eitaa logo
درس ها و یادداشت های دکتر سید محسن موسوی
339 دنبال‌کننده
199 عکس
27 ویدیو
367 فایل
در این کانال یادداشت ها و فایل های تدریس دکتر سید محسن موسوی آملی قرار داده می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
تلاش برای ثبت تعدد طرق یکی از تلاشهای محدثان متقدم شیعه، ثبت و ضبط طرق مختلف حدیث بود. شیخ صدوق در باب آخر کتاب الخصال ده ها طریق برای حدیث « علم رسول الله ص علیا ع الف باب ....» روایت کرده است. این تلاش ها فوایدی دارد که از جمله آن، رسیدن حدیث به حد تواتر است. شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع ، ج۱، باب ۱۸۲، ح ۲-۴ حدیثی از حضرت فاطمه است که حضرت زینب از ایشان روایت می کند. وی این حدیث را به سه طریق روایت کرده است. ۲- .... عن احمد بن محمد بن جابر عن زینب بنت علی قالت قالت فاطمة فی خطبتها :« لله فیکم ....» ۳- .... حدثنی عبدالله بن محمد العلوی عن رجال من اهل بیته عن زینب بنت علی عن فاطمة بمثله. ۴- .... عن زید بن علی عن عمته زینب بنت علی عن فاطمة مثله و زاد بعضهم علی بعض فی اللفظ. 🆔@drsmma55
نکته ای از طب ایرانی (۴) حابس دم چیزهایی که موجب بند آوردن خون می شود ، حابس دم نام دارد. مانند زردچوبه ، گل رس، گلنار، گل ارمنی، گل مخدوم . برخی گفته اند به دلیل سردی ، حبس دم می کنند . این مطلب درست نیست ، چون حداقل زردچوبه گرم است. همچنین در کندر، خاکه ای هست که به آن «دقاق کندر» می گویند ، آن هم خون را بند می آورد. @drsmma55
صدرالدین محمد شیرازی ذیل آیه ۵ سوره جمعه:« مثل الذین حملوا التوراة ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا ...» و فی قوله «بئس مثل القوم الذین کذبوا بآیات الله » تنبیه بلیغ علی کلیة هذه القضیة و حقیقة هذا المثل ، من غیر اختصاصها بشأن الیهود ، الذین کذبوا بالآیات الدالة علی اعجاز القرآن و جلالة قدر محمد صلی الله علیه و آله. بل کل من حجحد ماوراء فهمه و أنکر ما سوی ما أخذه من معلمیه و أشیاخه علی غیر بصیرة ، أو وصل إلیه من ظواهر النقول و الروایات ، فهو حقیق بهذا التمثیل بالقیاس الی ما جحده و أنکره عند التحقیق. (شیرازی، صدرالدین، تفسیر القرآن، ۱۴۱۱ق، ج۷، ص۱۸۶)
صدرالدین شیرازی در تفسیر قرآن: والقرآن بحسب حقیقته الاصلیة، خلق النبی صلی الله علیه و آله و کل ما یفهمه المفسرون و یصل الیه ادراکهم ، ظل من ظلاله القریبة و البعیدة و شبح من أشباحه العالیة و الدانیة. فافهم هذا و اغتنم. (شیرازی، ۱۴۱۱ق، ج۷، ص۱۹۵)
نکته ای از طب ایرانی (۵) جامد ماده ای که سفت کننده و جامدساز است. مثلاً وقتی شربت درست کردید ، حال می خواهید سفت و ژله ای بکنید. اگر کتیرا بریزید ، سفت می شود. البته کتیرا باید چند ساعت خیس بخورد تا لعاب ایجاد کند. موادی مانند کتیرا، نشاسته، صمغ عربی ، بذر البنج و ... از مواد جامد کننده است. @drsmma55
قرآن مهر کردن.pdf
139.3K
مقاله قرآن مهر کردن، منتشر شده در مجله قرآنی بشارت، شماره ۷۵
4_5791931142898716508.mp3
28.51M
🔰 مباحث نقد متن حدیث جلسه پنجم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
✔️تمثیل ماهیان در جستجوی آب در کلام مرحوم فیض ♦️فیض کاشانی رضوان الله علیه: وقتی ماهیان جمع شدند و گفتند چندگاه است که ما حکایت آب می‌شنویم و می‌گویند حیات ما از آب است، و هرگز آب را ندیده‌ایم، بعضی شنیده بودند که در فلان دریا ماهی‌ای است دانا آب را دیده، پیش آوریم تا آب را به ما نماید، چون به او رسیدند و پرسیدند، گفت: شما چیزی به غیر آب به من نمایید تا من آب را به شما نمایم. تو دیده نداری که ببینی او را ور نه همه اوست دیده می‌باید 📚کلمات مکنونه ص ۶
القرآن هو الدواء مصطفی گفت که خواجه دو جهان / هست هر درد را دوا قرآن قرآن است که شفای درد است. گویند که مصطفی علیه السلام این خبر بدان سبب گفت که قومی از اصحاب وی به جایی می رفتند. در راه به نزدیک قبیله‌ای رسیدند از عرب، از ایشان چیزی خواستند که بخورند، ندادند. ساعتی بر آمد. از آن قبیله شخصی بیرون آمد و اصحاب را گفت که رئیس ما را مار گزیده است و سخت‏ بی آرام شده است و بر زمین قرار نمی گیرد. به نزدیک شما چیزی باشد که راحت وی باشد؟ از این جماعت اصحاب، مردی گفت که من افسونی می‌دانم که شفای وی می شود ولیکن ما از شما مهمانی خواستیم، ندادید. مرد گفت هر که این رنج از وی بردارد، گله گوسفند به مزد می دهیم . صحابی برخاست و به نزدیک مارگزیده آمد و فاتحه الکتاب برخواند و باد بر جای زخم دمید. مارگزیده در حال شفا یافت و بیارامید. گله گوسفند مزد بدادند جماعت اصحاب خواستند که قسمت کنند . خداوند افسون منع کرد و گفت بیا تا به نزدیک مصطفی علیه السلام رویم . آن کنیم که رسول علیه السلام فرماید. چون به نزدیک رسول علیه السلام رفتند و حال باز گفتند، رسول علیه السلام فرمود که قسمت کنید و مرا نیز نصیبی دهید. (شرح شهاب الأخبار, صفحه ۱۲) @drsmma55
بررسی_جایگاه_آل_بابویه_در_فهرست.pdf
766.3K
بررسی جایگاه آل بابویه در فهرست ها از نجاشی تا منتجب الدین، منتشر شده در سال 1394
مجالس آموزش حدیث یا محفل‌های حدیث خوانی در بسیاری از جایگاه های علمی یا مذهبی مانند مدرسه، مسجد، کتابخانه یا غیر آن مانند بازار، کاروانسرا و گاه در منزل استاد یا یکی از شاگردان برگزار می شد. کسانی هم بودند که داوطلبانه مکان هایی را در اختیار علما می گذاردند تا علوم اسلامی در آنجا تدریس شود. ابوالحسن علی بن محمد بن عبدالرحمن الفارسی از جمله کسانی بود که منزلش را به آدرس بغداد (مدینة السلام )، الزیارین. درب رباح در اختیار شیخ مفید قرار دارد که مجالس املای حدیث خود را در آنجا برگزار کند. آغاز این جلسات ابتدای ماه رمضان سال ۴۰۴ قمری بوده است. @drsmma55