فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز
✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز
✅دکتر نجفی در جمع دانشجویان در مشهد : آسیب شناسی سیاست خارجی و علل خوش بینی به قدرتهای غربی و ندیدن کامل قدرت ملی۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در اردوی علمی مدرسه فکری تابستانه انقلاب اسلامی - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ :
اگر عناصر هویت ملی را درست بشناسید ، بسیاری از تبلیغات فضای مجازی را میتوانید خنثی کنید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در پاسخ به دانشجویی که از اختلاف آراء بزرگان در تاریخ پرسش نمود به این نکته اشاره کرد که این تنوع نظریه ها خود نشان از امید و حیات در جامعه دارد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
سلام خدمت استاد درباره ظهور ونقش تمدنی دولت عثمانی مطالبی بفرمایید سپس منابع مطالعه در این باره را معرفی نمایید۰
✅جواب :
نجفی :
امپراطوری عثمانی بیش از شش قرن در سرنوشت سیاسی بسیاری از مناطق اسلامی موثر بود و بخاطر در انحصار گرفتن خلافت برای خود مشروعیت دینی قدرتمندی کسب نمود۰ اوج این قدرت نمایی در فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی یا ۸۵۷ قمری نمایان گردید و در نهایت در جنگ جهانی اول ، مرگ سلاطین آل عثمانی اعلام شد ۰ در مراسم فاتحه، لاشخوران اروپایی هر یک تکه ای از سرزمین ترکهای عثمانی را به غنیمت برداشتند و تا به امروز جزء منطقه نفوذ و یا ارث پدری خودشان حساب می کنند ۰ تاریخ عثمانی بخاطر همسایه بودنش با ایران بخصوص در عصر صفویان و قاجاریه برای ما اهمیت زیادی دارد۰
🔴 اما برای معرفی کتاب
✅کتاب "تاریخ امپراتوری عثمانی"
اثر دکتر محمد تقی امامی خویی ،
امپراتوی عثمانی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین حکومتهای طول تاریخ است که با بیش از ششصد سال عمر پر فراز و نشیب بر بخشهای مهمی از آسیا، اروپا و آفریقا فرمان راند.
شناخت تاریخ عثمانی از جهات بسیاری برای مورخان و تاریخپژوهان ایرانی لازم است؛ چرا که عثمانیان در طول دوران حکومت خویش علاوه بر همسایگی با ایران، همواره با حکومتهای ایران روابط دوستانه و خصمانهای داشتهاند و از طرفی دیگر در بسیاری از تحولاتی که در برهه همزمانی تاریخ ایران و عثمانی در ایران رخ داد، رد پای عثمانیان به چشم میخورد. این روابط و تاثیرات دوجانبه بوده است به گونهای که عثمانیها نیز از ایرانیان تاثیرات فراوانی پذیرفتند.
با وجود اهمیت انکارناپذیر آشنایی با تاریخ عثمانی، مطالعات عثمانیشناسی تا کنون جایگاه شایستهای در مطالعات و پژوهشهای تاریخی ایرانیان نداشته است و تالیفاتی که در زمینه تاریخ عثمانی توسط ایرانیان صورت گرفته است نیز بسیار محدود و انگشتشمار هستند. با این وجود کتاب«تاریخ امپراتوری عثمانی» نوشته دکتر محمد تقی امامی خویی، نمونه خوب و قابل توجهی است. در این اثر نویسنده کوشیده است که به سهم خویش، متنی درسی -که پیش از هر چیز مناسب دانشجویان رشته تاریخ است- فراهم نماید تا در ابتدا خلاء نبود یک متن درسی مناسب جهت تاریخ عثمانی برطرف شود و در گام بعدی خلاصهای از تاریخ مفصل این حکومت درازمدت ارائه شود. پیش از انتشار این کتاب همواره مشکل نبود یک متن اصیل، دقیق، مختصر و مفید درباره تاریخ عثمانی، دانشجویان و علاقمندان به پژوهشگرانی که به تازگی تصمیم به پژوهش درباره تاریخ عثمانی را داشتند به چشم میخورد. احمد یاقی نویسنده «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» در نگارش اثرش حتی از یک منبع اصلی تاریخ عثمانیهم بهره نبرده و بیشتر به پژوهش-های عربی اتکا کرده است.« تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید» جی. شاو، «تاریخ عثمانی» چارشیلی و «تاریخ امپراتوری عثمانی» هامر پورگشتال، هم مشکلاتی همچون حجم بسیار زیاد و ترجمه های پر اشتباه دارند. مجموعه این عوامل، مانع از آن شده است که متن مناسبی جهت آشنایی اولیه با تاریخ عثمانی وجود داشته باشد. در این نوشتار سعی خواهد شد تا معرفی مختصری از این اثر ارائه شود.
کتاب از یک مقدمه، هشت فصل و یک نتیجه به قرار زیر تشکیل شده است:
در فصل اول اوضاع آناتولی از ورود سلجوقیان تا تشکیل دولت عثمانی بررسی شده است. مولف در این بخش، پیش از هر چیز به ورود سلجوقیان به ایران(خراسان) و تشکیل دولت سلجوقی پرداخته است.
فصل دوم به دوران تشکیل دولت عثمانی تا زمان سلطان سلیمان قانونی اختصاص دارد.
فصل سوم تحت عنوان دولت عثمانی در دوره رکود و توقف به روایت تاریخ عثمانی در اواخر قرن ۱۰ و قرن ۱۱ ه.ق/۱۶ و ۱۷م پرداخته است.
مولف در فصل چهارم تحت عنوان عصر اصلاحات، تاریخ عثمانی را در عصر اصلاحات(از زمان عبدالحمید اول تا زمان عبدالحمید دوم) مدنظر قرار داده است.
فصل پنجم تحت عنوان جنگ جهانی اول و فروپاشی به آخرین سالهای عمر حکومت عثمانی اشاره شده است ۰
فصل ششم به تشکیلات اداری، نظامی و علمی عثمانیان اختصاص دارد.
فصل هفتم به فرهنگ، هنر و ادبیات عثمانی اختصاص دارد. ادبیات عثمانی و نقش و تاثیر زبان فارسی و تشکیلات بیزانسی بر هنر و فرهنگ عثمانی در این فصل مورد بررسی قرار گرفته اند.
مولف در فصل پایانی کتاب تحت عنوان تحولات فکری به جریان های شکل گرفته در عثمانی از قرن هجدهم تا فروپاشی امپراتوری از جمله عثمانیان جوان پرداخته است. علاوه بر این مسائلی همچون مشروطیت، اندیشه اتحاد عالم اسلامی، جمعیت اتحاد و ترقی و خلافت نیز از دیگر مواردی هستند که در این فصل مورد توجه مولف قرار گرفته اند.
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰#تاریخ_سیاسی
📜✅چرا "فتح" قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح را در متون غربی "سقوط" قسطنطنیه می نامند؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نوشته یکی از مخاطبین کانال
سلام
میخواستم سوالی از استاد بپرسم اما این بیشتر شبیه درد دله تا سوال. چند وقتیه با کتاب های استاد و دیگر کتاب هایی که امثال استاد مینویسن آشنا شدم و به مطالعه چنین کتاب هایی که ماهیت واقعی غرب رو به ما نشون میده علاقمند شدم؛ اما وقتی به کتاب فروشی های سطح شهر میرم تا این کتاب ها را تهیه کنم، متاسفانه هیچ کدام چنین کتاب هایی ندارند. بازار کتاب پر شده از کتاب های رمان رنگارنگ که اکثرا با پنجاه درصد تخیف عرضه میشن و شخص را ترغیب میکنه برای خریدشون و یا کتاب هایی مربوط به ایران باستان که به وفور پیدا میشه. متاسفانه هیچ کتاب فروشی در شهر ما کتاب های استاد را نداشتند و من مجبور شدم از طریق سایت این ها رو تهیه کنم. عجیبه برای حکومت که باید اولویت را به نویسنده های انقلابی بده اما به نظرم این قشر کاملا مظلوم واقع شدند. حس می کنم جریانی نبض بازار کتاب رو در دست گرفته و اجازه چنین کاری را نمیده. میخواستم نظر استاد را در این رابطه بدونم.
✅جواب :
دوست عزیز و دلسوز از ابراز محبت و لطف تان سپاسگزارم ولی بدانید کار فرهنگی و تولید فکر کار راحتی نیست ؛ و صد البته رساندن کالا (بخصوص کالای فرهنگی و فکری ) به دست مشتری ، آن هم در جای خود زحمت و مدیریت و برنامه ریزی میخواهد ۰ درد و دل شما را برای مدیر محترم انتشارات آرما میفرستم ۰
موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز
✅دکتر نجفی : وقتی با بی تدبیری خلیفه سوم ، باند فاسد بنی امیه قدرت گرفتند ، چگونه میتوان پاسخگویی خرابیها را از شیعیان علی (ع) خواست!!
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰عبرت تاریخی از کودتای ۲۸ مرداد
✅دکتر نجفی : یک "عامل پیدا " در شکست نهضت نفت همان نشناختن و حساس نبودن بر نفوذ و زهر استعمار است
عامل پنهان" تبدیل امید به یاس در بین مردم برای آینده نهضت بوده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰🔰تراز تاریخی دکتر محمد مصدق :
نه در "فراز" امیر کبیر و نه در" فرود" وثوق الدوله
(خاطره ای از پیر سیاست مرحوم حاج شیخ حسین لنکرانی)
✅ روزهای آخر مرداد ماه که مصادف با سالروز کودتای ۲۸ مرداد می شود در بین جوانان و حتی نخبگان و مردم نوعی علاقه مضاعف و طلب فهم بیشتر نسبت به تاریخ پهلوی و بخصوص نهضت نفت و سرانجام تلخ آن یعنی کودتا ۲۸ مرداد مشاهده میشود ؛ در این بین دعوای دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و بالاتر از آن بحث و نزاع ملی با مذهبی هم داغ میشود و تو گویی که تاریخ و سیاست همدیگر را یافته و حسابی به هم نان قرض می دهند ۰ در این رابطه چند ملاحظه و یک خاطره جالب و خواندنی دارم که ذکرش مناسب این ایام است :
✅اول : استفاده از شخصیت های تاریخی در دعواهای سیاسی و وزن کشی های جناحی قدر مسلم کار مطلوبی نیست ؛ اما شاید بهانه ای شود تا ما به فهم عمیق تر و دقیق تری نسبت به گذشته خود نائل شویم ۰صرف ارتباط دو طرفه بین" فهم امروز " و "تاریخ دیروز " امر مبارکی است که میتواند حافظه تاریخی ما را از "آلزایمری" که تاریخ تجدد و البته شرق شناسان بر آن حاکم کرده اند ، نجات داده و راهی به سوی خودآگاهی هویتی مان تلقی گردد ؛ در این مسیر است که رجال تاریخی مورد توجه قرار می گیرند.
✅دوم : در مورد شخصیت هایی که "اجماع تاریخی " بر معدل و کارنامه و اعمالشان نیست قضاوت افراط و تفریطی نباید داشت چرا که بالا بردن جایگاه آنان در حد شخصیت هایی که مورد اتفاق و وحدت ملی هستند (مثل امیر کبیر) به همان اندازه نادرست است که در حد شخصیت های منفور و منفی (مثل وثوق الدوله و ضیاءالدین طباطبایی) پایین آورده شوند ۰ در این طریق نگاه منصفانه و اعتدال در فهم تاریخ رهگشاست ۰
دو نوع نگاه میتوان به برخی رجال تاریخ ساز داشت ؛ نگاه به فردیت و روحیات شخصی و نیات آنها و نگاه به جریان هایی که از افکار آنان تولید شده و یا به نام آنان ادامه حیات سیاسی داده اند ۰
✅ سوم : با این طرح مسئله شما با یک فرد خاص روبرو نیستید بلکه با جریان وسیع اجتماعی و فکری و سیاسی ممتدی روبرو هستید که گاه اشتباهات و شذوذات آنان نیز به حساب شخصیت محل نزاع نوشته میشود؛ نمونه تاریخی این اشخاص مرحوم هاشمی رفسنجانی به نام یک شخصیت ملی محترم و جریان کارگزاران به عنوان جریان منتسب به ایشان ، همچنین است نسبت مرحوم آیت الله کاشانی و حزب زحمتکشان و البته دکتر مصدق و نوعی ملی گرایی و ناسیو نالیسم ایرانی و همچنین دکتر علی شریعتی و جریان پروتستانتیزم اسلامی ۰ به نظر می رسد تفکیک این دو سطح بررسی میتواند تا حدودی به حل مسئله و وفاق ملی و اعتدال و انصاف تاریخی کمک کند۰ همه این اشخاص میتوانند به عنوان افراد مثبت و یا بینابینی تاریخی و یا خاکستری و یا متوسط مورد نظر واقع شوند؛ ولی جریان وابسته ایدئولوژیک به آنان و البته خطاهای فکری و تاریخی شان مورد نقد سرسختانه و موشکافانه تاریخی قرار گیرد.
✳️✳️ اما در آخر خاطره جالبی دارم که مربوط به حدود سی سال پیش است و به نحوی به فهم ابعاد این بحث ما را نزدیک می کند و بخصوص خطابم در نقل این خاطره ( برای سعه صدر و البته فهم بهتر و منصفانه تر) به جوانان پرشور تر و ارزشی که سرمایه ها و رویش های جدید انقلاب هستند می باشد۰
💠💠در سال ۱۳۶۵ که سنم حدود ۲۴ سال بود روزی به منزل مرد کهنسال و دنیا دیده سیاست و از فعالیین نهضت ملی شدن نفت و از ارادتمندان شهید مدرس یعنی مرحوم شیخ حسین لنکرانی رفتم؛ در دیدارهای قبلی ایشان با علاقه و حتی تعصب از مرحوم دکتر مصدق یاد میکرد و این برای من در آن فضای دهه شصت قابل قبول نبود دل به دریا زدم و از ایشان علت را پرسیدم ایشان از این پرسش( بزعم خودش) جسارت آمیز من مدتی سکوت کرد و بعد با ناراحتی گفت که اگر به خاطر علاقه ای که به تو دارم و احترامی که برای اجدادت قائل هستم نبود بخاطر این پرسش گستاخانه ، دیگر اینجا راهت نمی دادم ولی جواب جالبی داد ( که ظاهرا ارزش آن عتاب و رنجش را داشت) پیر صد ساله گفت: شما در عصر امام خمینی زندگی می کنید و با این انقلاب ، خارجی را از کشور بیرون کردید و اکنون طعم شیرین استقلال را می چشید؛ اما من متعلق به دوره ای هستم که رجال سیاسیش اغلب وابسته به روس و انگلیس و خوبانشان هم سر در آخور یک سفارت اجنبی داشتند اینکه از دکتر مصدق تجلیل می کنم چون او مثل وثوق الدوله و رضاخان و تیمورتاش وابسته به بیگانه نبود۰ در آن زمان ما از رجال سیاسی مان نماز شب خواندن نمیخواستیم بلکه همین که مستقیما به سیاست های اجنبی وابسته نبودند و به هر حال استقلالی نسبی داشتند ما کلاهمان را بالا می انداختیم ۰پیر مرد این را گفت و دوباره تاکید کرد دیگر از این پرسش ها و حرفها اینجا مطرح نکن۰ رحمه الله علیه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه نقد کتاب سقوط شاه نوشته دکتر صلواتی - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ :
✅نسبت انقلاب به رژیم شاه مثل عمل جراحی و در آوردن غده است البته بیمار بعد از عمل عوارض دارد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅دکتر نجفی:
🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
🔴برداشت مرحوم دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار
بنده طلبه سطح سه هستم از اعضای مدرسه تمدن نوین اسلامی. میخواستم موضوع پایان نامه ام رو در تاریخ و تمدن نوین اسلامی بنویسم چند تا موضوع خوب و مناسب میخواستم پیشنهاد بدید لطفا، موضوعاتی که جدید و قابل کار کردن باشه و البته تو گروه تاریخ هم تصویب بشه به عنوان پایان نامه...خیلی ممنون.
✅جواب :
نجفی:
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و سایر علاقمندان و پژوهشگران بحث تمدن اسلامی ، از اینکه در این موضوع میخواهید پایان نامه خود را بنویسید برایتان آرزوی موفقیت دارم؛ اما در مورد اینکه چه عنوانی برای پایان نامه در خصوص این حوزه فکری به شما معرفی کنم؟ بایستی خدمت تان عرض کنم من به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هم که مستقیما شاگرد خودم بوده اند و چنین درخواستی دارند ، از جواب صریح طفره رفته و به ذکر کلیات اکتفا می کنم و گاهی هم به شوخی به آنها میگویم ، اینکه من برای شما موضوع پایان نامه یا رساله دکتری پیشنهاد بدهم مثل این است که به من بگویید برای ما یک همسر انتخاب کن !!در حالی که درستش این است در مقام مشورت چند نفر را با خصوصیات خاص به من معرفی کنید و بگویید از بین این موارد کدامیک را انتخاب کنیم ؟ این یعنی در حقیقت شما در محدوده خاصی به نتیجه رسیده اید ولی در چند مورد و اولویت اصلی مشورت می کنید !در مورد پایان نامه و رساله قرار نیست من جای شما فکر کنم و رساله بنویسم؛ بلکه این شما هستید که بایستی با موضوع تحقیق ارتباط برقرار کنید و پایان نامه ای را بر اساس علائق و اولویت های ذهنی و فکری خود به سرانجام مطلوب برسانید۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰لطفا در رابطه با صحت و سقم این مطلب، اظهار نظر بفرمایید!
✅جواب : آقای باستانی پاریزی و ادوارد براون و شرق شناسان منبع معتبر تاریخی برای صفویه نیستند ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام خدمت استاد ارجمند
یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟
اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟
و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟
با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما
✅✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل :
✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰
🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کفه سنگین نقش و حضور مردم در مشارکت سیاسی و تحولات اجتماعی مهمترین امتیاز عصر مشروطیت نسبت به سایر ازمنه تاریخ ایران و میراثی ماندگار برای امروز است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰ایرانیان و جدا کردن اندیشه از حامل آن
✅ایرانیان همانطور که اسلام را از عرب جدا نمودند ؛ علم جدید و تکنولوژی را هم از سلطه غرب جدا می دانند
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی
✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰
از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰
مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد :
من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد.
🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند.
🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰
سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید.
📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ_سیاسی
✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام مباحث و آثار مرحوم منذر را در كدام سطح ارزيابي مي كنيد؟
✅جواب:
نجفی :
برای جواب به این پرسش ، شما را ارجاع می دهم به مطلبی که چند ماه قبل در تلگرام به مناسبت سالگرد فوت مرحوم آقای منذر نوشتم لذا آن مطلب را در اینجا دوباره با هم بازخوانی می کنیم :
💎جریانشناسی تاریخی و بصیرت سیاسی : ضرورت ریشه یابی مجدد استعمار انگلیس در ایران
( بررسی خط تاریخی ضد انگلیسی یک مورخ به مناسبت فعال شدن جریانات انگلیسی اخیر )
✳️🔰این روزها سالگرد فوت دوست قدیمی یعنی مورخ پر تلاش مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر است ۰ نام ایشان با نام استاد و مرشدش مرحوم لنکرانی قرین است ۰
مرحوم شیخ حسین لنکرانی سرنخ جریانی است که میتواند برای دهه معاصر (علیرغم برخی اشکالات و شذوذات) درسهای خوبی داشته باشد. من خودم پنج سال آخرِ عمر مرحوم لنگرانی را درک کردم و ایشان را از نزدیک دیدم و این را یک فرصت خوب در تاریخ زندگی خودم تلقی می کنم. ایشان نزدیک 100 سال عمر داشت و پنج روز بعد از فوت امام خمینی(ره) یعنی در خرداد سال 1368 درگذشت۰
تاثیر خط تقابل با استعمار، غربزدگی و التقاط از نکات خوب این خط تاریخی است که البته با ادبیات خاص خودش عجین است.
✳️🔰✳️ مبارزه با «وهابیت»، «کسرویگری»، «بهاییگری» از دیگر خصلتهای مرحوم لنکرانی است که در مقدمهای که بر کتاب «خاطرات مستر همفر» نوشته کاملاً پیداست. در آثار استاد ابوالحسنی هم نقد «بهاییت»، «تاریخنگاری سکولار»، «وهابیمآبی» و «استعمارشناسی» دیده میشود. اصولاً «جریانشناسی تاریخی» و «بصیرت سیاسی» از اشتراکات و پیوندهای مرحوم لنکرانی و استاد ابوالحسنی است.
خط ضد انگلیسی و ضد استعماری در آثار آقای منذر، از کتاب «جنگهای ایران و روس» فراتر رفته و به یک «جریانشناسی» خیلی خوب و بیان «خط موازنه منفی در تاریخ ایران» تبدیل شده است. ایشان از «عباس میرزا» و «قائم مقام فراهانی» به «امیر کبیر» رسیده و از آنجا تا «میرزای شیرازی» و «شیخ فضلالله» و «جریان مشروعه» پیش میآید. البته بحث را تا حدودی به «شهید مدرس» و «نهضت نفت» و حتی دکتر مصدق و تا «امام خمینی(ره)» هم میرساند. به نظر من در ریشهیابی جریانشناسی موازنه منفی ایشان، که از «جنگهای ایران و روس» و «مجاهدات فقها» شروع شده، ایشان بیش از موازنه منفی، اساساً خط خدمت را از خیانت جدا میکند. یعنی این بحث تاریخی ضد استعماری ایشان در کنار موازنه منفی، تبدیل به یک «جریانشناسی تاریخی» شفاف و قوی شده و نوشتههای ایشان را فارغ از ادبیات خاص دهه 60، در دهه چهارم انقلاب خواندنی کرده و میتواند در ریشه یابی و فهم وقایع امروز به ما کمک کند.
✳️🔰✳️ دومین تاثیر در بحث «ضدیت با استعمار» و جنبه «ضد انگلیسی بودن» این خط تاریخی است. این در نگاه مرحوم لنکرانی و مرحوم ابوالحسنی به صورت یک اصل جدی قابل پژوهش است ؛ وقتی آقای ابوالحسنی درباره «شیخ فضلالله نوری»، «گاندی»، «محمد مسعود» یا دیگران مینویسد، به نظر میآید نخِ تسبیح از نظر ایشان، بحث ضد انگلیسی و ضد استعماری اینهاست. در «نهضت تنباکو» و انحراف «مشروطه» هم به اقدامات انگلستان توجه خوبی داشت و از این منظر هم نوشته هایش خواندنی و قابل استفاده است۰
فواید آشنایی نسل حاضر با استعمار انگلیس این است که تاریخ استعمار انگلیس کم رنگ شده و نسل امروز ما، بیشتر ضد آمریکایی شده است و شاید خیلی نقش انگلیس را مهم نمیبیند؛ چون در کشور ما، استعمار بعد از کوتای 28 مرداد از «انگلیس» به «آمریکا» منتقل شد. اما آقای لنکرانی حیله های سیاست انگلیس را از نزدیک خوب لمس کرده بود؛ قرارداد «وثوقالدوله» و سلطنت پهلوی و مسائل دیگر را از نزدیک دیده بود۰
✳️🔰✳️ من مطالعه آثار آقای ابوالحسنی را به علاقمندان تاریخ سفارش میکنم چون تاکید این کتب بر استعمار انگلیس این نکته مثبت را دارد که شناخت جریان استعمار در کشور ما را عمیق تر می نماید ؛ مطلب حساسی که امروز خیلی سطحی شده و یا اصلا دیده نمی شود. هر چند به نظر می رسد این توجه بایستی در دهه چهارم «انقلاب اسلامی» خیلی عمیقتر میشد، ولی این بحث خیلی مورد توجه واقع نگشت و حتی گاه به دعواهای جناحهای سیاسی تبدیل گشت در حالی که شناخت استعمار، مسئله بسیار مهم و عمیقی ملی است که نیاز همیشگی ملل مشرق زمین و بخصوص کشورهای اسلامی است۰ نوشتههای استاد منذر میتواند شباهت «استعمار انگلیس» و «آمریکا» و تفاوتش را بخوبی نشان بدهد ؛ چون این دو استعمار کهنه و نو تفاوتهای زیادی با هم دارند.و این شناخت نیاز جدی تحلیل گران با بصیرت امروز ما می باشد ۰ من هر چند نگاهم به تاریخ معاصر با استاد ابوالحسنی اشتراکات زیادی دارد ولی زاویه بررسیم با ایشان متفاوت است ؛ با این وجود خواندن آثار تاریخی استاد را به دوستان جوان در یک سیر مطالعاتی عمیق و ممتد توصیه می نمایم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
معرفی دو کتاب تاریخی از استاد منذر : یکی در مورد عصر مشروطیت و دومی راجع به محمد مسعود و دوره نهضت نفت و وقایع بعد از شهریور ۲۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
عکس به همراه اخوی در بیمارستان خورشید اصفهان - مرداد ۱۳۹۷
عیادت از حضرت آیت الله حاج شیخ مجتبی بهشتی
شیخ الفقهاء حوزه اصفهان که غروب عید غدیر به رحمت ایزدی پیوست ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام
میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟
ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند).
لطفا در این باره هم توضیح دهید.
ممنون
✅جواب :
نجفی:
در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰
✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi