هدایت شده از موسسه فرهنگی ولاء منتظر
📌 فهرست 22 سایت تاریخی جبهه انقلاب در زمينه تاريخ معاصر، با لحاظ رتبه هر سایت در الکسا
#اختصاصی
1. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
http://www.irdc.ir/ 7519
2. تاریخ شفاهی ایران
http://oral-history.ir 34277
3. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
https://psri.ir/ 45249
4. بنیاد شهید انقلاب اسلامی
http://www.isaar.ir/ 1746
5. تاریخ نامه انقلاب
http://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir
45772
6. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
https://iranhdm.ir/ 48307
7. مرکز بررسی اسناد تاریخی
https://historydocuments.ir/ 48392
8. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
https://historylib.com/ 51771
9. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
https://historylib.com/
51771
10. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
http://www.defamoghaddas.ir/Index.jsp
70798
11. بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
http://iranemoaser.ir/
https://bonyadtarikhbook.ir/
87224
12. راز قطعنامه
http://razeghatname.ir/
13. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
http://irhistory.ir/
14. جریان شناسی تاریخ معاصر ایران
http://tarikhmoaser.ir/
15. فرهیختگان تمدن شیعی
http://nbo.ir/
16. 22بهمن(انقلاب اسلامی)
http://22bahman.ir/ 59620
17. موسی نجفی
https://mousanajafi.ir/
18. ماهنامه دوران
http://dowran.ir/show.php
19. سایت تخصصی تاریخ اسلام
http://tarikhislam.com/
20. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
http://www.iichs.ir/ 9320
21. پایگاه جامعه تاریخ (تاریخ اسلام)
https://tarikh.inoor.ir/ 1339
22. سایت تخصصی تاریخ اسلام
http://tarikhislam.com/
🖊این لیست را به تاریخدوستان برسانید.
🆔 @darseenghelab
🌐 https://b2n.ir/u92828
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سخنرانی دکتر نجفی در مراسم معارفه ریاست پژوهشگاه علوم انسانی - دی ماه ۱۴۰۰
🔴ویژگی افتتاح تالار تمدن و تصاویر مشاهیر تاریخ تمدن اسلامی
🔷تمدن اسلامی جمع همه علوم است لذا تصاویر تالار نمادهایی است از : فقها و فلاسفه و شعرا و دانشمندان علوم تجربی و مورخین و سیاستمداران
🔶سه دوره تمدن اسلامی و ویژگی تمدن سازی نوین اسلامی
🔷بازطراحی پژوهشگاه طراز تمدن نوین اسلامی
🔶نظریه پیوستگی نسبت به گذشته و حال و آینده در انقلاب اسلامی ایران
🔷نسبت انقلاب اسلامی با ایران و تشابه آن با انقلاب فرانسه نسبت به ملت فرانسه
🔶صورت مسئله مهم مراکز پژوهشی در دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
سلامت باشید ، اخیرا موضوع روابط ایران و روسیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، بطوری که جریان اپوزیسیون و جریانات غربگرای داخلی برای بی اعتبار کردن سیاست استکبار ستیزی و نه شرقی و نه غربی و آمریکاستیزی جمهوری اسلامی تمرکز بسیاری برای ایجاد آلترناتیو و نقض آن کرده اند که در روس ستیزی در درجه اول و چین ستیزی در درجه دوم جلوگر شده است .
البته روسیه ستیزی باتوجه به سابقه تاریخی که دارد و روابط گسترده نظامی ایران با روسیه در سوریه بیشتر موفقیت داشته است ، که البته اصلا شاهد انگلیس ستیزی و یا عثمانی ستیزی نیستیم در این بین که می تواند که زمینه فکری که پهلوی با توجه به دشمنی با اتحاد جمهاهیر شوروی و حکومت قاجار تحت الحمایه روسیه تزاری داشته بر می گردد .
حال که جمهوری اسلامی ایران در پی اتحاد و روتبط استراتژیک با روسیه هست ، سوالی که پیش می آید با توجه به سابقه تاریخی روسیه چگونه این اتحاد باید برای مردم قابل قبول جلوه کند ؟
و یا در تهاجم اخیر روسیه به اوکراین با توجه به تاریخ و تمدن ایران و الگوی اسلام انقلاب ایران و سیاست استکبار ستیزی چگونه باید با این تهجام برخورد کرد ؟ و بطور کلی اقدام به قیاس سیاست های جبهه مقاومت اسلامی در برابر جبهه دشمنان مقاومت اسلامی می کنند و سعی در توجیهه آن با گزاره های اخلاقی "مانند آنچه برای خود می پسندی برای دیگری بپسند" دارند، سوال مهم رابطه امنیت ملی و منافع ملی و آرمانهای انقلاب اسلامی و اخلاق اسلامی و انسانی با هم دیگر هست، که شاهد هستیم با آرمانهای انقلابی و اخلاقی منافع و امنیت ملی را نفی می کنند و بلعکس با منافع و امنیت ملی آرمانهای انقلابی و اخلاقی را !
یک سوال مهم هم براساس تاریخ و آرمانهای انقلاب اتحاد ایران با تمدن ایرانی اسلامی با روسیه بعنوان دشمنی سابق با تمدن اسلاو_ارتدوکس رومی آیا اتحادی آینده دار هست ؟ عده ای سعی در خطرناک جلوه دادن روسیه برای ایران دارند .
و رابطه اتحاد ایران براساس الگوی انقلاب اسلامی با کشورهای دیگر و اقدامات آنها مانند تهاجمی که اعتقاد دارند برای دفاع از امنیت ملیشان هست چگونه باشد ؟
و در سیاست های امنیتی ایران اقدام دفاع پیش دستانه بر اساس الگوی آرمانهای انقلابی و تاریخی اسلامی و ایرانی و اخلاقی چه جایگاهی باید داشته باشد ؟
خیلی ممنون در پناه خدا باشید
🔵جواب
🔴نجفی:
با تشکر از پرسش خوب شما که البته امروز در سطح وسیعی از جامعه مطرح است ۰ البته مقداری از این پرسش طبیعی و واقعا برای توده های مردم جای سوال دارد و مقداری قابل توجهی از آن توسط شبکه های مجازی به افکار عمومی تزریق گردیده است ۰ برای بخش های مختلف پرسش،شما چند زاویه نگرش و مطلب به نظرم مفید می آید :
🔶اول : تفکیک راهبرد عالی یا همان "استراتژی" از "تاکتیک" ؛ در اغلب صفحات رسانه ای در مورد موضع گیری ایران برای حمله روسیه به اوکراین ، مسئله تاکتیک را در سطح یک استراتژی دراز مدتی که سیاست نه شرقی و نه غربی کشور را زیر سوال می برد توسعه داده اند ؛ در حالی که اتخاذ یک سیاست در یک مقطع خاص در راستای منافع ملی به معنای تکرار جبری آن سیاست در ازمنه و یا شرایط دیگر نیست ۰
🔷دوم : شباهت روسیه فعلی به روسیه تزاری ، همانقدر مضحک است که کسی بخواهد ایران بعد از انقلاب اسلامی را به ایران شاهنشاهی شبیه جلوه دهد ! و یا عراق فعلی را با تجاوز صدام شبیه سازی نماید ۰
🔶سوم : هر چند حافظه تاریخی داشتن کار بسیار درستی است ، ولی احساسی برخورد کردن و یا تطبیق های ناروا با این حافظه تاریخی ، خودش مسئله مراجعه تخصصی و کارشناسی به تاریخ و سیاست و نظریه پردازی را ضروری می نماید ۰
🔷چهارم : اگر حمله روسها به تبریز در روز عاشورا و یا تجاوز آنها در ایران قجری منجر به گلستان و ترکمانچای بتواند مبنای رفتار و نفرت امروز ما از این کشور باشد ، پس به مردم هند بابت کشتار چند ده هزاری نفری سپاه نادرشاه در دهلی و همچنین جنایات وحشتناک لشکر آقا محمد خان قاجار در حمله به تفلیس و هتک حرمت زنان و پسران انجا چه جوابی می توان داد ؟! این اعمال هر چند در حافظه تاریخی این دو ملت علیه ایران تاریخی هست ولی مبنای رفتار عقلایی آنان در تامین منافع ملی شان برای امروز نسبت به ایران سیاسی نیست ۰
در حقیقت همیشه ایران تاریخی منطبق بر ایران سیاسی نیست ۰
البته روسیه فعلی هر چند با روس تزاری و روس کمونیستی یکی نیست ولی باید مواظب بود این تحلیل ما را به این طرف بام پرتاب نکند چرا که روس پوتین هم دوست قابل اعتمادی نیست و اگر فرصت پیدا کند و منافعش ایجاب کند از پشت خنجر می زند لذا احتیاط شرط عقل است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔶پنجم : در مورد خطر وابستگی به روسیه و شبیه سازی آن به وابستگی رژیم پهلوی به امریکا ، می توان گفت امریکا و غرب در مجموع فقط یک کشور و یا اردوگاه سیاسی نبوده و نیست بلکه مجموعه ای از تمدن و تفکر و جهان بینی و حتی اتوپیاهای کاذبی است که دهها سال است برای مفهوم سعادت و خوشبختی برای سایر ملل زیبا سازی و زمینه سازی شده است ۰ این مورد درباره جایگاه روسیه و حتی چین ابدا قابل تطبیق نیست ، هیچ کسی در ایران و سایر نقاط جهان حاضر نیست از زندگی و خانه و کاشانه خودش دست بردارد و به روسیه و چین برود؛ چرا که تصویر برتری فرهنگی و الگو گیری و وابستگی فکری به روسیه و اردوگاه شرق منتفی است ؛ علت این امر هم معلوم است چون که روسیه و چین و جهان کمونیسم سابق هنوز نتوانسته اند خودشان را از وضعیت قبلی کاملا جدا نموده و به وضعیت با ثبات فرهنگی جدیدی منتقل نمایند؛ لذا خطر استعمار و سلطه فرهنگی و نظری این دو کشور برای ایران حرفی پوچ و بی معناست و "برتری فرهنگی و تمدنی " ایران در بسیاری از زمینه ها خطر هرگونه وابستگی را از بین می برد ۰
🔷ششم : استاد شهید مرتضی مطهری معتقد است که بالاترین درجه سلطه ، خطر وابستگی فرهنگی است ؛ بعد از ان وابستگی سیاسی و سپس وابستگی اقتصادی قرار می گیرد ۰ در مورد قضیه ایران هیچکدام از این صور به صورت ملموس و گسترده قابل رویت نیست ؛ نه زبان و فرهنگ روسی و یا فرهنگ چینی و نه مدارس و کتب آنها برای ایرانیان جاذبه ای نداشته و نخواهد داشت ؛ حتی تا مدتها اجناس و کالاهای چینی از نظر مردم به محصولاتی گفته می شد که در رده سوم و به اصطلاح بنجل بایستی دیده شود ( البته نه همه آنها ) ۰
🔶هفتم : شکی نیست که منافع ملی یک کشور اسلامی شیعی با یک انقلاب اسلامی عظیم ، مهمترین مقصود و نظر زمامداران کشور ایران باید باشد و نظر به سایر کشورها با توجه به حفظ و ثبات این "قلب تپنده" ( یعنی کشور ایران) بایستی صورت پذیرد و این شاخص مهم و معیار و قطب نما غیر قابل تغییر و یا معامله است ؛ اما در کنار این اصل ثابت و مهم استفاده از فرصت ها و مات نشدن در صحنه سیاست جهانی ، نگاه عقلانی دیگری است که در کنار اصل قبلی قابل توجه است ؛ نفوذ ایران در یمن و فلسطین و بحرین و ۰۰۰ به ما قدرت بین المللی بالایی در جهت مرکزیت ایران می دهد و یا ارتباط با کره و چین و روسیه قدرت مانور ما را در خروج از انحصار ارتباط با غرب تسریع می کند ؛ لذا هر دو مورد برای قدرت یافتن ایران عزیز مثل دو بال برای پرواز است و هیچکدام از اینها نافی دیگری نبوده و نیست ۰ اسنفاده نکردن از هر یک از این مواهب و فرصتها از عقل و خرد و مصلحت به دور است ۰
🔷هشتم : در مورد عمل به اصول انسانی می توان گفت البته که صلح و دوستی بهتر از جنگ و دشمنی و تخریب است و حق حاکمیت ملتها امری مهم و خط قرمز سیاست خارجی بایستی تلقی گردد ، ولی مگر ایران مشوق و عامل و یا شریک روسها در حمله به اوکراین بوده است ؟! یک واقعه مهم در دور از مرزهای ما اتفاق افتاده است و ما نیز نفیا و اثباتا در هیچ کجای آن دخیل و شریک نبوده ایم و مورد نزاع هم ربطی به عقاید و اصول ملی و مذهبی ما ندارد ؛ قرار هم نبوده و نیست که ما کاسه داغ تر از آش شویم ولی بی طرفی فعال بودن و استفاده از شرایط پیش آمده به نفع منافع ملی کشور بدون شک امری ممدوح و قابل قبول است ۰
🔶نهم : گاهی نزاع بین دول و کشورها نزاع حق و باطل است و گاهی نزاع بر سر منافع و قدرت است۰ در نزاع عربستان و یمن و یا اسرائیل و فلسطین تا حدود زیادی مسئله از نزاع روس و اوکراین در ماهیت جدا هستند ۰ ما هیچگاه از مردم صبور و نجیب یمن متحمل صدمه و یا خیانتی نشده ایم و این در حالی است که شیعه زیدی با شیعه اثنی عشری مشترکات بسیاری دارند ۰ این در حالی است که این صورت مسئله درباره اوکراین وجود ندارد و تازه یک قلمش،سم پاشی های این کشور و ادعاهای زیادش در مسئله سقوط هواپیمای اوکراینی بود که ایران را متحمل خسارات زیادی نمود۰
🔷دهم : همه آنچه که گفتیم دلیل بر این نیست که هر چه پیشآمد کرده تابع النعل بالنعل مصون از نقد و خطاست ۰ بدون شک کمتر کسی می تواند به قدرت های خارجی حالا هر که میخواهد باشد ، اعتماد کند آنچه به نظر می رسد جای تامل و نظریه پردازی کلان دارد این است که استراتژی بین المللی انقلاب عظیم اسلامی با محوریت ایران عزیز بایستی باز یابی و بررسی تخصصی شود و این کار فقط در سطح دیپلماتیک نباید صورت پذیرد ، بلکه با توجه به ذخایر و منابع تاریخی و سیاسی و فرهنگی و عقیدتی و تجارب ارزشمند خدمت و خیانت کشورها و قدرتها می تواند در جمعی متشکل از نخبگان صاحب نظر بررسی و ارزیابی گردد ؛ نتیجه این کار مهم هر چه باشد قدر مسلم از فضاهای احساسی و رسانه ای و مقطعی متمایز است۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
24.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس هفتم : دو محور مهم در تحلیل وقایع پنج قرن اخیر تاریخ تحولات ایران ۰
🔷منظور از معاصریت چیست ؟
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم سلامت باشید ، اخیرا موضوع روابط ایران و روسیه بسیار مورد
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام و احترام. و سپاس از مطالب ارزشمندی که در گروه بارگذاری میکنید.
دوست داشتم نظر خود را در خصوص بحران این روزها، اوکراین با استاد عزیز و محترم، جناب آقای نجفی در میان بگذارم. شخصاً از دولت توقع دارم گامهای جدی و هوشمندانهای برای اتمام این غائله بردارد. به نظرم نگرانیهای روسیه کاملاً قابل درک است. ولی معلوم نیست که آقای پوتین بتواند کار خود را با همان قوت و انسجامی که شروع کرده به پایان ببرد. بدیهی است رقم خوردن چنین پایانی نه فقط برای روسیه که برای ما نیز بسیار ناخوشایند و بد خواهد بود. فکرش را بکنید در بلندمدت صدای چنددستگی در روسیه بلند شود ... چه ماهیگیری بکنند دشمنان مشترک ما! من شخصاً ترجیح میدهم با روسیه یکپارچه سر و کار داشته باشم تا کشوری که به سوی چنددستگی و تجزیه گام برمیدارد. به نظرم طولانی شدن جنگ میتواند به عنصر مهم و تعیینکننده "احساسات مردمی" (متاثر از فریبهای رسانهای) فرصت نقشآفرینی جدی در جهت عکس بدهد و همین باعث شود زوال فزایندهی آمریکا به تاخیر افتد.
در پایان از حوصله شما برای خواندن این پیام تشکر میکنم و مثل همیشه خوشحال میشویم نظرات استاد را درباره شرایط فعلی منطقه بشنویم. آرزوی سلامتی و موفقیت بدرقه راه شما.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم، روز شما بخیر
ببخشید بنده راجع به« کتب »پیشنهادی،« سیر مطالعاتی » و « رهنمود »های آقای نجفی در باب تاریخ اسلام سوال داشتم، فرموده بودند در پست ها و پرسش پاسخ های قبلی هست، بنده هرچه گشتم پیدا نکردم، چند پاسخ شفاهی هم بود که چون زمانش گذشته، دیگه تو ایتا باز نمیکنه.
امکانش هست بنده رو در این زمینه راهنمایی بفرمایید؟
🔴جواب :
🔵نجفی:
🔶با سلام مطالب مرتبط با تاریخ اسلام و اندیشه سیاسی در صدر اسلام در کانال موجود است و در یک سیر اجمالی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید ؛ با وصف این در این حوزه فکری و تاریخی اگر مایل هستید مطالعه داشته باشید، دو کتاب از مقام معظم رهبری به نام های کتاب "انسان ۲۵۰ ساله " و کتاب " همرزمان حسین علیه السلام "👆👆 را که به صورت فکری و تحلیلی است معرفی می نمایم ۰ هم چنین برای اطلاع از تاریخ نقلی و فکری قرن اول کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه👆 نوشته آقای رسول جعفریان حاوی مطالب مستند و خوبی می باشد ۰
🔷موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد:
📚 فایل کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت»
دیدگاههای آیتالله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر
✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔷 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️02532113627
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅دکتر موسی نجفی:
🔵کسانی که نظام اسلامی را در حمله به اوکراین متهم به شرق گرایی و روسیه ستایی می نمایند ، اگر مبانی سیاسی عمیقی ندارند می توانند بینش تاریخی خود را با مطالعه حمله هلاکو خان مغول به بغداد تقویت نمایند ۰
🔴در حمله مغولان به بغداد یک طرف ماجرا ، خان فاتح و خونخوار مغول بود و در طرف دیگر خلیفه مفلوک و ضعیف سلسله عباسی ، در این موقعیت متفکر برجسته شیعی خواجه نصیرالدین طوسی از فرصت پیش آمده استفاده نموده و نه تنها ایران را از نیروی ویرانگر مغولی تا حدودی زیادی حفظ نمود ، بلکه با تاسیس رصد خانه مراغه و سیاست بی طرفی فعال به جای نوحه سرای برای خلیفه بخت برگشته و سرنگون شده بغداد ، عزت و استقلال و احیای هویت شیعی ایران را مد نظر و همت خود قرار داد ؛ سیاستی که بعدها در اعقاب شیخ صفی الدین اردبیلی منجر به تاسیس سلسله صفویه گردید۰
🔵صرف نظر از برخی مغرضین ، هیچ مورخ ایرانی منصف و دانش دوستی نیست که در طول این هشت قرن از سیاست و درایت این خواجه سیاستمدار و با تدبیر تمجید نکرده باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
✅۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۰۳
موسی نجفی در گفتگو با مهر تشریح کرد؛
چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
🔴رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می گوید خیلی از مسئولین ما فن سالار هستند و در فن سالاری آنچنان که باید ایده ها، مسائل فرهنگی و علوم انسانی دیده نمی شود.
🔵خبرگزاری مهر_گروه فرهنگ و اندیشه_سارا فرجی: وقتی در بخش جستجوی گوگل واژه پژوهشگاه را تایپ میکنی پس از واژه پژوهشگاه دهها پژوهشگاه با عناوین مختلف میبینیم که عناوین خیلی از آنها هم بعضاً شبیه هم هستند مثل پژوهشگاه علوم اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم فرهنگ و اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و.... اما در میان اینهمه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اولین و اصلیترین مرکز پژوهشی در حوزه علوم انسانی کشور است که از سال ۱۳۴۳ مشغول به فعالیت است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
قسمت اول
🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین قدیمیترین و بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و خاورمیانه است. البته تا قبل از سال ۱۳۷۳ این مرکز، عنوان پژوهشگاه نداشت و در قالب بنیاد و مرکز علمی فعالیت میکرد اما در سال ۱۳۷۳ شورای عالی پژوهشگاه به منظور تأکید بر گرایش علوم انسانی و مسائل فرهنگی در تحقیقات پژوهشگاه، عنوان «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را برای این نهاد پیشنهاد کرد که مورد تصویب شورای گسترش آموزش عالی قرار گرفت. در حال حاضر این پژوهشگاه ۱۲ پژوهشکده دارد و به تازگی با حکم وزیر علوم، موسی نجفی رئیس این پژوهشگاه شد. این اولین رئیسی است که از بدنه خود پژوهشگاه عهده دار این مسئولیت شده است.
✅به بهانه این انتصاب، در روزهای پایانی سال به دفتر او در پژوهشگاه رفتیم و با اوگفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید؛
🔴* آقای نجفی شما اولین رئیسی هستید که از داخل پژوهشگاه انتخاب شدید واین سمت را گرفتید بنابراین با مسائل و مشکلات مجموعه به خوبی آشنایی دارید بفرمائید که اصلیترین دغدغه تان در دوره مدیریتیتان در پژوهشگاه چیست؟
🔶بنده حدود چهار ماهی است که به این سِمَت منصوب شدم و در سی سال اخیر اولین رئیسی هستم که از خود مجموعه پژوهشگاه انتخاب شدم؛ رؤسای قبلی همه از مراکز دیگر به اینجا آمده و منصوب شده بودند. در حال حاضر دردهه پنجم انقلاب هستیم و طبیعی است که اگر قرار باشد تحولی در انقلاب اسلامی صورت گیرد و در سطح کیفی مسائل انقلاب صورت پیدا کند پژوهشگاهها و مراکز دانشگاهی هم باید بتوانند متناسب با رشد انقلاب رشد کنند. یعنی اینطور نیست که بگوییم انقلاب و جامعه رشد میکند اما مراکز علمی و پژوهشی ثابت میمانند. وقتی قرار است حرکت از سمت نظام به طرف تمدن نوین اسلامی باشد همه ارکان و سازمانها و زوایای مختلف جامعه باید همپای هم رشد کنند. من هم با این ایده رئیس پژوهشگاه شدم که در دهه پنجم انقلاب اسلامی پژوهشگاه باید در افق تمدن نوین اسلامی حرکت کند و بتواند در راستای تحقق آرمانهایی که برای جامعه وضع شده حرکت کند. برای این کار ایدههایی هم دارم. یکی از جنبههای نرم افزارانه بحث تمدن نوین اسلامی، موضوع تحول در علوم انسانی و بومی سازی علم است در واقع این دو موضوع، بالهای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند که محل تحققشان هم در حوزههای علمیه، دانشگاهها و پژوهشگاه هاست. ما باید در این دو زمینه حرف برای گفتن داشته باشیم. پژوهشگاه علوم انسانی فعلی متناسب با این وضعیت نیست و باید در این زمینه هم پژوهشکدههای موجود تقویت وهم پژوهشکدههای جدیدی ایجاد شوند. قدمهایی دراین راه برداشتیم و امیدواریم در نیمه دوم سال آینده چنین آرمانی تحقق پیدا کند.
یکی از جنبههای نرم افزارانه بحث تمدن نوین اسلامی، موضوع تحول در علوم انسانی و بومی سازی علم است در واقع این دو موضوع، بالهای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند که محل تحققشان هم در حوزههای علمیه، دانشگاهها و پژوهشگاه هاست
🔵* موانع و مشکلات فعلی پژوهشگاه چیست؟
🔷در رابطه با خود مراکز و پژوهشکدههای موجود لازم است بگویم که در حال حاضر حدود ۱۲ پژوهشکده و چندین مرکز مستقل دارد که همگی باید هم از جهت برنامههای پژوهشی و هم از جهت برنامههای علمی تقویت شوند. یکی ازموانع ما در رشد کار علمی پژوهشگاه این است که دردوره قبلی وزارتخانه علوم در آئین نامه ارتقا دانشگاهها از پژوهشگاهها متمایز نبودند و همان قوانینی که بر دانشگاهها حاکم بود بر پژوهشگاهها هم حاکم بود و این یک ایراد بود چون در دانشگاه کار اولیه آموزش و کار ثانویه پژوهش است در حالی که درپژوهشگاه برعکس است. چنین امری میطلبد که تغییراتی ایجاد
شود. از ابتدای ورود من به پژوهشگاه در سمت ریاست پژوهشگاه، یک کمیته تحولی از همکاران علمی ایجاد شد که با اعضای هیئت علمی مصاحبه کنند تا نقاط قوت و ضعف طرحهای پژوهشی بررسی شود و نهایتاً این جمع بندی حاصل شد که باید طرحهای متفاوتی مثل طرحهای فردی، طرحهای جمعی و طرحهای متنوعی تهیه شود تا پژوهش را از حصار بسته نوشته صرف درآورده و به ایده پردازی و نظریه پردازی بها داده شود.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
قسمت دوم
🔴 آقای نجفی یکی از نکاتی که همیشه در حوزه علوم انسانی وجود دارد این است که در تصمیمگیری های کشور اهالی علوم انسانی به اصطلاح بازی داده نمیشوند و اهمیتی به نظریات این علم و اهالی آن داده نمیشود، فکر میکنید دلیل این امر چیست؟
🔶اینکه در تصمیم گیری ها علوم انسانی به کار گرفته نمیشود به برخی از ویژگیهایی برمیگردد که از دوره قبل از انقلاب مانده است. در آن زمان متأسفانه علوم تجربی و فن سالاری شانی دارد که علوم انسانی ندارد در حالی که در کشورهای توسعه یافته مناصب اصلی وبرنامه ریزی دست افرادی است که علوم انسانی خواندند و اتفاقاً این افراد از کسانی که علوم تجربی و ریاضی خواندند جایگاه بالاتری دارند. بنابراین با گذشت اینهمه سال ما هنوز نتوانستیم این فضا را تغییر دهیم و این تغییر مستلزم کار زیادی است. پیش از هرچیز اهالی علوم انسانی باید جایگاه واقعی خودشان را بشناسند آنگونه که حوزههای علمیه تلاش کردند و توانستند که جایگاه خودشان را در برخی از ارکان و نظام فکری و سیاسی کشور تثبیت کنند اما دانشگاهها خیلی در این امر موفق نبودند. علاوه براینکه به رویکرد دولتها هم برمی گردد که بخواهند به دستاوردهای خود کشور تکیه کنند یا دنباله روی غرب باشند. مثلاً اینکه یک دولت در حوزه اقتصاد، سیاست، مدیریت بانکداری و امثال اینها بخواهد به درون نگاه داشته باشد یا تقلید از غرب کند.
🔵حتی وقتی مدیران و مسئولان کشور هم کسانی میشوند که علوم انسانی خواندند باز هم این اتفاق نمیافتد و باز این ظلم به علوم انسانی میشود؛ چرا؟
🔷در این باره سه تا اشکال وجود دارد؛ یک اشکال مربوط به خود اهالی علوم انسانی است که ارائه نظریاتشان به جای اینکه بومی باشد مناسب جوامع غیر ایرانی و غیر اسلامی است و آنها میخواهند که آن نظریات را به صورت کلیشهای در ایران پیاده کنند و چون کلیشهای موفق نیست و جواب نمیدهد. دومین اشکال این است که برخی از مسائل علوم انسانی از حوزه علمی خارج شده و به مسائل سیاسی و جناحی تبدیل شده است. سومین اشکال هم اینکه خیلی از مسئولین ما فن سالار هستند و در فن سالاری آنچنان که باید ایدهها، مسائل فرهنگی و علوم انسانی دیده نمیشود.
🔴* به نظر میرسد که همیشه یک نبرد دائمی بین دانشگاهها و پژوهشگاهها وجود داشته و یک نوع شکاف بین این دو نهاد علمی وجود داشته است فکر میکنید علت این شکاف چیست؟
🔶نه من فکر نمیکنم که دانشگاه و پژوهشگاه باهم نبرد دارند؛ اتفاقاً مکمل یکدیگرند. مثل حوزههای علمیه که کار اصلی شأن فقه و اصول است ولی در کنارش فلسفه وادبیات هم میخوانند و این دومانع الجمع نیست. بنابراین ما باید ظرفیتمان را بالا ببریم و نباید اینگونه باشد که پژوهشگاه فقط کار پژوهش انجام دهد و دانشگاه فقط کارآموزش و تدریس ولی بحث اولویت مهم است یعنی اولویت پژوهشگاه پژوهش و اولویت دانشگاه آموزش است و خب طبیعی است که گاهی این حوزهها با هم تداخل پیدا میکنند ولی بحث نبرد نیست. مثلاً ما سعی کردیم که در علوم انسانی مکمل و نقش مادر و قطب برای دانشگاهها داشته باشیم. به همین خاطر هم ما در پژوهشگاه شورای بررسی متون داریم و آثار علوم انسانی که در دانشگاه تولید میشود را نقد میکنیم و دانشگاهها هم خیلی از این امر استقبال کردند و تاکنون تعارض و حساسیتی وجود نداشته است.
🔵چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
آقای نجفی گاهی اوقات دیده میشود که در شأن و جایگاه علمی افراد بعضاً جایگاه اساتید دانشگاه بالاتر از اساتید پژوهشگاهها دانسته میشود آیا شما هم قائل به چنین امری هستید؟ مثلاوقتی میخواهند یک استادی را جایی معرفی کنند.
🔷نه من اصلاً چنین چیزی را تا حالا ندیدم و فکر نمیکنم چنین تفاوتی که شما میگوئید وجود داشته باشد. به اعتقاد من شأن هردو یکی است و اگر یک وقتی یک خبرنگار یا مجری یک استاد دانشگاهی را بیشترارج می نهد شاید به خاطر این است که از استاد دانشگاه بیشتر خوشش میآید وگرنه هیچ فرقی باهم ندارند و بستگی به کار علمی اساتید دارد و اتفاقاً به نظر من برعکس این ماجرا بیشتر صادق است وشان اساتید پژوهشگاهها بیشتر از شأن اساتید دانشگاهها باشد. حتی احکام ما هم در وزارتخانه با احکام وزارت علوم یکی است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi