eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
686 دنبال‌کننده
112 عکس
50 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
رضا رمضان نرگسی
إن شاءالله قسمت‌هایی از این گفتگو در کانال قرار داده میشه
🔻 شماره 3 🔰 جنبۀ فرهنگی ▪️ - کمپانی رژی شروع کرد به جذب نیرو از ایرانی‌ها با حقوق چند برابر. ▪️ - دویست هزار فرنگی به بهانۀ اجرای این قرارداد وارد ایران شد. این تعدادی است که شیخ حسن کربلایی می‌گوید. اگر آمار دقیق هم نباشد اما نشان از ورود تعداد بالایی فرنگی به داخل ایران دارد. 📌 این‌ها که وارد ایران شدند به بهانۀ اینکه ما نیروی کثیری در ایران داریم، شروع کردند مدرسه‌هایی را ساختند و دایر کردند به هدف اینکه ما باید افرادمان را تعلیم دهیم! در کنار مدرسه، کلِسا ساختند یا دایره کردند، خانه‌هایی را به عنوان کلیسا قرار دادند. زن‌های زیادی از ایران را به عنوان پرستار بچه‌هایشان و به عنوان کار در منزل اجیر کردند. ▪️ - علاوه بر این همانطور که مردها را استخدام می‌کردند، زن‌ها را هم استخدام کردند؛ این مسئله باعث چند چیز شده بود؛ 🔸 یکی اینکه برای اولین بار در تهران روزه خواری علني شد! 🔸دوم رواج لباس‌های غربی از جمله کت و شلوار و دامن بود که در تهران می‌گفتند راستۀ فرنگی دوزی‌ها باز شده! یک راسته باز شده بود که فقط لباس فرنگی می دوخت، 🔸در تهران برای اولین بار غذاهای اروپایی باب شد، خوراک زالو و خرچنگ و حلزون و از این چیزهایی که در دین اسلام حرام است برای اولین بار در تهران مد شد و جوان‌ها به تأسی از غربی‌ها دنبال این چیزها می‌رفتند. ▪️ - مسئله دیگر رواج زنان مکشفۀ اروپایی در تهران بود که برای اولین بار رخ می‌داد. چون این زن‌ها از اروپا آمده بودند و به عنوان فروشنده در مغازه‌ها مکشفه بودند. جوانان ایرانی که تا آن روز جز مادر و خواهرشان را ندیده بودند، حالا نگاهشان به زنان مکشفه اروپایی می افتاد. @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔻 شماره 3 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی 🔰 جنبۀ فرهنگی ▪️ - کمپانی رژی شروع کرد به جذب نیرو از ایرانی‌ها
📎 ضمیمۀ اول ❌ روزه خواری در ایران خیلی قبیح بود؛ آنقدر که بچه پولدارها برای اینکه بتوانند فردا را تا شب بخوابند، تا صبح در کافه‌ها و قهوه خانه‌ها قمار می‌کردند تا بتواند تا شب بخوابند و روزه خواری نکنند. چون اگر روزه خواری می‌کردند از خانه طرد می‌شدند! روزه خواری برای مردم تهران و مردم ایران، حتی اعیان و اشراف، خیلی بد بود. اجنبی‌ها که به بهانۀ قرارداد توتون و تنباکو به ایران آمدند، آمدند اولین بار در ایران علناً روزه خواری کردند و خیلی از ایرانی‌ها از آن‌ها تأسّی کردند و روزه خواری را علنی کردند و این برای اولین بار خیلی صورت بدی پیدا کرد. @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔻 شماره 3 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی 🔰 جنبۀ فرهنگی ▪️ - کمپانی رژی شروع کرد به جذب نیرو از ایرانی‌ها
📎 ضمیمۀ دوم اساساً خود منابع تاریخی ما را نگاه کنید؛ 📌 فقط زن‌های و و غیرمسلمان و زنان فاحشه رویشان را باز می‌کردند و آن‌ها هم داشتند، اکثراً چادرهای رنگی سرشان می‌کردند که نشان می‌دهد مسلمان نیستند یا زن بدکاره هستند. ❗️ تازه آن‌ها هم سرباز و سرلخت نبودند بلكه فقط رویشان را باز می‌کردند. ✅ زن‌های با شخصیت ایرانی، تقریباً همه آن‌ها پوشیه می‌زدند، چاقچور می‌بستند. در چنین فضایی یک دفعه مواجه هستیم با زنان اروپایی که سرلخت در مغازه‌ها دارند دلبری می‌کنند و این خیلی برای علماء ناراحت کننده بود. @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔸 آیا فتوای تحریم توتون و تنباکو، را باید اولین نمونه از دخالت علماء در مسائل سیاسی و بین المللی کشو
🌺 إن شاء الله قسمت‌های بعدی این گفتگو در روزهای آینده در کانال قرار داده می‌شه.
🔹 نام کتاب: کمین اهریمن (مهمانی اجباری) 🔸 نویسنده: محمد تقی رمضان نرگسی 🔹 انتشارات انصاریان 🔸 تعداد صفحات: 450 صفحه 🔹 قیمت: 300 هزار تومان 🔸 ژانر: تخیلی آخر الزمانی 🔻 رمان "کمین اهریمن" ماجرای دو جبهۀ حق و باطل است که با تمام قوا در برابر یکدیگر صف آرایی کرده‌اند و درست میانۀ این نبرد، نیکلاس جوان قرار دارد که باید انتخاب کند کدام سمت باشد؟ حق یا باطل؟
رضا رمضان نرگسی
🔹 نام کتاب: کمین اهریمن (مهمانی اجباری) 🔸 نویسنده: محمد تقی رمضان نرگسی 🔹 انتشارات انصاریان 🔸 تعداد
این کتاب یه رمان تخیلی - مذهبی درمورد امام زمان هست. برای سنین 14 تا 18 مناسبه. اگر تو اطرافیان تون کسی تو این سن می‌شناسید که رمان‌های تخیلی دوست داره بخونه، این رمان یه گزینهٔ مناسب هست.
یه طرح تخفیفی هم تا فردا شب داره که میتونید به کانال شون سر بزنید و مطلع بشید. @kamin_ahriman
هدایت شده از نشریه عهد
81.pdf
10.97M
📰 🗞 ویژه نامه « حجاب » 📦 محصول 🗃مشتمل بر : 💠 حجاب نماد هویتی زن مسلمان (در مصاحبه با حجت الاسلام حسین سوزنچی) 💠اولین پیشنهاد (استاد منذر) 💠جلوه بیرونی پذیرش جمهوری اسلامی(مهدی قریب) 💠آغاز و پایان قانون کشف حجاب (دکتر رمضان نرگسی) 💠درباره کشف حجاب (علی مهدیان) 💠رسانه در خدمت حجاب نیست(سیده ناهید موسوی) 💠نقشه راه( سجاد میرزایی) 💠حوزه قم را با خاک یکسان خواهد کرد( مرضیه عسگری) 💠آستین چین دار(فاطمه میری طایفه فرد) 💠 تذکر مستقیم نمی‌تواند متقاعد کند(محمدعلی قدس) 📢 لطفاً رسانه ما باشید _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
eslam irani.mp3
6.26M
🔰 تحلیلی بر آوردن سریع ایرانی‌ها @DrRamazan
🔰 وقتی صحبت از مدارس دخترانه می شود، معمولاً مدارس جدید امروزی به ذهن می رسد. ⁉️ ولی هیچ گاه از خود نپرسیده ایم که پیش از تأسیس مدارس جدید وضع تحصیلی دختران چگونه بوده است و اینکه مدارس جدید دخترانه اولین بار چگونه و توسط چه کسی یا کسانی و با چه اهدافی تأسیس شدند؟ 📌 بخشی از مقدمۀ "سیر تجدد زدگی نظام آموزش دختران در ایران معاصر" 🖋 به قلم 📖 برای مطالعۀ متن کامل مقاله از اینجا اقدام کنید. @DrRamazan
🔰 تعلیم و تربیت رسمی دختران، قبل از عموماً در سه شکل انجام می‌گرفت: مکتب خانه‌ها ، تدریس خصوصی در منازل و حوزه‌های علمیه. 🔻مکتب خانه‌ها در مکتب خانه‌ها معمولاً از آموزش خواندن و احکام مذهبی شروع می‌کردند و بیشتر به یادگیری صرف و نحو عربی، ادبیات قدیم همچون: غزلیات حافظ ، گلستان سعدی ، مثنوی معنوی مولوی ، خمسه نظامی ، دیوان سنایی و خلاصه الحساب شیخ بهایی می‌پرداختند. 🔻تدریس خصوصی در منازل بعضی از خانواده‌های اشرافی دختران را نزد معلمان خصوصیِ قابل اعتماد در خانه به تحصیل وا می‌داشتند... داشتن خط خوب، هنر دختران در خانواده‌های بزرگ به شمار می‌رفت، و احیاناً شعر می‌گفتند و تعلیمات آن‌ها بیشتر جنبۀ تفنّن و تجمل داشت تا احتیاج زندگی. 🔻حوزه‌های علمیه حوزه‌های علمیه، مرحله بعد از مکتب خانه بود و کسانی که مرحله مکتب خانه را با موفقیت به پایان می‌رساندند می‌توانستند به آن راه یابند. ❗️ ظاهراً حوزه‌های علمیه‌ای که دروس عالی فقه و اصول در آن تدریس شود، برای دختران عمومیت نداشت مدرکی دال بر وجود حوزه علمیه دخترانه در تهران به دست نیامد. و تنها دخترانی که از حیث مالی امکان استخدام معلمِ سرخانه داشتند یا دخترانی که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها تحصیلات عالی حوزی داشتند، می‌توانستند مدارج بالای علمی را طی کنند؛ به عنوان مثال از خانم مجتهده بانو نصرت امین اصفهانی به عنوان زنی که بعد از گذراندن دوره مکتب خانه و طی کردن مراحل عالی تحصیلات حوزوی به درجه اجتهاد رسید، می‌توان نام برد. 🔴 اما جدای از این سه نوع آموزش که برشمردیم، آموزش های دیگری هم به دختران داده می شد که صورت رسمی نداشت و آنها عبارت بودند از، تعلیمات خانگی و مجالس روضه. 📌 قسمت‌هایی از مقالۀ "سیر تجددزدگی در معاصر" 🖋 @DrRamazan
🔰 دو جلوۀ در آموزه‌های عزاداری عصر 🔻از یک طرف مشاهده می‌کنیم که زنان ایران در عصر قاجار شدیداً نامحرم گریز و خانه نشین هستند. به طوری که اگر مجبور به خارج شدن از منزل باشند، باید طوری بیرون بیایند که حتی صورت و انگشتان دست و پای آنها را کسی نبیند. در عین حال وقتی خبر تبعید در تهران پخش می‌شود، سراسیمه به خیابان‌ها ریخته و شروع به سر و صدا می‌کنند. ❗️این دسته از زنان با آنکه قریب به اتفاق‌شان از نعمت سواد بی‌بهره بودند اما در عمل، همان کاری را کردند که زنان در سال‌های 1357 و سال‌های بعد در پیروزی و حفظ انجام دادند. 📌قسمتی از مقالۀ «تأثیر مجالس امام حسین بر زنان دوره » 🖋به قلم برای مطالعۀ متن کامل اینجا را لمس کنید. @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 دو جلوۀ #زنان در آموزه‌های عزاداری عصر #قاجار 🔻از یک طرف مشاهده می‌کنیم که زنان ایران در عصر قاجا
: ⁉️ اگر این فرض درست باشد، پس چرا در سایر مناطق شیعه نشین مثل و ما چنین قیام‌هایی را از زنان سراغ نداریم و چرا حتی در ایران از زمان تا زمان چنین امری اتفاق نیافتاده است؟ 📌قسمت‌هایی از مقالۀ «تأثیر مجالس عزاداری امام حسین بر زنان دورۀ قاجاریه» 👇🏻 پاسخ در پست بعد @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
#پرسش: ⁉️ اگر این فرض درست باشد، پس چرا در سایر مناطق شیعه نشین مثل #عراق و #لبنان ما چنین قیام‌های
♨️ صرف شیعه بودن چنین خاصیتی ندارد. چرا که تنها به اسم شیعه بودن، و آشنا نبودن با تعالیم اجتماعی شیعه و تنها انجام وظایف فردی مثل نماز، وضو و غسل چنین تأثیراتی از خود بر جای نمی‌گذارد. ❗️ادعا این نبود که صرف شیعه شدن چنین اثری داشته است. بلکه گفته شده که به دنبال رواج روضه خوانی و به تبع آن، بسط تعالیم اجتماعی تشیع، زنان از چنین بلوغ فکری برخوردار شدند. 📎 با رجوع به کتاب‌های منبری موجود مشاهده می‌شود که اکثرا بلکه قریب به اتفاق کتاب‌های منبری قبل از قاجار، به امور فردی و عبادی مؤمنین می‌پردازد و کتاب‌های بعد از قاجار، مسائل اجتماعی را هم متذکر شدند. ⁉️اما اینکه چرا چنین اموری، از شیعیان سایر بلاد شیعه نشین سر نزده باید گفت: 🔸 اولاً؛ در کشوهای غیر از ایران، موضوع وعظ و روضه‌خوانی از رواجی مثل ایران برخوردار نبود. 🔸 ثانیاً؛ همواره اکثریت یا حاکمیت سایر کشورها با غیر شیعیان بوده، لذا مبلغین شیعه از آزادی عمل برخوردار نبودند. 🖋 با اندکی تلخیص @DrRamazan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ مشارکت سیاسی زنان 🔰 از شواهد بی‌شمار تاریخی چنین بر می‌آید که مسئلۀ مشارکت زنان ایرانی، ریشه در فرهنگ دینی دارد و ربطی به در اروپا ندارد؛ زیرا نهضت زنان در اروپا شاخصه‌ها و نمودهایی دارد که در بین زنان ایرانی پیش از آن شاخصه‌ها وجود نداشتند. 📌 بخشی از مقالۀ «تحلیلی از مشارکت سیاسی زنان ایرانی در تاریخ معاصر» 🖋 نوشتۀ استاد 📎برای مطالعۀ متن کامل اینجا را لمس کنید. @DrRamazan
🔰 بومرنگ استعمار 🔻به بهانۀ اعتراضات و درگیری‌های اخیر 🖋 ♨️ كشورهاي استعمارگر براي ادامه استعمار خود نياز به خود فروخته‌هايي از كشورهاي مستعمره خود داشتند. لذا افرادي را آوردند به كشورهاي خود و انها را مطابق ميل خود تربيت كردند و به انها تابعيت دادند. ❌ اما از آنجايي كه و تجاوزگري به كشورهايي كه فكر مي‌كردند به لحاظ ذاتي و نژادي از آن‌ها پست ترند، جزء فرهنگ كشورهاي اروپايي است، لذا همواره به این گروه به عنوان شهروندان درجه 2 نگاه مي‌شد. 🔶 اوايل كار برای كساني كه از كشورهاي مستعمره به امده بودند، "شهروند درجه 2 بودن" یک مسئلهٔ پذيرفته شده بود؛ زیرا بر اساس آموزش‌هايي كه ديده بودند خود را به لحاظ نژادي پست‌تر از اروپايي‌ها مي‌ديدند. ❗️خصوصا كه مي‌ديدند كشورهاي غير اروپايي عقب مانده‌اند و خيال مي‌كردند كه بايد چنين باشد!! ⁉️ نکته اینجاست که نسل دوم و سوم این افراد، از طرفي در كشورهاي اروپايي به دنيا آمده و داراي شناسنامه اروپايي بودند، و از طرفي با مشاهده پيشرفت‌هاي كشوري چون و شنيدن آوازه استكبار ستيزي ظرفیت خوبي براي به چالش كشيدن كشورهاي اروپايي استعمارگر را پیدا کردند. ✅ لذا با كمي سرمايه گذاري روي اينها مي‌توان از اين نسل در برپایی شورش و آشوب در كشورهاي اروپايي به راحتي استفاده كرد. 📌 اين را براي گفتم تا كشورهاي اروپايي بدانند وقتي در كاج شيشه اي نشسته اند سنگ پراكني نكنند @DrRamazan
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف حجاب از خانواده در 🔴 قسمت اول 🖋 روزنامه اعتماد در مقاله‌ای با عنوان "زنی که می خواست باشد" در 16 آبان 1401 به ترویج زنی بهایی مخالف حجاب منتشر کرد. 🔷 در این مقاله، ضمن تصریح بر اینکه "بعضي از اين زنان جوان‌تر در اين انجمن‌ها بعدها فمينيست‌هاي برجسته در سال‌هاي 1338 ق (1920 میلادی) و 1349 ق (1930 میلادی) شدند و دبير انجمن زنان وطن‌‌خواه يكي از آنها بود"، به سوابق وی در عضویت انجمن مخفی آزادي زنان که در باغی متعلق به فردی غیرایرانی و با حضور مبلغ مسیحی برگزار می‌شد پرداخته است. 🔻نویسنده مقاله تاکید کرده است: "اين مطلب به احتمال بسيار زياد آخرين متن درباره اين زن كنشگر و اثرگذار نيست و در آينده‌اي نزديك، «اعتماد» مطلب ديگري با نگاه تاريخي از منظري متفاوت در اين باره منتشر خواهد كرد." @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با #حجاب شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف
🔴 قسمت دوم 🖋 صرفنظر از خوشحالی زاید الوصف نویسنده از شخصیت پردازی این زن وابسته به یک خانواده بهایی، و نیز ذکر خدمات و اقدامات متهوّرانه و خلاف آداب و رسوم مذهبی در این مقاله ⁉️ باید دید تاریخ حقیقت را چگونه روایت می کند؟ 🔶 صدیقه دولت آبادی از خانواده معروف دولت‌آبادی‌ها و از عناصر مهم ، طرفدار زنان، یکی از حامیان و از فعالان سیاسی دوره بوده است. ❌ علیرغم اینکه گفته می‌شود پدر وی فردی روحانی و ملبس به لباس بوده، اما به اعتراف محمود دولت آبادی در کتابش، "دولت‌آبادی‌ها با آن‌که ملبس به لباس روحانی بودند، «بابی یا بهائی» بودند؛ و اساساً اعتقادی به دین تشیع نداشته و این لباس را بنا به مصالحی پوشیده بودند." (حیات یحیی، ج4، ص401.) 🔷 صدیقه دولت‌آبادی با تکیه بر ثروت خانوادگی توانست در سال ۱۲۹۷ش انجمنی به نام «شرکت خواتین اصفهان» ایجاد کند. برخی مورخین معتقدند که او برای زمینه سازی بی‌حجابی در بین زنان، شرکت «خواتین اصفهان» و دو سال بعد شرکت «آزمایش بانوان» را تشکیل داد. (مشاهیر زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه، ص142) @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با #حجاب شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف
📌 مطالعه بیشتر؛ رمضان نرگسی، رضا، زنان در تاریخ سیاسی – اجتماعی ایران، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ اول، 1395، فصل پنچم، ص75 – 99.
عملكرد رضا شاه رضا شاه انقدر عملكردش بد بود كه وقتي متفقين وارد ايران شدند مردان خودش نيز از او بيزاري ميجستند بطوري كه اشرف در خاطراتش مينويسد كه حتي يك نفر از دولتمردان پيدا نشد كه در نزد انگليسي ها شفاعت پدرم را بكند عين مطلب اشرف به همراه جلد كتابي كه از ان نقل شده ذيلا خدمت دوستان ارائه ميشود
1.68M
🔸 تحلیلی از رابطه جدید ایران و @DrRamazan