eitaa logo
دکتر رضا منتظر
5.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
386 ویدیو
63 فایل
پزشک طب ایرانی اسلامی جهت نوبت دهی روزهای فرد ساعت ۱۴ الی ۱۸ تماس بگیرید: ۰۲۱ ۷۷ ۲۲ ۸۷ ۸۰ ۰۹۳۵ ۶۶ ۳۳ ۷۸۹ یا به سایت دکتریاب مراجعه و اینترنتی نوبت بگیرید 🔸آدرس صفحه آپارات: https://www.aparat.com/dr.rezamontazer. ادمین کانال @visitmontazer
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 ⁉️آیا مزاج با ژنتیک یا جنسیت ارتباط دارد؟ 🎤 🗓 ۸۸ شنبه ۹۸/۹/۱۶ ♻️ 🆔 @NON_GMO 🆔 @proffessorkarami کانال 🆔 @Non_Gmo_1 کمپین1 🆔 @Non_Gmo98 ایتا @matabmontazer
خب مطلب علمی و تمرین تمام شد حالا سوالات را پاسخ میدهم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 ⁉️چه مزاج هایی میتوانند بیشتر از لبنیات استفاده کنند؟ 🎤 🗓 ۸۸ شنبه ۹۸/۹/۱۶ ♻️ 🆔 @NON_GMO 🆔 @proffessorkarami کانال 🆔 @Non_Gmo_1 کمپین1 🆔 @Non_Gmo98 ایتا @matabmontazer
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 ⁉️به صورت اجمالی درمورد اینکه هر مزاجی چقدر میتوانند در هفته مصرف برنج و گوشت قرمز .ماهی .و حبوبات و سبزیجات و میوه جات داشته باشند توضیح دهید؟ 🎤 🗓 ۸۸ شنبه ۹۸/۹/۱۶ ♻️ 🆔 @NON_GMO 🆔 @proffessorkarami کانال 🆔 @Non_Gmo_1 کمپین1 🆔 @Non_Gmo98 ایتا @matabmontazer
🔷 پایان جلسه 🔷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 ⁉️برای اینکه کودکان دچار کمبود ویتامین نشوند چه مزاجی باید در این گونه افراد غالب باشد و چه مواد غذایی باید استفاده کنند؟ 🎤 🗓 ۸۸ شنبه ۹۸/۹/۱۶ ♻️ 🆔 @NON_GMO 🆔 @proffessorkarami کانال 🆔 @Non_Gmo_1 کمپین1 🆔 @Non_Gmo98 ایتا @matabmontazer
19.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢رابطه غذا و امنیت و ظهور ؛ جنگی ناشناخته و بسیار خطرناک که کشور را تهدید میکند ... با فوروارد گسترده این کلیپ در آگاه سازی مردم نقشی داشته باشید... @matabmontazer
مزمن بیمار دختر خانم 23 ساله ای است که از 4 سال قبل دچار سرفه های شدید شده بود. تمام دارو و درمانها در این مدت بی تاثیر بود. خودش معتقد بود که خوردن مداوم روزی دو لیوان قهوه موجب این سرفه ها شده است. سرفه ها خشک و بسیار شدید و پر سر و صدا بود. طوری که گوش را آزار می داد. با توجه به طبیعت گرم بیمار و این احتمال که زمینه آلرژی برای آن وجود داشت، حجامت بین دو کتف و بادکش ریه برای او انجام شد. غذاها و داروهای ذیل هم برایش تجویز شد: فرنی تهیه شده از شیر و نشاسته و گلاب/ کلم برگ پخته/ عرق آویشن/ مصطکی/ عسل و گفتم دو هفته دیگر مراجعه کند. دو هفته بعد آمد و اظهار داشت بعد از 4 سال سرفه ها کاملا خوب شده است. صرفا از دو روز قبل مجددا سرفه هایی خفیف پیدا شده است. حجامت و بادکش ریه برای او تکرار شد و گفتم یک ماه بعد برای ویزیت مجدد مراجعه کند. طبیعتا درمان این بیمار ادامه دارد ولی دو نکته حائز اهمیت است: 1- بهبود سرفه مزمن چهارساله با یک جلسه حجامت حکایت از تاثیر قوی این روش درمانی به شرط تشخیص و تجویز صحیح دارد. 2- به تجربه فاصله جلسه اول و دوم درمان با حجامت باید بین دو تا چهار هفته باشد. زودتر از دو هفته (مگر در برخی موارد خاص) و بیش از یک ماه نباید فاصله بیفتد. زودتر از دو هفته معمولا نیاز نیست و اثر بیشتری ندارد و بیش از یک ماه هم ممکن است موجب کم شدن اثر درمانی شود. بارها تجربه و مشاهده کرده ایم که مشکلات بیمار با جلسه اول حجامت بهبود یافته ولی بعد از دو هفته کم کم عود کرده است لذا در این گونه موارد به فاصله دو هفته حجامت را تکرار می کنیم. @drezamontazer
یک از دوستان با ارسال لینک گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان پرسیده است: نظرتان در مورد سنگ مرداب چیست؟ همسر من برای تعریق و بوی زیر بغل استفاده میکنه و خیلی رضایت دارد. در گزارش مربوطه که محصول مصاحبه با یکی از پزشکان دانشجوی PHD طب سنتی می باشد آمده است: (لینک گزارش: https://www.yjc.ir/00U4TN) «یكی از تركیباتی كه در سال‌های اخیر بسیار مورد تبلیغ قرار گرفته و به عنوان درمانی اعجازآور برای كاهش تعریق و رفع بوی عرق به فروش می‌رسد، پودر مردار سنگ است كه این روزها شاهد فروش زیرزمینی آن در سالن‌های مترو هستیم و ضروری است مردم هر چه سریع‌تر از خطرات استفاده از آن آگاه شوند. به همین منظور با دكتر ..... پزشك و متخصص طب ایرانی گفت‌وگویی انجام دادیم......مردار سنگ با اسامی متعددی همچون سنگ مرده، سنگ مرداب، سنگ نقره و... به فروش می‌رسد و این روزها به دلیل ناآگاهی مردم، بازار پررونقی پیدا كرده و پول هنگفتی به جیب سودجویان می‌رود. لازم است بدانید حكمای طب سنتی همچون بوعلی سینا در كتاب قانون و عقیلی در كتاب مخزن الادویه به صراحت مردارسنگ را سم دانسته‌اند و حتی علائم مسمومیت با آن را گفته‌اند. نكته قابل تامل این‌كه بدانیم مردارسنگ جذب پوستی بالایی دارد..... فردی كه به صورت روزانه از مردارسنگ برای زیربغل، كف‌پا و كشاله ران استفاده می‌كند در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار دارد و حتی نگهداری مردار سنگ در خانه می‌تواند از طریق خوردن یا تماس پوستی، كودكان را مسموم كند. استفاده از مردارسنگ شاید برای كوتاه مدت عارضه جدی نداشته باشد، ولی به مرور زمان باعث تجمع سرب در سلول‌های بدن شده سبب اختلال در اعضاء و مسمومیت‌های حاد و مزمن می‌شود»! حال ببینیم منابع طب سنتی در مورد مرداسنگ چه می گویند: سید اسماعیل جرجانی می گوید: مرداسنگ‏، مرده سنگ، مرداسنج، مرد آهنگ، مرتك، سنگ مردار همگى مترادف و به معنى جوهر سرب مى‏باشد كه سم است‏. (ذخيره خوارزمشاهى ج‏3 ص418) در کتاب مخزن الادویه از این ماده با عنوان مرداسنج یاد شده و در توضیح آن آمده است: «جهت دفع بدبویى عرق اعضا مانند زير بغل و كشاله ران مفید است. بوى عرق را خوش كند و منع ادرار عرق(از میزان تعریق می کاهد) نمايد و جهت سحج جلد مؤثر خصوصا با روغن كل سرخ و با روغن كل بر حوالى قلب و زير بغل مانع ريختن مواد به قلب و با سركه جهت رفع قمل(کنه و شپش)‏ می شود. ذرور (پاشیدن) آن جهت قروح بين انگشتان پا نافع است... خوردن دو درم(7 گرم) از آن كشنده است». بنابراین آنچه از متن کتاب مخزن الادویه بر می آید این است که مصرف خوراکی مرداسنگ سمی است و می تواند کشنده باشد ولی مصرف موضعی آن منعی ندارد و دقیقا برای تعریق زیاد و بدبو توصیه شده است. علاوه بر آن مصرف موضعی آن برای رفع گوشت زائد یا بهبود زخمهای مزمن نیز سفارش شده و در ترکیب خیلی از مرهمها نیز کاربرد دارد. علاوه بر آن مصرف مقادیر خیلی کم آن به صورت خوراکی در نسخه های طب سنتی دیده می شود که از توضیح آن می گذریم. مرداسنگ از این حیث مانند نوره(ماده نظافت) است. نوره نیز سمی و مصرف خوراکی آن کشنده است ولی مصرف موضعی آن از قدیم رواج داشته و در روایات طبی هم توصیه شده است اما متاسفانه از سالها قبل با این توجیه که زرنیخ (ماده ضد سرطان موجود در ترکیب سنتی نوره) سمی است، آن را از ترکیب نوره حذف کرده اند لذا نوره هایی که الان به صورت بسته بندی در بازار ارائه می شود معمولا فاقد زرنیخ است. بنابراین ملاحظه می کنید که قضیه به این شوری که در گزارش فوق آمده نیست و جیب کسی هم با فروش مقادیر کم آن که در قوطی های کوچک عرضه می شود پر پول نشده است. در پایان ما هنوز به جواب این سوال نرسیدیم که چرا پزشکان دست پرورده دانشکده های طب سنتی خواسته یا ناخواسته، هرگاه با رویکرد مردم به یکی از درمانهای سنتی مواجه می شوند، هم خودشان نگران می شوند و هم مردم را نگران می‏کنند؟! حرکت خودشان که لاک پشتی است هیچ، برای توسعه درمانهای سنتی هم نقش ترمز را ایفا می کنند. متاسفانه سالهاست که همین واکنش تهدیدآمیز و خوفناک را با رواج حجامت و سایر تدابیر درمانی طب سنتی نیز دارند.. @drezamontazer
پیام یکی از بیماران که بخشی از ۱۶ فایل موجود در کانال آرامش را مطالعه کرده اند:👇 سلام وقت بخیر من تا الان که سی سال ازعمرم گذشته دنبال آرامش بودم به هر دری زدم که بهش برسم از شغل پول دعاقرآن بچه شوهر ولی هیچ کدوم نتونست آرامش رو به من بده فقط بیماری هایی گرفتم که پیش هر دکتری میرم جواب نمیگیرم تپش قلب،درد معده عصبی درد در روده هام لرزش دست ها موقع عصبی شدن هیچ کدوم هم بهتر نشدن وبدتر هم میشن ولی امروز فقط یکی از مطالب آرامش رو خودندم وحس کردم واقعا مشکل من دقیقا همینه الان میخوام همه 16 تا رو چاپ کنم وهر روز مطالعه کنم نمیدونم چه جوری ازتون تشکر کنم فقط میتونم دعاتون کنم خدا بهتون خیر بده. یاحق @drezamontazer
🔰 نفی حکمت در شب یلدا * 🔹یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزه‌های تندرستی در «مکتب طب حِکمی ایران»، تدابیر تغذیه‌ای است. امّا این روزها، در رسانه‌های گوناگون و آموزش‌های همگانی، گاه و بیگاه به هشدارهایی برمی‌خوریم که بیشتر آنها، مردم را از هر گرمی و سردی و تری و خشکی، یا از هر بلغم و سودایی یا دم و صفرایی می‌ترسانند و از زیان‌های هریک چنان سخن می‌گویند که شنونده گاهی درمی‌ماند که پس چه بخورد و چه بنوشد تا یکی از این «چهار طبع مخالف سرکش» ناگاه بر دیگری غالب نشود و جان شیرینِ خورنده را از قالب برنیاورد؟ 🔸کافی است که دربارۀ دیدگاه طب سنتی در مصرف «هندوانه» و «انار» در شب یلدا در سایتها و کانالها جستجویی کنید تا ببینید چه پرواها و بیم‌ها که از «سردی» این دو نگفته‌اند و چه پرهیزها که ننوشته‌اند! 🔹البته نگارنده – به‌حسب تخصص و تجربه بالینی‌اش- با اصل ملاحظات مزاجی در خورد و نوش و امور روزمرّۀ دیگر کاملاً موافق است، ولی گمان می‌کند که برخی گویندگان و نویسندگان، در این هشدارها یکسویه نگریسته‌ و شتابزده سخن گفته‌اند و مردم را به این پندار دچار کرده‌اند که گویی به‌محض رسیدن یک سبب مزاجی یا اخلاطی به بدن، بدن ناگزیر از آن منفعل می‌گردد و به اختلال در میزان گرمی و سردی و تری و خشکی، یا مقدار و چگونگی اخلاط گرفتار می‌شود. 🔸امّا موضوع این است که به نصّ صریح کتب معتبر (مانند خلاصه‌الحکمه عقیلی شیرازی و مفرّح‌القلوب حکیم ارزانی) برای آنکه یک سبب مزاجی، فرد را دچار دگرگونی در وضعیت مزاجیش کند، وجود سه شرط لازم است: 1️⃣زیاد بودن سبب مزاجی (متغیّر فاعلی) 2️⃣ زمان کافی در مواجهه بدنی با آن سبب (متغیّر زمانی) 3️⃣استعداد بدنی فرد برای تاثیرپذیری از آن سبب مزاجی (متغیّر مزاجی زمینه ای فرد) ✅به این ترتیب وقتی به بیان تدابیر تندرستی برای مردم می‌پردازیم باید آگاه باشیم که میزان سردی‌بخشی یا سودازایی یا بلغم‌زایی خوراکی‌هایی مانند هندوانه، بادنجان، و ماست الزاماً برای همه به یک حد و اندازه نیست (و البته همان حدّ هم الزاماً برای همه زیان‌آور نیست) زیرا تأثیر نهایی هر سبب مزاجی و خلطی، برآیند برهم‌کنش آن سه عامل است و با وجود فقط یکی از آنها محقق نمی‌شود. 🔹مثلاً می‌توان گفت که: - اولاً هندوانه یا انار در شب یلدا علی‌العموم به مقداری مصرف نمی‌شود که «بسیار زیاد» تلقی گردد، ضمن اینکه آن مقدار هندوانه یا انار عموماً در کنار آجیل‌های شور یا تنقلات شیرین خورده می‌شود که طبیعت گرم دارند و از اثر سردی‌آور آنها می‌کاهند؛ - دوم آنکه زمان این مواجهه مکرّر نیست و به حدّ مصرف مزمن نمی‌رسد؛ شب چلّه یک شب است و یک شب، هزار شب نمی‌شود؛ - سوم آنکه همۀ افراد به یک نسبت مستعد تاثیرپذیری از کیفیت سردی نیستند. ⚠️صدالبته بدیهی است که سالمندان و پیران و کسانی که در حالت فیزیولوژیک، سردمزاج هستند یا کسانی که دچار بیماری‌های سرد هستند (مثلا مبتلایان کم‌کاری تیروئید یا کبد چرب یا افسردگی) باید در این امر بیشتر احتیاط کنند. ✔️از یاد نبریم که ویژگی مهم بینش و روش حکیمان کهن، توجه به ویژگی‌های سرشتی ویژۀ هر فرد بوده است، و داوری بالینی نهایی برای هر فرد باید توسط طبیب آگاه با ملاحظه متغیّرهای متعدد انجام شود. ❇️نکات دیگری نیز در باب کارکردهای روانی‌بدنی «آیین»‌ها، و همچنین اشاره‌ای به مفهوم «پزشکی‌سازی» در اینجا شایسته بود؛ دریغ که فرصت اندک است و ناچارم آنها را به زمانی دیگر بسپارم... * عنوان نوشتار، برگرفته از لسان الغیب، حافظ: عیب مِی جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند 🖊دکتر مجید انوشيرواني (متخصص طب سنتی ايراني)
سال 1396 خانم 56 ساله به دلیل درد در نیمه چپ لگن و ساق پای چپ مراجعه کرد. پاها سرد بود و از زانو به پایین ورم داشت. از نظر مزاجی دچار نفخ معده، درگیری فکری زیاد، غصه و ترس و بدبینی و بدخوابی بود. شغل پر استرسی داشت. به دفعات به مراکز طب سنتی مراجعه و داروهای گیاهی مصرف کرده بود لیکن نتیجه ای به همراه نداشت. با تشخیص غلبه سودا فصد رگ دست چپ (باسلیق) برای وی انجام دادم و اسفند و زیره سیاه و دمنوشی مرکب از گل گاوزبان و سنبل الطیب و اسطوخدوس و بادرنجبویه و افیمون برایش تجویز کردم. 4 ماه بعد آمد و گفت با همان یک جلسه درمان درد لگن و پا رفع شد ولی ورم پاها هنوز وجود دارهد. این بار برایش حجامت بین دو کتف انجام دادم و گفتم سکنجبین و افتیمون بخورد. شب گذشته به مطب آمد و گفت در یکسال گذشته کاملا خوب بوده ولی ناحیه لگن مجددا کمی درد گرفته که این بار در نیمه راست آن است. متوجه شدم مادرشان 8 ماه قبل مرحوم شده و پدرشان نیز به علت سرطان در بیمارستلن بستر است. (تاثیر در عود مجدد علائم) فصد دست راست را برایش انجام دادم و با توصیه های لازم مرخص کردم. 🆔 @drezamontazer
💫 آغاز می‌کنیم به نامِ ألا بذکر الله تطمئن القلوب .... که آرامش ، سهمِ دلهایی است که، تو در سلول به سلولَش، نفوذ کرده‌ای ! نه دلهایی که به ا‌َدا، داشتنت را فریاد می‌زنند! آغاز می‌کنیم به نامِ نامیِ تو ؛ که دلها آرام میگیرند فقط به یادِ خودت ... نه به ادعایِ داشتنت! بِسْمِ الله، لاحَوْلَ و لاقوّه الّا بالله 🌺
@ostad_shojae
@matabmontazer
🌺 آمدی شمس و قمر پیش تو سوسو بزنند تا که مردان جهان پیش تو زانو بزنند میلاد #حضرت_زینب علیها السلام مبارک‌باد 🌺 @matabmontazer
آقایی 37 ساله به علت ابتلاء به واریکوسل شدید (واریس بیضه) دو طرفه مراجعه نمود. سونوگرافیست گرید 2 و 3 را برای شدت بیماری گزارش نموده بود. برای ایشان دو جلسه درمان گذاشته شد. جلسه اول فصد دست چپ و جلسه دوم زالودرمانی داروهایی که تجویز شد: منضج سودا، گل گاوزبان، سنبل الطیب، اسطوخدوس، بادرنجبویه، افتیمون، مسهل سپس سونوگرافی تکرار شد. همان طور که در گزارش ملاحظه می کنید، اثری از واریکوسل دیده نمی شود. @drezamontazer