سر نزند و جز با حق نباشد زيرا اگر در معرض ارتكاب خلافي و معصيتى قرار گيرد لازم است كه بر او اعتراض شود و بخاطر عمل ناروايش مورد عداوت قرار گيرد و از او اعراض شود، پس چون رسول خدا نسبت به هيچ يك از شؤن و زمانهاى او استثنائى در فرمايش خود نياورده، ما خواهيم دانست كه على عليه السّلام در هيچ زمان و در هيچ حال فاقد عصمت و عدالت و حق خواهى نبوده، و كسى كه داراى چنين #مقامى باشد واجب است كه امام بر خلق باشد .
📚ترجمه الغدیر ج 2
#ذیل_حدیث_غدیر
🤔#پرسش
❔درادامه حديث غدیر آمده « وال من والاه وعاده من عاداه يعني هركس دوست او شود توهم دوستش باش ودشمن دشمنانش باش » خوب اگردراول حديث مقصود از مولاسرپرست است چطوردرادامه امده هرکس که دوست اوباشد بلکه باید می امد هرکس #مطیع او باشد وهمین كلمه (وال من والاه )نشان میدهدکه ان کلمه مولا درابتدای حديث هم معنی دوست میدهد چون اگرغیراز این بود باید در ادامه میگفت وال من یطیعه (دوست هرکسی باش که مطیع اوباشد) ولی امده وال من والاه دوست هرکسی باش که دوست او باشد »
💠#پاسخ💠
👌طبق نقل و تصریح علمای اهل سنت پیامبر گرامی در ذیل حدیث غدیر فرمود ؛
« اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و الخذل من #خذله »
📚مسند احمد ج 1 ص 118_ سنن نسائی ج 5 ص 132_ مستدرک حاکم ج 3 ص 118
🔸اما باید توجه داشت که تعبیر فوق #دلالت بر این نمی کند که کلمه « مولی » در حدیث غدیر به معنای دوستی به کار رفته است زیرا ؛
1⃣ اين دعا، به قرينه صدر حديث غدیر «الست اولي بكم من انفسكم» حمل بر معناي #سرپرستي می شود ، و اين چنين معنا ميشود ؛ «بار خدايا! هر كس كه ولايت حضرت علي عليه السلام را پذيرفت او را دوست بدار، و هر كس از ولايت او سرباز زد او را #دشمن دار».
2⃣اين معنا هرگز با اهتمام شديد پيامبر در ذكر آن سازگاري ندارد؛ زيرا چگونه قابل توجيه است كه ما بگوييم پيامبر آن #جماعت عظيم را در آن بيابان گرم به جهت اعلان يك مطلب جزئي و آن اين كه حضرت علي عليه السلام محبّ آنها است، جمع كرده باشد.
3⃣در برخي از روايات جمله «وال من والاه» همراه با جمله «احبّ من احبّه» آمده است، و اين #شاهد بر آن است كه جمله اول به معناي محبّت نيست، در غير اين صورت تكرار لازم ميآيد.
👌ابن كثير از طبراني قضيه رحبه را نقل كرده و در ذيل آن آمده است: آن گاه سيزده نفر از صحابه برخاسته و شهادت دادند كه رسول خدا فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللّهم وال من والاه وعاد من عاداه، واحبّ من احبّه وابغض من ابغضه، وانصر من نصره واخذل من خذله».
📚البداية والنهاية، ج ۷، ص ۳۴۷.
👌متقي هندي نيز اين #حديث را نقل كرده و در ذيل آن از هيثمي نقل ميكند كه گفته است رجال سند اين حديث همگي از افراد ثقه هستند.
📚کنزالعمال ج 13 ص 158
4⃣به فرض هم که بگوییم جمله فوق می گوید هر کس علی علیه السلام را دوست یا دشمن بدار ، این دوستی و دشمنی ، دوستی و دشمنی خداوند را در پی دارد باز هم باید توجه داشت که این جمله دعايي است كه پيامبر گرامی بعد از فارغ شدن از #خطبه، كرده است، و لذا نمي تواند قرينه بر حمل كلمه «مولي» بر معناي محبّت باشد، بلكه جمله قبل از آن كه همان «الست اولي بكم من انفسكم» است بهترين قرينه و زمينه سازي براي حمل كلمه «#مولي» بر معناي امامت و اولي به تصرف و سرپرستي است.
🔸ادامه #پاسخ 👇
🔸ادامه #پاسخ 👇
👌با این وجود باز هم جمله فوق #تفسیر روشنی دارد و صراحت در امامت و عصمت امیر مومنان علیه السلام است به بیان زیبایی که علامه امینی دارد که می فرماید ؛
« پس از آنکه پیامبر گرامی علی علیه السلام را به امامت امت منصوب نمود ، آنحضرت مطلع بود كه در ميان مردم #كسانى هستند كه بر علي عليه السّلام رشك ميبرند و نيز اشخاصي هستند كه با آن جناب كينه ميورزند و در دسته اهل نفاق افرادى هستند كه بر مبناى خونهاى جاهليّت دشمنى با او را در دلهاى خود نگاه داشته اند و بعد از آن جناب بر مبناى حرص و آز آنها كه فكر سرورى و رياست و افزايش بهره هاى مادى در مغز خود مى پرورانند حوادث ناگوارى رخ خواهد داد و جنب و جوش هائى بكار خواهد افتاد، و علي عليه السّلام هم بحكم حق خواهى و عدالت آرزوها و اطماع آنها را #اجابت نخواهد كرد و آنها را جهت بى تجربگى و بي كفايتى لايق و سزاوار مقامهائي كه چشم طمع بدان دوخته اند نخواهد دانست، ناچار آنها هم بر سر مخالفت و رزمجوئى با او رفته و اوضاع را آشفته خواهند نمود ، در نتيجه توجه به اين كيفيّات و امور، آن جناب (بعد از ابلاغ ولايت علي عليه السّلام) شروع فرمود بدعا كردن به آنها كه پيرو و دوست و ياور اويند و نفرين به آنها كه بر سر دشمنى و اعراض از اويند تا بدينوسيله امر خلافت براى او تماميّت يابد و مردم بدانند كه پيروى و دوستى علي عليه السّلام موجب بهره مندى از موالات خداى سبحان و دشمنى و اعراض از علي عليه السّلام موجب خشم و سخط پروردگار است، تا بدين وسيله بسوى #حق و اهل حق بگردايند، و چنين دعائى آنهم بلفظ عمومى نخواهد بود مگر درباره كسي كه شأن و مقامي چنين دارا باشد .
🔸از جمله مزبور استفاده مي شود كه موالات و يارى علی علیه السلام و احتراز از دشمنى و اعراض از او بر هر كس و در هر زمان و در هر حال واجب است، و اين معنى مستلزم اين است كه آن حضرت در تمام #احوال و ازمان موصوف به عصمت و مصون از معصيت باشد، و جز حق هيچگاه سخنى نگويد و جز به حق كارى از او
🔱⚜🔱⚜⚜🔱⚜🔱⚜🔱⚜
🕋ناگفته های غدیر!📚👇
1⃣زمان غدیر ☀️
2⃣مکــــان غدیــــر 🗺
3⃣جمعیت غدیــــر👥
4⃣وصف اوضاع غدیر🌴
✅در مورد تاريخ غدير تقريبا اختلافى بين منابع نيست.
تمامى منابع در اينكه اين رویداد بزرگ در هيجدهم ذی الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاده، اتفاق نظر دارند.
بسيارى از منابع اهل سنت و نيز شيعى، وقوف پيامبر(ص) را در عرفه سال دهم، روز جمعه گزارش كرده اند و بر اين اساس، روز غدير كه نُه روز پس از عرفه و هجدهم ذى الحجه است، يكشنبه خواهد بود.
در ميان مورخان، ابن كثير به اين نكته اشاره شده است.
🔹نكته ديگر اينكه اين گردهمايى عظيم به نقل از طبرسى که در اين باره مى نويسد :
《جبريل زمانى كه پنج ساعت از روز گذشته بود بر پيامبر نازل شد، وپيام ابلاغ رسالت را براى پيامبر (ص) آورد.》(۱)
🔹ابن اثير به نقل يكى از شاهدان عينى غدير، زمان اين اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش كرده است.
طى اين گزارش ابى الطفيل مى گويد :
در حجه الوداع همراه پيامبر(ص) بوديم كه هنگام ظهر دستور داد، مكانى را براى نماز مهيا كنيم و خارها را بزنيم، بعد از آن، نماز خوانديم و پيامبر اکرم(ص) بعد از نماز، دست على بن ابى طالب(ع) را گرفت و فرمود :
《مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهَذَا عَلِىٌّ(ع) مَوْلَاهُ》
هر که من مولای اویم، پس علی(علیه السلام) مولای اوست.(۲)
📚منابع:
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۲۱۴
۲)اسدالغابه ابن اثیر، ج۳، ص۱۴۳
✅ياقوت حموى در معرفى منطقه جغرافيايى غديرخم مى نويسد :
《غدير خم بين مكه و مدينه است و تا جحفه، دو مايل فاصله دارد.
وجحفه روستاى بزرگى بوده كه در مسير مدينه به مكه واقع است و فاصله آن از مكه چهار منزل است.
وخم نام چاهی است که به نقلی عبدشمس آنرا حفر کرده است.
جحفه محل ميقات اهل مصر و شام است، اگر به مدينه نروند.
فاصله جحفه تا مدينه شش منزل، و فاصله جحفه تا غدير دو مايل است.》(۱)
بر اساس مشاهده هاى اخير و بازديد از مكان غدير روشن شده است كه فاصله مكه تا جحفه با جاده كنونى حدود ۱۸۰ كيلومتر است.
بر اساس گزارشى، مسجدى در اين شهر قرار دارد كه به مسجد غدير مشهور است.
📚منبع:
۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۱۸۸
✅در بررسى اجمالى روايات مختلفى كه به نوعى، تعداد جمعيت حاضر در غدير را گزارش كرده است، متوجه می شویم که در تعداد حاضرین اختلاف می باشد، که در نقل های مختلف از منابع شیعه و سنی، ۱۳۰۰ نفر نقل شده و برخی ۵ هزار، برخی ۲۰ هزار و برخی ۴۵ هزار و برخی ۶۰ هزار و برخی ۹۰ هزار نقل کرده اند، که در نهایت به نقل از ابن جوزی تعداد ۱۲۰ هزار نفر ثبت شده است.(۱)
حاصل آنچه گفته شد، اينكه تعداد جمعيت حاضر در غدير از ۱۳۰۰ نفر تا ۱۲۰ هزار نفر گزارش شده است.
اما در اینکه تا چه حد ، این ارقام درست می باشد و آیا در آن تحریف یا اغراقی صورت گرفته است یا نه؟!! بررسی آن در محل خود حایز اهمیت است.
📚منبع:
۱)المنتظم ابن جوزی، ج۱، ص۱۴۶
✅بر اساس گزارشها، تجمع مردم، هنگام ظهر كه گرمترين زمان روز، زیر آفتاب سوزان می باشد، رخ داده است.
در روايتى از زبان يكى از حاضران در غدير، به اين صورت نقل شده است :
《ما زمانى به غدير رسيديم كه اگر تكه گوشتى را روى زمين مى انداختى، از شدت گرما پخته مى شد.》(۱)
روایتی است از امام علی(ع) که فرمود :
《و آن روز (غدير) روزى بسيار گرم بود، به حدی كه طفل از شدت گرما پير مى شد.》(۲)
و به نقل از زيد بن ارقم که نقل كرده كه هيچ روزى گرمتر از روز غدير نديده بوديم.
🔹بعد از نماز جماعت ظهر، حضرت رسول اکرم(ص) ،دستور به تجمع و فشردگی جمعیت در مقابل سکوی درست شده از کوهان شتران شد.
حضرت رسول اکرم(ص) شروع به ایراد خطبه غدیریه کردند.
همین که آن حضرت(ص) خطبه را تمام کردند، و از منبر پائین آمدند، مردم با صدای بلند با زبان و دست بیعت کردند و پیامبر(ص) می فرمود :
«هنِّئونی هنِّئونی» به من تبریک بگویید.(۳)
بعد حضرت(ص) دستور دادند تا چادری جداگانه برای أمیرالمؤمنین(ص) زدند و فرمود :
همه بروند و به آن حضرت(ع) سلام کنند و بگویند :
«السّلامُ علیکَ یَا أمیرَالمُؤمنین»
عُمَر آمد و سلام کرد و گفت :
📋«بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ! أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى كَلِّ مَؤمِنِِ وَ مُؤمِنَةِِ»
مبارک باد برتو ای فرزند ابی طالب از امروز مولای من و مولای همه مردان وزنان مومن هستید.(۴)
ابوبکر نیز در این تهنیت با عُمَر شریک بود.(۵)
بیعت سه روز طول کشید و در این سه روز نماز ظهر و عصر را با هم می خواندند.
بعد از نماز بیعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشا را نیز با هم می خواندند.
🔹بیعت زنان:
برای بیعت زنان، ظرف آبی زیر پرده ای قرار دادند، به طوری که نصف ظرف در طرفی و نصف دیگر آن در طرف دیگر پرده قرار داشت.
یک طرف أمیرالمؤمنین(ع) دست مبارک خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف دیگر زنها دست خود را می گذاشتند و ضمن تبریک می گفتند :
«السّلامُ علیکَ یَا
أمیرَالمؤمنین»
حضور حضرت صدیقه طاهره(س)زینت بخش مراسم بود.
بعد از اعلام ولایت در غدیر، جبرئیل نازل شد و این آیه را آور
د :
《الْیَوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دیناً》
امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم.(۶)
📚 منابع :
۱-۲) الارشاد شیخ مفید، ج۱، صص۱۷۵-۱۴۰
۳)الغدیر علامه امینی، ج۱، ص۲۷۴
۴)بحار الانوار مجلسی، ج۳۸، ص۳۳۴
۵) تفسیر الکبیر فخر رازی، ج۱۲، ص۴۲
۶)سوره مائده، آیه ۳۱
✅روز عيد غدير روزى است كه پيغمبر اكرم(ص) تكليف حكومت را معيّن فرمود و الگوى حكومت اسلامى را تا آخر تعيين فرمود كه حكومت اسلام نمونه اش عبارت است از يک همچون شخصيتى است كه در همه جهاتْ مهذّب، در همه جهات معجزه است.
و البته پيغمبر اكرم(ص) اين را می دانستند كه به تمام معنى كسى مثل حضرت امير(ع) نمى تواند باشد؛ لكن نمونه را كه بايد نزديک به يک همچو وضعى باشد از حكومتها، تا آخر تعيين فرمودند؛ چنانچه حضرت امير(ع) هم برنامه اش را در آن عهدنامه مالک اشتر بيان فرموده است كه؛ حكومت و آن اشخاصى كه از طرف ايشان حاكم بر بلاد بودند تكليفشان در همه جهات چه هست.
📚منبع :
صحیفه نور امام(ره)، ج۵، ص۲۸
✅جریان نفاق در غدیر خم با اقدام جدیدی از سوی پیامبر اکرم(ص) مواجه شد، و آن، اقدام ناگهانی برای معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان وصی و جانشین بود که برای آنها قابل باور نبود. دلیل بر این مطلب، سخن بعضی از اصحاب است که بعد از این جریان، خطاب به علی(ع) گفتند :
«بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ! أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى كَلِّ مَؤمِنِِ وَ مُؤمِنَةِِ»(۱)
عبارت "أصبحتَ مولایَ و..." یعنی روز کردی، در حالی که ناگهان به این مقام رسیدی؛ یعنی اصلاً چنین چیزی قرار نبود اتفاق بیفتد و ناگهان این طور شد!
در مقابل، جریان نفاق سعی کرد اولا معرفی علی(ع) توسط پیامبر(ص) را مقطعی نشان دهد؛ و ثانیا از نظر مقبولیت عامه، این معرفی را زیر سؤال ببرد.
البته اقدامات آنها مخفیانه بود، و به همین جهت، نمیشود دلیل صریحی بر بسیاری از این اقدامات در تاریخ پیدا کرد؛ بلکه از حواشی میتوان پی به آنها برد.(۲)
📚منابع :
۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۷۷
۲)برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی
✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️
✅مراسم هفتگی(جشن عیدغدیر)
✅هیات انصارالزینب سلام الله
✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
✅ساعت شروع۲۰.۳۰
✅سخنران : دکترمسعودبازودار
✅مداحان : محسن ذاکری-رسول منصوری
✅مداح مهمان:جلال کوه سرخی
✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹دهنوی۸حسینیه بیت الائمه
✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله
✔برادران وخواهران
@ansarozeinab78
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
▪️جلسه دعای ندبه
⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕
موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
سخنران :
دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه)
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
موضوع:
[شناخت امام زمان و آسیب های عدم شناخت]
همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗
زمان:۹شهریور ماه.۷صبح دعای ندبه.ساعت۸صبح سخنرانی
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
مکان :
بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء.
↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕
همه عزیزان سرسفره بابرکت امام زمان(عج)به صرف صبحانه میهمانند.
❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎
@drmasuodbazoodar
دکتر مسعود بازودار:
سوال1⃣3⃣1⃣:آیا امام علی(ع) در جایی برای اثبات خلافت خویش به واقعه غدیر خم استدلال کردهاند؟👇
پاسخ:
جریان واقعه غدیر در منابع شیعه و سنی به تواتر نقل شده است.
در همین راستا روایاتی نقل شده است که خود امام علی(ع)، نیز به این واقعه، برای اثبات امامت و ولایت خویش استناد فرمودند.
📚منابع شیعه :
1⃣حضرت علی(ع) در گفتگو با اصحاب شورا فرمود :
«شما را به خدا سوگند میدهم؛ آیا در بین شما کسی غیر از من هست که رسول خدا(ص) در روز غدیر به امرِ خداوند متعال او را به ولایت منصوب و سپس در مورد او فرموده باشد :
مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ
اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه؟
همه گفتند: نه.(۱)
2⃣حضرت علی(ع) در گفتگویی خطاب به ابوبکر فرمود :
«تو را به خداوند سوگند میدهم که بگوئی؛ آیا طبق حدیث رسول خدا(ص) در روز غدیر من مولای تو و هر مسلمانی هستم یا تو؟» گفت: بلکه شما.(۲)
3⃣در ایام خلافت عثمان بن عفان؛ امام علی(ع) را در مسجد مشاهده کردم، جمعی نشسته بودند و بحث علمی مطرح بود و از عفّت، سخن به میان آمد. سپس صحبت قریش به میان آمد و فضل آنها و سابقه قریش و هجرتش بارسول خدا(ص) و آنچه آنحضرت(ص) در مورد قریش فرموده بود.
علی(ع) در مورد انتصاب خویش به خلافت به امر الهی توسط پیامبر خدا(ص) فرمود:
«شما را به خدا سوگند میدهم که بگوئید؛ آیا رسول خدا مرا در غدیر خم برای خلافت نصب نفرمود، و این خطبه را نخواند و نفرمود که ای مردم! خداوند متعال مرا به رسالتی مبعوث فرموده که سینهام تنگ شده و گمان میکنم که مردم مرا تکذیب کنند. پس خداوند مطلبی فرموده که باید ابلاغ کنم یا اینکه مرا عذاب میکند.
بعد فرمود: ای مردم! آیا میدانید که خداوند متعال مولای من است و من مولای مؤمنان هستم و من از خود مردم به ایشان سزاوارترم؟
همه گفتند: آری یا رسول الله.
سپس فرمود: یا علی! بایست، پس من ایستادم. سپس فرمود:
من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه!
سلمان بلند شد و عرض کرد:
یا رسول الله! ولایت علی(ع) چگونه ولایتی است؟
پیامبر(ص) فرمود: ولایتی همانند ولایت من، پس خداوند متعال این آیه را نازل فرمود:
《الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا》(۳)
پس رسول خدا(ص) فرمود:
الله اکبر بر اتمام نبوّت من و اتمام دین خدا به ولایت علی(ع) بعد از من! سپس ابوبکر و عمر برخاستند و گفتند: یا رسول الله(ص) آیا این آیات اختصاص به علی دارد. رسول خدا(ص) فرمود: بله به علی و اوصیاء من تا روز قیامت اختصاص دارد. آن دو نفر گفتند: یا رسول الله(ص) آن اوصیاء را بیان فرما. پیامبر(ص) فرمود:
《علی، برادرم و وزیرم و وارث و وصی و جانشین من در امتم و ولی و سرپرست هر مؤمنی بعد از من میباشد. سپس فرزندش حسن سپس حسین، سپس ۹ نفر از فرزندان حسین، یکی بعد از دیگری! قرآن با ایشان است و ایشان با قرآن هستند. هیچکدام از دیگری جدا نمیشوند تا اینکه بر حوض بر من وارد شوند.》
همه حاضران گفتند: به خدا که ما شنیدیم و به آنچه تو گفتی شهادت میدهیم و آن روز نیز شاهد بودیم.(۴)
ادامه مطالب :👇
👈📚منابع اهل سنت :
4⃣احمد بن حنبل در مسند :
حضرت على(ع) مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود: «سوگند میدهم، هر مرد مسلمانى که غدیر خُم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا(ص) شنیده است، از جا برخیزد».
سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند - ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى شهادت دادند - و اعلام کردند آن هنگام که رسول خدا(ص) دست على(ع) را به دست مبارک خود گرفت، خطاب به مردم فرمود:
«آیا میدانید که من شایستهتر به مؤمنان از خود آنها میباشم؟» همگى فرمایش رسول خدا(ص) را تصدیق کردند. رسول خدا فرمود:
«هر کس من مولای او هستم، این [علی] مولای او است!
پروردگارا! دوست على را دوست بدار، و دشمن على را دشمن بدار».
ابو طفیل گفت: از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى میکردم، و در بازگشت از اجتماع مردم، به دیدار «زید بن ارقم» رفتم و به او گفتم: از على چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم! «زید» گفت: آنچه را که شنیدى انکار مکن! به دلیل آنکه، آنچه را که استماع کردهاى من خود از رسول خدا(ص) شنیدهام.(۵)
5⃣ابوبکر بزار نقل کرده است که؛ هر سه به اتفاق هم گفتند که شنیدیم حضرت على(ع) سوگند میداد که؛ «هر کسى از شما از پیغمبر اکرم(ص) در روز غدیر خم آنچه را درباره من فرموده، شنیده است، شهادت خود را اعلام نماید». سیزده تن از حاضران از جای خود برخاستند و گواهى خود را اعلام داشتند که از آنحضرت شنیدیم، فرمود:
«آیا من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آنها نیستم؟» مردم فرموده آنحضرت را تصدیق کردند..».(۶)
6⃣در سیره حلبیه نقل شده که علی(ع) به همین حدیث احتجاج فرمود که: «هر کس [این جمله رسو
ل خدا را: «من کنت مو
لاه...»] شنیده، بلند شود و شهادت دهد که پیامبر(ص) در روز غدیر این حقایق را گفته است. به نقلی، ۱۷ و به نقلی ۳۰ نفر از اصحاب بلند شدند و گواهی دادند.(۷)
📚منابع:
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۶
۲)الخصال شیخ صدوق، ج۲، ص۵۵۰
۳)سوره مائده، آیه۳
۴)کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۷۵۸
۵)مسند احمد بن حنبل، ج۳۲، ص۵۵
۶)مسند البزار العتکی، ج۳، ص۳۵
۷)سیره حلبیه حلبی، ج۳، ص۳۸۴
✅حضرت زهرا(سلام الله علیها) پیشتر در مجلسی که زنان مهاجر و انصار به عیادت ایشان آمده بودند، با قاطعیت و از باب اتمام حجّت به آنان فرمودند :
《ثُمَّ طِيبُوا بَعْدَ ذَلِكَ عَنْ أَنْفُسِكُمْ لِفِتْنَتِهَا، ثُمَّ اطْمَئَنُّوا لِلْفِتْنَةِ جَأشاً، وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ صَارِمٍ وَ هَرْجٍ دَائِمٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِينَ، يَدَعُ فَيْئَكُمْ زَهِيداً، وَ جَمْعَكُمْ حَصِيداً، فَيَا حَسْرَةً لَهُمْ وَ قَدْ عُمِّيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ (أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ؟!!)》
♦️(اكنون كه به مراد خود رسيديد) از دنياى خود خوش باشيد، و قلبتان مطمئن و آماده ى فتنه هايى باشید كه خواهد آمد، و بشارت باد شما را به شمشيرهاى برنده، و قدرت متجاوزانى كه حداكثر ظلم و تعدى را روا مى دارند، و هرج و مرج فراگير و استبداد ستمگران، كه مقدار كمى از بيت المال را باقى مى گذارند، به گونه اى كه هيچ كس در آن رغبت نمى كند. و جمعيت (كشته ى) شما را درو مى كنند، پس حسرت و اندوه بر شما! به كدامين سو هستيد؟
(راه حق و رحمت خدا) بر شما گم شده است، «آيا ما شما را بر رحمت خدا (و صراط مستقيم)، وادار كنيم؟!
با آنكه شما كراهت داريد.(۱)
🔹حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در ادامه به آنان فرمود :
《فَلَا عُذرَ بَعدَ تَعذِيرِكُم، وَ لَا امرَ بَعدَ تَقصِيرِكُم!》
♦️بعد از عذرخواهى هاى غير صادقانه ى شما ديگر عذرى باقى نمانده است، و بعد از اين تقصير (و گناه) شما، امرى كارساز نيست.(۲)
📚منابع :
۱)الأمالی شیخ طوسی، ص۳۷۶
۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۹
✅هارون ابن مسلم حدیثی را از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود :
📋《أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ:
یَوْمَ لُعِنَ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ(ص) وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ》
🔺همانا ابليس آن دشمن خدا، در تمام حيات خود چهار ناله جانکاهی کرد :
🔹روزی که ملعون و مطرود خدا شد.
🔹روزی که به زمين فرود آمد.
🔹روزی که نبي اکرم(ص) به رسالت مبعوث گرديد.
🔹روز عيد غدير(روزي که مولا اميرالمؤمنين(ع) به خلافت منصوب گرديد.)
📚منابع :
۱)قرب الاسناد حمیری، ص۹، ح۳۰
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۶۳، ص۲۴۱
✅بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین پیامبر(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که؛
ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد!
امام على(ع) فرمود :
اى سلمان! هیچ مى دانى نخستین کسى که بر منبر پیامبر(ص) با او بیعت کرد چه کسى بود؟
عرض کردم : نمى دانم، جز اینکه دیدم که در زیر سایه بان بنى ساعده هنگام مجادله انصار، نخستین کسى که با او بیعت کرد بشیر بن سعد و ابو عبیدة بن جرّاح بود و سپس عمر و بعد از او سالم! امام(ع) فرمود :
من درباره اینها از تو نپرسیدم، (پرسیدم که آیا) مى دانى نخستین کسى که هنگام نشستن ابوبکر بر منبر پیامبر(ص) با او بیعت کرد چه کسی بود؟
عرض کردم : نه؛ ولى پیرى کهنسال را دیدم که بر عصاى خویش تکیه زده بود و میان دو دیده اش اثر سجده زیادى بود، و او نخستین کسى بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که مى گریست و مى گفت:
ستایش خدایى را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن.
ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت.
امیرمؤمنان(ع) فرمود :
دانستى او چه کسی بود؟
گفتم: نه؛ ولى از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویى از مرگ پیامبر(ص) خوشحالى مى کرد.
امام(ع) فرمود: او ابلیس(لعنه الله) بود.
📚منابع:
۱)کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۸۲۳
۲)اصول کافی کلینی، ج۸، ص۱۸۲
پاسخ :
🔹در منابع شیعه چیزی با این مضمون نداریم که، پیامبر اکرم(ص) و یا ائمه اطهار(ع) و یا علمای دین فرموده باشند که عید غدیر خم، عید سادات است.
اما در همه آن منابع نظیر اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامین، کفعمی، مصباح کفعمی، زادالمعاد علامه مجلسی و مانند آن، این تعبیرات درباره روز غدیر خم، آمده است که عید غدیر؛
🔺عید اهل بیت محمد(ص)
🔺(عید الله الاکبر)
🔺(عید الاکبر)
🔺(عید آل محمد(ص) است.
اما تعبیر عید السادات در جایی دیده نشده است.
🔹از مرحوم صدوق نقل شده که:
امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) روایت نموده که فرمود:
غدیر خم بهترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند مرا
مأمور ساخت تا برادرم
علی(ع) را به جانشینی خود منصوب کنم.(۱)
از این گونه روایات که در منابع یاد شده نیز آمده به آسانی معلوم میشود که عید غدیر برای همه امت پیامبر(ص) بخصوص شیعیان اهل بیت(ع) است و مخصوص سادات بزرگوار نیست. و قاعدتاً نیز چنین باید باشد چون روز عید غدیر روز ولایت است و روز ولایت برای همه شیعیان عید است و همه باید در آن روز جشن و عید داشته باشند. و آن روز را به همدیگر تبریک بگویند لذا در روایات آمده که مؤمنین روز عید غدیر باید به همدیگر بگویند :
《الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ(عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ)》(۲)
پس این روز عید همه امت اسلامی و همه شیعیان است و مخصوص عده خاص نخواهد بود.
🔹شاید به همین دلیل که در روایات درباره این که عید غدیر مخصوص عید سادات است چیزی نیامده، در میان شیعیان سایر کشورها غیر از کشور ولایت(ایران شیعی) نیز چنین چیزی در میان شیعیان و سادات وجود ندارد.
🔹گرچه این روز بزرگ اختصاص به سادات ندارد.
اما به نظر میرسد اینکه شیعیان ایرانی در عید غدیر از سادات محترم تجلیل میکند و به منازل آنان سر میزنند و از آنها عیدی میگیرند و احیاناً به فقرای سادات تحت عنوان عیدی کمکهایی میکنند، سنت حسنه و به طور یقین مثبت است و نکتهای منفی هرگز در آن وجود ندارد.
چون در برخی روایات احترام و دل جویی و کمک و صله دادن به سادات بخصوص سادات فقیر و نیازمند سفارش شده است.
اما در کل روز عید غدیر اختصاصی به روز سادات ندارد و چه خوب میشد که روز اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) با حضرت امیرالمومنین(ع) به روز سادات شهرت می یافت.
📚منابع :
۱)فروغ هدایت علامه بهبهانی، ص۳۷۷
۲)مفاتیحالجنان محدث قمی، اعمال روز عید غدیر
✅حضرت پیامبر اکرم(ص) روزی در جمع صحابه که در بین آنها سلمان، ابوذر، مقداد و ابوایوب انصاری بودند بر جانشینی امام علی(ع) تصریح کرد و در پایان سخنش فرمود :
«به خداوند شکایت امتم را می کنم که حق برادرم علی(ع) را انکار خواهند کرد و علیه او از روی بغض و کینه همدست خواهند شد و به او و فرزندانش ستم خواهند کرد و حقشان را خواهند گرفت.»
اصحاب گفتند:
ای رسول خدا، آنچه فرمودید، بهراستی رخ خواهد داد؟
پیامبر فرمود :
«آری. علی را به خشم می آورند و دلش را از غصه پر می کنند، ولی او صبر پیشه می کند و عاقبت نیز کشته خواهد شد.»(۱)
🔹و امام علی(ع) خود می فرماید:
《قريش، تمام كينه هایی را كه با پيامبر خدا(ص) در دل داشتند، با من آشكار كردند و پس از من نيز آن را، درباره فرزندانم، آشكار خواهند كرد.》(۲)
🔹روزی امام علی(ع) نزد پیامبراکرم(ص) بود در حالی که حضرت(ص) می گریست.
امام علی(ع) از رسول خدا(ص) پرسید :
ای رسول خدا(ص) چه چیز شما را به گریه انداخت؟
حضرت(ص) فرمود :
از کینه هایی که در سینه های مردمان است و آنها را آشکار نمی کنند تا من از دنیا بروم.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۶، ص۲۶۴، ح۸۵
۲)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۲۸
۳)وقعه الجمل ابن شدقم، ص۱۸
✅وقتی امام علی(ع) بعد از نیمه شب بیست و یکم از دنیا میرود، فوراً همان شبانه، فرزندان امام(ع) (امام حسن(ع)،حسین(ع)، محمد بن حنیفه، ابوالفضل االعباس و..) و عدهای از شیعیان خاص که شاید از شش یا هفت نفر تجاوز نمیکردند، محرمانه ایشان را غسل دادند و کفن کردند و در منطقه بی سکنای نجف دفن کردند.
قبر مطهر امام علی(ع) بیش از یک قرن مخفی بود، که در زمان امام باقر(ع) کم کم آثار قبر ایشان برای شیعیان آشکار شد.
علت این امر وصیت خود حضرت به امام حسن مجتبی(ع) بود که فرمود :
مرا شبانه و بدون خبر کردن مسلمانان در منطقه بی سکنای نجف دفن کن و از قبرم کسی را با خبر مساز که اگر خوارج پی ببرند به خاطر بغض و کینه ای که نسبت به من دارند قصد نبش قبرم را خواهند داشت و جسدم را آتش خواهند زد.
یعنی تا آن زمان، غیر از ائمه هدی(ع) و برخی صحابه، کسی از قبر ایشان مطلع نبود. وتا زمان امام باقر(ع) خطر جسارت به قبر مطهر ایشان، توسط خوارج احساس می شد.
📚منبع:
دانشنامه امام علی(ع) رشّاد، ج۹، ص۴۷
✅آنگاه که امام حسین(ع) تمام یاران خود را از دست داد و برای جنگ آهنگ دشمن نمود برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود :
📋《یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟
اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟
اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟
اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟》
♦️واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟
آیا سنّتى را تغییر داده ام؟
یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟
یا جرمى مرتکب شده ام؟
و یا حقّى را ترک کرده ام؟!
اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام(ع) گفتند :
《اِنّا نَقْتُلُکَ بُغْضاً لاَِبِیکَ》
🔺ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم.(۱)
📚منبع :
۱)ينابيع المودّة قُن