eitaa logo
دکتر رفیعی
21.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2هزار ویدیو
20 فایل
پایگاه رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5933940439789864785.mp3
10.33M
◾️09-06-1399 دهه اول محرم 1442 ◽️روز عاشورای حسینی ✔️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی ◀️ بیت آیت الله العظمی بروجردی قدس سره ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
🎤تدریس کفایه الاصول توسط استاد معظم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 دکتر ناصر رفیعی محمدی(حفظه الله) 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 📖محدوده تدریس: از ابتدا تا مبحث ضد (بخش ۱ ، نیمسال اول و دوم) 🗓زمان شروع : یکشنبه ۹۹/۰۶/۱۶ به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی 🕰ساعت: ۸ تا ۹ به وقت مهرماه (در شهریورماه ساعت ۹تا۱۰) 🏢مکان:مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، طبقه دوم،مدرس ۴۲ تذکر: حضور با ماسک الزامیست.😷
4_5823479494459000465.mp3
3.95M
🎙زنانی که با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور می شوند... ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ حق الناس 🔰در مورد اهميت حق الناس توضيح دهيد؟ 🔸🔸🔸 💬پاسخ حق الناس عنواني كلي است. گاهي پرسيده مي‌شود منظور از حق الناس چيست زيرا خيلي عام و فراگير است. شايد بتوان حق الناس را به ۳ شاخه تقسيم كرد: ۱. حق طبيعي: يعني هر كس داراي حق طبيعي است و اگر انساني اين حق را از كسي بگيرد حق وي را پايمال كرده است. حقوق طبيعي مثل: حق امنيت، حق آزادي مثلا كودكي در خانواده خود مي‌خواهد آزادانه تنفس كند اما پدر با استعمال دخانيات مانع اين حق مي‌شود. در اصل حق تنفس كه حقي طبيعي است مورد تجاوز قرار گرفته است. خداوند در قرآن بيان كرده ما شب را باعث آرامش قرار داديم. اگر در هنگام شب با عملي مانع آرامش خاطر ديگران شويم حق طبيعي استراحت آنها را پايمال كرده ايم و حق الناس بر گردن داريم. در ميان مردم تا صحبت از حق الناس مي‌شود فورا اذهان به سمت حقوق مالي هدايت مي‌شود. در اصل حق مالي يك بخش از حق طبيعي است، اگر كسي حقوق طبيعي ديگران را سلب كرد اين بخشي ار حق الناس است. در واقع همان حقوقي كه بسياري از آنها را خداوند براي مردم قرار داده است. ۲. قسم دوم، حقوق موضوعه است يعني مجموعه قواعد مدني، نظامي و سياسي كه قانون گذار وضع مي‌كند. بسياري از حقوق ريشه در قرآن و حديث ندارد بلكه قوانين موجب وضع آن مي‌شود. قانون است كه هنگام سبز بودن چراغ راهنما عابر پياده وظيفه دارد بايستد، اگر كسي اين قانون را رعايت نكرد در اصل سلب حقوق كرده است. ۳. قسم سوم حقوق ديني است، حقوقي كه شرع مقدس قرار داده مثل زكات كه حق فقرا است. انساني كه اين حق را نمي پردازد در اصل به فقرا لطمه وارد مي‌كند يا خمس كه خداوند فرموده يك پنجم اموال خود را براي مصارفي كه وجود دارد، داده شود نمي دهد. در باب حق الناس تفاوت نمي كند حق كوچك باشد يا بزرگ، طرف انسان كودك باشد يا بزرگسال. طولاني ترين آيه قرآن در باب حق الناس است يعني در سوره بقره آيه ۲۸۲ در مورد قرض مي‌باشد كه چطور قرض داده شود تا حق كسي پايمال نگردد. در حق الناس دو نكته داراي اهميت است: ۱) حق، كوچك و بزرگ، خرد و كلان ندارد. آمده است كه فردي نماز شب را ترك نمي كرد مدتي از اين عمل غافل شد بسيار اندوهگين بود. شبي خواب ديد، در عالم رويا به او گفتند: كسي كه لذت خرماي حرام بچشد چگونه مي‌خواهد لذت شب زنده داري را احساس كند، از خواب پريد و به فكر فرو رفت، به ياد آورد روزي هنگام خريدن خرما يكي از خرماها نارس بود. آن را كنار گذاشت و خرماي رسيده اي جايگزين كرد. به نزد خرما فروش رفت و حلاليت طلبيد و مجدد توفيق نماز شب را پيدا كرد. ۲) تفاوتي بين زن، مرد، اولاد وجود ندارد. اگر حق كودكي هم سلب شود حق الناس است. ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : مادر من هر وقت با خاله هايم فرصت با هم بودن پيدا مي‌كنند با هم غيبت مي‌كنند. در جواب تذكرات من مي‌گويند كه اين غيبت نيست يا اينكه مي‌گويند: تو گوش نده. آنها وظايف ديني شان را كامل انجام مي‌دهند ولي غيبت مي‌كنند. وظيفه ي من چيست؟ 💬پاسخ : اين خيلي خوب است كه فرزندان نگران دين والدين شان هستند. غيبت آن چيزي است كه اگر در روي طرف گفته بشود، طرف ناراحت مي‌شود. اگر شما پشت سر من مطلبي بگوييد كه اگر آن را جلوي من بگوييد، من ناراحت بشوم، اين غيبت مي‌شود. غيبت بيان عيب كسي و يا هر چيزي كه او را ناراحت مي‌كند. يك وقت تعريف مسئله اي است كه اتفاق افتاه است. مثلا مادر شما مطلبي را از يك عروسي براي خواهرش تعريف مي‌كند كه همه در عروسي شاهد آن بوده اند، اين اشكالي ندارد. تعريف چيزي كه مخفي نبوده و طرف ناراحت نمي شود غيبت نيست. بيشتر چيزهايي كه خانم‌ها براي هم تعريف مي‌كنند از باب غيبت نيست بلكه نقل مطالب است. مثلا مي‌گويند كه سر فلاني را كلاه گذاشته اند و يك جنس قلابي به او داده اند و بقيه مي‌خندند و مي‌گويند كه ما به او گفتيم كه با ما به خريد برو، اين غيبت نيست. تعريف وقايع و حوادثي كه اتفاق افتاده است و طرف هم ناراضي نيست غيبت نيست. اگر من عيوب ديگران را پشت سرش بگويم و اگر بخواهم آنرا جلوي رويش بگويم طرف ناراحت مي‌شود، اين غيبت مي‌شود. لازم است كه اين آقا تذكر بدهد تا آنجا كه بداند اثر مي‌كند. اگر آنها بگويند كه ما اينها را مي‌دانيم ديگر نياز نيست كه ايشان به آنها بگويد. ايشان خودش نبايد غيبت را گوش بدهد. روايت داريم كه گوش كننده ي غيبت مثل غيبت كننده است. يك وقت كسي حادثه اي را تعريف مي‌كند و نقيصه اي هم براي خودش اتفاق افتاده و آنرا بازگو مي كند اشكالي ندارد و اين غيبت حساب نمي شود. در كتاب معراج السعادة در قسمت گناهان كبيره نوشته ي آيت الله دستغيب در مورد غيبت توضيحاتي نوشته شده است، حتما آنرا بخوانيد. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تفکری خطرناک تر از داعش!... 🔹 برداشت نادرست و فرافکنی از تاريخ توسط افرادی که برای جذب مخاطب دست به هرکاری می‌زنند! 🔹 🔹 ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال – اگر من از خدا شكايت داشته باشم كجا بايد بروم؟ خدا در قرآن به ما ضمانت داده كه شما دعا كنيد من آنرا اجابت مي‌كنم. چرا خدا به ما گفته دعا كنيد در صورتيكه هر وقت خودش دلش بخواهد آنرا اجابت مي‌كند؟ حتما الان مي‌گوييد: حكمت نبوده است. مگر ظرفيت يك انسان چقدر است؟ 💬پاسخ – شكايت خدا را بايد پيش خود خدا برد. يا سامع الشكايا از صفات خداست. شكايت را هميشه پيش يك برتر مي‌برند. . شكايت از خدا درست نيست. اگر ما شِكوه اي داريم با خدا مطرح مي‌كنيم. حضرت موسي گاهي با خدا اينگونه صحبت مي‌كرد. در ادامه ي آيه بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را، خدا مي‌فرمايد: كساني كه از بندگي و عبادت من تكبر مي‌ورزند به جهنم مي‌روند و ارتباط شان با من قطع مي‌شود. ما فقط قسمت اول را مي‌خوانيم. پس خدا اين را مشروط كرده است و شرط آن هم عبادت و بندگي خداست. اين سوال را يك نفر از امام صادق (ع) پرسيد. پدري به پسرش مي‌گويد كه من پدر توهستم و تو هر چقدر كه پول بخواهي به تو مي‌دهم اما به شرط اينكه با آن موادمخدر نخري و آنرا حرام نكني. ادعوني قيد دارد كه دعا بايد با مال حلال باشد. در زمان حضرت موسي فردي سه سال دعا مي‌كرد و دعايش مستجاب نمي شد. يكي از انبياء بني اسرائيل گِله ي او را به خدا رساند. به اوخطاب رسيد كه تو ما را مي‌خواني ولي سه تا عيب در كارت هست. يكي اينكه زبان تو زبان فحاشي است و ديگر اينكه قلب تو پاك نيست و ديگر اينكه نيت توصادق نيست. اجابت الهي حتما تحقق حاجت من نيست. همين كه خدا حرفهاي من را مي‌شنود خودش اجابت است. ممكن است كه اين به صلاح تو نيست يا زمان دادن آن الان نيست. حضرت يعقوب مي‌فرمايد: من شِكوه‌ام را پيش خدا مي‌برم شما پيش رئيس بانك مي‌رويد و درخواست ده ميليون وام مي‌كنيد. درخواست شما مشخص است. ولي يك موقع شما شرايط استحقاق آنرا نداريد و به شما دوميليون بيشتر نمي دهند يا اصلا به شما وام تعلق نمي گيرد. تمام خزائن دست خداست ولي گاهي شرايط دعا فراهم نيست. ما نمي توانيم تمام مسائل را با افق ديد خودمان تحليل كنيم. تصور ما اين است كه حاجات ما فقط بايد در دنيا برآورده بشود. در روايت داريم كه دعاهايي كه در دنيا به اجابت نمي رسد در آخرت اين قدر به آن ثواب مي‌دهند كه بعضي‌ها مي‌گويند كه ای كاش هيچ وقت دعاهاي مان به اجابت نمي رسيد. خدا خيلي از دعاها را به اجابت مي‌رساند. دعاهايي كه به اجابت مي‌رسيد خيلي بيشتر از دعاهايي است كه به اجابت می رسد. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
96-08-14 rafiee.mp3
1.64M
🎵 ◾️ اهمیت حق الناس ▫️ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش رفیعی به کلیپ حُرّ حسن آقامیری: این تفکر از داعش خطرناک‌تر است! 🔹آقامیری در سخنرانی محرم خود توبه حر را مثال می‌زند و می‌گوید حر با همه این کارهایی که کرد، امام حسین(ع) توبه‌اش را پذیرفت اما ما دم از حر می‌زنیم و بازیگر زمان شاه و خواننده آن‌ور آب را دق می‌دهیم. شما بیجا می‌کنید دم از حر می‌زنید. 🔹رفیعی می‌گوید: این داد و فریاد کردن و با خشم حرف زدن خودش با اسلام رحمانی که از آن دم می‌زنید در تناقض است. علاوه بر اینکه کسانی که از آن‌ها دفاع می‌کنید هیچ کدام مثل حر اصلا توبه نکرده‌اند. در سپاه امام حسین هم برخی بودند که حضرت به آنها امتیاز نداد و از ایشان جدا شدند. این تفکر شما از داعش خطرناک‌تر است. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال: من جوانی سی ساله هستم و دائم با شيطان در جنگ هستم. با فردی آشنا شده‌ام كه قدرت‌های درونی زيادی دارد و تمام حرف او بندگی خداست ولی اعتقادی به نماز وواجبات ندارد. من بايد چه برخوردی با او داشته باشم؟ پاسخ : رسيدن به بعضي از قدرتهای درونی و تصرفات و پيشگويی ها از راههای غير شرعی هم ممكن است. در دين اسلام ما اجازه نداريم كه اين مسير را برويم. مُرتازهای هندی كه قطاری را متوقف مي‌كنند يا بيست روز فقط يك دانه ی بادام می خورند و گوشه گير هستند و حسابی نفس خودشان را سركوب می كنند، خدا يك قدرت درونی به آنها می دهد كه يكسری كارها را انجام بدهد . ايشان مسير بندگی را نمی رود. خدا در قرآن بيش از دويست مرتبه می گويد كه نماز بخوانيد. مثلا می شود كه يك محصلی بگويد كه من به حرف اين معلم خيلی گوش می كنم ولی امتحان هايم را صفر می شوم؟ نماز يك برگه ی آزمون است. نماز يك واسطه اي بين بنده و خالق است. ما در اين جور مواقع مقلد هستيم. قرآن و سنت اين راه را به ما پيشنهاد نمي كند. وقتي به آيت الله بهجت مي‌گفتند كه براي تعالي چكار كنيم؟ ايشان مي‌فرمودند: نماز اول وقت، خواندن قرآن و دعا. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
حرص خوب... ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ حجت‌الاسلام رفیعی به اظهارات آقامیری ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
05 96-08-14 rafiee.mp3
1.7M
🎵 ◾️ بخشیده شدن تمام گناهان با شهادت به جز حق الناس ▫️ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : برای رسيدن به سمت خدا آيا ميانبر قابل اعتمادی هست يا خير؟ 💬پاسخ : هميشه راه‌ های ميانبر وجود دارد اما نمی خواهيم كه راه‌هاي طولانی تر را فدا كنيم. مثلاً براي رفتن به مشهد ممكن است دو يا سه راه باشد و يكی از آنها نزديك تر باشد اما بالاخره شما بايد از شهر خود راه بيفتيد. واز يك راههايی عبور كرده و حتماً ورودی مشهد را پشت سر بگذاريد. در راه‌ های ميانبر هم يك چيزهايی اساس است. نماز ميانبر ندارد و بجای آن نمی توان كار ديگري انجام داد. يا مثلاً روزه ی ماه رمضان را نگرفت و بجای آن يك عمره انجام داد. اينها كارهايی است كه جايگزين ندارد. ميانبرها هميشه برای اين است كه شما را زودتر به هدف برساند. مثلاً صلوات و عجل فرجهم سنگين ترين چيز در پرونده ی انسان است. يا كسی كه حسن خلق، صداقت، خوش گويی و خوش برخوردی دارد كمتر در صراط معطل می شود. اما هيچكدام از اين صفات جای چيزی را نمي گيرد. برخی از افراد مي‌گويند ما شنيده ايم يك نمازی است كه اگر در آخر ماه رمضان خوانده شود جای چهل سال عبادت را می گيرد. چنين چيزی درست نيست. ممكن است ثواب داشته باشد اما جای چيزی را نمی گيرد. اگر سند اين روايت درست باشد می توان گفت كه اگر نافرمانی كرده ايد با اين عبادت جبران مي‌شود. مثلاً شما چهل سال نماز نخوانده ايد باعث بی مهری از جانب خدا شده است. اگر اين نماز را بخوانيد اين بی مهری جبران شده و خدا شما را می پذيرد. شما را راه داده و نماز شما را قبول می كند اما آن چهل سال را بايد جبران كرده و بخوانيد. زيارت اباعبدالله (ع) و زيارت امام رضا (ع) و بقيه ی ائمه راه ميانبر است. مثلاً در روايات داريم كه هر كس شب‌ها سوره ی تكاثر را بخواند و بخوابد از فشار قبر در امان است. ختم قرآن خيلی خوب است. اما در حديث داريم كه اگر كسی هر شب سه قل هو الله بخواند و بخوابد گويی يك ختم قرآن كرده است. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
96-08-15 rafiee.mp3
1.56M
🎵 ◾️ عواملی که باعث خیر دنیا و آخرت می شود ▫️ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
امام علی علیه السلام فرمودند: خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکوا علیکم، و ان عشتم حنوا الیکم؛ با مردم آن چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق ورزند. (نهج البلاغه) ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
شبهه.mp3
6.66M
چرا وقتی تمام ادیان "خداوند متعال" را قبول دارند،چرا دین اسلام!؟ آیا دین یک حقیقت است و یا چند حقیقت؟ آیا پیروان همه ی ادیان اهل نجات و بهشت هستند؟ چگونه باید با صاحبان ادیان زندگی کرد؟ وظیفه ما مسلمانان نسبت به بقیه ادیان چیست؟ 💠 نشست مجازی علمی-پژوهشی برخط با موضوع "تکثــر یا وحدت ادیان" به همت حوزه علیمه فاطمه الزهرا سلام اللّه علیها البرز در روز چهارشنبه نوزدهم شهریورماه برگزار شد 🔹 ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
به یاد تو دلم زنده است... ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : من نحوه ي برخورد با بعضي از اطرافيانم را نمي دانم. بعضي‌ها نماز نمي خوانند ولي روزه مي‌گيرند، بعضي‌ها نماز و قرآن مي‌خوانند ولي روزه نمي گيرند. بعضي‌ها هم با لباسي كه موي سگ به آن چسبيده نماز مي‌خوانند و اگر حرفي هم بزنيم خودشان را عارف مي‌پندارند و ما را سطحي نگر مي‌دانند. ما چكار بايد بكنيم؟ 💬پاسخ : بايد به دين يك نگاه پازلي داشت. اگر يك قطعه ي پازل نباشد تصوير درست نمي شود. بايد مجموعه ي مباني ديني هم با هم ديده بشود. نمي شود كه فردي بگويد كه من روزه مي‌گيرم ولي نماز نمي خوانم يا اينكه نماز مي‌خوانم ولي زكات نمي دهم. امام رضا (ع) مي‌فرمايد: هر كس نماز بخواند ولي زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست. زيرا در قرآن هر جا اسم نماز مي‌آيد بعد از آن اسم زكات مي‌آيد. البته ما نمي خواهيم در اينجا ياس ايجاد كنيم. و عده اي بگويند كه پس چون ما زكات نمي دهيم، ديگر نماز هم نخوانيم. مثلا يك خانم متديني كه نماز مي‌خواند و روزه مي‌گيرد و اهل خمس است نمي تواند بگويد كه من حجاب را رعايت نمي كنم زيرا حجاب هم جزو ضروريات دين است. در حديث داريم كه دين مثل يك شجره است. بعد مي‌گويد كه شاخه و تنه و ريشه ي و... اين درخت چيست. ثمره ي دين زماني ظاهر مي‌شود كه همه ي اينها رعايت بشود. بعضي‌ها مقيد بودند كه خدمت ائمه برسند و دينشان را سوال كنند. حضرت عبدالعظيم حسني خدمت امام رضا (ع) مي‌رسيد و مي‌گفت كه من نماز مي‌خوانم و روزه مي‌گيرم و... امام مي‌فرمود كه دين شما اشكالي ندارد. گاهي امامان معيار دين را براي آنها بيان مي‌كردند. پس نگاه ما به دين نبايد تبعيضي باشد و بايد همه مباني دين رارعايت كنيم. از طرفي از كسي بخشي از مباني ديني را انجام نمي دهد و بخشي را انجام مي‌دهد، بهتر از اين است كه آنرا كنار بگذارد. ما نمي خواهيم بگوييم كسي كه نماز نمي خواند روزه اش قبول هست يا نيست زيرا خدا است و كرمش. اما آنها بدانند كه نمره ي بيست نمي گيرند و معدل اين مباني مهم است. در معدل يك چيزهايي پايه است. مثلا نماز پايه است. داريم كه اگر نماز شما قبول شد كارهاي ديگر شما هم قبول مي‌شود. يكسري كارها اركان است. پس طبق اين حديث كسي كه روزه مي‌گيرد ولي نماز نمي خواند، روزه اش قابل قبول نيست. مثل اينكه ما بگوييم كه اين ساختمان چهار تا ستون مي‌خواهد ولي ما دو تا ستون مي‌زنيم و دوتا ستون نمي زنيم. آيا اين كار اشكال دارد؟ بله. بالاخره اين سقف مي‌ريزد. پس به دين نگاه فصلي نداشته باشيم كه مثلا بعضي‌ها فقط در ماه رمضان بك ياالله مي‌گويند و بعدا ديگر با خدا كاري ندارند. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
4_5906681463478158822.mp3
4.13M
🎙 نماز امام سجاد علیه السلام 🍃راهکارهای حضور قلب از زبان امام سجاد علیه السلام 🍃نماز قبل تکلیف ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
حسن خلق.. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
بار الها!!! دیده دلهایمان را از آنچه مخالف دوستی توست، کور گردان. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش امام سجاد علیه السلام برای زنده نگهداشتن حادثه کربلا 🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
برنامه سخنرانی دکتر رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei