🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
سلام
اما بعد،سوالی که خیلی مهمه برام
استاد از قدیم الایام،رهبری بند اخر اکثر سخنرانی هاشون پاراگراف امید بخش و انرزی دهنده استفاده میکردند
ماها میگفتیم بالاخره رهبره!باید انرزی بده!
اما گاهی شک میکردیم نکنه واقعا همینطوری که میگن اوصاع رو می بینند و ماها با ایشون هم افق نیستیم!
بعدش با وجود عبارات صریح توجیه میکردیم که ایشون در دستگاه مختصات احدی الحسنیین _ ما رایت الا جمیلا به قضایا نیگاه میکنن(ینی انقلاب تیکه تیکه بشه و ماها هم کشته و شهید،بازم خوب و روشن و زیباست!)
این اواخر که مشخص شد ایشون نه تنها اینده رو خیلی روشن می بینند بلکه حال و حتی گذشته رو هم روشن می بینند!!!
من رهبرو خیلی دوست دارم و قبولش دارم!اما سخنرانی اخیر وقتی دیدم دارند از یک شهید حججی نتیجه میگیرند که ما جنگ فرهنگی رو بردیم ؛خندم گرفت!!!
ما که فقط شکست فرهنگی میبینیم!!!تلفات فرهنگی توی فامیل و دوست و مجموعه فرهنگی و ...سر به فلک میکشه!
خلاصه...اصلا با رهبری هم افق نیستم
توی این زمینه درکش نمیکنم
شما چطور؟در این زمینه با رهبری موافقید یا مثل من اوصاع رو تاریک و سیاه و خطرناک و ...می بینید؟
اگه با ایشون موافقید؛خواهش میکنم کمکم کنید بتونم بفهمم اقا چطور به مسایل نیگاه میکنن که این همه امیدوار و خوشبینن !بینهایت ممنون میشم😍😊
✅جواب :
نجفی
در مورد موضوع پرسش شما نظر خاصی ندارم؛ فکر میکنم نگاه امیدوارانه ایشان و نگاه دلسرد کننده شما به یک نقطه متمرکز نبوده و هر کدام در کل نافی دیگری نیست؛ اما در مورد فهم دیدگاههای ایشان میتوان گفت مطالعات وسیع و تجربه چهل ساله حکومتی و چند دهه مبارزه، به ایشان افق نظری گسترده و عمیقی داده که در حالی که خواندنش جالب است ، در مواقعی درکش سخت است۰ اما نکته آخر آنکه شما برای فهم بهتر افکار ایشان باید در کنار توجه به جزئیات ، به اصول کلی و پیش زمینه های اندیشه ایشان هم توجه کنید و "نسبت" آن اصول کلی را با آن موارد جزیی درک کنید۰ بدون فهم درست این خطوط اصلی ، و اولویت بندی آنها رفتن به سراغ مصادیق جزئی شاید درست نباشد ۰
🔴در پایان ذکر دو نکته مرتبط با موضوع مفید است ؛
نکته ۱ : حل نشدن برخی از مسائل اجتماعی صرف نظر از علل جزئی، به علل مهمتر و بزرگ تر بودنشان میتواند برگردد ۰مثلا هر چند ما در جنگ تحمیلی بر ارتش عراق غلبه نظامی نکردیم ولی شکست هم نخوردیم و یک وجب از خاک کشورمان را هم از دست ندادیم از این منظر دوم این یک موفقیت بزرگ بوده است ۰
نکته ۲: انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته بسیاری از قله ها را فتح کند اما همین مقدار هم که جلو آمده و فتوحات فعلیش نسبت به نهضت های گذشته و کشورهای مستقل دیگر نقاط جهان ، فوق العاده مهم و تحسین بر انگیز است ؛ این مهم وقتی مهمتر جلوه می کند که بدانیم دستاوردهای این انقلاب بدون کمک و خواست قدرتهای خارجی صورت گرفته است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی ؟!
✅با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم .
🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم :
1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب
2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی
3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰
🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه میکنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود
https://t.me/drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰
✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی :
✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در مراسم بزرگداشت دکتر موسی فقیه حقانی - ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۱ - موسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
✅دکتر حقانی را می توان در این مسیر تحلیل نمود که از جریان شناسی تاریخی به جریان سازی اجتماعی و سیاسی رسیده است ؛ و این یعنی او فقط یک محقق کتابخانه ای دور از جامعه نیست ۰
🔴 ریاست بر یک مجموعه تاریخی و سندی بزرگ با میلیون ها مدرک مهم به فرد محقق و پژوهشگری مثل دکتر حقانی افقی را می دهد که هم موسسه را در مسیری فکری و تکاملی قرار دهد و هم خودش به افق و زاویه دیدی دست یابد که کمتر کسی قادر به رسیدن به آن است ۰ حاصل این شرایط و امتیازات به انسان بصیرتی را در تاریخ عطا می کند که می توان میوه اش را در گردنه های سهمگین سیاست چید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
تاکید بر هویت ایرانی و پاس داشتن آن،آیا به علت ذاتی هویت هر جامعه است یا به علت اینکه هویت ما با تشیع عجین شده؟به عبارت دیگر آیا هویت برای هر جامعه ای به مثابه فطرت برای انسان است؟یعنی همانگونه که هر انسانی برای رسیدن به کمال باید به فطرت خود بازگشت نماید و به مقتضای آن عمل کند،آیا هر جامعه ای هم برای رسیدن به کمال باید به هویتی که در طول تاریخش شکل گرفته مراجعه کند؟
اگر پاسخ این باشد تنها ملاک ارزش هویت ایرانیان،حریت آنها در طول تاریخ و تشیع آنهاست،دیگر دلیلی برای تاکید زیاد بر هویت به صورت مستقل باقی نمی ماند زیرا در این صورت مثلا جامعه حجاز هم همدتش پاس بدارد،درحالی در هویت آنها نه حریت و حماسه (به اندازه کافی) دیده میشود و نه اسلام اصیل.
✅جواب :
نجفی
با سلام و تشکر از پرسش گر عزیز به عرض می رسانم که پرسش شما بیشتر در دو بخش قابل بررسی است :
🔶اول : آیا جامعه هویت ذاتی دارد ؟ و آیا این هویت در جامعه به منزله فطرت در فرد انسانی است ؟ در پاسخ باید گفت دیدگاه های متفاوتی برای هر دو سوال مطرح است ، برای هویت عده ای به "ذات " قائل هستند و برخی هم آن را "رودخانه ای " و گروهی "موزائیکی " فرض می نمایند ۰ در حقیقت یک گروه برای هویت جمعی جامعه بیشتر ذات ثابت و دسته دوم ، تحول و تغییر قائلند۰ از نظر راقم سطور هویت ، ذات دارد و حتی خود تحول در هویت نیز تابع قوانین ثابت می باشد ۰ مسئله مهمی که بعد از این فرض اول مطرح می گردد این است که این ذات در ملل مختلف ثابت است ؟ و یا اینکه هر ملتی ذات خاص خود را دارد ؟ این مطلب تا حدودی شبیه بحث فرهنگ است ۰ آیا ما میتوانیم از یک فرهنگ مشترک بین الملل سخن بگوئیم و در عین حال از فرهنگ ملی به مثابه یک روح و خصیصه ذاتی یک ملت بحث کنیم؟ من در نظریه هویت ملی خودم که در کرسی های نظریه پردازی مطرح نمودم این خصیصه ثابت را در ذات و یا هسته اصلی جامعه و تغییرات را در پیرامون ذات و به مثابه "عرض " تفسیر و تعبیر کرده ام و سه عنصر عدالت خواهی و حق طلبی و معنویت گرایی را که در طول تاریخ ایران ، برجسته تر است را با سه اصل طولی اسلام شیعی و زبان فارسی و وحدت سرزمینی شامل جغرافیا و ۰۰ تفسیر و تحلیل نموده ام ۰مشتاقان را به مطالعه نظریه تکوین هویت ملی ایرانیان ارجاع می دهم ۰
🔶دوم : اینکه بحث هویت از نظر ریشه های فکری و فلسفی به چه چیزی بر می گردد ، خودش بحث دامنه داری است ، من به تبعیت از نظر علامه طباطبایی و استاد مطهری که برای فرد و جامعه توامان اصالت قائل هستند این نظریه را در نظریه هویت ملی تعمیم داده و بازتاب های آن را بررسی نموده ام ۰ البته بحث حریت و یا بحث از یک عامل واحد به این صورتی که شما عنوان کرده اید مد نظر و قبول من نمی باشد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی:
✅کسانی که ادعای آزادیخواهی و تحمل مخالف را از براندازان خارج نشینان باور می کنند ، خوب است صفحاتی از تاریخ مشروطیت ایران را با دقت بخوانند ۰ گام اول اعدام شیخ فضل الله نوری با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخانی و اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰حلقه های بعدی سیاست استقلال شکن این طایفه حقیز است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی
✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰
از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰
مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد :
من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد.
🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند.
🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰
سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید.
📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام آقای دکتر
میخواستم یه کتاب بهم معرفی کنید که درش از اینکه چطوری اروپائیان و غربی ها از علوم اسلامی استفاده کردند و پیشرفت کردند و تا چه اندازه این علوم کمک شون کرد و به چه وسیله ها و راههایی این علوم رو بدست آوردند،چقدش سهم تحقیق بود،چقدش سهم دزدی علوم و منابع بود و خلاصه موارد دیگه ای که بهش ربط پیدا میکنه گفته شده باشه...
و اینکه چه جوری از همون زمان و به چه وسیله ها و راهها و اقداماتی جلوی پیشرفت ممالک اسلامی رو گرفتند درش باشه...ممنونم
✅جواب:
نجفی
با تشکر از دوست عزیزی که این پرسش را مطرح کرده اند ؛ بایستی در جوابتان بگویم که پرسش مذکور شامل دو قسمت است : اول تاثیر علمی و فرهنگی تمدن اسلامی بر غرب ۰ دوم : بحث پیشرفت غرب و عقب مانده گی جوامع اسلامی در قرون اخیر( این قسمت را باید جداگانه در بخش تاریخ استعمار بررسی نمود )
اما برای بررسی بخش اول ظاهرا در زمان شکوفایی دوره اول تمدن اسلامی مسلمین توانستند خیلی زود علوم سایر حوزه ها را کسب کرده و به آنها اضافه نموده و مدارس و حوزه های علمی نیرومند و پررونقی ایجاد نمایند؛ نمونه بارز این تاثیر اولیه و رشد ثانویه ، اخذ فلسفه یونانی و تبدیل آن به فلسفه اسلامی است۰
اما در دوره دوم تمدن اسلامی که همزمان با قرون وسطی و جنگهای صلیبی در اروپاست ، جریان مبادله علمی به صورت یک طرفه از سوی مسلمین به طرف غرب به وجود می آید؛ این جریان علمی تا قرون بعد از رنسانس همچنان نیرومند و فعال است البته فتح قسطنطنیه (در سال ۸۵۶ هجری قمری - ۱۴۵۳ میلادی) و سپس سقوط اندلس در نیم قرن پس از آن ، این تاثیر و سپس تعامل را وسعت و عمق بیشتری بخشید تا جایی که در زمانی که غربیها وارد شهر طلیطله در اندلس شدند در کتابخانه مسجد این شهر با قرآن و کتبی مواجه شدند که برای پیشرفت، خودشان را محتاج به آنها یافتند و ترجمه این آثار شروع و توسعه یافت تا جایی که برخی محققین گفته اند این حرکت علمی ریشه دانشگاههای بزرگ و معتبر اروپایی بوده است ۰ چاپ دستگاه چاپ و انتشار اولین کتاب که همانا کتاب ابوعلی سیناست نمونه بارز این تاثیر عمیق تمدن اسلام بر غرب است ۰ برای استناد بخشیدن به موارد گفته شده کتاب" مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی" نوشته فیلسوف و غرب شناس برجسته معاصر استاد کریم مجتهدی را خدمت دوستان عزیز معرفی می کنم ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰بیائیم با هم به این پرسش فکر کنیم :
✅آیا استعمار یک حقیقت به هم پیوسته است یا گسستگی در تاریخ استعمار به چشم می خورد؟
🔴پاسخ به پرسش مذکور مسئله جدیدی را مطرح می کند :
پدیده های استعماری چگونه به هم می رسند؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 ثبت نام دوره جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد
📌 سلسله نشستهای جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم برگزار میشود
📌 این نشستها از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و مؤسسه افق اندیشه معاصر و به منظور ارتقاء دانشی و بینشی طلاب و علاقمندان حوزه علمیه قم برگزار میشود.
🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401
🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس #کعبی، آیت الله غلامرضا #فیاضی، حجت الاسلام سید حمید #روحانی، حجت الاسلام اکبر #میرسپاه، دکتر موسی #نجفی، حجت الاسلام دکتر #شریفی، حجت الاسلام دکتر #ابوطالبی و ... برگزار میشود.
❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از:
🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🔷 سیره سیاسی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری
🔷 نقش آیتالله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی
🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم
🔷 جریانشناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی
🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و....
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi