eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
965 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
30 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️ ✅مراسم هفتگی ✅هیات انصارالزینب سلام الله ✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ساعت شروع۲۰.۳۰ ✅سخنران :دکتربازودار ✅مداحان : محسن ذاکری-رسول منصوری ✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹دهنوی۷حسینیه امام صادق(ع) ✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله ✔برادران وخواهران @ansarozeinab78 اللهم عجل الولیک الفرج جلسه گفتمان مهدویت خدمتگذاران حضرت رقیه (س) برگزارمیکند سخنرانی وقرائت زیارت عاشورا سخنران؛ دکترمسعودبازودار مداح؛ کربلایی جعفر الله دادیان زمان؛ جمعه هاهمزمان بانمازمغرب و عشأ مکان؛ شهرک شهیدرجایی،بلوارحر، حر۱۹دهنوی۱۱مسجدامام جعفر صادق(علیه السلام) دوستداران امام زمان(عج) موضوع سخنرانی خرابی قبور بقیع به صورت ویدئو پرژکشن میباشد. منتظرحضورسبزشماعاشقان اهل البیت(ع)هستیم سلامتی وتعجیل مولامون امام زمان(عج)صلوات 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه دعای ندبه ⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: [شناخت امام زمان و آسیب های عدم شناخت] همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:۲۲تیر ماه.۷صبح دعای ندبه.ساعت۸صبح سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕ همه عزیزان سرسفره بابرکت امام زمان(عج)به صرف صبحانه میهمانند. ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar نوشته ای مختصر ومفید 👈 از تاریخ و امام عصر عج ♦️ سوالی که برخی مطرح میکنند این است که آیا ولادت امام زمان علیه السلام دلیل تاریخی هم دارد ؟ 🔴 در پاسخ به این سوال در ابتدا باید مفهومی دقیق و مختصر از تاریخ داشته باشیم که آن عبارت است از این که تاریخ علم به احوال و وقایع گذشته و گذشتگان از طریق نقل افراد دیگر میباشد پس تنها راه دسترسی به تاریخ نقل افرادی میباشد که آن واقعه ی تاریخی را دیده یا شنیده اند ( شنیدن یا به صورت مستقیم از خود نقل کننده میباشد یا از طریق نوشته ها و کتبی میباشد که آن مطالب تاریخی را از نقل کننده ی آن ها در نوشته و کتبشان آورده اند) 👈اکنون با این تعاریف به چند دلیل تاریخی که به ولادت وجود مقدس امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام تصریح کرده اند اشاره میشود 🔴 اولین دلیل تاریخی بر ولادت امام عصر علیه السلام : روایتی میباشد که جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین ، چاپ ایران ، 1395 ق ، ج 2 ، صص 424 - 433 و جناب علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ، چاپ ایران 1393 ق ، ج 51 ، ص 13-28 نقل کرده اند 👈 نکته ی اول این که این روایت در کتب متعدد دیگری از کتب علمای شیعه نقل شده است 👈 این روایت شریف از حضرت حکیمه خاتون سلام الله علیها که عمه ی بزرگوار حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میباشند نقل شده است و نکته ی حائز اهمیت این است که طبیعی میباشد که تولد نوزاد یا به شهادت زنان خانواده و یا به شهادت قابله ای که در تولد نقش موثر داشته است ثابت میشود و حضرت حکیمه خاتون عمه ی امام عسکری علیه السلام میباشند و در تولد حضرت مهدی علیه السلام حاضر و تمام مراحل را در آن شب شاهد بودند که در این روایت وقایع تولد امام زمان علیه السلام به طور مفصل از زبان ایشان نقل شده است( کسانی که مایل به مطالعه ی این روایت شریف هستند به کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم بزرگوار سید محمد کاظم قزوینی میتوانند رجوع کنند ) 👈 این یکی از دلایل تاریخی بسیار محکمی میباشد که در کتب شیعه آمده است اکنون به برخی از دلایل تاریخی دیگر که علمای اهل سنت به آن تصریح کرده اند اشاره می شود : 🔴 دوم: محمد بن طلحه شافعی سنی در کتاب خود به نام مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، چاپ ایران ، 1287 ق ، ص 88 چنین میگوید : (( باب دوازدهم درباره ی ابوالقاسم محمد بن الحسن ... مهدی حجت خلف صالح منتظر است ... مکان تولدش در سری من رای ( سامراء) است )) 🔴 سوم: محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب خود به نام البیان فی اخبار صاحب الزمان ص 336 گوید : (( همانا مهدی پسر حسن عسکری است ، او زنده و موجود است ، و از زمان غایب شدنش تا کنون باقی است )) 🔴 چهارم: محمد بن احمد مالکی سنی معروف به ابن صباغ در کتاب الفصول المهمه ص 273 در باب دوازدهم می گوید : (( ابوالقاسم محمد حجت فرزند ( امام) حسن الخاص ، در سامراء در نیمه ی شعبان سال 255 هجری به دنیا آمد ...)) 🔴 پنجم: احمد بن حجرسنی در کتابش الصواعق المحرقه ، چاپ مصر ، 1308 ق ، ص 127 وقتی شرح حالات حضرت عسکری علیه السلام را ذکر میکند می
در کتاب کافی نقل شده است و بقیه کتابها به نقل از کافی روایت را آورده اند . 🔹سند آن روایت مرسل و ضعیف است . در سند آن آمده است ؛ « عن بعض اصحابه » که نشان دهنده مجهول بودن راویان حدیث است . 🔸علامه مجلسی ذیل حدیث مذکور می نویسد ؛ « مرسل ( و ضعیف ) است » 📚مراه العقول ج 12 ص 521 👌از این گذشته اسامی هفتاد نفر مذکور در مصحف امام رضا علیه السلام به عنوان تفسیر آیه مذکور نوشته شده بوده است ،تفسیری که برگرفته از وحی خداوندی بوده است . بنابراین به هیچ عنوان تحریف لفظی در کار نبوده است . ❕مرحوم فیض کاشانی مینویسد ؛ «مراد از روایت می تواند این باشد که اسامی افراد مذکور به عنوان تفسیری برای کافرین و مشرکین که در آیه آمده است باشد . تفسیری که برگرفته از وحی بوده و از اجزاء قرآن نمی باشد » 📚الوافی ج 2 ص 273 💠روایت دوم ؛ 👌سند اصلی آن کتاب الغیبه مرحوم نعمانی است . ❕در سند آن فردی به نام ابو سلیمان احمد بن هوذه وجود دارد که مجهول است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 255 👌و ابراهیم بن اسحاق النهاوندی وجود دارد که طبق تصریح نجاشی و شیخ طوسی ضعیف است ؛ « ضعیف کما قاله النجاشی و الشیخ و غیرهما » 📚 همان مدرک ص 119 ❕بنابراین با این روایات که یا سند آن ضعیف است و یا دلالت آن ناقص است ، نمی توان تحریف قرآن را نتیجه گرفت ❔لطفا در مورد اصحاب اجماع در رجال شیعه توضیح بدید ❗️آیا حقیقت دارد که اگر اصحاب اجماع روایتی نقل کنند آن روایت صحیح است ❕در رابطه با پاسخ شما به روایت امام باقر در مورد آب پاشیدن به خورشید کانال ض دین می گوید راوی آن از اصحاب اجماع است و روایت صحیح است ❗️ 💠💠 👌از كشّى، رجالى معروف، در اختيار معرفة الرجال، درباره تعدادى از راويان، عبارتهايى نقل شده كه محور بحث معروفى تحت عنوان «اصحاب اجماع» قرار گرفته است . بنا بر آنچه شيخ طوسى در اختيار معرفة الرجال از كشّى نقل مى كند، وى در سه جا با تعابيرى مشابه، سه دسته از راويان را با عنوان «تسمية الفقهاء» به اوصافى در خور توجّه مى ستايد. یکی از عبارات او چنین است ؛ « دانشمندان ما بر تصديق اين دسته از ياران قديمى امام باقر و امام صادق عليهما السلام اجماع دارند و فقاهت آنها را مسلّم مى دانند و مى گويند داناترين ياران قديمى [اين دوامام] در فقه، شش نفرند: زُراره، معروف بن خَرَّبوذ، بُريد، ابو بصير اسدى، فضيل بن يسار و محمّد بن مسلم طائفى. مى گويند: فقيه ترينِ اين شش نفر، زراره است. برخى به جاى ابو بصير اسدى، ابو بصير مرادى، يعنى ليث بن بخترى را نام برده اند » 📚اختیار معرفه الرجال ج 2 ص 507 👌عبارت دوم او چنین است ؛ « در نام بردن فقها از ياران امام صادق عليه السلام؛ دانشمندان ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است و نيز تصديق آنان در آنچه مى گويند، اجماع دارند و بر فقيه بودن آنان اقرار كرده اند. اين افراد غير از شش نفرى كه قبلًا نام برديم، شش نفرند: جميل بن دَرّاج، عبد اللَّه بن مسكان، عبد اللَّه بن بكير، حمّاد بن عيسى، حمّاد بن عثمان و ابان بن عثمان. گفته اند: ابو اسحاق فقيه (ثعلبة بن ميمون) براين باور است كه فقيه ترين اينها جميل بن دراج است. اين افراد از متأخّران ياران امام صادق عليه السلام هستند. » 📚همان ص 673 👌و عبارت سوم او چنین است ؛ « در نام بردن فقها از ياران امام كاظم و امام رضا عليهما السلام؛ دانشمندان ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است، اجماع دارند و آنها را تصديق مى كنند و بر فقاهت و علم آنها اقرار دارند. اينان، غير از شش نفرى كه جزو ياران امام صادق عليه السلام ياد كرديم، شش نفرند: يونس بن عبد الرحمان، صفوان بن يحيى بيّاع سابرى، محمّد بن ابى عمير، عبد اللَّه بن مغيره، حسن بن محبوب واحمد بن محمد بن ابى نصر. برخى به جاى حسن بن محبوب، حسن بن على بن فضّال وفضالة بن ايوب را گفتهاند، و برخى به جاى ابن فضّال، عثمان بن عيسى را؛ و فقيهترينِ اينان، يونس بن عبد الرحمان وصفوان بن يحيى هستند.» 📚همان ص 830 ❕قدر مسلّم از عبارتهاى فوق اين است كه افراد مذكور، در نقل حديثْ مورد اعتماد و به اصطلاح «ثقه» اند؛ امّا برخى استفاده هاى ديگرى از آن كرده اند. و مى گويند حاصل مبحث «اصحاب اجماع» اين است كه هر يك از اين افراد در سلسله سند باشند، حكم مى شود كه راويان پيش از او تا معصوم عليه السلام ثقه اند. مثلًا اگر ابن ابى عمير به واسطه كسى از امام صادق عليه السلام نقل روايت كند، حكم به ثقه بودن آن كس مى شود. 👌اگر معنای اول از عبارت فوق مراد باشد ، اشکالی بر آن نیست زیرا راویان فوق از اصحاب امامان علیهم السلام بوده اند و ثقه اند . اما اگر معنای دوم از عبارات فوق مراد باشد ، این معنا مقبول ما نیست زیرا : ❕آنچه از اعتبار عبارت هاى مزبور مى كاهد، اين است كه غير از شيخ طوسى،
از پيشينيان رجالى كس ديگرى را سراغ نداريم كه به نحوى آن را تأييد كرده باشد. حتى خود شيخ طوسى نيز در كتابهاى رجالى ديگر، سخنى دالّ بر تأييد آن ندارد 📚بحوث فی فقه الرجال ص 130 👌رجالى آگاهى مانند نجاشى نيز هيچ سخنى در تأييد آن ندارد، با وجودى كه كتاب رجال الكشّى قطعاً نزد نجاشى موجود بوده و از آن در الفهرست خود مطالبى نقل كرده است. ❕حاصل سخن اين است كه نقل اجماع مذكور از سوى كشّى، ظاهراً از منفردات ايشان است. در اين صورت، مخصوصاً با توجّه به تصريح نجاشى بر اين كه الرجال مرحوم كشّى حاوى غلط هاى فراوان است، نمى توان بر منفردات او اعتماد كرد. 📚رجال نجاشی ص 372 _ مبانی حجیت آرای رجالی ص 109 💠ادامه 👇 💠ادامه 👇 👌به فرض هم که معنای دوم مقبول باشد ، یعنی اصحاب اجماع اگر از راوی مجهولی و ضعیفی نقل روایت کنند حکم میشود به ثقه بودن آن راوی ، باز هم به پاسخ گذشته ما اشکالی وارد نمی شود ؛ ❕ زیرا مطابق قاعده فوق اگر اصحاب اجماع مستقیما از فرد مجهولی روایت کنند ، روایت آنها حجت است . در پاسخ گذشته ما و روایت مورد بحث آن ، حسن بن محبوب که از اصحاب اجماع است ، از ابراهیم بن مهزم نقل روایت می کند و ابراهیم بن مهزم از فرد مجهولی روایت می کند ‌.اگر مستقیما حسن بن محبوب از فرد مجهول نقل روایت می کرد طبق اصطلاح اصحاب اجماع مشکلی نبود . 📚توضیح بیشتر ، کلیات فی علم الرجال ، سبحانی ص 161 ❕اما در سند روایت مورد بحث ، ابراهیم بن مهزیار از فرد مجهول روایت می کند نه حسن بن محبوب . 👌خلاصه کلام آنکه با توجه به این که اصحاب اجماع هر چقدر هم عالم و فقیه باشد ، جایز الخطا هستند و معصوم نیستند ، و ممکن است در نقل روایت گرفتار سهو و خطایی شوند ، معنا ندارد که بگوییم هر چه روایت که آنها کرده اند صحیح است و حکم به ثقه بودن راویانی هم کنیم که اصحاب اجماع از آن ها نقل روایت کرده اند ، اگر چه این معنا مورد قبول علما هم باشد ، چرا که این مباحث تقلیدی نیست بلکه تحقیقی است . ❕روایتی که اصحاب اجماع نقل می کنند اگر محفوف قرینه بر صحت باشد ، حکم به صحت آن می شود ، اما اگر خلاف قرآن و سنت مسلم باشد ، باید با دیده شک و تردید به آن نگریست زیرا اصحاب اجماع معصوم از خطا و اشتباه نیستند ، توضیحات بیشتر را در گذشته داده ایم ؛ امام رضا (ع) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است . حَدَّثَنِي أَبِي وَ أَخِي وَ الْجَمَاعَةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ وَ غَيْرِهِ عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ الْبُوفَكِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. کامل الزیارات ص 324 امام جواد علیه السلام - كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است . امام رضا علیه السلام : من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة كسى كه آل حضرت را زيارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود. لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود: آن حضرت در روايتى فرمود: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» «هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.» اين لقب، كه از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است. امام رضا(ع) در روايتى ديگر مى فرمايد: هركس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مى يابد. لقب ديگر حضرت معصومه(س) «كريمه اهل بيت» است. اين لقب نيز بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است : مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد. امام به ايشان فرمودند: «عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْل ِ الْبَيت ِ.» يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن . ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند; از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده
مسائل ده مرجع، م 880 و 881؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، اعتبار الاستقرار فی الصلاه، م 15، ص 275 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مکان المصلی، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1514؛ خامنه ای، اجوبه الاستفائات، س 388 و سایت،‌ استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 845؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 559 و الفقه للمغتربین، م 67، 68، 86 و 87؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 709. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 128. ✈️🚃⛴🛫🚤🚋🛩🚊⛵️✈ ️ ☑️سوال اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده است یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟ ــــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد . اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد. اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است ؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد ، در صورتیکه مبالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم مبالات به هم بخورد نماز باطل است . اگر شما در نظر خود بخواهید به دیدار یک شخصیت بزرگ و محترمی بروید آیا با تلفن همراه روشن می روید ؟ معمولاً آن را خاموش می کنید و مراقب هستید که سر و صدایی نباشد . انسان در حال سخن گفتن با خالق هستی است که هرچقدر شما او را بزرگ فرض کنید ، خداوند بزرگتر از آن است . هرچه قدر مقام را بالا فرض کنید در مقابل مقام بالای الهی هیچ است . لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد . گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد ازنماز آن را ببیند . اما اگر مبالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست . ولی ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول . بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شود ☑️سوال: اگر گوشی موبایل نجس شد چه باید کرد؟ ✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است. 🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد. 💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شو د چون آفتاب از است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند .
رَّاوِي: وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)! ♦️خدا را حرمی است و آن مكه است. رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي‌باشد. براي امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهل‌بيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است. و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می ‌شود، که نامش فاطمه(س) می ‌باشد. هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است. راوی حدیث می گوید: امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند؛ امام کاظم(علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده بود. 📚منبع : بحارالأنوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷ " اين متن طلاست " تولد انسان روشن شدن کبریتی است و مرگش خاموشی آن!! بنگر در این فاصله چه کردی؟؟!! گرما بخشیدی....؟؟!! یا "سوزاندی... 💚امام سجاد علیه السلام: گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى كند، مرگ را به تأخير مى اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى كند و به بهشت وارد مى نمايد 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌸 🌸 🌺 امام خامنه ای: ➖ به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزنده‌ای که سر راهش قرار داده‌اند نشود. [1] ➖ مسئله 1: به طور کلی بر زن واجب است در مقابل ـ مسلمان باشد یا غیر مسلمان- پوشش شرعی مربوط به خود را مراعات کند و در صورتی که نسب به رعایت پوشش واجب کوتاهی کند گناه کرده است. ➖ مسئله 2: مردها نیز نسبت به پوشش در مقابل دیگران، به ویژه وظایفی دارند که رعایت آن در مواردی واجب است؛ برای مثال اگر مردی بداند نامحرم به بدن او نگاه می کند، بنا بر احتیاط واجب باید بدن خود (‌مواضعی که معمولا آن در بین مردان متعارف است) را به استثنای سر، گردن و دست ها بپوشاند. [2] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✳️ پی نوشت: 👇👇 [1]. دیدار با اعضای شورای فرهنگی – اجتماعی زنان 4/10/1370 [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 2435 _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی دکترمسعودبازودار 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💠 پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ):‌ ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و این. آن گاه اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پایین دست خودش. [1] 💠 سن بلوغ دختران و نشانه های آن💠 ============== ❓سوال: سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست؟ ✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [2] ✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است: 1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت) 2. خروج منی 3. تمام شدن 9 سال قمری آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [3] 🔴 نکته 1: تمام شدن نه سال قمری برابر هشت سال و هشت ماه و بیست و هفت روز شمسی. 🔴 نکته2 : هر یک از این نشانه های بلوغ به تنهایی، علامت رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود. ============= ✔️پی نوشت: [1]. سنن ابن داوود، ج 2، ص 383؛ به نقل از: مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص 150. [2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226. [3]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444. ➖➖➖➖➖➖ ✅ كانال تخصصى دکترمسعودبازودار ✈️🛳🚃نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی🚃🛳✈️ ⁉️سوال: نماز خواندن در ماشین،‌ هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟ پاسخ: الف) در حال توقف: اشکال ندارد.✔️ ب) در حال حرکت: ب -1: به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است✔️؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. [1] ب -2: در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست.❌ ✍آیات عظام: سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدری ممکن باید استقرار [2] و قبله را رعایت کند. [3] --------------------- پی نوشت: [1]. نمازگزار باید با چرخش کشتی،قطار، هواپیما و مانند آن از قبله، به سمت قبله تغییر جهت دهد، ولی در حالی که دارد به سمت قبله بر می گردد، نباید ذکر بگوید. [2]. مراد از استقرار و طمأنینه در حال قرائت و اکر، استقرار عرفی است نه حقیقی؛‌ پس حرکت و لرزه اندک مضر نیست. [3]. توضیح ال
است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (س) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت كريمه اهل بيت ترك كرد. 🔹حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال۱۷۳ هجرى قمرى در مدينه متولد شدند. 🔹طبق محاسبه‌ شمسی این تاریخ مطابق با ۶ فروردین ۱۶۹ هجری شمسی است. 🔹پدرشان امام هفتم شيعيان حضرت موسى بن جعفر(ع) و مادرشان حضرت نجمه‌ خاتون(س) است. 🔹آن بانو مادر امام هشتم نيز هست و لذا حضرت معصومه(س) با حضرت امام رضا (ع) از يك مادر هستند. 🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ 🔹این بانوی با فضیلت از طرف امام رضا(ع) به معصومه(س) لقب گرفت. 🔹علامه مجلسى(ره) می‌نويسد : امام ‌رضا(علیه السلام)فرمود: 《مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى》 هر كس معصومه(س) را در قم زيارت كند، مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است. 🔹این بیان و لقب را نباید دست کم گرفت و عصمت مراتب دارد و حضرت فاطمه معصومه(س) گرچه در مرتبه عصمت چهارده معصوم قرار ندارند، ولی بسیار نزدیک به آن‌ها هستند که امام رضا(ع) چنین تعبیری کرده‌اند. 🔹ریشه عصمت، معرفت است که باید بدانیم ایشان معرفت بسیار بالایی داشته‌اند که به این درجه رسیده‌اند. 🔹حضرت معصومه(س)، شرافت بسیار بالا و نیکی‌ها و احسان‌های بسیار چشمگیری دارند. 🔹ایشان در زبان علمای شيعه به «كريمه اهلبيت» ياد مى‌شود و ظاهرا ريشه آن، رؤياي صادق مرحوم آيت الله سيد محمود مرعشى نجفى است كه در آن رويا، امام صادق(ع) به آيت‌الله مرعشي نجفى(ره) كه با دعا و راز و نياز تلاش مي‌كرد تا قبر مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) را بيابد، فرمود: بر تو باد به كريمه اهل بيت و ایشان را به زیارت قبر فاطمه معصومه(س) راهنمایی می‌کنند. 🔹در سال ۲۰۰ هجری در پى اصرار و تهديد مأمون عباسى سفر تبعيد گونه حضرت رضا(ع) به مرو انجام شد و آن حضرت(ع) بدون اين كه كسى از بستگان و اهل بيت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند. 🔹يك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه(س) به شوق ديدار برادر و ادای پيام ولايت مانند حضرت زينب كبری(س) به همراه کاروانی بالغ بر ۴۰۰ نفر که عده اى از برادران و برادرزادگان هم در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند و پيام مظلوميت و غربت برادر گراميشان را به مردم مسلمان مى‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بيت(ع) را با حكومت بنى‌عباس اظهار مى‌كردند. 🔹وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عده‌اى از مخالفان اهل بيت(علیهم‌السلام) راه را سد كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند. در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عده‌ای مجروح شدند و حضرت معصومه(س) را نيز مسموم كردند و چون ديگر امكان ادامه راه به طرف خراسان نبود، ايشان قصد شهر قم را نمودند و فرمودند: 《مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه مى‌فرمود: شهر قم مركز شيعيان ما است.》 🔹در روز ۲۳ ربيع‌الاول سال ۲۰۱ هجرى (۲آبان ۱۹۵ شمسی) حضرت(س) وارد شهر مقدس قم شدند و به مدت ۱۷ روز در اين شهر زندگى كردند. در اين مدت، مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بودند. محل عبادت آن حضرت به نام «بيت النور» هم اكنون محل زيارت ارادتمندان آن حضرت(س) است. 🔹در منابع ذکر شده است که؛ روزى جمعى از شيعيان وارد مدينه شدند و تعدادى پرسش در نامه هایى نوشته و به خاندان امامت بردند. حضرت موسى بن جعفر(ع) در سفر بود و امام رضا(ع) در مدينه تشريف نداشت. هنگامى كه آن گروه از مدينه قصد عزيمت داشتند، از اينكه خدمت امام رضا(ع) نرسيده بودند و دست خالى بدون پاسخ به سؤالات علمى و دينى خويش به وطن برمى گشتند، در حالی که بسيار اندوهگین بودند. حضرت فاطمه معصومه(س) كه در آن ايام هنوز به سن بلوغ نرسيده بود، از مشاهده غم و اندوه آنان متاثر شده و پاسخ پرسشهاى آنان را نوشت و به آنها عنايت فرمود. شيعيان مدينه را با سرور و شادى ترك كردند، در بيرون مدينه با امام كاظم(ع) مواجه شده و واقعه را به اطلاع حضرت رساند و دستخط حضرت معصومه(س) را به امام(ع) ارائه دادند. حضرت امام كاظم(ع) پس از مطالعه جواب سؤالات، شادى و ابتهاج خود را با این جمله بیان فرمودند: 《فِداهَا ابُوهَا》 پدرش به فدایش! 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۴ ۲)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، صص۳۱-۳۲ ۳)منتهی الآمال محدث قمی، ج۲، ص۳۷۸ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۶۵، ص۷۶ ۵)معصومه(س) فاطمه(س) دوم اشتهاردی، ص۱۱۱ ✅امام صادق(علیه السلام) در طی روایتی فرمودند: 🔷《اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و انَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س) فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》 قَالَ ال
اغلب ما با سه عبارت زندگی می کنیم ! حسرت دیروز اتلاف امروز ترس از فردا در حالی که خداوند مهربان گذشته را عفو امروز را مدد و فردا رو کفایت میکند. ✨امام صادق علیه السلام: 💠ﺣﺴﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ: 1⃣ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، 2⃣ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺗﻤﻠّﻖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ 3⃣ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺷﺎﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. 📚:ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ/صص١١٣و١٢١ "ربا" حرام است؟ ✅"هشام بن حکم" از امام صادق(ع)پرسید: چرا ربا حرام است؟ امام صادق(ع)فرمودند: اگر "ربا" حلال بود، مردم کار و تجارت را رها می کردند و به یکدیگر قرض نمی دادند. بنابراین خداوند، ربا را حرام فرمود، تا مردم به تجارت و خرید و فروش روی آورند و به یکدیگر قرض دهند. 📚بحارالانوار - جلد ۱۰۳ - صفحه ۱۱۹ ✨﷽✨ ✅سه عمل که باعث طول عمر می‌شود! 🌸امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت ها مى شود: ✍طول دادن ركوع و سجده ✍زياد نشستن بر سر سفره اى كه در آن ديگران را اطعام مى كند ✍و خوش رفتارى اش با خانواده. 💞💐💞💐💞💐💞💐💞💐 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه دعای ندبه ⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: [شناخت امام زمان و آسیب های عدم شناخت] همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:۲۲تیر ماه.۷صبح دعای ندبه.ساعت۸صبح سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕ همه عزیزان سرسفره بابرکت امام زمان(عج)به صرف صبحانه میهمانند. ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar 💠پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) 💐 ۳نفر در روز قیامت از هر دری بخواهند وارد بهشت می‌شوند: 🔹 شخص خوش اخلاق👌 🔹 کسی که هم در خلوت هم در حضور مردم از خدا بترسد.👌 🔹 کسی که جر و بحث را رها کند، حتی اگر حق با او باشد !👌 📚 اصول کافی،ج۲،ص ۳۰۰ اللهم عجل الولیک الفرج جلسه گفتمان مهدویت برگزار مینماید. سخنرانی وزیارت عاشورا 🎤سخنران؛ دکترمسعودبازودار 🎤مداح؛ برادرمشتاقی ⏰زمان؛ جمعه۹۷/۴/۲۲همزمان بانماز مغرب وعشا مکان؛ شهرک شهیدرجایی،بلوارحر،حر۱۹ دهنوی۱۱مسجدامام جعفرصادق (علیه السلام) دوستان کلیه مباحث مطرح شده توسط سخنران(دکتر بازودار)بصورت ویدئوپرژکشن میباشد. ازکلیه دوستداران ومنتظران امام زمان(عج)درخواست میشودجهت هرچه باشکوه تر برگزارشدن جلسه به موقع تشریف بیاورید. باتشکر سلامتی قطب عالم امکان، وتعجیل درفرج ایشان «صلوات» ❔آیا می دانستید نام ۷۰ نفر در قرآن اصلی بوده است و در نسخه فعلی آن را تحریف و حذف کرده اند؟ 📘الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 2  صفحه : 631 تفسير نور الثقلين نویسنده : العروسي، الشيخ عبد علي    جلد : 5 صفحه : 642 مسند الإمام الرضا نویسنده : عطاردي، الشيخ عزيز الله    جلد : 1 صفحه : 385 ✍ترجمه : احمد بن محمد بن ابی نصر گفت : امام رضا مصحفى را به من داد و گفت : «در آن نگاه نكن». من آن را گشودم و سوره «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا» را خواندم. پس در آن ، اسم هفتاد مرد از قريش و اسامى پدرانشان را يافتم. سپس گفت : امام به دنبالم فرستاد و گفت : «مصحف(قرآن)را برايم بفرست». ⚡️تا اینجا مشخص شد، قرآنی که دست امام رضا بوده است، در آن نام ۷۰ نفره ذکر شده است، حال برای اینکه قضیه روشنتر شود روایت دیگری را می آوریم : 📙كتاب الغيبة نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم    جلد : 1  صفحه : 318 📘النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب نویسنده : الطبرسي النوري، حسين    جلد : 1  صفحه : 293 ✍ترجمه : اصبغ بن نباته می گوید : از امام علی بن ابی طالب شنیدم که می گفت : گوئی به عجم می نگرم که خیمه هایشان در مسجد کوفه است و مردم قرآن را همان گونه که نازل شده است می آموزند؛ عرض کردم : ای امیر مومنان مگر (اکنون قرآن) همانگونه که نازل شده نیست؟ امام علی گفت : نه، هفتاد تن از قریش با نام خودشان و نامهای پدرانشان از آن محو شده است، ابولهب نیز جا گذاشته نشده مگر به منظور سرزنش رسول خدا زیرا عموی آن حضرت است. 🔥اعضای گرامی خوب توجه بفرمایید که علی بن ابی طالب تصریح می کند که قرآن تحریف شده است و حتی اسامی ۷۰ نفر از مردان قریش را از آن حذف کرده اند و فقط نام ابولهب را در آن باقی گذاشتند(👌بنگرید به : سوره مسد) که آن هم به خاطر سرزنش پیامبر چون عموی او بوده است. 💠💠 👌جهت دیدن ادله نفی تحریف از قرآن کریم و تصریح بزرگان شیعه بر این مطلب دو نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ ❕حال پاسخ دو روایت فوق ؛ 👌روایت اول
✈️🛳🚃نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی🚃🛳✈️ ⁉️سوال: نماز خواندن در ماشین،‌ هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟ پاسخ: الف) در حال توقف: اشکال ندارد.✔️ ب) در حال حرکت: ب -1: به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است✔️؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. [1] ب -2: در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست.❌ ✍آیات عظام: سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدری ممکن باید استقرار [2] و قبله را رعایت کند. [3] --------------------- پی نوشت: [1]. نمازگزار باید با چرخش کشتی،قطار، هواپیما و مانند آن از قبله، به سمت قبله تغییر جهت دهد، ولی در حالی که دارد به سمت قبله بر می گردد، نباید ذکر بگوید. [2]. مراد از استقرار و طمأنینه در حال قرائت و اکر، استقرار عرفی است نه حقیقی؛‌ پس حرکت و لرزه اندک مضر نیست. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 880 و 881؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، اعتبار الاستقرار فی الصلاه، م 15، ص 275 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مکان المصلی، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1514؛ خامنه ای، اجوبه الاستفائات، س 388 و سایت،‌ استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 845؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 559 و الفقه للمغتربین، م 67، 68، 86 و 87؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 709. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 128. ✈️🚃⛴🛫🚤🚋🛩🚊⛵️✈ ️ ☑️سوال اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده است یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟ ــــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد . اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد. اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است ؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد ، در صورتیکه مبالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم مبالات به هم بخورد نماز باطل است . اگر شما در نظر خود بخواهید به دیدار یک شخصیت بزرگ و محترمی بروید آیا با تلفن همراه روشن می روید ؟ معمولاً آن را خاموش می کنید و مراقب هستید که سر و صدایی نباشد . انسان در حال سخن گفتن با خالق هستی است که هرچقدر شما او را بزرگ فرض کنید ، خداوند بزرگتر از آن است . هرچه قدر مقام را بالا فرض کنید در مقابل مقام بالای الهی هیچ است . لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد . گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد ازنماز آن را ببیند . اما اگر مبالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست . ولی ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول . بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شود ☑️سوال: اگر گوشی موبایل نجس شد چه باید کرد؟ ✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است. 🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد. 💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شو
د چون آفتاب از است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند . چه کسانی در زمان ظهور رجعت میکنند و بر میگردنند؟ ما چگونه میتوانیم جزء رجعت کنندگان در زمان ظهور باشیم؟ 💠بازگشت مردگان به دنیا یا رجعت، از عقاید مسلّم شیعیان، و برگرفته از آیات قرآن و روایات متواتراست.»(۱) ♨️«رجعت در لغت از کلمه رجوع به معنای برگشتن و برگرداندن به مکان، حالت و گفتار سابق است. «الرَّجْعَة» به معنای برگشتن به دنیا پس از مرگ، استعمال می‌شود. گفته می‌شود: فلانی ایمان به رجعت دارد؛ یعنی ایمان دارد که بعد از مرگ به دنیا برمی‌گردد.»(۲) 💢«و در اصطلاح، عبارت است از این‌که خداوند، همزمان با ظهور حضرت مهدی‌(عج) عدّه‌ای از بندگان صالح خودش را که در ایمان و عمل، اسوه‌ی مؤمنان بوده‌اند و هم چنین عدّه‌ای از کفّار و منافقان که در کفر و نفاق، سر سلسله‌ی کفّار و منافقان بوده‌اند، با همان ویژگی‌های روحی و جسمی خودشان به دنیا برمی‌گرداند تا این‌که هر دو گروه، در حدّ امکان نتیجه‌ی دنیایی اعمالشان را دریافت کنند.(۳) 🔶تعاریف[مربوط به رجعت  از طرف شیخ طوسی(متوفای ۴۶۰ه.ق)، (۴) ] مرحوم طبرسی (متوفای ۵۶۰ ه.ق)،(۵) علّامه ی مجلسی (متوفای ۱۱۱۱ ه.ق)، مرحوم مظفر (متوفای ۱۳۳۷ ه.ق)،(۶) مرحوم شیخ محمّد رضا طبسی(۷) و … ارائه شده است : از جمله مرحوم شیخ مفید (متوفای ۴۱۲ ه.ق) 🔸می‌فرماید: همانا خداوند گروهی از اموات را با همان صورت و چهره‌ای که داشتند به دنیا برگرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل می‌کند. این هنگام قیام و ظهور مهدی آل‌محمّد(ص) محقّق می‌شود.(۸) 🔸مرحوم سیّد مرتضی (متوفای ۴۳۶ ه.ق) می‌فرماید: بدان همانا آنچه که شیعه دوازده امامی معتقد هستند، همانا خداوند هنگام ظهور حضرت مهدی‌(عج) گروهی از شیعیان و گروهی از دشمنان آن حضرت را که قبلاً مرده‌اند بر می‌گرداند تا این‌که دوستان به ثواب نصرت آن حضرت رسیده و از دشمنان انتقام گرفته شود.»(۹) 🔷این مقاله به روایات وارده از اهل بیت (ع) در مورد رجعت مؤمنینی که به  یاری حضرت ولی عصر (عج) خواهند آمد، می پردازد. 🔹در بسیاری از روایات، ائمه‌ معصومین‌(عج) از زنده شدن گروهی از مردگان هنگام ظهور حضرت مهدی‌ (عج) سخن گفته‌اند. برخی از مردگان به اذن خداوند زنده می‌شوند و مدّتی جهت بهره جستن از حکومت امام عصر(عج) در سایه حکومت آن حضرت زندگی خواهند کرد. ❓اما آیا زنده شدن مردگان ممکن است؟ ❓آیا تاکنون مرده‌ای زنده شده است؟ ❓علّت زنده شدن آنها چیست؟ ‼️زنده شدن مردگان نه تنها عقلاً محال نیست، بلکه واقع شده است و قرآن نیز در چند آیه، به این موارد اشاره فرموده است، ازجمله می‌فرماید: 🔆«أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ وَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ»( بقره/ آیه ۲۴۳)؛ 🔅آیا نگاه نمی‌کنید به سرنوشت کسانی که از شهرهایشان خارج گردیدند، در حالی که هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنان گفت: بمیرید، سپس همه را زنده گردانید. 📚آیات ۲۶۰ و ۲۵۹ سوره بقره هم به این موضوع اشاره دارد. ♦️مرحوم طبرسی در مجمع البیان، در تفسیر آیه 🔆«وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ»( نمل/ آیه ۸۳) 🔅می‌فرماید: «بنابر روایات فراوان از ائمّه‌(ع)، خداوند هنگام ظهور و قیام حضرت مهدی‌(عج)، گروهی از شیعیان و پیروان را که از دنیا رفته‌اند، زنده می‌گرداند تا به ثواب یاری آن حضرت بشتابند و در دولتش اظهار شادمانی و سرور و خوشحالی بنمایند. 💠همچنین خداوند عدّه‌ای از دشمنان خود را زنده می‌گرداند، تا به وسیله حضرت مهدی‌(عج) از آنها انتقام گرفته شود... و هیچ عاقلی شک ندارد که این کار مقدور خداوند متعال و غیر محال است و خداوند شبیه همین را در امّت‌های گذشته انجام داده و قرآن در موارد متعددی در این باره سخن گفته است.(۱۰) 🌀در زیارت امام عصر (عج) هم، خطاب به حضرت عرض می کنیم:  «و اگر قبل از ظهورت، مرگ من فرا رسد به وسیله تو به خدای تعالی توسل می کنم که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستد و برای من، بازگشت در ظهورت و رجعت در دورانت را قرار دهد.»(۱۱) 💠از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: «هـر کـس خـدای را، چـهـل بـامـداد بـا ایـن واژه هـا و جـمـلات [دعای عهد] نیایش کند و با این دعای عهد، خـالصـانـه و صـادقانه با خدای خویش عهد بندد، از یاران قائم ما خواهد بود.پس اگر پـیش از ظهور آن گرامی از دنیا برود خداوند او را از آرامشگاهش برانگیخته و به هر واژه ای از دعـایـش ، هـزار پـاداش بـه او ارزانـی داشـتـه و هـزار لغـزش را از پـرونـده عمل او پاک خواهد ساخت.»(۱۲) 👇👇 ❇️مفضّل می‌گوید:روزی نزد حضرت صادق علیه السّلام از «قائم علیه السّلام» و کسان
ورید.(۲۱) ♦️امیر المؤمنین (ع) در خطبه‌ای فرمود: « ایشان با سگشان‌ برمی‌گردند از ایشان است مردی که به او (ملیخا) گویند و دیگری حملاها و این دو شاهد خواهند بود برای «قائم» و امر وی را تسلیم می‌شوند،پس «قائم علیه السّلام» یکی از آن‌ها را به جنگ روم می‌فرستد و او بدون فتح‌ برمی‌گردد  پس دیگری را بفرستد و او فاتحانه برمی‌گردد.»(۲۲) قائم (عج) به آن‌ها سلام می‌کند، پس خداوند آن‌ها را زنده می‌کند سپس به خوابگاهشان برمی‌گردند تا روز قیامت.(۲۳) 🔮امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه «قآئم آل محمد»قیام نماید،بیرون آورد از پشت کعبه(در روایتی از پشت کوفه و این أظهر است)بیست و هفت نفر را پانزده نفر از قوم موسی که مردم را به حق هدایت می‌کردند و به حق عدول می‌دادند و هفت نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون وصی موسی و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسی و مالک أشتر و ابودجانه.» (۲۴) ♨️در دلائل الإمامة نام عدّه‌ای از زنان آمده است که برای یاری رساندن به امام زمان‌(عج) زنده می‌شوند. ♨️مفضّل گوید: امام صادق‌(ع) فرمود: « سیزده زن همراه قائم آل محمّد(ص) خواهند آمد. عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمود: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همان‌گونه که همراه رسول خدا(ع) بودند.» عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت فرمود: «قنواة دختر رشید هجری، امّ ایمن، حبّابه والبیه، سمیّه مادر عمار یاسر، زبیده، امّ خالد احمسیه، امّ سعید حنفیه، صیانه ماشطه و امّ خالد جهنیه.»(۲۵) 🔶هم چنین اهل ولایت و معرفت و به فرموده پیامبر(ص): هرکس ایمان محض داشته باشد، او نیز باز خواهد گشت.(۲۶)       🔷در روایات، از چند پیامبر هم نام برده شده است که برای یاری حضرت (عج)رجعت خواهند کرد، آنان عبارتند از: دانیال‌(ع)  و یونس‌(ع)، الیاس پیامبر(ع).(۲۷) 👇👇 ♨️الیاس پیامبر(ع) دومین پیامبری که همراه مهدی آل محمّد(ص) خواهد بود، حضرت الیاس‌(ع) است که گفته می‌شود وی جدّ حضرت نوح است. 🔆برخی گفته‌اند: والیسع را جانشین خود در بنی اسرائیل کرده است و خدا او را به آسمان بالا برده است. همه ساله در روز عرفه، او و خضر(ع) در صحرای عرفات حضور پیدا می‌کنند و در کنار یکدیگر می‌باشند. (۲۸) ♨️از گفتگوی امام صادق‌(ع) با الیاس‌(ع)در کنار کعبه هم، معلوم می‌شود که وی از جمله پیامبرانی است که همراه مهدی‌(عج) خواهد بود، چون او در ضمن گفتگو شمشیر خود را به امام نشان داد، سپس نقاب از چهره کنار زد و اظهار داشت: من الیاس‌ هستم.(۲۹) # مصادیق استخفاف نماز 1⃣ تند خواندن نماز : در روایت آمده است که شخصی نمازش را تند می خواند پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) او را به کلاغی تشبیه کردند که تندتند به زمین نوک می زند و بعد فرمودند : اگر با این حال از دنیا برود به دین من از دنیا نرفته. 2⃣یاد نگرفتن مسائل نماز . 3⃣ترجیح دادن کارهای دیگر بر نماز . 4⃣شروع کردن کاری که می دانیم به نماز نمی رسیم. 5⃣کم توجهی در نماز . مثلا بازی کردن با انگشتان ، با دکمه های لباس، با ریش... 6⃣نماز را بدون دلیل از اول وقت به تاخیر انداختن. ❔می خواستم در مورد چله که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا دلیل ارایه بدید ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر فرمود ؛ « کسی که چهل روز اعمال خود را انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید » 📚 ج67 ص249 👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد . ❕بر این اساس گرفتن و روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش باشد ، رجحان و استحباب دارد . 🗯آنچه به عنوان چله از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد . ❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛ « و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او شب تمام شد » 🗯 142 👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید ) ختم گردیده است . 📚 ج13 ص213 🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذ