eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
284 دنبال‌کننده
131 عکس
305 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
مردان خدا، اختلاف و دعوا نمی کنند. ۱. وجود تفاوت درروش ها، تفاوت در راههای رسیدن به هدف ، تفاوت در سلیقه ها برای رسیدن به قله ها ، تفاوت در تحقق حق و حقیقت ، تفاوت در تحقق آرمان ها و ارزش ها ی انقلاب مانند عدالت، تفاوت در تحقق راهبردهای کلان امام خمینی و رهبری و مانند آن همه به نوعی طبیعی و نه تنها پذیرفتی است که مطلوب و شایسته است. ۲. اما پرسش اصلی این است که ملاک و شاخص تمیز بین تفاوت در سلیقه ها برای تحقق اهداف و آرمان های امام و رهبری و شهدا و منافع ملی و مانند آن با اختلاف برای رسیدن به قدرت، برای رسیدن به منفعت، برای دفع ضرر شخصی و جلب منفعت فردی ، برای مطرح شدن خود و مانند آن چیست ؟ ۳.پاسخ سخت شد، زیرا پاسخ سختو پیچیده، است . آن قدر پاسخ سخت و مشگل است که این عدم تمایز گذاری میان خودخواهی و خدا خواهی و ترجیح خود خواهی برحقیقت خواهی سبب انحراف برخی از پیشکسوتان از صدر اسلام تا کنون شد و آنان را که از نیکان بودند به جبهه بدنام های تاریخ آورد و مردود کرد؟ زندگی سیاسی امثال طلحه، زبیر ، عمرسعد و دیگران واقعا عبرت آموز است. در تاریخ نباید به دنبال شبیه سازی بود، اما باید به دنبال عبرت گیری بود . از رویش ها و ریزش های سیاسی عصر پیامبر اکرم گرفته نا رویش ها و ریزش های عصر امام خمینی و رویش‌های و ریزش های عصر پسا خمینی و دوره رهبری مقام معظم رهبری ، بخصوص رویش ها و ریزش هایی که اکنون در جامعه دیده می شود. ۴. پاسخ این پرسش سخت و پیچیده را در جملات زیر از امام خمینی ره در مقطعی که در آستانه یکی از انتخابات دعواهای سیاسی بالا گرفته بود. جست و جو می کنبم‌، اگر هریک از ما بین خود و خدای خود خلوت کنیم ، و در جملات امام خمینی تامل و تفکر کنیم، همه چیز برایمان روشن می شود و می فهمیم اختلافات ما برای خداست یا برای خود. بیخود سر خود و سر دیگران کلاه نگذاریم. امام در آن مقطع فرمودند : 👇 ۵."دعواهای ما دعوایی نیست که برای خدا باشد. این را همه از گوشتان بیرون کنید! همه‌تان همه ما، از گوشمان بیرون کنیم که دعوای ما برای خدا است، ما برای مصالح اسلام دعوا می‌کنیم. خیر! مساله این حرفها نیست. من را نمی‌شود بازی داد! دعوای خود من و شما و همه کسانی که دعوا می‌کنند همه برای خودشان است. همه می‌گویند پیش بده برای ما! همه می‌خواهند تمام این قدرت چی‌چی. آخر من نمی‌فهمم چه قدرتی الآن در کار هست! خوب، محمد رضا اگر دنبال این مسائل می‌رفت مطلبی بود، برای اینکه یک قدرتی بود- قدرت شیطانی بود- کسی حق نداشت یک کلمه بگوید." ۶. ریشه و منشاء غالب دعواهای سیاسی امروز در میان جناح های سیاسی، در میان گروه‌های سیاسی در کشور ریشه در همین نکته کلیدی دارد که از زبان امام خمینی خواندیم و احتمالا کلیپ آن را دیده ایم.‌.ریشه و منشاء تقریبا همه ی دعواهای سیاسی که در میان دایره دوستان و دایره طرفداران و هواخواهان و مدافعان و به اصطلاح خودی های انقلاب و نظام و امام و رهبری و عزت کشور رخ می دهد دعوا سر دفاع از انقلاب و نظام نیست، به نام جمال است ، اما به کام کمال، نوعا خودخواهی های سیاسی است،منفعت گرایی و قدرت طلبی است که با شدت و ضعف وجود دارد. منتها فضاهای آن کوچک و بزرگ دارد. و البته نباید این را با مرزهای جنگ میان دو جبهه حق و باطل اشتباه کرد. نباید آن را با جریان شناسی خط التقاط اشتباه کرد، با خط سازش و تسلیم، با جریان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی و مانند آن اشتباه کرد. تکلیف و وظیفه ما در برابر آنان که امام از آنان به روشنفکران غرب زده و خودباخته های فرهنگی یاد فرموده اند ، جدا است . ۷. مردان خدا جنگ و دعوا ندارند. در میان مردان خدا مسابقه و جنگ و دعوایی اگر باشد برای سبقت از دیگری برای خدمت رسانی است مانند شهید سلیمانی ،برای‌حضور در میادین پر خطر است، برای دادن آبرو است و نه کسب آبرو و اعتبار اجتماعی و سیاسی، برای رسیدن به رضای خدا و برای رسیدن به دیدار با خداست ، مانند شهدا ، مانند شهید حججی، شهید آرمان علی وردی ها، روح الله عجمیان ها ، شهدای سلامت‌ و اکنون شهدای امنیت و مانند آنان ، تاریخ ما حتی یک سطر و حتی یک سخن از آنان که بوی دعوا و اختلاف بدهد در میان این شهدا ثبت نکرده است. و این است دلیل اصلی انتخاب آنان توسط رب الشهدا یادداشت مدیر کانال ، دوشنبه ۱ول بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
از جرج واشنگتن تا ترامپ ۱. ترامپ چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکاست که به تازگی برای دومین بار به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد. اولین آن جرج واشنگتن بود که در سال ۱۷۸۹ یعنی حدود ۲۳۶ سال پیش به قدرت رسید. در طی این دو قرن و اندی هریک از روسای جمهور آمریکا بنا بر دلایل خاص سیاسی و شرایط داخلی ، منطقه ای و بین المللی انتخاب شدند و تاثیرات متفاوتی بر قدرت و ثروت و نفوذ آمریکا در معادلات بین‌المللی داشتند. ۲. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ( ۱۹۷۷ م) تا کنون ۹ رئیس جمهوربه کاخ سفید رفتند که ترامپ نهمین آن است که به تازگی سوگند یاد کرده است. اولین آن جیمی کارتر و پیش از ترامپ ، آخرین آن بایدن و اکنون ترامپ است. در هر کدام از ابن دوره های نیز روسای جمهور آمریکا مناسبات خاصی را در برابر جمهوری اسلامی ایران داشتند. ۳. و اکنون ترامپ که یکبار دیگرهم‌ از (2017 تا 2021 )رئیس جمهور بود مجددا به کاخ سفید راه پیدا کرد.او در دور اول خود، اولین رئیس جمهور آمریکا بود که ۲ بار استیضاح شد و هر دوبار تبرئه شد. شهادت سردار سلیمانی قهرمان ملی و جهانی در مبارزه با تروریست به فرمان ترامپ در دور اول صورت گرفت. ۴. یک بررسی بیطرفاته در تاریخ ۲۳۶ ساله آمریکا از اولین رئیس جمهور آن تا کنون نشان می دهد که آمریکا در طول این دو قرن واندی فراز و فرودهایی داشته که در مجموع توانسته است آمریکا را بخصوص از جنگ جهانی دوم تا حدود سه دهه اخیر به عنوان ابرقدرت جهانی در راس نظام بین الملل قرار دهد. اما از سه دهه اخیر با پیدایش غول اقتصادی چین و قدرت نظامی روسیه و قدرت سیاسی ایران و ضعیف شدن آمریکا و‌ رشد بحران های اقتصادی و اجتماعی داخلی و کاهش نفوذ آن در جهان و حتی در میان همپیمانان‌ خود ، امروز در حالی ترامپ مجدد به کاخ سفید وارد می شود که آمریکا با ابر بحران های داخلی ، منطقه ای وجهانی روبروست و البته همچنان قدرت تعیین کننده بزرگی نیز هست. ۵. بدون شک یکی از معادلات مهم هم برای آمریکا و هم برای جمهوری اسلامی ایران نوع و سطح معادلات این دو با یکدیگر در چهار سال آینده است. مهم تربن برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در حفظ دست برتری خود در برابر آمریکا در معادلات پیش روی سال های آتی، مزیت های انحصاری آن ، یعنی ارزش ها و آرمان ها و قدرت و توان به دست آمده در ۴۵ سال گذشته بویژه در سطح نظامی ، سیاسی و فرهنگی است که در داخل و منطقه و جهان دارد. دقیقا چیزی که برای آمریکا به عنوان راهبرد مقابله با جمهوری اسلامی انتخاب شده است. مانند:فشارهای اقتصادی و تحربم ، فشارهای سیاسی در منطقه و کوشش برای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه بر علبه قدرت منطقه ای ایران‌ ، جنگ شناختی و کوشش برای تغییر افکار عمومی مردم‌ در گسست از انقلاب و نظام و مانند آن از راهبرد آمریکا در دوره پیش روی ترامپ خواهد بود. ۶. با این توضیحات وظیفه ملی، انقلابی و دینی ما ایجاب می کند ، همه دست در دست یکدیگر نهیم تا بتوانیم در چهار ساله دوم ترامپ از سد و موانع موجود عبور کنبم‌. تزریق یاس اجتماعی، اشاعه ما نمی توانیم، کوبیدن بر طبل دو گانه ها و دو قطبی ها و اختلافات و بخصوص فاصله گرفتن از عمل به توصیه ها و رهنمودهای رهبری و سهم خواهی های جریانی و فردی ، و مانند آن سم مهلکی است که سبب کاهش اقتدار ملی ما و خدای ناخواسته شکست ما می‌شود. بزرگ ببینیم و بزرگ تر تر عمل کنبم تا با عظمت بمانیم و کوچک و حقیر نشویم. یادداشت مدیر کانال سه شنبه، دوم بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم و رحمت الله صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی -------- روایت شده است که امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: تربیت نادان و برگرداندن معتاد از عادتش ، یک کار معجزه آمیز است منبع:. تحف العقول،۱۴۰۱،ترجمه صادق حسن زاده ،صفحه۸۹۵، حدیث۳۰ ------- ۱۴۰۳/۱۱/۲
ترامپ، ناجی آمریکا یا پایان آمریکا ترامپ ، با شعار بازگرداندن عظمت و قدرت و ثروت به آمریکا برای بار دوم آمد، اما پرسش اساسی این است که آیا او ناجی آمریکا از بحران های پیش رو خواهد شد یا پایان دهنده به هژمونی آمریکا، کاری که گورباچف و یلتسین در شوروی سابق کرد؟ باید منتظر بود و دید .به نظر می رسد بحران های درونی و بین‌المللی آمریکا عمیق تر از آن است که با زبان بدن ترامپ و انگاره سازی های رسانه ای او و تیمش قابل حل باشد. یادداشت مدیر کانال، چهارشنبه ، سوم بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل ساختاری و نهادی "من شرمنده شدم" از رهبری عزیر وظایف رهبری در قانون اساسی در اصل ۱۱۰ مشخص است. همان گونه که وظایف دیگر قوای سه گانه و دیگر نهادها و سازمان ها نیز مشخص است. آن چه قطعی است ، برنامه ریزی ، مدیریت و نظارت در تمامی ابعاد پیشرفت چه صنعتی یا اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بر عهده قوای سه گانه و بخصوص قوه مجریه است.این که چرا کشور ما با وجود داشتن منابع غنی اعم از منابع انسانی و منابع طبیعی و زیرزمینی هنوز نتوانسته است ، به پیشرفت های قابل قبولی برسد این ها در همایش ها و نشست های مختلف علمی بررسی شده است . آن چه در این یادداشت بر آن تاکید دارم این است که چرا باید ساختارهای دستگاههای اجرایی یا تقنینی یا قضایی کشور به گونه ای باشد که رهبری عزیز و حکیم ما برای آن کوتاهی ها، برای آن قصورها و برای آن تقصیرها ایشان باید اظهار شرمندگی کنند ؟در حالی که در واقع امر این شرمندگی، شرمندگی کسانی است که طی سالیان سال یا کوتاهی کردند یا ترک فعل کردند. یا دچار تعارض منافع شدند. یا گرفتار الگوهای اقتصاد لیبرالی شدند، یا آگاهانه به دیوانسالاری دولت دامن زدند و دلایل دیگری مانند آن .اگر بخواهیم این جمله کوتاه رهبری را به صورت عمیق تحلیل ساختاری و نهادی بکنیم باید هم ساختار های اقتصادی و سیاسی را تحلیل نهادی بکنیم و هم جست و جویی در احوالات کنش گران اصلی این ساختارها و نهادها بپردازیم که عمده آنان در مدت حدود ۳۵ سال رهبری معظم له، در قوه مجریه سکاندار امر توسعه اقتصادی و صنعتی کشور بودند، این شرمندگی برازنده آنان است. یادداشت مدیر کانال، پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: سه کس جز در سه موقعیت شناخته نشوند: بردبار به هنگام خشم، شجاع به هنگام جنگ و برادر به هنگام نیاز به او منبع: تحف العقول ،۱۴۰۱، ترجمه‌ی صادق حسن زاده، صفحه ۵۶۷، حدیث۹ __________________________________ ابیاتی از غزلی از حافظ نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد این تطاول که کشید از غم هجران بلبل تا سراپرده گل نعره زنان خواهد شد گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد حافظ از بهر تو آمد سوی اقلیم وجود قدمی نه به وداعش که روان خواهد شد پنجشنبه ،چهارم بهمن ، ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
چهار دسته علل‌ زوال‌ دولت ها امیرالمؤمنین علی علیه السلام ‌ می‌فرمایند: «نشانه‌ و دلایل زوال دولت‌ها چهار چیز است: ضایع‌ نمودن‌ اصول، روی‌ آوردن‌ به‌ فروع، مقدم‌ انداختن‌ فرومایگان‌ و مؤ‌خر انداختن‌ اندیشمندان (غرر الحکم، ص 342)
سختی های ترامپ و دشواری های ما ترامپ، چنین وانمود می کند که برای بازی برد -برد و بدون چون و چرا و کم هزینه آمده است. زبان بدن او و انگاره سازی های رسانه ای تیم او و زبان دیپلماسی او این را تایید می کند. او آمده است تا مسئله هسته ای، مسئله موشکی، مسئله نفوذ منطقه ای ایران و در نهایت مسئله نظام جمهوری اسلامی ایران را حل کند و نام قهرمان ملی آمریکا را برای خود ثبت کند. اما ترامپ خود بهتر از هر مقام مسئول فعلی در کاخ سفید می داند که سخنی های پیش رویش چیست؟ سختی هایی که ریشه در ناترازی هویتی، ناترازی های اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی و ناترازی های سیاسی دارد .ناترازی هایی که برخاسته از ذات نظام سرمایه داری است و با گفتار درمانی ترامپ قابل درمان نیست چرا که اگر در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران این راهبردهای ترکیبی ایران ستیزی و انقلاب زدایی تا اکنون پس از ۴۵ سال نتیجه داده بود، اکنون نباید اصولا چیزی به نام نظام جمهوری اسلامی ایران بر پا باشد. اما سوی دیگر در برابر سختی هایی که ترامپ دارد، مشکلات جامعه، کشور و نظام ما می باشد. ما از مشکلات مزمن وابستگی اقتصادی و مشکلات معیشتی، صنعت مونتاژی و انحصاری ، غرب زدگی ، افراط و تفریط ، نفوذ، تعارض منافع، شکاف های سیاسی، بی عدالتی ،قبیله گرایی، رانت گرایی ، و در برخی موارد به ضایع‌ نمودن‌ اصول و روی‌ آوردن‌ به‌ فروع و مقدم‌ انداختن‌ فرومایگان‌ علمی و شخصیتی و مؤ‌خر انداختن‌ اندیشمندان و دانشمندان و مانند آن رنج می بریم. این ها هم دشواری های پیش روی ما است. در سوی معادله سختی های ترامپ ، غول های سیاسی و رسانه ای آمریکا و غرب می کوشند تا افکار عمومی را باخود همراه سازد.بیشتربن امید ترامپ و دولتش برای تحقق وعده های انتخاباتی اش امیدی است که به راهبرد ترکیبی خود در مقابله با نظام بسته است. تحربم ، تحریف ،جریان نفوذ،جنگ شناختی، تخریب و تضعیف رهبری، اشاعه یاس اجتماعی و القای ناتوانی و نا کارآمدی و مانند آن از بخش های مهم راهبرد ترکیبی ترامپ بر علیه ایران است. اما در ایران ما چه راهبرد ترکیبی برای مواجهه با سیاست های جدید ترامپ داریم؟ کنش گران علمی ما چه ؟سازمان ها ی ذی ربط و دانشگاههای چه؟ رسانه ها چه ؟ دولتمردان که مهم ترین عنصر هستند، چه ؟ به نظر می رسد جهت گیری اصلی سیاست های ترکیبی ما در برابر ترامپ ، باید براساس کوشش حداکثری مبتی بر انسجام و وحدت و پرهیز از خودخواهی های سیاسی و شخصی و تلاش اصلی دولت ( هر سه قوه ) و بویژه قوه مجریه که بیشترین اختیارات و امکانات را دارد در جهت تحقق رهنمودهای رهبری حکیم و عزیر و عمل به قوانین بالا دستی و گماردن مدیراتی عاقل، لایق ، با علم و توانایی و خرد مدیریتی که بتوانند با انسجام بخشی به حوزه مدیریتی خود از جناح پرستی فاصله بگیرند، تا موفق شوند و دیگران هم یار و یاور دولت باشند. ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد یادداشت مدیر کانال، جمعه پنجم بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
سرمایه‌داری نظارتی 👌 مهم‌ترین تصویر مراسم پر طمطراق تحلیف ترامپ نه قاب رقص او و ملانیا و نه بارون پسر خوش قدوقامت او بود، مهمترین قاب این قاب است. 👌چهره‌های این عکس تاریخی عبارتند از: -جف بزوس: با دارایی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار، به‌دنبال قوانین مالیاتی کمتر و توسعه تجارت جهانی آمازون است. - ایلان ماسک: با ثروتی بیش از ۴۲۰ میلیاد دلار، علاقه‌مند به آزادی عمل در صنایع فناوری، حذف محدودیت‌های محیط‌زیستی، و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه فضایی. - مارک زاکربرگ: با دارایی ۲۰۰ میلیارد دلار، به‌دنبال تضمین کنترل متا بر فضای دیجیتال و جلوگیری از قوانین محدودکننده‌ای که می‌تواند قدرت او را کاهش دهد. -ساندار پیچای:مدیرعامل گوگل و آلفابت، شرکتی با درآمد سالانه بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار. 👌این قاب تاریخی نمایانگر دوران جدیدی است که «شوشانا زوبوف» آن را سرآغاز «سرمایه‌داری نظارتی» می‌داند. دورانی که سرمایه به دنبال به دست آوردن قدرت واقعی نه فقط از طریق داده‌ها یا پیش‌بینی رفتارها که از طریق جهت‌دهی به انسان‌هاست. دورانی که آن را به دوران «پلتفرم‌کراسی» یا «دموکراسی الگوریتمی» هم موسوم کرده‌اند، آغازی بر پایان دموکراسی آنگونه که تاکنون می‌شناختیم. این دوران، عصر جدیدی در تاریخ بشر است. دورانی است که در آن داده‌های کاربران به‌عنوان منبع خام استخراج می‌شوند،(مشابه نفت در اقتصاد صنعتی) حالا شرکت‌ها این داده‌ها را تحلیل کرده و از آن‌ها برای پیش‌بینی رفتار افراد استفاده می‌کنند. در دوران جدید رفتار انسان‌ها (مانند خرید، رأی دادن یا حتی تصمیم‌گیری‌های احساسی) به کالا تبدیل شده و به شرکت‌ها یا دولت‌ها فروخته می‌شود. اگرچه از فرد یا ملت بسیار سخن بر زبان خواهد رفت اما این یک تعارف تلخ است زیرا برخلاف سرمایه‌داری سنتی که بیشتر بر رضایت مشتری تأکید داشت. 👌سرمایه‌داری نظارتی به‌دنبال کنترل رفتار است به همین دلیل مردم به‌جای هویت‌های ملی، به کاربران یک شبکه جهانی تبدیل می‌شوند. در دوران جدید، کشورهای ضعیف‌تر به مستعمره‌های داده‌محور شرکت‌های بزرگ تبدیل شده و استقلال خود را از دست می‌دهند. سرمایه نظارتی و دارای داده و قدرت کنترل، به نفع هیچ دولت و ملتی عمل نمی‌کند این هسته قدرت دنبال حجم بیشتر داده و جهت‌دهی سودمندانه آن است اگرچه جایی مثل آمریکا را قرارگاه خود می‌داند و تمامیت زمین (بلکه مریخ ) حوزه نفوذ آن تلقی می‌شود اما نه به اکراه زیردستان که با طوع و رغبت آنان که پیشتر با الگوریتم پلتفرم‌ها سامان داده شده است. 👌در شکل پیشرفته‌تر این وضعیت دولت‌ها هم ممکن است نقش خود را به‌عنوان تنظیم‌کننده از دست بدهند و بیشتر به ابزار شرکت‌های فناوری تبدیل شوند. در دوران جدید، سرمایه نظارتی، نظم جدید خود را تثبیت می‌کند، نهادهای تا امروز برقرار را برمی‌چیند و قانون خود را آنگونه که خود می‌خواهد وضع و اجرا می‌کند. همه آنچه تاکنون به عنوان ثوابت علوم سیاسی یا روابط بین‌الملل تاکنون شناخته می‌شد از اینجا به بعد دچار تحولات بنیادین خواهد شد و حجم داده در اختیار و کاربر مشمول این پلتفرم‌ها و البته میزان احاطه بر نهاد سنتی حاکمیت و دولت، میزان قدرت را مشخص خواهد کرد. در این دنیای جدید داده‌های شخصی به‌طور مداوم جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند، و حریم خصوصی به کالایی در دست شرکت‌ها تبدیل می‌شوند و فرد از ذائقه تا عشق و نفرتش را در همین فضا دریافت می‌کند. در چنین فضایی است که هویت دیجیتیال جایگزین هویت ملی می‌شود و نه در بستر سرزمین یا قوم و ملت که در شبکه‌ها تکوین می‌یابد. سرمایه نظارتی حالا بیش از گذشته به دنبال قدرت است چون برای برداشتن موانع باید ابزار تصمیم‌گیری و رفع محدودیت‌ها را در دست داشته باشد و پیش از آن نیز نیازمند مشروعیت است. 👈🏽یادداشت از امیر حسین پور https://eitaa.com/drfatehi
بسیج در کلام امام خمینی ره و رهبری معظم انقلاب "بسیج لشکر مخلص خداست که‏‎ ‎‏دفتر تشکل آن را همۀ مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند.‏" " من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با‏‎ ‎‏بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام."صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۱۹۴. 👈🏽 بسیج در کلام رهبری 👌بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵ 👌اخلاص و معنویت بسیجی و ارتباط با خدا در بسیجی، یک خصوصیت عمده است. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵ 👌 عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ 🤚 دل نوشته و تجربه زیسته از بسیج بسیج ، یعنی بسیج نه یک کلمه بیشتر یا کمتر بسیج ، یعنی نهایت درجه خلوص در عمل بسیج ، یعنی خالص سازی موحدانه گفتار و کردار بسیج ، یعنی نردبان بالا رفتن برای خدمت بیشتر به مردم بسیج ، یعنی لگدمال کردن منفعت های شخصی، جریانی ، گروهی و قبیله ای بسیج‌، مثل سلیمانی بسیج ، مثل حججی بسیج ، مثل رجایی و رئیسی بسیج، مثل شهید بسبج ، یعنی تبعیت از رهبری بسبج، یعنی همه و همه یعنی بسیج بسیج ، مثل بسیج بسیج، ظرفیتی است به درازای تاریخ ارسال رسل از آدم تا خاتم و از خاتم تا عصر ظهور بسیج، قابل معامله و مبادله در داد و ستدهای جهان مادی و سیاسی شده این و آن نیست. مراقب باشیم بسیج با تمام گونه هایش از شهری و روستایی ، کارمندی و استادی و دانشجویی و..... نهادی بماند ، مردمی بماند و بهانه ای و ابزاری برای آمال شخصی این و آن نشود. یکی از تلخ تربن درس های تاریخ ، درس تجربه شکست از درون و پوسیده شدن از درون است . بسبج ، یعنی سیره عملی امام خامنه ای در سیاست ورزی ، در اندیشه ورزی ، در هدایت و راهبری و رهبری در انسجام درونی و در تحقق و عینیت بخشی به آرمان ها و ارزش های شهدا، گفتن و دم زدن و شعار دادن وقتی ناخالصی باشد ، بومرنگ می شود . بسیجی از منظر رهبری عزیز یعنی، هان ای اهل بسیج ، در عمل آن گونه باشید که کریمه زیر فرموده است .«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»(۲۹ فتح) 🤌مدیران، فرماندهان ، مسئولين دلسوز بسیجی در بسیج‌ ، مراقب باشید، بسیج ، بسیج باقی بماند. دو خطر جدی در کمین بسبج است ، خطر عالمان متهتک و جاهلان متمسک غلام همت آن نازنینم که کار خیر بی روی وریا کرد خوشش بادا نسیم صبحگاهی که درد شب نشینان را دوا کرد من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد.. یادداشت مدیر کانال جمعه پنجم بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
با سلام و تحیت خدمت عزیزان دانشور ۱. این گروه برای انعکاس دیدگاههای امام خمینی و مقام معظم رهبری در باره دانشگاه و عناصر اصلی آن مانند ؛ استاد، دانشجو، متون درسی ،اهداف دانشگاه و هر آن چه در باره محیط های دانشگاهی وجود دارد، اختصاص دارد. بیان دیدگاههای استادان از دو کانون راهبردی اندیشه سازی یعنی دانشگاه و حوزه برای تبیین این اندیشه ها مفید خواهد بود. ۲. از ارسال هر گونه کلیپ های تبلیغاتی، فرهنگی ، سیاسی و مانند آن که با اهداف گروه منافات داشته باشد، جدا سروران معزز خودداری بفرمایید.و طبعا این گونه موارد غیر مرتبط و یا خدای ناخواسته سو گیرانه و احیانا خارج از چهارچوب های اخلاق ، حذف خواهد شد. ۳. یکی از اهداف اصلی این گروه که بر آن تاکید می شود تولید مطالب جدید بر اساس نیازهای دو کانون حوزه و دانشگاه در تبیین دیدگاههای امام خمینی و رهبری در باره دانشگاه است. ۴. هدف اصلی دیگر گروه که بر آن تاکید می شود، تبیین اندیشه های عمیق امام خمینی و رهبری در باره دانشگاه است. بازتولید و روز آمدی و تبیین و تشریح اندیشه ها ی امام و رهبری به منظور حل مسائل کشور و رفع نیازهای جامعه و کمک به حکمرانی در خصوص علم نافع و مسئله محور در چهارچوب قانون اساسی و اسناد بالادستی از نیازهای ضروری جامعه و کشور است. ۵.از استادان معزز از دو کانون حوزه و دانشگاه و دبگر صاحب نظران دعوت می شود، به منظور اعتلای علوم انسانی و اجتماعی در کشور ، فارغ از دسته بندی های رایج سیاسی ، در صورت تمایل در این گروه مشارکت بفرمایند. ان شالله خداوند پاداش مجاهدان علمی را که بالاترین و والاترین پاداش ها است به عزیزان عنایت بفرماید. به گمان بنده‌ امروز ، وظیفه پاسداری و حفاظت از مرزهای اعتقادی و علمی و فرهنگی و اقتداری جامعه و کشور بالاتر از مجاهدان در میدان های نبرد است . و این بر عهده دو کانون محوری حوزویان و دانشگاهیان وانهاده شده است. ۶. روش کار فعلا برای شروع به کار و آغاز این تجربه جدبد می تواند بدین شکل باشد که با انتخاب متن کوتاهی از آثار شفاهی یا مکتوب امام و رهبری در باره دانشگاه باشد. طبعا با پیشرفت کار به تجربیات روشی بهتری دست پیدا می کنیم‌. پیشنهادت شما صاحب نظران قطعا به تکمیل کار کمک می کند ۷. لینک زیر را جهت پیوستن داوطلبانه به گروه محضر دانشوران و اندیشمندان تقدیم می شود. https://eitaa.com/joinchat/1908671549C9c350923dd
افراط و تفریط دو رویکرد خطرناک افراط و تفریط با همه ی گونه های معرفتی ، ارزشی، هنجاری و نمادی آن در هر ساحت و عرصه ای که باشد، فرد و گروه و جامعه را از اعتدال، توازن ،عدالت، علم و اخلاق دور می کند و مسیر رسیدن به موفقیت و پیروزی را سخت و دشوار می سازد. فرقی هم نمی کند این افراط و تفریط توسط چه کسانی و با چه اهدافی و پشت چه نام و جریانی دنبال می شود. اصل آن خسارت آفرین است و سبب زدگی و تفرقه و انزوای کسانی خواهد شد که نوعا با مشی خرد و عقل و تدبیر و انصاف نظرشان رعایت حال میانگین مردم در جامعه با درجات متفاوت از تعلق اعتقادی و فرهنگی و هنجاری است. اگر با این رویکرد تاریخ دور و نزدیک را بررسی کنیم‌ به وضوح عامل اصلی شکست و نرسیدن به پیروزی در جبهه حق را در رفتارهای افراط و تفریط گونه کسانی می توان دید که به هر دلیل ، حتی گاهی با انگیزه و نیت صدق و خیر خواهی و تقرب الهی در دو تله افراط و تفریط گرفتار شده اند. گاهی مرز و معیار صراط مستقیم و حقیقت و عدالت در وقایع اجتماعی و سیاسی از دیگری آن ، یعنی از صراط کج و مجاز و بی عدالتی آن قدر درهم تنیده است که بجز با صفای دل برهان قوی و و خردی جمعی و بصیرتی نافذ و صد البته با توفیقی من الله و ندای درونی فطرت سلیم نمی توان این دو را از یکدیگر تمیز داد. در برخی از تجربه های سیاسی چهار دهه پس از انقلاب می توان رد پای رفتارهای افراط و تفریط گونه را دید. بسیاری از این اردوکشی های سیاسی در ذیل اصطلاحاتی جعلی و سیاست زده و دست ساز مانند چپ و راست، اصول گرا و اصلاح طلب ،تندرو و کندرو و مانند آن به دلیل افراط و تفریط هایی است که یا در حوزه نظام معرفتی و یا در نظام ارزشی و هنجاری و یا در نظام نمادی رخ می دهد و یا افراط و تفریط هایی است که به گاه تصمیم سازی و سیاست گذاری های منهای علم و اخلاق و عدالت و معنویت با دو رویکرد افراط و تفریط صورت می گیرد ،فرقی هم نمی کند در کدام دولت با چه رویکرد سیاسی اتفاق افتاده است. این بزرگترین خطر برای هر جامعه و گروهی است که بدان مبتلا می شود. امروز بالاترین خطر، خطر افتادن در رفتارهایی است که ریشه در افراط و تفریط دارند. افتادن در این تله اجتماعی و سیاسی فرصت بسیار مناسبی را برای سه جبهه مارقین و ناکثین و قاسطین فراهم ساخته است .‌ 👌عقلای قوم اجازه ندهند جامعه در تله افراط و تفریط گرفتار شود. یادداشت مدیر کانال، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi