💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۱
☀️ جزء ۲
🔻تحذیر جزء دوم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/151
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۰۸
🔸خدایا حجّتت را به من بشناسان
🌔 @drehsanpouresmaeill
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
🔸 دل آرام ۳۲۹
💠 امام رمضان
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
🟢 گوهر ۱۹۴
📖 ... ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ ... [بقره، ۵۱]
🔻سپس شما گوساله را بعد از او [برای پرستش] انتخاب نمودید
⚜ از امام عسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: فَجَاءَ السَّامِرِیُّ فَشَبَّهَ عَلَی مُسْتَضْعَفِی بَنِیإِسْرَائِیلَ فَقَالَ: وَعَدَکُمْ مُوسَی (علیه السلام) أَنْ یَرْجِعَ إِلَیْکُمْ بَعْدَ أَرْبَعِینَ لَیْلَهًًْ وَ هَذِهِ عِشْرُونَ لَیْلَهًًْ وَ عِشْرُونَ یَوْماً تَمَّتْ أَرْبَعُونَ أَخْطَأَ مُوسَی (علیه السلام) رَبَّهُ وَ قَدْ أَتَاکُمْ رَبُّکُمْ أَرَادَ أَنْ یُرِیَکُمْ أَنَّهُ قَادِرٌ عَلَی أَنْ یَدْعُوَکُمْ إِلَی نَفْسِهِ بِنَفْسِهِ وَ أَنَّهُ لَمْ یَبْعَثْ مُوسَی (علیه السلام) لِحَاجَهًٍْ مِنْهُ إِلَیْهِ فَأَظْهَرَ لَهُمُ الْعِجْلَ الَّذِی کَانَ عَمِلَهُ فَقَالُوا: کَیْفَ یَکُونُ الْعِجْلُ إِلَهَنَا؟ قَالَ: إِنَّمَا هَذَا الْعِجْلُ یُکَلِّمُکُمْ مِنْهُ رَبُّکُمْ کَمَا کَلَّمَ مُوسَی (علیه السلام) مِنَ الشَّجَرَهًِْ فَلَمَّا سَمِعُوا مِنْهُ کَلَاماً. قَالُوا لَهُ: إِنَّهُ فِی الْعِجْلِ کَمَا فِی الشَّجَرَهًِْ فَضَلُّوا بِذَلِکَ وَ أَضَلُّوا فَلَمَّا رَجَعَ مُوسَی (علیه السلام) إِلَی قَوْمِهِ. قَالَ: یَا أَیُّهَا الْعِجْلُ! أَ کَانَ فِیکَ رَبُّنَا کَمَا یَزْعُمُ هَؤُلَاءِ فَنَطَقَ الْعِجْلُ وَ قَالَ: عَزَّ رَبُّنَا مِنْ أَنْ یَکُونَ الْعِجْلُ حَاوِیاً لَهُ أَوْ شَیْءٌ مِنَ الشَّجَرَهًِْ وَ الْأَمْکِنَهًِْ عَلَیْهِ مُشْتَمِلًا لَا وَ اللَّهِ یَا مُوسَی (علیه السلام) وَ لَکِنَّ السَّامِرِیَّ نَصَبَ عِجْلًا مُؤَخَّرُهُ إِلَی حَائِطٍ وَ حَفَرَ فِی الْجَانِبِ الْآخَرِ فِی الْأَرْضِ وَ أَجْلَسَ فِیهِ بَعْضَ مَرَدَتِهِ فَهُوَ الَّذِی وَضَعَ فَاهُ عَلَی دُبُرِهِ وَ تَکَلَّمَ مَا تَکَلَّمَ لَمَّا قَالَ: هذا إِلهُکُمْ وَ إِلهُ مُوسی یَا مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ (علیه السلام) مَا خَذَلَ هَؤُلَاءِ بِعِبَادَتِی وَ اتِّخَاذِی إِلَهاً إِلَّا لِتَهَاوُنِهِمْ بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ جُحُودِهِمْ بِمُوَالَاتِهِمْ وَ بِنُبُوَّهًِْ النَّبِیِّ وَ وَصِیَّهًِْ الْوَصِیِّ حَتَّی أَدَّاهُمْ إِلَی أَنِ اتَّخَذُونِی إِلَهاً قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَإِذَا کَانَ اللَّهُ تَعَالَی إِنَّمَا خَذَلَ عَبَدَهًَْ الْعِجْلِ لِتَهَاوُنِهِمْ بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَصِیِّهِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَمَا تَخَافُونَ مِنَ الْخِذْلَانِ الْأَکْبَرِ فِی مُعَانَدَتِکُمْ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قَدْ شَاهَدْتُمُوهُمَا وَ تَبَیَّنْتُمْ آیَاتِهِمَا وَ دَلَائِلَهُمَا.
🔻
یعنی: سامری به نزد نادانان و مستضعفین بنیاسرائیل رفت و به آنها گفت: «موسی (علیه السلام) به شما وعده داده که بعد از چهلروز باز گردد؛ بیستشب و بیستروز گذشته و چهلروز تمام شده و موسی (علیه السلام) باز نگشته است. حتماً موسی (علیه السلام) از امر پروردگار نافرمانی کرده و پروردگارتان اراده کرده تا به شما نشاندهد که میتواند خودش به تنهایی و بدون واسطهی او شما را دعوت کند و احتیاجی به فرستادن موسی(علیه السلام) ندارد». در آن وقت گوسالهای را که خودش ساختهبود به آنها نشان داد. آنها گفتند: «چگونه این گوساله میتواند معبود ما باشد»؟ سامری گفت: «پروردگارتان بهواسطهی این گوساله با شما سخن میگوید؛ همانطور که با موسی از ورای درخت سخن میگفت». آنها با شنیدن صدای گوساله [که بر اثر وزش باد در آن ایجاد میشد] گفتند: «پروردگار ما در گوساله است؛ همانطور که در درخت بود و به این ترتیب هم خود گمراه شدند و هم دیگران را گمراه کردند». زمانی که موسی (علیه السلام) به سوی قومش بازگشت متوجّه گوساله شد و در حضور مردم به آن خطاب کرد: «ای گوساله! آیا همانطور که این مردم گمان کردهاند، پروردگار ما در تو حلول کرده»؟ گوساله پاسخ داد: «ای موسی(علیه السلام)! به خدا قسم! پروردگار ما از اینکه گوساله یا چیزی مثل درخت یا هر مکان دیگری او را در بر بگیرد و بر او مشتمل شود، منزّه است». امّا سامری گوساله را در کنار دیوار قرارداد و از جانب دیگر از زیر زمین بعضی از پیروان مرتدّ خود را مخفی کرد و آنها دهانشان را بر سوراخ پشت گوساله گذاشته و خود به جای او چنین سخن گفتند «این معبود شما و معبود موسی(علیه السلام) است»! امّا گوساله به سخن آمد و گفت: «ای موسی (علیه السلام)! این بندگان خدا بدبخت و مبتلا نشدند مگر به جهت اینکه در درود فرستادن بر محمّد و آل محمّد(علیهم السلام) سستی کردند و در دوستی او و وصیّ او انکار ورزیدند تا اینکه کارشان به جایی کشیده شد که مرا به خدایی برگزیدند».
امام (علیه السلام) در این هنگام فرمود: «حال که خداوند بهواسطهی سستی در صلوات بر پیامبر اسلام و اهل بیت پاکش (علیهم السلام) آنها را به گوسالهپرستی مبتلا نمود، چگونه شما از بدبختی بزرگتر و دشمنی با محمّد و علی (علیه السلام) نمیترسید؛ درحالیکه آیات و دلائل آشکار حقانیّت آنها را مشاهده کردهاید»؟!
📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۰و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۷
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۲
☀️ جزء ۳
🔻تحذیر جزء سوم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/158
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۹۵
📖 ثُمَّ عَفَونا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [بقره، ۵۲]
🔻سپس شما را بعد از آن [گناه بزرگ] بخشيديم؛ شايد شكرگزارى كنيد.
⚜ از امامعسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: أَیْ عَفَوْنَا عَنْ أَوَائِلِکُمْ عِبَادَتَهُمُ الْعِجْلَ لَعَلَّکُمْ یَا أَیُّهَا الْکَائِنُونَ فِی عَصْرِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ بَنِیإِسْرَائِیلَ تَشْکُرُونَ تِلْکَ النِّعْمَهًَْ عَلَی أَسْلَافِکُمْ وَ عَلَیْکُمْ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَالَ (علیه السلام) وَ إِنَّمَا عَفَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَنْهُمْ لِأَنَّهُمْ دَعَوُا اللَّهَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ جَدَّدُوا عَلَی أَنْفُسِهِمُ الْوَلَایَهًَْ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ آلِهِمَا الطَّاهِرِینَ فَعِنْدَ ذَلِکَ رَحِمَهُمُ اللَّهُ وَ عَفَا عَنْهُم.
یعنی: خداوند [در این آیه] میفرماید: «ما از گوسالهپرستی اجداد شما درگذشتیم، تا شاید شما ای قوم بنیاسرائیل که در عصر محمّد(صلی الله علیه و آله)به سر میبرید شکرگزار نعمتی باشید که به پیشینیان شما و پس از آنها به شما دادهایم». سپس امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند عزّوجلّ از آن رو از [خطای] ایشان درگذشت که آنان خداوند را به نام محمّد و خاندان پاک او (علیهم السلام) خواندند و به این ترتیب ولایت محمّد و علی و خاندان پاک ایشان (علیهم السلام) را نزد خود تازه کردند؛ در این هنگام بود که خداوند متعال بر آنان رحم آورد و ایشان را عفو کرد».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۷
⚜ هم چنین از همان حضرت نقل است:
لَعَلَّکُمْ یَا أَیُّهَا الْکَائِنُونَ فِی عَصْرِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ بَنِیإِسْرَائِیلَ.
یعنی: شما ای قوم بنیاسرائیل که در عصر محمّد (صلی الله علیه وآله) به سر میبرید.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۷
⚜ و باز می فرماید: تَشْکُرُونَ تِلْکَ النِّعْمَهًَْ عَلَی أَسْلَافِکُمْ وَ عَلَیْکُمْ بَعْدَهُمْ.
یعنی: شاید شما به خاطر این نعمت مغفرت که نصیب نیاکان شما و خود شما شده، شکرگزاری کنید.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۲و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۴۷
🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۷۴
کشاورزی يک مزرعه ی بزرگ گندم داشت. زمين حاصلخيزی که گندم آن زبانزد خاص و عام بود.
هنگام برداشت محصول بود. شبی از شبها روباهی وارد گندمزار شد و بخش کوچکی از مزرعه را لگدمال کرد و به پيرمرد کمی ضرر زد.
پيرمرد کينه ی روباه را به دل گرفت. بعد از چند روز روباه را به دام انداخت و تصميم گرفت از حيوان انتقام بگيرد. مقداری پوشال را به روغن آغشته کرده، به دم روباه بست و آتش زد.
روباه شعله ور در مزرعه به اينطرف و آن طرف می دويد و کشاورز بخت برگشته هم به دنبالش. در اين تعقيب و گريز، گندمزار به خاکستر تبديل شد...
🌾وقتي کينه به دل گرفته و در پی انتقام هستيم، بايد بدانيم آتش اين انتقام، دامن خودمان را هم خواهد گرفت! بهتر است ببخشيم و بگذريم...
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۳
☀️ جزء ۴
🔸یعنی: در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما
🔻تحذیر جزء چهارم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/168
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill