💠 گزارش میلاد امام زمان(عجل الله فرجه)
🔸"حكیمه خاتون"،خواهر امام هادى، و عمه امام حسن عسكرى(علیهم السلام) است. بانویی عالِم، فاضل و پرهیزکار که گزارش میلاد امام زمان مان(عجل الله فرجه) از زبان او چنین آمده است: (۱)
🔸 "امام حسن عسكرى(علیه السلام) برایم پیغام فرستاد: «عمه جان امشب براى افطار به نزد ما بیا، زیرا امشب، شب نیمه ی شعبان است، و آن شبى است كه خداى تبارك و تعالى حجت خویش را بر زمین، در آن پدید خواهد آورد» ...
عرضه داشتم: «جانم به فدایت، هیچ اثر حمل در نرجس خاتون نمیبینم.»
فرمود: «آرى، ولى حقیقت، همان است كه به تو گفتم.»...
🔸به صحن خانه رفتم تا از فرا رسیدن اذان صبح آگاه شوم. دیدم سپیده نخستین پدیدار گشته، ولى نرجس خاتون همچنان خفته بود. اینجا بود كه دچار تردید شدم؛ ناگاه امام (علیه السلام)، از همانجا كه نشسته بود، فرمود:
«عمه شتاب نكن! آگاه باش كه وعده ی الهى نزدیك است.»
🔸من نشستم و مشغول تلاوت قرآن شدم. ناگهان نرجس خاتون مضطرب و هراسان برخاست.
به سویش دویدم و گفتم: «در امان خدا و در پناه نام خدا باشى. آیا چیزى حس مىكنى؟»
گفت: «آرى، عمه جان.»
یك لحظه من و نرجس را حالت رخوت و بىخبرى فرا گرفت. ناگهان متوجه شدم كه نور یزدان قدم در عرصه ی گیتى نهاده است.
دیدم كه حجت خدا اعضاى سجده را بر زمین نهاده، پیشانى بندگى بر آستان معبود گذاشته است.
او را در آغوش كشیدم و دیدم بسیار پاك و پاكیزه است.
حجت خدا را پیش پدرش بردم. [کودک را در آغوش گرفت] ... دست مباركش را بر چشمها، گوشها و مفاصل او كشید.
🔸سپس فرمود: «پسرم سخن بگو».
حجت خدا (مهدی) بر یكتایی خداوند و رسالت پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) گواهى داد؛ آنگاه بر یكایك امامان، از امیرمؤمنان تا پدر بزرگوارش درود فرستاد و ساكت شد.
📚 شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 424.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 روز نیمه ی شعبان، آغاز غیبت کبری
▫️در اخبار وارد شده است که جناب ابوالحسن علیّ بن محمّد سَمُرِی، آخرین نائب خاص امام عصر(علیه السلام)در دوران غیبت صغری، در نیمه ی شعبان سال 328 یا 329 هجری وفات یافت.
📚 شیخ صدوق،كمال الدين، ج2، ص503
شیخ طبرسی، إعلام الورى، ص445
علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج51،ص360 و 366
بنابراین روز نیمه ی شعبان، آغاز غیبت کبرای حضرتش نیز محسوب می شود و توصیه می شود که در این روز بر تعجیل فرج آن بزرگوار دعا نموده و پایان غیبت کبرای حضرتش را از خداوند متعال تقاضا نماییم.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠سلام بر تو ای ریسمان الهی
🍒وقتی گیلاس با بند باریکش به درخت متصل است، همه ی عوامل در جهت رشدش در تلاشند...
▫️باد باعث طراوتش میشود.
▫️آب باعث رشدش میشود.
▫️و آفتاب پختگی و کمال میبخشد.
👌اما …
به محض پاره شدن آن بند و جدا شدن از درخت،
▫️آب باعث گندیدگی
▫️باد باعث پلاسیدگی
▫️و آفتاب باعث پوسیدگی و ازبین رفتن طراوتش می شود...
👈بنده بودن یعنی همین، یعنی بند به خدا بودن، که اگر این بند پاره شد، دیگر همه ی عوامل در نابودی ما مؤثر خواهد بود.
🔸 پول، قدرت، شهرت، زیبایی و ... تا بند به خداییم برای رشد ما، مفید و بسیار هم خوب است اما به محض جدا شدن بند بندگی، همهی آن عوامل باعث تباهی و فساد ما می شود.
🔸 بندِ ارتباط ما به خدا در هر زمان حجت خدا در آن زمان است:
«و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا»
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 شهر که چراغانی میشود!
شهر که چراغانی میشود،
سینی شربت که تعارفمان میکنند،
ریسههای رنگی جلوی مغازهها که برق میزنند،
طاقنصرتها را که غرق در نور میبینم،
دلم میگیرد،
چشمم پر از اشک میشود،
و همهی وجودم،
میسوزد،
چرا که،
دوباره یادم میافتد که شما نیستید!
دوباره دلشورهام میگیرد،
و نگرانی به سراغم میآید که؛
نکند نیامدن شما بیشتر به درازا بکشد!
میدانم منتظرِ دلِ توبه کردهی من هستید!
میدانم عادت کردهام، بیشما زندگی کردن را !
میدانم در شلوغیهای دلم جایی برایتان نگذاشته ام!
اما،
این روزها،
روزهای شماست!
و دلمان عجیب هوای آمدن شما را کرده!
این روزها دلمان مثل شهرمان بیشتر رنگ و بوی شما را دارد!
و زبانمان بیشتر برایتان به دعا گشوده میشود!
و این اندک توشهی ماست!
و شما فرزند کرامتید و معدن بخشش!
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مصاحبه ی تسنیم با دکتر احسان پوراسماعیل
🔰 جامعه به جای انتظار،منتظر علائم ظهور است!
🌐 http://tn.ai/1716507
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مصاحبه ی خبرگزاری تسنیم به مناسبت نیمه ی شعبان
🔻قسمت اول:
💢تسنیم: در ابتدا توضیحی درباره ی آیات وعده و وعید در قرآن کریم بفرمایید؟
🔸 «وعد» در اصطلاح بهمعنی متعهّد شدن بر انجام کاری اعم از خیر و شر است. خداوند در قرآن کریم، هم نوید و بشارتِ پاداش به مؤمنان را داده است که از آن به (وعده) نام برده میشود و هم تهدید به کیفر داده که از آن به (وعید) یاد میشود. آنچه از آیات بهطور واضح مشخص میشود، عدم تخلف خداوند در وعدهای الهی است «إِنَّ اللَّهَ لایُخْلِفُ الْمیعاد» یا تعبیر «...أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ» (یونس،55) یعنی آگاه باشید که وعده ی خداوند حقّ است. برای دستیابی به تصویر درستی از مجموعه وعده و وعیدهای خداوند، باید به قرآن و روایاتِ مأثور کنار یکدیگر مراجعه کنیم تا به ترسیم دقیقی از فرجام بشر دست یابیم.
💢تسنیم: آیا میتوان این دو مقوله را برای درک بیشتر تقسیمبندی کرد؟
🔸بله همینطور است، از طریق گونهشناسی وعدهها و وعیدهای خداوند متعال، میتوانیم آنها را به چند قسمت تقسیم کنیم:
⏺ اول: وعدههای بهشت که برای ایجاد انگیزه ی انسان برای نیک زیستن ارائه شده است، به همین مناسبت وعیدهای دوزخ را شاهد هستیم که برای جلوگیری انسان از اعمال ناشایست مطرح شده است، بهعنوان مثال، خداوند در آیه 122 سوره نساء میفرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً» و کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، بهزودى آنها را در باغهایى از بهشت وارد مىکنیم که از زیر درختان آن نهرها روان است، همیشه در آن جاودان هستند، وعده ی خداوند حق است و کیست که در گفتار و وعدههایش، از خدا صادقتر باشد؟ یا آیه ی شریفه «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ» و دوزخ، میعادگاه همه آنهاست (حجر43 و 44).
⏺ دوم: وعدههایی که درباره ی مسأله ی قیامت مطرح است: این وعدهها که بیشترین آیات را به خود اختصاص دادهاند، از یقینی و قریب الوقوع بودن روز جزا یاد میکند؛ مثلاً آیه 4 سوره یونس: «إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ یَبْداُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُه...» بازگشت همه شما بهسوى اوست، خداوند وعده حقّى فرموده او آفرینش را آغاز مىکند.
⏺ سوم: وعدههایی در خصوص ظهور امام زمان(عجل الله فرجه). این وعدهها که از بزرگترین اتفاقات هستی در آخرالزمان یاد میکند شامل حوادث آخرالزمان است و بسیاری از آیات مسأله ی قیامت در تفسیر و تأویل در این قسم از آیات مشترک هستند، بهعنوان مثال، آیه ی 55 سوره ی نور: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِم»؛ خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند وعده مىدهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید.
🔰آثار تربیتی وعدههای آخرالزمانی
همه ی این وعده و وعیدها در یک هدف مشترک هستند و آن آثار تربیتی است که بر هر یک مترتب میشود؛ وعده و وعیدهای قرآن و حدیث برای رسیدن انسان به کمال بندگی مطرح شده است، بنابراین با توجه به این آیات به برنامهریزی خداوند برای نظام آفرینش میتوان پی برد.
🌔 @drehsanpouresmaeill