eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
834 عکس
329 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️✔️در کجای تاریخ ایستاده ایم ❓❗️❗️صورت مسئله غلط!! و جوابهای ما؟ 🔻🔺🔻وقتی از تقابل و جبهه بندی و یا حتی کمتر از آن از نوعی رقابت و زور آزمایی بین ما و غرب مدرن سخن گفته میشود ، بایستی بگوئیم همه این موارد به درجات و با شدت و ضعف میتواند به دو نوع مواجهه و یا رقابت "آشکار و پنهان" و یا "سریع و فرسایشی " تقسیم گردند ۰ اینکه یک انقلاب دینی غیر غربی (شما بخوانید ضد غربی) در مراحل رشد خود در کدام منزل ایستاده است ؟ و منازل قبلی و بعدیش کجاست ؟و در ارتباط و حتی مواجهه با غیر خودش چه نسبتی میخواهد برقرار کند ، پرسش و یا پرسش هایی است که برنامه ریزان استراتژیست و مدیران ارشد، لااقل دورنمایی از آن را بایستی ترسیم کنند۰ 🔻🔺🔻متاسفانه در انتخابات سال گذشته برای تعیین عالی ترین سطوح اجرایی کشور کسی حتی زحمت ترسیم چنین خط مش و افقی را هم بخود راه نداد؛ شاید بیشترین عدم توجه به این امر مهم از اینجا ناشی می شود که برخی مسئولین کشور فراموش می کنند ، مدیران کشوری هستند که پرچم دار انقلابی بزرگ است و این تحول در مراحل رشد خود کشور را در شرایطی ویژه قرار داده است۰ 🔻🔺🔻علیرغم این دورنما ، متاسفانه برای این شرایط جنگ فرسایشی نه برنامه ای دارند ، نه به الزامات چنین جنگی واقفتد ، نه استعداد سازماندهی استعدادها و تواناها را دارند ، نه هوش فهم شرایط و مدیریت کارآمد را ؛ از طرفی میدانیم به موازات بر نامه های اصلی که لازمه چنین شرایطی هست عملا توجهی ندارند ؛ اهم این برنامه ها عبارتتد از : انقلاب فرهنگی ، اقتصاد مقاومتی ، تحول علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی ، سبک زندگی اسلامی ، هویت ملی و نسبت ما با ابعاد مختلف تجدد و غرب و تمدن ناشی از آن ۰ 🔻🔺🔻مدیران اجرایی و حتی برنامه ریزان ارشد ایران معاصر، آیا صرفا با داشتن یک خط ریش و یک یقه بسته و چند آداب ظاهری ساده میتوانند از پرسش های مهم مطرح شده خود را جدا ببینند ؟! ✳️🔰🔰راستی از نظر برنامه ریزان ارشد ، ما در کجای تاریخ ایستاده ایم؟ و آیا چنین پرسش و یا پرسش هایی اصولا برای آنها معنا و مفهومی دارد؟ ختم کلام آنکه بسیار تفاوت می کند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران "اعتلا و تمدن" می دانند با کسانی که فکر می کنند در عصر "انحطاط و اضمحلال " زندگی می کنند۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/2iqQ7E
🔰🔰اخلاق سیاسی غرب!! در دیپلماسی انگلیسی به روایت تحولات تاریخی 💠💠قسمت اول (دانش تاریخی مکمل تجربه سیاسی در سیاست امروز) ✅✅وقتی با کشورهای غربی طرف می شویم و مثل امروز از فضای گفتگو و مذاکره به جای موشک و قدرت نظامی سخن گفته میشود ، این مطالب سربسته و ساده انگارانه به عنوان اصول خدشه ناپذیر پذیرفته میشود ۰ ✅✅ در سیاست همانقدر که تجربه یک دیپلمات و هنر مذاکره و اطلاع از حقوق بین الملل مهم است ، بایستی به تجربه تاریخی و اصولی که سیاستمد اران اروپایی به آن معتقد بوده و عملا در طول سالها و دهه ها و یا قرون مختلف از خود بروز داده اند به عنوان نوعی قوانین و آئین نامه های پنهان ولی تکرار پذیر توجه نمود۰ ✅✅ از این زاویه ، فهم تاریخی و علم تاریخ برای کارشناسان و تحلیل گران روایط بین الملل و سیاست خارجی نه فقط به مثابه تاریخ نقلی بلکه نوعی فلسفه تاریخ و شناخت قوانین حاکم بر سیاست کشورها معنا و مفهوم پیدا میکند ۰ ✅✅ متاسفانه در ارزیابی ، دفاع و حتی نقد مسائل مهمی مثل برجام این سطح از دانش تاریخی مفقود بوده و اصولا ضرورت واقعی آن هم در نظر گرفته نمیشود ۰ ✅✅اما برای استناد بخشیدن به اهمیت مطالب گفته شده مناسب است سری به اسناد و تحولات تاریخی دوره جنگ اول جهانی زده تا ببینیم در نوشته های محرمانه و گزارشات خصوصی آنان در مورد مذاکرات سیاسی و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن و یا به اصطلاح امروزیها مسابقه برد - برد در ذهنیت غربیها آنهم از نوع انگلیسیش چه منطقی حاکم و اصول اخلاق سیاسی آنها از چه اولویت هایی برخوردار بوده است. ✅✅در سال ۱۹۱۴ که دول متفق به جنگ با رقیب اروپایی خود یعنی آلمان مشغول بودند و امپراطوری بیمار عثمانی نیز در جبهه مقابل فرانسه و انگلیس قرار گرفته بود به ناگاه اعراب ساکن عثمانی ارزش استراتژیک بالایی یافتند و چون برخی از اعراب از رفتار ترکها ناراحت بودند نوعی جنبش های ناسیونالیستی عربی و سازمانهای سری به تدریج ظهور و بروز نمود؛ این وضعیت از چشم روباه مکار و سیاستمداران و کارشناسان بین الملل انگلیسی پنهان نمانده و با تحریک و حمایت ضمنی از خلافت خود خوانده شریف حسین در مکه و حمایت ظاهری و صوری از استقلال اعراب سعی نمودند در پشت جبهه عثمانی مانع و شکاف ایجاد نمایند؛ ✅✅ اما این تحریکات و قول و قرارهای سیاسی با این جنبش عربی نه تنها واقعی نبوده بلکه امروز به برکت چاپ اسناد و خاطرات رجال سیاسی آن زمان معلوم میگردد حتی شرافتمندانه هم نبوده بلکه غالبا فریبکارانه و فرصت طلبانه بوده است ۰ ✅✅از نظر سیاستمداران ارشد انگلیسی فقط تا زمانی که مسئله عثمانی برایشان اولویت نظامی و سیاسی داشته با گرفتن نقد از اعراب( تحریک قومی علیه امپراطوری عثمانی) و دادن نسیه ( وعده های تو خالی و مبهم و کلی و غیر شفاف به عربها ) منتظر پایان جنگ و تقسیم غنائم آن بین خودشان و فرانسویان بوده اند ؛ ✅✅ اعراب که تازه میخواستند با خروج از سلطه ترکهای عثمانی نفسی تازه کننند خیلی زود فهمیدند بازی انگلیسی های را خورده و آنان میراث ارضی عثمانی را بین خودشان تقسیم کرده و منطقه غرب آسیا یا همان خاور میانه با استعمارگران متجدد و نو ظهور ی روبرو شد که بعد از هندوستان دنبال منافع جدیدی در این جا می گشت ۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/vDzbZL
🔰🔰اخلاق سیاسی غرب!! در دیپلماسی انگلیسی به روایت تحولات تاریخی ♨️♨️قسمت ۲ (دانش تاریخی مکمل تجربه سیاسی در سیاست امروز) 💎💎پایان بخش این قسمت نقل از کار بدستان ارشد سیاسی انگلیسی است که نسبت به این موضوع مینویسند: خواهیم دید چون زمان قول و قرار فرا رسد ، باید حیله گرانه از عبارات چند پهلویی استفاده کرد تا خود را به چیزی متعهد نکند ۰ و اما در مورد سرنوشت اعراب بعد از جنگ و حل مسئله عثمانی اظهار می دارد : باید زبانی دو پهلو در پیش گرفت از یک طرف پذیرفت که عربها بعد از جنگ باید به استقلال برسند و از سوی دیگر مطرح کرد که برای تاسیس دولت های عرب به مستشار و مقامات اروپایی نیاز است و البته این مقامات باید منخصرا انگلیسی باشند !! به سخن دیگر هر دولت عرب مستقل در خاورمیانه بعد از جنگ در واقع تحت الحمایه بریتانیا می شد. 💎💎و در جای دیگر می خوانیم که : دولت بریتانیا خود را علاقه مند به استقلال آسیای عرب زبان نشان داد بی آنکه درباره شکل دولتی که آنجا به وجود می آمد یا مرزهایی که برایش تعیین می شد قولی بدهد ۰ و در نهایت با این جملات میتوان به عمق سیاست و اخلاق دیپلماسی انگلیسی پی برد که : هر تعریف دقیقی از خواسته های ما عرب ها را رم می دهد لذا در مذاکرات با شریف حسین نه حقی برای ما به بار می آورد و نه دست ما را می بندد ۰ 💎💎دیوید فرامکین نویسنده کتاب "صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد " در ص ۱۷۶ در یک جمع بندی از قول اسناد آن دوران می نویسد : بریتانیا سخت به دنبال کسب حمایت اعراب بودند اما تمایلی به پرداخت بهایی نداشتند ۰۰۰۹و اما چیزی هم که می پرداختند در واقع سکه ی تقلبی زبانی بی معنی بود ۰ این اقوال و اسناد یک پیام روشن برای همه ما ایرانیان دارد و آن این است که کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند محبور به تکرار تاریخ می شوند۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/NmLT4v
♨️♨️♨️محاوره با غرب و خانه ای در شرق ✔️✔️(در حاشیه دیدار چند متفکر و دانشمند آلمانی از خانه مشروطه اصفهان) 🔰🔰در حياط ايستاده و با استاد مشغول گفتگو بودم. دكتر نجفي از بعضي از كتاب هايي كه در حيطه انقلاب مشروطه نوشته شده انتقاد داشتند و بيان مي كردند كه اين كتب از منظري بيرون از فهم سنت و تاريخ ايران نوشته شده است؛ جوانی كرده حرفشان را بريدم و عرض كردم: اغلب چونان شرق شناسان از تاريخ ايران و مشروطيت گفته اند ؛ استاد هم فرمود شرق شناسي بخشي از آن نگاه است . هنوز جمله ايشان تمام نشده بود كه مهمانان از راه رسيدند . 🔰🔰گروهي از اساتيد دانشگاهي آلماني كه براي بازديد از خانه مشروطه و گفتگو با دكتر نجفي به خانه مشروطه اصفهان آمده بودند. در معيت استاد به استقبالشان رفتيم و قرار شد بنده براي توضيحات تاريخي و فرهنگي خانه مشروطه مهمانان را همراهي كنم. هنوز توضيحات را شروع نكرده بودم كه دكتر نجفي آمدند و خواستند كه خودشان توضيحاتي را براي آنان ارائه كنند. راستش خيلي متعجب و اندكي ناراحت شدم ، با خود گفتم : شاید مناسب نباشد كه دكتر شخصا در اين امر ورود كند ؛ اين امر را حمل بر تواضع و مهمان نوازي ایشان كردم . 🔰🔰در مجموعه گذار مي كرديم و سخنان دكتر نجفي برايم عجيب مي نمود ، سخناني با بن مایه های تاریخی و فرهنگي كه سعي بر ايجاد همدلي داشت . ايشان در همان حال كه از نكات پنهان تاريخ ايران پرده بر مي داشت ، از تاريخ اروپا هم غافل نبود و نقاط اشتراك دو اقليم را بيشتر در نظر مي آورد تا نقاط افتراق؛ هر چند از شباهت هاي فكري و فلسفي و ادبي ايران و آلمان غافل نبود . پس از يك ساعت و نيم گشت و گذار در بافت تاريخي خانه مشروطه به اتاق کتابخانه رفتيم. 🔰🔰در طول مسير پرسش هايي چون نسبت تشيع و دموكراسي ، همزماني تجدد صفوي و تجدد اروپا و فلسفه سیاسی شیعه و بحث امامت و بازتابهای تاریخی هریک مطرح گردیده و اينك مجال پاسخ و گفتگو بيشتر فراهم آمده بود. در جلسه همان پرسش ها و پرسش هايي جديد دیگری مطرح شد و اينجا بود كه دليل همراهي استاد با آنان را براي بازديد از مجموعه فهميدم . دكتر نجفي در خلال توضيحاتش نكاتي را نهان كرده بود كه نمي توانست از نظر آن اساتيد پنهان بماند. 🔰🔰از نکات جالب این دیدار حساسیت و حتی تعارض و حس رقابت آلمانها با انگلیسی ها و فرانسویها بود ؛ مطلبی که دکتر نجفی زیرکانه و رندانه به مهمانان آلمانی می گفت و سابقه استعماری این دو کشور در ایران و دلیل بدبینی این انقلاب و بی اعتمادی به اروپا مطلبی بود که برای آنان با استناد به اسناد خانه مشروطه شرح داده شد . هر چند گفته شد این سابقه بد تاریخی اروپایی نسبت به آلمانها در ایران وجود ندارد. 🔰🔰در خاتمه ديدار دكتر نجفي به اساتيد آلماني نكته اي را متذكر شد كه شايد سياست و جغرافیا ما را از يكديگر تا حدودی دور كرده است اما فرهنگ و فلسفه مي تواند مايه نزديك تر شدن و همفكري و همدلي بیشتر باشد . بدفهمي هايي از تشيع و حكومت ديني و ديگر مفاهيم سنت ايرانی و اسلامی در كلام مهمانان خردمند آلماني بود كه در خلال گفتگو سعي در گشودن افقي براي فهم بهتر اين مفاهيم شد. اين ديدار و گفتگو هر چند مختصر اما اتفاقي نيك بود و از همه مهم تر آنكه در اوضاع حاليه بهانه اي بود براي ديدار و محاوره شرقی و غربی . 🔰🔰 در این دیدار از طرف دكتر نجفي از بزرگان و انديشمندان آلمانی مثل هایدگر و هگل و کانت و گوته و لوتر به مناسبت های مختلف سخن به ميان آمد و در حد طاقت جلسه انديشه هايشان مورد نقد گرفت اما در مقابل ، فرهیختگان آلمانی از مشایخ انديشه و ادب ما شناخت عميق را حاصل نكرده بودند و سخناني دقيق در باب آنان مطرح نساختند .این مطلب آخرین تذکر رییس خانه مشروطه به مهمانان اروپایی بود : که همانطور که ما سعی می کنیم فرهنگ شما را بی واسطه و بی تعصب بشناسیم، انتظار متقابل داریم شما هم اینگونه باشید. خانم كشيشي در جمع بود كه در حين خداحافظي از دكتر نجفي پرسيد : به نظرتان انديشه كدام فيلسوف را شما ایرانیان امروز مهم تر مي دانيد و بیشتر می پسندید؟ ايشان هم پاسخ داد : فارابي. اينك پس از سه روز پرسشي رهايم نمي كند ، پرسش از "ما و فلسفه فارابي" . 🖊🖊محمد فاتح پور @khanebidari_ir https://goo.gl/ELiY1Q
@sokhanetarikh دکتر موسی نجفی، نویسنده کتاب «تمدن رضوی»: نگاه تمدنی، کلان ترین نگاه به دین است... 👉 https://linkp.ir/DRjK
پخش قسمت دوم روشنفکری در ایران دکتر موسی نجفی و دکتر صادق زیبا کلام و دکتر قانعی راد و دکتر قاسم پور حسن برنامه در گستره شریعت - شبکه ۴ پنجشنبه ساعت ۱۹ و جمعه ساعت ۳ https://eitaa.com/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت: گستره شریعت/ قسمت 23 ▪️ موضوع: دین و روشنفکری(2) ▫️ اساتید: دکتر صادق زیباکلام، دکترموسی نجفی، دکتر قانعی راد و دکتر قاسم پور حسن زمان پخش ۶ / ۲ / ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi
♨️♨️تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ✅✅✅(عیار نقد و تامل پیرامون درستی یک نظریه در آینه آمار ) 💠💠💠در ۳۱ شهریور ماه مناظره ای با دکتر زیبا کلام داشتم و در آن در مورد اولویت مردم ایران و گرایش اولشان به نامگذاری فرزندانشان ادعایی مطرح گردید ؛ 💠💠💠 الان در پایان سال ۹۶ ببینیم آمار و ارقام رسمی صحت ادعا و دقیق تر بودن کدام نظر را تایید میکند !؟ 💠💠💠 نکته ای را هم در ابتدا توصیح دهم ؛ این مطلب برای این گفته می شود تا مباحث و گفتگوها به سمت "عقلانیت" و با نوعی "عیار" برای صحت و سقم مباحث پیش برود ۰ 💠💠💠همچنین در مناظره ها و مسائل اختلافی عادت کنیم با سند و مدرک استدلال نمائیم ؛ البته این طریق میتواند در رشد و نحوه نگرش و اعتلای جامعه موثر باشد ؛ 💠💠💠 این نکته را هم میتوان در نظر داشت که بسیاری از موضوعات در نگاه سطحی و اولیه به یک نحو و در نگاه ثانویه عمیق تر، طور دیگری جلوه می کنند ؛ 💠💠💠در مباحث مهم باید سقف را بر روی ستون های محکم و استوار بنا نمود و اگر ساختمانی هر چند عظیم بنا نمودید ولی یکی از دیوارها و پایه های اصلی اش سست بود ، در نهایت اگر بنا فرو ریخت ، نباید تعجب کنید۰ 💠💠💠بعضی از نتیجه گیری ها و کلی گویی های ما به مثابه همین مثال سقف و ستون است ! برای مثال یکی از ستون های بحث هویت و بحران هویت را با آمار و ارقام پیگیری می کنیم : 💠💠💠سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور پر منتخب‌ترین اسامی نوزادان در ۶ ماهه اول سال توسط خانواده‌ها را اعلام کرد و گفت: همچنین در شش ماهه‌ اول سال جاری بیش از ۷۵۰ هزار واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده است. 💠💠💠سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به آمار دو واقعه حیاتی فوت و ولادت در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفـت: در شش ماهه‌ اول سال جاری ۷۶۴ هزار و ۳۲۴ واقعه ولادت و ۱۸۱ هزارو ۵۴۲ واقعه فوت به ثبت رسیده است. 💠💠💠وی با بیان اینکه والدین نوزادان همچون آمارهای موجود سال قبل نام‌های امیر علی و فاطمه را به عنوان بهترین نام برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: نام‌های امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین و ابوالفضل در بین نوزادان پسر و نام‌های فاطمه، زهرا، حلما، یسنا و زینب در بین نوزادان دختر بیشترین فراوانی را داشته‌اند. 💠💠💠به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، ۱۰ اسم منتخب پسرانه و دخترانه از سوی والدین برای نوزادانشان در شش ماهه اول سال ۹۶ به ترتیب برای نوزادان پسر امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمدحسین و محمدرضا و برای نوزادان دختر فاطمه، زهرا، حلما، یسنا، زینب، نازنین زهرا، رها، آوا، باران وریحانه اعلام شده است. 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/3QaVZX 👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️⭕️ بیشترین اسامی و نام ها در بین مردم ایران کدام است ؟ 🆔 @drmousanajafi
✔️✔️جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه 🔰🔰مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰ 🔰🔰از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰ 🔰🔰 مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد : 🔰🔰من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد. 🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند. 🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰ 🔰🔰سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید. 📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان ۱۳۲۲ ش 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/gruRUA
♨️♨️گزارش یک روزنامه نگار آزادیخواه از یک دیدار تاریخی ( حاج آقا نورالله خطاب به رضاشاه : نظر دیروز مردم به شما مثل گوسفند به شبان و امروز نظر به گرگ آدمخوار است) 💠💎💠مرحوم سید اسدالله رسا روزنامه نگار آزادیخواه دوره رضاشاه و مدیر روزنامه قانون نقل جالبی از ملاقات آیت الله حاج آقانورالله با سردار سپه دارد (زمان اندکی قبل از پادشاهی ) آنچه در این دیدار مهم است گزارش روحیات مردم و نظر آنان نسبت به قلدری و خشونت این قزاق و فرماندهان نظامی اوست که از زبان حاج آقانورالله بیان می شود ۰ 💠💎💠مرحوم رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲ در سلسله مقالاتی با نام حاج آقانورالله روحانی بزرگ اسلام و ایران را چطور کشتند ، می نویسد: احمد شاه از حاج آقا نورالله دعوت نمود به تهران برود ۰ او بعد از آمدن به تهران و سفر یکماهه به مشهد ، در بازگشت به تهران در حضرت عبدالعظیم و باغ ملک منزل گزید و سردار سپه از ایشان دیدن نمود ۰ حاج آقا نو الله در این دیدار به سردار سپه می گوید : ممکن است شما به قدر یک ساعت حضرت اشرف و سردلر سپه و فرمانده کل قوا نباشید یعنی شما رضاخان و من شیخ نورالله باشم ؟!سردار سپه می گوید من همیشه در قبال حضرت آیت الله ، رضا هستم ۰ حاج آقانورالله پس از مقدمه ای ، قسمتی از مظالم و تعدیات امیر اقتدار و فشارهایی که نظامی ها به مردم وارد کرده اند توضیح داده و بالنتیجه به سردار سپه می گوید : نظر دیروز مردم به شما مانند نظر گوسفند به شبان و نظر امروز مردم به شما نظر گوسفند است به گرگ آدمخوار!! 💠💎💠سردار سپه بی نهایت عصبانی و متغیر می شود و پس از تعرض و ذکر این قسمت که هر وقت برای کشور ایران خدمتگزاری پیدا شد او را با حرفهای زننده ، سرد و نا امید کرده اند ، از محل پذیرایی خارج می گردد ۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/KcjEci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه روشنفکری در ایران (۱) - گستره شریعت دکتر موسی نجفی - دکتر صادق زیبا کلام - دکتر قاسم پورحسن - دکتر قانعی راد نسبت روشنفکری با تجدد و سنت https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه روشنفکری در ایران (۲) - گستره شریعت دکتر موسی نجفی - دکتر صادق زیبا کلام - دکتر قاسم پورحسن - دکتر قانعی راد نسبت رنسانس اروپا با تاریخ ایران https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه روشنفکری در ایران (۳) - گستره شریعت دکتر موسی نجفی - دکتر صادق زیبا کلام - دکتر قاسم پورحسن - دکتر قانعی راد حلقه واژه های مشترک در بحث روشنفکری ایرانی https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه روشنفکری در ایران (۴) - گستره شریعت دکتر موسی نجفی - دکتر صادق زیبا کلام - دکتر قاسم پورحسن - دکتر قانعی راد روشنفکری در ایران از تجدد ابزاری تا تجدد ایدئولوژیک https://eitaa.com/drmousanajaf
پرفروش ترین کتاب روز دوم نمایشگاه تهران تمدن رضوی نوشته:دکتر موسی نجفی منتظر دیدارتان در غرفه نشر آرما هستیم. تهران، مصلی امام خمینی، شبستان اصلی راهرو۲، غرفه ۲۲ @nashre_arma
آثار دکتر موسی نجفی شرح مختصری از همه آثار در سایت پاتوق کتاب http://bookroom.ir/people/2091/موسی-نجفی کتب مربوط به تمدن اسلامی شامل "تمدن رضوی" و "تمدن برتر" و "نظریه تمدن جدید اسلامی" :تهران - نشر آرما 🆔 @drmousanajafi
♨️♨️ با توجه به درخواست های مکرر مخاطبین کانال درباره سیر مطالعاتی تمدن شناسی ، کتب زیر خدمت دوستان معرفی میگردد ۰ 📚📚📚سیر مطالعاتی کتب مرتبط با مبحث تمدن و تفکر 1️⃣ کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی : «نظریه تمدن جدید اسلامی»، مجموعه مقالات، مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر موسی نجفی حول محور فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده تمدن غرب است. نویسنده در مقاله ای از این کتاب با اشاره به سیر تاریخی رویارویی جهان اسلام با غرب، به بررسی شرایط فعلی این هماوردی پرداخته است. در ادامه نویسنده با اشاره نظر اندیشمندانی چون میشل فوکو که انقلاب اسلامی را انقلابی فرامدرن می خوانند؛ می نویسد:««هویت ملی» و یا «هویت اسلامی» که با ندای انقلاب اسلامی، راه و مسیر خود را از نگاه غربی در عالم جدا کرد. ✳️✳️لینک خرید : 👇👇👇👇👇 http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=69&search=%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87+%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF+%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C 2️⃣کتاب افق تمدنی : کتاب «افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی» پژوهشی است که بر مبنای آن تمدن اسلامی به عنوان محتمل ترین و بسط یافته ترین آینده ای است که می توان برای انقلاب اسلامی ترسیم شده است.در این تحقیق «آینده انقلاب اسلامی» به صورت یک موضوع مورد پژوهش، مد نظر قرار می گیرد. چنانکه در ادبیات آینده پژوهی نیز مطرح است، برای هر پدیده ای که مورد بررسی آینده پژوهی قرار می گیرد، سه گونه آینده متصور است: آینده های ممکن، آینده های محتمل و آینده های مطلوب. ✳️✳️لینک خرید : 👇👇👇👇👇 http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=88&search=%D8%A7%D9%81%D9%82+%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C 3️⃣کتاب تمدن برتر: در این اثر درباره تمدن اسلامی و مسیر حرکت به سمت آن سخن به میان آمده است. در این کتاب سه مرحله برای تحقق آرمان شهر اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. مرحله اول اینکه باید مردم یک جامعه دین اسلام را پذیرفته باشند و مناسبات فردی خود را بر اساس موازین اسلام برقرار کنند. مرحله دوم را نظام سیاسی اسلامی است به این معنی که روابط اجتماعی و قوانین حکومتی بر اساس اسلام تنظیم شود و حاکمان خود را ملزم به رعایت دین در سطح احکام بدانند. مرحله سوم که همان تمدن اسلامی است در سایه جهان بینی توحیدی و تفکر ناب و عمیق اسلامی بنا گذاری می شود ✳️✳️لینک خرید : 👇👇👇👇👇 http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=66&search=%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86+%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1 4️⃣کتاب دوباره در اوج : کتاب "دوباره در اوج" که به گشت گذار در آثار استاد شهید مرتضی مطهری پرداخته و مباحث تمدنی در اندیشه های ایشان را جستجو می کند از حیث مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غرب رویکردی ایجابی را در پیش گرفته که از این حیث در میان آثار دیگر (که غالبا جنبه ی سلبی دارند) اثری منحصر به فرد محسوب می شود. ✳️✳️لینک خرید : 👇👇👇👇👇 http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=81&search=%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D8%AF%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D8%AC http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
درسی از تاریخ دیپلماسی و توافق انگلیس و فرانسه ( به بهانه سیاست های برجامی اروپائیان) قرار داد سایکس -پیکو را دولت های انگلیس و فرانسه در آغاز فوریه ی ۱۹۱۶ تصویب کردند و مفاد آن و حتی وجود آن تا دو سال محرمانه ماند و افشا نشد ؛ در این طرح بر سر خاور میانه بعد از جنگ توافق صورت گرفته بود ؛ اما نکته جالب در این طرح عدم اطلاع روسیه بود چرا که روسها در زمان مذکور متحد اصلی آنها در جنگ بودند ۰ اما جالب است که فرانسویان حتی دور از چشم انگلیس ها در بیست و ششم آوریل ۱۹۱۶ در تفاهم نامه ای محرنامه با روسها بر سر مناطق نفوذشان در خاک عثمانی توافق کردند ؛ یعنی در زمانی کوتاه دو توافق پنهان با دو متحد فعلی شان و رقیب آتی شان بستند۰ دو نتیجه گیری اولیه که میتوان از این امر برای امروز داشت این است : اول : پشت صحنه قدرتهای بزرگ تقسیم منافع است و چیزی به نام استقلال ملتها و احترام به حقوق کشورها در برابر منافع آنها پشیزی ارزش ندارد ۰ دوم : در این تقسیم منافع آنان مثل گرگها رفتار می کنند و حتی گاهی گرگهای دیگر را هم طعمه می کنند چنانکه آنها ، روسها که متحد استرتژیک شان بودند تا مدتها در جریان این توافق نگذاشتتد و از طرف دیگر بعدا فرانسه خود جداگانه با روسها به توافق رسید یعنی حتی به تعهد خودش با انگلیس نیز پای بند نبوده است ۰ توافق دو جانبه و یا چند جانبه احتمالی و پنهانی امریکا با اروپا در مسئله برجام در زمان حاضر نباید برای میراث داران سایکس - پیکو امر عجیبی باشد۰ و بخصوص از فرانسه با چنین سابقه ای در "اخلاق سیاسی" حتی با متحدان اروپایی اش چگونه میتوان انتظار معقول و اخلاقی شرفتمدانه داشت۰ کاش بیشتر در این مورد فکر کنیم که اروپا و بخصوص انگلیس و فرانسه سکه هایی دو رو هستند ؛ یک روی این سکه دموکراسی و حقوق بشر و روی دیگرش استعمار و منفعت جویی و برتری طلبی به شرق و حتی نسبت به متحدان غربی و دوستانشان است ۰ اما نکته آخر این است که روح توافق سایکس - پیکو از نوعی روح برتری طلبی غربی و داشتن حیات خلوت در شرق و بخصوص غرب آسیا حکایت دارد ؛ با این افق دید و سابقه تاریخی و منطق استعماری میتوان امروز به علائق و میزان وابسته بودن اروپا به سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و عربستان را با وضوح بیشتری دریافت ۰روح انقلاب اسلامی ایران در تقابل آشکار با این توافق نامه استعماری است و یکی از علل ریشه ای دشمنی غرب با ایران معاصر را باید از این منظر ببینیم ۰
آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز) https://eitaa.com/drmousanajafi