💠 بسته های ویژه ی ماه مبارک رمضان کانال، در ادامه ی مطالب سالهای پیشین به شرح زیر است:
🔸جرعه ای از کلام وحی: برگزیده ی از هر جزء به شکل روزانه
🔸نجوا باخدای مهربان: عبارتی از ادعیه و زیارات ماثور
🔸گوهر: ادامه ی تفسیر روزهای دوشنبه که در بهار قرآن به صورت روزانه ارائه می گردد.
📖 از علاقه مندان به تلاوت روزانه ی قرآن نیز دعوت می شود با مراجعه به بخش فایل های صوتی کانال، یا از طریق لینک زیر تحدیر استاد معتز آقایی را دریافت نمایند و آن را به نیّت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) هر روز قرائت کنند.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۰
☀️ جزء ۱
📖... وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ
🔻تحذیر جزء اول قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/135
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۹۳
📖 ... أَرْبَعينَ لَيْلَةً ... [بقره، ۵۱]
🔻[به مدّت] چهل شب
⚜ از امامعسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: أَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ ... یَصُومَ ثَلَاثِینَ یَوْماً عِنْدَ أَصْلِ الْجَبَلِ فَظَنَّ مُوسَی (علیه السلام) أَنَّهُ بَعْدَ ذَلِکَ یُعْطِیهِ الْکِتَابَ فَصَامَ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا کَانَ آخِرُ الْیَوْمِ اسْتَاکَ قَبْلَ الْفِطْرِ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَا مُوسَی (علیه السلام) أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ خَلُوفَ فَمِ الصَّائِمِ أَطْیَبُ عِنْدِی مِنْ رِیحِ الْمِسْکِ صُمْ عَشْراً آخَرَ وَ لَا تَسْتَکْ عِنْدَ الْإِفْطَارِ فَفَعَلَ ذَلِکَ مُوسَی (علیه السلام) وَ کَانَ وَعَدَهُ اللَّهُ أَنْ یُعْطِیَهُ الْکِتَابَ بَعْدَ أَرْبَعِینَ لَیْلَهًًْ فَأَعْطَاهُ إِیَّاهُ.
یعنی: خداوند عزّوجلّ به موسی (علیه السلام) فرمان داد ... در پایهی کوه سیروز، روزه بگیرد. موسی(علیه السلام) گمانکرد بعد از این سیروز کتاب الهی بر او نازل میشود. پس سیروز روزه گرفت؛ در آخرین روز و قبل از افطار، مشغول مسواکزدن دندان خود شد که در این هنگام خداوند به او وحی کرد «ای موسی! آیا تو میدانی که بوی بد دهان روزهدار (در اثر روزه) نزد من از بوی خوش مسواک، خوشبوتر است؟ پس ده روز دیگر نیز روزه بگیر و هنگام افطار مسواک مزن». موسی (علیه السلام) نیز چنین کرد. خداوند هم به او وعده داد که کتاب تورات را بعد از چهل شب بر او نازل کند و چنین نیز شد.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۰ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۷
⚜ از امام باقر (علیه السلام)نقل است که فرمود:کَانَ فِی الْعِلْمِ وَ التَّقْدِیرِ ثَلَاثِینَ لَیْلَهًًْ ثُمَّ بَدَا لِلَّهِ فَزَادَ عَشْراً فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ لِلْأَوَّلِ وَ الْآخِرِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً.
یعنی: [میزان به طول انجامیدن میقات موسی(علیه السلام) با پروردگارش] در علم و تقدیر الهی، سیشب رقم خورده بود؛ سپس خداوند صواب دید حکم خود را تغییر دهد و ده شب بر آن بیفزاید. پس دورهی ملاقات، از اول تا آخر، چهل شب شد.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۲۶ و العیاشی، التفسیر، ج۱، ص۴۴
⚜ فضیل بن یسار می گوید از امام باقر (علیه السلام) در مورد ظهور پرسیدم: لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ! کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ! کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ! إِنَّ مُوسَی(علیه السلام) لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ: قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی(علیه السلام) فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا فَإِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَی مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَ إِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَی خِلَافِ مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ تُؤْجَرُوا مَرَّتَیْن.
یعنی: «آیا این امر (امر ظهور قائم) (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقت معیّنی دارد»؟ فرمود: «کسانی که [برای این امر] وقت معیّن میکنند دروغ میگویند؛ و این کلام را سه بار تکرار فرمود». پس فرمود: «هنگامیکه موسی(علیه السلام) به دعوت پروردگار خود بیرون شد، به قومش سیروز وعده داد[که پس از آن سیروز برایشان کتاب الهی نازلشده بیاورد] و هنگامی که خداوند دهروز بر آن سیروز افزود، قوم او گفتند: «موسی با ما خلف وعده کرد». سپس کردند آنچه کردند. (منظور کارهایی است که بنیاسرائیل پس از تأخیر موسی (علیه السلام) مرتکب شدند و در تاریخ و روایات دربارهی آنها سخن گفته شده است. مثلاً دست از پرستش خدا برداشته و گوسالهی سامری را پرستیدند). پس هرگاه ما حدیثی را برای شما بازگو کردیم و طبق آنچه برای شما گفتهایم پیش آمد، شما بگوئید «خداوند راست فرموده است»! و هرگاه حدیثی را برای شما بازگو کردیم امّا خلاف آنچه گفتهایم پیش آمد، باز شما بگوئید «خداوند راست فرموده است»! که در این صورت دوبار پاداش داده خواهیدشد».
📚 شیخ کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۶۹
✍ به نظر می رسد قسمت پایانی روایت ناظر به مساله ی بدا باشد و آن زمانی است تقدیر خداوند تغییر می کند که از این علم غیر از خدا، کسی آگاهی ندارد؛ در این صورت در پذیرش بدا پاداشی مضاعف است.
🌔 @drehsanpouresmaeill
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه چهاردهم
✅ طعم زندگی
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۱
☀️ جزء ۲
🔻تحذیر جزء دوم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/151
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۰۸
🔸خدایا حجّتت را به من بشناسان
🌔 @drehsanpouresmaeill
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
🔸 دل آرام ۳۲۹
💠 امام رمضان
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
🟢 گوهر ۱۹۴
📖 ... ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ ... [بقره، ۵۱]
🔻سپس شما گوساله را بعد از او [برای پرستش] انتخاب نمودید
⚜ از امام عسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: فَجَاءَ السَّامِرِیُّ فَشَبَّهَ عَلَی مُسْتَضْعَفِی بَنِیإِسْرَائِیلَ فَقَالَ: وَعَدَکُمْ مُوسَی (علیه السلام) أَنْ یَرْجِعَ إِلَیْکُمْ بَعْدَ أَرْبَعِینَ لَیْلَهًًْ وَ هَذِهِ عِشْرُونَ لَیْلَهًًْ وَ عِشْرُونَ یَوْماً تَمَّتْ أَرْبَعُونَ أَخْطَأَ مُوسَی (علیه السلام) رَبَّهُ وَ قَدْ أَتَاکُمْ رَبُّکُمْ أَرَادَ أَنْ یُرِیَکُمْ أَنَّهُ قَادِرٌ عَلَی أَنْ یَدْعُوَکُمْ إِلَی نَفْسِهِ بِنَفْسِهِ وَ أَنَّهُ لَمْ یَبْعَثْ مُوسَی (علیه السلام) لِحَاجَهًٍْ مِنْهُ إِلَیْهِ فَأَظْهَرَ لَهُمُ الْعِجْلَ الَّذِی کَانَ عَمِلَهُ فَقَالُوا: کَیْفَ یَکُونُ الْعِجْلُ إِلَهَنَا؟ قَالَ: إِنَّمَا هَذَا الْعِجْلُ یُکَلِّمُکُمْ مِنْهُ رَبُّکُمْ کَمَا کَلَّمَ مُوسَی (علیه السلام) مِنَ الشَّجَرَهًِْ فَلَمَّا سَمِعُوا مِنْهُ کَلَاماً. قَالُوا لَهُ: إِنَّهُ فِی الْعِجْلِ کَمَا فِی الشَّجَرَهًِْ فَضَلُّوا بِذَلِکَ وَ أَضَلُّوا فَلَمَّا رَجَعَ مُوسَی (علیه السلام) إِلَی قَوْمِهِ. قَالَ: یَا أَیُّهَا الْعِجْلُ! أَ کَانَ فِیکَ رَبُّنَا کَمَا یَزْعُمُ هَؤُلَاءِ فَنَطَقَ الْعِجْلُ وَ قَالَ: عَزَّ رَبُّنَا مِنْ أَنْ یَکُونَ الْعِجْلُ حَاوِیاً لَهُ أَوْ شَیْءٌ مِنَ الشَّجَرَهًِْ وَ الْأَمْکِنَهًِْ عَلَیْهِ مُشْتَمِلًا لَا وَ اللَّهِ یَا مُوسَی (علیه السلام) وَ لَکِنَّ السَّامِرِیَّ نَصَبَ عِجْلًا مُؤَخَّرُهُ إِلَی حَائِطٍ وَ حَفَرَ فِی الْجَانِبِ الْآخَرِ فِی الْأَرْضِ وَ أَجْلَسَ فِیهِ بَعْضَ مَرَدَتِهِ فَهُوَ الَّذِی وَضَعَ فَاهُ عَلَی دُبُرِهِ وَ تَکَلَّمَ مَا تَکَلَّمَ لَمَّا قَالَ: هذا إِلهُکُمْ وَ إِلهُ مُوسی یَا مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ (علیه السلام) مَا خَذَلَ هَؤُلَاءِ بِعِبَادَتِی وَ اتِّخَاذِی إِلَهاً إِلَّا لِتَهَاوُنِهِمْ بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ جُحُودِهِمْ بِمُوَالَاتِهِمْ وَ بِنُبُوَّهًِْ النَّبِیِّ وَ وَصِیَّهًِْ الْوَصِیِّ حَتَّی أَدَّاهُمْ إِلَی أَنِ اتَّخَذُونِی إِلَهاً قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَإِذَا کَانَ اللَّهُ تَعَالَی إِنَّمَا خَذَلَ عَبَدَهًَْ الْعِجْلِ لِتَهَاوُنِهِمْ بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَصِیِّهِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَمَا تَخَافُونَ مِنَ الْخِذْلَانِ الْأَکْبَرِ فِی مُعَانَدَتِکُمْ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قَدْ شَاهَدْتُمُوهُمَا وَ تَبَیَّنْتُمْ آیَاتِهِمَا وَ دَلَائِلَهُمَا.
🔻