💠 یک قدم نزدیکتر ۲۰۱
⚜ فقط ۳ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻مسأله ی غیبت امام زمان(علیه السلام) در بیان اهل بیت(علیهم السلام)
✅ در آیینه ی کلام پیامبر(صلی الله علیه وآله)
🔸 عبد اللَّه بن عبّاس می گوید: پيامبر خدا،(صلى الله عليه و آله) فرمود: «قائمِ اهل بيت من و مهدىِ امّتم، شبيهترينِ مردم در شمايل، گفتار و كردار به من است. پس از غيبتى طولانى و حيرتى گمراه كننده، ظهور مىكند».
📚 صدوق،كمال الدين، ص۲۵۷؛ طبرسی أعلام الورى، ج۲،ص۱۸۲؛ خزاز قمی،كفاية الأثر، ص۱۰؛ اربلی، كشف الغمّة، ج۳، ص۳۰۰؛ نباطی، الصراط المستقيم، ج۲، ص۱۲۱؛ علامه مجلسی،بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۷۹، ح۱۸۷.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
Shenakht62-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
42.73M
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🔻 آشنایی با اسماء و صفات و القاب امام دوازدهم
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه شصت و دوم
✅ ربانیّ آیاته(قسمت هشتم و آخر)
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 یک قدم نزدیکتر ۲۰۲
⚜ فقط ۲ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻مسأله ی غیبت امام زمان(علیه السلام) در بیان اهل بیت(علیهم السلام)
✅ در آیینه ی کلام امام کاظم(صلی الله علیه وآله)
🔸 يونس بن عبد الرحمان می گوید: بر امام موسى كاظم(عليه السلام) وارد شدم و به ايشان گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! تو قائم به حق هستى؟
فرمود: «من، قائم به حق هستم؛ امّا آن قائم كه زمين را از دشمنان خداى عز و جل پاك و از عدالت پر مىكند- همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است-، پنجمين نسل من است. او از بيم جانش غيبتى دارد كه به درازا مىكشد و گروههايى در آن دوران، از دين باز مىگردند و گروههايى ديگر، استوار مىمانند».
سپس فرمود: «خوشا به حال شيعيان ما؛ چنگ زنندگان به رشته ی ما در روزگار غيبت قائم ما؛ استواران بر دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما! آنان از مايند و ما از ايشان هستيم. به امامت ما رضايت دادند و ما به پيرو ما بودن ايشان، رضايت داديم.
خوشا به حال آنان! خوشا به حال آنان! به خدا سوگند، آنان روز قيامت در جايگاه ما، با ما همرتبه خواهند بود».
📚 صدوق،كمال الدين،ص۳۶۱، ح۵( با سند معتبر)، كفاية الأثر،ص۲۶۵؛ طبرسی، إعلام الورى،ج۲،ص۲۳۹؛ مجلسی، بحار الأنوار،ج۵۱،ص۱۵۱،ح۶.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
🔸 دل آرام ۳۹۹
💠 ایده آل
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 یگانه غم زدای عالم!
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 یک قدم نزدیکتر ۲۰۳
⚜ فقط ۱ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻مسأله ی غیبت امام زمان(علیه السلام) در بیان اهل بیت(علیهم السلام)
✅ در آیینه ی کلام امام صادق(صلی الله علیه وآله)
🔸 اسحاق بن عمّار می گوید: امام صادق(عليه السلام) فرمود: «قائم، دو غيبت دارد: يكى كوتاه و ديگرى طولانى. در غيبت نخست، جز خواصّ شيعه، جاى او را نمىدانند و در غيبت ديگر، جز خواص و بستگانش جاى او را نمىدانند».
📚 کلینی،الكافى، ج۱، ص۳۴۰، ح۱۹؛ نعمانی، الغيبة، ص۱۷۰، ح۲(هر دو منبع با سند صحيح)؛ علامه مجلسی،بحار الأنوار،ج۵۲، ص۱۵۵، ح۱۰.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 سلام امام زمانِ همیشه ی من...
هر سال روز تولدت، قلبم، دو تکه می شود...
قسمتی شاد است، از به دنیا آمدنت و رنگ گرفتنِ جهان از عطر نگاه و نفس هایت و قسمی غمگین ، به خاطرِ این حجم از دوری و غیبت و تنهایی، که گرفتارش شده ام...
سخت است ولی خوب که فکر میکنم، این رنج ها به تولدت، داشتن ات و لحظه ی زیبای ظهورت می ارزد...
ای با ارزش ترین و زیباترین داشته ی من ...
ای نعمتِ بی جایگزین...
و ای گلِ همیشه بهار...
میلادت گلباران
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
🔸 دل آرام ۴۰۰ (قسمت آخر)
💠 خادم خالص
🌔 @drehsanpouresmaeill
امام_زمان_علیه_السلام
🟢 گوهر ۲۶۷
⚜ نقل شده است مردی به امام صادق (علیه السلام) عرضکرد: فَإِذَا کَانَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ مِنَ الْیَهُودِ لَا یَعْرِفُونَ الْکِتَابَ إِلَّا بِمَا یَسْمَعُونَهُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ لَا سَبِیلَ لَهُمْ إِلَی غَیْرِهِ فَکَیْفَ ذَمَّهُمْ بِتَقْلِیدِهِمْ وَ الْقَبُولِ مِنْ عُلَمَائِهِمْ وَ هَلْ عَوَامُّ الْیَهُودِ إِلَّا کَعَوَامِّنَا یُقَلِّدُونَ عُلَمَاءَهُمْ فَإِنْ لَمْ یَجُزْ لِأُولَئِکَ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ لَمْ یَجُزْ لِهَؤُلَاءِ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام): بَیْنَ عَوَامِّنَا وَ عُلَمَائِنَا وَ بَیْنَ عَوَامِّ الْیَهُودِ وَ عُلَمَائِهِمْ فَرْقٌ مِنْ جِهَهًٍْ وَ تَسْوِیَهًٌْ مِنْ جِهَهًٍْ أَمَّا مِنْ حَیْثُ اسْتَوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ذَمَّ عَوَامَّنَا بِتَقْلِیدِهِمْ عُلَمَاءَهُمْ کَمَا ذَمَّ عَوَامَّهُمْ وَ أَمَّا مِنْ حَیْثُ افْتَرَقُوا فَلَا. قَالَ: بَیِّنْ لِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! قَالَ(علیه السلام): إِنَّ عَوَامَّ الْیَهُودِ کَانُوا قَدْ عَرَفُوا عُلَمَاءَهُمْ بِالْکَذِبِ الصَّرِیحِ وَ بِأَکْلِ الْحَرَامِ وَ الرِّشَاءِ وَ بِتَغْیِیرِ الْأَحْکَامِ عَنْ وَاجِبِهَا بِالشَّفَاعَاتِ وَ الْعِنَایَاتِ وَ الْمُصَانَعَاتِ وَ عَرَفُوهُمْ بِالتَّعَصُّبِ الشَّدِیدِ الَّذِی یُفَارِقُونَ بِهِ أَدْیَانَهُمْ وَ أَنَّهُمْ إِذَا تَعَصَّبُوا أَزَالُوا حُقُوقَ مَنْ تَعَصَّبُوا عَلَیْهِ وَ أَعْطَوْا مَا لَا یَسْتَحِقُّهُ مَنْ تَعَصَبُّوا لَهُ مِنْ أَمْوَالِ غَیْرِهِمْ وَ ظَلَمُوهُمْ مِنْ أَجْلِهِمْ وَ عَرَفُوهُمْ یُقَارِفُونَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ اضْطُرُّوا بِمَعَارِفِ قُلُوبِهِمْ إِلَی أَنَّ مَنْ فَعَلَ مَا یَفْعَلُونَهُ فَهُوَ فَاسِقٌ لَا یَجُوزُ أَنْ یُصَدَّقَ عَلَی اللَّهِ وَ لَا عَلَی الْوَسَائِطِ بَیْنَ الْخَلْقِ وَ بَیْنَ اللَّهِ فَلِذَلِکَ ذَمَّهُمْ لِمَا قَلَّدُوا مَنْ قَدْ عَرَفُوا وَ مَنْ قَدْ عَلِمُوا أَنَّهُ لَا یَجُوزُ قَبُولُ خَبَرِهِ وَ لَا تَصْدِیقُهُ فِی حِکَایَاتِهِ وَ لَا الْعَمَلُ بِمَا یُؤَدِّیهِ إِلَیْهِمْ عَمَّنْ لَمْ یُشَاهِدُوهُ وَ وَجَبَ عَلَیْهِمُ النَّظَرُ بِأَنْفُسِهِمْ فِی أَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) إِذْ کَانَتْ دَلَائِلُهُ أَوْضَحَ مِنْ أَنْ تَخْفَی وَ أَشْهَرَ مِنْ أَنْ لَا تَظْهَرَ لَهُمْ وَ کَذَلِکَ عَوَامُّ أُمَّتِنَا إِذَا عَرَفُوا مِنْ فُقَهَائِهِمُ الْفِسْقَ الظَّاهِرَ وَ الْعَصَبِیَّهًَْ الشَّدِیدَهًَْ وَ التَّکَالُبَ عَلَی حُطَامِ الدُّنْیَا وَ حَرَامِهَا وَ إِهْلَاکِ مَنْ یَتَعَصَّبُونَ عَلَیْهِ وَ إِنْ کَانَ لِإِصْلَاحِ أَمْرِهِ مُسْتَحِقّاً وَ التَّرَفْرُفِ بِالْبِرِّ وَ الْإِحْسَانِ عَلَی مَنْ تَعَصَّبُوا لَهُ وَ إِنْ کَانَ لِلْإِذَلَالِ وَ الْإِهَانَهًِْ مُسْتَحِقّاً فَمَنْ قَلَّدَ مِنْ عَوَامِّنَا مِثْلَ هَؤُلَاءِ الْفُقَهَاءِ فَهُمْ مِثْلُ الْیَهُودِ الَّذِینَ ذَمَّهُمُ اللَّهُ تَعَالَی بِالتَّقْلِیدِ لِفَسَقَهًِْ فُقَهَائِهِمْ فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَهًِْ لَا جَمِیعَهُمْ فَأَمَّا مَنْ رَکِبَ مِنَ الْقَبَائِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاکِبَ فَسَقَهًِْ فُقَهَاءِ الْعَامَّهًِْ فَلَا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنَّا شَیْئاً وَ لَا کَرَامَهًَْ وَ إِنَّمَا کَثُرَ التَّخْلِیطُ فِیمَا یُتَحَمَّلُ عَنَّا أَهْلَالْبَیْتِ(علیهم السلام) لِذَلِکَ لِأَنَّ الْفَسَقَهًَْ یَتَحَمَّلُونَ عَنَّا فَیُحَرِّفُونَهُ بِأَسْرِهِ لِجَهْلِهِمْ وَ یَضَعُونَ الْأَشْیَاءَ عَلَی غَیْرِ وُجُوهِهَا لِقِلَّهًِْ مَعْرِفَتِهِمْ وَ آخَرِینَ یَتَعَمَّدُونَ الْکَذِبَ عَلَیْنَا لِیَجُرُّوا مِنْ عَرَضِ الدُّنْیَا مَا هُوَ زَادُهُمْ إِلَی نَارِ جَهَنَّمَ وَ مِنْهُمْ قَوْمٌ نُصَّابٌ لَا یَقْدِرُونَ عَلَی الْقَدَحِ فِینَا فَیَتَعَلَّمُونَ بَعْضَ عُلُومِنَا الصَّحِیحَهًِْ فَیَتَوَجَّهُونَ بِهِ عِنْدَ شِیعَتِنَا وَ یَنْتَقِصُونَ بِنَا عِنْدَ نُصَّابِنَا ثُمَّ یُضِیفُونَ إِلَیْهِ أَضْعَافَهُ وَ أَضْعَافَ أَضْعَافِهِ مِنَ الْأَکَاذِیبِ عَلَیْنَا الَّتِی نَحْنُ بُرَآءُ مِنْهَا فَیَقْبَلُهُ الْمُسْتَسْلِمُونَ مِنْ شِیعَتِنَا
🔻
عَلَی أَنَّهُ مِنْ عُلُومِنَا فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا مِنْ جَیْشِ یَزِیدَ عَلَیْهِ اللَّعْنَهًُْ عَلَی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(علیه السلام)
وَ أَصْحَابِهِ فَإِنَّهُمْ یَسْلُبُونَهُمُ الْأَرْوَاحَ وَ الْأَمْوَالَ وَ هَؤُلَاءِ عُلَمَاءُ السَّوْءِ النَّاصِبُونَ الْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ یُدْخِلُونَ الشَّکَّ وَ الشُّبْهَهًَْ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا فَیُضِلُّونَهُمْ وَ یَمْنَعُونَهُمْ عَنْ قَصْدِ الْحَقِّ الْمُصِیبِ لَا جَرَمَ أَنَّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ مِنْ هَؤُلَاءِ الْعَوَامِّ أَنَّهُ لَا یُرِیدُ إِلَّا صِیَانَهًَْ دِینِهِ وَ تَعْظِیمَ وَلِیِّهِ لَمْ یَتْرُکْهُ فِی یَدِ هَذَا الْمُتَلَبِّسِ الْکَافِرِ وَ لَکِنَّهُ یُقَیِّضُ لَهُ مُؤْمِناً یَقِفُ بِهِ عَلَی الصَّوَابِ ثُمَّ یُوَفِّقُهُ اللَّهلِلْقَبُولِ مِنْهُ فَیَجْمَعُ اللَّهُ لَهُ بِذَلِکَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ وَ یَجْمَعُ عَلَی مَنْ أَضَلَّهُ لَعْنَ الدُّنْیَا وَ عَذَابَ الْآخِرَهًِْ ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله): شِرَارُ عُلَمَاءِ أُمَّتِنَا الْمُضِلُّونَ عَنَّا الْقَاطِعُونَ لِلطُّرُقِ إِلَیْنَا الْمُسَمُّونَ أَضْدَادَنَا بِأَسْمَائِنَا الْمُلَقِّبُونَ أَنْدَادَنَا بِأَلْقَابِنَا یُصَلُّونَ عَلَیْهِمْ وَ هُمْ لِلَّعْنِ مُسْتَحِقُّونَ وَ یَلْعَنُونَّا وَ نَحْنُ بِکَرَامَاتِ اللَّهِ مَغْمُورُونَ وَ بِصَلَوَاتِ اللَّهِ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ عَلَیْنَا عَنْ صَلَوَاتِهِمْ عَلَیْنَا مُسْتَغْنُون.
یعنی: «اگر مردم یهودی، از تورات، فقط همان چیزی را میدانند که از علمای خود میشنوند، بنابراین راهی جز [تبعیّت] همان برایشان باقی نمیماند؛ پس چطور خداوند ایشان را به تقلیدکردن و قبول از علمای خود سرزنش نموده؟ و مگر نه این است که عوام یهود همچون عوام ما از علمای خود تقلید میکنند؟ و اگر تبعیّت و تقلید عوام آنها از عالمانشان برای ایشان مجاز نیست، حکم آن برای تقلید عوام ما از عالمان نیز همین است».
حضرت(علیه السلام) فرمود: «میان عوام و علمای ما و عوام و علمای یهود از یک جهت تفاوت و از جهتی دیگر برابری است. امّا آن جهتی که آن دو با هم برابرند این است که خداوند، عوام ما را از تقلید[کورکورانه] نسبت به علمای خود همانطور مذمّت کرده که عوام و علمای یهود را سرزنش نموده است. و آن جهت که با هم فرق دارند، [این است که عوام ما] مورد سرزنش واقع نشدهاند.
آن مرد گفت: «ای پسر رسولخدا ! این مطلب را برایم بیشتر تبیینکن».
حضرت(علیه السلام) فرمود: «عوام یهود، آلودگی عالمانشان را به کذب صریح، حرامخواری، رشوهگری، تبدیل و تغییر احکام خدا و استفاده از رانت [و پارتیبازی] کاملاً میدانستند و آنان را به تعصّبات نابهجا میشناختند؛ تعصّبی که آنها را از حق جدا میکرد و باعث میشد که دین خدا و حقوق مظلومان را پایمال کنند و به ناحق، اموال دیگران را بخشیده و به کسانی دهند که به سود آنان تعصّب میورزیدند. عوام یهود، به خوبی میدانستند که عالمانشان به محرّمات، چنگ میزنند و طبق معیارهای دینی یقین داشتند که هرکس چنین رفتاری داشتهباشد، به طور مسلّم فاسق است و لیاقت واسطهبودن بین خلق و خالق و نمایندگی دین الهی را ندارند. خدا هم به همین جهت عوام یهود را سرزنش کرد زیرا با آگاهی و با چشم باز، خود را در دام عالمان فاسق انداخته، و از کسی تقلید میکردند که میفهمیدند نباید از او تقلید کرد و نباید فتوا و خبرش را پذیرفت و نباید به گفتههای آنها از طرف پیامبری(حضرت موسی (علیه السلام)) که او را ندیدهاند، اعتمادکرد. آنان میدانستند که در چنین وضعیّتی موظّفند خود دربارهی احکام دین دقّت کرده و پیام پیامبرشان را بشناسند. زیرا دلائل و نشانههای دین رسولخدا (صلی الله علیه وآله) روشنتر از آن بود که مخفی مانده و مشهورتر از آن بود که برایشان هویدا نشود. همین معیار دربارهی عوام امّت ما نیز هست؛ یعنی وقتی دانشمندان خویش را به فسق روشن و تعصّب شدید، [چون سگان گرسنه] پارسکردن به روی هم بهخاطر حکّام و حرام دنیا، نابودکردن کسیکه با او دشمنی و علیه او تعصّب دارند هرچند استحقاق دارد که کارش اصلاح شود و دلسوزی بر کسیکه به سود او تعصّب میورزند، هرچند استحقاق خواری و اهانت داشتهباشد بشناسند، در یک چنین اوضاعی هرکدام از عوام ما که از چنان فقهایی تقلید کند درست همانند یهودیای خواهدبود که بهواسطهی تقلید از فقیهان فاسق خود، مشمول ذمّ خداوند شدند.
🔻
پس هر فقیهی که مراقب نفس خویش و حافظ دین خود باشد و با نفس خود مخالفت ورزیده و از امر مولی اطاعت کند، بر عوام [واجب] است که از او تقلید کنند و این شرایط تنها مشمول برخی از فقهای شیعی میگردد نه تمام آنها؛ امّا هر فرد عالمی که مرتکب عملی قبیح و گناه همچون فقهای فاسق عامه گردد، مطلبی که از ما میگویند را قبول نکرده و حرمتشان را نگاه ندار! علّت وفور اختلاط احادیث صحیح و جعلی از قول ما اهلبیت (علیهم السلام)، همین است؛ زیرا فاسقان گوش به کلام ما میدهند و از سر جهل تمام آن را تحریف میکنند و در نتیجهی کمبود معرفت، مطالب را بر غیر آن مینهند؛ جماعت دیگری نیز از سر عمد بر ما دروغ میبندند تا از حطام ناچیز دنیا وسیلهای بهدست آورند چیزیکه آنان را به جهنّم میکشاند. و گروهی از آنان (از دشمنان مذهب) حیلهگر هستند که قادر نیستند ایرادی به کلام ما وارد کنند لذا [آنان] برخی از علوم صحیح ما را آموخته و آن را به شیعیان ما میرسانند و از ما نزد دشمنان عیبجویی میکنند و چندین برابر آن، دروغ و اکاذیب بر کلام ما میافزایند که ما از همهی آنها پاک و مبرّا هستیم؛ ولی [متأسفانه] شیعیان ما میپذیرند که آن از علوم و دانش ماست. پس گمراه شده و دیگران را نیز به بیراهه میکشند. زیان و ضرر این افراد بر شیعیانِ ضعیف ما از لشکر یزید بر حسینبنعلی (علیه السلام) و أصحاب آن حضرت بیشتر است؛ زیرا آنان هم روح را به تاراج میبرند و هم اموال را به غارت. و این گروه از علمای بدکردار، دشمنان دیناند که خود را به ظاهر از دوستداران و مطیعان ما و دشمن دشمنان ما میشمارند و شکّ و شبهه را بر شیعیان ضعیف ما وارد نموده و گمراهشان میسازند و مانع رسیدن ایشان به مقصد حقّ میگردند. البتّه خدای تعالی از قلب هرکدام از این عوام درمییابد که او هیچ قصدی جز نگهداری دین و تعظیم ولیّ خود ندارد. [خداوند] این چنین فردی را هرگز در دست افراد ظاهرفریب کافر رها نمیسازد؛ بلکه مؤمنی را برایش برمیانگیزد تا او را به راه صواب آگاه سازد و به این ترتیب خداوند، آنها (افراد عوام با نیّت درست) را توفیق میدهد که حرف آن مؤمن را بپذیرند. خداوند با این کار خیر دنیا و آخرت را برای او جمع کرده و برای کسی که او را گمراه نموده لعن دنیا و عذاب آخرت را گرد میآورد»
رسولخدا (صلی الله علیه وآله) فرموده است: «اشرار علمای امّتم، همه[ی گمراهان] را از [راه] ما گمراه میسازند؛ دزدان راههای منتهی به ما میباشند؛ افرادی که [جایگاهها و] نامهای ما را بر مخالفانمان مینهند و همتایان ما را به لقب ما ملقّب میسازند؛ بر ایشان صلوات فرستند هرچند [آنان] به لعن شایستهترند و ما را لعن میکنند در حالیکه ما لبریز و غرقهی کرامات خداوندی هستیم و با صلوات خداوند و فرشتگان مقرّب بر ما، از صلوات ایشان بر خود بینیاز و مستغنی هستیم».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۹۹ و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 برخی از شاخصه های انتخاب اصلح در کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill