💠 مصاحبه ی تسنیم به مناسبت نیمه ی شعبان
🔻 قسمت پایانی
💢تسنیم: اشاره کردید که وعدههای آخرالزمانی قرآن، باید محور برنامهریزی زندگی انسان قرار گیرد، بهنظر شما امروزه این برنامهریزی چگونه میسر است؟
🔸بله، به نکته مهمی اشاره کردید، یکی از ضعفهای ما در روزگار معاصر، کم پرداختن به مهمترین مسأله ی آفرینش یعنی ظهور امام زمان(عجل الله فرجه) است.
روایت مشهور «مَنْ مَاتَ وَ لَمْیَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هرکس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد بهمرگ جاهلیت مرده است»؛ حاکی از مهمترین وظیفه ی انسان در هر عصری است. به ما فرمودهاند «شناخت امام زمان» اما متأسفانه امروز در بسیاری از همایشها و سمینارها، بهجای «معرفت امام» بهدنبال معرفت به «علائم ظهور امام» هستند!
بهخاطر داشته باشیم که براساس روایات مأثور فرصت شیطان در هنگامه ی ظهور پایان میپذیرد، بنابراین علاقهای به تحقق هدف آفرینش ندارد، پس انحراف از مسیر صحیح از اقدامات موذیانه او برای تأخیر در امر ظهور است.
🔰جامعه بهجای انتظار ظهور منتظر علائم ظهور است!
🔸اصل ظهور امام زمان(عجل الله فرجه) از وعدههای قطعی خداوند است و هیچگونه تغییری در آن رخ نمیدهد، اما زمان ظهور موضوعی است که بهاصطلاح روایات «بداپذیر» است؛ یعنی ممکن است به جلو بیفتد و یا با تأخیر روبهرو شود. بهیقین «بدا» بر اساس حکمت خداوند رقم میخورد و رخدادی است که در علم ذاتی پروردگار گذشته است. نکته ی طلایی روایات اهلبیت (علیهم السلام) انتظار هرلحظهای فرج امام زمان(عجل الله فرجه) است که فرمودهاند: «تَوَقَّعُوا هَذَا الْأَمْرَ صَبَاحاً أَوْ مَسَاء» اما در فضای رسانهای بیشتر بهگونهای تبلیغ کردهاند که جامعه بهجای انتظار ظهور، منتظر علائم ظهور است.
🔸بهنظر میرسد تعبیر مشهور «کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ» را میتوان به دو معنای عام و خاص تعبیر کرد؛ یک معنای رایج آن همان مطلبی است که اگر کسی وقتِ دقیقی برای ظهور تعیین کرد، دروغ میگوید که البته شاخصه ی مهمی در وعدههای آخرالزمان برای تشخیص اهل حق از باطل است، اما میتوان این تعبیر را گستردهتر نیز تبیین کرد و بگوییم کسانی که جهت جامعه را بهسمت تحقق همه ی علائم ظهور میبرند راستگو نیستند، چون زمان ظهور امری بداپذیر است.
🔸اگر اهلبیت (علیهم السلام) نشانههایی برای ظهور امام عصر(عجل الله فرجه) فرمودهاند به این نکته هم تأکید داشتهاند که اولاً «إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَانُوَقِّت؛ ما اهلبیت برای ظهور وقتی تعیین نمیکنیم» و ثانیاً تأکید کردهاند که ظهور حضرت، همانند اصلاح نبوت حضرت موسی(علیه السلام) بهصورت ناگهانی رخ میدهد، پس باید هر لحظه منتظر آن باشیم.
🔸ضمن اینکه با بررسی اخبار ممکن است در ظاهر به تعارض روایات برسیم، بهعنوان مثال، در برخی روایات گفته شده روز ظهور، جمعه و در برخی دیگر گفته شده روز ظهور، شنبه است؛ این یعنی هر روز باید منتظر ظهور امام عصر(عجل الله فرجه) باشیم و تعیین روز بهخاطر «سنگ نشانی است که ره گم نشود».
انسان منتظر در غوغای عصر حاضر از یاد نبرد که یک هفته دیگر بر غیبت امامش افزوده شد، پس باید بهسهم خود بیشتر از گذشته برای تعجیل در ظهور، اقدام و عمل کند؛ یا اینکه در منابع آمده ظهور مصادف با روز عاشورا و همزمان با نوروز است، اگر این معیار را بپذیریم باید فقط منتظر آمدن سالهایی باشیم که این تطابق صورت بگیرد، در این صورت به تأکید اهلبیت (علیهم السلام) مبنی بر انتظار لحظه به لحظه گوش فرا ندادهایم، بنابراین آنچه وظیفه مبلغان عرصه ی مهدویت است، برقراری پیوند قلبی و شناخت هرچه بیشتر امام عصر(عجل الله فرجه) به جهانیان است تا دل همه ی ساکنان کره ی زمین فقط او را بخواهد و برای تعجیل ظهورش یکصدا شوند.
🎤مصاحبه از امیرمحسن شیخان
🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک۱۰۳
اجل ثرو تمندی فرا رسید، جگرگوشگان خود را حاضر كرد و گفت: ای فرزندان، روزگاری دراز در كسب مال، زحمتهای سفر و حضر كشیدهام و حلق خود را به سرپنجه گرسنگی فشردهام، هرگز از محافظت آن غافل مباشید و به هیچ وجه دست خرج بدان نزنید!
اگر كسی با شما سخن گوید كه پدر شما را در خواب دیدم قلیه ی حلوا میخواهد، هرگز به مكر آن فریب نخورید كه آن من نگفته باشم و مرده چیزی نخورد!
اگر من خود نیز به خواب شما بیایم و همین التماس كنم، بدان توجه نباید كرد كه آن را خواب و خیال و رویا خوانند! چه بسا كه آن را شیطان به شما نشان داده باشد، من آنچه در زندگی نخورده باشم در مردگی تمنا نكنم! این بگفت و جان به خزانه مالك دوزخ سپرد.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مردمان عصر غیبت از اهل همه زمان ها با فضیلت ترند
🔰 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام قَالَ تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ الثَّانِي عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً
وَ قَالَ علیه السلام انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج.
🔸 ابی حمزه ثمالی از ابو خالد كابلى روايت مي كند كه امام زين العابدين (عليه السّلام)فرمودند: غيبت بوسيله دوازدهمین از جانشينان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد مى شود.
اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى مي باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيامبر -عليه دشمنان دين- پيكار كرده اند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان بدين خدا مي خوانند.
و فرمود: انتظار فرج بزرگترين فرج است.
📚 علامه مجلسی،بحار الأنوار، ج52،ص122
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 پرهیزِ از دو گروه!
🔰قال امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام):
قَطَعَ ظَهري رَجُلانِ مِنَ الدّنيا؛ رَجُلٌ عَليمُ اللِّسانِ فاسِقٌ، ورَجُلٌ جاهِلُ القَلبِ ناسِكٌ،هذا يَصُدُّ بِلِسانِهِ عَن فِسقِهِ، وهذا بِنُسُكِهِ عَن جَهلِهِ.
فَاتَّقوا الفاسِقَ مِنَ العُلَماءِ، والجاهِلَ مِنَ
المُتَعَبِّدينَ، اُولئكَ فِتنَةُ كُلِّ مَفتونٍ؛ فإنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقولُ: يا عَلِيُّ! هَلاكُ اُمَّتي عَلى يَدَي (كُلِّ)
مُنافِقٍ عَليمِ اللِّسانِ.
📚شیخ صدوق، الخصال، ج1،ص 69
🔸حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:
دو نفر کمر مرا شکسته اند؛ سخنورِ فاسق و عابدِ جاهل و ناآگاه.
این با زبان خود فسقش را می پوشاند و آن با عبادت خود نادانی اش را.(مردم نمی توانند حقیقت آنها را بشناسند و گولِ سخن و عبادت شان را می خورند)
پس، از عالمان تبهکار! و عبادت پیشگان نادان!دوری کنید!
آنان [مایه ی] فریب هر فریب خورنده ای هستند!
چرا که من از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیدم که می فرمود: یاعلی؛ امتم با دستان منافقانِ خوش زبانِ سخنور هلاک می شوند!
🌔 @drehsanpouresmaeill
📙داستانک ۱۰۴
شاه عباس از وزیر خود پرسید:
امسال اوضاع اقتصادی کشور چگونه است؟
وزیر گفت:
الحمدالله به گونه ای است که تمام پینه دوزان توانستند به زیارت کعبه روند!
شاه عباس گفت:
نادان! اگر اوضاع مالی مردم خوب بود کفاشان می بایست به مکه می رفتند نه پینه دوزان، چون که مردم نمی توانند کفش بخرند ناچار به تعمیرش می پردازند، بررسی کن و علت آنرا پیدا نما تا کار را اصلاح کنیم.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 فضیلت روزه ی سه روز آخر شعبان
🔰 قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام):
مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ.
🔸 امام صادق(عليه السلام) فرمود:
كسى كه سه روز از آخر شعبان [از فردا] را روزه بدارد و آن را به ماه رمضان وصل كند، خداوند روزه ی دو ماه پياپى را براى او می نويسد.
📚 شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص94
همو،الأمالي،ص670
شیخ حرعاملی،وسائل الشيعة، ج10، ص504
🌔 @drehsanpouresmaeill