🏴سیاه پوش شدن حرم امام جواد (علیه السلام)
⚜حرم امام کاظم (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) در شهر کاظمین شاهد حضور خیل زائران از نقاط مختلف عراق و دیگر کشورها در ایام شهادت ابن الرضا (علیه السلام) است.
#دکتر_مسعود_بازودار
#انگیزه_امام_جواد_از_ازدواج_با_دختر_مامون
🤔#پرسش
❔سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون #ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌در کتاب #سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛
❕مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد #اجرا بگذارد.
👌از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا #توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
👌مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر #علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
👌بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه #مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت ( دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد.
🔰انگیزه های مامون ؛
👌این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند #هدف یاد شده در زیر را تعقیب می کرد ؛
1⃣با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری #مامون را خوب انجام می داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2⃣با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و #خفیف نماید.
3⃣با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان #وانمود کند .
4⃣هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود ، چنانکه گاهی می گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از #نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند.
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380
❔اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج #موافقت کرد؟
👌 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می دانست و نیز می دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر #فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه #قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد.
📚سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584
🔶《السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ التَّقِيَّ الْإِمَامَ الْوَفِيَّ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الرَّضِيُّ الزَّكِيُ التَّقِیُّ الجَوادُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ(ص)》🔶🔸
✅در بین ائمه اطهار(ع) امام جواد(ع) جوانترین امامی بودند که شهید شدند.
یعنی در سن ۲۵ سالگی!(۱)
بعد از شهادت امام رضا(ع) به اصرار مامون، دخترش ام فضل به ازدواج امام جواد(ع) در آمد.
مامون با فرستادن دختر خود به خانه امام(ع)، آن حضرت(ع) را براى هميشه زيرنظر داشت و از كارهاى او بي خبر نمی ماند.
سرانجام مامون در سال ۲۱۸ قمری مُرد و برادرش معتصم جای او نشست.
امام جواد(ع) با امّ الفضل به جانب عراق آمد.
مسعودی می نویسد ؛
📋《فَلَمَّا انصَرفَ أَبُوجَعفَرِِ(ع) اِلَى العَرَاقِ لَم يَزَلِ المُعتَصَمُ وَ جَعفَرُ بنُ المَأمُونِ يُدَبِّرونَ وَ يَعمَلونَ فِي الحَيلَةِ فِي قَتلِهِ!
فَقَالَ جَعفَرُ لِاُختِهِ أُمِّ الفَضلِ وَ كَانَت لِاُمِّهِ وَ أَبِيِهِ فِي ذَلِكَ؛ لِأَنَّه وَقَفَ عَلَى انحِرَافِهَا عَنهُ وَ غَيرتهَا عَليِهِ لِتَفضِيلِهِ أَم أَبِي الحَسَنِ ابنِهِ عَلَيهَا مَعَ شِدَّةِ مَحَبَّتِهَا لَه وَ لِأَنَّهَا لَم تَرزُق مِنهُ وَلَدَاً!
فَأَجَابَت أَخَاهَا جَعفَرَا وَ جَعَلُوا سَمَّا فِي شَيءِِ مِن عِنَبِِ رَازِقِيِِّ وَ كَانَ يُعجِبُهُ العِنبَ الرَازِقي!
فَلَمَّا أَكَلَ مِنهُ نَدَمَت وَ جَعَلَت تَبكِي!
فَقَالَ لَهَا : مَا بُكاؤُكَ؟
وَ اللّهِ لَيَضرِبَنَّكَ اللّهُ بِفَقرِِ لَا يَنجِي وَ بَلاءِِ لَا يَنسَتِرُ》
♦️وقتى امام جواد(ع) به عراق آمد، معتصم و جعفر بن مأمون درباره كشتن امام جواد(ع) مكر و حيله كردند.
جعفر به امّ الفضل كه خواهر او بود پيشنهاد قتل امام جواد(ع) را داد، زيرا جعفر مي دانست كه امّ الفضل به جهت اين كه امام جواد(ع) مادر امام هادی(ع) را از او بيشتر مي خواهد، با آن حضرت(ع) ميانه خوبى ندارد، از طرفى هم امّ الفضل از امام جواد(ع) فرزندى ندارد!
لذا امّ الفضل حرف برادر خود را گوش كرد، انگوری را به زهر رازقى آغشته کرد و به امام(ع) داد و ایشان هم انگور رازقى را دوست مي داشت.
وقتى امام(ع) از آن انگور خورد، امّ الفضل از عمل خود پشيمان شد، بناى گريه و زارى را نهاد، امام جواد(ع) به او فرمود :
چرا گريه ميكنى؟!
و الله! خدا تو را به فقرى دچار مي كند كه از آن نجات نخواهى يافت و به بلائى مبتلاء می شوى كه مخفى و پوشيده نخواهد ماند.(۲)
در برخی از منابع به مسمومیت امام جواد(ع) اشاره شده، ولی از ام الفضل نامی به میان نیامده است.
ابن شهر آشوب نقل می کند :
📋《وَ قُبِضَ بِبَغْدَادَ مَسْمُوماً》
♦️امام جواد(ع) در بغداد در حالی که مسموم شد، از دنیا رفت.(۳)
حتی شیخ مفید، این مسمومیت امام جواد(ع) را رد می کند و در این باره می گوید :
📋《وَ قِيلَ إِنَّهُ مَضَى مَسْمُوماً وَ لَمْ يَثْبُتْ بِذَلِكَ عِنْدِي خَبَرٌ فَأَشْهَدُ بِهِ》
♦️و گفته شده که امام جواد(ع) با سمّ درگذشته است؛ اما این مطلب برای من ثابت نشده است که بتوانم بدان شهادت دهم.(۴)
اما برخی منابع شهادت امام جواد(ع) را بر اثر سخنچینی قاضی بغداد، نزد معتصم دانستهاند.
روزي معتصم در مجلسي كه براي تعيين محل قطع دست دزد تشكيل داده بود، امام(ع) را شركت داد و قاضي بغداد، ابن ابي داود و ديگران در اين مجلس شكست خورده و شرمنده گرديدند.
چند روز بعد، ابن ابي داود نزد معتصم رفت و از روی حسد و كينه توزی به وی گفت :
از باب خيرخواهی به شما تذكر مي دهم كه جريان چند روز قبل به صلاح حكومت شما نبود؛ زيرا در حضور همه دانشمندان و مقامات عالي مملكتي فتواي ابوجعفر(ع) ، يعني فتواي كسي كه نيمي از مسلمانان او را خليفه و شما را غاصب حق او مي دانند،را بر فتواي ديگران ترجيح دادي!
اين خبر ميان مردم منتشر گرديد و خود دليل قاطعي بر حقانيت او نزد شيعيان شد.
معتصم كه مايه ي ابراز هر نوع دشمني با امام(ع) را در نهاد خود داشت، از سخنان قاضي بغداد، بيشتر تحريك شد و درصدد قتل امام(ع) برآمد و سرانجام منظور پليد خود را عملي كرد و او را توسط منشي يكي از وزرايش مسموم و شهيد نمود.(۵)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۷۳
۲)اثبات الوصية مسعودی، ص۲۲۷
۳)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۳۷۹
۴)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۹۵
۵)التفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۲۰
لطفا این متن را با دقت بخوانید:
بعید است امروز بروی روضه و نشنوی حکایت کبوترانی که سه روز بر بدن امام جواد(ع)
سایه افکندند...
و در پی اش نشنوی گریزی جانسوز به کربلا که ای کبوتران!
کجا بودید عصر عاشورا تا بدن پاره پاره غریب کربلا را درمیافتید...
کجا بودید آن هنگامی که آفتاب سوزان سه روز و سه شب از بدن امام میزبانی می کرد...
کجا بودید...
و محال است نشنوی از دستور ام فضل به هلهله و دف زدن کنیزان،
پشت در حجره امام،
و جریان آب آوری و دلسوختگی کنیزی از شدت ناله های آه جگرم آه جگرم امام
و حکایت ممانعت ام فضل از رسیدن ظرف آب
و طبعا گریزی دوباره به کربلا
که این جا همسر امام جواد(ع) مانع رسیدن آب شد.
در کربلا هم راوی می گوید:
دلم سوخت. ظرف آبی برای امام می بردم
دیدم شمر- لعنه الله علیه- از گودی قتلگاه بالا می آید
در حالی که تمام بدنش به رعشه افتاده است ....
و نقل این جمله وی
که دیگر آب به کار حسین نمی آید
من سیرابش کردم .... .
اما کتب معتبر را که ورق می زنی هیچ ردی از این داستان ها نمی یابی.
اثری از کبوتران و ممانعت از رسیدن آب نمی یابی
و صدایی از هلهله کنیزان نمی شنوی
و حیران می مانی که شهرت این روضه ها از کجاست؟
و چرا هنوز می شنوی و می شنوند؟
و جرا اعتراضی نمی کنی و نمی کنند؟
پی نوشت:این جریان در کتاب انوارالشهاده، محمد حسن یزدی نویسنده قرن 13 ذکر شده است که کتاب متاخر و ضعیفی است و در این گزارش منفرد است.
اللهم عجل الولیک الفرج 💚
[ اعلام مراسم هفتگی ]
#دکتر_مسعود_بازودار
#کربلایی_ابراهیم_دادوند
#حاج_علیرضا_یعقوبی
#کربلایی_علی_ضمیری
اللهم عجل الولیک الفرج 💚
[ اعلام_مراسم ]
#دکتر_مسعود_بازودار
#دانشجویی
آزمون اصول فقه۱چهارشنبه۱۴۰۲/۰۳/۳۱
دارای ۱۸سوال چهارگزینه ای /بارم هرسوال نیم نمره
۳سوال تشریحی که فقط به ۲سوال با انتخاب خودتان پاسخ می دهید (به هیچ وجه به هر سه سوال پاسخ داده نشود)بارم هر سوال۲نمره است که جمعا ۴نمره می شود.
۱سوال تحلیلی استدلالی که ۳نمره دارد
جمعا۱۶نمره که به نمرات کلاسی اضافه شده ودرهمین شبکه اطلاع رسانی خواهد شد.
با آرزوی موفقیت
#دانشجویی
آزمون اصول فقه۲چهارشنبه۱۴۰۲/۰۳/۳۱
دارای ۱۸سوال چهارگزینه ای /بارم هرسوال نیم نمره
۳سوال تشریحی که فقط به ۲سوال با انتخاب خودتان پاسخ می دهید (به هیچ وجه به هر سه سوال پاسخ داده نشود)بارم هر سوال۲نمره است که جمعا ۴نمره می شود.
۱سوال تحلیلی استدلالی که ۳نمره دارد
جمعا۱۶نمره که به نمرات کلاسی اضافه شده ودرهمین شبکه اطلاع رسانی خواهد شد.
با آرزوی موفقیت
#دانشجویی
دانشجویان محترم اصول فقه۱ فردا قبل از آزمون حدود ساعت ۷صبح قبل از آزمون حتما کانال ایتا را ملاحظه نمایید
مراسم پرفیض دعای ندبه
سخنران:
دکتر مسعود بازودار
با مداحی و ادعیه خوانی
کربلایی احمدرضا اسماعیل نژاد
حاج داوود سحابی
زمان :
جمعه۲ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت٦:٣٠ صبح(به صرف صبحانه)
مکان:
سیدی ، شهید دایی۶۳، مسجد و حسینیه امام حسن مجتبی علیه السلام
@mohebanalzahra_ir
@mohebanmedia_ir
مراسم شهادت امام محمد باقر علیه السلام
سخنران:
دکتر مسعودبازودار
مداحان:
کربلایی مهدی قرائی
کربلایی مصطفی ذوالفقاری
زمان:
یکشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰
مکان:
سیدی، شهید دایی۶۳، مسجد و حسینیه امام حسن مجتبی علیه السلام
@mohebanalzahra_ir
@mohebanmedia_ir
#دانشجویی اعلام نمرات اولیه شامل نمره برگه که از شانزده نمره بوده است و نه نمره چهارگزینه ای و پنج نمره تشریحی و استدلالی که در چهارگزینه ای امکان ارفاق وجود نداشته است اما در تشریحی و استدلالی تلاش شده که ارفاق صورت گیرد سپس نمره بدست آمده با نمره کار کلاسی جمع شده و اینک اعلام می گردد.
نمره تحقیق های فرستاده شده و قبول شده به خود دانشجوی محترم ابلاغ شده است و درتایید نهایی اضافه خواهد شد
ارفاق همگانی از یک تا چهار نمره در تایید نهایی اضافه خواهد شد
آخرین تذکر
همان طور که از اولین جلسه کلاسها تا آخرین جلسه عرض کردم چنانچه دانشجویی نمره قبولی را از مجموع نمره برگه و کلاسی کسب نکرده باشد ارائه تحقیق الزامی است
بعداز ارائه تحقیق ارفاق۱تا۴نمره ای همگانی هم انجام خواهد شد
دانشجویانی که نمره قبولی را کسب نموده اند در تایید نهایی ارفاق ۱الی۴نمره ای انجام خواهدشد.اگرتحقیق ارائه دهند البته نمره کسب شده هم اضافه خواهدشد