eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.5هزار دنبال‌کننده
293 عکس
166 ویدیو
81 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه خرد نزد خردمند پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی: خرد افسر شهریاران بوَد خرد زیور نامداران بود خرد زندۀ جاودانی شناس خرد مایه زندگانی شناس خرد چشم جان است چون بنگری تو بی چشم شادان جهان نسپری کسی کاو خرد را ندارد به پیش دلش گردد از کردۀ خویش ریش همیشه خرد را تو دستور دار بدو جانت از ناسزا دور دار به بیان الهی قمشه ای: درون‌مایه بنیادین این نمایشنامه (شاهنامه) پیکار مستمر انسان با دیوهای درون و بیرون است و جایگاه آدمی در این نمایش، گاه “دوزخ| است، یعنی “فرمان‌روایی دیو بر انسان|؛و گاه “برزخ” است،یعنی “ستیز آدمی با دیو” ؛ و گاه “بهشت” است،یعنی “پیروزی انسان بر دیو”. https://eitaa.com/dreshkevari
18 (22).pdf
272.1K
در روزنامه ایران. سهم فلسفه و نقش فیلسوف در گذار از بحران های اجتماعی فنایی اشکوری. http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه و چالش کارامدی 1 فنایی اشکوری 7/4/1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 2 پرسش و پاسخ فنایی اشکوری 7/4/1402 http://eitaa.com/dreshkevari
🔵 دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، در نشست «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»: ✅ این موضوع از مدت‌ها قبل در جامعه ما مطرح بوده و افراد زیادی در این زمینه نظر داده‌اند که بین فلسفه و مخصوصا فلسفه اسلامی و زندگی اجتماعی ارتباطی وجود دارد یا خیر و فلسفه چه کمکی به پیشرفت و تمدن‌سازی می‌کند؟ آیا فلسفه فقط بُعد نظری و تئوریک دارد یا با عمل هم مرتبط است؟ ✅ در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسش‌های روز پرداخته و اندیشه‌ها و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بی‌واسطه وی ادامه دارد. ✅ معتقدم نه فلسفه با مسائل اجتماعی بیگانه است؛ آن گونه که در قرون گذشته مشاهده می‌کنیم و نه اینکه حلال همه مشکلات است؛ چراکه بسیاری از مسائل در اجتماع و تمدن‌سازی نقش دارند که یکی از آنها فلسفه است. ✅ سؤال این است که آیا فلسفه اسلامی می‌تواند در پیشرفت و تمدن‌سازی نقش داشته باشد؟ ✅ اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و دیگران، در حوزوه‌های دیگر معرفتی، فلسفه‌ورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستی‌شناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزه‌های مختلف بسط دهند. پ ن: این نشست به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در روز هفتم تیر برگزار شد. لینک گزارش نشست در خبرگزاری ایکنا:👇 https://iqna.ir/fa/news/4151031 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
من آتشم من آتشم عارف محو در خدا همچون آهن گداخته در آتش اخیرا در اثری به زبان انگلیسی درباره عرفان خواندم که نویسنده می گوید جان رویزبروک عارف فلاندری اتحاد با خدا را به آهن در آتش و آتش در آهن تشبیه می کند: Jan van Ruysbroeck (1293–1381) described union as “iron within the fire and the fire within the iron.” مثل بسیاری از موارد که غربی ها اندیشه های مسلمانان را استفاده و بنام خود ثبت می کنند، باید بخاطر داشت که مولانا جلال الدین (‪1207-1273‬ میلادی) پیش از تولد رویزبروک از این تشبیه به زیبایی سخن گفته است:  رنگ آهن محو رنگ آتشست       ز آتشی می‌لافد و خامش وشست چون به سرخی گشت همچون زر کان پس انا النارست لافش بی زبان شد ز رنگ و طبع آتش محتشم گوید او من آتشم من آتشم آتشم من گر ترا شکیست و ظن آزمون کن دست را بر من بزن آتشم من بر تو گر شد مشتبه  روی خود بر روی من یک‌دم بنه "من آتشم" مولانا همان "اناالحق" منصور حلاج است. البته این فقط یک تشبیه برای تقریب به ذهن است نه از باب حلول بلکه از باب "داخل فی الاشیا لا بالممازجه. " شایان ذکر است که ترجمه نیکلسون از این ابیات هم در اختیار انگلیسی زبان ها هست و انتظار می رود محقق انگلیسی زبان عرفان آن را دیده باشد: The colour of the iron is naughted in the colour of the fire: it (the iron) boasts of (its) fieriness, though (actually) it is like one who keeps silence. When it has become like gold of the mine in redness, then without tongue its boast is “I am the fire.” It has become glorified by the colour and nature of the fire: it says, “I am the fire, I am the fire.  I am the fire; if thou have doubt and suspicion, make trial, put thy hand upon me. I am the fire; if it seem dubious to thee, lay thy face upon my face for one moment.” 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 http://eitaa.com/dreshkevari
از رباعیات افضل الدین مرقی کاشانی معروف به بابا افضل:   ای صوفی صافی که خدا می‌طلبی   او جای ندارد، ز کجا می‌طلبی؟ گر زانکه شناسی اش چرا می خواهی  ور زانکه ندانی اش که را می‌طلبی؟ ترجمه انگلیسی ابیات فوق توسط ویلیام چیتیک: O pure Sufi seeking God, He has no place, from where do you seek him If you do know Him, why do you seek Him? If you don’t know Him, whom are you seeking? 🌹🌺🌹 http://eitaa.com/dreshkevari
👆👆👆 عرفان در ايران (جايگاه عرفان و تصوف و تعليم و ترويج آن در ايران معاصر) محمد فنائی اشکوری فهرست مندرجات مقاله: چكيده، مقدمه، آموزه ها و تعاليم عرفانی، گونه¬هاي حضور تصوف و عرفان در ايران، فرقه هاي صوفي، عرفان نظري، عرفان عملي، عرفان در ادبيات، نقش سياسي و اجتماعي عرفان، عرفان در عرصه عمومي، عرفان و اخلاق، عرفان و فلسفه، عرفان و تفسير قرآن و حديث، پژوهشهاي عرفاني، فرقه هاي شبه عرفاني نوظهور، مخالفت با تصوف و عرفان، نتيجه گيري. اين نوشته برگردان و بازنويسي مقاله اي است با عنوان Mysticism in Iran كه در همايش بين المللي "بررسي موضوعات و روش هاي آموزش در حوزه هاي علمي مسيحي و شيعي" در دانشگاه درهام انگلستان در تاريخ 25/3/1389 ارائه گرديد. سپس در سال 1392 با مشخصات زیر منتشر گردید: فصلنامه انديشه ديني دانشگاه شيراز، دوره 13، شماره 1، بهار 1392، ص 47-68. و اینک ویراست جدید مقاله تقدیم خوانندگان فرهیخته می شود. http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای شادی روح مرحوم آیت الله سید نورالدین اشکوری رحمه الله الفاتحه مع الصلوات. هو من اعظم تلامیذ سید الشهید الصدر و سیدالخوئی رحمهما الله . کان سیدنا الاستاذ من کبار مجاهدی العراق وکان احدا من موسسی الحشد الشعبی. و ایضا له نشاطات کثیره فی فیلق البدر فی زمن الحرب. انه ممثل سیدالقائد فی برزیلیا و سوریا. انه رحمه الله کان یحاضر بالعربیه و الفارسیه وکان استاذ المحاضره جدا . http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Principles of Islamic mysticim part 1 Fanaei Eshkevari اصول عرفان اسلامی 1 برای گروهی از دیپلماتهای اروپایی در تهران 16/4/1402 http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Principles of Islamic mysticim part 2, Q&A. Fanaei Eshkevari اصول عرفان اسلامی 2 پرسش و پاسخ برای گروهی از دیپلماتهای اروپایی در تهران 16/4/1402 http://eitaa.com/dreshkevari
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: کودک كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم. در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم. اینک كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه  اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روندهای کلی تحولات معنویت و عرفان در جهان امروز و ایده هایی برای مواجهه فعال فنایی اشکو ی ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ 📍قم، اندیشکده مقصد http://eitaa.com/dreshkevari
🔆 مقابله و نقد به تنهایی جواب نمی دهد، باید الگوی درست و کارامد ارائه دهیم / ضرورت بازنگری در شیوه های تبلیغ دین 🌐محمد فنائی اشکوری: 🔰برای مواجهه با این تحولات اول باید بدانیم که مقابله و نقد به تنهایی تقریبا هیچ فایده ای ندارد. مهم ارائه درست متاع خودمان است. باید بتوانیم متناسب با شرایط جدید و با ادبیات این جهان، قالبهای جدیدی برای ارائه انتخاب کنیم. اولا سنتها و آموزه های معنوی خودمان را درست تبیین و تدوین کنیم. نقد جریانات مشکلی را حل نمی کند، ارائه الگوی درست مهم است. جنبه های ایجایی را باید تقویت کنیم. در مرحله بعد باید بتوانیم در جامعه خودمان این آموزه ها را عملی کنیم. نگاه های بیرونی تابعی از عملکردهای درونی است. اگر این کار را کردیم می توانیم ما هم یکی از انتخاب ها باشیم، و الا امروز حتی به عنوان یک گزینه هم مطرح نیستیم. عالم دین هم باید دین را درست بشناسد و هم زمانه را که بتواند حقیقتی را که شناخته خوب عرضه کند. ما باید در شیوه های تبلیغ دین بازنگری کنیم. شیوه های عرضه درست محتوا در کنار اموزش دین باید آموخته شود. اتفاقا این بعد، بسیار پیچیده تر و متنوع تر است و در حال تحول است. زبان های خارجی را بسیار باید جدی گرفت. بسیاری از کشیش ها راحت پنج شش زبان بلدند اما ما حتی با عربی که سالهای متمادی بدان اشتغال داریم، خوب آشنا نمی شویم و با هیچ عربی نمی توانیم صحبت کنیم! مهمتر از زبان باید با اندیشه های جدید عمیقا آشنا باشیم. باید بتوانیم محتوای دین را که ثابت و لایتغیر است، در فرمها و شکلهای جدید بازتولید کنیم. البته باید بصیرت تشخیص و تفکیک فرم از محتوا را داشته باشیم. 📍اندیشکده مقصد https://eitaa.com/maghsad_andishkade
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Lecture on Ayatullah Misbah's project on Islamicisation of social sciences. Presented by: Fanaei Eshkevari مبانی نظری طرح آیت الله مصباح یزدی (ره) در اسلامی سازی علوم انسانی برای جمعی از اساتید دانشگاه های پاکستان 19/4/1402 http://eitaa.com/dreshkevari