eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
274 دنبال‌کننده
128 عکس
292 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
ضمن خوشامد گویی به عزیزانی که طی امشب و چند روز پیش به کانال پیوستند از سه نفر عزیزی هم که توسط مدیر گروه‌ به دلیل عدم مراجعه به کانال طی ماههای اخیر حذف شدتد، عذر خواهی می کنم‌. این عزیزان هر زمان تمایل داشتند خود می توانند به کانال بپيوندند
💥لختی تامل و تفکر در شب های قدر با سلام و عرض ارادت به عزیزان روزه دار و عزیزان اهل علم و حلم ، امشب، اولین شب از شب های قدر است، شبی که به صراحت سخن خداوند ،در آن شب، قرآن نازل شده است و از نظر ارزش از هزار شب برتر و والاتر و بهتر است، در این شب ملائکه الهی و روح اعظم به امر پروردگار بر زمینیان و بر عرش و فرش نازل می شوند و تکلیف مهم ترین امور و مسایل را مشخص می کنند و این انزال ملائکه و انزال روح اعظم و تعیین تکلیف مسایل مهم جهان و جهانیان و عرشیان و فرشیان با سلم و صفا و صدق و بدون هبچ شک و تردید، تا فحر صبح ادامه دارد. اما با همه ی این توضیحات و مشخصاتی که برای شب قدر خداوند ، مشخص فرمودند و بیان کردند ، اما با یک جمله که *و ما ادراک ما لیله القدر * دسترسی فهم بشر را به عمق معرفتی و معنایی همه ابعادی وجودی و موجودی، فعلی و فاعلی ، ظاهری و باطنی و... شب قدر ، غیر ممکن می داند، اکر چه هر کسی به قدر ، قدر خود و به اندازه ظرفیت وجودی خود و به قدر استعداد و آمادگی دریافت های خود از شب قدر می تواند توشه راه و مسیر زیست روزانه فردی و اجتماعی خود را که باید در بقیه شب و روز عمر خود طی کند، را بر دارد. اعمال و مناسک ابن سه شب که نمادی است از عمق معنایی باطن شب قدر، خاص است .دعا و مناجات در این سه شب از روح و ریحان و باطن خاصی برخوردار است. مومنین و مسلمانان و مناجات کنندگان در این سه شب ، هر کسی به اندازه درک و فهم معرفتی و دلی و عشقی خود ، برداشت هایی دارند و کاملا این برداشت ها و این سرمایه ها با دیگر عبادات در دیگر ایام سال متفاوت است. بنا بر آن چه بزرگان ما درباره شب های قدر فرموده اند ، در شب قدر تکلیف مقدرات ریز و درشت و کوچک و بزرگ جهان هستی و کائنات و از جمله تکلیف وضعیت اجتماعی و سیاسی مردم ، خواه مسلمان یا غیر مسلمان، همه و همه از طرف رب العالمین روشن می شود و بر قلب قطب عالم امکان نازل و عرضه می شود و با توشیح و امضای آن حضرت و از کانال آن حضرت بر زمین و زمینیان و عرش و فرش ساری و جاری می شود. بی شک امروز یکی از امور مهم ، و بلکه باید گفت مهم ترین امور، تعیین تکلیف وضعیبت مبارزه دو جبهه مستکبرین و مستضعفین جهان است که از ناحیه خداوند مقدر می شود و از طریق و به دست امام زمان ساری و جاری می شود. وضعیت و شرایطی که می بینیم در جهان روز به روز به نقطه حساس خود می رسد که گویا زیست و حیات یکی در گروی زیست و حیات دیگری است. امروز آمریکا و همپیمانانش و خاصه رژیم کودک کش و جعلی صهیونیست ها به درستی درک کرده‌اند که حتما و حتما تداوم قدرتشان منوط به شکست و اضمحلال قدرت ، و توان جبهه مقاومت اسلامی و مردمی در منطقه و بلکه توان قدرت مخالفان نظام سرمایه داری در جهان است، همان گونه که جبهه‌ مقاومت و جبهه مستضعفان نیز به درستی به این شناخت و درک رسیده‌ اند که مانایی و بودن و هوبت آنان در هندسه قدرت سیاس آینده جهان‌، در گروی حذف قدرت شیطانی حاکمان کاخ سفید و رژیم جنایت پیشه اسراییل است. همه می دانیم و جهانیان نیز می دانند امروز، نبرد و مبارزه این دو جبهه حق و باطل از مهم تربن و بلکه مهم ترین امور سیاسی جهان‌ است . و بی شک خداوندی که یکی از صفاتش ، درهم کوبندگی ستمگران و دستگیری از مستضعفین است، یکی از امور مهم را که تقدیر می فرمایند، حذف حاکمیت پرچم کفر و شرک و نفاق بین المللی است و در نقطه مقابل به قدرت رسیدن ، محرومان و پا برهنگان و مظلومان یمنی ، فلسطینی ، لبنانی ، سوری ، عراقی ،ایرانی، برزیلی ، اوگاندایی و دیگر مظلومان از جغرافیای سیاسی جهان‌ است ، آن شالله، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد این امر محقق شود. به نظر می رسد این دعا و این درخواست باید در راس همه ی دعا های ما باشد که کلید آن به دست منجی عالم بشریت است ، پس دعا برای ظهور و دعا برای انجام اعمال و رفتارهای فردی و اجتماعی من و شما که تسهیل گر زمینه های ظهور است ، از بالاترین و والاترین دعا های این شب هاست و به نظر می رسد از مهم ترین امور هویتی مسلمان‌ و شیعیان و مستضعفین جهان باشد . شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ برابر با ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، فاتحی ،
دلایل عمده و کلان دورشدن برخی از جوانان از ارزش ها و فاصله گرفتن با انقلاب و نظام و اسلام‌ و قرار گرفتن در جبهه مخالف و معارض نظام دلیل اصلی اول؛ فاصله گرفتن برخی از مسئولین نسل اولی های انقلاب با نسل جدید دلیل دوم ؛ شکاف قول و عمل در بسیاری از مسئولین دلیل سوم ؛ اختلافات درون گفتمان انقلاب اسلامی دلیل چهارم ، بی اعتمادی مسئولین به مشارکت واقعی جوانان ، دلیل پنجم، وضعیت آموزشی و تربیتی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی دلیل ششم‌ ، بی کیفیتی و بی جاذبگی کارهای فرهنگی در صدا وسیما و در ارشاد دلیل هفتم ، عقب افتادن حوزه های علمیه و دانشگاهها در تولیدات علمی در حوزه تحول در علوم انسانی و اجتماعی دایل هشتم، رها شدگی ، بی توجهی به مسکن، اشتغال و ازدواح آنان دلیل نهم، تبعیض ، رانت خواری، فساد، رفاه طلبی، بی عدالتی، که مناسفانه در برخی از کارگزاران دولتی بویژه در دو دهه اخیر ایجاد شد . دلیل دهم، پایین بودن عقلانیت اجتماعی، ضعیف بودن قانونگرایی عام، بی توجهی به اخلاق اجتماعی و عمومی، صوری بودن بسیاری از دستگاه‌های نظارتی، ترجیح روابط بر ظوابط در بسیاری از سازمان های دولتی، دلیل یازدهم، رها شدگی فضای مجازی بدیهی است این آسیب ها یک شبه بوجود نیامده که یک شبه از بین برود، اما مهم داشتن نقشه راه برای گام‌برداشتم در مسیر تحول است. طبیعی است ، در این شرایط دشمنان آب و خاک و فرهنگ و انقلاب و نظام از آب گل آلوده ماهی بگیرند دشمن ، دشمن است و ذات ان دشمنی کردن ، اما اگر ما درست عمل کنیم، تیر او به سنگ می خورد . الان هم باید دولت سیزدهم دست و آستین ها را بالا بزند و با ابجاد تحول و تغییر در ساختارهای کهنه و فرسوده و بیمار بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و با اصلاح مقررات و با تسهیل گری و با کمک منابع انسانی با علم و دانش ، متعهد ، جوان ، اهل عقل و تلاش ، و تکیه واقعی بر مردم ، و تکیه به نهادهای مردمی ، به بخش خصوصی مردم گرا ، و اصلاح نظام بانکی ، و روان سازی امر تجارت داخلی و خارجی، و تبادلات صنعتی و بازرگانی ، واقعا تحول ایجاد کند دوشنبه ، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، فاتحی
ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این‌ زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانی می‌باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند، و هم اکنون با تمام ورشکستگیها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سدّ عظیم الهی برنمی‌دارند امام خمینی (ره)؛ 07 دی 1360 انگار حضرت امام ره همین امروز این حرفها را زده است. و چه آینده پژوهانه برآورد نموده ، در سه دهه پس از جنگ تا کنون تمام عقب افتادگی ها و تمام آسیب های فعلی ریشه اش به همین جماعت برمی گردد.. کسانی که با هزاران راه و برنامه و صدها توجیه و کارشکنی رو در روی مکتب انقلابی امام خمینی و سپس رهبری عزیر ایستادند و الان هم ایستاده اند. خود متهم هستند، اما در جایگاه شاکی می ایستند . لیدرها و تئوریسین های آنها هشت سال در دولت یازدهم و دوازدهم همه چیز مملکت را به بند ناف برجام و تار موی کاخ سفید گره زدند ، فرهنگ و آموزش و پرورش را رها کردند. علوم انسانی و اجتماعی بومی ، کارآمد و مسئله محور را رها کردند، با اقتصاد و معیشت مردم بازی کردند. و تازه حالا مانند طلبکارها ، وارد گود هم شده اند و بیشتر هم خواهند شد و حتما برای انتخابات مجلس برنامه هم خواهند داشت، بهانه هم که جور شد، موج سواری بر پیامدهای فتنه شهریور ۱۴۰۱ هم حتما در دستور کار آنان قرار خواهد گرفت‌. تاختن و هتاکی و اعلام شکست دولت سیزدهم هم بخشی از برنامه های تبلیغاتی خواهد بود. کی بود ، کی بود ، من نبودم ،
رهبر انقلاب: مسئولی که به فکر طبقات ضعیف نیست، نمی‌تواند بگوید امام من علی(ع) است
استاد شهیــد مطهــری: 👌 یک وقت می‌گوییم علــــی(ع) را "که" کُشت و یک وقت می‌گوییم "چه" کُشت؟ 👈 اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟!! البته عبد الرحمن ابن ملجم 👈 و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت؟ باید بگوییم: جمود، خشک مغزی و خشکه مقدسی! 👇👇👇 همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند، واقعاً خیلی تأثرآور است ؛ علی به جهالت و نادانی اینها ترحم می‌کرد، تا آخر هم حقوق اینها را از بیت المال می‌داد. ابن ابی الحدید می‌گوید، اگر می‌خواهید بفهمید که 💣 جمــود و 💣 جهــالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم.. 👈 اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۷۷
آیت الله قاضی طباطبایی بزرگ ، آن مرد کم نظیر و بنا بر اعتقاد برخی بی نظیر در سیر و سلوک و در تمسک روشی و منشی و فکری و اعتقادی و عملی به حضرت صاحب الامر ،
امام خمینی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، مطابق با 13 رمضان 1399 پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای دفاعی اسرائیل، طی پیامی که خطاب به مسلمین ایران و جهان صادر کردند از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند. متن پیام بینانگذار جمهوری اسلامی به شرح ذیل است: بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینى منبع: صحیفه امام، ج‏9، ص: 267‏
💥پس از ۴۴ سال از تعیین روز قدس ۰۱ شاید وقتی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ برابر با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ آن هنگام که پس از بمباران وحشیانه جنوب لبنان توسط رژیم غاصب و کودک کش اسزاییل ، حضرت امام خمینی، آن بی نظیر قرن ، و آن جانشین بحق حضرت صاحب الزمان، و آن بنيان گذار جمهوری اسلامی ایران ، و آن درهم کوبنده کاخ سرخ و سفید و نیاوران ، وقتی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر نیز هست ، به عنوان روز قدس تعیین و اعلام فرمودند، کمتر سیاستمداری بود که بتواند، پیامدهای ببن المللی ابن روز نمادین را در انسجام بخشی و وحدت آفرینی مسلمانان برای از بین بردن رژیم جعلی صهیونیست ها پیش بینی کند، اما با کمال مسرت و خوشحالی ، امروز جهانیان شاهد ذوب شدن شبر برفی رژیم آدم کش و جنایتکار اسراییل هستند. ۰۲ در طی این حدود ۴۴ سال کاخ نشینان کاخ سفید که به عنوان رئیس جمهور آمریکا ، یکی یکی آمدند و رفتند ، اما همگی بدون شک و تردید، در یک موضوع سیاست خارجی خود و آن حمایت همه جانبه و بی قید وشرط و پر وپیمان از دولت غاصب صهیونیست ها اشتراک نظر و وحدت رویه داشتند و انصافا هم چیزی از حمایت های مالی ، تسلیحاتی، حقوقی، بین المللی و سیاسی و فرهنگی در حمایت و پشتیبانی از ابن رژیم غاصب ، کم نگذاشتند. ۳، اما اکنون پس از آن صدها هزار دلارهایی که خرج شد و پس از آن همه طرح های خائنانه شرم الشیخ و اوسلو و طرح خاورمیانه بزرگ و مانند آن که به میان آمد و اجرا شد ، و پس از آن همه اخلاق و رفتارهای تجاوزگری رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین های اشغالی ، اما امروز کدام جبهه‌ پیروز میدان و کدام جبهه‌ بازنده و شکست خورده میدان هستند؟ اسرائیلی که از درون و از بیرون در حال فروپاشی است ؟ و یا آمریکایی که از درون و بیرون ، در سطح نظم بین المللی و در سطح منطقه غرب آسیا در حال لاغر شدن و اضمحلال است،؟ و یا گروهی کوچک از مجاهدان پاک پاخته و عاشق مکتب و مرام خمینی که اگر چه در طی ابن سال ها صدها شهید داده اند و خسارات مالی و آسیب های روانی فراوانی دیده اند ، اما امروزز، پیروز میدان شده اند، آن هم با دستانی خالی ، ۰۴ بی شک این همه تهاجمات بین المللی و حقوقی و سیاسی که آمریکایی‌ها در قالب برجام و تحربم و حمایت از آشوب گران شهریور ۱۴۰۱ بر علیه نظام و رهبری و مردم و اکنون دولت سیزدهم از بیرون وارد کرده و می کنند و خواهند کرد و در داخل هم برخی از لیدرها و تئوریسین های غرب گرا با حقه و فریب و وارونه سازی واقعیت ها و حقایق آب به آسیاب دشمنان می ریرزند، دلیلی جز به آخر خط رسیدن قدرت آمریکایی‌ها و پایان عمر رژیم صهیونیستی ندارد. دلیل آن قدرتمند شدن نظام جمهوری اسلامی ایران با آن همه ی کارشکنی ها است‌. اگر می بینم امروز خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در اوج درگیری های اخیر فلسطین اشغالی در لبنان به دیدار سید حسن نصرالله می رود و یا زیاد النخاله دبیر کل فلسطین دست به تحرکات سیاسی و امنیتی می رند و با گروههای مقاومت در منطقه دیدار می کند و اگر می بینیم رهبر جنبش انصار۰الله یمن با صراحت حمایت خود را از مردم و مبارزان فلسطینی بر علیه اسرائیل اعلام می کند و اگر می بینیم غالب مردم اروپا و آمریکا و جهان، امروز ، رژیم صهیونیستی را منفور و جنایتکار می دانند، همه و همه از نتایج و پیامدهای اعلام روز قدس در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ توسط ولی خدا و رهبری انقلاب است، بی شک طبق سنت های الهی ، پیروزی با مومنینی است که ذیل رهبری ولایت فقیه چه در زمان حضرت امام خمینی و چه پس از آن در دوره رهبری مقام معظم رهبری عزیز ، مقاوم ، صبور و با ایمان و با هوشیاری و بصیرت سیاسی در میدان حاضر هستند . جمعه ، ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۳ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴، روز جهانی قدس ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
💥 سلام و عرض صبح بخیر به محضر عزیزانی که مطالب این کانال را دنبال می کنند. در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان هستیم. ماه مبارک رمضان ، به روزهای پایانی خود ، رسیده است، ماهی که در فضلیت و شرافت و برکت مانندی برای آن متصور نیست. از نامش پیداست که بی همتاست. اما، اکر چه نامش، ماه خداست ، اما تمامی خیر و برکات و آثار و نتایجش ، برای بندگان خداست، چه خداوند نیازی به روز و ماه و سال ندارد، اگر چه او مالک همه چیز است، اما از همه چیز هم بی نیاز است. و این از عظمت و زیبایی و مهربانی خداوند است که برای هدایت ما بندگان ظلوم و جهول، خود را در قالب و مثال ها و ضرب المثل هایی معرفی می کند که با عقل زمینی و ناقص ما همخوانی داشته باشد و ما بتوانیم با درک ناقصمان ، او را درک کنیم. تا ما را از زمین به آسمان هدایت کند و راههای آسمانی را به ما نشان دهد. . اما این که ما بندگان چقدر توانسته ایم از ماه خدا بسوی خدا برویم ، پاسخش را هر کسی خود بهتر می داند. بی شک یکی از نتایج و پیامدهای فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان ، خودسازی ، دیگری سازی و جامعه سازی است. یعنی حرکت شتابنده فرد و جامعه به سمت و سویی که رنگ و صبغه الهی آن بیشتر و بیشتر باشد. رشد فرد و جامعه در گروی یکدیگر است . اگر چه یکی در سطح فرد و دیگری در سطح اجتماع و جامعه رخ می دهد . اما وقوع یکی بدون دیگری ممکن نیست ، لذا از منظر معرفت اسلامی و دینی ما ، یکایک افراد مسلمان هم نسبت به خود و هم نسبت به افراد پیرامون خود مانند خانواده ، همسایگان، دوستان ، همشهری ها و هم نسبت به سرنوشت کلان جامعه ی خود نسبت به همه ی این سطوح مسئول هستند. خودکنترلی، پرهیزکاری و تزکیه نفس روی دیگر سلامت اجتماعی و جامعه ای عدالت گستر و با فضلییت است، نمی توان انتظار رشد و تعالی فردی داشت ، بدون داشتن خانواده ، دوستان ، همسایگان و شهر و جامعه ای با فضلیت و عدالت گستر و بر عکس. پس رشد و سلامت فردی و اجتماعی ، در واقع هر دو ، دو روی یک سکه اند. و در تعاملات و کنش های دو سویه با همدیگر قرار دارند. بنا بر این می توان انتظار داشت که پایان ماه خدا ، آغاز رشد و سلامت فردی و اجتماعی باشد ، که اگر چنین باشد، معنایش قبولی عبادات ماه مبارک رمضان است ولی اگر بعد از ماه مبارک رمضان، تغییر و تحولی در اعضای جامعه به عنوان مومنین و مسلمانان و در ساختارها و مسایل کلان جامعه و فضای عمومی جامعه دیده نشد، بهره ما از روزه گرفتن ، بجز رنج تشنگی و گرسنگی چیز دیگری نخواهد بود. فلسفه عبادات در اسلام در خود فرو رفتن و بیگانه شدن از آن چه در جامعه می گذرد نیست. بویژه بیگانگی نسبت به آن چه بر سر نظام جمهوری اسلامی می آید ، نیست، که اگر چنین شد، این همان اسلام آمریکایی است که امام خمینی ره پیش از این از آن یاد گردند. و این همان اسلام انجمن حجتیه است . ان شالله با الگو و اسوه قرار دادن عبادات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین که در آن هیچ جدایی سیاست از عبادت در آن ، یافت نمی شود، بتوانیم با جهاد تبیین ، جایگاه و منزلتی خاص و تعیین کننده برای ایران اسلامی در جهانی که در حال شکل گیری است برای آینده خود و فرزندانمان رقم بزنیم. ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. فاتحی ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲
💥 پشت پرده تقویت و گسترش ناتو، با سلام و ارادت ، ۰۱ یکی از دلایل اصلی جنگ اوکراین، اعتراض روسیه به گسترش ناتو تا پشت مرزهای جغرافیایی روسیه بود که نمونه آن استقرار و تقویت ناتو در اوکراین بود. والبته این بر خلاف تعهدات و قرارداد هایی پیشین آمریکا و روسیه بود. ۰۲ اما به هر حال آتش جنگ اوکراین با تحریک آمریکا و همپیمانانش شروع شد. دیگر امروز بر کسی پوشیده نیست که جنگ اوکراین، به محل منازعه دیرین دو ابر قدرت در جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد تبدیل شده است. اما با این وجود این همه ی مسئله نیست. مسئله اصلی و پشت پرده جنگ اوکراین و پشت پرده های تجاوزات آمریکا به افغانستان، عراق ، سوریه و یمن و سرمایه گذاری هنگفت آمریکا و متحدانش در دو دهه اخیر در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا (که به غلط و با اهداف اشاعه فرهنگ استعماری، از سوی آمریکا و غرب خاورمیانه نام گذاری شده است )، و با هدف تشکیل خاورمیانه بزرگ که با صراحت آن را اعلام کردند ، ، در درجه اول گسترش و تعمیق نفوذ آمریکا در منطقه سوق الجیشی غرب آسیا و نیز نامین امنیت رژیم اشغال گر اسرائیل و قلع و قمع کردن ، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است و بویژه در مرحله اول کنترل انقلاب و نظام اسلامی و تبدیل نشدن آن به فرهنگ مقاومت در منطقه غرب و جنوب آسیا است . ۰۳. اما این که آیا آمریکا و متحدانش در این پروژه بیست ساله ای که در منطقه غرب و جنوب آسیا داشتند، موفق شدند یا نه؟ شواهد میدانی چه در عرصه سیاست بین المللی و چه منطقه ای و چه از جهت نظامی و امنیتی و چه فرهنگی همه نشان می دهد که آمریکا و متحدانش در تحقق اهداف خود مبنی بر ایجاد خاورمیانه بزرگ و جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و درجهان در هر دو شکست خوردند ، و برعکس این انقلاب اسلامی و ابن نظام جمهوری اسلامی ایران و این دولت جمهوری اسلامی ایران است که امروز در منطقه حرف اول را می زند و این آمریکا است که از افغانستان و عراق و کل منطقه با افتضاح شکست را پذیرفته است در حال اخراج کامل است. و در جنگ یمن هم که وضع مشخص است ، با وجود تقریبا ۸ سال حمایت همه جانبه آمریکا و غرب از هم پیمان اصلی خود در منطقه ، یعنی عربستان ، نتوانستند ، از پس انصارالله یمن و ملت سرافراز و مقاوم و با تاریخ یمن برآیند. و امروز عربستان در بدترین وضعیت خود ، صلح با یمن را پذیرفته است . ۰۴ بنابراین، آمریکا به این جمع بندی رسیده است که با چیزی شبیه راه اندازی جنگ جهانی دوم ، دوباره آقایی و سروری خود و دلارش را در جهان به دست آورد . اما چون سران کاخ سفید به درستی متوجه شده اند که اولا ، آمریکای امروز بسیار ضعیف تر از آمریکای ۱۹۴۵ است و ثانیا، رویای اروپای واحد و متحدان اروپایی آن دیگر وحود ندارد و ثالثا ، ایران اسلامی و متحدان منطقه ای اش نیز امروز بسیار قوی تر از ۱۳۵۷ هستند و رابعا اسرائیل ، امروز در ضعیف ترین وضعيت خود قرار دارد و از اطراف در محاصره گروههای جهادی حماس و غزه و حزب الله لبنان و موشک های دور برد ایران و یمن قرار دارد ، چاره ای جز تقویت گسترش ناتو ندارد تا شاید بتواند در جنگ فراگیر آینده بر علیه روسیه و چین و ایران و مقاومت و حمایت از کشورهای عرب و خلیج فارس، جبران کمبودهای سیاسی و نظامی خود را تا حدودی کرده باشد و به عبارتی با ایجاد اجماع جهانی و جهانی سازی جنگ اوکراین دوباره روزهای خوش دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ را برای خود رقم بزند و علاوه بر حل بحران های پولی و اجتماعی داخلی خود ، آبرو و اعتبار از دست رفته خود را در منطقه و در جهان به دست اوردد. . اما شواهد موجود چیز دیگری را نشان می دهد. ۰۵ به نظر بنده ریشه این همه فشار روانی و رسانه ای بر علیه دولت سیزدهم که تنها چند صباحی است پس از آن همه ویرانی های اقتصادي و معیشتی و فرهنگی و سياسی که بویژه سیاست های منفعلانه و نا کارآمد دولت آقای روحانی داشت و هم چنین ریشه های آشوب های اخیر و بویژه مسئله اشاعه فرهنگ عریانی و تشدید دوقطبی های فرهنگی و سياسی در ایران و اشاعه و حمایت از رفتارهای رادیکال در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و در ادبیات سران اپوزیسیون، همه و همه را باید در این راستا، تحلیل کرد، یعنی در راستای فروپاشی ابهت و هیمنه کاخ سفید و نظام لیبرال دموکراسی آمریکا در منطقه و بی اعتمادی شرکای سابق آمریکا در منطقه دانست .اگر چه ابن به معنای قبول و وجود برخی آسیب ها و ضعف ها در درون کشور نیست و هدف لاپوشانی مشکلات اقتصادی داخلی از این طریق نیست. پنجشنبه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۹ رمضان‌ ۱۴۴۴، فاتحی
با سلام و ارادت به عزیزانی که همراه این کانال هستند و مطالب آن را دنبال می کنند. ان شالله خداوند به برکت ماه رمضان حوایج دنیایی و آخرتی آنان را برآورده سازد. پیشاپیش هم عید سعید فطر را تبریک عرض می کنم. ماه خدا گذشت ، اما راه و رسم خدا وجود دارد. ماه مبارک رمضان ، ماهی است برای کسب سرمایه برای مصرف آن در ۱۱ ماه دیگر نا ماه مبارک بعدی ، قطعا تشنگی و گرسنگی خوردن ،هدف نیست، هدف، عبور از خودخواهی ها و دنیا خواهی ها و جهالت های معرفتی و زدودن زنگارهای قلبی است. زیرا تنها راه رستگاری فردی و جمعی در اصلاح نفس است.
💥 برخی از ویژگی های نزدیک به ظهور از مجموع اخبار و روایات و تحلیل ها و تفسیرهای مرتبط با ویژگی های انسان ها و جوامع بشری نزدیک به ظهور منجی عالم بشریت، چنین به دست می آید که هر چه به دوره یا زمان ظهور آخرین امام وعده داده شده در تمامی کتب ادیان ابراهیمی و قرآن ، نزدیک و نزدیک تر می شویم ، صف آرایی و جبهه بندی دو صف نور و ظلمت، حق و باطل ، علم و جهل، زشتی و زیبایی، صداقت و رذالت، فقر و غنی ، عدل و جورو مانند آن ، ملموس تر و مشخص تر می شود. تعابیر در برخی از روایات وارده خیلی تامل برانگیز است. مثلا این که مومن صبح از منزل با ایمان خارج می شود، اما شب با بی ایمانی وارد منزل می شود. و یا نگهداشت ایمان ، همانند نگهداشتن آتش گداخته در کف دست است. خلاصه نوعی درهم تنیدگی و اختلاط و امتزاج حق در باطل و باطل در حق را می بینیم. به ظاهر گفتار که نگاه می کنی، همه خوب و زیبا و پسندیده، اما به باطن که وارد می شویم ، همه سراسر زشت و پلید ، برخی در قول و شعار ناجی اقتصاد و فرهنگ و سیاست و اجتماع می شوند ، اما نه گذشته آنان وقتی در رأس قدرت بودند ، گفتارهای امروزی شان را تایید می کند و نه عقل و منطق و شعور و درک اجتماعی می تواند ، اجازه دهد ، جامعه دوبار از یک سوراخ گزیده شود.از دیگر ویژگی های دوره نزدیک به ظهور آن است که ترس از بی اعتبار شدن ، و ترس از ازدست دادن نان و نام ، کاری می کند که حقیقت و ارزش هایی که روزی با نردبان ان بالا رفتند ، را امروز با صدها توجیه ، از آن عبور کنند ، بنام معیشت، در برابر هرزگی اخلاقی و اجتماعی سازمان یافته و مدیریت شده و برنامه ریزی شده سکوت می کنند ، ( بحث شیوه های اشاعه فرهنگ و یا مواجهه با عریانی بدن در شرایط عادی و متعارف جامعه، بحث دیگری است ، اما پروژه مهسا امینی نشان داد که بی شک این حجم و این کیفیت از اشاعه رفتارهای بدن نما و هرزگی اجتماعی عادی نیست و قطعا سیاسی و ابزاری است ) ولی نکته جالبش اینجاست که برخی کسانی که امروز معیشت را گروی فرهنگ و فرهنگ را گروی معیشت می دانند و می کنند، خود در بروز مشکلات امروز معیشتی سهیم هستند.و امروز هم در عمل به دنبال رفع مشکلات معیشتی مردم هم نیستند . با دولت حاضر در صحنه به عنوان وظیفه ای گاه شرعی ، گاه ملی ، گاه سیاسی و گاه جناحی و باندی و منفعتی و گاه به نام مردم می جنگندند و نامش را نقد دلسوزانه می گذارند.. دستشان برای کمک به نیازمندانی که می شناسند و می توانند به جیبشان نمی رود اما حنجره خود را در دفاع از زاغه نشینان و محرومان پاره می کنند. حاضر می شوند با هر کس و ناکس ائتلاف کنند تا میز قدرتشان مستدام باشد در راه حل مشکلات ریز و درشت جامعه و محل کار و محله و دوستان و بستگان حاضر نیستیند قدم از قدم بردارتد، اما فریادشان در رسانه های اجتماعی از درد و رنج جامعه گوش فلک را پر کرده است. برخی حتی از به اصطلاح مؤمنین جا نماز آب کش ها گرفته تا کسانی که ادعای این امور را ندارند، از بس حرام خورده اند و از بس حرام گوش داده اند و از بس حرام دیده اند ، دیگر دل و گوش و زبان و عقل و درکشان ، عاجز و ناتوان از دیدن و شنیدن و فهم سره از ناسره شده است در روز روشن خورشید را می بینند اما انکارش می کنند، خورشید ، انقلاب و خورشید نظام اسلامی، خورشید امام خمینی و امام خامنه ای و خورشید این همه سیمای جوانان پاک باخته از شهدای ۱۵ خرداد تا شهدای هشت سال دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم و حریم و امنیت و سلامت را می بینند، اما برای انکارش هزاران توجیه می آورند . جنایات دولت های پی در پی کاخ سفید و دولت های اروپایی را می بینند و می دانند اما در سفید مالی آنان از هبچ توجیهی دست برنمی دارند. خلاصه، حفظ ایمان ، حفظ ولایت امیرالمؤمنین، حفظ حسینی بودن ، در این دوره بسیار سخت و پیچیده شده است ، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی که خون بهای شهدای بزرگی از کربلای حسینی تا اکنون ، بهای آن است، بزرگترین معیار و شاخص یک منتظر واقعی و حقیقی امام زمان است ، بقیه حرف ها سخن سرایی بیش نیست و به خورد خدا و خلق خدا نمی رود .
👌 رفراندام مردمی و رفراندام آمریکایی اکنون در روز عید سعید فطر ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی تهران شاهد برگزاری مراسم نماز عید سعید فطر هستیم ، از این دست مراسم که در حقیقت هریک خود به تنهایی یک رفراندم مردمی ، اسلامی، انقلابی ، فرهنگی ، سياسی و اجتماعی به شمار می آید، در سرتا سر ایران زمین کم نداریم، مانند مراسم هر ساله ی ا۲۲ بهمن ، مراسم سالانه روز قدس که هر سال پرشکوه تر از سال قبل برگزار شد و امسال در تقریبا تمامی کشورهای اسلامی با شکوه تر بود ، مراسم سالانه اعتکاف، مراسم شب های قدر ، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که هر چهار سال یکبار انجام می شود، و گاه گاهی مراسم بی نظیری مانند، مراسم فوق تصور شهادت سردار بی نظیر یا کم نظیر سلیمانی قهرمان ، حججی مظلوم اما مقام و استوار و مانند آن که تعدادشان در این ۴۴ سال کم نیست ، این ها هریک خود به تنهایی یک رفراندام سیاسی ، مذهبی و انقلابی است، اما‌ ظاهرا برخی قدرت طلبان قدیمی آمریکایی مسلک و اروپا پسند، منظورشان از رفراندام که مانند خروس بی محل هر از چند گاهی ناشیانه سر می دهند ، چیز دیگری است. آنان هدفشان از رفراندام آمریکایی پسند تکمیل چرخه مدیریت فرسوده ، خسته و فرتوت خود در دوران ۸ ساله در جایگاهی دیگر و به شگلی جدید برای تکمیل اجرای سند ۲۰۳۰ ، تکمیل برجام آمریکایی ، نابودی کامل اقتصادی و معیشتی مردم ، انقلاب زدایی از نسل جدید، فرهنگ زدایی از جامعه، خانواده زدایی از جامعه و از فرهنگ کهن ایرانی اسلامی و در یک کلام پیاده سازی آتاتورکیسیم ایرانی است. آیا بهتر نیست ابن آقایان کمی با وجدانتان خلوت کنند و اگر چیزی از سفیدی و پاکی هنوز در آن یافتند، به قول امام خمینی، به مردم ، برگردند و خادم مردم باشند. 👌 هم اکنون گرد و خاک طوفان انقلاب اسلامی مردم ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، به درون کاخ سفید رسیده است ، چگونه است که هنوز مغزهایی غرب گرا ها و گدا صفت از سفره نظام سرمایه داری، آن را درک نکرده اند. بیایند و در جمع و جماعات مردم مسلمان در مناسبت های مختلف قرار گیرید تا گرفتار گرگ های نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی نشوید. اگر می‌خواهید فرهنگ عفت و حیا و دیانت مردم ایران را ببینید در ایران مال و برخی مکان های خاص دنبال آن نگردید،به این جور مناسبت ها بیایید ، اما نه با عینک وارونه شده غرب گرایی تا حقیقت را ببینید. اگر می‌خواهید عشق عاقلانه توام با معرفت سیاسی مردم ایران را به رهبر عزیزشان ببینید ، بیایید در این گونه مجالس تا شاید برکت این گونه مجالس غبار زنگ آلود روح و دل و جانتان را بزداید
📹🟠 هشدار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» درباره‌ی فروپاشی ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی جامعه‌ی آمریکایی گزارش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»: 🔺از سال ۱۹۹۸ تعداد آمریکایی‌هایی که میهن‌پرستی را مهم می‌دانستند از ۷۰ به ۳۸ درصد، اهمیت دین از ۶۲ به ۳۹ درصد و اهمیت فرزندآوری از ۵۹ به ۳۰ درصد کاهش یافته است. 🔺علت اصلی متلاشی شدن جامعه آمریکا، فروپاشی خانواده است؛ ۴۰ درصد از کودکان آمریکایی خارج از ازدواج متولد می‌شوند
👌تحلیلی بر حادثه ترور آیت الله سلیمانی در بانک ملی بابلسر خبر کوتاه اما تکان دهنده و تامل بر انگیز بود. کاری به روایت های گوناگونی که تا کنون شده و احتمالا می شود ندارم . طبعا در آینده زوایای بیشتری از آن روشن می شود. و دستگاههای مسئول هم‌ وظایف خود را انجام می دهند. .اما تحلیل بنده به عنوان یک کارشناس مسائل اجتماعی ، بررسی بسترها و زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ادور و نزدیک این حادثه تلخ است. اگر قبول کنیم که جامعه ، موجودی زنده هست که هست، و اگر قبول کنیم که هر موجود زنده برای حفظ سلامتی و بقا و رشد خود تابع قوانین خاص خود هست که هست،پس باید بپذیریم بر اساس سنت های الهی که بسیاری از متفکران اجتماعی مسلمان که از بزرگان ما بوده و هستند.از فارابی گرفته تا ملاصدرا و امام خمینی و تا علامه طباطبایی ، شهید مطهری، آیت الله مرحوم مصباح یزدی، آیت الله جوادی آملی و دیگر متفکران اجتماعی مسلمان ، آنان هم بر این سنت ها و قوانین اجتماعی که ضامن سلامت اجتماعی جامعه هستند، تاکید کرده اند و در این زمینه هم آثار و کتاب های مفیدی را تولید کرده اند و به شرح و بسط این سنت ها پرداخته‌اند .از قضاجامعه شناسی مدرن نیز در این باب یعنی در باره زمینه ها و علل بروز آسسبدها و مسایل اجتماعی و بخصوص تغییر ارزش های اجتماعی نیز تحقیقات میدانی خوبی کرده است و داده های خوبی را نیز تولید و ارایه کرده است. پس ، امروز جامعه آن چیزی را با لا می آورد و به ما پس می دهد که دیروز خورده است و ما در گلوی آن ریخته ایم. اگر در بانک فردی یکی از روحانیونی که از قضا سبک زندگی مردمی نیز داشته است را به گلوله می بندد، اگر برخی از نوجوانان و جوانان ما دبگر گوش شنوایی برای نصیحت های روحانیون ندارند و بعضا از آنان فراری هستند، اگر در فضای عمومی مانند پارک ها و برخی مکان های تجاری، برخی از دختران و زنان بدن خود را عرضه می کنند، اگر در روزنامه ها برخی از روشنفکران و قلم به دستان برای کوبیدن ارزش های فرهنگی فرهنگ ایرانی اسلامی و ارزش هایی که فرهنگ انقلاب اسلامی به ارمغان آورد .سر از پا نمی شناسند، و اگر های فراوان دیگر این ها نه یک شبه درست شده و نه یک شبه از بین می رود. ریشه اصلی آن را باید به لحاظ نظری در زیر پا گذاشتن سنت و قوانین الهی دانست . فقط به عنوان نمونه ای که مشت نمونه خروار است ، چند نمونه را عرض می کنم که احتمالا همه ی عزیزان هم کم و بیش از آن مطلع هستند. . 👈 آن جایی که رهبری عزیز و حکیم سالهای سال است از مبارزه با فساد می فرمایند و سران قوا را به پیگری و رفع زمینه ها و بسترهای ان فراخواندند. اما فساد بیشتر شد. آن جایی که سالهای سال است که رهبری حکیم‌، هر ساله شعار سال را اقتصادی قرار می دهند ، اما هرسال فشار اقتصادی بر گرده مردم بیشتر و بیشتر شد و دولت های مستقر هم کار خودشان را کردند.آن جا که سالهای سال است سیاست های کلان در موضوعات مختلف نوشته شده ، ابلاغ شده ، اما قطار سیاست گذاریهای و اجرایی و مدیریتی در قوای سه گانه مجریه ، قضاییه و مقننه جدای از این سیاست ها ریل گذاری و اداره می شود.آن جا که سالهای سال است که سند های متعدد بالا دستی خوبی نوشته می شود ، اما وزارتخانه‌ها کار خودشان را می کنند آن جا که سالهای سال است که رهبری عزیر خطر فضای مجازی را گوشزد فرمودند و آن را قتلگاه نامیدند اما هرکس و ناکسی در فضای بی در و پیکر مجازی هر چه دلش خواست می نویسد و منتشر می کند و در برابر هیج سازمان نظارتی و قضایی هم پاسخگو نیست. آن جایی که سالهاست رهبر عزیر از تحول درعلوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه‌ها می گویند ولی مسئولین در سالهای گذشته در وزارت علوم، در دانشگاهها و در دیگر مراکز مسئول همچنان کار خودشان را طبق روال قبلی انجام می دهند. آن جا که سالهاست رهبری عزیز از شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، جنگ شناختی می گويند و دستگاهها و مسئولین ذی ربط را خطاب قرار می دهند اما تقریبا همه رها شده هستند، فرهنگ و سینما و هنر جور دیگری راه خودشان را می روند و کاری به مسیر نظام و انقلاب و رهبری و مصلحت مردم ندارند. تقریبا از اوایل انقلاب تا کنون در باره بانک ها و سیاست های پولی و مالی و شرکت های خصولتی هشدارها داده شده است اما تا کنون آنان راه خودشان را رفته اند و می روند، و دهها نمونه دیگر ، بجز در برخی موارد اندک که برخی کارهای سطحی، نمادین ، صوری و شعاری شده ، کار جدی و بنیادینی صورت نگرفته است که اگر گرفته‌بود ، نباید الان ما شاهد این رفتارها و این وضعیت ها باشیم.. خوب طبیعی است ( و نه به معنای مطلوب است) که افرادی در جامعه قربانی شوند ، گرفتار شوند،به آخر خط برسند .
احساس پوچی ، درماندگی ، بی سر پناهی و نا امیدی بکنند ، دچار آنومی و بی هنجاری رفتاری بشوند.( این ها همه چیزی از مسئولیت حقوقی فرد مجرم‌ و خاطی کم نمی کند اون بحث جای خودش، اما نباید این جور رفتارهای خشن را فقط یک امر شخصی و یک امر فقط فردی بدانبم) از رفتارهای خشن تا رفتارهای ضد فرهنگی برهنگی بدن ، همه نشان از وجود مرض و بیماری و میکروب در جامعه و خاصه در رفتارهای برخی از مدیران و برخی از سیاست گذاری های نادرست و از همه بدتر از بد اجرا شدن و یا اصلا از اجرا نشدن قانون دانست .جامعه، نسیت به غذاهای مسمومی که خورده است، واکنش نشان می دهد. 👈راهکارهایی که بارها گفته شده و در عمل فراموش شده : در سبسیتم‌حکمرانی و اداره جامعه و خاصه انتخاب مدیران در هر بخشی از بخش های آن ، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید،👇 دانش بنیان عمل کرد. باید عقلانیت گرا رفتار کرد،باید اخلاق محور عمل کرد،باید معنویت گرا بر اساس معنویت اسلام ناب محمدی عمل کرد باید عدالت محور عمل کرد باید مردم محور و مردم گرا عمل کرد و تا بر نگردیم به سنت های الهی در اداره جامعه ، در روش حکمرانی و بخصوص در انتخاب درست مدیران از ریز و درشت آن همین آش است و همین کاسه ،متاسفم که عرض کنم از ماست که بر ماست،ماهی ز سر گندد نی ز دم ،حرمت امام زاده را باید متولی آن نگه دارد، ترجیح افاضل بر غیر افاضل در واگذاری پست های مدیریتی ، اختلاف و تضاد و دعوا در گفتمان های انقلابی، باند گرایی ، رفیق بازی، اشرافی گری، چاپلوسی، منفعت گرای، ،دروغ پردازی ، تهمت گرایی و... از آفت هایی است که متاسفانه سالهاست دامن برخی افراد و برخی از مدیران را گرفته ، فرقي هم به جناح بندی های متداول که بنده از اساس این خط کشی ها را قبول نداشته و ندارم ، چرا که ما از همه ی جناح ها در این آسیب ها می بینیم که مبتلا شده اند.،سر ریز ابن آفات در جامعه، رفتارهایی را که می بینیم را تولید می کند و کرده است. 👌اگر در بخش هایی از جاعهوو دولت و نظام‌ پیشرفت هایی داریم اگر در بخش هایی قدرت داریم و اگر در بخش هایی رویش هایی داریم شک نکنیم که از نفس پاک رهبری عزیز و جوانان و زنان و مومنان بی نام و نشانی است که به هنگام خطر گشاده دستانه جان و مالشان را می دهند از تلاش دانشمندانی است که بی نام و نشان جهاد گرانه تلاش می کنند. از نفس پاک خانواده های شهدا و دعای شهدا است . و از اراده خداوند و دعای حضرت صاحب الزمان است که این انقلاب زنده بماند . ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، جمعه‌، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
. ♦️اظهارات یک اقتصاددان درباره علل تورم در دولت رئیسی 🔸مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: روحانی در ۶ ماه آخر دولتش، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد‌. معلوم است تورمی که امروز در جامعه وجود دارد، محصول چه اقداماتی است! ✍ و تاسف آور این که بدهکاران دیروز، طلبکاران امروز شده اند. کسانی مانند آقای روحانی و همتی که باید پاسخگو باشد، امروز در صندلی طلبکارها و مدعیان نشسته اند و آقای رئیسی که باید طلبکار و مدعی باشد را در صندلی بدهکار نشانده اند.واقعا در عجب دوره ای زندگی می کنیم.
دکتر خسروپناه، دبیر محترم شورایعالی انقلاب فرهنگی : اگر ۳ جوان این کار را با دخترت بکنند ... ؛ می‌خواهی شهید غیرت را به نفله شدن تعبیر کنی؟ | علت‌ اصلی بی‌حجابی ۳ باند است | ۱۱ میلیون خانم بسیجی داریم - همشهری آنلاین https://www.hamshahrionline.ir/news/757511
💥به نام خدای نون و القلم به بهانه پاسداشت روز معلم و برگزیده شدن دو عضو هیات علمی دانشگاه علامه، به عنوان استادان نمونه کشوری بر حسب وظیفه معلمی و عضوی کوچک از باب قدردانی به سهم خود یادداشت زیر را تقدیم همکاران عزیر می کنم 👌ابتدا شایسته و بایسته است از شان و منزلت علمی و فکری و اندیشه ای دو متفکر حوزه و دانشگاه یعنی شهید مطهری و شهید مفتح یاد کنیم و از خداوند متعال برای آنان علو درجاتی که قابل آنان است را بخواهیم و نیز از خداوند برای خود و همه کسانی که در اشاعه روشمند و سامان دهی و ساختاری اندیشه ها و تفکرات این دو اندیشمند کم نظیر ، آن گونه که باید و شاید اهتمام لازم را نورزیده اند، طلب عفو و بخشش کنبم و از پیشگاه حضرت حق بخواهیم به ما و دیگر مسئولان علمی و دانشگاهی کشور توفیق دهد تا مبانی معرفتی و فکری و اندیشه ای و روشی این دو متقکر بزرک در علوم انسانی و اجتماعی بر اساس نیازهای روز و مسایل جامعه اسلامی و بویژه در تحول در علوم انسانی و اجتماعی در متون درسی دانشگاه و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد . در خبر ها آمده بودکه ؛ 👌 در سی‌امین آئین نکو داشت مقام معلم که با تقدیر از برترین های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها همراه بود، از جناب آقای دکتر ابراهیم برزگر عضو محترم هیئت علمی و استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی و هم چنین‌ جناب آقای دکتر حسن ملکی عضو محترم هیئت علمی و استاد تمام دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه به عنوان استادان برگزیدهٔ کشوری تقدیر شد 👇 دانشگاه علامه‌طباطبایی، در دوره جدید مدیریت خود که در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم که به ریاست جناب آقای دکتر معتمدی ، تشکیل شد، موفقیت هایی چشمگیری در عرصه های مختلف و گوناگونی به دست آورده است. مانند : 👈 طراحی و اجرای برنامه های راهبردی دانشگاه، 👈طراحی و برنانه ریزی و برجسته سازی تحول علوم انسانی و حرکت به سمت تحقق آن، 👈بستر سازی و آماده سازی زیر ساخت های لازم برای برای ارائه خدمات رفاهی و عمومی پایدار و ماندگار برای اعضای محترم خانواده بزرگ دانشگاه بویژه مسکن اساتید و خوابگاههای دانشجویی برای متاهلین ، 👈 افزایش قابل توجه سهم بودجه و اعتبارات دانشگاه، 👈 انعقاد تفاهم نامه های متعدد و متنوع با دستگاههای دولتی و شهرداری تهران و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی ، 👈 کوشش در جهت ارتقای برندهای بین المللی دانشگاه ، 👈ارتقای سطح کیفی آموزش ، هدفمندسازی پژوهش و جهت دهی آن برای حل مسائل کشور، 👈 ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت های کارآفرینی، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دانشجویان‌ و توانمند سازی آنان برای حضور در جامعه 👈 تسهیل گری و سرعت در ارائه خدمات اداری ، آموزشی و پژوهشی به اعضای محترم هیات علمی دانشگاه مانند سرعت در صدور احکام جدید در فروردین، اهتمام ویژه در پرداخت های معوقه همکاران، بروز رسانی پرونده های ترفیع سالانه و کمک و حمایت ویژه از ارتقای همکاران ، 👈 زمینه سازی برای حضور و مشارکت های موثر اعضای محترم هیات علمی از گروههای آموزشی و دانشکده ها در تدوین برنامه راهبردی داشگاه و دبگر فعالیت های موثر دانشگاه 👈 کوشش برای احراز و تحقق عینی جایگاه و منزلت شایسته و بایسته دانشگاه علامه‌طباطبایی به عنوان دانشگاه مرجع در علوم انسانی در کشور که برخی از نمونه های مصداقی آن عبارتند از: واگذاري مسئولیت بازنگری آئین نامه ماده ۵۳ پایه های تشویقی از سوی مقام محترم وزارت به دانشگاه علامه‌طباطبایی ، و یا حضور موثر و فعالانه دانشگاه با نظر مقام محترم وزارت در تهیه الگوهای کتب درسی ، در اتاق های فکر مشورتی سطح‌ وزارتی و کشوری ، حضور موثر در شورای تحول علوم انسانی، و دیگر مشارکت فعالانه دانشگاه در سطح ملی 👌 انصافا تحقق فعالیت های یاد شده که تنها بخشی از مهم ترین این فعالیت ها می باشد در این مدت کوتاه و با وجود محدودیت های بودجه ای که کل کشور با آن روبرو است گر چه در نسبت با شان و جایگاه محوری دانشگاه علامه‌طباطبایی و اعضای محترم علمی و اداری آن‌ ناچیز است اما در این مدت کوتاه بجز با مدیریت جهادی ، عالمانه و مخلصانه ریاست محترم دانشگاه و همکاران ایشان در هیات رئیسه و دیگر مدیران عالی دانشگاه در دانشکده ها و مدیران ستادی و بویژه همراهی یکایک اعضای محترم و فرهیخته هیات علمی دانشگاه ممکن نبود. بی شک به ثمر رسیدن نهایی آن و آغاز دیگر فعالیت های موثر نیازمند تداوم همدلی ، همکاری ، هم افزایی و مشارکت همدلانه همه ی اعضای بزرگ خانواده دانشگاه علامه‌طباطبایی است . مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از ۹۲۳۲۸ Rezabigdelou
دکتر ترابی: رهبر انقلاب: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است 🔹رهبر انقلاب: بیکاری منشأ فساد است. خیلی از این فسادها بر اثر بیکاری است. ما چند سال قبل از این، ۳،۴ سال پیش یک حرکتی را با دولت وقت شروع کردیم برای شناخت آسیب‌های اجتماعی. بنده حتی خودم در جلسات شرکت می‌کردم. 🔹آنی که من خودم به نتیجه رسیدم این است که بسیاری از این آسیب‌ها ناشی از بیکاری است. اعتیاد، فساد، دزدی، طلاق و انهدام خانواده‌ها مربوط به بیکاری است. 🔹آن دستگاه‌هایی که مسئول تولید کارند بدانند که تولید کار، ایجاد کار، ایجاد اشتغال به معنای واقعی کلمه چقدر برای جامعه مهم است و سرمایه گذاری کنند. 🔹بنده ۲۰سال پیش گفتم که با اژدهای ۷سر فساد باید همه جانبه مبارزه کرد. اگر از آن روز دولت‌های محترم و مسئولان محترم دنبال می‌کردند این قضیه را ما امروز وضع بهتری داشتیم.
💥 بحران کنونی جامعه ما چیست؟ بحران دینداری است یا بحران روشنفکری بیمار وارداتی ؟‌ یکی از گرفتاری ایران که از ابتدای مشروطه پر رنگ تر شد و تا به امروز ادامه دارد ، بحران روشنفکری بیمار و وارداتی است ، این بحران با ورود عناصر مدرنیته مانند، نظام اداری جدبد، نظام سیاسی جدید، نظام فرهنگی جدید، نظام آموزشی جدید، نظام اجتماعی جدید و مانند آن در دوره پهلوی اول و دوم ، آرام آرام ساختارهای معرفتی و سازمان های جدید اداری و حکمرانی را تحت تاثیر خود قرار داد . مفاهیمی مانند؛ مدرنیزاسیون، توسه ، رشد اقتصادی ، شهری شدن ، صنعتی شدن ، دروازه بزرگ تمدن و مانند آن ، در واقع مفاهیمی هستند که به مثابه ی ابزارهای تحلیلی و پارادیمی نطری و حکمرانی ( عملی ) در بحران روشنفکری بیمار تا کنون توسط روشنفکران غرب گرا بخوبی استفاده یا بهتر است بگوییم سوک استفاده‌ شده است برخی را امثال کسروی و میزا مللکم خان و تقی زاده ها نمایندگی داشتند و برخی را هم شاه نمایندگی کرد. ( بخش حکمرانی و عملی آن را )‌ و این جریان بیمار گون روشنفکری از مشروطه تا زمان حاضر با خوانش های جدیدی وجود داشته و دارد . انقلاب اسلامی به عنوان ، رخدادی بزرگ ، با پشتوانه ای از معرفت سیاسی مبتنی بر رسالت پیامبران الهی با رهبری فردی فقیه ، سیاستمدار، انقلابی ، فیلسوف، حکیم ، عارف ، عملگرا، مردمی ، ضد بنیان های معرفتی مدرنیته ، یعنی ضد سکولاریسم صد امانیسم، ضد ابژکتیویسیم، از یک سو و ضد حکمرانی سرمایه داری غرب یعنی نظام سرمایه داری آمریکا و ضد تفکر اشتراکی و مادی‌گرایی بلوک شرق شوروی سابق ، به نا گاه به عنوان بدیلی و آلترناتیوی جدید ، مطرح کرد و نه تنها مطرح کرد که عملی ساخت و نه تنها عملی ساخت که اکنون ۴۴ سال است ، علی رغم همه ی بحران سازی هایی که از فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا کنون شروع شد، استوار، مقاوم، و موفق در سطح منطقه و جهان آن را هدایت و راهبری و رهبری کرد، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ، خواهی نخواهی، نقش خود را در هزاره سوم پس از پیچ تاریخی که جنس آن تمدنی است ، ایفا خوهد کرد. در هندسه جدید قدرت در جهان ، تفکر و تمدنی که آغاز آن با وقوع نقلاب اسلامی ایران بود حتما بازیگر اصلی خواهد بود . و دیگر از جهان تک قطبی یا دو قطبی خبری نیست‌، در ایران ممکن است برخی از دینداران ، نتوانند و یا نخواهند که دین را در همه ی زوایای فردی و اجتماعی خود بروز و ظهور دهند که حرف جدیدی نیست ، مراتب دینداری دینداران در سطوح مختلف است ، اما بحران دینداری غیر از مشکلات رفتاری برخی از دینداران است. در جامعه فعلی ایران بحران دینداری نداریم ، اما بحران های متعدد معیشتی و مسکن و خودرو ناشی از سه دهه حکمرانی حاکمان دینداری را داریم که دین آنان در حکمرانی در سیاست گداری و در اجرا، یا سر از آخور بانک جهانی و صندوق بین‌ المللي پول در آمد، یا سر از روشنفکری غرب گرایانه ای که معتقد بود باید از موی سر تا ناخن پا فرنگی بود تا بتوانیم آفتابه بسازیم. بحران جامعه فعلی ما ریشه در مدیران غرب گرا و روشنفکران دل و ایمان باخته به غرب دارد که هوبت ایرانی اسلامی را مانع پیشرفت و توسعه جامعه ایرانی می دانستند و اکنون نیز با صدای رسا در شبکه های اجتماعی و در رسانه های خود می گویند و معتقدند که تا هویت فرنگی و غربی نداشته باشیم هرگز به آب و نان و رفاه و مسکن و خورو و صنعت و... نمی رسیم . مشگلات فعلی را ناشی از نغلتیدن در دامن غرب و مشخصا آمریکا می دانند بحران جامعه کنونی ایران ، بحران دینداری نیست، بحران فعلیرجانعه ما ریشه در سیاست ها و الگوهای وارداتی غرب زده در الگوهای توسعه‌ اقتصادی، در الگوهای توسعه سیاسی، در الگوهای‌ توسعه اجتماعی و در الگوهای توسعه فرهنگی دارد که برخی از مدیران عالی در دولت های سازندگی، دولت توسعه سیاسی، دولت امید دنبال کردند. و فرصت ها را به تهدید تبدیل کردند بحران فعلی جامعه ایران ، بحران دینداری نیست ، بحران مدیران عالی تکنوکرات و لیبرال مسلک و غرب گرا است که مشخصا از پایان هشت سال دفاع شرافتمندانه و مقدس، تا کنون سیاست گدار و برنامه ریز و مجری برنانه های پنج‌ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی اول تا هفتم بودند. وقتی صدام به نمایندگی از غرب به ایران حمله کرد و ۸ سال جنگيد تا نهال تازه انقلاب‌ اسلامی را لگد کوب کند ، این جوانان دیندار مرز و بوم بودند که خمینی و انقلاب اسلامی، آنان را پرورش داده بود، رفتند و ورق را عوض کردند و امروز از نتایج جنگ تحملی است که ایران در بسیاری از فناوری‌های روز دنیا حرف اول را می زندند .شهدایی مانند همت، باکری ، کاظمی ، بروجردی، سلیمانی ، زین الدین ، فخری زاده ، شهدای دانشمند هسته ای ، شهدای مدافع حرم ، شهدای مدافع سلامت ، شهدای مدافع امنیت ، این ها اتفاقا نه تنها بحران دینداری نداشتند که در عمل و نه
در شعار و نه فقط در مقاله ها و در همایشها و در کلاسها و در میزگردهای روشنفکری و در .... ثابت کردند ، بحران جامعه فعلی ما تحریف ،تحریف و تحریف است . تحریفی که از تحریم خطرناک تر است و توسط برخی از نطریه پردازان غرب محور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بر سر مفاهیم سیاسی آورده اند. بحران فعلی جامعه ما ریشه در خودخواهی ها، تضاد منافع و فسادی است که نوعا متعلق به جنس مدیران باکری صفت و چمران صفت نیست ، بلکه از مدیرانی برخاست که ۸ سال، معیشت مردم ، اقتصاد کشور ، صنعت کشور ، مسکن کشور ، نظام آموزشی و تربیتی کشور ، نظام فرهنگی و هنری کشور را یا به تحریم گره زدند یا در رهن سند ۲۰۳۰ برد ند یا در گروی قرادادهای کذایی FATF و مانند آن بردند، اتفاقا این نسل اول ، دوم و سوم انقلاب بودند و هستند که خود را فرزندان روح الله و سربازان رهبری می دانند، که با جانشان و با آبرویشان و با صرف عمر و زندگی و آسایشان در میدان عمل و نه در فضای مجازی ، در میادین عمل گاهی در غرب و جنوب و گاهی در آزمایشگاهها و گاهی در کارخانه ها ثابت کردند ، بحران جامعه ایرانی دینداری نیست ، بحران کشور ما بحران حکمرانی روشنفکری بیمار و غرب گرا و غرب گدا است، بحران فعلی ما را کسانی تولید کردند که فرهنگ اشرافیتی که به برکت انقلاب اسلامی، منسوخ شده بود ، را دوباره زنده کردند.فرهنگ مردم محوری و مردم گرایی را که انقلاب اسلامی زنده کرده بود را به حاشیه برد. فرهنگ سرمایه داری و سبک زندگی آمریکایی را که انقلاب منسوخ کرده بود را دوباره زنده کردند . امثال آقای دکتر فراستخواه اگر می‌خواهند گونه های روشنفکری اعم از دینی ، سکولار ، و التقاطی را صورت بندی و معرفی کنند باید از گونه روشنفکری مبنایی که در فرهنگ اسلام ناب محمدی و در فرهنگ انقلابی و مکتب امام خمینی پرورش یافت و اکنون نیز زنده و پویا و فعال است ، نیز نام ببرند. و حق آنان را ادا کنند. گونه ای از روشنفکری مبنایی بر آمده از انقلاب اسلامی که در داخل شامل تمامی روشنفکران دانشگاهی و حوزوی و اصحاب رسانه ای و مدیران واقعا جهادی ، می شوند، که همچنان ثابت و استوار پای انقلاب اسلامی ایستاده اند و در خارج از ایران شامل جوانانی می شود که رهبران حرب الله ، انصارالله ، حشدالسعبی ، حماس ، جهاد اسلامی ، آنان را نمایندگی می کنند و یا فرزندان روح الله که شیخ زکزاکی تربیت کرده است، و یا روشنفکری، روشنفکران انقلابی در بحرین در افعانستان در پاکستان ، اینان نیر گونه ای از روشنفکران دیندار و انقلابی هستند که چه در داخل یا خارج از کشور ، هرگز در صورت بندی و گونه شناسی انواع روشنفکری امثال آقای دکتر فراستخواه دیده نمی شود. گونه ای که استیلای بحران روشنفکری بیمار غرب زده اجازه دیده شدن را به آنان نمی دهد . آنان باید از ادبیات سیاسی ایران حذف شوند اگر چه نقش آفرینان واقعی صحنه سیاسی ایران آنان باشند . ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی مدیر کانال ،پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از M R
💥اردوغان یا غیلیچدار دکتر فیروز دولت آبادی دیپلمات برجسته 🔻ما نمی‌توانیم قضاوت قطعی و صد در صدی بدهیم کدام گزینه (اردوغان یا قلیچدار اوغلو) برای ایران بهتر است، اما می‌توان یک ارزیابی و تحلیل را در این رابطه داشت که آیا ادامه ریاست جمهوری اردوغان برای ایران بهتر است یا روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ترکیه و به قدرت رسیدن کمال قلیچدار اوغلو؟ اگر بخواهیم صریح و کوتاه بگویم به باور من کار کردن با رجب طیب اردوغان راحت‌تر است تا بخواهیم دوباره مسیر آزمون و خطا را با رئیس جمهور جدید ترکیه طی کنیم. 🔻 در عین حال باید در نظر گرفت که چند نقطه اختلافی و مشکلاتی در روابط دو کشور ایران و ترکیه هم وجود دارند که در صورت ابقای اردوغان در پست ریاست جمهوری باید تهران و آنکارا فکری به حال آنها بکنند تا .. 🔻به نظر من یکی از موضوعات به حوزه سیاست خارجی دولت اردوغان طی دو دهه گذشته باز می گردد. در این حوزه عملکرد اردوغان در موارد متعددی مانند سوریه، آذربایجان، قره باغ، عراق و ... با ایران در اختلاف و تضاد بوده است و به همین دلیل ما در مقاطعی شاهد تعارض منافع دو کشور بوده ایم. 🔻لذا در صورت ادامه قدرت آقای اردوغان باید برنامه‌ریزی برای حل آن داشت. در مقابل اگر کمال قلیچدار اغلو به ریاست جمهوری ترکیه برسد در موضوعات منطقه‌ای به دلیل گرایشات همکاری با اروپا و آمریکا شاید باعث شود که سیاست های منطقه ای ترکیه با انعطاف بیشتری همراه باشد و این فضای تنفسی را برای تهران ایجاد می کند و به دنبالش می تواند همکاری بهتر و مناسب‌تری را بین دو کشور ایجاد کند. 🔻حتی این احتمال هم وجود دارد که ترکیه در دوره قلیچدار اوغلو بتواند برخی میانجی گری ها و موازنه سازی ها در روابط ایران با غرب داشته باشد. اما در عین حال باید این را هم در نظر گرفت که همراهی، همکاری و همسویی بیشتر ترکیه و کمال قلیچدار اوغلو با آمریکا و اروپا می تواند در عین حال یک تهدید برای تهران هم باشد. 🔻بنابراین باز هم تکرار می‌کنم به باور من در مجموع ابقای آقای اردوغان در ریاست جمهوری برای منافع جمهوری اسلامی ایران بهتر است، به خصوص آنکه اردوغان در سیاست های منطقه ای خود به یک شکست رسیده و سعی در باز تنظیم، بازتعریف و اصلاح تصمیمات و اقدامات گذشته خود بر آمده است که می تواند فضای بهتری را در روابط ایران و ترکیه ایجاد کند و از طرف دیگر شرایط داخلی ترکیه به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی هم دیگر اجازه برخی ماجراجویی ها را به ترکیه و اردوغان نمی دهد. 🔻 پس بهتر است که اردوغان کماکان در قدرت باقی بماند تا مسیر فعلی بین تهران و آنکارا با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.
پیامبر اکرم فرمودند ، دو گروه پشت مرا شکستند ، دانشمند بی تقوی و متهتک و جاهل و بی سواد مدعی سواد که متمسک است. برخی هستند که در حوزه کاری خود چه مباحث اقتصادی یا سیاسی یا فرهنگی و هنری و... واقعا کاربلد و اهل علم و تخصص اند، مسایل جهان و ایران را در حوزه تخصصی خود خوب می فهمند، اما یا دستشان چسبناک است یا فکرش وابسته یا گرفتار شهوت قدرت اند، و برخی دیگر که اهل تخصص و فهم کاری نیستند و از اوضاع و شرایط جهانی و ملی به اندازه محله خود فهم دارند ، اما در مناسک گرایی ، در مقدس مآبی، در تظاهر به ظواهر دین کاملا تر دست و ماهر ، وقتی هر یک از دو گروه یادشده سکان هر مسئولیتی ولو دهداری یک روستا باشد تا مقامات بالاتر را به عهده می گیرند ، یا سر از غرب گرایی ( گروه اول) یا سر از تحجر و واپس گرایی و قفل شدن کارها ( گروه دوم ) در می آورند و این جامعه و مردم اند که پیامدهای مدیریتی هر دو گروه را باید تحمل کنند. به این مسئله ریشه ای اضافه کنید صورت بندی های سیاسی کاران و اشرافیون و باندگرایان و منفعت طلبان را ، آن چه سیب ضربه خوردن کارها شده از این دو گروه بوده و هست. و آن چه تاکنون سبب بقای انقلاب و نظام و پیشرفت و موفقیت در همه عرصه ها شده از گروهی است توانسته اند که در حد مقدور عقل و علم و اخلاق و تخصص و تعهد را در مدیریت خود اعمال کنند.