eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
642 دنبال‌کننده
105 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت اول ✍🏻 ❗️ممكن است جواب‌های سطحی زيادی به اين سوال شنيده باشيد اما با نگاه به مردم ايران و مشاهداتي كه نگارنده، شخصاً در زندگي اجتماعی با مردم ايران داشته، می‌خواهیم به این سؤال جواب بدهیم. 🔶 قبل از شروع تحلیل و پاسخ به این سؤال، ابتدا خاطره‌ای را خدمت‌تان عرض می‌کنم؛ سال 1395 مسافرتی به تهران داشتم و ترجیح دادم برای تعامل بیشتر با مردم با مترو به مقصد بروم. در مترو متوجّه شدم شخص بغل دستیِ من عراقی است و به عربی صحبت می‌کند. از ایشان خواستم شرایط امروز ایران را، آنگونه که دیده است برایم شرح بدهد. 🔹ايشان در جواب، گفت ما در عراق با درگير هستيم، امنيت در عراق نداريم، اختلاس هايي که اينجا مي شود چندين برابرش در عراق هست، مسئولين عراقي انسان هاي پاک دستي نيستند. در بيداد مي کند. مشکلات اقتصادي بي داد مي کند. اما من نديدم مردم عراق انتقاد بکنند و ناراضي باشد. از آن موقعي که پا در ايران گذاشتم، هر جايي که رفتم ديديم مردم ايران از وضع خودشان ناراضي اند و انتقاد مي کنند از مسئولين و ناراحت اند و اين وضعيت براي من قابل فهم نيست که چرا اينقدر مردم ناشکر و ناراضي هستند. ❗️من مکالمۀ خودم و او را براي افرادي که بغل خودم و بغل او نشسته بودند توضيح دادم. جوابي که آنجا مردم داخل مترو به من دادد، به نظر جوابي است که الآن نيز در تبيين جامعه‌شناختي حضور ميليوني مردم در تشييع شهيد رئيسي بسيار مفيد است. 🔸يکي گفت آقا من در جواني جبهه بودم، ما ضد نظام نيستيم، ما کشورمان را دوست داريم. مشکل اينجاست که اگر ما در جنگ اقتصادي هستيم و به خاطر جنگ اقتصادي وضع خوبي نداريم، بايستي همه نداشته باشيم. همانطور كه در زمان جنگ نظامي همه نظام ديگر بودند الان هم بايد همه درگير باشند، چرا يک عده اي اين وسط زندگي لاكچري دارند و بقيه نداشته باشند؟ اين فاصله هاي طبقاتي و اين تبعيض ها و ناعدالتي ها ما را ناراحت مي کند. 🔹ايشان در تحليل رضايت مردم عراق جمله‌اي گفت كه براي من بسيار جاي تأمل داشت. او گفت علت رضايت مردم عراق اين است كه مردم عراق قيام نکردند. چون قيام نکردند، هر بلايي سرشان بيايد باز هم از سرشان زيادتر است. چون يک عده اي از بيرون آمدند صدام را بيرون كردند و مردم عراق نظاره گر بودند. هر اتفاقي هم بيافتد مردم دخيل در ماجرا نيستند. خودشان را صاحب حکومت نمي دانند. لذا نسبت به سياست بيتفاوتند امّا ما خودمان را صاحب نظام مي دانيم و دردمان مي آيد وقتي مي بينيم يک عدّه‌اي دارند از نظام سوء استفاده مي‌كنند. ❗️ من اتفاقا خيلي حرفهاي ايشان را تحسين کردم. من چون اين حرف را شنيدم، از بقيه هم پرسيدم بقيه افرادي كه در مترو بودند حرف او را تأييد کردند. اين ماجرا مربوط به سال 95 است. زماني‌كه آقاي روحاني سر کار بود، اوضاع كشور مناسب نبود. ✅ پس در تحليل اين حضور گستردۀ مردم در تشييع شهيد رئيسي و قبل از آن شهيد قاسم سليماني، من مي توانم اين مطلب را بگويم: اگر تورم صد برابر اين هم مي شد، باز هم اين مردم مي آمدند. درست است مشکلات اقتصادي آزار دهنده است، اما مردم ما همانطوري که انقلاب ما انقلاب اقتصادي نبود، دغدغۀ اوليه مردم دغدغۀ اقتصادي نيست. دغدغۀ اولشان حضور معنويت در سياست است. حضور اخلاق در سياست است و رئيسي با درستكاري و سختكوشي اش، با عدم اختصاص امتيازات خاص براي خود و خانواده‌اش ثابت كرد كه مي‌توان اخلاق را وارد سياست كرد مي‌توان معنويت را وارد سياست كرد. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت دوم ✍🏻 📌اجازه بدهيد کمی برگرديم عقب؛ نقل شده در ملاقات شاه و امام خميني(ره) در خرداد 42شاه به امام گفته بود، حضرت آقا سياست را به ما واگذار کن. سياست حقه بازي و کلک است، و اين كارها از شما بعيد است. امام فرمودند: آن سياستي که تو مي گويي سياست نيست. سياست اسلام سياست اخلاق مدار است. اين ماجرا درمورد مواجهه آيت الله کاشاني با شاه هم نقل شده است. آيت الله کاشاني گفته بودند: اگر من دخالت نکنم کي دخالت کند؟ ⭕️ بر اساس آرمان‌هاي انقلاب رئيس جمهور نبايد دروغ بگويد. رئيس جمهور نبايد براي خودش امکاناتي تعريف کند. مردم ما، بر خلاف همه مردم دنيا که خودشان را صاحب اين کشور مي دانند و چون براي اين کشور هزينه دادند، براي چه چيزي هزينه دادند ؟ براي حاكميت فضيلت هزينه دادند، بنابراين وقتي ببينند بعضي از جاها سياست ماكياولي تعريف مي‌شود وقتي مي‌بينند فضايل سياسي زير پا گذاشته مي شود دردشان مي آيد. براي همين انتقاد مي کنند. ⁉️ ممکن است بگوييد: با اين حرف داريد کم کاري مسئولين را توجيه مي کنيد. در پاسخ مي گويم: من به خاطر شغلم كه يك معلم هستم با جامعه درگير هستم سر كلاس با شاگردان و خيلي اوقات پياده رفت و آمد مي‌كنم تا نظرات مردم را ببينم و بشنوم. در 90 درصد موارد مي‌بينم در وهله اول درد مردم درد و بي‌عدالتي است و در وهله دوم درد و گراني . چرا كه مردم جنگ اقتصادي را درك مي‌كنند و همانطور كه جنگ نظامي را درك كردند و به سرانجام رساندند مردم مي‌گفتند اگر نيست، همه نداشته باشند. اگر هست همه داشته باشند. چطور براي يک عده انقدر باشد که بروند سيسموني بچه هايشان را از خارج مرزها تهيه کنند، براي بعضي انقدر نباشد که نتوانند سيسموني بخرند. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت سوم ✍🏻 🔶 نتیجه‌گیری در نتيجه‌گيري از مقدمات فوق، تحليل من اين است كه فرهنگ دو بخش دارد؛ بخش مركزي و بخش فرعي. ما در در تعریف فرهنگ مي‌گوييم عناصر فرهنگ عبارتند از - اعتقادات - ارزش‌ها - هنجارها - نمادها دو عنصر اول را از عناصر اصلي و هستۀ مركزي فرهنگ مي‌دانيم و دو عنصر دیگر را از عناصر فرعي و بخش بيروني فرهنگ مي‌دانيم. ♨️ در تغييراتي كه در طي این 46 سال بعد از رخ افتاده، آن چيزي كه تغيير كرده بخش بيروني فرهنگ است. جوانان ما در ظاهر تغيير كرده‌‌اند، سبك زندگي آن‌ها تغيير كرده است، رفتارهاي اجتماعي حتّي لحن گفتار آن‌ها تغيير كرده و رسانه‌ها نقش محوري در اين تغييرات داشته‌اند. امّا هسته مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي هنوز تغيير نكرده است و علتش نيز غناي عقلاني و منطقي بخش مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي است. 💠 به عبارت ديگر بخش زيادي از تلاش‌هاي دشمن براي تغيير فرهنگي مردم ايران به سنگ خورده است. چرا؟ چون اعتقادات و ارزش‌هاي مردم ايران از پشتوانه محكم عقلي و منطقي برخوردار است. لذا بعد از گذشت 4 نسل، هنوز الگوها و ارزشها و عقايد روزهاي ابتداي انقلاب در فرهنگ مردم ايران جريان دارد. عليرغم اينکه در دنياي کنوني هر نسلي ارزشها و عقايد خودش را دارد، اما در ايران نسلها عليرغم تغيير ظاهري، در هسته مرکزي فرهنگي شان يکي هستند و اين اعتقادات و ارزشهاست كه جامعه را تشکيل مي دهد. 💢 درمورد تشییع آیت الله رئیسی شهید هم مي توانم به جرأت ادعا بکنم که مردم در ازاي وارد کردن معنويت و اخلاق در سياست، قدردان ایشان شدند. يعني مردم نشان دادند با آن تزي که مي گفت: «سیاست با معنويت کاري ندارد و ما چون سياسي هستيم مجاز هستيم هر دروغي را بگوييم»، به صورت جدّي مخالف بوده و قدردان کسي هستند که و را در وارد کرده است. يعني حرفي که زده پايش ايستاده است، تا جايي که امکان دارد تلاش مي کند که پايش بايستد و اين را در حقيقت ادامه بدهد و اين را با تمام هزينه هايش را پردازد. اينجا مردم قدردان رئيس جمهوري بودند که معنويت را وارد سياست کرد. ✅ در تحليل جامعه شناختي اش بايد بگوييم: ممکن است مردم ما خيلي اعتراض داشته باشند. اساسا اين اعتراض، هيچ منافاتي با اين حضور ندارد. بلکه همان هايي هم که اعتراض دارن آمدند تا بگويند: تو آن کسي بودي که من مي خواستم نه آن کسي که از پشت شيشه دودي ضد گلوله مردم را نظاره مي کند. @DrRamazan
📍دانلود ۳۰ کتاب از امام خمینی (ره) و پیرامون ایشان 📚 تألیفات فارسی ایشان 👈 بویژه آثار ناب عرفانی، اخلاقی این مجموعه را از دست ندهید: ۱. اسرار نماز (دانلود) ۲. ترجمه آداب الصلاه (دانلود) ۳. ترجمه تحریر الوسیله (۴ جلد) (دانلود) ۴. ترجمه مصباح الهدایه (دانلود) ۵. تفسیر سوره حمد (دانلود) ۶. تقریرات فلسفه (۳ جلد) (دانلود) ۷. توضیح المسائل (دانلود) ۸. دیوان امام خمینی (دانلود) ۹. سبوی عشق (دانلود) ۱۰. صحیفه انقلاب (وصیت‌ نامه امام) (دانلود) ۱۱. صحیفه نور / صحیفه امام (۲۲جلد) (دانلود) ۱۲. شرح چهل حدیث (دانلود) ۱۳. شرح حدیث جنود عقل و جهل (دانلود) ۱۴. شرح دعای سحر (دانلود) ۱۵. مناسک حج (دانلود) ۱۶. منشور روحانیت (دانلود) ۱۷. نقطه عطف (دانلود) ۱۸. ولایت فقیه (دانلود) ۱۹. ولایت فقیه و جهاد اکبر (دانلود) ۲۰. کشف اسرار (دانلود) 📚 درباره امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان ۲۱. الف لام خمینی (دانلود) ۲۲. یک ساغر از هزار (دانلود) ۲۳. روح عرفانی روح الله (دانلود) ۲۴. زن در اندیشه امام خمینی (دانلود) ۲۵. امام خمینی، آینه مهر و قهر (دانلود) ۲۶. سیر مطالعاتی آثار امام خمینی (دانلود) ۲۷. بر کرانه کتاب شرح چهل حدیث (دانلود) ۲۸. اربعین حدیث (شرح حدیث اول) (دانلود) ۲۹. بررسی نظریات رجالی امام خمینی (دانلود) ۳۰. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (دانلود) https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا به امام هادی «ابن الرضا» گفته می‌شود؟ ✍🏻 ممکن است در وهلۀ اول به نظر برسد که چنین نامگذاری طبیعی است. بالأخره امام هادی نوۀ امام رضا علیه السلام است. اما می‌بینیم چنین نامگذاری درمورد باقی ائمه علیهم السلام مرسوم نیست. سؤال پیش می‌آید: چرا ایرانی‌ها به امام هادی، ابن الرضا می‌گویند؟ 🔰 طبق عقیدۀ ایرانی‌ها کسی لیاقت حکومت دارد که وصل به خدا باشد یا اصطلاحاً «فرّه ایزدی» داشته باشد. وقتی عباسی‌ها خواستند قیام کنند، با شعار «الرضا من آل محمد» قیام کردند و اشاره داشتند که ما بر اساس همان عقیدۀ ایرانی‌ها که بهترین فرد از آل رسول را که وصل به وحی باشد می‌آوریم. آن زمان دو خاندان بودند که از خاندان رسول خدا به حساب می‌آمدند خاندان علوی و عباسی. این‌ها رفتند سراغ خاندان عباسی و آن‌ها روی کار آمدند. ♨️ از همان موقع، خصوصاً بعد از کشته شدن ابومسلم به دست عباسی‌ها، قیام ایرانی‌ها بر علیه عباسی‌ها شروع شد. مأمون برای اینکه این قیام‌ها تمام شود، سراغ امام رضا علیه السلام رفت و لقب رضا را هم مأمون بر امام گذاشت تا بگوید: من همان وعده‌ای که به شما داده بودیم را عملی کردم. ایرانی‌ها این مسئله را پسندیدند و استقبال کردند. 🔶 پس از شهادت امام رضا علیه السلام، مردم برای اینکه به مأمون بفهمانند ما این خاندان را لایق شاهی می‌دانیم نه شما، چند کار کردند: 🔸 اولاً: از همان ابتدا برای قبر امام رضا علیه السلام آداب شاهی را انجام دادند؛ مثل ایستادن دو نگهبان نیزه به دست، نقّاره زدن و چیزهای دیگری که برای شاهان مرسوم بود. 🔸 ثانیاً: پس از شهادت امام رضا، برای امام جواد لقب «ابن الرضا» را گذاشتند. یعنی ما حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و همچنان دنبال این خاندان هستیم. 🔻بعد از شهادت امام جواد با اینکه مرسوم نبود اسم پدر بزرگ را بیاورند، امّا بخاطر آن وجهۀ سیاسی امام رضا و اینکه ایرانی‌ها همچنان دلبسته و مشتاق اند این خاندان به قدرت برسد، کماکان به امام هادی ابن الرضا می‌گفتند ❗️من معتقدم شاید منتظر بودند ایشان علم مخالفت بلند کند و مطمئنم در این صورت، بخش زیادی از ایرانی‌ها دور امام هادی جمع می‌شدند. لذا شما می بینید در دوران امام هادی تشیع در ایران رونق فوق العاده‌ای دارد؛ تا جایی که امام یکی از افراد بسیار نزدیک خودش، یعنی عبدالعظیم حسنی را به ایران می‌فرستد و ائمّه دیگر، زیارت قبر ایشان را معادل زیارت قبر امام حسین قرار می‌دهند. ✅ امام هادی در حقیقت با فرستادن ایشان به ایران، تلاش داشتند ارادت سیاسی مردم ایران به خاندان اهل بیت را تبدیل به ارادت عقیدتی بکنند. یعنی شما باید قبل از ولایت سیاسی، ولایت تشریعی و تکوینی ما را بپذیرید. لذا اینکه ایرانی‌ها به ائمه بعد از امام رضا لقب «ابن الرضا» را می‌دادند، بخاطر ویژگی سیاسی اهل بیت است و اینکه ایرانی‌ها مشتاق اند اهل بیت به قدرت برسند و حق حکومت از آن ایشان است. @DrRamazan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولاية أمیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین 🌺 🌹 عید سعید غدیر رو خدمت تمامی مسلمانان جهان تبریک عرض میکنیم 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر حزب اللهي ها باهم اختلاف كنند همه شان در به قدرت رسيدن افراد نالايق مقصرند فرمایشی از @DrRamazan