29.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
۷ آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : ضرورت بینش نظریه انسان ۲۵۰ ساله برای فهم فلسفه امامت و شناخت صحیح تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر استاد گرانقدر دکتر نجفی
جناب استاد ، وقتی کتاب هویت ملی شما را خواندم ، بسیاری از گره های ذهنیم باز شد و امید به آینده انقلاب اسلامی از تصوری ذهنی به واقعیتی عینی و در حال رشد تغییر کرد. مثال درخت در بحث هویت و برجا ماندن ریشه های عمیق آن ، از پس هجوم های وحشیانه ، یادآور بحث رهبر انقلاب درباره ی رویش های انقلاب بود. اما چند وقتی است که متنی بین دوستان در کانال های انقلابی رد و بدل می شود ، که به نظر بنده ، خیلی با نظریه ی شما تضاد دارد . نکته و نقطه ی تفاوت مبحث شما با دکتر کریم مجتهدی در کجاست؟
آیا ایشان به این که انقلاب اسلامی حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام است معتقد نیستند یا اساسا بحث چیز دبگری بوده و برشی از صحبت های ایشان است.
البته بنده فقط اسم ایشان را ذیل آن مبحث دیده ام و هیچ شناختی از ایشان و تفکرات و نظریه شان ندارم.
ولی تشبیه ایشان حالتی از نا امیدی و ترس از آینده را به انسان القا می کند و حس ایستایی و عدم بالندگی انقلاب اسلامی به ذهن منبادر می شود . و متاسفانه این حس در جامعه ما بیشتر نمودار است و مردم راحت تر مثال ایشان را می پذیرند تا بحث هویت ملی جناب عالی و اندیشه های مقام معظم رهبری ، برای توضیح بحث هویت ملی و رویش های انقلاب باید ساعت ها وقت گذاشت تا بتوان فضا را برای جوان ها روشن کرد ولی مثال نخل و نفر و فرهنگ به راحتی در بین همه پذیرفته می شود و هر کسی از ظن خود ، یار آن می شود و به نظر خودش حقیقت امر همین است .آیا عدم تفکر صحیح و عمیق و مطالعه ی تاریخ تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی زمینه ساز چنین موضع گیری های فرهنگی و اجتماعی نیست ؟
و این مدل تفکرات چقدر می تواند سد مسیر حرکت انقلابی و تمدنی بشود؟
با تشکر از وقت و حوصله ای که صرف می کنید و به پرسش ها پاسخ می دهید.
متن اشاره شده 👇
✅درخت نخل درخت عجیبی است! گویی این درخت اصلا نبات نیست! چیزی شبیه به آدمیزاد است.
وقتی می خواهند نخلی را قطع کنند، می گویند بِکُشش! بی جهت نیست که واحد شمارش نخل هم چون آدمیان، «نفر»است...
نخل تنها درختی است که اگر سَرش را قطع کنی می میرد! بر خلاف همه ی درختان که اگر سرشان را بزنی، بار و بَرگشان بیشتر هم می شود. اما نخل نه! سَرش را که قطع کردی می میرد. مهم نیست ریشه اش در خاک سالم باشد، نخلِ بی سر می میرد!
آب هم اگر از سَر نخل بگذرد و به زیر آب فرو رود، خفه می شود و می میرد! مثل آدمیزاد. درخت مقدسی است... ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ «ﺩﮐﺘﺮ ﮐﺮﯾﻢ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ» ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻓﻠﺴﻔﻪ ی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ!
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻣﺜﻞ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ ﺍﺳﺖ! ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﺕ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺧﺎﮎِ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﺖ. ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳَﺮَﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻧِﻤﻮﺩِ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽِ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ میمیرد، ﻭَﻟﻮ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشد...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇👇
👆👆ادامه قبل
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از اظهار محبت و دقتی که در تطبیق مطالب دارید ۰ در مورد مطالب مربوط به ارتباط فرهنگ و تمدن سخن بسیاری گفته شده است و هر محققی هم می تواند برداشت و تفسیر خودش را از این ارتباط داشته باشد؛ اما قدر مسلم آنچه در آن اتفاق نظر وجود دارد ارتباط ذاتی و غیر قابل انکار فرهنگ با تمدن است ۰
🔶 در مورد استاد متفکر جناب دکتر کریم مجتهدی باید بگویم خود من سالیان دراز در دروس فلسفه غرب ایشان حضور داشتم و الحق ایشان در حال حاضر از برجسته ترین غرب شناسان معاصر می باشند و در مباحث فکری و فلسفی و فرهنگی دارای نظرات محققانه و عمیقی هستند؛ البته ایشان در زمینه مباحث انقلابها و یا تاریخ تحولات مطلب و نظر خاصی ندارند ولی کتاب آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب ایشان دارای مباحث خوب و ریشه ای و پژوهشی در خور توجهی است ۰ آنچه که من در این سه دهه آشنایی و مراوده و البته شاگردی مشاهده کردم علاقه عمیق و اعتقاد و جانبداری و پاسداری دکتر مجتهدی از فرهنگ دینی و ملی اسلام و ایران است ۰
🔶در مورد متنی هم که اشاره نمودید چون تقطیع شده است و قبل و بعدش،معلوم نیست و منبع آن هم ذکر نشده است نمیتوانم نظر خاصی بدهم؛ ولی به فرض صحت ، به نظرم این متن مستقیما به مباحث انقلاب و تمدن و ریشه های آن مستقیما مربوط نیست ۰
در پایان به مناسبت ذکر نام این استاد برجسته و حقی که گردن بنده دارند کتابی که از ایشان نام بردم را معرفی می نمایم ۰ با تشکر
در پناه حق موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
🔰آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب (مجموعه پژوهشی)
✅مولف : کریم مجتهدی
ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام
در کتاب «آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب» نویسنده سعی دارد برخورد فکری و عمق آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب در عصر قاجار را تبیین نماید.
«مسیحیت، مشخصه فرهنگ غرب»، مبلغان مسیحی و متکلمان شیعی در عصر جدید، فلسفه در ایران دوره صفوی به روایت شاردن، جهان گرد فرانسوی قرن هفدهم میلادی، گنجینه لغت از قرن 11 هجری، عباس میرزا و مساله تجدد، خاطرات اوژن بوره، نخستین ترجمه فارسی گفتار در روش دکارت، حسینقلی آقا: چهره متجدد عصر قاجار به روایت کنت دو گوبینو، میرزا ملکم خان و اصول نظری نظام پیشنهادی او، میرزا فتحعلی آخوندزاده و فلسفه غرب، افضل الملک کرمانی مترجم رساله گفتار دکارت، قطعاتی چند از یک متن فارسی به قلم افضل الملک کرمانی در تفسیر فلسفه دکارت، ذکر فلاسفه بزرگ غرب در کتاب بدایع الحکم، بدیع الملک میرزا عماد الدوله و...، آقای علی حکیم مدرس زنوزی و بدیع الملک میرزا، بدیع الملک میرزا و علی اکبر مدرس حکمی، خانواده امامقلی میرزا عمادالدوله و پسرش بدیع الملک میرزا و محمدعلی فروغی و سیر حکمت در اروپا عناوین فصول هجده گانه این کتاب است.
نویسنده در قسمتی از پیش درآمد کتاب می نویسد: مساله شناخت فلسفه جدید غرب از مساله روابط کلی ایرانیان با کشورهای غربی جدا و مجزا نیست. به همین دلیل نگارنده لازم دیده است زیربنای تاریخی بحث خود را و مواقف مهم آن را به نحوی از قبل روشن و مشخص سازد
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز گشایی از خنثی بودن اروپائیان در سیاست جهانی و برجام
دکتر موسی نجفی:
✅یکی از مسائل مهم در نگاه دیپلمات های ما به غرب بر اساس استقلال و قدرت اروپائیان در برابر امریکا استوار است ؛ آیا واقعا بعد از پایان جنگ سرد می توان به اروپا چنین نگاه و از آنان چنان توقعی داشت ؟
برای جواب این پرسش،نظر استراتژیست برجسته یعنی هنری کیسینجر در کتاب نظم جهانی می تواند مورد توجه قرار گیرد ۰
در مقدمه باید گفت از جمله شروط و زوایای اصلی پیمان وستفالی که در قرون گذشته توسط اروپائیان برای نظم و صلح در اروپا وضع شده بود، توازن و تعادل بین قدرتهای بزرگ و بازیگران اصلی بوده است ۰ حال بعد از طی قرون و بخصوص بعد از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد و هژمونی فعلی امریکا ، و نبود تعادل و توازن بین قدرتهای بزرگ؛ چگونه میتوان از نظم وستفالی و کدخدایی امریکا و بی خاصیتی اروپا سخن گفت ؟
🔴نویسنده کتاب نظم جهانی درباره این تعارض معتقد است که اروپا از جنگ جهانی دوم به بعد قدرت خودش را از دست داده است و دیگر سلطه استعماری سابق در مناطق نفوذ قبلیش را دارا نمی باشد ؛ کیسینجر در ادامه می گوید :
در طی زمان امریکا در حال تبدیل شدن به مدافع بلا منازع نظمی بود که اروپا بنیان گذار آن بود اما دیدگاه امریکا بر پایه پذیرفتن نظام تعادل اروپایی نبود ، بلکه متکی به برقراری صلح از طریق اصول دموکراتیک بود۰ (ص ۲۳ پیش گفتار کتاب نظم جهانی)
🔴تفسیر این قسمت از متن این است که هر چند امریکا نمی خواهد نظم جهانی وستفالی را با هیچ برنامه و یا نظم دیگری عوض کند و بنابراین امریکا داخل این نظم خودش را تفسیر می کند ولی حضورش در این نظام بین المللی بستگی به منافعش دارد و "دمکراسی" در ظاهر جای" توازن" را گرفته و یا بهتر بگوییم توجیه کرده است ۰واقعیت نظام بین الملل در شرایط هژمونی امریکا ، ورود و مداخله این کشور به حریم کشورهای دیگر است ؛ حریم و استقلالی که ظاهرا پیمان وستفالی منادی حفظ آن بوده و مدام از عضویت مساوی اعضای جامعه جهانی سخن می گفته است۰
🔵در خاتمه شاید بتوان از مطلب دقیق کیسینجر ، در مورد سیاست خارجی خودمان اینگونه استفاده کنیم که در نبود توازن و تعادل قدرت برای حفظ نظم جهانی و هژمونی امریکایی ، اروپای قدرتمندی مطرح نیست! به عبارت واضح تر : در این گور دیگر مرده ای نخفته است !
پس برجامیون! بالای این گور بی جهت شیون نکنید!
🔵به جای آن به امانتداری انقلاب اسلامی بزرگی فکر کنید که ملت ایران موقتا به شما سپرده ، امانتی که ( به قول کیسینجر) هم هژمونی امریکایی و هم این نظم چند صد ساله اروپایی را توامان به چالش کشیده است ۰طنین این جمله کیسینجر بسیار پر معناست که : ایرانیان باید تصمیم بگیرند میخواهند یک کشور باشند یا یک انقلاب ؟!
جالب اینجاست که هژمونی امریکایی در واقع نه میخواهد و نه اجازه می دهد که ایرانیان یک انقلاب بزرگ باشند و نه یک کشور قدرتمند!
هر چند راه ما هم در این معرکه معلوم می شود که با عمق بخشیدن به این امانت تاریخی ممتاز( انقلاب اسلامی ) و سپردن آن به دست اهلش ، هم می توانیم یک انقلاب بزرگ باشیم و هم یک کشور قدرتمند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : گام دوم یعنی گام اولی هم بوده که خلاصه آن جمع بندی گذشته و امید به آینده است و این در حالی است که داریم از تثبیت و تمدن سازی در یک انقلاب جوان سخن می گوئیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#تاریخ_سیاسی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص)
📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص))
✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند
https://t.me/drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴نکته و مطلب جالب یکی از مخاطبین محترم
✅باعرض سلام حضور محترم استاد دکتر موسی نجفی . چند سالی است ذیل کلان عنوان اصلاح سبک زندگی و به طور خاص بازی کودکان کار کردیم. اگر که در دو یادداشت فوق خطای بود راهنمایی بفرمایید تا در یادداشت های بعدی تصحیح بشود .با تشکر
✅نجفی :
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی خوبی که در مورد یک حرکت فرهنگی با کیفیت و ابتکاری داشتید ؛ به نظرم کار ارزشمندی آمد و ایده ای است که در صورت بسط و رشد می تواند خلاء و جای خالی مهمی را پر کند ؛ کاش،حجم کمی و کیفی و همچنین حمایت از این نوع کارهای خوب فکری افزایش می یافت ، چونکه متاسفانه یکی از حوزه های مهمی که فرهنگ بیگانه از ریشه در آن سرمایه گذاری کرده و می کند همین نقطه ای است که شما دوستان خوب و همچنین مرحوم استاد مجید محربی در آن به عمق و نوعی جنبش،نرم افزاری دست زده اید؛ انشالله موفق باشید و مرحوم استاد نیز مشمول رحمت خاص الهی گردد و شما دوستان نیز ضمن پایداری و استقامت در این مسیر با افق گشایی ها و ابتکارات خود نسل فردایی های ایران عزیز را به هویت خود آشناتر نمایید ۰
🔴دوستان برای آشنایی به نمونه زیر مراجعه نمایند👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#مجید_محربی(رهپو)
#بازی #مسجد_امام
📃مسجد امام اصفهان و بازی بچه ها در افق تمدن نوین اسلامی
http://nedaesfahan.ir/116581
📑در یادداشت قبلی با عنوان :
یک خاطره یک یادداشت تجربه های تربیتی مرحوم استاد مجید محربی(رهپو)
اشاره ای شد به اینکه استاد محربی به عنوان یک کارشناس فرهنگی
با معیار و استدلال های اسلامی در تعامل با
روحانیون شاخص فرهنگی و اجتماعی توانستند با تبیین مناسب،
آغازگر ابتکار عمل های مهمی
در توجه به اهمیت بازی کودکان در هیات های مذهبی و مساجد بشوند.
✔ممکن است این سوال مطرح بشود که
استاد محربی چطور عمل کردند که توانستند تبیین موثری داشته باشند؟
⭕ویژگی های لحاظ شده در مسجد امام اصفهان برای بازی کودکان کدام است؟👇 👇 👇
http://nedaesfahan.ir/116581
🔷️ @bazihambazi 🔷️
🔰سه نظریه پیرامون ماهیت نظم جدید جهانی
دکتر موسی نجفی
✅در مورد اینکه بعد از پایان جنگ سرد، جهان با هژمونی امریکا روبرو شد شکی نیست و این در زمانی اتفاق افتاد که قدرتهای جدیدی خود را آشکار نمودند؛ وقوع انقلاب اسلامی در امتداد بیداری اسلامی از جمله مهمترین این امور است۰ اما در این میان، تکلیف نظم چند قرن به جای مانده از نظام حقوقی وستفالی و نقش اروپائیان دستخوش چه تحولاتی شده است ؟
🔴از دو بعد "مشروعیت" و "قدرت" ، اروپای بعد از جنگ جهانی دوم فرتوت و ناتوان شده و نقش بزرگتری خود را به قدرت نوظهور و فاتح اصلی جنگ جهانی دوم یعنی امریکا واگذار نمود ؛ اما آیا در این تحول امریکا هم مقید به رعایت اصول وستفالی و از جمله عدم مداخله در امور سایر کشورها بوده است؟
🔵در حقیقت آیا با قدرت گرفتن امریکا و ضعف اروپا ، و نقض برخی اصول مسلم آن ، میتوان از ادامه نظم وستفالی سخن گفت ؟
در این مورد میتوان با سه نظریه مسئله را بررسی نمود :
🔶نظریه اول : بعد از جنگ سرد از دو رکن نظم وستفالی ، "قدرت" برای هژمونی امریکایی و "مشروعیت" برای اروپاییان بوده است و این همراهی و همکاری پنهان و آشکار در اردوگاه غرب براساس حداکثری منافع در ذیل نظم وستفالی تحقق یافته است ۰
🔶نظریه دوم : هر چند تقسیم بندی گفته شده وجود دارد و تا امروز هم هنوز نظم وستفالی مبنای این تعامل و نظم جهانی است ولی بخاطر قدرت برتر امریکا ، در آینده شاهد نوعی نظم جهانی جدید خارج از نظم وستفالی خواهیم بود۰
🔶نظریه سوم : هژمونی امریکا در واقع تعادل و توازن را که ضامن بقای نظم وستفالی است در عمل و واقعیت بر هم زده است و امروز در نبود این توازن و قدرت برتر امریکا ، نظم جدیدی حاکم است که خارج از وستفالی است۰
به نظر می رسد قبول هر یک از این سه نظریه میتواند مهمترین نقش را در راهبرد هر کشوری در روابط بین الملل و در عقد پیمان ها و عهد نامه ها داشته باشد ۰
🔴هر چند در کشور ما کمتر مسئولین اجرایی بخصوص در دستگاه دیپلماسی بنای توضیح و تبیین نظری برای اجرائیات خود را دارند ولی کاش بخصوص در مورد موضوعاتی که در زندگی مردم تاثیر بیشتری دارد لااقل مبنای نظری و علمی و مبانی تصمیمات خود را اعلام می نمودند؛ یکی از مصادیق سخن مذکور نگاه سیاست خارجی ما در برجام و یا نگاه به غرب و نظم جهانی و کنشگران اصلی آن است ؛ پرسش اصلی در اینجا این است کدام یک از این سه نظریه مبنای برنامه ریزی های ملی و فراملی ما نسبت به دنیای غرب است ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :
✅با قدرت گرفتن باند اموی در زمان خلیفه سوم و معاویه ، کار برای پیروان راستین اسلام و شیعیان امام علی علیه السلام سخت تر شد ؛ چرا که تناسب و تعادل بین "دفاع " از اساس اسلام و "نقد " عملکرد این باند پیجیده که امور جاری جامعه را به دست داشت توامان کار دشواری بود۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه شبکه ۲ سیما
🔵🔴دکتر موسی نجفی : احساس برتری اروپا کلید نفوذ در نهضت بیداری اسلامی و تاریخ تجدد خواهی ایرانیان
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
باطن تاریخ و تحول.m4a
7.15M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
❗️در نوشته های #شهید_آوینی به یکی از مفاهیمی که اشاره میشود؛مبنای تاریخ نگاری امروز است. تاریخ #تمدن بر مبنای سیر تکاملی ساخت #ابزار و آن هم برای تمتع هر چه بیشتر انسان ها از طبیعت و مادیات نوشته شده است.
اما آوینی میگوید باید تاریخ بر مبنای تحولات باطنی انسان نوشته شود،تاریخ دین، تاریخ #انبیا!
(برهمین مبنا ما اکنون در عصر ارتباطات نیستیم!بلکه در عصر امام خمینی بسر میبریم!)
❓❓با این مقدمه،سوال اولم اینه که اولا ایا مقولاتی از جنس تحولات انسان ها خیلی قابلیت الصاق تاریخ رو دارن؟مثلا واقعا کسی بخواهد تاریخ تحولات باطنی بنویسد ایا تهش یک کتابی که بیشتر شبیه کتاب اخلاق یا عرفان باشد بدست نمی اید؟
سوال دومم اینکه با این رویکرد یا نزدیک به آن تا بحال چه کتبی نوشته شده است؟
با تشکر و التماس دعا
🔴جواب :
🔵نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تناقص "رویکرد دمکراسی" با "رویکرد استراتژیک" در هژمونی امریکایی نظم جهانی
✅از جمله نکات مهم یا بهتر بگوییم ادعاهای علمی و استراتژیک هنری کیسینجر در مورد تناقضات بقای نظم وستفالی با هژمونی امریکا این است که با قدرت یافتن و فاصله گرفتن امریکا از متحدان و مدعیان اروپایی اش که وارث و صاحبان اصلی وستفالی بوده و هستند این نکته هر چه بیشتر به چشم می آید که "توازن قدرت" دیگر مبنای بقای وستفالی نمیتواند باشد و به جای آن بزعم کیسینجر اصول دمکراسی این مشروعیت زایی نظم وستفالی را ضمانت میکند ؛ اما دهها مثال از کودتاهای نظامیان در غرب آسیا و سایر نقاط جهان و حمایت از رژیم هایی دیکتاتور مثل عربستان سعودی نشان میدهد که این ادعای دمکراسی خواهی در برابر مفهومی دیگر به نام حفظ منافع و امنیت ملی رنگ می بازد ۰ لذا این کهنه دیپلمات برای حل پارادوکس به وجود آمده از خلق مفهومی به نام " رویکرد استراتژی " برای جانشینی (و یا بهتر بگوییم رقیب نیرومند) رویکرد دمکراسی استفاده کرده و استفاده از ان را مشروع جلوه می دهد ؛ این سیاست بین الملل دنباله روی از همان چیزی است که ماکیاولی در قرون قبلی در کتاب شهریار برای غرب تجویز و یا بهتر بگوییم کشف و یا پیش بینی کرده بود ؛ این همان اصالت قدرت و فدا کردن تمام اصول اخلاقی به پای منفعت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
باتشکر از استاد و وقتی که برای مخاطبان میگذارند.
یک سوال داشتم:
بحث "تمدن" از چه زمانی و از طریق چه اندیشمندانی در جهان اسلام مطرح شد؟
لطفا منابعی نیز معرفی فرمائید.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از شما ، اینکه تاریخ دقیق این مسئله را بتوانم بگویم معلوم نیست ۰ اما اگر منظور شما مفهوم تمدن و توجه به نوعی مدنیت پیشرفته و قانونمند باشد ، به نظرم این موضوع از همان ابتدای مدینه النبی نطفه و مراحل اولیه اش، شکل گرفته است و هر چه مسلمانان در داخل خودشان و در مراوده های خارجی با تمدنها و ملل دیگر جلو رفتند زندگیشان از حالت ساده و بسیط اولیه به سمت پیچیده تر شدن و تمنای ایجاد شهرهای بزرگ میل بیشتری پیدا نمود ۰
🔶 این مراودات تا جایی جلو رفت که کم کم برخی علوم و یا فنون و حتی آداب و فرهنگهای دیگر نیز وارد جامعه و سبک زندگی مسلمین شد و این مسئله ابتدا از نخبگان مسلمان شروع و سپس به برخی اقشار دیگر نیز رسید ۰ البته همه این تاثیر و تاثرات به نحوی نبود که "دست برتر " اسلام و قرآن و آداب اسلامی ولو در ظاهر در اکثر بلاد اسلامی دچار فراموشی گردد ؛ این در حالی بود که البته التقاط و انحراف و یا حتی تحریف نیز در این تلاقی به طور طبیعی دیده میشود هر چند مسلمین اغلب تاثیرگذار بوده اند ۰
🔶از طرف دیگر این بحث در کلمات و لسان امامان معصوم علیهم السلام در ابعاد مختلف قابل پیگیری است و بخصوص در کلمات و خطب امام علی علیه السلام قابل رویت است ۰ در بین متفکران مسلمان ابن خلدون در مقدمه مشهورش به این بحث در قالب یک علم جدید بخوبی توجه کرده است ۰ اما مباحث مبسوط تر در این رابطه در قرون متاخرتر در تماس جهان اسلام با تمدن غربی بیشتر و مبسوط تر خود را نشان داده است۰
🔶البته ابعاد این مسئله نه در یک علم و یا یک متفکر خاص بلکه در تمامی جامعه مدنی اسلامی باید مد نظر قرار بگیرد ۰ در این رابطه مطلبی نیز در یکی از سخنرانی هایم دارم که به این بحث غنای بیشتری می دهد ۰ انشاالله 👇👇
متشکرم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅تفسیر سخن استاد مطهری در رابطه با نسبت فرهنگ با تمدن و بحثی پیرامون چرایی و چگونگی متمدن شدن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی دولتمردان امروز و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅مدرس شاخص واقعی" تدبیر و اعتدال" است و این با "غیرت و شجاعت " کامل می شود و نه با سازش و ضعف مقابل استعمار گران زیادخواه۰ برای همین او الگوی یک سیاستمدار موفق در تاریخ ایران است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅به چه کسانی رجال یا شخصیت سیاسی می گویند؟
🔴چرا شخصیت ها در هر دهه باید نسبت به قبل عمیق تر شوند؟
🔵ویژگی شخصیت سیاسی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی چیست ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی - آذر ماه ۱۳۹۸ :
✅از مسائل مهمی که در موضوعات اصلی سیاست داخلی و بخصوص سیاست خارجی (که رقیب و یا کشوری دیگر حضور دارد ) مطرح است ، توجه به این نکته ظریف و حساس است که خود صورت مسئله سیاسی و یا موضوع مورد توافق سیاسی هر چند به ظاهر ثابت و ایستاست ولی،در واقع در حال تحول و حتی تکامل است ۰ این یعنی هر چند شما به ظاهر با پدیده واحدی در سیاست و یا روابط بین الملل سر و کار دارید ولی در حقیقت کنشکران و بازیگران و تاثیر گذاران اصلی مدام دستخوش تغییر و رشد و یا انحطاط میگردند۰
عدم توجه به این شناور و متحول بودن سیاست ، گاهی فاجعه بار بوده و قرارداد و یا توافقی که در یک مقطعی صورت گرفته در مقطع بعدی ضرر و زیان و تخریب بسیاری به بار آورده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
در تاریخ اندیشه سیاسی ایران،چه رابطه ای میان سه مفهوم «خلافت»،«ظل الله» و «فره ایزدی» برقرار بوده است؟این سه مفهوم چه نقاط اشتراک و افتراقی دارند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر و عذرخواهی از تاخیر پاسخ و البته ظاهرا مدتی است در خود پیام رسان ایتا هم مشکلاتی بخاطر کثرت اعضای جدید و نبود امکانات فنی به وجود آمده ( متاسفانه این اختلال در نظم در ارتباط با مخاطبین در مواقعی در همین کانال هم دیده میشود ؛ مثلا تعداد بازدیدها و مراجعات به درستی معلوم نیست۰ ) این سوال تا حدودی زیادی باید با پیش زمینه های اندیشه سیاسی اسلامی و البته تاریخ اندیشه سیاسی در ایران همراه باشد ۰
🔶مفهوم "فره ایزدی" مربوط به اندیشه سیاسی ایران باستان و بیشتر در ارتباط با اندیشه "ایرانشهری" قابل مطالعه است ؛ ولی مفهوم "ظل الله" به نوعی برگردان و شاید معادل سازی ناقص آن در دوره اسلامی باشد ۰ این نکته را هم در نظر داشته باشید ما در سیر اندیشه سیاسی در اسلام و ایران متونی به نام سیاست نامه نویسی یا سیرالملوک و یا آثارالوزراء و یا دستور الوزراء نویسی داریم که میشود در مورد مفهوم ظل الله به این متون مراجعه نمود ۰
🔶 در مورد "خلافت " این مفهوم مربوط به تاریخ صدر اسلام است و فراز و فرودهای بسیاری را طی نموده است و بخصوص در متون کلامی اهل تسنن از کلیدی ترین مفاهیم اعتقادی و سیاسی است ۰ اگر بخواهید به یک کتاب تاریخی و نظری کهن در ارتباط با مفهوم خلافت و سلطنت و مفهوم ظل الله و فره ایزدی رجوع کنید ، کتاب "سیاست نامه" خواجه نظام الملک طوسی از مهمترین این آثار است ۰ خود من هم در این مورد در کتاب "مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی" در ذیل متون سیاست نامه نویسی در این باره بحث نموده ام ۰
🔴موفق باشید👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆
🔰کتاب سیاستنامه یا سیرالملوک،
✅کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظامالملک طوسی. این کتاب از آثار مهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است. سبک نگارش کتاب ساده و روشن و خالی از تصنع از تکلف است، و از شاهکارهای زبان فارسی بهشمار میآید. محتوای این کتاب به فره ایزدی، سیاستمداری به عنوان راهکار و تدبیر امور باور دارد.
🔴نظامالملک نگارش کتاب را به فرمان ملکشاه سلجوقی آغاز کرد و در دورهٔ سلطنت محمد بن ملکشاه (۴۹۲–۵۱۱) به پایان رسانید. (هیوبرت دارک ـ مصحح سیاست نامه ـ در مقدمه اش بر این کتاب (ص ۲۴–۲۵)، سال نگارش نیمه اول آن را ۴۷۹ هجری و سال نگارش نیمه دوم آن را ۴۸۴ هجری دانستهاست). قطعههای گوناگون کتاب که از منابع مختلف گردآوری شده، شامل اندرزهای نویسنده، منقولات از قرآن و احادیث و گفتههای مشاهیر، حکایتهایی در بارهٔ شاهان و وزیران و امیران است، و برخی حکایتهای بلند آن دارای مکررات و حشو و زوائد است.
سیاستنامه در سال ۱۸۹۱ به همت شارل شفربه زبان فرانسه ترجمه و در پاریس منتشر شد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه بحث آزاد بسیج اساتید پژوهشگاه علوم انسانی درباره ناآرامی های اخیر - سالن اندیشه - آذر ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : بیراهه تبدیل نارضایتی اقتصادی به بحران سیاسی و براندازی با تبلیغات و رسانه و دخالت خارجی و ضرورت هوشیاری ملی و عقلانیت و تدبیر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi