✍ بسیج در کلام امام خمینی ره و رهبری معظم انقلاب
"بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همۀ مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند."
" من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام."صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۱۹۴.
👈🏽 بسیج در کلام رهبری
👌بسیج، عبارت است از مجموعهای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آمادهبهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شدهاند. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
👌اخلاص و معنویت بسیجی و ارتباط با خدا در بسیجی، یک خصوصیت عمده است. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
👌 عرصهی بسیج یک عرصهی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
🤚 دل نوشته و تجربه زیسته از بسیج
بسیج ، یعنی بسیج نه یک کلمه بیشتر یا کمتر
بسیج ، یعنی نهایت درجه خلوص در عمل
بسیج ، یعنی خالص سازی موحدانه گفتار و کردار
بسیج ، یعنی نردبان بالا رفتن برای خدمت بیشتر به مردم
بسیج ، یعنی لگدمال کردن منفعت های شخصی، جریانی ، گروهی و قبیله ای
بسیج، مثل سلیمانی
بسیج ، مثل حججی
بسیج ، مثل رجایی و رئیسی
بسیج، مثل شهید
بسبج ، یعنی تبعیت از رهبری
بسبج، یعنی همه و همه یعنی بسیج
بسیج ، مثل بسیج
بسیج، ظرفیتی است به درازای تاریخ ارسال رسل از آدم تا خاتم و از خاتم تا عصر ظهور
بسیج، قابل معامله و مبادله در داد و ستدهای جهان مادی و سیاسی شده این و آن نیست.
مراقب باشیم بسیج با تمام گونه هایش از شهری و روستایی ، کارمندی و استادی و دانشجویی و..... نهادی بماند ، مردمی بماند و بهانه ای و ابزاری برای آمال شخصی این و آن نشود.
یکی از تلخ تربن درس های تاریخ ، درس تجربه شکست از درون و پوسیده شدن از درون است .
بسبج ، یعنی سیره عملی امام خامنه ای در سیاست ورزی ، در اندیشه ورزی ، در هدایت و راهبری و رهبری در انسجام درونی و در تحقق و عینیت بخشی به آرمان ها و ارزش های شهدا، گفتن و دم زدن و شعار دادن وقتی ناخالصی باشد ، بومرنگ می شود . بسیجی از منظر رهبری عزیز یعنی، هان ای اهل بسیج ، در عمل آن گونه باشید که کریمه زیر فرموده است .«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»(۲۹ فتح)
🤌مدیران، فرماندهان ، مسئولين دلسوز بسیجی در بسیج ، مراقب باشید، بسیج ، بسیج باقی بماند. دو خطر جدی در کمین بسبج است ، خطر عالمان متهتک و جاهلان متمسک
غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی وریا کرد
خوشش بادا نسیم صبحگاهی
که درد شب نشینان را دوا کرد
من از بیگانگان هرگز ننالم
که با من هرچه کرد آن آشنا کرد..
یادداشت مدیر کانال جمعه پنجم بهمن ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drfatehi
✍با سلام و تحیت خدمت عزیزان دانشور
۱. این گروه برای انعکاس دیدگاههای امام خمینی و مقام معظم رهبری در باره دانشگاه و عناصر اصلی آن مانند ؛ استاد، دانشجو، متون درسی ،اهداف دانشگاه و هر آن چه در باره محیط های دانشگاهی وجود دارد، اختصاص دارد. بیان دیدگاههای استادان از دو کانون راهبردی اندیشه سازی یعنی دانشگاه و حوزه برای تبیین این اندیشه ها مفید خواهد بود.
۲. از ارسال هر گونه کلیپ های تبلیغاتی، فرهنگی ، سیاسی و مانند آن که با اهداف گروه منافات داشته باشد، جدا سروران معزز خودداری بفرمایید.و طبعا این گونه موارد غیر مرتبط و یا خدای ناخواسته سو گیرانه و احیانا خارج از چهارچوب های اخلاق ، حذف خواهد شد.
۳. یکی از اهداف اصلی این گروه که بر آن تاکید می شود تولید مطالب جدید بر اساس نیازهای دو کانون حوزه و دانشگاه در تبیین دیدگاههای امام خمینی و رهبری در باره دانشگاه است.
۴. هدف اصلی دیگر گروه که بر آن تاکید می شود، تبیین اندیشه های عمیق امام خمینی و رهبری در باره دانشگاه است. بازتولید و روز آمدی و تبیین و تشریح اندیشه ها ی امام و رهبری به منظور حل مسائل کشور و رفع نیازهای جامعه و کمک به حکمرانی در خصوص علم نافع و مسئله محور در چهارچوب قانون اساسی و اسناد بالادستی از نیازهای ضروری جامعه و کشور است.
۵.از استادان معزز از دو کانون حوزه و دانشگاه و دبگر صاحب نظران دعوت می شود، به منظور اعتلای علوم انسانی و اجتماعی در کشور ، فارغ از دسته بندی های رایج سیاسی ، در صورت تمایل در این گروه مشارکت بفرمایند. ان شالله خداوند پاداش مجاهدان علمی را که بالاترین و والاترین پاداش ها است به عزیزان عنایت بفرماید. به گمان بنده امروز ، وظیفه پاسداری و حفاظت از مرزهای اعتقادی و علمی و فرهنگی و اقتداری جامعه و کشور بالاتر از مجاهدان در میدان های نبرد است . و این بر عهده دو کانون محوری حوزویان و دانشگاهیان وانهاده شده است.
۶. روش کار فعلا برای شروع به کار و آغاز این تجربه جدبد می تواند بدین شکل باشد که با انتخاب متن کوتاهی از آثار شفاهی یا مکتوب امام و رهبری در باره دانشگاه باشد. طبعا با پیشرفت کار به تجربیات روشی بهتری دست پیدا می کنیم. پیشنهادت شما صاحب نظران قطعا به تکمیل کار کمک می کند
۷. لینک زیر را جهت پیوستن داوطلبانه به گروه محضر دانشوران و اندیشمندان تقدیم می شود.
https://eitaa.com/joinchat/1908671549C9c350923dd
✍افراط و تفریط دو رویکرد خطرناک
افراط و تفریط با همه ی گونه های معرفتی ، ارزشی، هنجاری و نمادی آن در هر ساحت و عرصه ای که باشد، فرد و گروه و جامعه را از اعتدال، توازن ،عدالت، علم و اخلاق دور می کند و مسیر رسیدن به موفقیت و پیروزی را سخت و دشوار می سازد. فرقی هم نمی کند این افراط و تفریط توسط چه کسانی و با چه اهدافی و پشت چه نام و جریانی دنبال می شود. اصل آن خسارت آفرین است و سبب زدگی و تفرقه و انزوای کسانی خواهد شد که نوعا با مشی خرد و عقل و تدبیر و انصاف نظرشان رعایت حال میانگین مردم در جامعه با درجات متفاوت از تعلق اعتقادی و فرهنگی و هنجاری است. اگر با این رویکرد تاریخ دور و نزدیک را بررسی کنیم به وضوح عامل اصلی شکست و نرسیدن به پیروزی در جبهه حق را در رفتارهای افراط و تفریط گونه کسانی می توان دید که به هر دلیل ، حتی گاهی با انگیزه و نیت صدق و خیر خواهی و تقرب الهی در دو تله افراط و تفریط گرفتار شده اند. گاهی مرز و معیار صراط مستقیم و حقیقت و عدالت در وقایع اجتماعی و سیاسی از دیگری آن ، یعنی از صراط کج و مجاز و بی عدالتی آن قدر درهم تنیده است که بجز با صفای دل برهان قوی و و خردی جمعی و بصیرتی نافذ و صد البته با توفیقی من الله و ندای درونی فطرت سلیم نمی توان این دو را از یکدیگر تمیز داد. در برخی از تجربه های سیاسی چهار دهه پس از انقلاب می توان رد پای رفتارهای افراط و تفریط گونه را دید. بسیاری از این اردوکشی های سیاسی در ذیل اصطلاحاتی جعلی و سیاست زده و دست ساز مانند چپ و راست، اصول گرا و اصلاح طلب ،تندرو و کندرو و مانند آن به دلیل افراط و تفریط هایی است که یا در حوزه نظام معرفتی و یا در نظام ارزشی و هنجاری و یا در نظام نمادی رخ می دهد و یا افراط و تفریط هایی است که به گاه تصمیم سازی و سیاست گذاری های منهای علم و اخلاق و عدالت و معنویت با دو رویکرد افراط و تفریط صورت می گیرد ،فرقی هم نمی کند در کدام دولت با چه رویکرد سیاسی اتفاق افتاده است. این بزرگترین خطر برای هر جامعه و گروهی است که بدان مبتلا می شود. امروز بالاترین خطر، خطر افتادن در رفتارهایی است که ریشه در افراط و تفریط دارند. افتادن در این تله اجتماعی و سیاسی فرصت بسیار مناسبی را برای سه جبهه مارقین و ناکثین و قاسطین فراهم ساخته است .
👌عقلای قوم اجازه ندهند جامعه در تله افراط و تفریط گرفتار شود.
یادداشت مدیر کانال، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drfatehi
✍ به نام خدا
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ ( ۳۶ ، نحل ).
همه ی آن چه ما امروز داربم از بعثت و با بعثت آغاز شد. بعثت، هم آغاز است و هم پایان .آغازی است بر اسلام ناب محمدی که پیش از آن نبود و پایانی است بر نبوت و رسالت که پس از آن نیز نخواهد بود .یعنی هیچ پیامبر دیگری برای تکمیل اسلام نخواهد آمد. زیرا ظرفیت هایی اسلام دارد ( وحی و سنت ، دو ثقل عظیم )که پاسخگوی مسایل و نیازهای نسل ها و عصر ها تا پایان تاریخ است. این بار اما پیامبری مبعوث شد که ختم کننده و کامل کننده راه انبیاء از آدم تا خاتم بود. «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» آمد تا راه نیمه تمام رسولان پیش از خود را کامل کند. همه می دانیم یکی از رسالت های انبیاء مبارزه با طاغوت زمانه خویش و دعوت به توحید و پرهیز از شرک است. اما به نظر حکمتی در این نهفته است که چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از میان اهداف عالی بعثت با قید حصر فرمودند من برای اکمال مکارم اخلاق مبعوث شده ام. مکارم اخلاق بخودی خود تعالی بخش است اما کافی نیست و باید کامل و تمام شود ،یعنی ساختن انسان کامل ، ساختن فرد و جامعه ای رو به تکامل و رو به سوی اعتلای اخلاقی. و مگر امروز گمشده بشر همبن نیست . و مگر امروز سقوط اخلاق مسئله اول و اصلی بشریت نیست. دعوت به توحید و پرهیز از شرک مگر بدون تزکیه نفس و اکمال اخلاق دعوت کننده به توحید ممکن است. مگر پیامبر ما با اخلاق کریمه خود دین خود را مستقر و تثبیت نکرد؟ پیامبر ما شهر علم و حکمت ، آن هم از نوع خالص و بدون خطا بود، اما در دعوت خود آن علوم را در رفتارش ، در گفتارش و در سبک زندگی اش پیاده کرد و شد اسوه ، و پرسش اصلی پیش روی ما محبان و پیروان پیامبر، اکنون این است که ما تا چه اندازه ای از اخلاق آن اسوه در تعامل با دیگران بهره می بریم ؟ آیا کنش های ما معطوف به اکمال مکارم است یا معطوف به سقوط مکارم ؟ خودانتقادی یا همان محاسبه نفس که فرموده اند اگر ما مسلمانان نداشته باشیم، از آنان ( اهل البیت ) نیستیم چقدر در میان ما رواج دارد؟ مگر امام كاظم عليه السّلام نفرمود : از ما نيست كسى كه هر روز نفس خود را محاسبه نكند،اگر كار نيكى كرده از خداوند زيادشدنش را بخواهد و خدا را بر آن سپاس
( مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 129)
رفتارهای نمایش گونه، رفتارهای متملقانه، رفتارهای نفاق گونه و رفتارهای برآمده از خودخواهی ها و.... چقدر در جامعه ما ،در محیط کاری ما رواج دارد؟ این ها نه به قصد موعظه و پند است که نویسنده خود بیشتر از دیگران بدان محتاج است، بلکه نوعی آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی است.
ان شالله خداوند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد، در ظهور آخرین ذخیره خود تعجیل بفرماید تا بلکه ذائقه جهان از مکارم اخلاق بهره مند شود.
یادداشت مدیر کانال، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳، شب بعثت
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم و رحمت الله
صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی
--------
شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام را تسلیت می گویم
--------؛
روایت شده که امام موسی کاظم علیه السلام میفرمایند:
حق را بگو اگر چه نابودی تو در آن باشد؛ زیرا که نجات تو در آن است.... و باطل را فروگذار هر چند نجات تو در آن باشد؛ زیرا که (در واقع) نابودی تو در آن است
منبع:
محمدی ری شهری،۱۳۹۸،منتخب میزان الحکمه، جلد اول، صفحه۳۵۹، حدیث۱۶۵۶
------
۱۴۰۳/۱۱/۷
✍ تحلیلی بر "جریان مقاومت ،رشحه ای از بعثت"
دیروز بود که مقام معظم رهبری،آن نشسته بر جای عیسای مسیح و موسای کلیم که حافظ جایگاه امامت و ولایت و نیز پرچمدار و امانتدار خمینی کبیر است، در خصوص بازتولید و روزآمدی و کارآمدی و بومی گرایی از معنایی از " امر بعثت " سخنانی فرمودند که برگزیده هایی از آن این است که :👇
" این جریان مقاومت، این حرکت مقاومت، یک رشحهای از همان بعثت است. مقاومت که از ایران اسلامی آغاز شد، بیدار کرد ملتهای مسلمان را و ... شما نگاه کنید به غزه. غزهی منطقهی محدودِ کوچک، رژیم صهیونیستی تا دندان مسلح و دارای پشتیبانی کامل آمریکا را به زانو درآورد، غزه رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد، این شوخی است؟ این همان رشحهای از مقاومت است. این همان ایمان و عقل است. این همان تلاوت آیات قرآن است."
👌پیوند زدن امر بعثت که تدبیر خداوند برای اکمال راه نیمه تمام انبیاء و طراحی نقشه راه سعادت ابدی بشریت تا پایان تاریخ زیست بشری در کره خاکی است، از طریق «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» پيوسته دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد. (نهج البلاغه ـ بخشی از نامه ۴۷) و نیز از طریق برهم زدن قواعد حاکم بر نظم سیاسی موجود بر روابط بین الملل که کدخدای آن آمریکا است، حقیقتا بجز از رهبری ساخته نبود. ارتقای سطح معرفتی، فرهنگی و سیاسی و حتی هنجاری از برداشت های نوعا سنتی معطوف به گذشته از امر بعثت، یکی از دستاوردهای دیگر این بیانات است . متاسفانه باید اعتراف کنیم که فضای اندیشه سازی و تولید دانش های مسئله محور و حکمت بنیان با محوریت جهان بینی توحیدی در علوم انسانی و اجتماعی گمشده ای است که هنوز حوزه و دانشگاه و نظام حکمرانی کشور نتوانسته اند آن گونه که شایسته آن است ، بدان بپردارند، اگر چه تلاش هایی ارزشمند نوعا به صورت فردی صورت گرفته است که به سان قطره ای است در برابر دریا و یکی از معانی و مصادیق تحول علوم انسانی می تواند، این باشد.
👌نکته قابل توجه دیگر این که رهبری عزیر با گره زدن و پیوند معنایی امر بعثت با جبهه مقاومت و لبنان و غزه، یعنی با مسئله اول جهان ( و نه فقط مسئله اول جهان اسلام ) که به شایستگی این پیوند معنایی را برقرار ساختند، در واقع افقی جدید برای ایجاد نوعی انسجام معرفتی و اعتقادی در میان گروههای جهادی اعم از شیعه و سنی و دیگرنحله های آن را گشودند. افقی که قطعا نوعی از وحدت معرفتی و نظری و اعتقادی را در میان تمامی مسلمانان ایجاد خواهد کرد ، زیرا امر بعثت، در میان همه ی ادیان و مذاهب اسلامی مشترک و متفق القول است. طبعا هر قدر انسجام معرفتی و اعتقادی بیشتر شود به دنبال آن وحدت در کنش گری های میدانی جبهه مقاومت با مرکزیت ایران اسلامی نیز بیشتر خواهد شد و جریان مقاومت را امتداد و شدت بیشتری خواهد داد و ما ان شالله شاهد نتایج و دستاوردهای سیاسی آن در منطقه و جهان خواهیم بود.
👌 نکته سوم تاکید بر پیوند عقل و ایمان بود که اگر چه در ادبیات اسلامی ما پیشینه ای دیرین و تاریخی دارد، اما برجسته کردن آن در این برهه و آن هم در روز بعثت و در روز حماسه پیروزی جبهه مقاومت خود حامل پیام راهبردی بزرگی است که بی توجهی به آن قطعا خسارت های بزرگی را در پی خواهد داشت. ایمان و عقل دو روی یک سکه اند و شاید بهتر باشد بگوییم یک سکه اند. حتی فرض ایمان بدون عقل و عقل بدون ایمان بر اساس آموزه های وحیانی و سنت نبوی و معارف امامی و تفسیرهای بزرگان فکری در طول تاریخ تفکر اجتماعی مسلمین نیز وجود ندارد، حال چه شده که باید ثابت شود علم و دین و عقل و ایمان با یکدیگر ارتباط وثیق معنایی دارند، بماند که خود مثنوی هفتاد من من کاغذ می خواهد . نتیجه جدایی عقل و ایمان در صدر اسلام می شود خوارج، در عصر عاشورا می شود جبهه عمرسعد و همین طور تا حالا ، نتیجه جدایی عقل وایمان در سطح هنجاری می شود ، افراط و تفریط هایی که گریبانگیر ما شده است و از این آب گل آلود معاندین و دشمنان شناسنامه دار انقلاب و نظام و رهبری بخوبی استفاده می کنند.
👌 و در آخر خداوند سایه این رهبری حکیم که دم مسیحایی و کلام موسایی و پرچمی خمینی دارند را تا سپردن این پرچم به دست صاحب اصلی اش حضرت بقیه الله اعظم را بر سر ما و بر سر مسلمانان جهان و بلکه مظلومان جهان مستداوم بدارد. ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
یادداشت مدیر کانال ، چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم و رحمت الله
صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی
-------
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
به راستی خدا بر مؤمنان منت نهاد، آنگاه که در میانشان پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان کند و کتاب و حکمتشان بیاموزد، درحالی که بی تردید از پیش در گمراهی آشکاری بودند.
منبع
قرآن،۱۳۸۱،ترجمه بهرام پور، سوره آل عمران،آیه ۱۶۴
--------
۱۴۰۳/۱۱/۱۰
سلام علیکم و رحمت الله
صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی
-------
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
به راستی خدا بر مؤمنان منت نهاد، آنگاه که در میانشان پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان کند و کتاب و حکمتشان بیاموزد، درحالی که بی تردید از پیش در گمراهی آشکاری بودند.
منبع
قرآن،۱۳۸۱،ترجمه بهرام پور، سوره آل عمران،آیه ۱۶۴
--------
۱۴۰۳/۱۱/۱۰
✍ جمعه و الزامات ظهور
اگر ظهوررا به معنای قرار گرفتن امر رهبری جهان در دست آخرین ذخیره خداونددرزمین بدانیم،این ظهور الزامات و پیش نیازهایی دارد که تا محقق نشود، ظهور هم تحقق نمی یابد. اولین الزام، آمادگی بایسته جسمی،فکری ،سیاسی،اخلاقی،ایمانی مشتاقان ظهور است.دومین الزام،آمادگی جهانی در پذیرش آن حضرت است که به دلیل جور و ستم جهانی رخ می دهد.سومین الزام، پایان ایسم ها و مکاتب بشری در تحقق وعده های رفاه و خوشبختی و شکست مکاتب بشری است که اکنون مردم جهان آن را تجربه کرده اند. دو قطب قدرتمند بلوک شرق و غرب آمدند،وعده دادند و نتوانستند،یکی پیش از این سقوط کرد ( شوروی سابق ) و دیگری( غرب ) در حال افول و به تدریج و درنهایت سقوط است.چهارمین الزامات ظهور،رشد عقل و ایمان و آگاهی سیاسی و عدالت خواهی، و تنفر از ظلم در نسل جدید جهانی است که طوفان الاقصی نشان داد،نسل جدید در جهان از نظم نوین بینالمللی خسته و نا امید است و به بی عدالتی ساختار یافته جهانی اعتراض دارد. پنجمین و مهم تربن الزامات ظهور که خاص و ویژه مردم ایران و هر آن کسی است که حقیقتا منتظر است، این است که وصیت سردار سلیمانی را در پیچ و خم زندگی روزه مره مان فراموش نکنبم👇
"جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است.
امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص).
برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید.
چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمهی رسولالله است.
اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید.
👌والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیتاللهالحرام و مدینه حرم رسولالله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمیماند؛ قرآن آسیب میبیند."
یادداشت مدیر کانال، جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drfatehi
✍آری،به حیا و عفاف ایرانی ۱
امروزه، مفاهیم،پارادایم ها و گزاره ها بویژه در علوم انسانی و اجتماعی بارمعنایی سیاسی و اجتماعی پیدا کردهاند و تاثیر گذارهستند،در نتیجه این مفاهیم هریک بخودی خود رسانه می شوند.مثال بارز و دم دستی آن مفهوم نه به حجاب اجباری است.همه دیدیم این مفهوم سلبی و فاقد دلالت های معرفتی،فرهنگی و تاریخی چگونه توانست در یک دوره کوتاه زمانی وجاهت اجتماعی پیدا کند و به یک رسانه تبدیل شود وبازیچه دست سیاست بازان قرار گیردو چه پیامدها و چه هزینه های اجتماعی و سیاسی را بر اخلاق عمومی جامعه و نظام حکمرانی کشورداشته باشدپذیرش اجتماعی مفاهیم سلبی و منفی از سوی جامعه مخاطب و پذیرنده دلایل مختلفی دارد که ان شالله به تدریج در سلسله نوشتارهای کوتاه بدان می پردازم، یکی از دلایل پذیرش اجتماعی مفاهیم و گزاره های سلبی و منفی، فقدان تبیین درست ،روزآمد،کارآمد و منطبق بر زیست بوم فرهنگی از مفاهیم ایجابی و اصلی آن است.به عنوان نمونه اگرطلا،به هر دلیل در اختیار مصرف کنندگان آن نباشد، لاجرم بدلیجات بازار پیدا می کند. وقتی درجامعه حیا و عفاف به عنوان یک طلای واقعی و یک نیاز درونی،ایجابی و ضروری با کارکردهای مثبت آن که مهمتربن کارکرد حیا و عفاف تداوم نسلی ازطریق حفط نهاد خانواده است، وقتی در جامعه،در سیاست های فرهنگی و اقتصادی دولت، حیا و عفاف کم رنگ یا غایب اجتماعی باشد،ناگزیر حیا و عفاف از منزلت اجتماعی و اعتبار فرهنگی و هنجاری در جامعه فاصله می گیرد،زیرا دردسترس نیست،زیرا گران می شود( گران اجتماعی ) زیرا هزینه اجتماعی پیدا می کند، وقتی کم کم حیا و عفاف عیار حقیقی خود را از دست می دهد، بدلیجات آن یعنی حجاب اجباری به عنوان یکی از مفاهیم جایگزین و بدلی آن اعتبار اجتماعی پیدا می کند، فضای اجتماعی برای پذیرش پیدا می کند.دقت کنیم ما در شهرهای شیشه ای و در شهرهایی واقع در چهارراهها ارتباطی و اطلاعاتی زندگی می کنیم. ما درجامعه باز و دشمنانش زندگی می کنبم.ما درجامعهای جهانی زندگی می کنیم . اکنون تغییرات نسلی کوتاه و فشرده شده است و به ۵ تا ۷ سال رسیده است.. ادامه آن در سلسله مباحث بعدی ، ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل و محمد
نوشته شده توسط مدیر کانال، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی، جمعه،۱۲ بهمن ۱۴۰۳،
https://eitaa.com/drfatehi
✍ شگرد جدید ترامپ و دولتمردانش: بر گذشته صلوات
ما ایرانی ها یک سنت خوب و پسندیده ای داریم که وقتی میخواهیم میان دو دوست، دو مسلمان ،دو همسایه ،دو همکار،دو قوم و خویش،دو همشهری و مانند آن را اصلاح کنیم با هدف خیرخواهی می گوییم بر گذشته صلوات ،اگر چه ترامپ و دولتمردان فعلی کاخ سفید بویی از انسانیت و دینداری با هر مسلک و دینی نبردهاند و با ما برادر،همسایه و قوم و خویش نیستند اما گویی می خواهند این سنت ما را مصادره به مطلوب بکنند و از آن درروابط بینالملل سوء استفاده کنند و بگویند شتر دیدی،ندیدی ،بر۴۵سال جنایات روسای جمهور پیشین آمریکا و دولتمردان آن برعلیه منافع مردم ایران و برعلیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صلوات، حتی اکنون نیز حاضر نیستند صادقانه و عادلانه وارد تعامل و گفت و گو بشوند.حال پرسش اصلی این است که ابن روحیه و این راهبرد ترامپ و آمریکا ناشی از ضعف آنان است یا قوت ما، پاسخ روشن است، سنت استکباری و روحیه تجاوزگری دولتمردان کاخ سفیدنشان می دهد که آنان اگر درموقعیت قدرت باشند،هرگز نمی گویند بر گذشته صلوات، بلکه با قدرت تا سرحد تسلیم کامل و نابودی ما پیش می روند، کما این که تا کنون با دیگرکشور ها و با ما نیز چنین کردهاند، تجربه سوریه جلوی چشممان است.پس نتیجه می گیریم بر خلاف امپراطوری رسانه ای آمریکایی صهیونی که می کوشند با اتکاء به جریانات اخیر سوریه ما را ضعیف و منزوی وخود را قوی ،نشان دهد، برعکس امروز هم مقاومت در منطقه زنده است، نمونه اش ،شکست اسرائیل از باریکه غزه و هم آمریکا در ضعف و هم ایران قدرتمند تر از گذشته است. پس همگان و بویژه دولتمردان و اصحاب رسانه هوشیار باشند که طلای خود را با مس غرب معاوضه نکنند. آمریکا،بارها و بارها نشان داد قابل اعتماد نیست. با این روباه مکار و گرگ درنده باید با چشمانی تیر و گوش هایی شنوا و دستانی پر قدرت تعامل داشت. وصیت های امام خمینی و توصیه های رهبری حکیم فراموش نشود.
یادداشت مدیر کانال، شنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drfatehi