eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
295 عکس
177 ویدیو
99 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
در مقاله پژوهشی مواجهۀ حوزۀ علمیه با فلسفۀ غرب از محمد فنایی اشکوری در ماهنامه معرفت شماره 307 موضوعات زیر بحث و بررسی شده است: داد و ستد فلسفی بین جهان اسلام و غرب چه ادواری داشته است؟ ویژگی هر یک از این ادوار چیست؟ چگونه فلسفه یونانی وارد جهان اسلام شد و مواجهه فیلسوفان مسلمان با فلسفه یونانی چگونه بود؟ فلسفه اسلامی چگونه شکل گرفت؟ فیلسوفان مسلمان چه محدودیت هایی در مواجهه با فلسفه یونان داشتند؟ فلسفۀ اسلامی چگونه و از چه راه هایی بر فلسفۀ قرون وسطای غرب اثر گذاشت؟ فلسفه و الاهیات مسیحی و یهودی چه تاثیری از فلسفه اسلامی پذیرفتند؟ آیا فلسفه اسلامی بر فلسفه جدید غرب تأثیری داشته است؟ فلسفۀ جدید غرب چگونه وارد ایران شد؟ مواجهه ایرانیان به ویژه علمای دین با فلسفه جدید غرب چگونه بود؟ کدام فیلسوفان و مکتب های فلسفی غرب بیشتر مورد توجه علمای دین قرار گرفت؟ افراد و چهره های اثرگذار حوزه علمیه در مواجهه با فلسفه غرب چه کسانی هستند؟ آشنائی فلاسفه ایرانی با فلسفۀ غرب چه آثار و نتایجی در شکل و محتوای فلسفه اسلامی داشته است؟ وضعیت کنونی فلسفه غرب در ایران خاصه در حوزه های علمیه چگونه است؟ نکات قابل نقد در مواجهه حوزویان با فلسفه غرب کدام است؟ شیوه صحیح مواجهه با فلسفه غرب چیست؟ تلقی های نادرست از فلسفه غرب کدام است؟ وظیفه کنونی اهالی فلسفه در حوزه علمیه نسبت به فلسفه غرب چیست؟ مواجهه مطلوب با فلسفه غرب چگونه باید باشد؟ چگونه می توان از حالت انفعالی نسبت به فلسفه غرب خارج شد؟ آیا بار دیگر فلسفه اسلامی می تواند بر تفکر فلسفی جهان اثر داشته باشد؟ راهکار تحقق آن چیست؟ نویسنده در این مقاله به نحو اختصار به این مباحث پرداخته و کوشیده است پاسخ هایی به پرسشهایی یادشده ارائه دهد. 🌷🌷🌷 ✍مطالعه این مقاله به علاقمندان به تاریخ فلسفه، فلسفه معاصر ایران، مناسبات فلسفه اسلامی و غرب، تاریخ اندیشه معاصر ایران، تحولات حوزه علمیه در یکصد سال اخیر و عموم علاقمندان به تفکر فلسفی پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/dreshkevari
چرا عراق باید همیشه پایگاه و جایگاه دشمنان ایران و جایی برای تهدید ایران باشد؟ بر اساس توافقی که بین دولت ایران و عراق صورت گرفته قرار بر این شده است که گروه‌های تجزیه‌طلب کردستان عراق با خلع سلاح و ترک مرزها به اردوگاه‌هایی که در استان‌های اربیل و سلیمانیه دایر شده منتقل شوند. ✍معنای خبر فوق این است که تهدید و خطر بالقوه گروهک های تجزیه طلب و تروریست برای ایران همچنان باقی است. حضور آنها در اردوگاه ها قطعا برای اهداف شوم آینده آنهاست، چنانکه منافقین در کمپ اشرف همین اهداف را دنبال می کردند. کمپ یعنی لانه تروریست ها. این تروریست ها در آنجا به ذکر و عبادت مشغول نخواهند شد، بلکه مانند کمپ منافقین در پادگان اشرف و کمپ آنها در آلبانی آتش بیار فتنه و آشوب و اغتشاش و تروریسم در ایران خواهند بود. اگر دولت عراق این گروه ها را تروریستی و مخالف ایران می داند یا باید آنها را تحویل ایران دهد یا دستکم از کشورش اخراج کند. این سوال به طور جدی مطرح است که چرا دولت عراق که مناسبات خاص فرهنگی، مذهبی و تاریخی نزدیک با ایران دارد و مراسم اربعین بزرگترین جلوه دوستی دو ملت است، باید همواره محل و ماوای دشمنان ایران باشد. بی شک یکی از مهمترین علل و انگیزه های حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق مقابله با ایران است. از زمان حاکمیت دولت بعثی صدام علاوه بر اینکه ارتش بعث با براه انداختن جنگ تحمیلی یکی از بزرگترین فجایع تاریخ چند قرن ایران را رقم زد، پایگاه گروهک تروریستی منافقین تا چند سال اخیر بود. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز کردستان عراق مقر اصلی تروریست های تجزیه طلب بوده و بیش از چهار دهه است که از آنجا جنایات بیشماری علیه ملت ایران صورت می دهند. درباره حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق ممکن است گفته شود که دولت عراق توان مقابله با آن و برچیدن پایگاه های نظامی آمریکا را ندارد، گرچه طبق قانون مصوب مجلس عراق حضور ارتش جنایتکار آمریکا در عراق غیر قانونی است. اما دولت عراق نسبت به حضور گروهک های تروریستی تجزیه طلب چه عذری دارد؟ اینک که با فشار دولت ایران دولت عراق و اقلیم کردستان بر سر میز مذاکره با ایران درباره این موضوع نشسته اند و حاضر شده اند توافقی در این زمینه انجام گیرد، نتیجه این شده است که این گروهک ها از مرزهای ایران فاصله بگیرند و در اردوگاه های شهرهای کردستان عراق مستقر شوند. این سوال بطور جدی مطرح است که چرا باید اساسا گروهای تروریست ضد ایرانی در عراق حضور داشته باشند. مگر گروه های تروریست مخالف با عراق در ایران حضور دارند؟ اگر ایران مقر و ماوای گروه های تروریستی مخالف عراق باشد عراق چه انتظاری از ایران خواهد داشت؟ بگذریم از اینکه این ایران بود که با مجاهدت ها و پرداخت هزینه سنگین با تروریست های داعشی که می رفتند عراق را نابود کنند جنگید و عراق را از این خطر مهلک نجات داد. انتقال تروریست ها از مرزها به اردوگاه ها هرگز کافی نیست و حضور گروهک های تروریستی در عراق به هر شکلی تهدید کننده امنیت و منافع ملی ایران است و دولت ایران نباید به این توافق به این شکل تن دهد. همچنانکه در ایران گروه های تروریستی ضد عراق به هیچ نحوی حضور ندارند در عراق هم نباید گروه های تجزیه طلب و تروریست ضد ایرانی به هیچ نحوی ولو در اردوگاه ها حضور داشته باشند. دولت عراق یا باید این تروریست ها را تحویل ایران دهد و یا از کشورش اخراج کند همانطور که در مورد منافقین این کار صورت گرفت. https://eitaa.com/dreshkevari
اهمیت و ضرورت استغفار مدام برای پاکسازی دل: قال رسول الله ص: إِنَّهُ لَيُغانُ عَليٰ قَلْبي وَ إِنّي لَاَسْتَغْفِرُاللهَ فی کل یوم سَبْعينَ مَرَّة. منقول است که رسول خدا ص فرمود: به درستی که قلب من زنگار می‌ گیرد و من در هر روز هفتاد بار از خدا طلب مغفرت می‌کنم! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ذکر هفتاد مرتبه استغفار در قنوت نماز وتر می تواند به اقتفای این سنت حضرت رسول باشد. باید توجه داشت که استغفار حقیقی فقط بیان لسانی عبارت استغفار نیست، بلکه اساس توجه قلبی است. https://eitaa.com/dreshkevari
خوف و رجا راه هلاک و راه نجات کدام است؟ قال اباعبدالله (ع) یابن جندب! يهلك المتكل على عمله. و لا ينجو المجترئ على الذنوب الواثق برحمة الله. قلت فمن ينجو؟ قال الذين هم بين الرجاء و الخوف كأن قلوبهم في مخلب طائر شوقاً إلى الثواب و خوفاً من العذاب. « مستدرک الوسائل، جلد11، صفحه 226» امام جعفر صادق علیه السلام در بخشی از سفارش‌های خود به عبدالله بن جندب فرمودند:‌ اى پسر جندب! آنكه بر كردار خويش تكيه كند هلاك شود و آنكه در عين اميد به رحمت الهى در ارتكاب گناهان جسارت ورزد، نجات نيابد. عبدالله پرسيد: پس اهل نجات كيست؟ حضرت فرمود: كسانى كه ميان بيم و اميدند و از شوق ثواب و خوف عذاب، قلوبشان انگار در چنگال پرنده‏ اى (شكارى) اسير است. ✍پس نه گناهکار باید بخاطر عصیانش از شدت خوف، از رحمت حق ناامید شود و نه مؤمن باید بخاطر اطاعتش خود را ایمن بداند. هیچیک نباید از حالت خوف و رجا خارج شوند و در عمل باید به وظیفه خود که توبه و استغفار و اطاعت و اجتناب از معصیت است پایبند باشند. 🌷🌿🌺🍀🌸 https://eitaa.com/dreshkevari
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷هفته دفاع مقدس گرامی باد. یاد و نام شهدا و جانبازان و آزادگان و همه رزمندگان دفاع مقدس جاودانه باد.🇮🇷 روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد کامم از تلخی غم چون زهر گشت بانگ نوش شادخواران یاد باد گر چه یاران فارغند از یاد من از من ایشان را هزاران یاد باد مبتلا گشتم در این بند و بلا کوشش آن حق گزاران یاد باد گر چه صد رود است در چشمم مدام زنده رود باغ کاران یاد باد راز حافظ بعد از این ناگفته ماند ای دریغا رازداران یاد باد https://eitaa.com/dreshkevari
دو یادداشت از فرودگاه مهرآباد 1. روی میز صدور کارت پرواز تابلوی کوچکی بود که روی آن این مضمون نوشته بود که از پذیرش خانم هایی که پوشش اسلامی ندارند معذوریم. اما در جلوی این تابلو تابلوی دیگری گذاشته بودند که تابلوی مربوط به حجاب دیده نمی شد و من از روی کنجاوی با دیدن دو تابلوی پشت سرهم توانستم آن را ببینم. ضمنا خانمی که پشت میز نشسته بود و کارت صادر می کرد خودش پوشش مناسبی نداشت.! 2. در سالن انتظار فرودگاه فروشگاهی هست که بخشی از آن کتابفروشی است که کتابها را با پنجاه درصد تخفیف به فروش می رساند. تا اینجای داستان قشنگ است. به تماشای کتابها رفتم، اما نه تنها حتی یک کتاب درباره اسلام ندیدم، کتابی که از نویسنده ای ایرانی حتی سکولار باشد هم ندیدم. همه کتابها ترجمه بود، حتی کتابهای درباره تاریخ ایران و شخصیت های ایرانی مثل کورش هم از نویسندگان خارجی با ترجمه فارسی بود. ضمنا تابلوی پنجاه درصد تخفیف هم به زبان انگلیسی است، گویی که به فارسی نمیتوان این مطلب را نوشت! طبق این فرهنگ منحط خودباخته، همه چیز خارجیش خوبه! بر سر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما چه می آید و این فرهنگ چه آینده ای خواهد داشت؟! در این محیط ها چه قدر تفکر انقلاب و فرهنگ شهدا غریب است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_6913425256.mp3
49.79M
نظام اندیشه عرفانی شمس تبریزی دکتر فنایی اشکوری همایش بین المللی شمس تبریزی در خوی آذربایجان غربی 6 مهر 1402 https://eitaa.com/dreshkevari
علامه محمد اقبال لاهوري (۱۲۵۶ـ۱۳۱۷خورشيدي) از نخستين انديشمندان مسلمان است که بسي بيش از همۀ پيشينيان و معاصران مسلمانش، فلسفۀ غرب را مي‌شناخت. او در دانشگاه‌هاي غرب، همچون کمبريج و مونيخ فلسفه را نزد اساتيد فن آموخته بود، و انديشه‌هاي فيلسوفاني همچون بيکن، دکارت، کانت، هگل، آگوست کنت، برگسون، نيچه و وايتهد را مي‌شناخت و با علوم طبيعي و علوم انساني جديد، به‌ويژه حقوق و اقتصاد آشنا بود. اقبال با سيطرۀ فلسفۀ يوناني بر تفکر مسلمانان مخالف بود و بر آن بود که آموزه‌هاي اسلامي بيشتر به مطالعۀ تجربي اهتمام دارد تا با نوع تفکر انتزاعي يوناني. او با اينکه از کودکي در مدارس انگليسي و در جواني در دانشگاه‌هاي اروپايي تحصيل کرده بود و با فلسفه و فرهنگ غرب به‌خوبي آشنا بود، سخت دلدادۀ اسلام و مخالف با سلطۀ استعماري اروپا بر بلاد اسلامي و تقليد از اروپاييان بود و کرباس خود را بر حرير استعمارگران ترجيح مي‌داد و مِي ‌نوشيدن از خم فرنگ را سرکشيدن جام زهري مي‌دانست که نتيجۀ محتومش مرگ است. اقبال در گروهي سرّي بنام «عروه» که سيدجمال از بنيان‌گذاران آن در حيدرآباد بود، پرورش يافته بود و تحت تأثير انديشه‌هاي سيد بود. اقبال دلبسته به عرفان اسلامي و شيفتۀ مولانا بود و بر ديوار حريم دلش اشعار مولانا را آويخته بود و از چشمِ مست مولانا سرور کبريايي وام مي‌گرفت؛ اما از تصوف زندگي‌گريز تنبل‌پرور به‌شدت انتقاد مي‌کرد و آن را مايۀ فقر و فلاکت مسلمين مي‌دانست. درويشي اقبال به دلق و کلاه و بي‌عملي نيست؛ بلکه در کار جهان کوشيدن است. اقبال قبا پوشد در کار جهان کوشد درياب که درويشي با دلق و کلاهي نيست او روح بي‌قراري بود که همچون موج آسودگي را عدم و هستي را در رفتن و سکون را عين نيستي مي‌ديد. ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم هيچ نه معلوم گشت آه که من کيستم موج زخود رفته‌اي، تيز خراميد و گفت هستم اگر مي‌روم، گر نروم نيستم اين انديشه‌ها در اشعار و آثار اقبال به‌ويژه کتاب مهم تجديدبناي انديشه ديني در اسلام آشکار است. او اين درس را از امام حسين آموخته بود، چنان‌که مي‌گفت: رمز قرآن از حسين آموختيم زآتش او شعله‌ها اندوختيم https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیح مخصوص استغفار از گناهان کبیره!!!!! لابد هرچه گناه بزرگتر باشه تسبیح هم باید بزرگتر باشه!
آثار آشنايي فلاسفه ايراني با فلسفة غرب آشنايي فیلسوفان اسلامی با فلسفۀ غرب، آثاري در فعاليت فلسفي آنها داشته است که به برخي از آنها اشاره مي‌شود. اين آثار را مي‌توان به محتوايي و شکلي تقسيم کرد. نخستين اثر اين آشنايي، شناخت بهتر فلسفه و ورود فلاسفۀ اسلامي به حوزه‌هاي جديد مباحث فلسفي و ناظر به پرسش‌ها و نياز‌هاي روز است. فلسفۀ سنتي اسلامي بيشتر متمرکز بر مباحث وجود و نفس است؛ درحالي‌که فلسفۀ جديد غرب دامنۀ گسترده‌اي دارد. اين آشنايي موجب شد فلاسفۀ ما به شاخه‌هاي ديگر فلسفه توجه کنند و برخي از شاخه‌هاي فلسفه‌هاي مضاف، مانند معرفت‌شناسي، فلسفۀ اخلاق، و فلسفۀ تاريخ را با رويکرد اسلامي عرضه کنند. اثر دوم، نقد برخي آراء فلسفي غربيان و برداشتن گام‌هاي ابتدايي در فلسفۀ تطبيقي است. اثر ديگر آشنايي با فلسفۀ غرب، تحولي است که در ساختار فلسفۀ اسلامي ايجاد شد؛ مثلاً در کتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم براي نخستين‌بار و به‌تبع آن در کتاب آموزش فلسفه، مباحث معرفت‌شناسي وارد مباحث فلسفي و بر مباحث وجود مقدم داشته شد. از جهت شکلي و نحوۀ عرضۀ مباحث در فلسفۀ اسلامي نيز تحولات و تغييراتي حاصل شد. مهم‌ترين تحول که زمينۀ ديگر تحولات شد، عموميت ‌يافتن نسبي فلسفه است. در اين دوره توجه به فلسفه محدود به افراد خاصي در حلقه‌هاي تخصصي حوزۀ علميه نبود؛ بلکه جمع بزرگي از تحصيل‌کردگان جديد دانشگاهي و علاقه‌مندان غيردانشگاهي به مباحث فلسفي علاقه‌مند و با آن مباحث درگير شدند. اين وضعيت ايجاب مي‌کرد که در نحوۀ عرضۀ فلسفه، چه از جهت محتوا و چه از جهت شکل، تجديدنظري صورت گيرد. از جهت شکلي دو تحول رخ داد؛ نخست فارسي‌نويسي است. البته فارسي‌نويسي در فلسفۀ اسلامي از ابن‌سينا و با تأليف کتاب دانش‌نامۀ علائي آغاز شد و فيلسوفان ديگر مانند سهروردي، خواجه نصيرالدين طوسي، صدرالمتألهين و سبزواري آثاري به فارسي دارند؛ اما اين آثار نسبت به آثار عربي آنها اندک است. مثلاً صدرالمتألهين که ده‌ها اثر فلسفي به‌‌زبان عربي دارد، ظاهراً تنها يک رسالۀ مختصر فارسي به‌نام سه اصل دارد. تحول دوم کوشش براي ساده‌نويسي است؛ چون طيف گسترده‌اي از مخاطبان فلسفه علاقه‌مندان غيرمتخصص در فلسفه هستند؛ بايد کوشيد هرچه روان‌تر و آسان‌ياب‌تر، فلسفه را عرضه کرد. گرچه در اين راه گام‌هايي برداشته شده؛ اما همچنان نثر فلسفي ما دشوار است (ر. ک: فنائي اشکوري، 1389، خاتمه، ص 365ـ374). موفق‌ترين استاد در ميان اساتيد يادشده در اين زمينه، شهيد مطهري است که به‌جهت تدريس فلسفه در محيط‌هاي مختلف و براي مخاطب‌هاي متنوع و آشنايي با نثر معاصر فارسي، توانست بيش از ديگران در اين جهت موفق باشد. در اين دوره نيز مانند دوره‌هاي پيشين محدوديت‌ها و کمبودهايي در مواجهه با فلسفۀ غرب ديده مي‌شود. نخست اينکه پرداختن اساتيد يادشده به فلسفۀ غرب در حاشيۀ فعاليت علمي آنها قرار داشت، نه در متن کارشان. ديگر اينکه آشنايي آنها با فلسفۀ غرب در اغلب موارد غيرمستقيم و از طريق تاريخ فلسفه‌ها و برخي ترجمه‌هاي محدود و يا به وساطت برخي طرفداران آن فلسفه‌هاست. و سوم اينکه در مواجهه آنها با فلسفۀ غرب، جنبۀ دفاعي و انتقادي غلبه دارد. آنها بيشتر به قصد دفاع از باورهاي ديني و مقابله با شبهاتي که ريشه در فلسفه‌هاي غرب دارد به فلسفۀ غرب پرداخته‌اند؛ نه از آن جهت که آن فلسفه في‌حد نفسه ارزش مطالعه و تعمق داشته باشد. ✍قسمتی از مقاله "مواجهه حوزه علمیه با فلسفه غرب" ماهنامه معرفت شماره 307 https://eitaa.com/dreshkevari
دعا برای مرزداران انا عند القلوب المنکسره برای پیروزی مجاهدان مقاومت بر دشمن وحشی و جنایتکار صهیونیستی دعای امام سجاد (ع) برای مرزداران را با خضوع و خشوع و با دلی شکسته دربرابر پروردگار بخوانیم و از خداوند نجات مردم مظلوم فلسطین را مسئلت کنیم. دعای 27 صحیفه سجادیه الدعا۶ لاهل الثغور https://eitaa.com/dreshkevari
ضرورت کمک رسانی مردمی به مجاهدان خط مقدم جهاد با دشمن صهیونیستی من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم. چرا فعالان و سازمان های مربوطه فراخوان کمک های مردمی به ملت قهرمان و مظلوم فلسطین را اعلام نمی کنند؟ سالها شعار آزادی فلسطین و حمایت از مردم فلسطین را سر دادیم. امروز روزی است که بیش از هر زمان دیگر وظیفه کمک رسانی به این مردم حماسه ساز را داریم. آیا سهم ما فقط شعار دادن برای آزادی فلسطین و گوش دادن به اخبار این نبرد بی امان است و وظیفه و تکلیف دیگری نداریم؟ این در حالی است که حامیان استکباری صهیونیست ها سیل کمک های نجومی خود را به این رژیم خونریز سرایز کرده اند. کمک مالی یک جمیعت هشتاد میلیونی می تواند تأثیری چشمگیر بر بهبود اوضاع این مردم که زیر بمبباران وحشیانه دشمن جان و مال و عزیزانشان را از دست می دهند داشته باشد. https://eitaa.com/dreshkevari
| صبر استراتژیک ایران صبر استراتژیک به معنای ثبات در اجرای یک استراتژی خاص و پایبندی به آن در طول اجرایش به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر است. یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت یک استراتژی، صبر در اجرای آن است. با این حال، صبر استراتژیک بدان معنا نیست که منتظر باشیم تا استراتژی خودبخود پیاده‌سازی شود. استراتژی نحوه رسیدن به اهداف است و صبراستراتژیک، ضامن ثمربخشی آن. این نوع صبر به دستیابی به نتایج مطلوب در طولانی‌مدت کمک می‌کند و با نگاه کلان، از تصمیمات عجولانه ممانعت می کند. ایران یکی از بارزترین مصادیقی است در عرصه بین المللی که در بکارگیری صبر استراتژیک مهارت خاصی دارد. ایران آنقدر صبر و حوصله دارد که حامیان سیاست هایش را هم به شدت کلافه می کند. صبر ایران در مقابل جمهوری باکو و از دست ندادن حواس و تمرکزش بر راهبرد اصلی خود نمونه ای از ثبات در اجرا و پایبندی به استراتژی خود است. دشمنان ایران با تمام توان خود خواستند که ایران را وادار کنند که در قفقاز مداخله نظامی کند، اما ایران تمرکز خود را از راهبرد خود برنداشت و ضمن پایش تحولات به گونه ای قفقاز را مدیریت کرد که در کوتاه مدت یا شاید هم میان مدت نیاز به مداخله نظامی در این منطقه نداشته باشد. برعکس ایران تمرکز خود را روی مقابله با غرب و اسرائیل حفظ کرده و تشویش ها و سروصداهای جانبی او را از هدفش منحرف نکرده. یکی از بزرگترین گام هایی که ایران در این رابطه برداشت، دوستانه کردن روابط خود با عربستان سعودی در زمان مناسب بود. ایران با نزدیک کردن عربستان سعودی به خود، سعی در بهبود و تکمیل تصویر و نقشه بزرگتر خود دارد. عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل یا به عبارت بهتر علنی سازی روابط این دو دولت، ضربه جبران ناپذیری را به ایران وارد می کرد و ایران را در منطقه خود منزوی می ساخت و در نهایت به تضعیف ایران و قدرت گرفتن اسرائیل منجر می شد. از طرفی ایران در همین موضوع هم شتابزده و عجولانه و یک جانبه راهبردش را اجرا نکرده. گفت و گو با عربستان را با سرعت و اشتیاق معقولی دنبال می کند و از طرف دیگر مولفه های دیگری را هم در نظر می گیرد تا در روند تصمیمگیری بازیگران دیگر علی الخصوص عربستان بیشترین تاثیر را بگذارد. از جمله این مولفه ها، تقویت مقاومت در فلسطین بوده. عملیات طوفان قدس، افتخارش به رزمندگان دست از جان شسته فلسطینی می رسد، اما چنین عملیات بزرگ و پیچیده ای به نظر می رسد که با برنامه ریزی و تسلیح کشوری بزرگ تر و توانمندتر به لحاظ نظامی و اطلاعاتی بوده. در نگاه اول به نظر می رسد که این حد از عملیات اطلاعاتی از پس گروه های نظامی محدود بر نمی آید، دستکم می توان گفت که ایران در فرآیند رسیدن فلسطین به این نقطه از توانمندی، نقش تسهیلگر و حامی موثر را داشته است. اسرائیل روحش از حمله فلسطین خبر نداشته و کاملا شوکه شده. از نظر من عملیاتی به این بزرگی و با مشارکت هزاران مبارز فلسطینی، تنها در جای کوچکی چون غزه برنامه ریزی نشده. از در و دیوار غزه جاسوس و خبرچین اسرائیلی می بارد و تمام امواج و اصوات در این منطقه کوچک شنود می شود. چطور بوده که اسرائیل هیچ بویی از آن نبرده؟ اسرائیل وانمود می کرد که می تواند امنیت منطقه را تامین کند و کشورهایی چون عربستان مشتری آن امنیت بودند. اما امروز اسرائیل چیزی برای عرضه ندارد و بازیگران منطقه به عینه اسب بازنده این شرطبندی را تماشا می کنند. راه اندازی کارگاه های جدید، ساخت هزاران راکت، جابه جایی مواد اولیه راکت ها، رفت و آمد سازندگان آن، ساخت انبارهای جدید، تهیه و مونتاژ پهپاد و تمرین کاربری آن، کندن تونل های جدید و تخلیه خاک های ناشی از کنده کاری در بیرون از تونل، آموزش نیروها و جذب نیروهای جدید، مرور تاکتیک ها با فرماندهان، همه و همه با وجود دسترسی اسرائیل به آسمان غزه و ایضا تمام ماهواره ها و امکانات سیا و کشورهای مدعی جهان انجام شد. تا همینجا هم محور مقاومت پیروزی بزرگی کسب کرده و اسرائیل شکست فراموش نشدنی خورده است. آن چیزی که بدیهی است آن است که طراحان چنین عملیات پیچیده ای برای از اینجا به بعد هم حتما طرح ریزی کرده اند. از آنجا که تحولات اخیر سرشار از شگفتی بوده، باید منتظر ماند تا تصویر روشن تری از اتفاقاتی که رخ داده به دست بیاید. @JalaleddinFanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مزارع زرشک روستای افین ایران، خراسان جنوبی، بیرجند😍 @khabarfarda_ir
4_5857049366866432614.mp3
7.41M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 1 فنایی اشکوری
4_5857049366866432615.mp3
10.45M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 2
4_5857049366866432623.mp3
8.01M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 3
4_5857049366866432624.mp3
2.51M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 4
4_5857049366866432625.mp3
8.95M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 5
4_5857049366866432626.mp3
9.95M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 6
4_5857049366866432627.mp3
6.22M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 7
4_5857049366866432629.mp3
5.37M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 8
4_5857049366866432630.mp3
10.62M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 9