eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
169 دنبال‌کننده
199 عکس
70 ویدیو
43 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق عرف مسلم اساسی که اعتبار آن همسنگ خود قانون اساسی است از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با هماهنگی مقام رهبری، از سوی رییس‌جمهور تعیین و یا عزل می شود اما مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس در دادن یا ندادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی یا استیضاح و سوال از وزیر و بکارگیری سایر اهرم‌های نظارتی نسبت به او، دارای ابتکار عمل کامل و مستقل و بلکه مسوول هستند @drhamednikoonahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر حامد نیکونهاد
. حیات حکیمی روحشان شاد و با سالار شهیدان محشور باد اعتراف میکنم که آنگونه که باید برای شناختشان وقت نگذاشتم توفیق من، انس با ایشان از حدود ۱۰ سال قبل به این سو است به برکت معرفی یکی از اساتید بزرگوارم در این سالها این اثر را مرتباً در کلاس‌ها معرفی می کردم و احادیثی در حوزه حقوق عمومی و حکمرانی و به ویژه امور اقتصادی و مالی را برای دانشجویان روایت در شمار آثاری است که به تقویت گفتمان بومی حقوق عمومی در جامعه علمی ما به جد یاری می رساند @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
‌ دهمین نشست علمی اساس به مناسبت روز کارمند برگزار می‌گردد: نظام اداری مطلوب با تاکید بر نیروی انسانی از منظر حقوق اداری محورهای نشست: • آفات استخدام رسمی و دائم کارکنان استخدام‌های پیمانی، موقت و قراردادی و تفاوت آنها با خدمت رسمی در پرتو قوانین و مقررات • مولفه های شایسته سالاری در بکارگیری نیروی انسانی مبتنی بر قانون اساسی • عدم تطابق تشکیلات نظام اداری با مقتضیات جامعه(ایستا بودن تشکیلات اداری) با حضور: دکتر ابوالفضل درویشوند عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دبیر نشست: سرکار خانم فاطمه زابولی دانشجو دکتری حقوق عمومی زمان: ۴ شهریور ماه/ساعت ۱۷ مکان: لایو اینستاگرام اساس به نشانی: @asaas_discourse1
. ضوابط قانونی، معیار شایستگی است حق عامه در اینجا «بهره مندی از شهردار شایسته حسب ضوابط قانونی» است برگزیدن شخصی که همه یا برخی شرایط مقرر قانونی را ندارد، موجه نیست؛ هرچند که نهادی انتخابی آن را پیشنهاد داده باشد و وزیر مورد اعتماد نمایندگان ملت حکم انتصاب صادر کرده باشد این گزینش، تصمیمی عام الشمول است به اعتبار طیف عظیم افراد و مسائلی که تحت تاثیر قرار می گیرند عموم شهروندان تهران و حتی بر اساس نگرشی موسع کل مردم ایران، ذی‌حق محسوب می‌شوند. و حق دادخواهی دارند اساسا لزوم تصدی مناصب عمومی توسط افراد صلاحیتدار، در شمار است @drhamednikoonahad
✍✍✍ تأملی در کارویژه و اعتبار دیباچه‌های قوانین اساسی، با تأکید بر دیباچۀ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران https://jcl.ut.ac.ir/article_82756.html @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی... (خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول اما انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است ✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست! @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از اســــاس
تا امت شدن ... ▪️حکومت در اندیشه اسلامی بدون فهم مفهوم امام و امت، و رابطه متقابل این دو قابل تبیین نیست. ▪️امت مفهومی ساختنی است، مردم  در قالب های گوناگون، فرایند امت شدن را تجربه می کنند و با باور به مبدا و مقصد مشترک در مسیری مشترک قرار می گیرند. برای رسیدن به انتهای مسیر نیازمند قرار گرفتن در مبادی اولیه این مسیر هستند. وقتی داعیه حکومت جهانی مستضعفین تحت زعامت امام زمان در مکتب تشیع  قطعی و یقینی است،ضروری است که مقدمات امت شدن را برای مستضعفین فراهم نماییم.  ▪️امت واحده در ظل حکومت امام زمان تحقق می‌یابد، اما مقدمات آن باید پیش از تشکیل حکومت جهانی آماده شده باشد. ▪️قرار گرفتن در مسیرهای مشترک، مشق کردن امت بودن میان مستضعفین ، برای تحقق آن هدف غایی، لاجرم است.  ▪️پیاده‌ روی اربعین فرصت و بستری بسیار مغتنم در این فرآیند امت سازی به حساب می آید که حکومت اسلامی موظف است آن را میان تمام مستضعفین جهان توسعه دهد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
«کنشگری حقوقی چیست و آیا میتواند زاکانی را از شهرداری تهران عزل کند؟» را در YouTube تماشا کنید https://youtu.be/TFmK_RL6Oyo @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
◼️خیرخواهی مستمر؛ تکلیفی همگانی برای جامعه‌سازی ▪️از آموزه های نبوی برای حقوق عمومی بومی ▪️در حدیثی از رسول خداصلی‌الله‌و‌علیه‌وآله در مورد پیوند وثیق میان دینداری و خیرخواهی برای پیشوایان و رهبران جامعه روایت شده است که اساس دين، خيرخواهى براى خدا و دين خدا و پيغمبر خدا و كتاب خدا و پيشوايان مسلمانان و همه مسلمانان است. ▪️«رأس الدّين‏ النّصيحة للَّه و لدينه و لرسوله و لكتابه و لأئمّة المسلمين و للمسلمين عامّة» نهج الفصاحه، ص۴۹۶ ▪️در برخی از روایات نیز آحاد افراد مسلمان به نصیحت و خیرخواهی نسبت به یکدیگر سفارش شده‏‌اند و بر این امر به‌جد تشویق شده‏‌اند. به عنوان نمونه رسول خداصلی‌الله‌‌علیه‌وآله فرمودند: ▪️ « در روز قيامت، بزرگترين مردم از لحاظ مرتبه نزد خدا ‏كسى است كه براى نصيحت خلق در زمين بيشتر دوندگى كند.» «إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللَّهِ يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم في أرضِهِ بالنَّصيحَةِ لِخَلقِهِ.» اصول کافی، ج٢: ص٢٠٨» در حدیث مشهوری از پیامبر اعظم صلی‌الله‌‌علیه‌وآله روایت شده است که خطاب به امت اسلامی فرمودند سه خصلت است كه دل هيچ فرد مسلمانى با آن خيانت نمی‏كند: ▪️ «خالص نمودن عمل براى خدا، خيرخواهى برای پيشوايان مسلمين، همراه بودن با جماعت مسلمين.» «... ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ‏ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ ...» اصول کافی، ج۱،ص۴۰۳ ▪️این بیانات شیوا و بصیرت‌افزا همگی ناشی از این دریافت و تلقی است که سرنوشت آحاد جامعه اسلامی به‌هم‌پیوسته و تفکیک‌ناپذیر است و صلاح و فلاح فرد در بند صلاح و فلاح همگان است. ▪️ دیگر آنکه، عموم مردم (و نه فقط دستگاه زمامداری) تکلیف به محیط‌سازی و جامعه‌سازی دارند و در این مسیر از هیچ خیرخواهی نباید دریغ کنند؛ چه نسبت به ارکان حاکمیت اسلامی و چه نسبت به آحاد مردم. ▪️گفتار و کردار خیرخواهانه البته متنوع و به تناسب موقعیت و مخاطب و اقتضاوات زمان و مکان متفاوت است. ▪️اخلاق خیرخواهانه، موتور حرکت آفرین جامعه است و نقطه مقابل گفتمان فردمحورانه و سکون آفرین «به من چه و به تو چه» قرار می‌گیرد. _________ @asaas_discourse
هدایت شده از publicrights_jri
امروز چهارشنبه مورخ ١۴ مهرماه ١۴٠٠، نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی پیش نویس لایحه احیای حقوق عامه در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار گردید. در این نشست ها از دادستان های سراسر کشور به عنوان ناقد و سخنران دعوت به عمل می آید و ملاحظات ایشان ناظر به پیش‌نویس مواد لایحه که توسط کارگروه تخصصی احیای حقوق عامه تدوین شده مدنظر کارگروه قرار خواهد گرفت. جلسه ی امروز با محوریت «بررسی محتوای پیشنهادی محور ضمانت اجراهای حقوقی نقض حقوق عامه و ضمانت اجراهای اقدامات و تصمیمات حقوق عامه ای دادستان» و با حضور آقایان سید طباطبایی(دادستان مرکز استان اردبیل) ، سید بحرینی(دادستان مرکز استان فارس) ، دکتر اکبری(دادستان شهرستان نمین)، دکتر نیکونهاد(رئیس پژوهشکده حقوق عمومی و بین الملل) و پژوهشگران پژوهشگاه قوه قضائیه رأس ساعت ١٠ آغاز شد و در ساعت ١١:۵٠ خاتمه یافت. https://www.instagram.com/p/CUsdruoDXfV/?utm_medium=share_sheet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر حامد نیکونهاد
. صلاحیت مجلس در ابتکار تنظیم گری بازار در مصاحبه با خبرگزاری ، نکاتی در مورد عرض کردم که بخشی از آن منتشر شده و در ادامه می خوانید حامد نیکونهاد وکیل پایه یک دادگستری و هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری فارس با بیان اینکه طبق مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار عادی محسوب می‌شود، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی این صلاحیت و اجازه قانونی را دارد که در عموم مسائل در چارچوب مقرر در قانون اساسی قانون‌گذاری کند. نیکونهاد با اشاره به اختیار دولت و رئیس قوه قضائیه برای ارسال لوایح قانونی به مجلس گفت: دولت نیز می تواند لایحه قانونی بدهد و رئیس قوه قضائیه هم طبق اصل ۱۵۸ می تواند لوایح قضایی تنظیم کند و به دولت ارسال کند و دولت آن را بررسی کند و به مجلس بفرستد. البته دولت نمی تواند بدون موافقت رئیس قوه قضائیه در مواد قضایی، لوایح قضایی تغییراتی ایجاد کند. این وکیل دادگستری در توضیح لوایح قضایی تشریح کرد: لوایح قضایی لوایحی هستند که به امور دارای ماهیت قضایی می‌پردازند و اموری ماهیت قضایی دارند که از وظایف و ماموریت‌های قوه قضائیه باشند که عمدتا در فصل ۱۱ قانون اساسی آمده اند؛ این موارد بایستی از طریق لایحه قضایی تدارک داده شود و دولت نمی‌تواند در خصوص آن‌ها به مجلس لایحه ارسال کند. وی افزود: محدودیت دولت برای تنظیم لوایح قضایی را شورای نگهبان در سال ۱۳۷۹در پاسخ به استفساریه مرحوم آیت الله شاهرودی در یک نظریه تفسیری تصریح کرده است؛ بنابراین هیئت دولت نمی‌تواند مستقلا لایحه قضایی تدوین کند و به مجلس بفرستد ولی برای مجلس محدودیت در این خصوص وجود ندارد. نیکونهاد ادامه داد: اشتباهی که اینجا صورت گرفته این است که به اشتباه برداشت شده که لزوم تنظیم لایحه قضایی توسط قوه قضائیه، مجلس را محدود می‌کند؛ در حالی که اینطور نیست و تنها این نظر تفسیری دولت را محدود کرده است؛ یعنی این موضوع قیدی بر صلاحیت دولت در تنظیم لوایح قانونی است و مجلس می‌تواند در عموم مسائل طرح قانونی ارائه دهد چه در زمره مسائل قضایی باشد یا نباشد. وی با اشاره به ترجیح لایحه قضایی در امور قضایی گفت: از نظر تخصصی بهتر است که امور قضایی از طریق لایحه قضایی قانون شوند اما این ترجیح الزامی ایجاد نمی‌کند و مجلس می‌تواند مستقیما در امور قضایی قانون‌گذاری کند. مثلا در موضوع جرم سیاسی که چند سال پیش تبدیل به قانون شد، اگرچه محتوا مربوط به امور قضایی و اصل ۱۶۸ قانون اساسی بود، مجلس آن را از طریق طرح تدوین کرد @drhamednikoonahad
آموزه روشن واقعه برای نظام حکمرانی اسلامی(امامت عدل) آن است که کسانی لیاقت عهده‌دار شدن مسوولیت در جامعه اسلامی را دارند که زندگی و سابقه شان نشان دهد در عمل ، بیشترین آمادگی و فداکاری و خطرپذیری را در راه استقرار و تحقق مکتب مورد قبول مردم دارا هستند @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر حامد نیکونهاد
. نظام تصمیم گیری در وضعیت #اضطراری از موضوعات مبتلابه و چالش برانگیز هر نظام حقوقی و سیاسی، نحوه م
نشست وضعیت اضطراری.mp3
51.55M
کرسی نظریه پردازی: *تحلیل سازوکار تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری در پرتو اصول 79و 176 قانون اساسی* اساتید: دکتر حامد نیکونهاد ( ارائه دهنده) دکتر داود محبی (ناقد) دکتر هادی طحان نظیف( ناقد) زمان: سه شنبه بیست مهر ماه ساعت ۱۳- ۱۵ @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
ظرفیت‌های وحدت ساز در قانون اساسی 🌟اصل ۱۱ انعکاس یکی از معیارهای اسلام در حوزه سیاست خارجی است(وحدت مسلمین) و نشانگر تعهد جمهوری اسلامی به مثابه دولتی اسلامی نسبت به همه مسلمانان بر پایه برادری اسلامی(بند ۱۶ از اصل ۳ قانون اساسی) و گامی در جهت توسعه و تحکیم برادری اسلامی میان مسلمانان جهان است(بند ۱۵ از اصل ۳). این مقرره به صراحت دال بر مسئولیت فراسرزمینی دولت جمهوری اسلامی نسبت به مسلمانان جهان بر مبنای اندیشه امت واحده است. 🌟بند ۱۶ از اصل سوم که در مقام بیان وظایف و اولویت‏های دولت جمهوری اسلامی ایران است نیز تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان را از معیارهای اساسی برای تنظیم سیاست خارجی قرار داده است و بر همین مبنا در اصل ۱۵۲ مشاهده می‏شود که عدم تعهد در برابر نظام سلطه و دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از اصول موضوعه و مبنایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. 🌟شایان ذکر است که دولت جمهوری اسلامی هیچ‌گونه سلطه‏ای را بر سایر ملت‏ها و دولت‏ها تحمیل و اِعمال نمی‏کند(اصل ۱۵۲ و جزء «ج» ذیل اصل ۳ (نفی ستمگری و سلطه‏گری) و به عنوان نمونه از ابزار نظامی برای پیشبرد این هدف بهره نمی‏گیرد، اما به دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از جمله حق بر برخورداری از حکومت حق و عدل(نک: اصول ۱ و ۱۵۴) و تهیه مقدمات آن همچون فعالیت‏های گسترده فرهنگی و تبلیغی همت می‏گمارد. 🌟در این راستا دولت اسلامی با رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر «دولت»‏ها به عنوان یک اصل اساسی(اصل ۱۵۴)، به صورت یک سیاست کلی و مستمر تلاش کند تا با یکپارچه‏سازی ملت‏های مسلمان، دولت واحدی در سراسر سرزمین‏های اسلامی(وحدت سیاسی) برقرار شود. در حقیقت جمهوری اسلامی، با اتخاذ سیاست‏های گوناگون تبلیغی و ارشادی، ملت‏های مسلمان را ترغیب و تشویق به استیفای حق بر تعیین سرنوشت به منظور برخورداری از حکومت حق و عدل می‏نماید تا آنان خود اقدام به برپایی حکومت عدل اسلامی نمایند. ثمره این فعالیت‏ها و سیاست‏ورزی‏ها، پیدایش حکومت‏های مشروع و مستقل اسلامی در سرزمین‏های گوناگون اسلامی است. اما نظر به آرمان وحدت حقیقی امت اسلامی، امت واحده باید حکومت واحده داشته باشد. در این راستا و به منظور همگرایی حداکثری امت اسلامی بر محور نظام امامت واحد، دولت‏های متعدد اسلامی باید به سمت اتحاد و یکپارچگی سیاسی گام بردارند. 🌟 در حقیقت صدور انقلاب و انقلابی بودن حکومت به معنای نفوذ فیزیکی و کشورگشایی نیست. سیاست تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ترتیبی سازماندهی می‏شود تا وحدت فکری جهان اسلام رخ نماید و در پی آن وحدت سیاسی به صورت طبیعی محقق شود. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ با ما همراه باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا