✍پاسخ :
از دیرباز در روز «نهم ربیع الاول» جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم «عمر بن خطاب» موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمرکشون» برگزار می شود.
اما این روز یعنی روز «نهم ربیع» دو مناسبت بیشتر ندارد :
۱)روز آغاز امامت امام زمان(ع)
۲)روز هلاکت «عمر بن سعد بن ابی الوقّاص»(۱)
منبع تاریخی معتبری که به کشته شدن «عمر بن خطاب» در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد و منابع معتبر تاریخی، روزمرگ «عمر بن خطاب» را در روز بیست و ششم ماه ذی الحجه سال ۲۳ هجری نوشته اند.
به طور مثال؛
👤«احمد بن یحیی بلاذری»(۲۷۹ق) به نقل از «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) می نویسد :
«طُعِنَ عُمَرُ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ لِأَرْبَعِ ليالٍ بَقِينَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ»
عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد و مُرد.(۲)
👤«محمد بن سعد بغدادی»(۲۳۰ق) عین همین عبارت واقدی را می آورد.(۳)
و دیگر منابع اهل سنت در این باب.(۴)
از آنجایی که اين مسئله در ميان اهل سنت اجماعى است و مخالفى ندارد، به اقوال برخی از علمای شیعه اشاره می کنیم.
👤شيخ مفيد(۴۱۳ق) می نویسد :
«وَ فِى اليَومِ السَادِسِ وَ العِشرِينَ مِنهُ سِنَةَ ثُلث وَ عِشرينَ مِن الهِجرَةِ طُعِنَ عُمَرُ بنُ الخَطَّابِ»
عمربن خطاب در ۲۶ ذىالحجه سال ۲۳ هجرى ضربه چاقو خورد و مُرد.(۵)
👤«محمد بن ادریس حلی»(۵۹۸ق) می نویسد :
«وَ قَد يَلتَبِسُ عَلَى بَعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَومَ التَاسِعِ مِن رَبِيعِ الأَوَّلِ وَ هَذَا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإِجمَاعِ أَهلِ التَارِيخِ وَ السِيَرِ وَ قَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتَابهِ كِتَابِ التَوارِيخِ، وَ ذَهَبَ إلَى مَا قُلنَاهُ»
بر بعضی از علمای اصحاب ما(امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است.(۶)
👤«سید بن طاووس(۶۶۴ق)»(۷)
👤«رضی الدین علی بن یوسف(۷۰۳ق)»(۸)
👤«حسن بن يوسف حلی(۷۲۶)»(۹)
👤«ابراهیم بن علی کفهمی»(۹۰۵ق) می نویسد :
«بَلِ الإِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ أَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ»
اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجة اتفاق افتاده است.(۱۰)
👤«علامه مجلسی»(۱۱۱۰ق) می نویسد :
«أَقُولُ مَا ذُكِرُ أنَّ مَقتَلَهُ كَانَ فِي ذِي الحَجِّةِ هُوَ المَشهُورُ بَينَ فُقَهَائِنَا الإِمَامِيَّةِ»
آن چه در مورد مقتل خليفه دوم آمده است که در ماه ذی الحجّة اتفاق افتاده است، مشهور بين فقهای شيعه است.(۱۱)
🔎شاید علت برگزاری این چنین جشنی در این روز دو دلیل داشته باشد :
۱)تشابه اسمی «عمر بن سعد» با «عمر بن خطاب»!
۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند.
📚منابع :
۱)زاد المعاد مجلسی، ص۲۵۸
۲)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹
۳)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۲۷۸
۴)تاریخ یعقوبی(۲۸۴ق)، ج۲، ص۱۵۹
/تاریخ مدینه ابن شَبه نمیری(۲۶۲ق)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳
/تاریخ خلیفه بن خیاط عصفری(۲۴۰ق)، ص۱۰۹
/أخبار الطوال دینوری(۲۸۲ق)، ص۱۳۹
/تاریخ کبیر بخاری(۲۵۶ق)، ج۶، ص۱۳۸
/المصنف ابن أبی شیبه کوفی(۲۳۵ق)، ج۸، ص۴۱
/تاریخ طبری(۳۱۰ق)، ج۳، ص۲۶۵
/المعارف ابن قُتَیبه دینَوری(۲۷۶ق)، ص۱۸۳
/الفتوح ابن أعثم کوفی(۳۱۴ق)، ج۲، ص۲۳۲۹
/الموطأ مالک بن انس(۱۷۹ق)، ج۲، ص۸۲۴
/الآحاد والمثانی ضحاک(۲۸۷ق)، ج۱، ص۱۰۲
/المصنف عبدالرزاق صنعانی(۲۱۱ق)، ج۱۱، ص۳۱۵
/مسند احمد بن حنبل(۲۴۱ق)، ج۱، ص۵۵
/طبقات الکبری ابن سعد(۲۳۰ق)، ج۳، ص۳۶۴
/أنساب الأشراف بلاذری(۲۷۹ق)، ج۱۰، ص۴۳۹
/المحبر محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(۲۴۵ق)، ص۱۴
/الثقات ابن حبان(۳۵۴ق)، ج۲، ص۲۳۸
/مسند علی بن جعد بن عبید(۲۳۰ق)، ص۱۹۵
/التنبیه و الإشراف مسعودی(۳۴۵ق)، ص۲۵۰
/الاستیعاب ابن عبد البِرّ(۴۶۳ق)، ج۳، ص۱۱۵۲
/المعجم الکبیر طبرانی(۳۶۰ق)، ج۱، ص۷۰
/مستدرک حاکم نیشابوری(۴۰۵ق)، ج۳، ص۹۲
/التعدیل و التجریح سلیمان بن خلف باجی(۴۷۴ق)، ج۳، ص۱۰۵۴
/سنن الکبری بیهقی(۴۵۸ق)، ج۸، ص۱۵۰
/البدء و التاریخ مطهر بن طاهر مقدسی(۵۰۷ق)، ج۵، ص۱۹۱
/تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر(۵۷۱ق)، ج۴۴، ص۱۴
/صفوة الصفوه ابن جوزی(۵۹۷ق)، ج۱، ص۲۹۱
/اُسد الغابه ابن اثیر(۶۳۰ق)، ج۴، ص۷۷
/شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(۶۵۶ق)، ج۱۲، ص۱۸
۵)مسارّ الشيعة شیخ مفید، ص۲۳
۶)السرائر محمد بن ادریس، ج۱، ص۴۱۹
۷)إقبال الأعمال سید بن طاووس، ص۵۳۰
۸)العدد القویة على بن يوسف حلّى، ص۳۲۸
۹)تذکرة الفقهاء ابن يوسف حلّى، ج۶، ص۱۹۵
۱۰)المصباح ابراهیم کفهمی، ص۵۱۰
۱۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۸
📌تغییر سبک زندگی در بازار نوشتافزار
✍با نزدیکی به آغاز سال تحصیلی میشویم، در بازار نوشت افزار شاید نمادهایی را ببینید که برایتان تعجب داشته باشد و شاید هم اصلا برای برخی مهم نباشد ، در این میان برخی نمادها متعلق به گروه خوانندگان کی پاپ یعنی BTS است، طراحی این نمادها به اواخر سپتامبر ۲۰۱۷ برمیگردد؛ زمانی که گروه BTS تازه به شبکه اجتماعی آن روز یعنی لاین پیوست، پروژهای با هنرمندان جهانی در رابطه با طراحی کارکتر و ایدههای دیگری که به محصولات متنوعی رسید که امروز از سیسمونی نوزاد تا انواع اکسسوری ها و لوازم التحریر نوجوانان و جوانان را در بر می گیرد.
♨️از بتمن، اسپایدرمن، باربی که بسیاری از کودکان را متوجه خود ساخته، بگذریم به موج کره ای می رسیم که بازار هدفش نوجوانان است؛ گروهی که دوست دارد خودش را به یک هویتی گره بزند اما «کی ـ پاپ» چه جذابیتی برای نوجوانان ایرانی دارد، در حالی که حتی نمیتوانند این موسیقی را همراه با خواننده زمزمه کنند؟
🚨مراقب تغییر سبک زندگی که خودمان نیز در آن دخیل هستیم ، باشید ....
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چرا رهبری شب حمله به عین الاسد را یوم الله خواند؟
حمله سپاه به عین الاسد ملتهای جهان را امیدوار کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملاڪ ازدواج حضرت خدیجہ (س) با رسوݪ اڪرم (ص)چہ بود؟!
🎙حجت الاسلام رفیعی
سالروز ازدواج پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها )🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴فراز پایانی سخنان شهید مظلوم رئیسی در جریان سفر به عراق در محل شهادت سرداران مقاومت.
#شهید_جمهور