eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
666 دنبال‌کننده
112 عکس
50 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: استبداد انگلیسی شماره 2 📷 تصویر الحاقی: اردشیر ریپورتر ❓ چرا سیاست‌مداران انگلیسی، سراغ نرفتند تا مثل محمد علي شاه، با بستن مجلس به شکل ديکتاتوري از منافع انگستان حمايت کند؟ 🖋 در جواب بايد گفت: اولاً. احمد شاه مطابق ميل انگليسي‌ها رفتار نمي‌کرد؛ براي مثال هرچه انگلستان تلاشش را به کار گرفت نتوانست را به امضاي احمد شاه برساند. ثانياً. احمد شاه اگر شاه بود، که فعال ما يشاء نبود؛ و اگر مي‌خواست مستبد و باشد، اين با روحيه وی سازگار نبود. بنابراين، لازم بود تا دست نشانده مستبدي مي‌آمد که سايه قانون اساسي و مجلس بالاي سر آن نباشد تا بتواند راسا منافع انگلستان را در تأمين کند. در نهايت، انگلستان، با شناختی که طی اين مدت از ملّت ايران پيدا کرده بود مي‌دانست که کليت مردم ايران، اعم از زن و مرد، مذهبي و غير مذهبی اگر فضاي جولان داشته باشد، وجود يک دست نشانده را تحمل نخواهند کرد. لذا انگلستان در ايران به دنبال يک دست نشانده مستبدّ و قدرت‌مند بود که هر صدايی را در نطفه خفه کند و اين در دولت مشروطه امکان‌پذير نبود. ادامه دارد... @DrRamazan
موضوع: استبداد انگلیسی شماره 3 ❓ از کودتای 1299 ش رضاخاني چه مي‌دانيد؟ 🖋 دولت انگليس به دلايلي چند همچون‌؛ تصويب نشدن قرارداد 1919 در مجلس، جلوگيري از نفوذ روسيه کمونيستي در ايران و حفظ منافع خود در هندوستان، اقدام به جهت در اختيار گرفتن کامل دولت کردند. دولت انگليس ابتدا را به عنوان مهره اصلي در نظر گرفت و مقدمات کودتا را با مشورت و با وي فراهم آورد. سپس را به عنوان فرمانده قزاق‌ها انتخاب کرد. سرانجام در سحرگاه سوم اسفند 1299، قزاق‌ها به فرماندهي رضاخان ميرپنج وارد تهران شدند و با مختصر زدوخوردي با ژاندارمري، تهران را براساس تباني هاي قبلي تصرف کردند. سپس کودتاچيان تصميم هاي بعدي خود را مثل انتشار اعلاميه‌هايي با مضمون اعلام حکومت نظامي، دستگيري افراد مورد نظر، لغو ظاهري قرارداد 1919 و... به اجرا درآوردند. ، جوان ترين سرلشکر ارتش انگليس بود که چند ماه قبل از به ايران آمد. وي وظيفه داشت هم زمان با بيرون کشيدن نيروهاي انگليسي از ايران، طرح مشترک کانون هاي استعماري، وزارت جنگ، وزارت امور هندوستان، وزارت مستعمرات و حکومت هند - بريتانيا مبني بر استقرار يک حکومت نظامي وابسته در ايران را به اجرا درآورد. شبکه اطلاعاتي حکومت هند- بريتانيا در ايران، به رهبري ، وظيفه داشت تا مهره مناسبي به آيرونسايد معرفي کند. ايشان رضاخان ميرپنج را به آيرونسايد معرفي کرد و هماهنگي لازم را بين آن دو به وجود آورد. اجزاي سفارت نيز در قزوين و تهران، زمينه هاي نظامي و سياسي را براي تحقق موفق طرح کودتا فراهم و هماهنگي لازم را با آيرونسايد به وجود آوردند. بنابراين، مشخص مي‌شود آيرونسايد، مجري طرحي از پيش آماده بوده که با همکاري عوامل داخلي و خارجي موفق به اجراي آن شد. ادامه دارد... @DrRamazan
موضوع: استبداد انگلیسی شماره 4 📷 تصویر الحاقی: ❓ ريشه‌هاي کودتاي 1299 را بايد در چه چيزي دنبال کرد؟ 🖋 ريشه هاي کودتاي سوم اسفند 1299 را بايد در خرابي‌هاي ناشي از و سرخورده شدن جبهه مخالف در ايران جست وجو کرد. از سال 1290، شمال ايران زير سلطه و جنوب تحت سيطره بود. دولت مرکزي در زمان سلطنت احمدشاه قاجار، وضعيت بسيار نوميدکننده‌اي داشت و بين سال هاي 1288 تا 1300 بيش از پنجاه بار کابينه تغيير کرد. @DrRamazan
🔰 شهید مدرس، مؤید مِن عندالله بود. 🎙 ❓ تفاوت ، و چیست؟ چرا جمهوری اسلامی خوب است اما جمهوری رضا خانی اشتباه؟ ❓ چه عواملی باعث شکل گیری شخصیت سیاسی - دینی شد؟ ❓ انگلیسی ها چه نقشی در شهادت آیت الله مدرس داشتند و چرا با وجود تبعید ایشان، تصمیم بر قتل ایشان گرفتند؟ 🔸🔸🔸 پاسخ این سوالات و مطالب دیگر در متن با استاد، حجةالاسلام رضا رمضان نرگسی 10 آذر 1401 لینک متن مصاحبه @DrRamazan
🎙 بخش‌هایی از 🔻 ویژگی اصلی همین است که به تکلیف خود عمل می‌کرد. او به جای اینکه در خانه بنشیند بگوید که تکلیف من این است که نماز بخوانم، به کف میدان می‌رود و مبارزه می‌کند. شهید مدرس در حقیقت یک و اجتماعی است. وقتی که بیست نفر را به عنوان هیئت نظارت به مجلس دوم معرفی کرد، تنها پنج نفر انتخاب شدند و سپس فقط 2 نفر به وظیفه عمل کردند که یکی و دیگری شهید مدرس بود. افراد دیگر به وظیفه عمل نکردند. 🔻 مدرس به قدری در میان این افراد درخشید که ما می‌بینیم که رئیس مجلس در تمام طرح‌هایی که وارد مجلس می‌شود، قبل از به رأی گذاشتن، شرعیت آن را با مدرس بررسی می‌کند. مدرس وقتی وارد مجلس شد به عنوان مجتهدی که برای نظارت مصوبات و اصل دوم به مجلس وارد شد. وقتی قرار شد در مجلس اصل دوم متمم قانون اساسی اجرا نشود و هیئت نظارتی وجود نداشته باشد، او به عنوان نماینده در انتخابات مجلس کاندید و وارد مجلس شد. 🔻 ویژگی فردی شهید مدرس که منحصر به فرد بودند، یکی و دیگری بود. این دو ویژگی که شجاعت تحت همان عمل به تکلیف شکل می‌گیرد باعث می‌شد زمانی که به او انتقاد می‌کردند که چرا در کارهای سیاسی دخالت می‌کنید، می‌گفت سیاست ما عین دیانت ماست. اساساً این مهم را در مجتهدین دیگر نیز باید یافت. وقتی شاه به گفت چرا در سیاست دخالت می‌کنی پاسخ داد که اگر من دخالت نکنم، چه کسی در سیاست دخالت کند؟ @DrRamazan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا اهل سنت نمي‌توانند فکر کنند؟ 🔰 فرق نگاه و به جامعه اسلامی در گذر زمان، چیست؟ 🔰 اهل سنت با چه مشکلی در برقراری یک مواجه اند؟ بخش اول همانطور که در اين فيلم مي‌بينيد، مهمانان يک برنامه تلوزيوني مصر، يک طرف است و طرف ديگر . ❔ سوال اینست؛ چرا اهل سنت نمي‌توانند متعالي فکر کنند؟ منظوراز تعالی، جمع بین و است. آنچه در عمل می‌بینیم، اینست که جوامع سنّی مذهب، يا بايد کشوری مثل ، داشته باشند (ضد تحصيل دختران، ضد رسانه هاي جمعي، ضد هر چيزي که اسمش را تجدد بگذاريد) يا شبیه کشوري مثل بشوند که هر چند اسم اسلامی را يدک مي‌کشد، اما کاملا يک کشور غربي است؛ انواع محرمات رواج رسمي دارد و با اسرائيل هم رابطه دارد و.... ❔ و سوال دیگر اینکه چرا نه اين است و نه آن؟ چگونه ايران توانسته جمع بين تجدد و سنت بکند؟ هم دينش را درست و حسابي داشته باشد، هم دنیایش رو اداره کند و هم به محتواي کامل اسلامي مقيد باشد ❗️ (اين مسئله ربطی به رعايت شدن همه برنامه‌ها در سطح جامعه ندارد) @DrRamazan
بخش دوم 🖋 پاسخ این سوالات، در این سرّ نهفته است که اهل سنت در گذشته و در دوران خلفا است؛ لذا حديث گرا و قشري نگر ميشوند. درحالی که ايده آل شيعه در آينده و دولت است. از نظر شيعه دوره خلفا اصلا دوره ايده آلي نبود. بطوري که بلافاصله بعد از وفات ، تمام دستوراتش را رها کردند و کردند انچه نبايد مي‌کردند و با نزديکترين افراد پيامبر به بدترين وجه رفتار شد. از نظر شيعه هرچه زمان مي‌گذرد رشد بیشتری در جامعه اسلامي رخ مي‌دهد بطوري که علیه السلام تنها 4 يار داشت اما علیه السلام 72 يار داشتند. و برعکس از نظر اهل سنت، هر چه زمان مي‌گذرد جامعه عقب رفت دارد. از نظر شیعه اين رشد نامتناهي است و به حدي خواهد رسید که جامعه لياقت رهبري مستقيم نماينده خداوند را پيدا مي‌کند @DrRamazan
‼️ آیا نظام ما بر حق است و اگر هست، چرا اینهمه مشکلات ⁉️ 🖋 امام زمان ارواحنا فداه، همین الان هم جامعه ما را اداره می‌کنند و اين دولت، است. (منظور از دولت، است) اما در داخل همین نظام، ساختارهايی است كه از قبل این نظام وجود داشته. براي همين مشكلات متاسفانه الي ما شاء الله زياد است. تفاوت مديريت الان امام زمان، با مديريت زمان ظهور حضرت، در اين است که در زمان ظهور، امام زمان ساختارها را خراب می‌كند و به علم خود، و بر اساس ساختارهايي كه خودشان تعريف مي‌كنند، جامعه را می‌چرخاند. براي همين وقتي شروع می‌كند نفوذي ها را حذف کنند خيلي از ياران نزديك اقا اعتراض می‌كنند و امام مجبور می‌شود براي آن‌ها جلسه توجيهی بگذارد. اينكه ما می‌بينم علیه السلام، با ان همه تأييد من عند الله و علم غيب و اعجاز، نتوانست جامعه را بيش از 5 سال و اندي بچرخاند، به خاطر همين مشكل بود كه اقا مجبور بود با ساختارهاي موجود جامعه را اداره كند. اگر هم می‌خواست با علم خودش جامعه را بچرخاند، مردم كشش نداشتند و روي از اسلام و امام علی بر می‌گردانند. لذا امام مجبور به مماشات بود. الان هم كه می‌بينيم با همه بدبختي ها و همه نقشه هاي تمام جهان بر عليه كشور ما، از 40 سال قبل تا به امروز كشور به بهترين نحو اداره می‌شود به خاطر اينست كه مديريت اصلي اين كشور، توسط شخص امام زمان است و حضرت واسطه هستند. و اگر می‌بينيم اشكالاتی هم هست و تا حد مطلوب فاصله زياد داریم، بخاطر ساختارهاي مدرني است كه در آن‌ها گرفتاریم. اين ساختارها تا زمان ظهور باقي خواهد بود! لذا تا زمان ظهور مشكلات كم و بيش هست و جامعه همواره در چالش خواهد بود. لکن وضعیت چنین است که به اصطلاح ميگويند «به مو می‌رسه اما پاره نميشه» و به فرموده عزیز: "لايضروكم الا اذي" كشور سر جایش می‌ماند؛ هر چند خيلي مومنين اذيت بشوند. علت اصلي امام زمان هم، مومنين است؛ اگر مقدار قابل توجهی از مؤمنين، ايمانشان به حدي برسد كه امام زمان آن‌ها را بپسندد، يقين داشته باشید ظهور ظاهری حضرت رخ خواهد داد. پس اگر می‌خواهيم ظهور زودتر رخ دهد سعي كنيم: اولا. خودمان را رعايت كنيم و گناه - ولو در حد بسيار كوچك - را رها كنيم. خصوصا را. و ثانیا. شمار مومنين را افزايش دهيم. 🌷 اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً @DrRamazan
🖋 قبلا گفتیم که حضرت ، ارتباط ویژه‌ای با ارواحنا فداه دارند. در ادامه به برخي از شواهد اشاره خواهيم كرد: بخش اول 🔹 دو بار کلمه ی "" از سوی رهبر ایران استفاده شده است. بار اول در جلسه‌ای با حضور ، در اوج درگیری با بوده است. بار دوم هم در ناآرامی‌های اخیر ! درباره آن جلسه می‌گوید: پس از آنکه بحرانی بودن وضعیت را بطور کامل برای رهبری توضیح دادم، ایشان بر خلاف نظری که کارشناسان و نیروهای میدانی داشتند، تاکید کردند بر اینکه این نبرد به نفع رقم خواهد خورد و مانند جنگ احزاب خواهد شد. نبرد احزاب از جمله نبردهایی بود که یک اتحاد حداکثری علیه مسلمانان رخ داد اما در نهایت به یک فتح تاریخی برای جبهه حق منتهی شد. قاسم سلیمانی می‌گوید آن جلسه و آن جمله از رهبریT آنقدر عجیب و متفاوت‌ از حقایق میدان بود که با خودم گفتم "کاش او این را بر زبان نمی آورد"... فرمانده شهید می‌گوید رهبر ایران در همان جلسه جمله‌ای هم در خصوص صهیونیست‌ها و آنچه در ذهن دارند مطرح کرد که نه من و نه هیچ کسی از آن اطلاع نداشتیم به طوری که ظاهرا این اطلاعات از جایی فراتر از سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای میدانی به او رسیده بود. تحلیلی که به شدت جدید بوده و زمانی که آن را با در میان گذاشتم برای او بی اندازه راهگشا شد. ❗️ ماجرا مربوط به رخدادی بود که بین خواب و رویا برای سید حسن نصر الله رخ می‌دهد (که در آن سلام الله علیها به او وعده ی پیروزی می‌دهد) که پس از همین پیش‌بینی آیت الله خامنه‌ای رخ داده است. (ماجرایی که بعدا حاج قاسم در مصاحبه با به آن اشاره کرده است) مسئله اینجاست که برخلاف تصور همگان، مسیری که رو به شکست بوده؛ مانند یک معجزه برای نیروهای مقاومت تغییر کرده و به ضربه‌ای تاریخی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و آغازی بر استحکام و شکل گیری "" می‌شود... سوال اینست؛ 🔺 آیا رهبر ایران در آن ماجرا به درستی از کلمه ی "جنگ احزاب" استفاده کرده است؟ ادامه دارد... @DrRamazan
❔ سوال اینست؛ 🔺 آیا رهبر ایران در آن ماجرا به درستی از کلمه ی "" استفاده کرده است؟ بخش دوم 🖋 بسیاری از کارشناسان غربی می‌گویند جغرافیایی که ایران و یارانش در منطقه بنا نهاده‌اند حدودا ۱۵ سال است که شکل گرفته است. این یعنی همان زمانی که همه یقین داشتند شکست خورده‌ایم اما از جنگ احزاب می‌گفته، دقیقا یک فتح بزرگ در حال رقم خوردن بوده است. درباره آن ماجرا می‌گوید: پس از آن صحبت‌های رهبری بود که فهمیدم او چیزی فراتر از حقایق میدان، و اِشرافی فراتر از دانسته‌های سرویس‌های اطلاعاتی و عناصر میدانی دارد؛ و متاثر از آن باید آنچه می‌گوید را مورد توجه اطلاعاتی قرار داد. این جمله نشان می‌دهد پیش بینی رهبر ایران که کاملا متفاوت از همه نگاه‌ها بوده تا چه حد قاسم سلیمانی را تحت تاثیر قرار داده است. 🔹 رهبر ایران در خصوص ناآرامی های اخیر هم از کلمه ی "جنگ احزاب" استفاده کرد. کلمه ای که کمی بعد، وارد ادبیات چهره‌های سیاسی شد، به طوری که حتی نیز در صحبت‌های اخیر خود از آن یاد کرد. 🔺 مسئله اینجاست که درجنگ 33 روزه و در سال 2006 هیچکس ماجرا را مانند جنگ احزاب (از این جهت که یک فتح بزرگ قرار است پشت آن باشد) نمی‌دید. در سال 2006 که رو به شکست بود و درصدِ پیروزی بسیار کم به نظر می‌رسید، گفتن از "جنگ احزاب" جرات می‌خواست. ایشان گفتند و چند روز بعد ورق برگشت و معادلات طور دیگری رقم خورد. در نهایت بعد از گذشت 15 سال، امروزِ مقاومت با آن روزها، و اوضاع بحرانی دشمنانِ مقاومت هم با آن روزها هرگز قابل مقایسه نیست! با در نظر گرفتن این رویداد مهم، حالا اظهارات رهبر ایران که کودتای شهریور 1401 را "جنگ احزاب" می‌نامد معنا پیدا می‌کند. 📌 در سال‌های بعد چه چیزی پیش روی ایران و دشمنان این کشور خواهد بود؟ 📌 چرا رهبر از جنگ احزاب سخن گفت؟ 📌آیا فتح مکه نزدیک است؟ مرور زمان به این سوالات پاسخ روشن خواهد داد... @DrRamazan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اين فيلم، می‌گويد: يک ماه بود که ما دنبال کشتی انگليسي بوديم، پيدا نمی‌کرديم. اما تا اقا دستور دارد بلافاصله يک پيدا شد و ما آن را گرفتيم. این واقعه، شاهد مثال دیگری است بر اینکه حضرت ا، ارتباط ویژه ای با دارد. اینکه چطور تا یک ماه قبل از آن کشتی انگلیسی در رادارهای ما دیده نمی‌شد، و به محضی که اقا دستور می‌دهند، کشتی پيدا می‌شود. ممکن است کسی بگوید: اين صرفا يک شانس بوده! ولی من می‌گويم اين يک مديريت از بالاست، و آن بالا، امام زمان است که دارد اوضاع و حضرت آقا را مديريت می‌کند. @DrRamazan
ساختار.mp3
26.55M
🎙 اگر نظام ما نظام است پس اين همه مشكلات چرا؟ 🔸 چگونه ساختارهاي مدرن، در عدم كارآمدی نظام، سهم اول را به خود اختصاص می‌دهند؟ 🔸 در قبال اين ساختارها و تشكيلات اداري پيچيده، چه كاری می‌توانيم انجام دهيم؟ 🔸 و امام زمان چه كاری می‌توانستند انجام دهد؟ 🔸 در قبال اين ساختارها به چه اقدامی دست زد؟ مروری بر پاسخ این سوالات، در فايل صوتي فوق اگر سوال یا نقطه ابهامی بود، به ادمين ارسال كنيد. 🔻 تذکر: در تمام این فایل، منظور از "دولت" نظام اسلامی و حکومت اسلامی است نه قوه مجریه. @DrRamazan
🔰 را ماورایی نكنيد 🔰 فرمودند: حاج قاسم را ماورایی نکنید. سوال اینست؛ ❓ معني اين سخن چيست؟ 🖋 منظور رهبر معظم انقلاب، اینست كه هر كسی می‌تواند حاج قاسم شود. براي حاج قاسم شدن، بايد ديد چه چيزي ايشان را حاج قاسم كرد و رمز ايشان چه بود. رموز موفقيت ايشان در سه مسئله خلاصه می‌شود‌؛ در پست بعد، این سه مسئله را مرور می‌کنیم. @DrRamazan
📌 سه امری که حاج قاسم را، حاج قاسم کرد‌؛ 1. نيت خالصانه برای خدا داشتن. حاج قاسم محال بود كاري براي ديگري يا براي پست مقام يا براي خودش يا حتي براي دل خوشي كسي ديگر انجام دهد. او هر كاري انجام ميداد خالصانه براي خدا انجام می‌داد و اين او را بزرگ کرد. وقتي او براي خدا خود را وقف كرد خدا هم محبت او را در دلها قرار داد. 2. شناخت و اطاعت محض از او داشتن. او ولي امر خودش را شناخت. آنجايي كه سه بار قسم خورد و گفت كه "از شئون عاقبت به خيري اطاعت بي قيد و شرط از امام خامنه اي است" و اين اطاعت را نه اطاعت از فرمانده خودش، بلكه اطاعت از خدا مي‌ديد. براي همين نه تنها به سخنان ايشان بلكه به تمايلات ايشان نگاه می‌كرد‌؛ حتي اگر چيزي مطلوب اقا بود اما اقا امر نكرده بود انجام مي‌داد تا بلكه ولي خدا را خوشحال كند. چرا كه خوشحالي امام زمان عج در خوشحالي نايب اوست. 3. بی‌وقفه و شبانه روزی بسياری از ما در حد كارهاي خودمان را انجام می‌دهيم و خيال می‌كنيم كه كارهاي ما درست است. اين در حالي است كه همه حاج قاسم را به بی‌قراري و تلاش شبانه روزی ميشناسيم. بخاطر و تلاش شبانه روزي ایشان بود كه امام خامنه ای به ايشان علاقه خاصي داشت. و اين را بدانيد محبت امام خامنه اي به ايشان، نه به خاطر انست که سرداري مطيع بود؛ بلكه به خاطر محبت امام زمان نسبت به این سردار عزیز است و محبت امام زمان نيز ناشي از محبت خداوند به ايشان است. لذا سعي كنيم اين سه عامل را از الان براي خودمان نصب العين كنيم تا بلكه انشاء الله ما هم بتوانيم به ان رتبه معنوي برسيم. به اميد روزي كه كشور ايران، پر از میلیون‌ها قاسم سليمانی بشود. @DrRamazan
📎 معضل در نظام اسلامی 🎙 بخشی از قسمت اول ❓ ساختارهای مدرنی که امروز، گرفتار آن شده است، منشأ اصلی بروز مشکلات در نظام اسلامی است. سوال اینست؛ چه کسی در ابتدا، ساختارهای جاری در جامعه ایران را تبدیل به ساختارهای مدرن امروز کرد؟ ساختارهایی که ما الان گرفتارش هستیم، ساختارهایی است که از زمان ایجاد شد. قبل از رضا شاه، این ساختارها هیچکدام وجود نداشت. در دولت قاجارها، ساختارهایی را علماء از ابتدای دولت و از اواخر دولت زندیه ایجاد کرده بودند که در آن، علماء مستقیما جامعه را می چرخاندند. هرچند بخش سیاسی و نظامی دست قاجار بود، اما بخش اجتماعی و بخشی که به زندگی مردم مربوط می‌شد، مستقیما توسط علماء اداره می‌شد؛ اداره اوقاف، اداره آموزش و پرورش در قالب مکتبخانه‌ها و حوزه‌های علمیه، محکمه‌های شرع که مستقیما رئیس آن‌ها علماء بودند، اداره ثبت اسناد و املاک که مستقیما رئیس آنها علماء بودند. ما تا قبل از رضا شاه هیچ سند دولتی نداریم! تمام اسناد تا قبل از ضا شاه اسنادی است که علماء صادر می‌کردند، تنها محکمه‌های شرع می‌توانستند سند صادر کنند. این وضعیت یک سیستمی را ایجاد کرده بود که ساختارها، نوعی همکاری حکومت و علماء بود. یعنی علماء بخشی از اداره جامعه را به شکل خود گردان برعهده گرفته بودند، و بخش نظامی - سیاسی - رسمی و همچنین بخش دیپلماسی خارجی در دست حکومت قرار داشت. ادامه دارد... @DrRamazan
📎 معضل در نظام اسلامی 📷 تصویر الحاقی: علی اکبر داور 🎙 بخشی از قسمت دوم . این وضعیت تا زمان ادامه داشت. پس از انقلاب مشروطه، به دلایلی، فضا برای دیکتاتوری رضا شاه ایجاد شد. غربگرا در سایه رضا شاه، آمدند و با زور سرنیزه، عینا ساختارهایی را که در غرب بود، بدون توجه به اینکه اساسا ما چه گفته است، و بدون توجه به اینکه اساسا فرهنگ ما چقدر مناسبت دارد با این ساختارها، این ساختارها را عیناً در ایران پیاده کردند؛ ما قبلا دادگاه‌های شرع و عرف داشتیم، سیستم حقوقی شیعه یک سیستم حقوقی کامل است. منتها علی اکبر داور نظام قضایی جدید ایجاد کرد. یک عده را فرستاد به فرانسه، یک عده‌ای آمدند و سیستم قضایی جدید را آوردند. با تمام تعلقاتش! سیستم اقتصادی ما قبلا چیز دیگری بود، بانک‌ها را آوردند با آن وضعیت ربوی موجود در بانک‌ها! تمامی وزارتخانه ها را آوردند. این وزارتخانه‌ها، یادگار استبداد روشنفکری رضا شاه است. البته خود او یک بی سواد بود. اما این استبداد روشنفکری که پشت و در سایه رضا شاه بودند، این سیستم ساختارهای جدید را ایجاد کردند. @DrRamazan
📎 اقدامات امام خمینی برای رفع معضل ساختارها 🎙 بخشی از گفتار ❓ ائمه‌ی ما، دائما در اداره جامعه اسلامی و اجرای عدالت، با دو معضل بزرگ مواجه بودند: 1 عدم استفاده از علم غیب و برعکس، عمل بر طبق بینه و شواهد 2 تبعیت از ساختارهای موجود جمهوری اسلامی ایران امروز نیز، درگیر همین دو مسئله است. سوال اینست که حضرت امام خمینی، در مواجهه با ساختارهای مدرنی که مثل یک غده سرطانی جامعه را در هم تنیده است، چه اقدامی انجام دادند و سر انجام این اقدامات چه شد؟ متأسفانه ساختارهای مدرن و غربی موجود در کشور، اصلا اجازه دخالت نیروهای مذهبی را در امور کشور نمی دهد. برخی می پرسند: چرا امام خمینی این ساختارهای غربی را تحمل کرد؟ در پاسخ می گوییم: ، در فضای انقلابی که ایجاد کرد، دو راه پیش رو داشت؛ یا باید تمام این ساختارها را به هم می ریخت، که در این صورت اولین اتفاقی که می‌افتاد بیکار شدن قریب چندین ملیون کارمند دولت بود و این به معنی جنگ داخلی بود؛ و این به معنی اغتشاش و آشوب و نا امنی و به هم ریختن اوضاع و از دست رفتن انقلاب از دست امام خمینی بود. راه دوم پیش رو این بود که ساختارها را به حال خودش رها کند و این، به معنای گرفتار شدن در همان ساختارها، با همان مفاسد قبلی بود. امام خمینی، راه سومی را انتخاب کرد؛ امام خمینی تلاش کرد ساختارهایی در عرض این ساختارها به وجود بیاورد به امید اینکه و انقلابیون با پر و بال دادن به این ساختارهای جدید، آنها را جایگزین ساختارهای قبلی بکنند. ایشان، صندوق های قرض الحسنه را در کنار بانک‌ها به وجود آورد؛ را در کنار ؛ کمیته را در کنار شهربانی و ژاندارمری؛ را در کنار آموزش و پرورش؛ را در کنار و چیزهای دیگر. امام امیدوار بود که این ساختارهای جدید، توسط قشر مذهبی و توسط حوزه های علمیه آنقدر رشد بکند، که ساختارهای قبلی را تحت الشعاع قرار بدهد. متأسفانه بعد از امام، دولت‌های غربگرای خائن که در رأس کار آمدند، مثل دولت آقای ، دولت آقای ، دولت اقای ، با استدلال به صرفه جویی در پول و بیت المال، ساختارهای امام را یکی پس از دیگری نابود کردند! اینها دولتهایی بودند که دنبال عادی سازی روابط با غرب بودند؛ اصلا اعتقادی به نظام حکومتی اسلامی نداشتند. وقتی می گویم خائن، منظور خیانت به آرمان‌های اسلام و امام خمینی است. رسما می گفتند شعارهای انقلاب، برای پیروزی خوب بود اما برای ادامه، این شعارها مضرّ است. ما باید وارد عرصه جهانی بشویم و مثل تمام کسانی که در این دنیا زندگی می کنند، دم کدخدا را ببینیم! تنها سنگری که در اینجا سقوط نکرد، سنگر سپاه بود. علت چه بود که سپاه سقوط نکرد؟ بین این ساختارهای جدید، ساختاری که در نظر خائنین پس از انقلاب، از همه خطرناک‌تر به نظر می‌رسید سپاه بود. تصمیم گرفتند بعنوان اولین سنگر، سپاه را نابود کنند آن هم در حیات امام. چون در حیات امام این اتفاق افتاد، امام به شدت موضع گیری کرد و آن طرحی را که آقای برای ادغام سپاه در ارتش نزد امام برد، امام خمینی این طرح را مچاله کرد و عصبانی شد و از شدت عصبانیت گفت: سوراخ موش اینجا پیدا نمی شود؟ گفتند برای چه؟ گفت: می خواهم این طرح را در آن سوراخ موش بکنم! و چون امام به شدت با این مسئله مخالفت کرد، بعد از امام دیگر جرأت نکردند این طرح را مطرح کنند. @DrRamazan
🖋 «واللازم لهم لاحق» قسمت اول در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: "وَ اللّازِمُ لَهُم لَاحِق" اخیرا صحبتی از پخش شد در دیدار با بانوان، که فرمودند: «قوانین سفت و سختی باید وضع بشود که به زن‌ها ظلم نشود». این مسئله، در تاریخ معاصر ما سرگذشت غم‌انگیزی دارد؛ افراط و تفریطی که در این حوزه رخ داده است. اتفاقا چون فضا، فضای فمینیستی جهانی است، بسیار زمینه سوء استفاده از این فرمایش حضرت اقا زیاد است. کافی بود که آقا یک همچین عبارتی را به کار ببرد، یک عده‌ای منتظر هستند این را مستمسک کنند و یک فضایی درست کنند که آن طرفش ناپیداست. 🔸 بعنوان مقدمه می‌گویم؛ در فضای امروزی که از غرب شروع شد، به اسم دفاع از ، آمدند دشمنی بین زن و مرد را دامن زدند. ما یک سنتی داریم که مردگرا بودن زن‌ها را ، تشویق می‌کند و یک فمینیسم جدید داریم که در این مدل فمینیسم، دشمنی زن و مرد تشویق می‌شود. اتفاقا همین مسئله، به هم ختم می‌شود. وقتی زن با مرد دشمن باشد و مرد با زن دشمن باشد، نتیجه طبیعی‌اش بسنده کردن هر جنس به خودش و دشمنی با جنس مخالف است. این، همان چیزی است که شیطان آن را می‌خواهد. امروزه خیلی‌ها در فضای جهانی که از غرب نشات گرفته، منتظر یک همچین مستمسکی هستند تا آن را به دست بگیرند و یک جریانی را از و راه بیاندازند. یک جریانی که جلو می‌افتد و یک جریانی که عقب می‌افتد. بنابراین، این عبارت «واللازم لهم لاحق» که در جامعه کبیره می‌خوانیم، که آن‌هایی که از امام جلو می‌افتند یا عقب می‌افتند نابود می‌شوند، انهايي که جلو ميافتند يعني ميخواهند به زن خدمتي بکنند قوانيني بر عليه مرد وضع ميکنند و انهايي که از امام عقب ميمانند يعني ميخواهند هنوز سنتي باشند مثل عشايري که به زن ارث نميدهند . لذا باید در اینجا به شدت دقت و مراعات شود. باید تعبیر حضرت اقا را درست معنا کنیم: سیاستمداران و قانونگذاران باید اینجا خیلی دقت کنند. @DrRamazan
🖋 «واللازم لهم لاحق» قسمت دوم من می‌خواستم این نکته را متذکر شوم: بایستی قانونگذاران ما در این مسئله، خیلی دقت کنند که به اسم ، خانواده له نشود؛ مردها مورد ظلم قرار نگیرند؛ حقوق مردها زیر پا قرار نگیرد. این‌ها خیلی مهم هستند. 🔸 جریانی که جلو می‌افتد جریانی است که آنقدر بر حقوق زن پا فشاری می‌کند که له می‌شود؛ دشمنی بین زن و مرد دامن زده می‌شود، خانواده‌ها از هم می‌پاشد، طلاق‌ها روز به روز گسترده می‌شود. جرياني هم که عقب ميماند جرياني است که به اصطلاح سنتي است ان هم به شکلي ديگر دشمني بين زنها و مردها را دامن ميزند و جالب اين است که هر کدام از اين دو جريان دشمني از يک طرف شدت دارد در جريان اول باعث ميشود که مردها نسبت به زنها دشمن شوند و در جريان سنتي يعني جريان دوم زنها دشمن مردهايشان ميشوند اینکه آقا فرمودند: «کاری باید بکنیم که ظلم به زن راهش بسته بشود»، متأسفانه خیلی‌ها به اسم خدمت به زن، حق را به زن می‌دهند و این خدمت به زن نیست. این عین ظلم به زن است. این را باید مطمئن باشیم که قوانین مترقّی اسلام، عین است و بالاترین درجه عدالت نسبت به زن‌هاست. این تقسیم کاری که در اسلام بین زن و مرد وضع شده است، این مطابق خلقت هر کدام از آن‌ها در نظر گرفته شده است. اینکه حقوقی که به زن داده شده است و به مرد داده شده است، مثل بحث حق طلاق که اسلام به زن نداده است، این‌ها عین رعایت عدالت بین زن و مرد است. شما بروید در دادگاه‌ها ببینید. بیش از 80 درصد طلاق‌ها از طرف زن‌ها درخواست می‌شود. بخاطر همان زمینه عاطفی که زن‌ها دارند و ناگهانی و بدون فکر کردن به جوانب قضیه، با احساسات تصمیم می‌گیرند، راحت اقدام به طلاق و جدایی می‌کنند و از روی لج و لجبازی حتی حاضرند از حقوق خودشان بگذرند! پس جمله‌ای که آقا فرمودند، در حقیقت یک نکته بسیار دقیقی است که افراد متخصص باید ساعت‌ها درموردش صحبت کنند که: اینکه جلوی ظلم به زن را بگیریم یعنی چه؟ آیا حق طلاق دادن به زن، جلوی ظلم به او را می‌گیرد؟ آیا بستن دستان مرد در قبال پرخاشگری زن، جلوی ظلم به زن را می‌گیرد؟ 🔹 بنابراین خیلی کار، حساس است. اینکه بیاییم مسئله را راحت فرض کنیم نیست. این مسئله‌ای که آقا فرمودند که جلوی ظلم به زن گرفته شود، مجوّز این نیست که در حقیقت ظلم به مرد بشود. قانونگذاران ما باید ساعت‌ها بنشینند جوانب کار را بسنجند؛ و اساسا مثل غرب ظاهر بین نباشند. اینکه می‌گویند: جلوی ظلم به زن را بگیریم ، اساسا ببینیند چه چیزی ظلم به زن است. آیا اینکه زن از شوهرش جدا بشود و زندگی مجردی داشته باشد ظلم نیست؟ آیا کاری بکنیم که بانوان مطلقه زیاد بشوند این ظلم به زن نیست؟ آیا کاری بکنیم خانواده‌ها از هم بپاشد این ظلم به زن نیست؟ تمامی اینها مصادیق ظلم به زن است که در غرب دارد اجرا می‌شود. @DrRamazan
🖋 «واللازم لهم لاحق» قسمت سوم متأسفانه فضایی در جامعه‌ی حتی دینی ما درست شده است که دشمنی بین زن و مرد را دامن می‌زنند و این دشمنی بین زن و مرد، مورد علاقه شیطان است، مورد علاقه ابلیس است. چرا که دشمنی بین زن و مرد به همجنس خواهی و منجر می‌شود. 🔸 بعنوان آخرین حرف، یک داستان و حادثه تاریخی بگویم که در پکن اتفاق افتاد؛ در دولت آقای ، ایشان یک هیئتی را فرستاد برای کنفرانس پکن. یک اجتماع بزرگی از زن‌ها در سراسر عالم ترتیب داده شده بود به اسم . وقتی در این اجتماع، بحث‌های اشتغال و این‌ها مطرح شد، نماینده کانادا با ناراحتی بلند شد و آمد بیرون. خبرنگارها دورش را گرفتند که شما چرا آمدی بیرون؟ گفت: ببینید! این چیزهایی که این‌ها می‌گویند، این کمک به زن نیست. این عین است. بخطار اینکه طبیعت، یکسری بارهایی را روی دوش ما گذاشته است. مثل عادت ماهانه، مثل حاملگی، مثل بچه به دنيا آوردن و .. . . . این‌ها می‌آیند در کنار این بارهایی که طبیعت بر دوش ما گذاشته، بار را هم اضافه می‌کنند و این به معنای ظلم مضاعف به زن است. اینکه بیایید و زن‌ها را بیاورید در اجتماع و به آن‌ها شغل بدهید، این کمک به زن نیست؛ این عین ظلم به زن‌هاست و ما در کانادا، خوشبخت نیستیم. زن‌های کانادایی خوشبخت نیستند چون این کنوانسیون رفع تبعیض از زنان، ظلم به زن را مضاعف کرده است! من فقط خواستم در این پیام، این را متذکر شوم که حواسمان به افراط و تفریط در این زمینه باشد. خیلی این مسئله مهم است و این حرف حضرت آقا، نباید دستاویز ها بشود، دستاویز غرب‌گراها بشود. این حرف را متوجه باشیم که یک مسئله بسیار دقیق و ظریف را فرمودند. همانطور که ظریف و دقیق است، نیاز به کار هم دارد و ما نمی‌توانیم این فرمایش را به همین راحتی و سادگی تلقی کنیم و چهار قانون پیشنهاد بدهیم و با طرحی در مجلس بگوییم ما همه جور ظلم را از زن‌ها برداشتیم. بعد در نتیجه ببینیم که هم ظلم به زن‌ها مضاعف شده و هم بدبختی‌هایی را در خانواده ایجاد کردیم، خانواده را از هم پاشيديم ظلم به مرد کردیم. این‌ها خیلی چیزهایی است که نیاز به بحث و دقت دارد. 🔹 من اينجا به عنوان یک این مسئله را تحلیل کردم. از لحاظ یک هم باید تحقیق بشود. من فقط بعنوان کسی که آسیب‌های اجتماعی را می‌بیند و تحلیل می‌کند، دیدم این مسئله ممکن است دستاویزی بشود برای آسیب‌های احتمالی که بعدها نتیجه فاسدش معلوم می‌شود. إن شاء الله متفکرین و دانشمندان ما روی این مسئله کار بکنند و اجازه ندهند این صحبت آقا، دستاویز فمنیست‌ها، دشمنان خانواده، طالبین دشمنی زن و مرد قرار بگیرد. @DrRamazan
📌 خلاصه مطالب؛ 🔸 در فضای فمینیستی امروز دنیا، به شکلی گسترده، دشمنی بین زن و مرد در حال افزایش است. متاسفانه غرب گرایان و فمینیست ها هم دائما دنبال مستمسکی هستند تا با وضع قوانین خلاف شرع و عرف، به شکلی قانون مندانه به این مسئله دامن بزنند. 🔹 قانون گذاران و سیاستمداران ما باید هشیار باشند که تعبیر دقیق و ظریف مقام معظم رهبری درمورد جلوگیری از ظلم به زن، نباید با سهل انگاری، منجر به این شود که مسیر برای این دسته از افراد هموار گردد و به اسم دفاع از حقوق زنان، خانواده و حقوق مرد در خانواده له شوند. 🔸 عادلانه ترین قانون برای حمایت از زنان، قوانین مترقی اسلام است و هرگونه افراط و تفریط نسبت به آن، جامعه را به نابودی می کشاند. @DrRamazan
🔸 کتاب "زنان در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران" نویسنده: انتشار موضوع: زندگی زنان در تاریخ معاصر اعم از زنان سنتی و زنان غربگرا، آموزش‌های سنتی و جدید برای زنان ایران @DrRamazan
فهرست مطالب فهرست اجمالی کتاب @DrRamazan
فهرست تفصیلی کتاب: صفحه اول @DrRamazan
فهرست تفصیلی کتاب: صفحه دوم @DrRamazan