eitaa logo
امین چهاردهی
966 دنبال‌کننده
210 عکس
211 ویدیو
74 فایل
در این کانال دروس استاد بصورت صوت قرار میگیرد آیدیه استاد @aminchahardehi کانال ما در تلگرام👇 https://t.me/joinchat/AAAAAFfV16-ekqQ2Ik8epA instagram.com/aminchahardehi پیج اینستگرام👆
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ➖➖➖ اهمیت علم اصول: اولا و بالذات: در استنباط مسائل فقهی استفاده میشود ثانیا و بالعرض :ذهن انسان را تقویت می کند که این در فهم بهترعلوم دیگر و همچنین در دفاع از شریعت (چه با برهان چه با جدل و اسکات خصم) مورد استفاده است ➖➖➖ تعریف علم اصول: قدما: علم به قواعد آماده شده ای که برای استنباط احکام شرعی استفاده می شود ➖➖➖ مرحوم آخوند: تعریف قدما جامعیت نداردو اصول عملیه را شامل نمی شود زیرا در اصول عملیه کشف حکم واقعی نمی شود بلکه بواسطه آن مکلف از حیرت خارج می گردد مثل حیرت در حرمت گوشت خرگوش که برائت جاری می شود ➖➖➖ آقای خویی و مرحوم اصفهانی: علم به قواعدی که مکلف بواسطه ی آنها تحصیل حجت (منجزیت و معذریت) می کند بر شارع ➖➖➖ آقای روحانی(صاحب منتقی): علم به قواعدی رافع تحیر است در حکم شرعی ➖➖➖ آقای صدر: علم به عناصر مشترکه یا قواعد کلیه ای که حکم شرعی با آنها استنباط می گردد ➖➖➖ تعاریف دیگری وجود دارد که در اجنال ما نمی گنجد ➖➖➖ قول مختاردر تعریف علم اصول: همان تعریف مشهور است که با اضافه کردن قید قول مختار همان است که سیاتی ان شاء الله توضیحی در منجزیت و معذریت: منجز یعنی اگر مکلف خلاف تکلیف عمل کند شارع حق عقاب دارد و معذر یعنی اگر مکلف به حکم شارع عمل کند و خلاف واقع باشد شارع حق عقاب ندارد ➖➖➖ جواب اشکال مرحوم آخوند: تعریف مشهور جامعیت دارد و اصول عملیه را شامل میشود زیرا حکم شرعی هم شامل حکم شرعی واقعی است و هم ظاهری و اصول عمیله حکم شرعی ظاهری هستند ➖➖➖ سه اشکال آقای صدر به تعریف مشهور: اشکال اول: تعریف ضابط موضوعی به ما نمی دهد به این ترتیب که ما بواسطه یک ضابطه بفهمیم هر چیزی تحت این تعریف هست یا خیر به این ترتیب که آن قواعد ممهده برای استنباط حکم مشخص نیست جوابیه: خود این تمهید برای استنباط ضابطه است به این ترتیب که اگر برای استنباط مورد استفاده باشد موضوع علم اصول است و الا فلا اشکال دوم: تعریف مانع اغیار نیست و تمام مسائل علم صرف و نحو و رجال و درایه را شامل می شود توضیح در مثال؛الفاعل مرفوع یک قاعده نحوی است که در استنباط حکم شرعی مورد استفاده است جوابیه: حرفی که بر سر استنباط آمده "لام" است و این معنای اختصاص دارد یعنی قواعدی که مختص استنباط حکم شرعی باشد و این مانع قواعد علوم دیگر می شود اگر حرف "فی" آمده بود اشکال وارد بود
تقریر جلسه ی اول☝️
🌸ریشۀ همۀ انحرافات!!🌸 🌹عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، زِدْنِي فِيهِمَا؟. قَالَ علیه السلام: هُمَا وَ اللَّهِ نَصَّرَا وَ هَوَّدَا وَ مَجَّسَا، فَلَا غَفَرَ اللَّهُ ذَلِكَ لَهُمَا. راوی به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عرض کرد: از آن دو نفر (خلیفۀ اول و دوم!!) بیشتر برایم بفرمایید. آنحضرت فرمودند: به خداقسم آن دو نفر!! باعث شدند که: مسیحیان ،مسیحی و یهودیان ،یهودی و مجوسیان ، مجوسی بمانند،!! خداوند گناهانِ آنها را نیامرزد. 📚بحار ج ۳۰ ص ۴۰۷ ح ۴ 🌷«اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ المَظلومّ الْفَرَجَ»🌷
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمه الله http://instagram.com/aminchahardehi این آدرس پیج☝️ انشاءالله از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت 8صبح بحث اصول(بحوث فی علم الاصول ) بصورت تصویری و زنده بر قرار است و در این کانال ایتا صوت بصورت آفلاین قرار میگیره👇 @droosostadchahardehi
دعاء نمودن رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و امير المؤمنين و حضرت صدّیقه و ائمه عليهم السّلام در حق زائرين امام حسين عليه السّلام‏👇👇👇 معاوية بن وهب گفت: امام صادق عليه السّلام به من فرمودند: اى معاويه! به جهت ترس و وحشت زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام را ترك مكن زيرا كسى كه زيارت آن حضرت را ترك كند چنان حسرتى بخورد كه آرزو نمايد قبر آن حضرت نزد او باشد و بتواند زياد به زيارتش برود؛ آيا دوست ندارى كه خدا تو را در زمره كسانى ببيند كه حضرت رسول صلّى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله‌ و امیرالمومنین و حضرت‌زهرا و ائمّه عليهم‌السّلام در حقشان دعا فرموده‏‌اند؟! 📚کامل الزیارات باب 40 ح1 ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : ما ذِئْبانِ ضارِبانِ في غَنَم قَدْ غابَ عَنْهُ رُعاؤُها، بِأضَرَّ في دينِ مُسْلِم مِنْ حُبِّ الرِّياسَةِ. ازامام موسي كاظم - عليه السلام - روایت شده: خطر و ضرر علاقه به رياست براي مسلمان بيش از حمله دو گرگ درّنده، به گله گوسفندي بدون چوپان است. «وسائل الشّيعة، ج 15، ص 350،
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ➖➖➖ اشکال سوم: این تعریف تمام قواعد فقه را شامل می شود توضیح در مثال؛ آیه:فتیمموا صعیدا در مصداق صعید اختلاف است بعضی گفتند که فقط خاک است و بعضی گفتند مطلق وجه الارض است در اینجا صعید حکم فقهی است که تعریف شامل این نیز می شود جوابیه: اگر درتعریف می آمد العلم بالاشیاء الممهده اشکال وارد بود اما در تعریف آمده العلم "بالقواعد" الممهده قواعد فقهی فقط در امور فقهیه خود مورد استفاده است اما قواعد اصولی در تمامی ابواب مورد استفاده است ➖➖➖ تعریف مختار: العلم بالقواعد الممهده لاستنباط حکم الدین این قواعد فقط در احکام شرعی مورد استفاده نیست بلکه در تمامی ابواب علمی مثل اعتقادات و اخلاق مورد استفاده است ➖➖➖ موضوع علم : تمام علوم باید موضوع داشته باشند زیرا تداخل علوم پیش می آید اشکال: تداخل علوم با غرض علم حل می شود جواب: استدلال بحث غرض با قاعده الواحد جواب داده می شود زیرا اگر غرض هر علم واحد باشد موضوع آن نیز باید واحد باشد چون الواحد لایصدر عنه الا الواحد جواب آقای خویی به بحث الواحد: قاعده الواحد فقط در موضوعات تکوینی است مثل آتش و حرارت و این بخاطر علی و معلولی بودن بحث است و در مسائل اعتباری علت و معلول وجود ندارد و الواحد صادق نیست و بحث موضوع علوم بحث اعتباری است ➖➖➖ مبحث اینکه خود علم اصول موضوع دارد یا خیر سیاتی ان شاء الله
تقریر جلسه ی دوم☝️
☑️دعای ماه صَفَر برای محوظ ماندن از بلاها👇👇👇 فصل هشتم: اعمال ماه صفر آگاه باش كه اين ماه معروف بد يُمني است و براي رفع نُحوست و بد يُمني چيزي بهتر از و خواندن دعاها و استعاذات وارده نيست و اگر كسي بخواهد از بلاهاي نازله اين ماه، محفوظ بماند: 👈هر روز بخواند: َيَا شدِيدَ الْقُوَي وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ ، فَاكْفِنِي شَرَّ خَلْقِك َ يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ ، يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ يَا لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ وَ صَلَّي اللَّهُ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 📚مفاتیح الجنان ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️