🟢 گوهر ۱۸۲
📖 ... وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ [بقره،۴۵]
🔻... و اين كار جز براى خاشعان، دشوار و سنگين است.
⚜ امام عسکری (علیه السلام) می فرماید: عَظِیمَهًٌْ.
یعنی: [منظور از کَبیرَةٌ، در این آیه] عظیم و بزرگ است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۹۵ و ج۶۶، ص۳۴۲؛ الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۳۷
⚜ در جای دیگر همان حضرت(علیه السلام) می فرماید: قِیلَ ثَقِیلَهًٌْ شَاقَّهًٌْ کَقَولِهِ عَزَّوَجَلَّ: کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِینَ.
یعنی: [معنای کَبیرَةٌ در این آیه] سنگین و سخت است، مانند آنچه که خداوند در آیه: و بر مشرکان گران است آنچه شما آنان را بهسویش دعوت میکنید. (شوری،۱۳) بیان فرموده است. (که در این آیه نیز «کبر» به معنای سخت و سنگینبودن به کار رفته است).
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۶، ص۳۴۲
⚜ أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: وَ الْخَاشِعُونَ هُمُ الشِّیعَهًُْ الْمُسْتَبْصِرُونَ وَ ذَلِکَ لِأَنَّ أَهْلَ الْأَقَاوِیلِ مِنَ الْمُرْجِئَهًِْ وَ الْقَدَرِیَّهًِْ وَ الْخَوَارِجِ وَ غَیْرِهِمْ مِنَ النَّاصِبِیَّهًِْ یُقِرُّونَ لِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) لَیْسَ بَیْنَهُمْ خِلَافٌ وَ هُمْ مُخْتَلِفُونَ فِی وَلَایَتِی مُنْکِرُونَ لِذَلِکَ جَاحِدُونَ بِهَا إِلَّا الْقَلِیلُ وَ هُمُ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ الْعَزِیزِ فَقَالَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِین.
یعنی: خاشِعِینَ شیعیان با بصیرت هستند. زیرا صاحب عقاید باطل از قبیل مرجئه، قدریّه، خوارج و گروهی از ناصبیها به نبوّت حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) اقراردارند و در این مورد اختلافی ندارند؛ درحالیکه ایشان دربارهی ولایت من اختلاف دارند و جز تعداد کمی از آنها، بقیّهشان ولایت مرا انکار میکنند. آنها کسانی هستند که خداوند در قرآن ایشان را چنین توصیف نموده است: إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِینَ.
📚 همان، ج۲۶، ص۱
⚜ و باز حضرت عسکری (علیه السلام)می فرماید: الخَائِفِینَ عَنِ اللَّهِ فِی مُخَالَفَتِهِ فِی أَعْظَمِ فَرَائِضِهِ.
یعنی: خاشِعِینَ کسانی هستند که در مخالفت با خداوند در انجام برترین واجبات او، واهمه دارند.
📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۹۵ وج۶۶، ص۳۴۲؛ فیه: «عقاب» زیادهًْ؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۷
🌔 @drehsanpouresmaeill
Shenakht3-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
39.64M
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه سوم
✅ برنامه ی خوشبختی
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 نیفتاد از لبش نام حسین اش
اگر چه داغ سقا بر دلش بود...
آنچه حضرت ام البنین(عليها السلام) را بزرگ کرد و ما را وا می دارد سالروز درگذشت اش را ارج بنهیم، ترجیح دادن امام زمان اش در همه ی امور زندگی است...خدا کند ما نیز این گونه باشیم...
🌔 @drehsanpouresmaeill
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
▪️ دل آرام ۳۱۲
💠 فدایی
🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۶۸
گنجشکی با تمام توان به آتش نزدیک می شد و برمی گشت!
پرسیدند : چه می کنی؟
پاسخ داد : در این نزدیکی چشمه ی آبی هست و من مرتب نوک خود را پر از آب می کنم و آن را روی آتش می ریزم!
گفتند : حجم آتش در مقایسه با آبی که تو می آوری بسیار زیاد است و این آب فایده ای ندارد!
گفت: شاید نتوانم آتش را خاموش کنم، اما آن هنگام که خداوند می پرسد : زمانی که دوستت در آتش می سوخت تو چه کردی؟
پاسخ میدهم : هر آنچه از من بر می آمد!
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۳۲
🚸 «ابراز محبت»
🔹 چهارمین عامل مهم براى ايجاد روابط مثبت با فرزندان، ابراز محبت است:
🔸 چند وقت يكبار شما با گفتار يا رفتار خود به فرزندانتان نشان مى دهيد كه دوستشان داريد؟
🔸وقتى والدين محبت خود را به فرزندانشان ابراز مى كنند، كودك احساس دوست داشتنى بودن را درك مى كند و از اين طريق به احساس امنيت مى رسد.
🔸گفتن اين جمله كه شما آنها را دوست داريد به ويژه در مواقعى كه انتظار ندارند و همچنين با رفتارهاى غير كلامى مانند : نوازش كردن، در آغوش گرفتن و بوسيدن واقعاً اهميت دارد.
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۱۸۳
📖 الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶]
🔻[همان] كسانى كه مىدانند پروردگارشان را ملاقات خواهندكرد، و بهسوى او باز مىگردند.
⚜ امام باقر (علیه السلام)می فرماید: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ وَ عَمَّارٍ وَ أَصْحَابٍ لَهُم.
یعنی: این آیه دربارهی علی (علیه السلام)، عثمانبنمظعون، عمّار و برخی از یاران ایشان نازل شده است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۳ و ابن شهر آشوب، المناقب، ج۲، ص۹ و حسکانی، شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۱۵
⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یُقَدِّرُونَ ... إِنَّمَا قَالَ یَظُنُّونَ لِأَنَّهُمْ لَا یَرَوْنَ بِمَا ذَا یُخْتَمُ لَهُمْ وَ الْعَاقِبَهًُْ مَسْتُورَهًٌْ عَنْهُمْ ... لَا یَعْلَمُونَ ذَلِکَ یَقِیناً لِأَنَّهُمْ لَا یَأْمَنُونَ أَنْ یُغَیَّرُوا وَ یُبَدَّلُوا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَهًِْ وَ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَی رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّی یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَهُ.
یعنی: منظور از یَظُنُّونَ «یقدرون» است؛ یعنی کسانی که در نظر دارند ... به این جهت در آیه تعبیر یَظُنُّونَ آمده، که آنها نمیدانند عاقبت کارشان چه خواهدشد و عاقبت کار، از آنها پنهان است ... آنها از روی یقین این را نمیدانند [یعنی نمیدانند وضع آنها چه خواهدشد] به همین خاطر از اینکه دچار تغییرات شده و یا عوض شوند، احساس ناامنی کرده و خود را مصون و در امان نمیدانند. رسولخدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «مؤمن همواره از پایان کار خود، ترسان است و تا زمان جانکندن و ظاهرشدن فرشتهی مرگ [عزرائیل] در نزد او، نسبت به رسیدن به رضوان الهی یقین ندارد».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸ فیه: بالتفاوت
⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی یُوقِنُونَ أَنَّهُمْ یُبْعَثُونَ وَ یُحْشَرُونَ وَ یُحَاسَبُونَ وَ یُجْزَوْنَ.
یعنی: کسانی که به برانگیختهشدن، محشورشدن، حسابرسی، جزا و عقابشدن خویش یقین دارند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰/ التوحید، ص ۲۵۷/ بحارالأنوار، ج۷، ص۴۲ و العیاشی، ج۱، ص۴۴؛ فیه: «مبعوثون و اظن منهم یقین» بدل «یبعثون و یحشرون و یحاسبون و یجزون»/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۴ و الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۰؛ فیهما «یحشرون و یحاسبون و یجزون» محذوفٌ
📖 ... مُلاقُوا رَبِّهِمْ ... [بقره، ۴۶]
🔻پروردگارشان را ملاقات خواهندکرد
⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: یَلْقَوْنَ رَبَّهُمْ اللِّقَاءَ الَّذِی هُوَ أَعْظَمُ کَرَامَاتِهِ.
یعنی: آنها افرادی هستند که توقّع دارند که خداوند خود را ملاقات کنند، که ملاقات خدا بزرگترین کرامت خداوند به بندگان است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸
⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی الْبَعْثَ فَسَمَّاهُ اللَّهُ لِقَاءً.
یعنی: انَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یعنی «برانگیختهشدن»؛ که خداوند آن را ملاقات نامید.
📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰ و شیخ صدوق، التوحید، ص ۲۵۷ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۴؛ فیهما: «و قوله الی یوم یلقونه ... عملاصالحا» زیادهًْ/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۰۳
📖 ... أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶]
🔻و به سوی او باز میگردند
⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الی کَرَامَاتِهِ وَ نَعِیمِ جِنَانِهِ لِإِیمَانِهِمْ وَ خُشُوعِهِمْ.
یعنی: این بندگان به پاداش ایمان و فروتنیشان بهسوی کرامتهای خداوند و نعمتهای بهشت او [بازمیگردند].
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و ج۷۹، ص۱۹۳؛ فیه: «لإیمانهم و خشوعهم» محذوفٌ و الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۳۸
🌔 @drehsanpouresmaeill