فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
✅دکتر نجفی :
🔵آرمانهای ذاتی یک انقلاب بسیار جلوتر از افکار و عمل انقلابیون است ۰
🔴برخی افعال و اعمال سالیان اولیه انقلاب نمی تواند به عنوان محک و شاخص ابعاد و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد چنانکه گیوتین های انقلاب فرانسه میزان ارزیابی حقیقت افکار و آرمانهای لیبرالیسم نیستند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بهعنوان برنده جایزه ملی تمدن و چهره ماندگار حوزه مطالعات تمدنی انتخاب شد.
✅بهگزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دومین «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» صبح روز ۱۶ بهمنماه 402 با حضور، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام محسن محمدیاراکی، عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری، محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، دکتر رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایرانشناسی و سایر چهرههای علمی و جمعی از مسئولان در حوزه هنری سوره برگزار شد.
در لوح یادبودی که به دکتر نجفی اهدا شد آمده است؛ برترین هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. به پاس یک عمر مجاهدت برای تحقق تمدن نوین اسلامی در حوزه مطالعات نظری و تاریخی و تلاش بیوقفه در مدیریت و راهبری ارزشی علوم انسانی در ایران از شما بهعنوان «چهره برتر مطالعات تاریخی و تمدنی» قدردانی میکنیم. امیدواریم تلاشهای شما گامی مؤثر در راستای نزدیکشدن به آرمان انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
این تقدیر گامی کوچک است در ترویج راه پرافتخاری که شما یک عمر آن را طی کردهاید. گفتنیاست در این مراسم بنیاد ملی نخبگان نیز از دکتر نجفی تجلیل بهعمل آورد.
🔴برای مشروح خبر مراجعه شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/25048
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی: انقلاب اسلامی یک انقلاب متمدنانه و بینالمللی بود
✅در ادامه این نشست موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: استاد مطهری معتقد هستند که انقلاب اسلامی یک انقلاب استثنایی است و احتمالاً تمدنی هم که از این انقلاب استثنایی برخواهد خواست، استثنایی خواهد بود. اما با نظریه پیوستگی میتوانیم تمدن گذشته اسلامی را به تمدن نوین اسلامی وصل کنیم. این مطلب شاهکلید بحث است. مرحوم استاد مطهری کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشتند به یک برهه مهمی اشاره کردند ولی ما باید به دو دوره از تعامل اسلام و ایران هم باید اشاره کنیم؛ یکی قرن دهم و دوره صفویه و یکی امروز که ما باید دوباره تعامل ایران و اسلام را نگاه کنیم. نه نظریه ملت در ایران سکولار است و نه لزومی دارد ما حتماً یک وحشتی داشته باشیم نظریه ملت را کنار بگذاریم و حتماً بگوییم امت هستیم که این اشتباه است. چطور میتوانیم این دو را جمع کنیم؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ا
دامه قبلی👆
🔴دکتر نجفی ادامه داد: نظریه تمدنی یک نظریه بینالمللی است، نظریه ملت یک نظریه هویتی. چطور بین هویت و ملت و تمدن جمع بزنیم؟ به نظرم میتوانیم از الگوی انقلاب فرانسه استفاده کنیم. انقلاب فرانسه یک انقلاب بینالمللی بود و منادی حقوق بشر و لیبرالیسم است ولی به نام ملت فرانسه بود. قبلاً فرانسه یک کشور درجه دو بود ولی با انقلاب هم نام ملت فرانسه بینالمللی میشود و هم کشور درجه اول اروپایی میشود. انقلاب اسلامی هم هیمنطور است؛ یک انقلاب متمدنانه و بینالمللی ولی به نام ایران است و ما مسلماً از این جهت با دیگر کشورهای اسلامی در عرض هم قرار نداریم، کشورهایی که در مرحله نهضت هستند. کشورهایی که نظام سیاسی اسلامی ندارند، نمیتوانند با کشوری که از مرحله نظام به مرحله تمدن رفته است، مساوی باشد. بههرحا ما از این جنبه از سایر کشورهای اسلامی مقداری جلوتریم و از این موضوع هم در مقایسه با کشورهای آفریقایی و ... نباید بترسیم. ایران به خاطر انقلاب اسلامی در وضعیت پیشتازی خاصی قرار گرفته که میتواند برای جهان اسلام الگو باشد.
همچنین در این مراسم از خانواده استاد زندهیاد دکتر مجتهدی و سایر برگزیدگان حوزه مطالعات تمدنی نیز تجلیل و قدردانی بهعمل آمد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و #چهل و چند_سالگی_نقلاب
این روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله ی انقلاب شده!!
خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد های سخت افزاری انقلاب در حوزه های علمی و تکنولوژیک ،به بیان دستاورد های تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد!
گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد،اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعف ها و چالش های تمدن سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟
یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه ی #علوم_انسانی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم.
به خصوص فهم مهم ترین چالش هایی که در آینده در مسیر تمدن سازی با آن مواجهیم در چهل و چند سالگی انقلاب خیلی ضروری است(به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه ریزی ها منجر بشه،لاقل برای شخص خودم!)
ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید🌷
✅پاسخ
نجفی
با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان ، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سوالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل ساله نظام می باشد۰
اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این باره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح بر قرار کردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است ۰ و طرح درست ابعاد این صورت مسئله بذاته از پاسخی که احتمالا میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است ؛ لذا طی نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید۰ توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کتید ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔥🔥ابعاد جهانی و عظمت انقلاب اسلامی از نظر آخرین سفیر انگلیس در ایران ۱۳۵۷
📝📝سر آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در ایران است که آخرین روزهای حکومت شاه را در کتاب خود با نام "سقوط و غرور" گزارش کرده است۰ مدت سفارت وی در تهران پنج سال یعنی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ میلادی بوده و بعد از آن هم معاون قسمت خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس و در سال ۱۹۸۲ هم ریاست هیئت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد را بر عهده داشته است ۰ خواندن کتاب سقوط و غرور از این نظر که دیدگاههای یک دیپلمات کهنه کار و روباه صفت و تیزبین انگلیسی را راجع به وقایع و جریانات سیاسی و دربار و شخص شاه از تزدیک گزارش می کند، جالب توجه است ۰ وی در مورد عظمت و ابعاد وعلل انقلاب اسلامی علیرغم ریشه یابی و تحلیل های یک ذهن مادی و حسابگر غربی در نهایت می نویسد :
📕📒انقلاب ایران یک "واقعه تاریخی " است که آن را از نظر عظمت می توان با انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه مقایسه کرد ؛ این واقعه یک تغییر معمولی رژیم در یک کشور جهان سوم و یا تغییر سلطان به ژنرال از طریق کودتای نظامی یا تغییر یک حکومت از طریق انتخابات و حتی سقوط یک دیکتاتور با اعمال خشونت بدون تغییر اساسی در سازمان حکومت نبود ۰ انقلاب ایران توامان فرو ریختن کامل و اساسی یک حکومت مقتدر و مستبد و مورد حمایت یک ارتش متحد و وفادار از یک طرف و برخواستن ایرانی کاملا متفاوت از میان ویرانه های نظام سرنگون شده بود ۰ ( کتاب سقوط و غرور ، نوشته آنتونی پارسونز ، ص ۹۹ ترجمه منوچهر راستین ، انتشارات هفته ، ۱۳۶۲ )
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه شبکه افق - برنامه گام دوم ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
✅پرسشگر برنامه آرش ضیایی : یک پرسشی برای نسل جوان مطرح است و آن این است که اصولا بعد از چهل و یک سال ، جایگاه ایران در اثر انقلاب اسلامی در جهان کجاست ؟
🔴دکتر نجفی : جواب این پرسش را می توان از زبان یک استراتژیست مهم و کهنه دیپلمات امریکایی بیان نمود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
پنجمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✅موضوع:
#اندیشهسیاسیامامخمینی(ره) و #مشارکتسیاسی
⏳دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ساعت ۸:۳۰ صبح
📌شاهین شهر - تالار شیخ بهایی
✍🏻 روابطعمومیدفترامامجمعه شاهینشهر
🔹 ایتا :
🆔 Eitaa.com/soroushadineh
🔸 وبسایت :
🌐 www.sorousheadineh.ir
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و عرض ادب
جناب استاد نجفی
🔴من چندین کتاب شما را خوانده ام . و با نظریه ی هویت ملی شما آشنا هستم .
فهم نظریه ی هویت ملی ، باعث درک بهترم از ادبیات فارسی و به ویژه شاهنامه شد و مهم تر از آن باعث فهم فرمایشات امام خامنه ای درباره ی پیش روندگی انقلاب ، رویش های انقلاب و پایبندی مردم به نظام شد.
قبل آشنایی با نظریه ی هویت ملی با این که می
دانستم رهبری بدون دلیل حرف نمی زنند و مبالغه نمی کنند ،اما چون با مقوله ی هویت ملی آشنا نبودم ، نمی توانستم زاویه ی دید ایشان راتشخیص بدهم.و کنه فرمایشات ایشان برایم نامکشوف بود.
سخنان ایشان که ملت ایران در طول تاریخ موحد بوده اند، انقلاب هر روز بالنده تر می شود، مردم انقلابشان را دوست دارند ، حماسه ی ۹ دی در تاریخ ماندگار شد یا این که ملت ایران در تاریخ بی نظیر است ، بیشتر برای من جمله های تحسین برانگیز بود تا جمله های حقیقی و برآمده از جریان تاریخی مبارزه حق و باطل .
🔵با این که من کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را سال ها قبل خوانده بودم ، دید جریانی درباره ی حق و باطل را از قبل داشتم و انقلاب اسلامی را امتداد عاشورا و زمینه ساز ظهور می دانستم ولی ناشناخته بودن ، هویت ایرانی ، حلقه مفقوده ، درک کنه جریان انقلاب اسلامی ایران در مسیر حق بود.
آشنایی با نظریه ی هویت ملی دریچه ای تازه را بر روی من گشود .
♦️حلقه ای از سلسله الذهبی که قبل از آن با مهدویت و غرب شناسی آغاز شده بود و دید جریان شناسانه از انقلاب اسلامی را برایم به ارمغان آورده بود.
اما پرسشی پررنگ در این میان بی جواب مانده بود.
چرا ایران ؟و چطور ایرانی این نقش را ایفا کرده؟
🇹🇯شاهکار نظریه ی هویت ملی این جملات بود که سرزمین جغرافیایی فلات ایران ، وطن مردمانی شد عدالت خواه و حقیقت طلب و موحد ، که با بن مایه های توحیدی و زبان فارسی ، اسلام و تشیع ، از افق ولایت فقیه طلوع کرد و به سوی ظهور رهسپار شد.
انقلاب اسلامی حلقه ی وصل سلسله ی جلیله انبیا به سلسله خاندان اهل بیت شد.
خداوند متعال به شما جزای خیر دهد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»،«حکمت اشراق»،«السیاسه العامه»،«شاهنامه» و .... تجلی یافت، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت،چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول،به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را میتوان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول،صرفا تعصب در برابر اعراب بود،یا اینکه ریشه ی عمده ی دیگری هم داشت؟
✅جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅وقتی بسط قدرت تجدد در پدیده استعمار ظاهر شد وجهی از بیداری دینی هم پدیدار گشت
چرا دینی ؟
🔴چون لایه های زیرین تجدد نظم و اصول و قواعد جدیدی را نوید می دادند که با اصول و نظم دینی مغایرت داشت و این بحران در حقیقت در هویت ظهور بیشتری را نمایان می کند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🎉 کتاب «درآمدی بر هویّت ملّی در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)» رونمایی میشود
♦️ آیین رونمایی از کتاب «درآمدی بر هویّت ملّی در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)» تازهترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار میشود.
📚 کتاب حاضر به قلم دکتر عباسعلی رهبر به بررسی هویّت ملّی از منظر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) میپردازد و از یک پیشگفتار، دوفصل و نتیجه گیری تشکیل شده است.
📝در پیشگفتار، ضمن توجه به ادبیات نظری هویّت ملّی، نوع شناسی و ابعاد شناسی هویّت ملّی، به روش شناسی بحث در قالب رویکرد کیفی و استفاده از تکنیک تحلیل مرتبط اشاره شده است. فصل اول با عنوان «هویّت ملّی از نگاه رهبر معظّم انقلاب»، کلیّات هویّت ملّی ،هویّت ملّی در ایران و هویّت جمعی جهان اسلام را شرح داده است. در فصل دوم به تهدیدهای هویّت ملّی و راههای حفظ و تقویت آن از منظر رهبر معظّم انقلاب اشاره شده است. در انتها نیز در مقولهی نتیجهگیری، ضمن ارایهی پیشنهادهایی جهت حفظ و تقویت هویّت ملّی، شبکهی مفهومی هویّت ملّی طبق نظرات و آراء معظمله بیان شده است.
📍گفتنیست آیین رونمایی از کتاب «درآمدی بر هویّت ملّی در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)» روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۴ در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد و عموم علاقهمندان میتوانند در این مراسم شرکت کنند.
@KhameneiBook
🔰مراسم رونمایی از کتاب در آمدی بر هویت ملی از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
موزه و کتابخانه ملک - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅دکتر موسی نجفی :
🔴نظریات هویت ملی مقام معظم رهبری هم از جنبه نظری و هم از نظر انعکاس و اثر عملی بسیار مهن است
این نظریات باید بازیابی و بازخوانی و بازسازی گردد
🔴مدل و الگوی جمع آوری بیش از نیم قرن بیانات برای فهم این نظریه کار سخت و روشمندی است
چند مسئله و دیدگاه جا دارد در بحث هویت ملی دنبال گردد :
هویت ملی و تمدن نوین اسلامی
هویت ملی و نظریه ملت و امت
هویت ملی و انقلاب اسلامی
هویت ملی و ملت سازی شیعه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅هویت ملی ما در طول هم است
🔴نجفی با اشاره به اینکه بحث رهبری درباره هویت ملی یک قالب نیست و میتوان از قالبهای دیگر نیز استفاده کرد، افزود: یکی از نظریات کمککننده و روشنکننده که در هویت ایرانی ـ اسلامی مغفول مانده، هویت شیعی است. ما دارای هویت سه لایه ایرانی، اسلامی و شیعی هستیم. هویت اسلامی ما از زمان صفوی است. وجود حضرت علیبنموسی الرضا(ع) و مفاتیح الجنان، نقش هویتی شیعی ما است هرچند پیشتر خط اسلامی عربی و وجود حافظ نماد دوم این هویت ما است.
وی با تأکید بر اینکه روح ایرانی قداستگرا، معنویتخواه و هم به دنبال افتخارات و عظمت است، گفت: ایراد دوره پهلوی این بود که تخت جمشید و ایران باستان را میخواست در مقابل امام رضا(ع) قرار دهد و حال آنکه هویت ملی ما در طول هم است. انقلاب اسلامی اشتباه پهلوی را به سر جایش بر گرداند. بازهم تأکید میکنم، هویت ملی ما در طول هم است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اینک به عقلانیت رسیده و هویت ملی و رهبر ما جای خود هستند و امت اسلامی نیز در جای خود است، اضافه کرد: لازم است درباره ارتباط هویت ملی در منظر تمدن نوین اسلامی و نیز ارتباط امت و ملت با حاکمیت کار شود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
.
اشتباه راهبردی شاهان پهلوی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی گفت: ایراد شاهان دوره پهلوی (رضا شاه و محمدرضاشاه) این بود که میخواستند تختجمشید را مقابل آستان قدس رضوی بگذارند. این مواجهه از اساس اشتباه بود. تختجمشید باید با بناها و نمادهای فرهنگی مثل دیوار چین و اهرام ثلاثه هماوردی میکرد و نه با نمادی که برای ایرانیان مقدس بود.
وی افزود: وقوع انقلاب اسلامی برای اصلاح این اشتباه دوره پهلوی بود و نمادها را به جایگاه خودشان برگرداند. البته در سالهای ابتدایی پس از انقلاب در واکنش به رویکرد افراطی دوره پهلوی هویت ملی تاحدی به حاشیه رفت و و بحث امت پررنگ شد. اما با توجه به عقلانیتی که در سالهای بعد جایگزین شد نسبت معقولی بین ملت و امت برقرار گردید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
.
ملتسازی شیعی در کنار هویت اسلامی
نجفی با بیان اینکه اسم وضعیت خاص تاریخی ملت ایران را ملتسازی شیعی میگذارم، گفت: در ایران ملتسازی شیعی را در کنار هویت اسلامی داریم. شریعتی به دو نماد هویتی ملی یکی فردوسی و شاهنامه و دیگری صفوی آسیبزده است. چرا که ما یک هویت انقلابی و یک انقلاب هویتی داریم. در اوایل، هویت انقلابی ملموس بود و هرچه انقلاب اسلامی پیش میرود، چنانکه ابعاد ظلمستیزی، عدالتپرستی و حق پرستی در دهه پنجم انقلاب، آشکارتر میشود، لایه انقلاب هویتی قابل لمس است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
رحلت تاسف بار عارف واصل و عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالقایم شوشتری را به خانواده و خیل عظیم شاگردان و دوستان و علاقمندان ایشان صمیمانه تسلیت عرض می نمایم . این عالم با بصیرت همراه با سیر و سلوک معنوی و درجه عرفانی ممتاز ، به انقلاب و مقام معظم رهبری اعتقاد و عشق و ارادت عمیقی داشت و در همه مواقع با صراحت آن را ابراز می فرمود ۰ انشاءالله با تلاش ارادتمندان و دوستان ایشان در ازمنه بعدی ابعاد بیشتری از سلوک فردی و اجتماعی این انسان وارسته در دسترس عموم واقع گردد تا تشنگان و جویندگان این طریق استفاده هر چه بیشتری ببرند . رحمت الله علیه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی :
✅از منظر فلسفه سیاسی و فلسفه تاریخ در بین ادیان ، دین مبین اسلام و در بین فرق اسلامی ، شیعیان با برخورداری از دو مفهوم تاریخی عاشورا و مهدویت در جایگاه برتر قرار می گیرند ؛
🔴عدالت و عدل ذاتی نهفته در این دو معنای کلیدی باعث می شود که پیروان نطریه امامت ، عصر موجود را نقد نموده و به طرف عصر موعود و صلح کلی حرکت نمایند ۰
🔴نظریه مصلح حهانی همان شاه کلیدی است که نظریات پایان تاریخ و جنگ تمدنها را به جالش کشیده و سحر افسون "خود برتری انگاری " تمدن غربی را ابطال می نماید . نام هدایت گر قدسی مهدی همان ظهور انسان کاملی است که پرتو آن آبنده بشریت روشن و درخشان نشان داده می شود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی:
✅سیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم
(شاخص سیاست و سیاستمداری : اخلاق و اندیشه)
🔴گروهی فکر می کنند سیاست یعنی "عملگرایی محض" و تجربه و کار سیاسی ، و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشه سیاسی بی نیاز می دانند ؛ این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن ، نفس این تایید و یا رد هم مبتتی بر بد بودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است ۰ اما اینکه چه چیزی و با کدام "شاخص" خوب و یا بد تعریف میشود ، خودش مسئله مهمی است !
🔵در فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از دین گرفته شد و به فلسفه و به بعدا به علم واگذار گردید و لذا "علم سیاست جدید" از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفه سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزشها پایه گذاری و نشانه گذاری گردید۰ با فاصله افتادن بین دانش و ارزش در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطه گری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر ، ملل ضعیف تر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت ، اگر بگوییم پدیده استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفته ایم ۰
🔴اما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است ؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزشها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید۰ از این روی امروز در مواجهه با جبهه سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم ، اخلاق در سیاست ( یا لاقل آنچه ما اخلاق می دانیم ) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربی ها نبوده و نیست و احتمالا نخواهد بود ۰
🔷اما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب و خلاء خوب توجه شده است و آن این است که از سنت های پسندیده در مغرب زمین برای پر کردن فاصله تجربه سیاسی و علم و دانش و اندیشه ، همانا خاطره نویسی سیاسیون است ؛ این انتقال منظم و با قاعده تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهره هایی علمی و نظریه پرداز و یا استراتژیست در سطح جهان می سازد ۰
♦️چقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی ، برای علمی نمودن سیاست از اندیشه سیاسی و تمسک به سیره خاطره نویسی توامان استفاده نماییم ۰ به نظر می رسد برای فهم و اجرای روح بیانیه گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و" سیاسیون تراز انقلاب " بیش از پیش با این ملاکها ارزیابی گردند۰ و در این مرحله شاخص ها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد۰
🔶نکته مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی ، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم ، در بیانیه گام دوم در سه بعد تاریخ شناسی و جریان شناسی و آینده نگری نویسنده اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید .
انشاءالله مدیران و منتخبیین و مسئولین هر چه بیشتر از چنین توانمندی فکری و نظری و البته عملی برخوردار گردند ؛ مردم نیز با این ملاک و زاویه دید، بابصیرت بیشتری عمل خواهند نمود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی :
✅در نقد تمدن غرب گاهی برخی اشکال کرده و تعبیر "غرب سرمایه داری" داشته و نسبت به آن شبهه و انتقاد می نمایند؛ ظاهرا دقیق تر و جامع تر این است به جای نقد خود سرمایه که می تواند توعی نعمت و امکان و ارزش محسوب گردد بهتر است "انحصار سرمایه " و از طریق آن استفاده نابرابر از امکانات جامعه از سوی عده ای قلیل مورد نقد واقع گردد؛ لذا اقتصاد آزاد به معنای واقعی( عمومی و غیر انحصاری) امری است که در تمدن اسلامی می تواند به عنوان شاخص و الگویی رقیب برای لیبرال دمکراسی مطرح گردد و حتی اقتصاد آزاد در تمدن غربی را مورد چالش و نقد قرار دهد.
🔴این توجه و دقت و حساسیت ما را به یک نکته مهمتر رهنمون می نماید و آن این است که در نقد اجزای یک تمدن بزرگ و فراگیر ( هر چند در حال افول مثل تمدن غرب ) باید از مفاهیم ارزشی و اصیل یک تمدن دیگر مثل تمدن نوین اسلامی به صورت ادبیات فاخر و بدون التقاط با مکاتب رقیب (مثل سوسیالیسم) استفاده و استناد گردد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام آقای دکتر
چطور میشه در تاریخ که کشورهایی که با هم حالت درگیری و به نوعی جنگ و نزاع داشتند در مواردی به همکاری با هم بر علیه کشوری دیگر میپرداختند؟
مثلا چطور شده که در جنگ های روسیه با ایران،فرانسه که قبلا درگیر با روسیه بوده و پیروز شدن روسیه در جنگ به ضرر فرانسه بوده باشد باز به نفع روسیه اقدام میکند؟و موارد دیگر...
آیا میشه اینطور تحلیل کرد که در تقابل تمدن ها که نگاه کنیم این همکاری ها در راستای تکمیل پروژه های تمدنی شیطانی در مقابل تکمیل تمدن اسلامی بوده باشد یا اینکه صرفا دلایل اقتصادی و سیاسی خارج از حوزه تمدنی داشته است؟
ممنون از پاسخ تون
✅جواب :
نجفی :
پرسش شما سه بخش دارد : اول اینکه چطور میشود دشمنان دیروز ، به دوستان امروز تبدیل می شوند ؟ پاسخ معلوم است ؛ منافع ملی و یا صحنه شطرنج بین المللی شرایط جدیدی را ایجاب میکند ۰ غربیها هم مصداق کامل این ضرب المثل هستند که :
"هیچ گربه ای بخاطر خدا موش نمی گیرد"
و اصولا نه دوستی شان قابل ارزش است و نه دشمنی شان قابل محاسبه ۰ و باز به قولی این منادیان آزادی !!و حقوق بشر !! بخاطر منفعت اگر امکانش باشد مادرشان را به بازار برده و با سود می فروشند ۰ لذا داشتن اصول و رعایت اخلاق از آنان ، زیاد انتظار نمی رود ۰ تاریخ دو قرن اخیر استعمار نسبت به کشورهای غیر اروپایی و حکایت کشتار بی نظیر دو جنگ اول جهانی که باز باید جنگ منافع سیر ناپذیر اروپائیان دانست نشان از اشتهای سیری ناپذیر غرب نسبت به سود بیشتر و اخلاق مداری کمتر دارد ۰
در متن پرسش شما نکته ای هم مستتر است که آیا آنان بخاطر تمدن غرب در مقابل تمدن اسلامی با هم متحد هستند و یا اینکه منافع و مسائل اقتصادی اولویت دارد؟ به نظر می رسد خانواده تمدن اروپایی قبول نمی کند دست بالای برتری و سروری و قدرت و سیطره خود را بر سایر فرهنگها و تمدنهای جهان به این راحتی از دست بدهد ! البته ماجرای استعمار مانند دسته گرگهای گرسنه است که در مقابل طعمه با هم شکار میکنند و وقتی نتوانستند همدیگر را پاره پاره می کنند ۰از نمونه های بارز قاعده مذکور همان مثال خودتتان در مورد نقش فرانسه در زمان ناپلئون بناپارت است و خیانتی که فرانسویها در اتحاد با روسها علیه ایران نمودند و نشان از اتحاد گرگها در مواقع ضروری دارد ۰ فکر می کنم داستان غیر شفاف برجام و خیانت اروپائیان در آن برای آیندگان ما هم مثال عبرت گرفتن نسل بعدی از نسل فعلی تلقی گردد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی :
✅وقتی بازار معبود انسانهای ساکن جامعه جهانی باشد ، نو لیبرالیسم دیگر یک علم تنها نیست بلکه نوعی ایدئولوژی هدایت گر بشری خواهد بود که خود را تا حد جانشینی مذهب بالا می برد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 زندگینامه مختصر آیت الله حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی(ره)
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با عرض سلام و احترام
در موضوع دیپلماسی فرمودید سه نوع دیپلماسی مطرح می شود . سوالی که برای برخی از افراد مطرح می شود این است که آیا می شد از ابتدای انقلاب در بحث سیاست جهانی و دیپلماسی خارجی روش و تاکیک سومی در پیش گرفته می شد که ضمن حفظ عزت و استقلال سیاسی اقتصادی فرهنگی کشور و نیز عدم هضم شدن در نظم جهانی، ابتدا ساختار سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور مستحکم می شد و سپس به مساله صدور انقلاب و مواجهه مستقیم با ابرقدرتها می پرداختیم تا هزینه های کم تری می دادیم . آیا کشورهایی وجود دارند که از چنین روشی استفاده کرده باشند ؟
با تشکر
✅جواب :
نجفی :
نظر شما آمیخته ای از نکات درست و در برخی موارد غیر دقیق است؛ این مطلب که اشتباهات فراوانی دولتمردان و کارشناسان استرتژیک ما در دولتهای قبلی داشته اند حرف درستی است و حسن تاریخ سیاسی و وجدان ملی آگاه این است که به این راحتی ها نه خریدنی است و نه قانع می شوند و نه هر اشتباه و بهانه ای را قبول می کنند؛ به نظر من تاریخ نگاران و روشنفکران تراز انقلاب و متعهد به عظمت اسلامی باید قبل از هر اندیشه و یا غرض سیاسی غرب محوران و دیگران به این امر مهم یعنی نقد منصفانه در جهت اعتلای آرمانهای تمدن اسلامی و هویت اصیل ایرانی اقدام نمایند ۰ در این میان "شاخص نقد" نولیبرالیسم و نو سکولاریسم پرمدعای لانه کرده در برخی قسمت های مختلف و برخی مراکز پژوهشی و رسانه ای بیکار ننشسته و مدام فرافکنی نموده لذا باید این مهم به دست توانمند کسانی صورت پذیرد که به این پیوستگی انقلاب و رشد دینی جامعه در فضای نظام اسلامی باور عمیق داشته باشند و البته علم و دانش و توان این کار را هم به دست آورده باشند۰
البته این نکته را هم در گوشه ذهن تان داشته باشید که انقلاب اسلامی از همان چهل و چند سال قبل بخاطر استقلال ذاتی خاصش همیشه تنها بوده و هر کسی تا توانسته ضربه ای به آن نواخته است ۰ به این مطلب هم دقت کنید تحقق شعار محوری نه شرقی و نه غربی بسیار کار عظیم و باارزش و مهمی است به خصوص سیر از اجمال به تفضیل در این شعار ، محتاج نظریه پردازی پیچیده و علمی و دقیقی می باشد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi