🟢 گوهر ۲۶۸
📖 ... لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاَّ أَمانِيَّ...[بقره،۷۸]
🔻کتاب خدا را جز [یک مشت خیالات و] آرزوها نمیدانند
⚜ امام عسکری (علیه السلام) می فرماید: لَا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ الْمُنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا الْمُتَکَذَّبَ بِهِ وَ لَا یُمَیِّزُونَ بَیْنَهُمَا إِلَّا أَمَانِیَّ أَیْ إِلَّا أَنْ یُقْرَأَ عَلَیْهِمْ وَ یُقَالَ هَذَا کِتَابُ اللَّهِ وَ کَلَامُهُ لَا یَعْرِفُونَ إنْ قُرِئَ مِنَ الْکِتَابِ خِلَافُ مَا فِیهِ.
یعنی: آنها (یهود) بین کتاب آسمانی نازل شده (تورات) و آن کتاب جعلی [که به دروغ به خدا نسبت دادند]، فرق قائل نیستند، [برداشتشان از کتاب خدا] طبق میل و آرزوی خودشان است؛ به این نحو که کتاب بر آنان خوانده شده و گفته میشود که این کتاب و کلام خداست[و همین مقدار برای آنان کافی است که بپذیرند] و حتّی اگر خلاف آنچه در کتاب خداست [به این شکل برای آنان] خواندهشود، نمیفهمند که آن کلام خدا نیست.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۹۹ و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶
📖 ... وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ [بقره،۷۸]
🔻و تنها به پندارهایشان دل بستهاند
⚜ امام عسکری (علیه السلام) می فرماید: وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ أَیْ مَا یَقْرَأُ عَلَیْهِمْ رُؤَسَاؤُهُمْ مِنْ تَکْذِیبِ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) فِی نُبُوَّتِهِ وَ إِمَامَهًِْ عَلِیٍّ(علیه السلام) سَیِّدِ عِتْرَتِهِ وَ هُمْ یُقَلِّدُونَهُمْ مَعَ أَنَّهُ مُحَرَّمٌ عَلَیْهِمْ تَقْلِیدُهُم.
یعنی: و اینان پایبند پندار هستند و بس؛ یعنی از هرچه بزرگانشان در باب تکذیب نبوّت محمّد(صلی الله علیه وآله) و ولایت سرور خاندانش علی(علیه السلام) میخواندند، تقلید و پیروی میکردند؛ درحالیکه میدانستند تقلیدکردن از آنان برایشان حرام است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۹۹؛ فیه «یقول لهم» بدلٌ «یقرء علیهم»و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 فضیلت شرکت در جلسهی علمی
(سرمقاله ی هفتمین شماره از مجله ی دانش نامه ی علوم قرآن و حدیث)
🔸چه نیک فرمودهاند بزرگان مذهب بر مبنای فرمایش معصومان(علیهم السلام) که در دین مقایسه نیست؛ چه عقل ما محدود است و مقایسهها بر اساس تصورات و تعلقات شخصی ترسیم میشود.
🔸در روایت زیر شخص به دنبال مقایسه بین شرکت در تشیع جنازه و جلسهی دانشآموزی است اما پیامبر(صلی الله علیه وآله) افق نگاه او و ما را متفاوت میکند:
«جَاءَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى النَّبِيِّ صلّی اللهُ علیه و آله فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِذَا حَضَرَتْ جَنَازَةٌ أَوْ حَضَرَ مَجْلِسُ عَالِمٍ، أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيْكَ أَنْ أَشْهَدَ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله: إِنْ كَانَ لِلْجَنَازَةِ مَنْ يَتْبَعُهُا وَ يَدْفِنُهَا فَإِنَّ حُضُورَ مَجْلِسِ الْعَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ، وَ مِنْ عِيَادَةِ أَلْفِ مَرِيضٍ، وَ مِنْ قِيَامِ أَلْفِ لَيْلَةٍ، وَ مِنْ صِيَامِ أَلْفِ يَوْمٍ، وَ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ ُتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى الْمَسَاكِينِ، وَ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ سِوَى الْفَرِيضَةِ، وَ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ سِوَى الْوَاجِبِ تَغْزُوهَا فِي سَبِيلِ اللهِ بِمَالِكَ وَ َفْسِكَ.
وَ أَيْنَ تَقَعُ هَذِهِ الْمَشَاهِدُ مِنْ مَشْهَدِ عَالِمٍ؟! أَ مَاعَلِمْتَ أَنَّ اللهَ يُطَاعُ بِالْعِلْمِ، وَ يُعْبَدُ بِالْعِلْمِ، وَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْعِلْمِ، وَ شَرُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْجَهْل؟! (فتال نیشابوری، روضة الواعظين، ج۱، ص۱۲)
يكى از انصار نزد رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! اگر بنا باشد جنازهاى را تشييع كنم يا در مجلس درس دانشمندى حاضر شوم، حضور مرا در كدام يك از اين دو بیشتر دوست دارى؟
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: اگر كسانى باشند كه در پى جنازه رفته و آن را به خاک بسپارند، حاضر شدن در مجلس مرد دانشمند از هزار تشییع جنازه، و ديدار از
هزار بيمار، و قیام به عبادت در هزار شب، و روزه داشتن در هزار روز، و صدقه دادن هزار درهم به بينوايان، و از هزار حجّ مستحبى، و از حضور در هزار جنگ در راه خدا- جز جنگ واجب- و دادن مال و جان در اين راه، فضيلتى بيشتر دارد. اينها كجا به پاى حضور در مجلس عالم مىرسد؟ آيا نمی دانی كه اطاعت و عبادت خدا نيز به علم است، و نيكى دنيا و آخرت با علم است، و شرّ دنيا و آخرت با جهل و نادانى؟!
🔸وقتی علم عظمتی این چنین دارد باید برای کسب آن تلاش نمود و برای وجدان آن توسل تا«علم مصبوب» الهی بر کویر نادانی ما ببارد.
🌔 @drehsanpouresmaeill
Shenakht64-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
43.45M
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🔻 آشنایی با اسماء و صفات و القاب امام دوازدهم
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه شصت و چهارم
✅ باب الله با تأکید بر ماء معین بودن امام(قسمت چهارم)
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 به زمستانی فکر می کنم که برف های آب شده اش، مژده بهار می دهند و "تو" در کنار ما هستی و با راهنمایی هایت، زندگی می کنیم...
مردم عالم چه پر امید به "تو" می نگرند و "تو" ایمان، معرفت و برکت را بین آنها تقسیم می کنی و با تمامیَّتِ نورانی ات، ما را تا بلندای آسمان می بری...
سرور من!
حسرت نبودنت طولانی شده است و ما را بدونِ تو زیستن ممکن نیست، تنها امید آمدنت، ما را در برف روزگار سرپا نگه داشته است...
چه زیباست که یخبندان غیبت طولانی ات، آب می شود و شوق وصال"تو" در قلب تک تک ما جاری می شود...
بیا و جهانمان را سراسر، پر از عطر زندگی کن...
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
Dr.Ehsan Pouresmael-Delarm57.mp3
2.64M
💠 چرا روز جمعه باید بیشتر از هر زمان دیگر متوقّع ظهور باشیم؟
⚜ پاسخ به این پرسش را در یک دقیقه بشنویم
✍ در زیارت امام زمان(علیه السلام) در روز جمعه می خوانیم:
«هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ»
یعنی: امروز، روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت در آن امید میرود.
📚ابن طاووس، على بن موسى،جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص۳۸، قم: دار الرضى، ۱۳۳۰ق.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 بسته های ویژه ی ماه مبارک رمضان کانال، در ادامه ی مطالب سالهای پیشین به شرح زیر است:
🔸جرعه ای از کلام وحی: تصویر برگزیده از هر جزء
برای علاقه مندان به قرائت روزانه ی قرآن نیز لینک تحدیر استاد معتز آقایی به نیّت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) قرار خواهد گرفت.
🔸نجوا باخدای مهربان: عبارتی از ادعیه و یا زیارات مأثور
🔸گوهر: ادامه ی تفسیر روزهای دوشنبه که در بهار قرآن به صورت روزانه ارائه می گردد.
🤲 یکدیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم.
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۸۲
🚸 «نشانه های کمبود عزت نفس»
🔻 قسمت هجدهم
🔵 ناتوانی در انتخاب
🔸اگر نمیتوانید مثلا غذای مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید، شما کمبود عزت نفس دارید!
«چی میل داری؟ نمیدونم هرچی شما سفارش بدی!»، سناریوی رایجی است که طرف دوم آن معمولا فردی است که بهدلیل عزت نفس پایین از اتخاذ سادهترین تصمیمها نیز ترس و ابا دارد.
چنین افرادی بعد از اینکه در مورد مسئلهای تصمیم میگیرند ممکن است بارها و بارها تصمیم خود را تغییر دهند.
🔸 با قاطعیت به خودتان بگویید «دنیا به آخر نمیرسد اگر فردی که همراه من است غذای موردنظر من را دوست نداشته باشد».
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۶۹
📖 فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ [بقره،۷۹]
🔻پس واى بر آنها كه نوشتهاى با دست خود مىنويسند، سپس مىگويند: «اين، از طرف خداست». تا آن را به بهاى اندكى بفروشند. پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و واى بر آنان از آنچه [از اين راه] به دست مىآورند.
⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: هَذِهِ لِقَوْمٍ مِنَ الْیَهُودِ.
این آیه در حقّ قومی از یهود نازل شده است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶ و حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۱
⚜از أمیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ قَدْ بَیَّنَ اللَّهُ تَعَالَی قِصَصَ الْمُغَیِّرِینَ بِقَوْلِهِ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَبِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً وَ بِقَوْلِهِ وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ وَ بِقَوْلِهِ إِذْ یُبَیِّتُونَ ما لا یَرْضی مِنَ الْقَوْلِ بَعْدَ فَقْدِ ألرّسول مِمَّا یُقِیمُونَ بِهِ أَوَدَ بَاطِلِهِمْ حَسَبَ مَا فَعَلَتْهُ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی بَعْدَ فَقْدِ مُوسَی(علیه السلام) وَ عِیسَی(علیه السلام) مِنْ تَغْیِیرِ التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ تَحْرِیفِ الْکَلِمِ عَنْ مَوَاضِعِه.
یعنی: خداوند داستان تحریفکنندگان را در عبارات متعدّد بیانمیکند. آنجا که میفرماید: فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً و در این سخن الاهی و همانا گروهی از آنان کلام خود را به آهنگ کلام خدا قرائت میکنند [تا کسی به تحریفشان پی نبرد] و نیز این سخن شبانه به بیان سخنانی میپردازند که خدا راضی نیست، بعد از فقدان رسولخدا(صلی الله علیه وآله) در صدد تغییر چیزهایی برآمدند که بطلانش را میپسندیدند؛ مانند آنچه یهود و نصاری عمل کردند و پس از فقدان موسی(علیه السلام) و عیسی(علیه السلام) کتابهای تورات و انجیل را تغییر داده و به تحریف کلام الاهی پرداختند.
📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۸۹، ص۴۳ و ج۹۰، ص۱۱۲ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۹
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۰
☀️ جزء ۱
🔻تحدیر جزء اول قرآن کریم
🌐ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill