🖤 بازخوانی جامعه شناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین علیه السلام در احیای اسلام نوپا ، بخش اول
تاکنون درباره نقش و تاثیر نهضت کربلا و نقش بی بدیل امامحسین علیه السلام در تجدید حیات دین پیامبر و جلوگیری از تحریف و استحاله اسلام نوپا ی محمدی در برابر اسلام سفیانی و معاویه ای و اسلام یزیدی آثار زیادی در داخل و خارج از ایران نوشته شده است که در آن نویسندگان و پژوهشگران جوامع اسلامی و خاصه تشیع کوشیده اند، در حد بضاعت علمی و دامنه وسعت دانش خود ، فهم و درک و شناختی را از زوایای آشکار و پنهان قیام امام حسین علیه السلام به مخاطبان خود عرضه کنند.برخی نگاهشان صرفا تاریخی ، برخی روایی ، برخی فلسفی و عقلی ،برخی کلامی ،برخی معرفتی و عرفانی و برخی هم نگاه های تلفیقی به این رخداد بی نظیر همیشه زنده در تاریخ گذشته و حال و آینده بشریت داشته اند. اگرخداوند توفیقی عنایت بفرمایند، قصد دارم نگاهی جامعه شناختی به نهضت کربلا و قیام امام حسین علیه السلام کوتاه و مختصر تا روز دهم ، عاشورا داشته باشم. در این بازخوانی، منبع اصلی بنده کتاب * مقتل الحسین از علامه مرحوم سید مرتضی عسکری است که توسط جناب آقای محمد رئیسی، تنظیم شده است و موسسه علمی و فرهنگی علامه عسکری آن را در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسانده است. طبیعی است که از دیگر آثار نویسندگانی چون استاد شهید مرتضی مطهری و یا دیگر نویسندگانی که در این زمینه کتاب یا مقاله نوشته اند و بنده قبلا مطالعه کرده ام نیز استفاده می شود ، اما مبنای اصلی کتاب یادشده از علامه عسکری است.
👌 هدف اصلی در این یادداشت ها، بازنمایی اهداف اصلی نهضت کربلا و قیام امام حسین در سال ۶۱ هجری قمری در قاب سال ۱۴۴۵ قمری و ۱۴۰۲ شمسی از مسایل سیاسی و اجتماعی ایران ۱۴۰۲ و مسایل کلان سیاسی و فرهنگی جهان اسلام در منطقه و در دنیای کنونی با محوریت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش بی بدیل امام خمینی در تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری در تداوم راه و مسیر امام خمینی در حدود سه دهه اخیر است. و بخصوص تاکید بر وظیفه محبان حسینی و عاشقان کربلایی است که با معرفت و شناخت درست در خیمه ها و چادرها و مناسک و مراسم عاشورا شرکت کنند، چرا که مناسک تهی از معرفت و عشق، چه بسا خصلت بومرنگ پیدا کند و بر علیه خود عمل کند.
👈 اوضاع اجتماعی عرب پیش از اسلام
نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم جزیره العرب پیش از اسلام ،عمدتا، نظامی قبیلگی ، طایفه ای و به نوعی مبتنی بر قشربندی های طبقاتی بود. فاقد نظام حکومتی و فرهنگ شهروندی و قانونمداری بودند و حمله و غارت و چپاول در بیابان ها و گردنه ها و سرقت تجارت و زراعت دیگران ، مبنای روابط بین قومی آنان بود. یکدیگر را اسیر می کردند و در بازارهای اطراف مکه مانند بازار *عکاظ* اسیران و اموالشان را می فروختند و از این راه امرار معاش می کردند.
👈 اوضاع اجتماعی مسلمانان پیش از قیام امام حسین علیه السلام
بنا بر نقل علامه عسکری ،سیمای برخی از صحابه که تاثیر زیادی در نسل های بعدی خود داشتند و در قرآن هم بر آن تاکید شده است ، عبارت است از ؛ اول ؛اشاعه تهمت افتراء ، دوم؛ تجارت و سرگرمی های لهو و بیهوده و به عبارتی اوقات فراغت پوچ و آلوده به فساد، سوم؛ نفاق و دورویی در میان برخی از صحابه پیامبر، چهارم؛ اقدام به ترور ناموفق پیامبر در جریان بازگشت از غزوه تبوک یا جریان بعد از غدیر، پنجم؛ بیماری وفات پیامبر و سپاه اسامه و تخلف افرادی چون ابوبکر، عمر، ابوعبیده، عبدالرحمان بن عوف، سعدبن ابی وقاص و دیگر بزرگان و مشاهیر صحابه ششم؛ هنگام وفات پیامبر و جمله حسین کتاب الله ، عمر در وقتی پیامبر دستور دادند * بیایید تا برای شما چیزی بنویسم که پس از آن هرگز گمراه نشوید* اما متاسفانه آنان که می دانستند پیامبر چه می نویسد، گفتند، حسبنا کتاب الله و اتهام هذیان گویی به پیامبر دادند. هفتم، ماجرای سقیفه و دودستگی مردم با این اوضاع پس از رحلت پیامبر اگرم صلی اله علیه و آله وسلم، آن اتفاق افتاد که نباید رخ می داد و با وجود همه ی تلاش های آشکار و پنهان و مستقیم و غیر مستقیم پیامبر بر جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، اما جریان رهبری در مسیر انحراف و استحاله و بازگشت به دوران پیش از بعثت قرار گرقت و بدین گونه بسترهای سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین، آرام آرام از پس از رحلت پیامبر آغاز و در زمان حکومت یزید به اوج خود رسید و امام حسین راهی جز قیام برای زدودن این همه انحراف و استحاله و تحریف از دین و آیین و مکتب جدشان ، نداشتند، انحرافات به نام اسلام اما بر علیه اسلام آن قدر وسعت و شدت گرفته بود که بجز قیام و نهضت کربلا هیچ چیز دیگری آن را پاک و منزه و تطهیر نمی کرد. آن شالله ادامه تحلیل جامعه شناختی در روزهای آینده، فاتحی ، ۲۸تیر ۱۴۰۲ اول محرم ۱۴۴۵
گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آید
گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید
گفتم ز مهرورزان رسم وفا بیاموز
گفتا ز خوبرویان این کار کمتر آید
گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم
گفتا که شب رو است او از راه دیگر آید
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد
گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید
گفتم خوشا هوایی کز باد صبح خیزد
گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت
گفتا تو بندگی کن کو بنده پرور آید
گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد
گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید
گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد
گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سر آید
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا/ ۲
معاویه و شگرد دین علیه دین و اسلام علیه اسلام
پس از رحلت پیامبر(ص) و انحراف مسیر ولایت، فرصتی ۲۵ ساله برای معاویه ایجاد شد. در این ۲۵ سال راهبرد و تاکتیک معاویه، تحریف دین و اجرای شگرد اسلام علیه اسلام و دین علیه دین بود.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپای محمدی پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش دوم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد
همان گونه که در بخش اول گفته شد هدف اصلی این سلسله یادداشتها تا روز دهم محرم، بازنمایی اهداف اصلی نهضت کربلا و قیام امام حسین در سال ۶۱ هجری قمری در قاب سال ۱۴۴۵ قمری و ۱۴۰۲ شمسی از مسائل سیاسی و اجتماعی ایران ۱۴۰۲ است. اکنون نیز فقط حدود ۴۵ سال از انقلاب خمینی(ره) آن وارث حسین(ع) میگذرد و ما با موفقیتها و آسیبهایی روبرو هستیم
لطفا ادامه آن را از طریق لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRHy
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا/ ۳
👈 جریانشناسی خواص و نقش آن در نهضت کربلا
👌یکی از مهمترین و شاید بتوان گفت مهمترین علت نهضت کربلا و به قربانگاه رفتن پاره تن پیامبر خدا، که باید مورد مطالعه قرار گیرد، جریان شناسی خواص است. خواصی که مسائل و حقایق را میدانستند، اما گاهی با سکوت خود، گاهی با کتمان خود، گاهی با تحریف و گاهی با مقابله، جریان حق را تنها گذاشتند و جامعه را فریب دادند.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپای محمدی پرداخته است و آن را در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه دو بخش پیشین بخش سوم از این سلسله یادداشتها با موضوع جریانشناسی خواص و نقش آن در نهضت کربلا از نظر میگذرد.
👈 همان گونه که در دو بخش پیشین گفته شد، نهضت کربلای حسینی تقدیری الهی، پدیده ای سیاسی، تاریخی و جامعه شناختی است که یک شبه و ناگهانی اتفاق نیفتاد. ریشه ها و بسترهای آن را باید از لحظه رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که آن انحراف بزرگ رخ داد و نیز حوادث پس از آن تا روز عاشورا دانست. اما برخلاف انگیزه و خواست دستگاه اموی و یزید، آنچه که بنی امیه و دستگاه یزید می خواست که با کشتن امام حسین علیه السلام در کربلا دفن شود و فاتحه اسلام ناب محمدی را برای همیشه خوانده شود اما امروزه بخوبی شاهد آن هستیم که برعکس آن اتفاق افتاده است.
امروزه عاشورا و نهضت کربلا، چهارچوب و مبنا و الگویی شده برای مبارزه تمامی مستضعفان و محرومان جهان و تمامی رزمندگان محور مقاومت و تمامی هستههای حزب الله در سراسر جهان و تمامی بسیجیان بی نام و نشان جوامع اسلامی در مبارزه با فرهنگ و تفکر و نظام سیاسی و هژمونی غرب به رهبری آمریکا در ایجاد نهضت کربلا علل و عوامل گوناگونی نقش دارد. یکی از مهمترین و شاید بتوان گفت مهمترین علت نهضت کربلا و به قربانگاه رفتن پاره تن پیامبر خدا، جریانشناسی خواص است. خواصی که مسائل و حقایق را میدانستند، اما گاهی با سکوت خود، گاهی با کتمان خود، گاهی با تحریف و گاهی با مقابله، جریان حق را تنها گذاشتند و جامعه را فریب دادند.
ادامه ابن یادداشت را در لینک زیر مطالعه بفرمایید
https://iqna.ir/fa/news/4156674
بازخوانی جامعه شناختی نهضت کربلا/۴
عاشورا به مثابه مکتب عشق، معرفت، حرکت و مبارزه
عاشورا به مثابه تابلویی هنرمندانه از عناصری چون عقل، عشق، حکمت، علم، سیاست، مبارزه، هنر، زیبایی، شجاعت و... است که ترسیم ماندگار آن به جز از حسین(ع)، فرزند حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) از شخص دیگری برنمیآید.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش چهارم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید
https://iqna.ir/00HROj
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا/۵
عاشورا از زبان امام حسین(ع)
نشانهشناسی و بازنمایی دلالتهای اجتماعی و سیاسی قیام امام حسین از زبان امام حسین(ع)، یا به بیان دیگر، عاشورا از زبان حسین(ع) بهترین راه درک مبانی این قیام است.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش پنجم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
بیتردید یکی از معتبرترین اسناد در عاشوراپژوهی و فهم فلسفه عاشورا، سخنان امام حسین علیه السلام از آغاز حرکت خود تا پایان آن در گودال قتلگاه است که آن حضرت در مناسبتهای گوناگون مستقیم و غیر مستقیم بدان اشاره فرمودهاند. امام از همان ساعات و روزهای اولیه که ولید، فرماندار مدینه شبانه ایشان را برای بیعتی سری با یزید به فرمانداری فراخواند تا آخرین لحظات حیات خود در گودال قتلگاه سخنانی فرمودهاند که مطالعه و بررسی این سخنان میتواند معتبرترین اسناد عاشورا پژوهی باشد
آن امام با رفتن کنار مضجع شریف پیامبر(ص) دلیل خروجش را از مدینه فرمودهاند و همینطور در اثنای راه از مدینه تا مکه و ناتمام گذاشتن اعمال حج و حرکت از مکه و آمدن به سمت کوفه بنا بر دعوت کوفیان و در نهایت اجبار امام به رفتن به سرزمین کربلا توسط حر بن یزید ریاحی و ناگزیر شدن امام به نبرد نابرابر با آن سپاه ۳۰ هزار نفره، امام در جای جای این هجرت فلسفه قیام خود را بیان فرمودهاند که معتبرترين منبع دست اول از چرایی و چیستی قیام امام حسین (ع) است.
قیامی که به نظر میرسد فلسفه آن چند وجهی و چند بعدی است که مهمترین آن اصلاح دین جدشان از انحرافات بنیادین است. انحرافاتی که ......
لطفا ادامه مطالب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRTc
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا/۶
👈 سیاست در متن دین و دین در متن سیاست
امام حسین(ع) در وصیت کوتاه خود بر این مسئله اشاره و تأکید دارند که حرکت و قیام من، جنبه سیاست منهای دین نیست، بلکه سیاست در متن دین و برای احیای سنت پیامبر(ص) است.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش ششم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
سیاست نشانهشناسی و بازنمایی دلالتهای اجتماعی و سیاسی قیام امام حسین از زبان امام حسین(ع) و به بیان دیگر، عاشورا از زبان حسین(ع) بهترین راه درک مبانی این قیام و فلسفه آن به شمار میآید. در بخش پیشین سخنان امام حسین(ع) نزد ولید فرماندار کوفه و در نزد قبر جدشان پیامبر بررسی شد و این بار به وصیت امام حسین(ع) به برادرش محمد حنفیه میپردازیم. امام پیش از حرکت از مدینه در وصیت نامهای کوتاه، پس از شهادت به یگانگی خداوند و رسالت پیامبر و... برای برادر خود محمد حنفیه نوشتند: من برای سرکشی و عیاشی و فساد و ظلم خروج نکردم، بلکه فقط به خاطر اصلاح در امت جدم قیام نمودم و برآنم تا امر به معروف و نهی از منکر کرده و بر سیره جدم و پدرم علی ابن ابی طالب راه بپویم.
سخن امام را میتوان در دو بخش، یکی جنبه سلبی و دیگری جنبه ایجابی، تحلیل کرد. در وجه سلبی، امام قیام خود را برای آنچه در ذهنیت جامعه آن روز و در نزد سلاطین و....
👈 لطفا ادامه مطلب را از طریق لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRXw
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا /۷
👌مسئولیت اجتماعی مسلمانان در برابر حاکم ستمگر
اولین و مهمترین تأکید امام حسین(ع)، یادآوری سنت پیامبر(ص) در وظیفهای است که فرد ، فرد مسلمان در برابر فرمانروا و حاکم ستمگر دارد؛ حاکمی که با جابجایی حلال و حرام خدا و با شکستن پیمانهای خداوند و با بیعدالتی و با اشاعه گناه مردم را به بردگی میکشاند، تمام آحاد مردم وظیفه دارند در برابر این چنین حاکم و حکمرانی قیام کنند و به پا خیزند و او را از اریکه قدرت به زیر بکشانند.
👈 ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش هفتم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
پس از آنکه امام(ع) مدینه را ترک فرمودند و به مکه آمدند، دریافتند که مأموران مخفی دستگاه یزید قصد ترور آن حضرت را در کعبه و در ایام حج دارند، بخاطر حفظ حرمت کعبه و ناکام گذاشتن طرح ترور دستگاه یزید از مکه به سمت کوفه حرکت کردند، زیرا کوفیان پس از اطلاع از مرگ معاویه در کوفه اجتماع کردند و نامههایی که گفته شده جمع آنها به ۳۰ هزار نامه فردی و دستهجمعی رسیده بود را برای امام حسین(ع) نوشتند و به همراه رسولانی این نامهها را به امام(ع) رساندند.
درخواست اصلی مردم کوفه و سران آنان این بود که گفتند ....
ادامه مطلب را از طریق لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://iqna.ir/00HReZ
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا/ ۸
👈 حقوق و تکالیف متقابل رهبر جامعه و مردم
مهمترین حق مردم بر امام و رهبر خویش، دریافت هدایت، سعادت، خوشبختی، رفاه، امنیت و حق رسیدن به کمال رشد مادی و معنوی و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای درونی و بیرونی مردم در تمامی جنبههای زیست فردی و اجتماعی و مادی این جهانی و آن جهانی در حیات جاودان و سیر به سوی ملاقات با خداوند است. اما در مقابل امام نیز بر گردن مردم حق و حقوقی دارد که بزرگترین آن اطاعت و همراهی با امام، حمایت و پشتیبانی همهجانبه از امام و رهبری خویش در آسایش و سختی است.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپای محمدی پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش هشتم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
امام حسین(ع) در روز عاشورا دو سخنرانی داشتند. در اولین سخنرانی که کوتاه بود، خطاب به لشکریان دشمن فرمودند: «ای مردم! سخن مرا بشنوید و شتاب نکنید تا شما را به حقی که بر عهدهام دارید، موعظه کنم و علت آمدنم را بدین جا بیان کنم. آنگاه اگر عذرم را پذیرفتید و سخنم را تصدیق کردید و انصافم دادید ........
لطفا در صورت تمایل ادامه آن را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRiC
بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا / ۹
👌 دوری از قرآن جبهه حسینی را یزیدی میکند
👈امام حسین(ع) به برخی از مهمترین عوامل مبنایی که سبب میشود افراد از جبهه حق به جبهه باطل و یزیدی کشانده شوند، اشاره میفرمایند و آن عبارت است از دوری از قرآن، فاصله گرفتن از معارف و فرهنگ قرآنی و ترک آن
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود.
در ادامه بخش نهم از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد. 👇
دومین سخنرانی امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگامی بود که دو سپاه در وضعیت درگیری کامل و جنگ قرار گرفته بودند و ...
ادامهمطلب را در صورت تمایل از طریق لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRo0
🖤 عاشورا، حذف شدنی نیست ، اما تحریف شدنی هست.
غم زمانه که هیچش کران نمیبینم
دواش جز می چون ارغوان نمیبینم
👌 تنها روز بی مانندی، که از ابتدا تا پایان آفرینش کون و مکان و زیست بوم جغرافیای مکانی و سیاسی ابناء بشر، نظیر و مانندی برای آن نمی توان یافت،،روز عاشورا و زمین کربلا است.
میرزا حسین محدّث نوری، در کتاب «مستدرک الوسائل»، از امام صادق (ع)، به نقل از: رسول خدا (ع)، چنین نقل کرده است:
امام حسن (ع): هیچ روزی، مانند روز تو (روز عاشورا) نیست ای اباعبدالله!
هم چنین :
« إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَهٌ فی قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لا تَبْرُدُ أبَداً
کشته شدن حسین (ع)، حرارتی در دلهای مؤمنان ایجاد کرده است که هرگز سرد نمی شود.
این که چرا عاشورا و کربلا بی همتا و یکتا است، می تواتد موضوع تحقیقات دانشمندان در علوم مرتبط با عاشورا پژوهی و شناخت مکتب و فرهنگ حسینی قرار گیرد و جای آن مانند مظلومیت خود امام حسبن عليه السلام، مظلوم و غریب است. پرسش هایی را می توان در باره شناخت چرایی و چیستی فلسفه عاشورا ، مطرح کرد ؛
۰۱ آیا به دلیل بی همتایی امام حسین ،( ع) ویاران با وفایش است؟
۰۲ آیا به دلیل انحصار مکانی سرزمین کربلا است؟
۰۳ آیا به دلیل انحصار در شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه و دوره عاشورا است؟
۰۴ آیا به دلیل انحصار در فلسفه عاشورا است که انحصارا مختص به امام حسین ( ع) است؟
۰۵. آیا به دلیل انحصار در قاتلان امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش است؟
۰۶ آیا به دلیل انحصار در ایفای نقش الگو دهی مکتب و فرهنگ عاشورا برای مبارزان و جهادگران پسا عاشورا است؟
۰۷ آیا به دلیل کیفیت و شرایط خاص اهل البیت همراه با امام حسبن عليه السلام در روز عاشورا است؟
۰۸ آیا به دلیل انحصار در کیفیت به شهادت رسیدن اصحاب و یاران امام حسین( ع) است؟
۰۹ آیا به دلیل نسبت خاص امام حسین علیه السلام با جدشان پیامبر اکرم( ص ) است ؟
۰۱۰ آیا به دلایل معرفتی ، فکری ، اعتقادی و ارزشی و سیاسی است که تنها در کسی چون امامحسین( ع ) یافت می شود؟
۰۱۱ آیا به دلیل معرفت، شور و عشق مشترکی است که خداوند در قلوب مؤمنین نسبت به
عاشورا و امام حسین ( ع ) قرار داده است،؟ سهم و نقش هریک از این پرسش ها و پرسش هایی از این دست در قیام عاشورا و چیستی و فلسفه آن ، چیست؟ این پرسش ها می تواند آغازی برای عاشورا پژوهی و کربلا شناسی باشد . مطالعه ای تطبیقی برای آن چه اکنون در ایران ، در منطقه و در جهان می گدرد و بلا شک جغرافیای سیاسی آینده جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
اما هر چه باشد ، آن چه تاریخ نگاشته است و خاصه امروز می بینم ، تا کنون هیچ واقعه ای نتوانسته است و شواهد موجود نیز نشان می دهد نمی تواند، جای عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی را بگیرد. مکتب و فرهنگ حسینی، زنده ، پویا ، بدون جایگزین، بی همتا در معرفت ، در شور و شوق و عشق ، در به حرکت درآوردن مردم ، در الگو دهی و الگو گیری ، و در مبارزه با جهل و ظلم و بیعدالتی است. لذا این مکتب حذف شدنی نیست، اما تحریف شدنی هست، باید مراقب باشیم، با پول سفارتخانه ها و اندیشکده های آمریکایی و انگلیسی فلسفه سیاسی و معرفتی و اجتماعی و مکتبی ، مکتب و فرهنگ حسینی، تحریف نشود.
گواه گویای آن تلاش هایی است که امروزه در فضای مجازی از سوی منحرفان آگاه و نا آگاه و غافل و دست های پنهان و آشکار نفوذ در عاشورای ۱۴۰۲ در ایران می بینیم، دلیل اصلی آن روشن است ، زیرا با تحریف عاشورا و فرهنگ و مکتب حسینی، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ابتدا تحریف و سپس کنار گذاشته می شود. همان گونه که خود عاشورا، نتیجه و محصول تحریفی بود که ریشه های اصلی آن را باید در سقیفه جست و جو کرد. همیشه با بدل سازی و تولید بدلیجات در مکتب ، در دین ، در رهبری ، در سیاست، در فرهنگ، در اقتصاد وجامعه می توان مکتب انحرافی، دبن انحرافی، رهبر انحرافی، سیاست و فرهنگ و اجتماع و اقتصاد انحرافی را تولید و به خورد جامعه و مردم داد تا بتوان بهتر منابع زیر زمینی و رو زمینی را غارت کرد.
پس یکی از مهم تربن درس عاشورا و محرم ۱۴۵۵ و ۱۴۰۲ برای ما ایرانیان، تمیز بین اسلام آمریکایی، بدل اسلام ناب محمدی، و تمیز بین رهبری خودساخته دست اتاق های فکر و رسانه های صهیونیستی و آمریکایی و انگلیسی با رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران است.
به هوش باشیم، طلای ناب خود را با بدل آن جابجا نکنیم. کوفیان تا زمانی که درست تشخیص دادند ، در کنار مسلم و امام خود بودند، اما زمانی که با جنگ شناختی و ترکیبی دستگاه اموی و خاصه اقدامات همه جانبه یزید، در شناخت خود نسبت به مسلم و نسبت به امام تردید گردند، جنگ پیروزمندانه خود را وا نهادند و شکست و خفت و لعنت ابدی را برای خود رقم زدند.
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، جمعه، ششم مرداد ۱۴۰۲ و عاشورای ۱۴۴۵
بازخوانی جامعه شناختی نهضت کربلا /۱۰
👌 کفر پنهان، نفاق آشکار و خیانت خواص؛ زمینهساز عاشورا
کفر پنهان، نفاق آشکار و خیانت خواص، سه ضلعی بودند که زمینهساز شهادت امام حسین(ع) شده و واقعه عاشورایی را رقم زدند که خود تبدیل به مکتب، فرهنگ و راه و رسمی فرازمان و فرامکان شد.
ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود. در ادامه بخش دهم و پایانی از این سلسله یادداشتها از نظر میگذرد.
زمانی که از بازخوانی جامعهشناختی نهضت کربلا سخن میگوییم، در واقع میخواهیم نوعی خوانش جامعهشناختی از عناصر و مؤلفههای مهم اجتماعی، فرهنگی، سياسی و اقتصادی زمانه قیام امام حسین(ع) ارائه کنیم. یعنی منظور ساختارهای اجتماعی، فرهنگ اجتماعی، آداب و رسوم اجتماعی، سنتهای اجتماعی، روابط و تعاملات اجتماعی، گروههای ذینفوذ اجتماعی و نهادهای رسمی و غیر رسمی اجتماعی دوره و عصری است که قیام امام حسین(ع) در آن بافت اجتماعی رقم خورد.
مهمترین اتفاقات آن دوره، ابتدا ظهور اسلام بود. پس از آن رحلت پیامبر(ص) و به دنبال آن رجعت و بازگشت امامت به خلافت، دوران سکوت و خانهنشینی امیرالمؤمنین علی(ع) و دوره حکمرانی پنج ساله آن حضرت و در نهایت شهادت آن امام، دوره جنگ سرد امام حسن(ع) با معاویه و نهایت دوره جنگ گرم امام حسین(ع) پس از مرگ معاویه و به سلطنت رسیدن یزید و ....
👈 لطفا در صورت تمایل ادامه مطلب را که آخرین بخش از این يادداشت ها است، را در لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://iqna.ir/00HRpZ