💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۳
⚜ ۲۴ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ کمال ایمان
🔸 عبارت «مؤمن بسرّكم و علانيتكم» هم چنین مى تواند به ذوات مقدس ائمّه عليهم السلام متعلّق باشد و هم مى تواند به احوالات، علوم، صفات و مقامات آن بزرگواران برگردد.
🔸شيخ كلينى ، از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده كه فرمود:
مَن سَرَّهُ أن يَستَكمِلَ الإيمانَ كُلَّهُ ، فَليَقُل : «القَولُ مِنّي فِي جَمِيعِ الأشياءِ قَولُ آلِ مُحَمَّدٍ فِيما أسَرُّوا وَ ما أعلَنُوا، وَ فيما بَلَغَنِي عَنهُم وَ فِيما لَم يَبلُغَني» .
📚الكافى، ج ۱، ص ۳۹۱
یعنی: هر كسى دوست دارد كه ايمان كامل داشته باشد، بگويد : «در همه ی امور پنهان و آشكار، آن چه از آنان كه به من رسيده، وآن چه به من نرسيده، رأى من، رأى خاندان محمّد است».
🔸بنابراين، كسانى كه بتوانند صادقانه اين بخش از «زيارت جامعه» را بخوانند، از كمال ايمان، برخوردارند و آنچه پیرامون امام زمان(عليه السلام) در منابع صحیح نقل شده است را باور دارند.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 چشمه سار تربیت ۳۷
🚸 «نشانه های بلوغ هیجانی چیست؟»
🔻 قسمت سوم
🔸 ما هم گاهی اوقات مرتکب اشتباه می شویم و باید در کمال شجاعت اشتباه خود را بپذیریم و معذرت خواهی کنیم.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۴
⚜ ۲۳ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ انتظار ظهور دولت حق
🔸 از بهترین و برترین آرزوهایی که امامان ما به جامعه تلقین کرده و نوید تحقق آن را داده اند، ظهور حکومت عادلانه ی مهدوی است.
تزریق و تلقین این آرزو، جامعه را با نشاط و فعال و سرزنده نگه می دارد و روح امید را در دل انسانها می دمد.
🔸 حضرت هادی(علیه السلام) نیز این آرزوی بلند را این گونه بیان می کند:
«مُؤمِنٌ بِإيابِكُم ، مُصَدِّقٌ بِرَجعَتِكُم، مُنْتَظِرٌ لاَمْرِکُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِکُمْ؛
خدا را و شما را گواه مى گيرم كه من... به باز آمدن شما ايمان دارم و رجعت شما را تصديق مى كنم، منتظر امر (حكومت) شما هستم و و چشم به راه دولت شمایم.»
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
🟢 گوهر ۱۸۸
📖 وَ إِذْ نَجَّيْناكُمْ ...
🔻شما را رهایی بخشیدیم
⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: إِذَا کَانَ الْبَلَاءُ یُصْرَفُ عَنْ أَسْلَافِکُمْ وَ یَخِفُّ.
یعنی: زمانیکه بلا از پیشینیان شما [بنیاسرائیل] دور شده و [شدّت عذابشان] کاسته گردید.
📚 محدث نوری مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۳۸
⚜ امامصادق (علیه السلام)می فرماید: إِنَّمَا یُنَجِّیکُمُ اللَّهُ مِنْ أَیْدِیهِمْ بِرَجُلٍ مِنْ وُلْدِ لَاوَی بْنِ یَعْقُوبَ اسْمُهُ مُوسَیبْنُعِمْرَانَ غُلَامٌ طَوِیلٌ جَعْدٌ آدَمُ فَجَعَلَ الرَّجُلُ مِنْ بَنِیإِسْرَائِیلَ یُسَمِّی ابْنَهُ عِمْرَانَ وَ یُسَمِّی عِمْرَانُ ابْنَهُ مُوسَی (علیه السلام).
یعنی: خداوند نجات شما را به دست مردی از فرزندان لاویبنیعقوب (علیه السلام) به نام موسیبنعمران (علیه السلام)، قرار داده است. او جوانی بلندقامت با گیسوانی مجعّد و گندمگون است. پس بنیاسرائیل شروع کردند به اینکه [در هنگام تولّد فرزندشان] نام او را عمران بنهند و عمران نیز نام فرزندش را موسی میگذاشت.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۳۸
📖 ... آلِ فِرْعَوْنَ... [بقره، ۴۹]
🔻فرعونیان
⚜ امام صادق (علیه السلام)می فرماید: القِبْطَ.
[منظور از آلِ فِرْعَوْنَ] قبطیان هستند.
📚 همان، ج۱۳، ص۳۸
📖 ... سُوءَ الْعَذابِ ... [بقره، ۴۹]
🔻عذاب بد
⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: وَ کَانَ مِنْ عَذَابِهِمُ الشَّدِیدِ أَنَّهُ کَانَ فِرْعَوْنُ یُکَلِّفُهُمْ عَمَلَ الْبِنَاءِ عَلَی الطِّینِ وَ یَخَافُ أَنْ یَهْرَبُوا عَنِ الْعَمَلِ فَأَمَرَ بِتَقْیِیدِهِمْ وَ کَانُوا یَنْقُلُونَ ذَلِکَ الطِّینَ عَلَی السَّلَالِیمِ إِلَی السُّطُوحِ فَرُبَّمَا سَقَطَ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ فَمَاتَ أَوْ زَمِنَ لَا یَحْفِلُونَ بِهِمْ إِلَی أَنْ أَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُوسَی (علیه السلام) قُلْ لَهُمْ لَا یَبْتَدِئُونَ عَمَلًا إِلَّا بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) لِیَخِفَّ عَلَیْهِمْ فَکَانُوا یَفْعَلُونَ ذَلِکَ فَیَخِفُّ عَلَیْهِمْ وَ أَمَرَ کُلَّ مَنْ سَقَطَ فَزَمِنَ مِمَّنْ نَسِیَ الصَّلَاهًَْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) أَنْ یَقُولَهَا عَلَی نَفْسِهِ إِنْ أَمْکَنَهُ أَیِ الصَّلَاهًَْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ أَوْ یُقَالَ عَلَیْهِ إِنْ لَمْ یُمْکِنْهُ فَإِنَّهُ یَقُومُ وَ لَا (تَقْلِبُهُ یَدٌ) فَفَعَلُوهَا فَسَلِمُوا قَالَ (علیه السلام).
یعنی: از جمله عذابهای سخت بنیاسرائیل این بود که فرعون، آنان را به ساخت وساز با گل مجبور میکرده و چون فرعون میترسید که آنها از کارکردن بگریزند، فرمان دادهبود تا آنان را غل و زنجیر کنند؛ آنها در چنین حالتی خشتها را از پلهها به طبقات بالا میبردند؛ گاه میشد یکی از آنها سقوط میکرد و جان میسپرد و یا زمینگیر میشد؛ امّا فرعونیان به [وضعیّت بد] آنان اعتنا نمیکردند. تا اینکه خداوند متعال به موسی (علیه السلام) وحی کرد: «به آنها بگو هر کاری را با درود فرستادن بر محمّد و خاندان پاکش (علیهم السلام) آغاز کنند تا آن کار بر ایشان سبک گردد». پس ایشان از آن به بعد چنین میکردند و آن عذاب برایشان تخفیف پیدا میکرد. و نیز موسی به هرکسیکه فراموش کردهبود بر محمّد و آل او (علیهم السلام) درود بفرستد و در نتیجه افتاده و زمینگیر شدهبود، امر کرد که اگر خودش میتواند سخن بگوید، بر محمّد و آل او (علیهم السلام) درود بفرستد و اگر توانایی آن را ندارد، فرد دیگری به نیابت او صلوات فرستد و او با ایستادن یا حرکت دست، آن درود بر محمّد و آلش (علیهم السلام) را تأیید کند؛ آنها چنین کردند و سپس سالم شدند.
📚 محدث نوری، مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۳۸
✍ حجت های خداوند دارای دو خلقت نورانی و جسمانی هستند، نمونه ی این روایات ضمن یادآوری به ما بر اهمیت ذکر صلوات حتی در امت های پیشین، ناظر به خلقت نورانی آل الله و تاثیر آنان در خلقت است.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 یک قدم نزدیکتر ۱۵۵
⚜ ۲۲ روز دیگر به میلاد مهمترین انسان هستی باقی است!
🔻امام زمان(علیه السلام) در زیارت جامعه ی کبیره
✅ عرضه ی ایمان
🔸 پيامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) در روزگار مهدى(عليه السلام)، همراه گروهى از امّت هاى پيشين و پسين، رجعت مى كنند تا دولت و حقّ خويش را فراز آورند بر همین اساس در زیارت جامعه، این حقیقت یادآور می شود.
🔸روايات متواتر و آيات متعدّدى بر اين مطلب دلالت دارند، مانند آيه ی «وَيَومَ نَحشُرُ مِنْ كُلِّ اُمَّةٍ فَوْجا» [نمل، ۸۴] یعنی: «و روزگارى كه گروهى را از هر اُمّتى، محشور مى كنيم» .
🔸از مجموع روايات رسيده از اهل بيت(عليهم السلام) اجمالاً استفاده مى شود كه اهل بيت(عليهم السلام) و شمارى از مؤمنانِ مطلق و شمارى از كافرانِ مطلق، هم زمان با ظهور امام مهدى(عليه السلام) زنده مى شوند.
🔸چون اين قسمت از زيارت جامعه عرضه ی ايمان و ذكر سلسله اى از اعتقادات در محضر امام عليه السلام است با كلمه ی «ايمان» شروع شده و هم چنان اين كلمه تكرار مى شود.
🔸 نخستين كلمه «ايمان» در عبارت «مؤمن بكم وبما آمنتم به»، به ولايت و برائت مربوط مى شود.
🔸براى دوّمين بار در جمله ی «مؤمن بإيابكم» آمده كه به رجعت مربوط است و شايد از اين ترتيب بتوان گفت بين برائت از دشمنان اهل بيت(عليهم السلام) و رجعت ارتباطى وجود دارد.
🔸به عبارت دیگر وقتى تحقيق و تأمّل كنيم و تا حدودى به عمق قضايا پى ببريم كه دشمنان اهل بيت با آن بزرگواران چه كردند، قهراً برائتمان از ظالمان بيشتر و آن گاه آرزوى مجازات آن ها را خواهيم داشت.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان