هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
📷 #گزارش| پخش آنلاین ۱۶ بهمن
📖 ارائه فصل جایگاه مردم در نظام سیاسی از کتاب «سیاست بهشتی»
👤 دکتر حامد نیکونهاد
هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و
استاد گروه فقه و حقوق مؤسسه اندیشه بهشتی
📋برخی از مباحث مطرح شده در این بخش:
- نقش مردم در انتخاب، مشورت و نظارت
- نقش مردم در انتخاب نوع حکومت و انتخاب رهبری
- نقش حمایتی مردم
- پیوند امت و امامت
- تفاوت نظارت و دخالت
🎬 برای مشاهده این قسمت کلیک کنید.
@andishebeheshti
هدایت شده از پژوهشکده شورای نگهبان
🔸پژوهشکده شورای نگهبان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار میکند:
🔰کرسی ترویجی با موضوع گستره و اقتضائات نظارت استصوابی بر انتخابات در نظرات شورای نگهبان
🔻بیستمین کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره پژوهشکده شورای نگهبان با موضوع « گستره و اقتضائات نظارت استصوابی بر انتخابات در نظرات شورای نگهبان » با ارائه دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و نقد دکتر محمدقاسم تنگستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و آقای محمدهادی زرافشان، حقوقدان و مدرس دانشگاه برگزار میشود.
📆📆گفتنی است این کرسی ترویجی در روز شنبه 21 بهمن ماه 1402 ار ساعت 13به صورت مجازی برگزار میشود.
📜لازم به ذکر است پژوهشکده شورای نگهبان برای حاضران در نشست گواهی رسمی حضور صادر خواهد کرد.
شرکت در جلسه به صورت مهمان↙️
https://www.skyroom.online/ch/shora-rc.ir/law
دکتر حامد نیکونهاد
🔸پژوهشکده شورای نگهبان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار میکند: 🔰کرسی ترویجی با موضوع گستر
گستره و اقتضائات #نظارت_استصوابی بر انتخابات در نظرات #شورای_نگهبان؛ با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی.pdf
626.7K
گستره و اقتضائات #نظارت_استصوابی بر انتخابات در نظرات #شورای_نگهبان؛ با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران برگزار میکند
💠 دوره آموزشی حقوق انتخابات مجلس شورای اسلامی
💠 سرفصلهای دوره:
🔰 جایگاه و صلاحیتهای مجلس شورای اسلامی
🔰 جایگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظریه مردمسالاری دینی
🔰 فرآیندهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
🔰 فرآیند نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی
💠 مدرسین دوره:
🔻دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔻دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🔻دکتر محمد برومند
عضو هیات علمی پژوهشکده شورای نگهبان
🔻دکتر مصطفی منصوریان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🌐 به صورت مجازی
🕐 زمان: پنجشنبه 26 بهمن ماه، ساعت 8 الی 17
مهلت ثبتنام سهشنبه 24 بهمن
لینک ثبتنام:
🖇 https://formafzar.com/form/8scsz
📃 همراه با اعطای گواهی علمی معتبر
لینک عضویت در انجمن:
🖇 https://survey.porsline.ir/s/NEZVzIcI
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از اســــاس
▪️از آموزههای سجادی برای حقوق عمومی بومی؛فریضه تبعیت از امام عادل
▪️بر اساس تفکر اسلامی همه هستی از خدا است و همه حقوق از او ناشی میشود. حق و امتیاز حاکمان بر مردم نیز باید به اذن الهی باشد. چرا که همه انسانها در برابر او برابرند و او تنها کسی است که #اصالتاً بر #همه انسانها حق دارد و از این رو فقط #خداوند میتواند به فرد یا گروهی، حق و امتیاز #حکومت و مورد تبعیت واقع شدن را عطا کند.
▪️لذا یک فرد یا گروه نمیتواند به دیگران امر و نهی کند و آنان را ملزم به #اطاعت نماید و حق اطاعت باید از خداوند سرچشمه گیرد. اندیشه #امامت از همین نگاه توحیدی نتیجه و منشعب میشود.
▪️امامت رکن محوری و دائمی #منظومه_سیاسی_اسلام و محور جامعه اسلامی و کانون انسجام #امت است. با تبعیت از امام، که تعین مکتب و دینمداری است، امور بر مدار الهی جریان مییابد.
▪️در بخشی از دعای #امام_سجاد علیهالسلام در روز عرفه به تکلیف الهی تبعیت از امام اشاره شده است:
🔹«خدايا! به فرمانبردارى از اوامر او (يعنى امام و حاكم اسلامى) و بازايستادن از آنچه نهى كند، و اينكه هيچ كس بر او پيشى نجويد، و هيچ كس از او خود را پس نيندازد، فرمان دادهاى. او پناهگاه پناهندگان و ملجأ مؤمنان و دستگير متمسكان و فروغ جهانيان است.
🔹«.. و أمرت بامتثال أوامره (اوامر الامام الحاكم الاسلامي)، و الانتهاء عند نهيه، و ألّا يتقدّمه متقدّم، و لا يتأخّر عنه متأخّر؛ فهو عصمة اللّائذين، و كهف المؤمنين، و عروة المتمسّكين، و بهاء العالمين»
➖➖➖➖➖➖➖➖
@asaas_discourse
هدایت شده از سوابق پیگیری اجرای قانون اساسی [بایگانی]
🔰 خانه ملی قانون اساسی برگزار میکند:
💠 مناظره با موضوع:
«مشارکت شهروندان در انتخابات؛ حق یا تکلیف»
🔷 طرفین مناظره:
🔸دكتر محمدرضا ویژه
(عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸 دکتر حامد نیکو نهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)
🔷 مجری مناظره:
🔸 دکتر محمد امین ابریشمی راد
(عضو هیات علمی دانشگاه سمنان )
🕑 زمان:
یکشنبه ۲۹ بهمن ١٤٠٢، ساعت ۱۴
📍نشانی:
تهران-ميدان آرژانتين-خ الوند-نبش کوچه برمك-ساختمان رياست جمهوری-طبقه اول-سالن جلسات
💻علاقهمندان میتوانند علاوه بر شركت حضوری، بهصورت مجازی نيز از طريق لينك در جلسه شركت نمايند.
🌐 پیوند حضور مجازی جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/nahad_iripo/houseconstitution
[به شركتكنندگان حضوری و مجازی، گواهی معتبر اعطا میشود.]
#معاونت_قانون_اساسی
#خانه_ملی_قانون_اساسی
@HouseConstitution
دکتر حامد نیکونهاد
🔰 خانه ملی قانون اساسی برگزار میکند: 💠 مناظره با موضوع: «مشارکت شهروندان در انتخابات؛ حق یا تکلیف
نسبت میان بیعت و رأی.pdf
782.3K
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کارکرد خود در قالب یک قرارداد اجتماعی با کارگزاران سیاسی منعقد میشود
در حقوق مدرن انتخابات مهمترین عنصر در تحقق نظام نمایندگی محسوب میشود و حاکمیت ملی از طریق نظام نمایندگی و با حق رأی توسط منتخِبین اعمال میشود
در مورد همسانی مفهوم بیعت با رأی و انتخابات اختلافنظر وجود دارد و حل این اختلاف به بررسی ماهیت بیعت بازمیگردد
از دیدگاه فقه شیعی بیعت را میتوان بهعنوان یک عقد لازم و مستقل درنظر گرفت که فقط جنبه تأکیدی دارد و تأسیس تکلیف برای مسلمان نمینماید؛
در واقع حق تعیین سرنوشت مردم در چارچوب رجوع به ولایت اعمال میشود و امّت مجاز به قبول ولایت فرد دیگری غیر از ولیّ نیست و مردم فقط وظیفه کشف ولی بر اساس شاخصهای موجود و بیعت با او را دارا هستند
برخلاف انتخابات که مردم با حق تعیین سرنوشت، هرکسی را میتوانند بر سرنوشت خود حاکم یا عزل نمایند و رأی مردم مستقلاً، فینفسه و بهصورت کامل مشروعیتبخش محسوب میشود و منحصراً اراده مردمی ایجادکننده شاخصههای موردنیاز در نماینده است
https://csiw.qom.ac.ir/article_1387.html
دکتر حامد نیکونهاد
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کار
نسبتسنجی درونمایه بیعت در اندیشه سیاسی شیعه با ماهیت و کارویژه «رأی» در حقوق اساسی مدرن
در نظام سیاسی شیعی اگرچه بیعت نوعی مشارکت سیاسی و شبیه رأیگیری در دوران کنونی است، اما در ماهیت تفاوت اساسی با رأیگیری و انتخابات دارد؛ در مورد ماهیت بیعت در فقه شیعه باید گفت که بیعت نوعی عقد لازم است، ضمن اینکه نباید با سایر عقود اعم از اجاره و صلح یکسان فرض شود بلکه مقصود عقد به معنای اعم آن یا به عبارتی یک عهد باید فرض شود. قید دیگری که دخیل در ماهیت بیعت است جنبه تأکیدی بودن است به اینگونه که توسط عقد بیعت، تکلیف جدیدی بر فرد تأسیس نمیشود و بیعت در نظام سیاسی تشیّع، قدرت مشروعیتسازی حکومت را دارا نیست.
بیعت با رأی و انتخابات تغایر ماهوی دارد. بیعت در امر حکومت به معنای شروع اطاعت و فرمانبری از دستورات امام و رهبر است، اما انتخابات ابزاری جهت گزینش یک فرد برای منصب مشخص و تفویض اختیارات به وی است. توضیح اینکه رأی چه به عنوان حق یا تکلیف پذیرفته شود، صرفاً انتخاب کردن قلمداد میشود، اما بیعت تسلیم فرد در برابر امر حاکم است، پس بیعت جلوه بیشتری از حاکمیت الهی را نمودار است.
مفهوم بیعت با التزام اقتران یافته است؛ بدین معنا که مسلمانان ملزم به بیعت با ولیّ هستند. این نوع الزام با دیدگاه طرفداران تکلیف بودن رأی، همخوانی و اشتراک دارد. بدین جهت میتوان ادعا نمود که در فرهنگ سیاسی اسلام، رأی دادن نوعی تکلیف است تا شخص در حاکمیت شرکت کند و صلاح حکومت اسلامی را رقم زند و مشارکت سیاسی وی، یک تکلیف شرعی-اجتماعی شمرده میشود.
عنصر تشکیلدهنده بیعت، تعهد و التزام و اطاعت کامل است بدین معنا که اگر فردی با امام و رهبر بیعت کرد در حقیقت متعهد به اطاعت از امام شده و امام در برابر وظیفه برقراری عدالت را متعهد میشود. بنابراین بیعت یک عقد مستقل است که بین حاکم و مردم منعقد میشود و جزء ایقاعات محسوب نمیشود. برخلاف انتخابات که مبنای موجهسازی آن نوعی عقد وکالت(به معنای عام نمایندگی) است و مردم نماینده خود را برای رقم زدن سرنوشت خود وکیل مینمایند و نماینده نیز در حیطه اختیاراتی که مردم(در قالب قانون اساسی) به وی واگذار نمودهاند، انجام وظیفه مینماید. در نظام حقوقی شیعی بیعت برخلاف انتخابات از جمله عقود جایز نیست که با اراده مردم منتخب عزل شود، بلکه از عقود لازم محسوب میشود.
هیچ بیعتی در اسلام برای اعطای ولایت نبوده است بلکه به معنای پیمانی برای تعهد بوده است و حاکم مشروعیت خود را از طریق بیعت به دست نمیآورد. برخلاف نظام انتخابات که مردم با ابزار رأی به منتخبان خود وکالت میدهند تا در قالب نظام نمایندگی در جهت تعیین سرنوشت مردم گام بردارند و انتخابات کارکردی است که با ابزار رأی، فرآورده مشروعیت حکومت را به دنبال خواهد داشت.
در نظامهای مدرن، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، همچون ابزاری جهت سنجش میزان پایبندی مردم به اساس نظام سیاسی شمرده میشود؛ بیعت نیز نشانگر عنصر پایبندی مردم به نظام اسلامی محسوب میشود؛ با توجه به وجه اشتراک فوق میتوان چنین ادعا کرد که مشارکت در انتخابات با صرفنظر از محتوای برگه رأی، نوعی بیعت با اصل نظام اسلامی و تأکید بر عنصر مقبولیّت نظام امّت و امامت محسوب میشود؛ چراکه قوام نظام اسلامی به امام است و شخصیت حقوقی وی دولت اسلامی را متحقق مینماید؛ پس مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، نشان از پایبندی مردم به نظام اسلامی و امام دارد.
کلیدواژهها
بیعت رأی ولایت مشارکت سیاسی انتخابات
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حق انتخاب و رنج انتخاب
قرآن مىفرمايد اين روح الهى كه به اين انسان داده شد، با تمام خصوصيات اصيلش بايد مورد توجه قرار بگيرد. آن خصوصيات اصيل چيست؟ در ميان موجودات عالم، موجودى كه كارش را صددرصد از روى اختيار انجام مىدهد كيست؟ صددرصد چه كسى؟ خداست. اين روح الهى كه به انسان دادند، همراه با آن يك مسئوليت كوچك هم به او دادند. گفتند تو با اين روح الهى مسئول آن هستى كه از لابهلاى بندها و پيچوخمهايى كه در پيكرت و در رابطۀ ميان پيكرت با محيط طبيعت و اجتماع وجود دارد، با اختيار و انتخابگرى خودت، راه را بهسوى آيندۀ تاريك يا روشن بگشايى.
بله، «هركس خربزه مىخورد، پاى لرز آن هم مىنشيند». هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مىخواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و انتخاب كردن را هم به دوش بكشد. يك شب كه در اين زمينه بحث مىكردم، ياد يك ضربالمثل از زبانهاى بيگانه افتادم كه مىگويد «هركس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
در جامعههايى كه حكومتهايشان بدون انتخاب سركار مىآيد، هر كسى كار خودش را انجام مىدهد، حكومتها هم مىآيند و مىروند و اصلاً دربارۀ تعيين حكومت به زحمت نمىافتند، مبارزات #انتخاباتى به معناى واقعى معنى دارد؟ فكر كردن، انديشيدن، حساب كردن، پيدا كردن افراد شايسته، شناختن آنها، آماده كردن آنها، قانع كردن آنها براى اينكه اختيار امور را در دست بگيرند؛ از اين زحمتها برايشان هست؟ نه. مردم راحت مىخورند، مىخوابند و زندگى مىكنند و حكومتها هم مىآيند و مىروند، كارى هم به كار همديگر ندارند. عملاً حق «انتخاب ندارند» و «رنج انتخاب» را هم ندارند. اما اگر قرار باشد در جامعهاى مردم بخواهند زمامدار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمعآورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. يك كار كوچك، يك شركت، يك مدرسه يا يك جلسه را با ادارۀ جمعى و گروهى اداره كنيد تا اين رنج سپردن كار به دست كارگردان منتخب را لمس كنيد و ببنيد كه چاه، چند سر آب دارد.
جامعهاى كه بخواهد حق انتخاب داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد.
اتفاقاً يكى از علل واقعى شكست جامعههايى كه به فكر به دست آوردن حق انتخاب مىافتند اما حاضر نيستند راه پررنج انتخاب كردن را طى كنند، همين است كه به اصطلاح، هوسهاى مرده رنگدار كردهاند. يعنى فكر كردند كه به آنها آزادى كامل داده شود و انتخاب مىكنند. ولى بعداً مىبينند چه آش درهمى پختهاند! آنوقت شكست مىخورند، مأيوس و نااميد مىشوند، چون اينها درك نكردهاند كه انتخاب كردن فردى يا گروهى براى سپردن زمام كار به دست او خيلى كار مىبرد، خيلى آمادگى مىخواهد، خودسازى و مهارت مىخواهد و به اين يك شاهىصنارىها نصيب نمىشود. اين ضربالمثل انصافاً جاندار است: «هر كسى حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
انسان با داشتن فطرت و خميرمايۀ حقپسند و خداجو و خداپسند، وقتى در ميدان عمل زندگى وارد مىشود، راه خدا را هم بايد انتخاب كند، چون خداوند او را به زور به راه خودش نياورده و نخواهد آورد. پس به راه خدا هم بايد با انتخاب برود، به راه حق بايد با انتخاب برود و اين انتخاب خيلى زحمت دارد. چون اصلاً انتخاب كى ميسر است؟ كى من مىگويم انتخاب كردم؟ وقتى در برابر كششها و قطبهاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا بهسويى بكشد، آنوقت مىگويم يكى من را اينطرف مىكشد و يكى آنطرف مىكشد، اما من انسانى انتخابگر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مىكنم. يعنى من با انتخابم به يكى از آن مغناطيسها قاطعيت مىدهم. مغناطيسها سر جاى خود هستند. چه كسى به او قاطعيت مىدهد؟ من.
منبع: #شهیدبهشتی 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌تقطیع و تحریف شهید بهشتی در جامعه امروز...
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اهمیت عدالت در نظام امت و امامت
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour