَافِهِ وَ هُوَ یَجِیءُ بَعْدَ هَذَا الزَّمَانِ بِخَمْسِمِائَهًِْ سَنَهًٍْ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِذَلِکَ لِتَبْقَی لَهُمْ عَلَی ضُعَفَائِهِمْ رِئَاسَتُهُمْ وَ تَدُومَ لَهُمْ إِصَابَاتُهُمْ وَ یَکُفُّوا أَنْفُسَهُمْ مَئُونَهًَْ خِدْمَهًِْ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ خِدْمَهًِْ عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ أَهْلِ خَاصَّتِهِ. یعنی: از خودشان صفتی را که پنداشته‌بودند مربوط به محمّد(صلی الله علیه وآله) است نوشتند؛ در حالی‌که آن خلاف ویژگی‌های آن حضرت بود. و به مردم مستضعف (عوام و نادانان) خود گفتند: «این خصوصیّت پیامبر آخرالزّمان است؛ او فردی قدبلند، تنومند با شکمی بزرگ و موهای قرمز است». در حالی‌که مشخّصات آن حضرت خلاف آن‌ها بود و اینکه [می‌گفتند]: «او پانصدسال پس از این زمان خواهد آمد». و از گفتن این بافته‌ها تنها قصد ابقای ریاست خود بر آن ضعفا و تداوم نفوذ بر آنان را داشتند و خود را از زحمت خدمت به رسول‌خدا(صلی الله علیه وآله) و خدمت به علی(علیه السلام) و اهل‌بیت(علیهم السلام) و خاصّان او بازمی‌داشتند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۹۹ و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶؛ فیه: «اهداف» زیادهًْ ⚜ از امام باقر(علیه السلام)‌نقل است که فرمود: أَنَّهُمْ عَمَدُوا إِلَی التَّوْرَاهًِْ وَ حَرَّفُوا صِفَهًَْ النَّبِیِّ(صلی الله علیه و آله) لِیُوقِعُوا الشَّکَّ بِذَلِکَ عَلَی الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْیَهُودِ ... کَانَ صِفَتُهُ فِی التَّوْرَاهًِْ أَسْمَرَ رَبْعَهًًْ فَجَعَلُوهُ آدَمَ(علیه السلام) طِوَالًا. یعنی: علماء یهود قصد تغییر تورات را کردند و صفات پیامبر(صلی الله علیه وآله) را در آن تحریف کردند تا مستضعفان(عوام و نادانان) یهودی به شک بیفتند[و به پیامبر ایمان نیاورند]. مشخّصات قیافه‌ی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در تورات «سبزه» و «معتدل‌القامهًْ» بود؛ آنها (علمای یهود) آن را به «گندمگون» و «بلندقامت» تغییردادند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹، ص۶۵ و نورالثقلین؛ فیه: «لیرفعوا» بدلٌ «لیوقعوا» و «کان صفته فی التوراهًْ اسمر ربعهًْ فجعلوه آدم طوالا» محذوفٌ ⚜ از امام صادق(علیه السلام)‌ نقل است که فرمود: خَرَجَ عَبْدُ اللَّهِ‌بْنُ‌عَمْرِوبْنِ‌الْعَاصِ مِنْ عِنْدِ عُثْمَانَ فَلَقِیَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)، فَقَالَ لَهُ یَا عَلِیُّ(علیه السلام)! بِتْنَا اللَّیْلَهًَْ فِی أَمْرٍ نَرْجُو أَنْ یُثَبِّتَ اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّهًَْ، فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام): لَنْ یَخْفَی عَلَیَّ مَا بَیَّتُّمْ فِیهِ، حَرَّفْتُمْ وَ غَیَّرْتُمْ وَ بَدَّلْتُمْ تِسْعَمِائَهًِْ حَرْفٍ، ثَلَاثَمِائَهًٍْ حَرَّفْتُمْ، وَ ثَلَاثَمِائَهًٍْ غَیَّرْتُمْ، وَ ثَلَاثَمِائَهًٍْ بَدَّلْتُمْ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ. یعنی: عبدالله پسر عمروبن‌عاص از نزد عثمان خارج شد. امیرالمومنین(علیه السلام) را دید و به ایشان گفت: «ای علی! شب را در امری و در سخن‌گفتن درباره‌ی موضوعی به صبح رساندیم که امیدواریم [با آن تصمیمات] خداوند این امّت را ثابت‌قدم و ماندگار بدارد». امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود: «آنچه که شما شبانه درباره‌ی آن سخن گفتید و پیرامون آن شب را به صبح رساندید بر من پوشیده‌نیست؛ شما نهصد حرف را تحریف‌کرده و تغییرداده و جابجاکردید؛ سیصدحرف را تحریف‌کردید و سیصد سخن را تغییرداده و سیصد کلام را جابجا کردید. پس وای بر کسانی‌که به دست خود کتاب می‌نویسند سپس می‌گویند این سخن ازجانب پروردگاراست». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۰، ص۱۷۸ و ج۸۹، ص۵۵ و العیاشی،التفسیر، ج۱، ص۴۷ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۱ ☀️ جزء ۲ 📖 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ 🔻تحدیر جزء دوم قرآن کریم 🌐ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۳۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill