eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
830 عکس
327 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 🔰موسی نجفی: جمهوری اسلامی بیماری بود (ایران عصر پهلوی) که از اتاق عمل(انقلاب) بیرون آمد۰ 🔰🔰تیزر مصاحبه اختصاصی فردا با دکتر موسی نجفی درباره انقلاب اسلامی و کارآمدی. 🇮🇷 @fardanews
🔰شرط نسبت عزتمندانه رابطه ایران معاصر با غرب مدرن (احساس هویت و تمدن برتر داشتن) 🔰 https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🎥منتخب برنامه زاویه - (شبکه چهار سیما)✅ 🔰✅دکتر موسی نجفی : تبدیل روند طبیعی تجدد به مهندسی نمودن غربگرایی در تاریخ دو قرن اخیر ایران https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰🔰سه سیاست در نسبت سنجی روابط 🔰🔰 ایران و غرب ✅( سیاست موازنه منفی - سیاست موازنه مثبت - سیاست نیروی سوم ) ✅ https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقدمه بصیرت افزایی از تاریخ سیاسی اسلام 🔰 ✅✅ تبدیل وقایع تاریخ به فلسفه تاریخ ✅✅ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰🔰ارزیابی تاریخی نظریه سیاست "نیروی سوم " در تحولات سیاسی دو قرن اخیر ایران (قسمت اول)🔰 (چشم اندازی بر امکان برجام اروپایی) ✅۱-نظریه استفاده از سیاست نیروی سوم هر چند ما بین دو نظریه موازنه مثبت و موازنه منفی است ولی در تاریخ تحولات ایران بعد از سقوط صفویه تا به امروز به عنوان چاشنی و مکمل هر دو سیاست متضاد قبلی استفاده می گردیده است۰ اما ویژگی اصلی و ممیزات خاص این نظریه اصول و زمینه هایی دارد که عبارتند از : ✅۲- نیروی سوم به قدرتی گفته میشود که سابقه استعماری و یا تجاوز و یا بدعهدی در کشور میزبان نداشته و حضور آن در بخش هایی از کشور خطرناک نمی باشد ۰ ✅۳- کشور نیروی سومی باید دارای چنان قدرت و توانمندی باشد که بتواند در مقابل و یا به عنوان پر کردن خلاء کشورهای سلطه گر قرار گرفته و از فشار و زورگویی کشور و یا کشورهای قلدر و متجاوز کم کند ۰ ✅۴- کشور نیروی سوم باید تا حدود زیادی از مرزهای جغرافیایی کشور میزبان دور باشد تا طمع ارضی پیدا نکند ۰ ✅۵- کشور نیروی سوم باید در شرایطی نباشد که خود به قدرت سلطه گر بعدی مبدل گردد ۰ ✅۶-حضور نیروی سوم بایستی مدیریت شده و محدود و در زمینه و یا زمینه هایی باشد که بتوان از آن به صورت گذرا و موقت بیشترین نفع را برده و کمترین هزینه و آسیب را داشته باشد۰ ✅۷- سیاست استفاده از نیروی سوم بایستی از طرف کشور مستقل و رجال سیاسی کارآزموده و امین و بافراست و سیاست دان انجام شود و از آنها طی یک برنامه راهبردی و مشخص و زمان بندی شده در فرایندی معلوم استفاده گردد ۰ ✅۸- سیاست نیروی سوم میتواند از یک واکنش مقطعی و زود گذر در یک "بحران مقطعی" برای حل مسئله خاص شروع شده و تا یک سیاست و "استراتژی ملی" بلند مدت ادامه یابد ۰ ✅۹ -کشور نیروی سوم ممکن است در منافع کوتاه مدت خود با کشور میزبان همراهی ، ولی در منافع دراز مدت خود آن کشور را طمع و برگ برنده " قمار سیاست" قرار دهد۰ ✅۱۰-استفاده از نیروی سوم مانند" وسیله" و نه "هدف" بایستی تلقی گردد لذا رسم روزگار و "قانون سیاست" ایجاب می کند که وقتی می خواهی دیگری را وسیله برای اهداف ملی خود قرار دهی، بایستی مواظب باشی تا او تو را وسیله اهدافش قرار ندهد!! 🔴🔵مفید بودن و یا نبودن هر یک از موارد دهگانه گفته شده در مقاطع تاریخی گوناگون و موضوعات مهم باید به طور جدا و با عمق و تانی بررسی گردد۰ استفاده از این سیاست و تجویز میزان موفقیت آن به مثابه طبیب حاذقی میماند که برای بیمار خاص و بیماری معلومی بایستی به میزان معینی از دارو را تجویز نماید ۰ رعایت کردن این شرایط منجر به سلامتی و عدم رعایت آن ، تشدید مرض و یا مرگ مریض را به دنبال خواهد داشت ۰ موفقیت و یا شکست در سیاست استفاده از نیروی سوم در معادلات سیاسی امروز در مسئله برجام یا به اصطلاح "برجام اروپایی" بسته به ارزیابی و تطبیق شرایط با بندهای مذکور دارد؛ بندهایی که در" تجربه تاریخی روابط خارجی ایران همچون "عیاری" برای سنجش درست عمل نموده است و اطلاع دیپلمات و سفرای ایرانی تراز انقلاب از این عیار و سنجش لازم و ضروری است ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰🔰ارزیابی تاریخی نظریه "نیروی سوم " در تحولات سیاسی دو قرن اخیرایران (قسمت دوم)🔰 ✅در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با قدرتهای فرامنطقه ای یکی از سه سیاست اصلی سیاست مشهور به نیروی سوم است ؛ این سیاست از نظر ارزشی مابین سیاست موازنه منفی با سیاست موازنه مثبت است ۰ استفاده عملی از نیروی سوم در دو سده گذشته در مواردی "کارآمد" و در مقاطعی "ناکارآمد" و حتی "فاحعه بار" بوده است ۰ ✅ اهمیت این مطلب از این نگاه ناشی میشود که امروز بخصوص پس از مسئله برجام دوباره نظریه نیروی سوم قوت گرفته و حتی اجرا میگردد برای همین بحث از ابعاد تجربه تاریخی آن و شرایط این آزمون مهم است۰ ✅ اما در مورد بخش اول یعنی کارآمدی این سیاست میتوان از استفاده فرهنگی و نه سیاسی و نه نظامی میرزا تقی خان امیر کبیر از نیروی سوم نام برد ؛ وی سعی داشت عقب ماندگی علمی ایران را با آوردن معلمینی از دول بیطرف و غیر بدنام اروپایی جهت تدریس در دارالفنون جبران کند فلذا داودخان مسیحی به عنوان نماینده میرزا تقی خان امیرکبیر به اتریش رفت تا به سفارش وی هفت استاد در زمینه کارهای نظامی و امور وابسته به آن، استادی برای آموزش فیزیک، شیمی و داروسازی و دو معدن‌چی که در کار معدن توانمند باشند را به خدمت بگیرد. بدین ترتیب ۷ استاد به ایران دعوت و به عنوان اولین استادان دارالفنون مشغول به کار شدند. ✅اضافه بر این هفت نفر شخصی به نام موسیو ریشارد (Richard) فرانسوی که فارسی را خوب می‌دانست و تقریباً ایرانی شده بود نیز برای تدریس در رشته‌های زبان فرانسه و جغرافیا برای دارالفنون استخدام شد ۰معلمان اروپایی همه در رشته مربوط به خود افراد دانشمندی بودند و علاوه بر وظایف تدریسی به تألیف کتاب‌های درسی هم می‌پرداختند. بعدها معلمینی از ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز استخدام شدند. ✅چنانچه در بررسی اولیه میتوان دید سیاست نیروی سوم با شرایطی خاص و در حوزه محدودی مثل فرهنگ و آنهم توسط رجل خوشنام و ضابطه مندی مثل امیرکبیر توانست ثمرات خوبی برای کشور داشته باشد۰اما این شروع ماجراست ، چرا که تداوم این سیاست در زمینه سیاسی و نظامی و حتی جاده یک طرفه فرهنگی ، آرام آرام به معضلی بزرگی برای کشور مبدل گشت۰ و بعدها مسیونرهای مذهبی اروپایی و سپس ترویج زبان فرانسه و استفاده از مستشاران خارجی شتاب بیشتری گرفته و به نوعی فرهنگ تقلید و بی تحرکی و حتی برتری طلبی غربی مبدل گشت ۰ 🔴🔵🔴نکته مهم در استفاده از نیروی سوم و ظاهرا بیطرف در بر طرف کردن مشکل علمی و یا فرهنگی، وسواس و دقت نظر فرد متدین و وطن دوستی چون امیر کبیر است که در شرایط ایران پس از ترکمانچای و با آن فشار فزاینده روس تزاری و بریتانیای قرن نوزدهمی باز مقاومت و دقت نظر در خور توجهی داشته است ۰ امروز ما باید حتی از آن زمان هم جلوتر رفته و این سیاست را در عرصه فرهنگ و علم و چه رسد به سیاست به حداقل برسانیم ؛ چرا که انقلاب اسلامی ، انقلابی الهی و با تکیه به توانمندی ملی و مردمی به وجود آمده و در شرایطی که فرهنگ غرب و بالتبع آن سیاست غربی به دنبال راههای نفوذ هستند، چنین امکانی را نباید خیلی راحت به آنان داد!! و اگر دری را برای خارجی باز کردیم ببینیم چه در را می بندیم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰🔰ارزیابی تاریخی نظریه "نیروی سوم " در تحولات 🔰🔰سیاسی دو قرن اخیرایران (قسمت سوم)🔰 ✅در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با سیاست نیروی سوم و مصادیق آن اختلاف نظر جدی وجود داشته است ؛ در زمان صفویان اصولا بحث نیروی سوم مطرح نبود چرا که اولا صفویه خودشان قدرت فرامنطقه ای بوده و در ثانی قدرت استعماری که بتواند ایران را تهدید جدی کند وجود نداشته است۰ ✅توجه کنیم ایران عصر صفوی بین اروپای بعد از رنسانس با اروپای قبل از انقلاب فرانسه واقع شده بود و در نهایت بزرگترین دشمن بالفعل آنها نه اروپا بلکه همسایه متجاوز و سلطه گر غربی یعنی امپراطوری عثمانی بوده است ؛ لذا استفاده صفویه از اروپائیان کاملا جنبه ابزاری داشته و از موضع عزت نفس و سیاست درست بوده است و حتی استفاده شاه عباس اول از انگلیس ها فقط علیه سلطه پرتغال بر جزیره هرمز و صرفا بخاطر نیروی دریایی انگلیس صورت گرفت و نهایت این امر هم با درایت سردار امامقلی خان و با تدبیر وی و بدون جای پای استعمار انگلیس در ایران پایان یافت ۰ ✅با مثال صفویه و قدرت مدنی و سیاسی آنان بخوبی معلوم میشود که آنان شرایط استفاده صحیح از خارجی ها را بدون آسیب های فرهنگی و سیاسی و هویتی می شناختند ۰ البته دوره قاجاریه صحنه شطرنج بین الملل و ارزش مهره ها تغییر یافت و لذا بازی جدیدی را می طلبید ۰ هر چند ایران معاصر امروز به قدرتی فرا منطقه ای مبدل شده است ولی شرایط و روابط بازیگران قدرتمند جهانی با عصر صفویه تفاوت های جدی دارد و درس تاریخی و اندیشه سیاسی حاصل از آن وقتی کامل میشود که شباهت ها و تفاوت ها هر دو بررسی گردد ۰در دوره قاجاریه و پهلوی شرایط و قدرت سیاسی و ملی ایران دچار نوسانات زیادی گردید که در نهایت باعث شد استفاده از قدرت یک کشور ثالث با مشکلات زیادی همراه گردد ۰ ✅در تاریخ ایران بعد از جنگهای ایران و روس که از دو قرن قبل شروع شده نوعی سیاست موازنه منفی یعنی نفی سلطه روس و انگلیس و سیاست موازنه مثبت یعنی امتیاز دهی به هر دو قدرت استعماری به چشم می خورد۰ سیاست نیروی سوم در این دوره گاه مستقل و گاه با یکی از این دو سیاست موازنه منفی و یا موازنه مثبت همراه می شده است ؛ سیاست موازنه منفی و رجال معتقد به آن گاهی هم از سیاست نیروی سوم بالضروره استفاده می نمودند ، که ترکیب این دو سیاست و غلبه موازنه منفی توانسته سیاست نیروی سوم را تقویت و کاراتر نماید ۰ از طرفی وابستگان به سیاست موازنه مثبت هم گاهی برای" اعاده حیثیت " و یا فرار از بدنامی وابستگی به یک کشور استعماری خاص ، سعی می نمودند پای کشور ثالث خوشنامی را در کنار آن کشورهای بدنام مطرح کنند ۰این قسمت تاریخ بخوبی به ما می گوید که سیاست نیروی سوم در پیش زمینه وابستگی طرفدار قدرتهای بزرگ سیاستی نا کارآمد و حتی مضر برای کشور تلقی میشود ۰ ✅در تاریخ تحولات ایران تا به امروز، نیروی سوم از نظر رجال سیاست ، گاهی کشور فرانسه و زمانی کشور آلمان (بخصوص بعد از بیسمارک) ، در مقاطعی عثمانی و زمانی امریکا و یا چین بوده اند۰ البته گاهی هم مجموعه ای از چند کشور این سیاست را پیش می برده اند۰ آنچه از مجموع این مباحث به دست می آید این است سیاست نیروی سوم سیاست کارآ و مفیدی است ولی همچون شمشیری می ماند که از هر دو طرف تیز است و همانقدر که ممکن است دشمن را بکشد ؛ اگر شمشیرزن خبره نباشد احتمال دارد خودی را هم زخمی نماید ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال:🔰🔰 ✅استاد میخواستم عرض کنم که من به اتفاق جمعی از دوستان تمام آثار شمارو تهیه کردیم، کاش میشد یه طرح سیر مطالعاتی رو ارائه میکردین، تا بدونیم چه جور شروع میکردیم، یا اینکه لازم نیست، میشه از هر کدوم شروع کرد؟ ✅جواب : با تشکر از شما بابت سوال و شاید بیشتر بابت خرید همه آثار !! که البته نمیدانم چطور توانسته اید از ناشران مختلف همه را تهیه کنید ؟ ولی به هر حال چون از رشته شما و دوستانتان مطلع نیستم فقط میتوانم به پاسخ کلی اکتفا نمایم ؛ شاید این پرسش برای برخی از اعضای دیگر کانال هم به نحوی مطرح باشد؛ کتب منتشره بنده ناچیز ، حدود چهل و پنج کتاب می باشد که میتوان آنها را در شش گروه تخصصی و یک گروه مجموعه مقالات تقسیم بندی و مرتب سازی نمود : ۱ - کتب تاریخی : در این آثار استنادات تاریخی غلبه دارد ۲- کتب اندیشه سیاسی : بیشتر در زمینه اندیشه اسلامی و ایرانی و در نهایت اندیشه سیاسی غربی را شامل می گردد ۰ ۳ - کتب تمدن اسلامی : این آثار بیشتر ناظر به تمدن اسلامی گذشته و حال و آینده می باشد و در مواردی هم تمدن شناسی تطبیقی است البته به نحوی به افق گشایی انقلاب اسلامی هم مربوط است ۰ ۴ - کتب رجال اسلامی و شیعی و ایرانی : شامل زتدگینامه و افکار شخصیت های مهم تاریخی میشود۰ ۵ - کتب جنبش ها و نهضت شناسی در تاریخ سیاسی و انقلاب اسلامی ۶ - کتب فکری و روش شناسی در تاریخ و سیاست و فلسفه تاریخ ۷ - کتب مربوط به مجموعه مقالات تخصصی : در زمینه های فکری و سیاسی و تاریخی و تمدنی۰ ✅البته مطالعه هر گروه به تنهایی و یا در کنار گروههای دیگر بسته به سلیقه دوستان جوان دانشجو دارد ؛ هر چند برخی از این آثار را اگر با هم مطالعه نمایید مناسب تر است ؛ به طور مثال مجموعه (و انتم الاعلون ) که شامل ده کتاب می شود ؛ از این مجموعه پنج کتاب در زمینه تاریخ سیاسی و پنج کتاب در زمینه تمدن اسلامی می باشد ۰ این کتب چون به زبان ساده نوشته شده و از نظر حجم مطالب هم قطور نیست برای شروع میتواند زودتر مورد استفاده قرار بگیرد۰ البته مطالعه تاریخ اگر براندیشه سیاسی و تمدن مقدم شود بهتر نتیجه بخش است ۰ انشاالله اگر فرصت شود در هر زمان مناسبی که بتوانم ، یکی از این کتب را معرفی می کنم ۰ موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
کتاب « تاریخ معاصر ایران» نوشته موسی نجفی و موسی حقانی با استقبال خوب علاقمندان حوزه تاریخ به چاپ یازدهم رسید. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔻روح شهید بزرگوار سید حسن مدرس شاد. اخیراً آقای دکتر نجفی که در تاریخ معاصر مطالعات زیادی دارند این را به من یادآوری کردند که شهید مدرس در جمله ای تاریخی می‌فرماید: «در بحبوحه واقعه تنباکو که در اصفهان بودم کمپانی تنباکو مبلغان فراوانی داشتند که در اطراف دیه ها کشاورزان را می فریفتند. برای اولین بار بود که سیاست را با دسیسه ها و فریب هایش می دیدم و تجربه می کردم و از همان ایام به مطالعه جدی تاریخ اقوام و ملل پرداختم و متوجه شدم که این بحث در دروس ما چه جای خالی دیرینی دارد. مردمی که معاهده و پیمان نامه و این دست آویز های سیاسی را نفهمند چه روزگار سخت مطبخی (سیاهی) خواهند داشت.» این جمله مدرس نشان میدهد که او چه درک صحیحی از سیاست داشته است. اتفاقاً امروز هم یکی از مزیت‌های نسبی ما حوزه‌های علمیه است، وقتی این همه مباحثات جدی در فقه و اصول می‌شود و دانش و تجربه فراوان در این عرصه وجود دارد برای این است که تبحر، توانایی و قدرت فهم یک متن و توافق ایجاد شود. کسانی که مثلاً چندین دوره خارج اصول تدریس کرده اند پس باید بهتر از هر کس دیگر جملات و کلمات یک متن را متوجه شوند. امام خمینی (ره) هم در همین حوزه علمیه قم نشسته بود اما با بصیرت و تیزبینی اتفاقات مهم عصر خود را رصد می‌کرد. وقتی که کاپیتولاسیون اتفاق افتاد امام متوجه عمق خطر آن شد و نسبت به آن فریاد زد. امروز هم یک مسؤولیت سنگین بر عهده حوزه های علمیه ماست. من در هر دانشگاهی رفتم، از دانشجویان خواستم متن برجام را یک دور بخوانند تا ببینند چه چیزی در آن نوشته شده، این جا هم به عنوان یک دانشجو از شما اساتید عزیز حوزه این خواهش را دارم که یک بار متن برجام را بخوانید. 🔻بخشی از سخنرانی دکتر جلیلی در مدرسه علمیه دارالشفای قم/ خرداد97 🔹کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا👇 @saeedjalily