💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۰
⚜ ۷ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ زنده شدن دین
🔸رهاورد حکومت مهدوی آرزوی تمام انبیاء و اولیاء و صالحان و بلکه تمامی بشریت است و در روایات بهصورت گسترده به آن پرداخته شده است.
🔸گذشت زمان، غیبت امام زمان(علیه السلام) و وجود تحریفگران و بدعتگزاران در طول تاریخ، باعث تغییر چهره ی دین و دستورات دینی میشود، تا آنجا که دین به ظاهر مرده و کهنه شده بهحساب میآید و دستورات آن به تعطیلی کشیده میشود؛ از اینرو با ظهور حضرت دستورات دین آن چنان که هست، بیان و اجرا میشود.
🔸 به این جهت، آن حضرت احیاکننده دین شمرده شده است. در زیارت جامعه میخوانیم: «حَتّی یُحیِیَ اللّه ُ تَعالی دِینَهُ بِکُمْ؛ تا اینکه خداوند دینش را بهوسیله شما زنده گرداند.»
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 کارگاه جهاد تبیین
🔸چهارمین دوره ی آموزشی مربیان
🔻طرح جامع کاهش آسیب های اجتماعی
🎙ارائه: دکتر احسان پوراسماعیل
📅 پنج شنبه، ۱۱/ اسفند/ ۱۴۰۱
🕣 ۸:۳۰ صبح
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۱
⚜ ۶ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ حکومت اهل بیت(علیهم السلام)
🔸از امام علی(علیه السلام) نقل است که فرمود: «وَ یُحْیِی مَیِّتَ الْکِتابِ وَ السُّنَّةِ؛ و[مهدی بخش های] مرده کتاب [خدا] و سنّت[پیامبر صلی الله علیه و آله] را زنده می کند.»
🔸 با زنده شدن دین است که اهل بیت(علیهم السلام) به منزلت دیگری دست می یابند و به تعبیری که در زیارت جامعه آمده به تمکن و قدرت می رسند: «یُمَکِّنَکُمْ فِی اَرْضِهِ»
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه یازدهم
✅ فرجام شناخت
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۲
⚜ ۵ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ مستند قرآنی کلام امام
🔸 کلام امام هادی(علیه السلان) در زیارت جامعه مستند قرآنی دارد:
🔸 «وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛ یعنی:«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد؛ همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده است. برایشان پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می کند؛[آنچنان] که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقان اند.»
🔸 در آیه ی دیگر فرمود: «اعْلَمُوآ أَنَّ اللّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنّا لَکُمُ الآْیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»؛
یعنی:«بدانید خداوند زمین را بعد از مردنش زنده می گرداند. به تحقیق آیات را برای شما بیان کردیم، شاید تعقل کنید.»
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
🔸 دل آرام ۳۲۵
💠 ناگهانی
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۳
⚜ ۴ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ روشن شدن زمین
🔸امام هادی(علیه السلام) در بخشی از زیارت جامعه کبیره با عبارت «وَ اَشْرَقَتِ الاَرْضُ بِنُورِکُمْ؛ و زمین با نور شما روشن میشود.» از یکی دیگر از فضایل امام زمان(علیه السلام) پرده برداشته و ایشان را به عنوان نور الهی در زمین معرفی میکند.
🔸مرحوم شیخ مفید نیز روایتی نقل کرده است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «إذا قام قائمنا أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنى العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمه»: «وقتی قائم ما(عجل الله فرجه) ظهور نماید مردم از نور خورشید بینیاز شده و تاریکیها از بین خواهد رفت».
📚ارشاد مفید،ج۲،ص۳۸۱ و هم چنین طوسی، الغیبه، ص۴۶۷.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 ای نورِ چشم پدر...
چشم و چراغِ مادر...
و ای بالابلندِ ماهرو...
در شب میلادت، با آن نفس های پاکیزه، دستانت را به آسمان بالاببر و از خداوند فرج بخواه و البته سعادتی نیک چون خودت برای تک تک مان که در راه مولای مان عاقبت به خیر شویم...
ای که صدای دعایت برای پروردگار شنیدنی است،
میلادت نورباران
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۴
⚜ ۳ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ روشنی بخش عالم
🔸امام هادی(علیه السلام) در زیارت جامعه کبیره، از یکی دیگر از فضایل بیکران امام زمان(علیه السلام) پرده برداشته و ایشان را به عنوان نور الهی در زمین معرفی میکند.
🔸امام عصر(علیه السلام) روشنایی بخش تمام عالم است، هم اصل وجودش و هم هدایت و راهنماییهای او، موجب درخشندگی جهان هستی شده است.
🔸فرق واژه ی اشراق با طلوع این است که در مفهوم واژه ی اشراق، علاوه بر طلوع، اضائه و نورافشانی نیز گنجانده شده، به گونهای که درخشندگی و تابش آن بسیار زیاد بوده و در نقطه مرتفعی قرار گرفته است.
📚النهایه،ج۳،ص۴۶۴ و العین،ج۵،ص۳۸
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 چشمه سار تربیت ۴۰
🚸 «نشانه های بلوغ هیجانی چیست؟»
🔻 قسمت ششم
🔸 کسانی که دارای بلوغ هیجانی هستند متوجه تاثیر عمیق موارد کوچک مثل خواب، سطح قندخون و استرس بر حال خود هستند چون قرار است به بهترین شکل بندگی خدا کنند.
🔸بنابراین قبل از اینکه یک بحث جدی را شروع کنند، مطمئن هستند که خوب استراحت کرده اند، گرسنه نیستند... و در یک جمله علائم هشدار دهنده ای وجود ندارد.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۷۵
⚜ ۲ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ تحلیلی بر نورانیت امام
🔸از مرحوم سيّد عبدالله شُبَّر صاحب "الانواراللامعهْْ" نقل شده كه در شرح اين جمله فرموده است:
(اَيْ بِنُورِ وُجُودِكُمْ فَاِنَّهُ لَوْلاكُمْ لَما وَجَدَتْ هِيَ وَ غَيْرِها مِنَ الْمُوجُوداتِ وَ اَفْرَدَ النّورُ لِاَنَّهُمْ نُورٌ واحِدٌ)؛
یعنی:به نور وجود شما زمين روشن گرديد زيرا اگر شما نبوديد، نه زمين بود و نه غير زمين از ساير موجودات و كلمهي نور در اين جمله مفرد آمده است چون همهي اين خاندان، نور واحد هستند.
به عبارت دیگر امام در تكوّن و هستي عالم امكان، دخالت دارد و وجودش به اذن خدا، هستي بخش به عالم است.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
🟢 گوهر ۱۹۱
📖 وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ [بقره، ۵۰]
🔻و [ياد كنيد] هنگامى كه دريا را برايتان شكافتيم؛ و شما را نجات داديم؛ و فرعونيان را غرق ساختيم؛ در حالى كه شما تماشا مىكرديد.
⚜امامعسکری (علیه السلام)می فرماید: ذَلِکَ أَنَّ مُوسَی (علیه السلام) لَمَّا انْتَهَی إِلَی الْبَحْرِ أَوْحَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ: قُلْ لِبَنِیإِسْرَائِیلَ جَدِّدُوا تَوْحِیدِی وَ أَمِرُّوا بِقُلُوبِکُمْ ذِکْرَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) سَیِّدِ عَبِیدِی وَ إِمَائِی وَ أَعِیدُوا عَلَی أَنْفُسِکُمُ الْوَلَایَهًَْ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) أَخِی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ قُولُوا: اللَّهُمَّ بِجَاهِهِمْ جَوِّزْنَا عَلَی مَتْنِ هَذَا الْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ یَتَحَوَّلُ لَکُمْ أَرْضاً فَقَالَ لَهُمْ مُوسَی (علیه السلام) ذَلِکَ فَقَالُوا تُورِدُ عَلَیْنَا مَا نَکْرَهُ وَ هَلْ فَرَرْنَا مِنْ فِرْعَوْنَ إِلَّا مِنْ خَوْفِ الْمَوْتِ وَ أَنْتَ تَقْتَحِمُ بِنَا هَذَا الْمَاءَ الْغَمْرَ بِهَذِهِ الْکَلِمَاتِ وَ مَا یرینا {یُدْرِینَا} مَا یَحْدُثُ مِنْ هَذِهِ عَلَیْنَا فَقَالَ لِمُوسَی کَالِبُ بْنُ یُوحَنَّا وَ هُوَ عَلَی دَابَّهًٍْ لَهُ وَ کَانَ ذَلِکَ الْخَلِیجُ أَرْبَعَهًَْ فَرَاسِخَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ أَمَرَکَ اللَّهُ بِهَذَا أَنْ نَقُولَهُ وَ نَدْخُلَ الْمَاءَ. فَقَالَ: نَعَمْ! فَقَالَ: وَ أَنْتَ تَأْمُرُنِی بِهِ. قَالَ: نَعَمْ! قَالَ: فَوَقَفَ وَ جَدَّدَ عَلَی نَفْسِهِ مِنْ تَوْحِیدِ اللَّهِ وَ نُبُوَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمَا کَمَا أُمِرَ بِهِ ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ! بِجَاهِهِمْ جَوِّزْنِی عَلَی مَتْنِ هَذَا الْمَاءِ ثُمَّ أَقْحَمَ فَرَسَهُ فَرَکَسَ عَلَی مَتْنِ الْمَاءِ وَ إِذَا الْمَاءُ تَحْتَهُ کَأَرْضٍ لَیِّنَهًٍْ حَتَّی بَلَغَ آخِرَ الْخَلِیجِ ثُمَّ عَادَ رَاکِضاً ثُمَّ قَالَ لِبَنِیإِسْرَائِیلَ: یَا بَنِیإِسْرَائِیلَ! أَطِیعُوا مُوسَی فَمَا هَذَا الدُّعَاءُ إِلَّا مِفْتَاحُ أَبْوَابِ الْجِنَانِ وَ مَغَالِیقُ أَبْوَابِ النِّیرَانِ وَ مُسْتَنْزَلُ الْأَرْزَاقِ وَ جَالِبٌ عَلَی عَبِیدِ اللَّهِ وَ إِمَائِهِ رِضَا الْمُهَیْمِنِ الْخَلَّاقِ فَأَبَوْا وَ قَالُوا: نَحْنُ لَا نَسِیرُ إِلَّا عَلَی الْأَرْض فَأَوْحَی اللَّهُ إِلی مُوسی أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ وَ قُلِ اللَّهُمَّ بِجَاهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ لَمَّا فَلَقْتَهُ فَفَعَلَ فَانْفَلَقَ وَ ظَهَرَتِ الْأَرْضُ إِلَی آخِرِ الْخَلِیجِ فَقَالَ مُوسَی (علیه السلام):ادْخُلُوهَا قَالُوا الْأَرْضُ وَحِلَهًٌْ نَخَافُ أَنْ نَرْسُبَ فِیهَا. فَقَالَ اللَّهُ: یَا مُوسَی (علیه السلام)! قُلِ اللَّهُمَّ بِجَاهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) جَفِّفْهَا فَقَالَهَا فَأَرْسَلَ اللَّهُ عَلَیْهَا رِیحَ الصَّبَا فَجَفَّتْ وَ قَالَ مُوسَی (علیه السلام): ادْخُلُوهَا. قَالُوا: یَا نَبِیَّ اللَّهِ نَحْنُ اثْنَتَا عَشْرَهًَْ قَبِیلَهًًْ بَنُو اثْنَیْ عَشَرَ آبَاءٍ وَ إِنْ دَخَلْنَا رَامَ کُلُّ فَرِیقٍ مِنَّا تَقَدُّمَ صَاحِبِهِ فَلَا نَأْمَنُ وُقُوعَ الشَّرِّ بَیْنَنَا فَلَوْ کَانَ لِکُلِّ فَرِیقٍ مِنَّا طَرِیقٌ عَلَی حِدَهًٍْ لَأَمِنَّا مَا نَخَافُهُ فَأَمَرَ اللَّهُ مُوسَی (علیه السلام) أَنْ یَضْرِبَ الْبَحْرَ بِعَدَدِهِمُ اثْنَتَیْ عَشْرَهًَْ ضَرْبَهًًْ فِی اثْنَیْ عَشَرَ مَوْضِعاً إِلَی جَانِبِ ذَلِکَ الْمَوْضِعِ وَ یَقُولُ: اللَّهُمَّ! بِجَاهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ بَیِّنِ الْأَرْضَ لَنَا وَ أَمِطِ الْمَاءَ عَنَّا فَصَارَ فِیهِ تَمَامُ اثْنَی عَشَرَ طَرِیقاً وَ جَفَّ قَرَارُ الْأَرْضِ بِرِیحِ الصَّبَا فَقَالَ: ادْخُلُوهَا قَالُوا. کُلُّ فَرِیقٍ مِنَّا یَدْخُلُ سِکَّهًًْ مِنْ هَذِهِ السِّکَکِ لَا یَدْرِی مَا یَحْدُثُ عَلَی الْآخَرِینَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: فَاضْرِبْ کُلَّ طَوْدٍ مِنَ الْمَاءِ بَیْنَ هَذِهِ السِّکَکِ فَضَرَبَ وَ قَالَ: اللَّهُمَّ بِجَاهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ لَمَّا جَعَلْتَ هَذَا الْمَاءَ طَبَقَاتٍ وَاسِعَهًًْ یَرَی بَعْضُهُمْ بَعْضاً مِنْهَا فَحَدَثَتْ طَبَقَاتٌ وَاسِعَهًٌْ یَرَی بَعْضُهُمْ بَعْضاً مِنْهَا ثُمَّ دَخَلُوهَا.
🌔 @drehsanpouresmaeill
یعنی: امام عسکری (علیه السلام) می فرماید:[قصّه چنین است که] هنگامیکه موسی(علیه السلام) [در پی گریز از فرعون] به دریا رسید، خداوند عزّوجلّ به او وحی کرد: «به بنیاسرائیل بگو دوباره مرا به یگانگی یادکنید و در قلبهایتان، یاد محمّد (صلی الله علیه وآله) سرور تمامی بندگان زن و مرد مرا بگذرانید و مجدداً در دلهایتان ولایت علی(علیه السلام)، برادر محمّد و ولایت خاندانش(علیهم السلام) را تکرار کرده و بگویید: «خداوندا! به حقّ شکوه ایشان، ما را از روی این آب بگذران» تا اینگونه آب برایتان به خشکی تبدیل شود. [و بتوانید از آن عبور کنید] پس موسی(علیه السلام) این سخن خدا را به بنیاسرائیل گفت. آنان گفتند: «آیا ما را به کاری وامیداری که آن را ناپسند میداریم؟! مگر نه این است که ما بهخاطر ترس از مرگ از دست فرعونیان در گریزیم؟ حال تو میخواهی با گفتن این کلمات ما را به میان این دریای خروشان بفرستی؟ درحالیکه نمیدانیم با انجام این کار، چه بر سر ما خواهد آمد»؟ کالببنیوحنا سوار بر اسب و رو به روی آن خلیج چهار فرسخی به موسی(علیه السلام) گفت: «ای پیامبر خدا! آیا خداوند تو را فرمان داده که ما این کلمات را بر زبان آوریم و به آب داخل شویم»؟ موسی فرمود: «بله»! کالب گفت: «و تو امر میکنی که چنین کنیم»؟ فرمود: «بله»! پس، کالب ایستاد و همانطور که موسی(علیه السلام) فرمان دادهبود، خدا را به یگانگی، محمّد(صلی الله علیه وآله) را به پیامبری و علی(علیه السلام) و پاکان خاندان ایشان را به ولایت، یاد کرد. سپس گفت: «خدایا! به حقّ شکوه ایشان مرا از روی این آب بگذران». و سپس با اسب به آب زد و بر روی آن تاخت. ناگهان آب دریا به زیر پای اسب او چون زمینی نرم شد؛ تا اینکه به آن سوی خلیج رسید و باز اسب را تاخت و برگشت و رو به بنیاسرائیل گفت: «ای بنیاسرائیل! از خداوند و از موسی(علیه السلام) فرمان برید که این دعا، کلید گشودن درهای بهشت و بستن درهای دوزخ، سبب نزول روزی و خشنودی آفریدگار قادر متعال از بندگان زن و مرد خود میشود». امّا آنان سرپیچی کرده و گفتند: «ما فقط روی زمین حرکت میکنیم.» آنگاه خداوند متعال به موسی وحی کرد که عصایت را به دریا (رود نیل) بزن و بگو: خداوندا! به شکوه محمّد و خاندان پاک او (علیهم السلام)، این دریا را بشکاف». چون چنین گفت، دریا شکافتهشد و زمین تا آن سوی خلیج نمایان گشت. موسی(علیه السلام) گفت: «داخل شوید». گفتند: «زمین گلآلود است و میترسیم در آن فرورویم». خداوند عزّوجلّ فرمود: «ای موسی! بگو خداوندا! به حق شکوه محمّدو خاندان پاکش (علیهم السلام) زمین را خشک فرما.» [چون موسی (علیه السلام) چنین گفت] خداوند باد صبا را فرستاد و آن زمین خشک شد. موسی(علیه السلام) گفت: «داخل شوید». گفتند: «ای پیامبر خدا! ما دوازده قبیله از دوازده پدر هستیم؛ اگر از یک راه داخل شویم، هر قبیلهای میخواهد از همراهان خود پیشی گیرد و این گونه، از درگرفتن نزاع بین قبیلهها در امان نخواهیمبود؛ پس اگر برای هر گروه از ما راهی جداگانه باشد، از آنچه که بر آن بیم داریم (نزاع) در امان خواهیم بود». خداوند به موسی (علیه السلام) فرمان داد تا با عصای خود به تعداد قبایل آنها، به دوازده نقطه دریا، دوازده ضربه بزند و بگوید: «خداوندا! به حقّ شکوه محمّد (و خاندان پاکش (علیهم السلام)، زمین را به ما بنما و آب را از ما دور گردان». پس، دوازده راه در میان دریا گشودهشد و زمین کف دریا، با وزش باد صبا خشکید. موسی (علیه السلام) گفت: «داخل شوید». گفتند: «اگر هرگروه از ما پا در یکی از این راهها بگذارد، نخواهد دانست چه بر سر دیگران میآید.» خداوند عزّوجلّ فرمود: [با عصای خود] به هر یک از این موجهای بلند [که راههای دوازدهگانه را از هم تفکیک میکند] ضربه بزن [تا باز شود و هرگروه، گروه دیگر را ببیند] موسی (علیه السلام)چنین کرد و گفت: «خداوندا! به حقّ شکوه محمّد (و خاندان پاکش (علیهم السلام)، در این دریا راههای فراخی بگشا؛ به گونهای که اینان یکدیگر را ببینند». پس، چنین شد و آنها به دریا داخل شدند».
📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۳۸و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۵
🌔 @drehsanpouresmaeill