☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
✳️حجاب به زبان ساده توسط استاد دانشگاه و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا
🔻صحبت های منطقی و جذاب دکتر فرهنگ در مورد حجاب و بدحجابی!
🔻اثرات حجاب در زندگی!!
🔻 دلایل علمی و عقلی و دینی حجاب
در #ادیان_الهی و سفارش به #حجاب وپوشش برای زنان ومردان تفاوتی وجود ندارد
ولی آنچه که امروز در دنیای مادی غرب شاهد هستیم نگاهی غیر اخلاقی ومادی برگرفته از مکاتب لیبرالیستی ونئو لیبرالیستی به انسان وارزش های والای اوست که با تبلیغ بی حجابی و#فرهنگ_برهنگی درصدد هویت وارزش زدایی از جوامع مذهبی وبویژه اسلامی هستند
باوجود سپری شدن چهل واندی سال از #انقلاب_اسلامی وحاکمیت #جمهوری_اسلامی_ایران ، هنوز ابتدایی ترین شاخصه های اسلامی در ابعاد#فرهنگی و#اعتقادی و#اجتماعی جامه عمل به خود نپوشیده است ،#آسیب_ شناسی پوشش اسلامی و#بد_حجابی در جامعه ایران اسلامی حاکی از آن هست که از یک سوتهاجم و#ناتوی_فرهنگی بیگانگان واز سوی دیگر ضعف عملکردها در داخل که سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد موجب بروز پدیده بد حجابی گردیده وسلامت وامنیت روانی جامعه را تحت الشعاع قرار داده است
بدون شک اولین و مؤثر ترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ؛[1]؛ همه با فطرت پاک متولد می شوند ، این پدر و مادرند که او را یهودی ، مسیحی می کنند.»، در مسأله حجاب نیز به همین منوال است در واقع وقتی والدین فرزندان خود را از ابتدای طفولیت و کودکی با #فرهنگ_برهنگی و غربی عجین می کنند و این چنین به او وانمود می شود که تو با بدن برهنه و عریان زیبا تر به نظر می رسی این چنین کودکی #حجاب را به عنوان یک نا زیبایی تصور می کنند، از این رو از آن گریزان می شود. در واقع این رفتار والدین به طور عینی مصداق بارز رفتار و عملکرد #شیطان است که نا زیبایی ها را زیبا و زیبایی ها را زشت جلو ه می دهد. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛[2] و [یاد کن] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست.»، حضور در مجالس مختلط و بدون ضابطه ی خانوادگی و همچنین شرکت در مجالسی لهو و لعبی که فرهنگ برهنگی را با خود به همراه دارند همه و همه در محیط خانوادگی می تواند موجب تغییر رویکرد فرزندان در #سبک_زندگی و پوشش دینی آنان شود
از نظر اسلام دنیا و آخرت و ماده و روح پیوند ناگسستنی دارند. روح سالم در بدن سالم است؛ و سلامتی بدن تابع غذا و تغذیه سالم است؛ پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می باشد؛از این جهت امام رضا علیه السلام فرمود: «بدان که نیرو و توان و روح و روان، تابع مزاج بدنها می باشد».
یکی از مهمترین آثار غذا این است که در استجابت دعا اثر دارد: مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: «غذای خود را پاکیزه کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز(وسایل الشیعه، ج14، باب 467)
در اهمیت تغذیه همین بس که امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا علت قبول نکردن حرف حق و دنبال کشتن امام بودن را لقمه های حرام میداند و می فرماید: «قد مُلئت بطونکم من الحرام»؛ شکمهای شما از حرام پر شده است»( بحار، ج45، ص1)
امروزه طبق تحقیقات دانشمندان ، سرچشمه بسیاری از بیماریها، غذاهای اضافی (داخل معده) است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند؛از این جهت است که امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردم در خوردن غذا میانه رو باشند، بدنهای آنان اعتدال پیدا می کند»( وسائل الشیعه، ج16، ص406)
#حضرت_علی_علیه_السلام می فرماید: «مَنْ اَقَلَّ اَکْلُهُ صَفی فِکْرُهُ»؛ کسی که #خوراکش اندک باشد، #فکر و #اندیشه اش پاک شود». این روایت زیبا یادآور آن است که عواطف انسان در حالت گرسنگی اندک، رقیق تر و هوش و حواس او بیدارتر است. در واقع، یکی از عواملی که رشد فکری را متوقف می کند، زیاده روی در تغذیه است.
اگر بیش از اندازه مواد غذایی وارد معده شود، ترشحات بسیار همراه با تعداد زیادی گلبول سفید از دیواره های معده، برای هضم غذا به معده سرازیر می شوند. در نتیجه خون بیشتری در دستگاه هاضمه جریان می یابد. بدین ترتیب دستگاه کنترل خون از سهم خونرسانی به مغز می کاهد و اکسیژن و مواد غذایی کمتری به مغز می رسد و این گونه از قدرت خلاقه و حس ابتکار و درک مطالب کاسته می شود.
بیماریهای «پسیکو سوماتیک» که در پی ناراحتی های روحی پدید می آید، با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی ایجاد می شود. #اسلام در 14 قرن پیش به ارتباط نماز با غذا و بهداشت بدن و لباس و تغذیه و تمرکز قوای دماغی اشاره کرده است.
لقمان حکیم به پسرش فرمود: «با #پرخوری، فکر به خواب می رود و زبان حکمت گنگ می شود و اعضا از انجام دادن وظیفه عبادتی خود بازمی ماند».
هنگامی که #سفره_غذا را می گسترانند، چهار هزار ملک آن را احاطه می کنند. اگر بنده #بسم_اللّه بگوید، ملایکه می گویند: خدا #برکت فرستد بر شما و بر طعام شما. سپس به شیطان می گویند: ای فاسق! بیرون رو. تو بر ایشان تسلطی نداری.
بعد از پایان غذاخوردن، اگر #الحمدللّه بگویند، ملایکه می گویند: اینان کسانی هستند که شکر نعمتی را که خداوند به آن ها داده است به جای آورند. اگر در اول بسم اللّه نگفتند، ملایکه به شیطان می گوید: ای فاسق بیا! از این طعام ایشان بخور. اگر سفره را برداشتند و آنها خداوند را سپاس نگفتند، ملایکه می گویند: ایشان گروهی هستند که نعمت خداوند را سپاس نگفتند و پروردگارشان را فراموش کردند.
هنگامی که سفره گسترده شد، بسم اللّه بگو. هنگام برچیدن سفره، الحمداللّه بگو. هر کس نام خداوند را در آغاز و پایان غذا ببرد، خداوند از آن طعام سؤال نمی کند.
هرگاه #مسلمانی می خواهد غذا خورد و هنگام خوردن غذا بسم اللّه و الحمدللّه رب العالمین بگوید، خداوند قبل از رسیدن غذا به دهانش، گناهانش را می آمرزد. #سبک_زندگی_ایرانی_اسلامی
چه زمانی باید غذا خورد؟ و اسلام در خوردن به چند وعده غذا توصیه می کند؟
روایات مربوط به وعده غذایی را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
1. برخی روایات به دو وعده اشاره دارند. امام صادق علیه السلام فرمود: «صبحانه و شام بخور و در فاصله میان آنها چیزی نخور، چرا که موجب تباهی تن است مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید: و آنان (بهشتیان) صبحگاهان و شامگاهان، روزی ویژه خویش را دارند».
2. برخی بر یک وعده و آن هم صبحانه تاکید دارند، امام صادق علیه السلام فرمود: «مؤمن را بایسته است، تا غذا نخورده از خانه بیرون نرود، چرا که این کار به او استواری بیشتر می بخشد».
3. برخی دیگر به خوردن شام به ویژه برای افراد سالخورده سفارش می کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «خوردن شام را وامگذارید... من بر امت خویش از این بیمناکم که از واگذاردن شام، پیری به سراغشان آید چرا که شام، موجب نیرومندی پیر و جوان است». و برخی روایات به شام خوردن پیامبران اشاره دارد.
امام علی علیه السلام فرمود: «شام خوردن پیامبران، پس از تاریکی شب بوده است».
مام صادق علیه السلام فرمود: «شام پیامبران پس از نماز عشا می باشد».
4. امام رضا علیه السلام در روایتی هر 8 ساعت یکبار وعده غذایی را از مجموع این چند دسته روایات چنین استنباط می شود که دو وعده غذایی یعنی اول روز و آخر روز برای خوردن غذا کافی است و چنانچه در میان روز گرسنه شد از میان وعده های غذایی استفاده کند، آنچه در رساله های عملی درباره استحباب غذا خوردن در اول روز و اول شب و خودداری از غذا در بین روز و بین شب آمده، در تایید دو وعده تغذیه است
افراط و تفریط در رساندن #غذا به بدن هر دو ضرر و مفسده دارد. #امام_رضا_علیه_السلام با تشبیه بدن به زمین می فرماید: بدن انسان، بسان زمین پاک و آماده برای زراعت است که اگر در آبادانی و آبدهی بدان، مراقبت شود به گونه ای که آب نه فراوانتر از نیاز بدان برسد تا آن را غرقاب و باتلاق کند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به تشنگی گرفتار سازد، آبادانی اش استمرار می یابد، اما اگر از آن غفلت شود به تباهی می گراید و علف هرز در آن می روید؛ بدن چنین حکایتی دارد و تدبیر آن در خوراک و پوشاک چنین است.
پرخوری و نیز خوردن پس از سیری، بدن را باتلاق تجمع میکرب ها می سازد و موجب تباهی تن، قساوت قلب، کودنی، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «مؤمن در یک شکم چیز می خورد و کافر در هفت شکم چیز می خورد».
#امام_علی_علیه_السلام فرمود: «عادت به پرخوری انواع دردها را به همراه دارد» و همچنین فرمود: «از پرخوری پرهیز کنید، چرا که مایه تباهی تن است».
بهترین رمز سلامتی آن است که انسان با وجود اشتها به غذا از آن دست بکشد.
امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: «اگر می خواهی سالم بمانی و از پزشک بی نیاز شوی، چهار امر را رعایت کن:
🌷اگر میل به غذا نداری نخور.
🌷 تا زمانی که سیر نشده ای و اشتها باقی است، دست از غذا بکش.
🌷غذا را پس از جویدن کامل در دهان، فرو بده.
🌷 قبل از خواب قضای حاجت کن».#سبک_زندگی_ایرانی_اسلامی