eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
642 دنبال‌کننده
105 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
از 🔸میرزا تقی خان ، خط شکن پسا تا 🔹، خط شکن پسا ✍🏻 دکتر موسی نجفی 🔴 نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم؛ 🔻شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند. از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند. 🔻هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند. 🔻هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند. 🔻و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفتند. ♨️ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد. به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان. 🔰 شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد. اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد. 💢 در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید. ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد. @DrRamazan
❌ چرا در ايران بسيار فشل است؟ يادتان هست وقتي اغتشاشات 1401 رخ داد، اساتيد جامعه‌شناسی در سراسر کشور با چه حرارتي آن اجتماعات بسيار ناچيز و فوق‌العاده کوچک - در حدّ 40 و 50 نفري - را با آب و تاب تحليل مي‌کردند ❗️حالا آن‌ها را چه شده که با مشاهده سکوت کرده‌اند بطوري که انگار وجود خارجي ندارند!! آیا اين جمعيت ميليوني قابل اعتنا نيست!؟ اگر جمعيت ۱٪ در اغتشاش با مطالبه‌اي حق يا ناحق عليه نظام سياسي شرکت کنند، از دل آن هزاران تحليل در ايجاد شکاف و فروپاشي اجتماعي دَر مي آورند. حال چرا در سکوت مطلق فرورفته و سخن نمي‌گويند؟! 🔸شهيد رئيسي مرجع تقليد يا رهبر ديني نبود. دولت او هم نيمه‌کاره ماند و به بسياري از توفيقات دست نيافت! را نتوانست ارزان کند و هم هم‌چنان جولان مي‌داد؛ اما علت اين ميزباني ميليوني مردم در شهرهاي مختلف از ايشان چيست؟ حرف بزنيد. تحليل دست و پا کنيد. چند سال است جامعه‌شناسان کشور براي هر حادثه کوچکي که در راستاي ارزش‌هاي غربي باشد، حتّي درگذشت يک خواننده جوان (مرحوم مرتضي پاشايي) تحليل‌هاي متعددي ارائه مي‌کردند امّا حوادث بزرگي در راستاي ارزش‌هاي غربي نباشد فشل هستند. چرا؟ ⁉️ پرسش اين است که چرا با وجود فاصله نسلي متعدد از اول يعني نسل سوم و چهارم، هنوز مردم ايران همانند روزهاي جنگ يا ابتداي انقلاب به ارزش‌هاي نسل اول انقلاب پايبندند؟ چرا بعد از چهار دهه با وجود برخي از مشکلات اقتصادي مثل تورم و گراني باز چنين جمعيتي به تشييع پيکر يک مي‌آيند. 🔷 اين امر نشان مي‌دهد که اساساً شناسي از ايران و ارزش‌هاي ايران اسلامي است و از جنس مردم ايران نيست براي همين هروقت حادثه‌اي مطابق ارزش‌هاي غربي رخ مي‌دهد که متفکرين غربي آن را تحليل کنند پشت بندش در تاييد تحليلهاي آن‌ها جامعه‌شناسان کشور ما هم دست به قلم مي‌شوند و فرصت پيدا مي‌کنند که خودي نشان دهند امّا وقتي حضور جمعيت ميليوني مطابق ارزش‌هاي غربي نباشد بطوري که غربي‌ها زبان در کام بگيرند جامعه‌شناسان ايراني نيز خود را مخفي مي‌کنند، بطوري که انگار وجود خارجي ندارند؟ چرا؟ @DrRamazan
⁉️ قسمت اول 🔻 دراين خصوص مطالعات جداگانه اي نداشتم اما همين قدر ميدانم که رضاخان پس از حدود ۳ سال زندگی در تبعید، در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در افريقاي جنوبي درگذشت. 🔷 جنازه رضاخان پس از مرگ وی به مصر منتقل شد و در آنجا طبق آداب اسلامي غسل و نماز خوانده شد، سپس مومیایی شد با تضمين 150 سال سالم ماندن و به‌مدت ۶ سال در مسجد رفاعی نگهداری شد. 🔸 وقتي جنازه موميايي شده رضاشاه را به ايران اوردند تا آيت الله بروجردي بر جنازه اونماز بخواند، ایشان فرمودند “تشریف ببرید، من کارهای او را هیچ فراموش نکردم؛ می‌گویم بلند شوید و تشریف ببرید” آنها عقب عقب رفتند و یکی از آنها که تولیت آستان حضرت معصومه را داشت، گفت: حضرت آیت‌الله؛ ما به اعلی‌حضرت قول دادیم که شما نماز می‌خوانید. آقا فرمودند “من به شما گفتم تشریف ببرید، تشریف ببرید.” 🔸 رفتند منزل آیت الله حجت و تقاضا کردند. ایشان هم فرموده بود: سبحان الله! مرجع بزرگ آقای بروجردی هستند. ایشان نماز بیایند ما هم می‌آییم، ایشان نیایند ما نخواهیم آمد. 🔸 رفتند خدمت آیت‌الله صدر. ایشان به‌خاطر اینکه فجایع رضا شاه را در ماجرای مسجد گوهرشاد دیده بود، با صدای بلند فرمود: کسی کارهای او (رضاشاه) را فراموش نکرده است. من نخواهم آمد نماز و اول مخالف هم من هستم و مخالفت هم خواهیم کرد. 🔸 فرستادگان شاه نزد آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری هم رفتند. ایشان پیشکارش را صدا کرد و گفت که “بیا به این آقا بگو برود بیرون!” @DrRamazan
قسمت دوم 🔰 آیت‌الله بروجردی امر کردند روز تشییع جنازه رضاشاه حوزه و مدرسه تعطیل است. درهای مدرسه فیضیه را بستند و گفتند هیچ کس حق ندارد بیرون بیاید. ما جوان‌ها رفتیم بالای پشت بام و دیدیم که چند نظامی و سرباز تابوتی را بردند حرم و زیارتی کردند و رفتند. روز تشییع جنازه رضاشاه در قم هیچ کس بیرون نیامد. اين شد که شاه مجبور شد جسد را به تهران منتقل کند ‼️ در تهران نیز مردم با سردی از جسد او استقبال کردند. مردمی که دیکتاتوری، خشونت‌ها رضاخان را همچنان در خاطر داشتند، علیرغم تبلیغات زیاد حکومتی به تشییع جسد رضاشاه نرفتند. خیابان‌های شهر خلوت بود و بیشتر نظامیان و کارمندان دولتی پشت‌سر جنازه حضور داشتند. سرانجام ايشان را در شاه عبدالعظيم حسني دفن کند. 🗣 راوی: آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، مؤسس و استاد عالی حوزه علمیه که از شاگردان مبرز مرحوم آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) بودند 🌐 به نقل از سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي @DrRamazan
🔰تحليلی جامعه شناختی از «شركت گستردۀ مردم در تشييع جنازه » ♨️حضور فوق العادۀ مردم در تشييع رياست محترم جمهور ايران، سوال‌های بيشماری را برای متفکّرین و مردم مطرح كرد كه از آن جمله اين سوال است: ⁉️ با وجود مشکلات اقتصادی کمرشکن، مگر مردم از وضع موجود راضی بودند؟ پس انتقادهایی که تا روز قبل در كوچه و خيابان می‌شنيديم چه شد؟ 📈 آمارها به گونه‌ای است كه شهر مشهد، كه 4 ميليون بيشتر جمعيت ندارد، بين 3 و 4 ميليون فقط در تشييع جنازۀ ايشان شركت كرده بودند و اين آمار 10 الي 12 ميليونی مربوط به فقط 5 شهر است و اگر تمامي اجتماعات كشور را در نظر بگيريم به بيش از 20 ميليون می‌رسد. 👇🏻تحلیل در پست بعد 👇🏻 قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت اول ✍🏻 ❗️ممكن است جواب‌های سطحی زيادی به اين سوال شنيده باشيد اما با نگاه به مردم ايران و مشاهداتي كه نگارنده، شخصاً در زندگي اجتماعی با مردم ايران داشته، می‌خواهیم به این سؤال جواب بدهیم. 🔶 قبل از شروع تحلیل و پاسخ به این سؤال، ابتدا خاطره‌ای را خدمت‌تان عرض می‌کنم؛ سال 1395 مسافرتی به تهران داشتم و ترجیح دادم برای تعامل بیشتر با مردم با مترو به مقصد بروم. در مترو متوجّه شدم شخص بغل دستیِ من عراقی است و به عربی صحبت می‌کند. از ایشان خواستم شرایط امروز ایران را، آنگونه که دیده است برایم شرح بدهد. 🔹ايشان در جواب، گفت ما در عراق با درگير هستيم، امنيت در عراق نداريم، اختلاس هايي که اينجا مي شود چندين برابرش در عراق هست، مسئولين عراقي انسان هاي پاک دستي نيستند. در بيداد مي کند. مشکلات اقتصادي بي داد مي کند. اما من نديدم مردم عراق انتقاد بکنند و ناراضي باشد. از آن موقعي که پا در ايران گذاشتم، هر جايي که رفتم ديديم مردم ايران از وضع خودشان ناراضي اند و انتقاد مي کنند از مسئولين و ناراحت اند و اين وضعيت براي من قابل فهم نيست که چرا اينقدر مردم ناشکر و ناراضي هستند. ❗️من مکالمۀ خودم و او را براي افرادي که بغل خودم و بغل او نشسته بودند توضيح دادم. جوابي که آنجا مردم داخل مترو به من دادد، به نظر جوابي است که الآن نيز در تبيين جامعه‌شناختي حضور ميليوني مردم در تشييع شهيد رئيسي بسيار مفيد است. 🔸يکي گفت آقا من در جواني جبهه بودم، ما ضد نظام نيستيم، ما کشورمان را دوست داريم. مشکل اينجاست که اگر ما در جنگ اقتصادي هستيم و به خاطر جنگ اقتصادي وضع خوبي نداريم، بايستي همه نداشته باشيم. همانطور كه در زمان جنگ نظامي همه نظام ديگر بودند الان هم بايد همه درگير باشند، چرا يک عده اي اين وسط زندگي لاكچري دارند و بقيه نداشته باشند؟ اين فاصله هاي طبقاتي و اين تبعيض ها و ناعدالتي ها ما را ناراحت مي کند. 🔹ايشان در تحليل رضايت مردم عراق جمله‌اي گفت كه براي من بسيار جاي تأمل داشت. او گفت علت رضايت مردم عراق اين است كه مردم عراق قيام نکردند. چون قيام نکردند، هر بلايي سرشان بيايد باز هم از سرشان زيادتر است. چون يک عده اي از بيرون آمدند صدام را بيرون كردند و مردم عراق نظاره گر بودند. هر اتفاقي هم بيافتد مردم دخيل در ماجرا نيستند. خودشان را صاحب حکومت نمي دانند. لذا نسبت به سياست بيتفاوتند امّا ما خودمان را صاحب نظام مي دانيم و دردمان مي آيد وقتي مي بينيم يک عدّه‌اي دارند از نظام سوء استفاده مي‌كنند. ❗️ من اتفاقا خيلي حرفهاي ايشان را تحسين کردم. من چون اين حرف را شنيدم، از بقيه هم پرسيدم بقيه افرادي كه در مترو بودند حرف او را تأييد کردند. اين ماجرا مربوط به سال 95 است. زماني‌كه آقاي روحاني سر کار بود، اوضاع كشور مناسب نبود. ✅ پس در تحليل اين حضور گستردۀ مردم در تشييع شهيد رئيسي و قبل از آن شهيد قاسم سليماني، من مي توانم اين مطلب را بگويم: اگر تورم صد برابر اين هم مي شد، باز هم اين مردم مي آمدند. درست است مشکلات اقتصادي آزار دهنده است، اما مردم ما همانطوري که انقلاب ما انقلاب اقتصادي نبود، دغدغۀ اوليه مردم دغدغۀ اقتصادي نيست. دغدغۀ اولشان حضور معنويت در سياست است. حضور اخلاق در سياست است و رئيسي با درستكاري و سختكوشي اش، با عدم اختصاص امتيازات خاص براي خود و خانواده‌اش ثابت كرد كه مي‌توان اخلاق را وارد سياست كرد مي‌توان معنويت را وارد سياست كرد. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت دوم ✍🏻 📌اجازه بدهيد کمی برگرديم عقب؛ نقل شده در ملاقات شاه و امام خميني(ره) در خرداد 42شاه به امام گفته بود، حضرت آقا سياست را به ما واگذار کن. سياست حقه بازي و کلک است، و اين كارها از شما بعيد است. امام فرمودند: آن سياستي که تو مي گويي سياست نيست. سياست اسلام سياست اخلاق مدار است. اين ماجرا درمورد مواجهه آيت الله کاشاني با شاه هم نقل شده است. آيت الله کاشاني گفته بودند: اگر من دخالت نکنم کي دخالت کند؟ ⭕️ بر اساس آرمان‌هاي انقلاب رئيس جمهور نبايد دروغ بگويد. رئيس جمهور نبايد براي خودش امکاناتي تعريف کند. مردم ما، بر خلاف همه مردم دنيا که خودشان را صاحب اين کشور مي دانند و چون براي اين کشور هزينه دادند، براي چه چيزي هزينه دادند ؟ براي حاكميت فضيلت هزينه دادند، بنابراين وقتي ببينند بعضي از جاها سياست ماكياولي تعريف مي‌شود وقتي مي‌بينند فضايل سياسي زير پا گذاشته مي شود دردشان مي آيد. براي همين انتقاد مي کنند. ⁉️ ممکن است بگوييد: با اين حرف داريد کم کاري مسئولين را توجيه مي کنيد. در پاسخ مي گويم: من به خاطر شغلم كه يك معلم هستم با جامعه درگير هستم سر كلاس با شاگردان و خيلي اوقات پياده رفت و آمد مي‌كنم تا نظرات مردم را ببينم و بشنوم. در 90 درصد موارد مي‌بينم در وهله اول درد مردم درد و بي‌عدالتي است و در وهله دوم درد و گراني . چرا كه مردم جنگ اقتصادي را درك مي‌كنند و همانطور كه جنگ نظامي را درك كردند و به سرانجام رساندند مردم مي‌گفتند اگر نيست، همه نداشته باشند. اگر هست همه داشته باشند. چطور براي يک عده انقدر باشد که بروند سيسموني بچه هايشان را از خارج مرزها تهيه کنند، براي بعضي انقدر نباشد که نتوانند سيسموني بخرند. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت سوم ✍🏻 🔶 نتیجه‌گیری در نتيجه‌گيري از مقدمات فوق، تحليل من اين است كه فرهنگ دو بخش دارد؛ بخش مركزي و بخش فرعي. ما در در تعریف فرهنگ مي‌گوييم عناصر فرهنگ عبارتند از - اعتقادات - ارزش‌ها - هنجارها - نمادها دو عنصر اول را از عناصر اصلي و هستۀ مركزي فرهنگ مي‌دانيم و دو عنصر دیگر را از عناصر فرعي و بخش بيروني فرهنگ مي‌دانيم. ♨️ در تغييراتي كه در طي این 46 سال بعد از رخ افتاده، آن چيزي كه تغيير كرده بخش بيروني فرهنگ است. جوانان ما در ظاهر تغيير كرده‌‌اند، سبك زندگي آن‌ها تغيير كرده است، رفتارهاي اجتماعي حتّي لحن گفتار آن‌ها تغيير كرده و رسانه‌ها نقش محوري در اين تغييرات داشته‌اند. امّا هسته مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي هنوز تغيير نكرده است و علتش نيز غناي عقلاني و منطقي بخش مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي است. 💠 به عبارت ديگر بخش زيادي از تلاش‌هاي دشمن براي تغيير فرهنگي مردم ايران به سنگ خورده است. چرا؟ چون اعتقادات و ارزش‌هاي مردم ايران از پشتوانه محكم عقلي و منطقي برخوردار است. لذا بعد از گذشت 4 نسل، هنوز الگوها و ارزشها و عقايد روزهاي ابتداي انقلاب در فرهنگ مردم ايران جريان دارد. عليرغم اينکه در دنياي کنوني هر نسلي ارزشها و عقايد خودش را دارد، اما در ايران نسلها عليرغم تغيير ظاهري، در هسته مرکزي فرهنگي شان يکي هستند و اين اعتقادات و ارزشهاست كه جامعه را تشکيل مي دهد. 💢 درمورد تشییع آیت الله رئیسی شهید هم مي توانم به جرأت ادعا بکنم که مردم در ازاي وارد کردن معنويت و اخلاق در سياست، قدردان ایشان شدند. يعني مردم نشان دادند با آن تزي که مي گفت: «سیاست با معنويت کاري ندارد و ما چون سياسي هستيم مجاز هستيم هر دروغي را بگوييم»، به صورت جدّي مخالف بوده و قدردان کسي هستند که و را در وارد کرده است. يعني حرفي که زده پايش ايستاده است، تا جايي که امکان دارد تلاش مي کند که پايش بايستد و اين را در حقيقت ادامه بدهد و اين را با تمام هزينه هايش را پردازد. اينجا مردم قدردان رئيس جمهوري بودند که معنويت را وارد سياست کرد. ✅ در تحليل جامعه شناختي اش بايد بگوييم: ممکن است مردم ما خيلي اعتراض داشته باشند. اساسا اين اعتراض، هيچ منافاتي با اين حضور ندارد. بلکه همان هايي هم که اعتراض دارن آمدند تا بگويند: تو آن کسي بودي که من مي خواستم نه آن کسي که از پشت شيشه دودي ضد گلوله مردم را نظاره مي کند. @DrRamazan
📍دانلود ۳۰ کتاب از امام خمینی (ره) و پیرامون ایشان 📚 تألیفات فارسی ایشان 👈 بویژه آثار ناب عرفانی، اخلاقی این مجموعه را از دست ندهید: ۱. اسرار نماز (دانلود) ۲. ترجمه آداب الصلاه (دانلود) ۳. ترجمه تحریر الوسیله (۴ جلد) (دانلود) ۴. ترجمه مصباح الهدایه (دانلود) ۵. تفسیر سوره حمد (دانلود) ۶. تقریرات فلسفه (۳ جلد) (دانلود) ۷. توضیح المسائل (دانلود) ۸. دیوان امام خمینی (دانلود) ۹. سبوی عشق (دانلود) ۱۰. صحیفه انقلاب (وصیت‌ نامه امام) (دانلود) ۱۱. صحیفه نور / صحیفه امام (۲۲جلد) (دانلود) ۱۲. شرح چهل حدیث (دانلود) ۱۳. شرح حدیث جنود عقل و جهل (دانلود) ۱۴. شرح دعای سحر (دانلود) ۱۵. مناسک حج (دانلود) ۱۶. منشور روحانیت (دانلود) ۱۷. نقطه عطف (دانلود) ۱۸. ولایت فقیه (دانلود) ۱۹. ولایت فقیه و جهاد اکبر (دانلود) ۲۰. کشف اسرار (دانلود) 📚 درباره امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان ۲۱. الف لام خمینی (دانلود) ۲۲. یک ساغر از هزار (دانلود) ۲۳. روح عرفانی روح الله (دانلود) ۲۴. زن در اندیشه امام خمینی (دانلود) ۲۵. امام خمینی، آینه مهر و قهر (دانلود) ۲۶. سیر مطالعاتی آثار امام خمینی (دانلود) ۲۷. بر کرانه کتاب شرح چهل حدیث (دانلود) ۲۸. اربعین حدیث (شرح حدیث اول) (دانلود) ۲۹. بررسی نظریات رجالی امام خمینی (دانلود) ۳۰. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (دانلود) https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا به امام هادی «ابن الرضا» گفته می‌شود؟ ✍🏻 ممکن است در وهلۀ اول به نظر برسد که چنین نامگذاری طبیعی است. بالأخره امام هادی نوۀ امام رضا علیه السلام است. اما می‌بینیم چنین نامگذاری درمورد باقی ائمه علیهم السلام مرسوم نیست. سؤال پیش می‌آید: چرا ایرانی‌ها به امام هادی، ابن الرضا می‌گویند؟ 🔰 طبق عقیدۀ ایرانی‌ها کسی لیاقت حکومت دارد که وصل به خدا باشد یا اصطلاحاً «فرّه ایزدی» داشته باشد. وقتی عباسی‌ها خواستند قیام کنند، با شعار «الرضا من آل محمد» قیام کردند و اشاره داشتند که ما بر اساس همان عقیدۀ ایرانی‌ها که بهترین فرد از آل رسول را که وصل به وحی باشد می‌آوریم. آن زمان دو خاندان بودند که از خاندان رسول خدا به حساب می‌آمدند خاندان علوی و عباسی. این‌ها رفتند سراغ خاندان عباسی و آن‌ها روی کار آمدند. ♨️ از همان موقع، خصوصاً بعد از کشته شدن ابومسلم به دست عباسی‌ها، قیام ایرانی‌ها بر علیه عباسی‌ها شروع شد. مأمون برای اینکه این قیام‌ها تمام شود، سراغ امام رضا علیه السلام رفت و لقب رضا را هم مأمون بر امام گذاشت تا بگوید: من همان وعده‌ای که به شما داده بودیم را عملی کردم. ایرانی‌ها این مسئله را پسندیدند و استقبال کردند. 🔶 پس از شهادت امام رضا علیه السلام، مردم برای اینکه به مأمون بفهمانند ما این خاندان را لایق شاهی می‌دانیم نه شما، چند کار کردند: 🔸 اولاً: از همان ابتدا برای قبر امام رضا علیه السلام آداب شاهی را انجام دادند؛ مثل ایستادن دو نگهبان نیزه به دست، نقّاره زدن و چیزهای دیگری که برای شاهان مرسوم بود. 🔸 ثانیاً: پس از شهادت امام رضا، برای امام جواد لقب «ابن الرضا» را گذاشتند. یعنی ما حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و همچنان دنبال این خاندان هستیم. 🔻بعد از شهادت امام جواد با اینکه مرسوم نبود اسم پدر بزرگ را بیاورند، امّا بخاطر آن وجهۀ سیاسی امام رضا و اینکه ایرانی‌ها همچنان دلبسته و مشتاق اند این خاندان به قدرت برسد، کماکان به امام هادی ابن الرضا می‌گفتند ❗️من معتقدم شاید منتظر بودند ایشان علم مخالفت بلند کند و مطمئنم در این صورت، بخش زیادی از ایرانی‌ها دور امام هادی جمع می‌شدند. لذا شما می بینید در دوران امام هادی تشیع در ایران رونق فوق العاده‌ای دارد؛ تا جایی که امام یکی از افراد بسیار نزدیک خودش، یعنی عبدالعظیم حسنی را به ایران می‌فرستد و ائمّه دیگر، زیارت قبر ایشان را معادل زیارت قبر امام حسین قرار می‌دهند. ✅ امام هادی در حقیقت با فرستادن ایشان به ایران، تلاش داشتند ارادت سیاسی مردم ایران به خاندان اهل بیت را تبدیل به ارادت عقیدتی بکنند. یعنی شما باید قبل از ولایت سیاسی، ولایت تشریعی و تکوینی ما را بپذیرید. لذا اینکه ایرانی‌ها به ائمه بعد از امام رضا لقب «ابن الرضا» را می‌دادند، بخاطر ویژگی سیاسی اهل بیت است و اینکه ایرانی‌ها مشتاق اند اهل بیت به قدرت برسند و حق حکومت از آن ایشان است. @DrRamazan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولاية أمیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین 🌺 🌹 عید سعید غدیر رو خدمت تمامی مسلمانان جهان تبریک عرض میکنیم 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر حزب اللهي ها باهم اختلاف كنند همه شان در به قدرت رسيدن افراد نالايق مقصرند فرمایشی از @DrRamazan