eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
854 عکس
344 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه نقد کتاب سقوط شاه نوشته دکتر صلواتی - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ : ✅نسبت انقلاب به رژیم شاه مثل عمل جراحی و در آوردن غده است البته بیمار بعد از عمل عوارض دارد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی ✅تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی ✅دکتر نجفی: 🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحا‌رالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰ 🔴برداشت مرحوم دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار بنده طلبه سطح سه هستم از اعضای مدرسه تمدن نوین اسلامی. میخواستم موضوع پایان نامه ام رو در تاریخ و تمدن نوین اسلامی بنویسم چند تا موضوع خوب و مناسب میخواستم پیشنهاد بدید لطفا، موضوعاتی که جدید و قابل کار کردن باشه و البته تو گروه تاریخ هم تصویب بشه به عنوان پایان نامه...خیلی ممنون. ✅جواب : نجفی: با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و سایر علاقمندان و پژوهشگران بحث تمدن اسلامی ، از اینکه در این موضوع میخواهید پایان نامه خود را بنویسید برایتان آرزوی موفقیت دارم؛ اما در مورد اینکه چه عنوانی برای پایان نامه در خصوص این حوزه فکری به شما معرفی کنم؟ بایستی خدمت تان عرض کنم من به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هم که مستقیما شاگرد خودم بوده اند و چنین درخواستی دارند ، از جواب صریح طفره رفته و به ذکر کلیات اکتفا می کنم و گاهی هم به شوخی به آنها میگویم ، اینکه من برای شما موضوع پایان نامه یا رساله دکتری پیشنهاد بدهم مثل این است که به من بگویید برای ما یک همسر انتخاب کن !!در حالی که درستش این است در مقام مشورت چند نفر را با خصوصیات خاص به من معرفی کنید و بگویید از بین این موارد کدامیک را انتخاب کنیم ؟ این یعنی در حقیقت شما در محدوده خاصی به نتیجه رسیده اید ولی در چند مورد و اولویت اصلی مشورت می کنید !در مورد پایان نامه و رساله قرار نیست من جای شما فکر کنم و رساله بنویسم؛ بلکه این شما هستید که بایستی با موضوع تحقیق ارتباط برقرار کنید و پایان نامه ای را بر اساس علائق و اولویت های ذهنی و فکری خود به سرانجام مطلوب برسانید۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰لطفا در رابطه با صحت و سقم این مطلب، اظهار نظر بفرمایید! ✅جواب : آقای باستانی پاریزی و ادوارد براون و شرق شناسان منبع معتبر تاریخی برای صفویه نیستند ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کفه سنگین نقش و حضور مردم در مشارکت سیاسی و تحولات اجتماعی مهمترین امتیاز عصر مشروطیت نسبت به سایر ازمنه تاریخ ایران و میراثی ماندگار برای امروز است۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰ایرانیان و جدا کردن اندیشه از حامل آن ✅ایرانیان همانطور که اسلام را از عرب جدا نمودند ؛ علم جدید و تکنولوژی را هم از سلطه غرب جدا می دانند https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی ✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰ از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰ مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد : من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد. 🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند. 🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰ سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید. 📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ_سیاسی ✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی‌ گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام مباحث و آثار مرحوم منذر را در كدام سطح ارزيابي مي كنيد؟ ✅جواب: نجفی : برای جواب به این پرسش ، شما را ارجاع می دهم به مطلبی که چند ماه قبل در تلگرام به مناسبت سالگرد فوت مرحوم آقای منذر نوشتم لذا آن مطلب را در اینجا دوباره با هم بازخوانی می کنیم : 💎جریان‌شناسی تاریخی و بصیرت سیاسی : ضرورت ریشه یابی مجدد استعمار انگلیس در ایران ( بررسی خط تاریخی ضد انگلیسی یک مورخ به مناسبت فعال شدن جریانات انگلیسی اخیر ) ✳️🔰این روزها سالگرد فوت دوست قدیمی یعنی مورخ پر تلاش مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر است ۰ نام ایشان با نام استاد و مرشدش مرحوم لنکرانی قرین است ۰ مرحوم شیخ حسین لنکرانی سرنخ جریانی است که میتواند برای دهه معاصر (علیرغم برخی اشکالات و شذوذات) درسهای خوبی داشته باشد. من خودم پنج سال آخرِ عمر مرحوم لنگرانی را درک کردم و ایشان را از نزدیک دیدم و این را یک فرصت خوب در تاریخ زندگی خودم تلقی می‌ کنم. ایشان نزدیک 100 سال عمر داشت و پنج روز بعد از فوت امام خمینی(ره) یعنی در خرداد سال 1368 درگذشت۰ تاثیر خط تقابل با استعمار، غربزدگی و التقاط از نکات خوب این خط تاریخی است که البته با ادبیات خاص خودش عجین است. ✳️🔰✳️ مبارزه با «وهابیت»، «کسروی‌گری»، «بهایی‌گری» از دیگر خصلت‌های مرحوم لنکرانی است که در مقدمه‌ای که بر کتاب «خاطرات مستر همفر» نوشته کاملاً پیداست. در آثار استاد ابوالحسنی هم نقد «بهاییت»، «تاریخ‌نگاری سکولار»، «وهابی‌مآبی» و «استعمارشناسی» دیده می‌شود. اصولاً «جریان‌شناسی تاریخی» و «بصیرت سیاسی» از اشتراکات و پیوندهای مرحوم لنکرانی و استاد ابوالحسنی است. خط ضد انگلیسی و ضد استعماری در آثار آقای منذر، از کتاب «جنگ‌های ایران و روس» فراتر رفته و به یک «جریان‌شناسی» خیلی خوب و بیان «خط موازنه منفی در تاریخ ایران» تبدیل شده است. ایشان از «عباس میرزا» و «قائم مقام فراهانی» به «امیر کبیر» رسیده و از آنجا تا «میرزای شیرازی» و «شیخ فضل‌الله» و «جریان مشروعه» پیش می‌آید. البته بحث را تا حدودی به «شهید مدرس» و «نهضت نفت» و حتی دکتر مصدق و تا «امام خمینی(ره)» هم می‌رساند. به نظر من در ریشه‌یابی جریان‌شناسی موازنه منفی ایشان، که از «جنگ‌های ایران و روس» و «مجاهدات فقها» شروع شده، ایشان بیش از موازنه منفی، اساساً خط خدمت را از خیانت جدا می‌کند. یعنی این بحث تاریخی ضد استعماری ایشان در کنار موازنه منفی، تبدیل به یک «جریان‌شناسی تاریخی» شفاف و قوی شده و نوشته‌های ایشان را فارغ از ادبیات خاص دهه 60، در دهه چهارم انقلاب خواندنی‌ کرده و می‌تواند در ریشه یابی و فهم وقایع امروز به ما کمک کند. ✳️🔰✳️ دومین تاثیر در بحث «ضدیت با استعمار» و جنبه «ضد انگلیسی بودن» این خط تاریخی است. این در نگاه مرحوم لنکرانی و مرحوم ابوالحسنی به صورت یک اصل جدی قابل پژوهش است ؛ وقتی آقای ابوالحسنی درباره «شیخ فضل‌الله نوری»، «گاندی»، «محمد مسعود» یا دیگران می‌نویسد، به نظر می‌آید نخِ تسبیح از نظر ایشان، بحث ضد انگلیسی و ضد استعماری این‌‌هاست. در «نهضت تنباکو» و انحراف «مشروطه» هم به اقدامات انگلستان توجه خوبی داشت و از این منظر هم نوشته هایش خواندنی و قابل استفاده است۰ فواید آشنایی نسل حاضر با استعمار انگلیس این است که تاریخ استعمار انگلیس کم رنگ شده و نسل امروز ما، بیشتر ضد آمریکایی شده است و شاید خیلی نقش انگلیس را مهم نمی‌بیند؛ چون در کشور ما، استعمار بعد از کوتای 28 مرداد از «انگلیس» به «آمریکا» منتقل شد. اما آقای لنکرانی حیله های سیاست انگلیس را از نزدیک خوب لمس کرده بود؛ قرارداد «وثوق‌الدوله» و سلطنت پهلوی و مسائل دیگر را از نزدیک دیده بود۰ ✳️🔰✳️ من مطالعه آثار آقای ابوالحسنی را به علاقمندان تاریخ سفارش می‌کنم چون تاکید این کتب بر استعمار انگلیس این نکته مثبت را دارد که شناخت جریان استعمار در کشور ما را عمیق تر می نماید ؛ مطلب حساسی که امروز خیلی سطحی شده و یا اصلا دیده نمی شود. هر چند به نظر می رسد این توجه بایستی در دهه چهارم «انقلاب اسلامی» خیلی عمیق‌تر می‌شد، ولی این بحث خیلی مورد توجه واقع نگشت و حتی گاه به دعواهای جناح‌های سیاسی تبدیل گشت در حالی که شناخت استعمار، مسئله بسیار مهم و عمیقی ملی است که نیاز همیشگی ملل مشرق زمین و بخصوص کشورهای اسلامی است۰ نوشته‌های استاد منذر می‌تواند شباهت «استعمار انگلیس» و «آمریکا» و تفاوتش را بخوبی نشان بدهد ؛ چون این دو استعمار کهنه و نو تفاوت‌‌های زیادی با هم دارند.و این شناخت نیاز جدی تحلیل گران با بصیرت امروز ما می باشد ۰ من هر چند نگاهم به تاریخ معاصر با استاد ابوالحسنی اشتراکات زیادی دارد ولی زاویه بررسیم با ایشان متفاوت است ؛ با این وجود خواندن آثار تاریخی استاد را به دوستان جوان در یک سیر مطالعاتی عمیق و ممتد توصیه می نمایم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
معرفی دو کتاب تاریخی از استاد منذر : یکی در مورد عصر مشروطیت و دومی راجع به محمد مسعود و دوره نهضت نفت و وقایع بعد از شهریور ۲۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
عکس به همراه اخوی در بیمارستان خورشید اصفهان - مرداد ۱۳۹۷ عیادت از حضرت آیت الله حاج شیخ مجتبی بهشتی شیخ الفقهاء حوزه اصفهان که غروب عید غدیر به رحمت ایزدی پیوست ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟ ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند). لطفا در این باره هم توضیح دهید. ممنون ✅جواب : نجفی: در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰ ✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران ✅مولف : موسی نجفی ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران سال نشر : 1387 شمارگان : 2000 چاپ جاری : 3 تعداد صفحات : 842 تاریخ ثبت : سه‌شنبه 22 فروردین 1391 تاریخ ویرایش : پنج‌شنبه 13 مهر 1396 قیمت 480,000 ریال 432,000 ریال موضوعات مرتبط: مواجهه با غرب و مدرنیته تاریخ ایران علوم سیاسی گزیده کتاب ✅بخش نخست این کتاب 826 صفحه ای عهده دار بررسی موقعیت،وجه تسمیه و تحولات شهر و حوزه علمیه دیرپای نجف،از آغاز تا سال 1300 هجری است.نویسنده در ادامه با بررسی اسناد و مدارک و مطالعه متون تاریخی کم نظیر حوزه علمیه نجف در دوره سه ساله مشروطه دوم تا رحلت آیت اللّه آخوند خراسانی،خواننده را با اندیشه و اصول فلسفه سیاسی حوزه نجف،متون تاریخی و فضای حاکم بر آن شهر به عنوان مرکز ثقل رهبری مشروطیت ایران آشنا میکند،در بخش دوم کتاب،متن کامل رسایل و صحف سیاسی منتشر شده در نجف و از جمله متن کامل نشریات الغری-درة النجف و نجف آمده است و به همین دلیل کتاب دکتر نجفی از منابع مهم مباحثی چون:«مبانی نظری حکومت دینی»، «تجدد»و«جامعه مدنی»است.مباحثی که یک بار در دوره دوم مشروطیت در حوزه نجف و عراق طرح و بحث شد و امروز نیز همچنان بحث روز جامعه ماست. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 ۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار ( به مناسبت شهادت رئیسعلی دلواری ) ✅دکتر نجفی : بصیرت افزایی در نهضت های اسلامی به شناخت ابعاد استعمار وابسته است فلذا مرز "استعمار کهنه" با "استعمار نو و فرانو" مهم است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۲۳ شوال ، ۱۰۶سال پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان جنوب ایران علیه استعمار انگلیس که ثابت نمود می توان آزادیخواه واقعی بود و همزمان علیه بریتانیا قیام کرد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰درسی تاریخی از دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی دلواری علیه استعمار انگلیس: اعتماد نکردن به آلمان علیه مبارزه با انگلیس https://eitaa.com/drmousanajafi
دکتر نجفی : استاد مطهری یکی از آفاتی را که برای نهضت های اسلامی ذکر می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد خوب هستید؟ عید غدیر مبارک🌹 شرمنده مزاحم شدم دو تا سوال داشتم یکی جزیی یکی هم کلی! ✅سوال اول یکی از دوستان کتابهای استاد رفیع پور رو بهم معرفی کرده اند برای شناخت بهتر انقلاب توسعه و تصاد و دریع است که ایران ویران شود؛ الف: من با اینکه مطالعاتم زیاد نیست؛اما روی همون کمش حساسم!هر چیزی نمیخونم!! از این ژستای روشنفکری که میگن همه چیز بخون خوشم نمیاد! فلینظر الانسان الی طعامه! کتابش و نویسندش خوبن؟ یهو مبانی غربی رو بهم القا نکنن؟😅 ب: اساسا شما دیدگاه جامعه شناسی رو چقدر مهم و ضروری و توانا برای حل مسایل انقلاب میدونید؟ (حدس میزنم بهم جواب بدین که به کار بین رشته ای(تلفیق تاریخ،فلسفه ،جامعه شناسی و...)رو اساسی تر میدونید!😊درست حدس میزنم؟) ✅جواب ؛ نجفی : با سلام خدمت پرسشگر گرامی ؛ درباره سوال اولتان میتوانم بگویم که این پرسش به چند بخش تقسیم میشود اول : در مورد دکتر رفیع پور و کتاب تضاد و توسعه نظر خاصی ندارم ، فقط میدانم ایشان از اساتید خوب دانشگاه شهید بهشتی بوده اند و سبک ورودشان هم در مسائل جامعه شناسی ایران بر اساس روش و ترکیب چند روش می باشد بخصوص در برخی کارهای ایشان حتی اقتصاد سیاسی هم دیده میشود ؛ و مطالعه آثارشان لابد مفید است البته شما مجبور نیستید به یک کتاب صد در صد اعتماد کنید و خود را از سایر منابع و مآخذ بی نیاز ببینید۰ هر کتابی را می توان یا محققانه خواند و یا مقلدانه ، بسته به روحیه و تفکر و روش مطالعه و سطح فکرتان دارد ۰ مطلب دوم : اینکه مباحث و علم جامعه شناسی چقدر برای حل مسائل انقلاب میتواند مفید باشد ؟ به هر حال علم جامعه شناسی در جای خود مفید است اما اینکه از این علم و یا هر علم دیگری امید و توقع معجزه داشته باشید و به تنهایی به آن علم صد در صد اعتماد و اتکا کنید ، تفکر غلطی است ۰ هر علمی مثلا جامعه شناسی به انسان زاویه دید خاص خودش را می دهد و این نگرش در جای خودش اگر درست استفاده گردد ، میتواند در حد خودش فهم و درک و صورت مسئله ما را عمق ببخشد؛ البته در این مورد که نظر محتاطانه من در مورد عدم توانایی جامعه شناسی و کم عمق بودن آن در حل و فهم مسائل ریشه ای جامعه حرفتان تا حدودی درست است ۰ مطلب سوم : درباره تلفیق تاریخ و فلسفه و جامعه شناسی و مفید بودنش با شما موافقم و به نظر نوعی علم و نگاه بین رشته ای برای فهم پاره ای از موضوعات عمیق تر و پیچیده تر میتواند مورد استفاده قرار گیرد و به نظرم مطالعه نوعی فلسفه تاریخ و فهم قوانین تحول اجتماعی مطلوب باشد ۰ در این رابطه هم کتابی از من منتشر شده که مطالعه اش را به آن دسته از دوستانی که کتب قبلی مرا خوانده اند و خواهان فهم مطالب نظر ی تر و فکری تر هستند ، توصیه می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا دلاوری اردکانی روانه بازار نشر شد... کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی روانه بازار نشر شد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛ به تعبیر دکتر داوری نویسنده این کتاب قصد راهیابی به فهمی جدید از تاریخ و بنای دانش تاریخی جدیدی با جوهر اسلامی را دارد. دکتر نجفی نویسنده این اثر نیز معتقد است این کتاب حاصل نوعی جمع بندی و تلاش علمی است که بعد از مطالعه در متن تاریخ، قوانین حاکم بر تاریخ، اصول تحولات اجتماعی، اندیشه سیاسی و تحقیق پیرامون حوزه تمدن اسلامی خواسته افق جدیدی را ولو به ابهام ترسیم کند. این پژوهش در چهار فصل و یک ضمیمه ارائه شده و با توجه به بین رشته ای بودن موضوع و گستردگی حوزه تحقیق به نوعی خاص مطالب را ارائه می دهد. به بیان دیگر نویسنده تلاش کرده تا بیش از پاسخگویی طرح مسئله داشته باشد، با این نگاه که این صورت مسئله می تواند ما را به رسیدن به طلیعه نوعی «علم جدید اسلامی» برای شناخت تحولات دنیای اسلامی و نسبت هر یک از علوم با همدیگر و با ذات فرهنگ و جامعه اسلامی نزدیک کند. دکتر نجفی آثار فاخر دیگری را در حوزه تاریخ معاصر ایران منتشر کرده است که از جمله آنها می توان به انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی) و اندیشه تحریم و خودباروری اشاره کرد. این کتاب در 324 صفحه از سوی انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده و با قیمت 17 هزار تومان برای نخستین بار به بازار نشر آمده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ادامه : اما بعد،سوال دومم که خیلی مهمه برام استاد از قدیم الایام،رهبری بند اخر اکثر سخنرانی هاشون پاراگراف امید بخش و انرزی دهنده استفاده میکردند ماها میگفتیم بالاخره رهبره!باید انرزی بده! اما گاهی شک میکردیم نکنه واقعا همینطوری که میگن اوصاع رو می بینند و ماها با ایشون هم افق نیستیم! بعدش با وجود عبارات صریح توجیه میکردیم که ایشون در دستگاه مختصات احدی الحسنیین _ ما رایت الا جمیلا به قضایا نیگاه میکنن(ینی انقلاب تیکه تیکه بشه و ماها هم کشته و شهید،بازم خوب و روشن و زیباست!) این اواخر که مشخص شد ایشون نه تنها اینده رو خیلی روشن می بینند بلکه حال و حتی گذشته رو هم روشن می بینند!!! من رهبرو خیلی دوست دارم و قبولش دارم!اما سخنرانی اخیر وقتی دیدم دارند از یک شهید حججی نتیجه میگیرند که ما جنگ فرهنگی رو بردیم ؛خندم گرفت!!! ما که فقط شکست فرهنگی میبینیم!!!تلفات فرهنگی توی فامیل و دوست و مجموعه فرهنگی و ...سر به فلک میکشه! خلاصه...اصلا با رهبری هم افق نیستم توی این زمینه درکش نمیکنم شما چطور؟در این زمینه با رهبری موافقید یا مثل من اوصاع رو تاریک و سیاه و خطرناک و ...می بینید؟ اگه با ایشون موافقید؛خواهش میکنم کمکم کنید بتونم بفهمم اقا چطور به مسایل نیگاه میکنن که این همه امیدوار و خوشبینن !بینهایت ممنون میشم😍😊 ✅جواب : نجفی در مورد موضوع پرسش شما نظر خاصی ندارم؛ فکر میکنم نگاه امیدوارانه ایشان و نگاه دلسرد کننده شما به یک نقطه متمرکز نبوده و هر کدام در کل نافی دیگری نیست؛ اما در مورد فهم دیدگاههای ایشان میتوان گفت مطالعات وسیع و تجربه چهل ساله حکومتی و چند دهه مبارزه، به ایشان افق نظری گسترده و عمیقی داده که در حالی که خواندنش جالب است ، در مواقعی درکش سخت است۰ اما نکته آخر آنکه شما برای فهم بهتر افکار ایشان باید در کنار توجه به جزئیات ، به اصول کلی و پیش زمینه های اندیشه ایشان هم توجه کنید و "نسبت" آن اصول کلی را با آن موارد جزیی درک کنید۰ بدون فهم درست این خطوط اصلی ، و اولویت بندی آنها رفتن به سراغ مصادیق جزئی شاید درست نباشد ۰ 🔴در پایان ذکر دو نکته مرتبط با موضوع مفید است ؛ نکته ۱ : حل نشدن برخی از مسائل اجتماعی صرف نظر از علل جزئی، به علل مهمتر و بزرگ تر بودنشان میتواند برگردد ۰مثلا هر چند ما در جنگ تحمیلی بر ارتش عراق غلبه نظامی نکردیم ولی شکست هم نخوردیم و یک وجب از خاک کشورمان را هم از دست ندادیم از این منظر دوم این یک موفقیت بزرگ بوده است ۰ نکته ۲: انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته بسیاری از قله ها را فتح کند اما همین مقدار هم که جلو آمده و فتوحات فعلیش نسبت به نهضت های گذشته و کشورهای مستقل دیگر نقاط جهان ، فوق العاده مهم و تحسین بر انگیز است ؛ این مهم وقتی مهمتر جلوه می کند که بدانیم دستاوردهای این انقلاب بدون کمک و خواست قدرتهای خارجی صورت گرفته است ۰ موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بصیرت افزایی از تاریخ تحولات سیاسی ✅ تاثیر نقش شخصیت هایی مثل علامه طباطبایی و متفکرین برجسته در تکامل از مرحله "نهضت" به "نظام" و به "تمدن اسلامی" ✅ https://eitaa.com/drmousanajafi